Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta27405.06.20182

12642-2017 (660, 065)

Suunnittelupalveluiden puitejärjestelysopimus, toimittajien valinta toimialoille 3a, 3b, 4a ja 4b

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristötoimiala on pyytänyt avoimella menettelyllä tarjouksia eräiden infran suunnittelutoimialojen hankekohtaisesti sovittavista suunnittelu- ja asiantuntijapalveluista 31.12.2020 päättyvälle sopimuskaudelle. Tarjouspyyntöön sisältyy optiot vuosille 2021 ja 2022. Päätetään eräiden toimialojen konsulttien valinnasta.

Kylk § 274

Kaupunkirakentamisen palvelualue, kaupunkiympäristön toteutussuunnitteluyksikkö, kadunsuunnittelupäällikkö Kari Linnakoski 20.5.2018:

 

Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu on pyytänyt tarjouksia hankekohtaisesti sovittavista suunnittelu- ja asiantuntijapalveluista 31.12.2020 päättyvälle sopimuskaudelle, jonka jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa kahdella vuodella (optio). Optiossa on kyse Tilaajan oikeudesta, ei velvollisuudesta. Hankinta koskee niitä alla mainittujen suunnittelutoimialojen 3a, 3b, 4a ja 4b toimeksiantoja, joita ei kilpailuteta erillishankintoina.

 

Ne toimeksiannot, joiden kokonaisarvo on yli 60 000 euroa minikilpailutetaan puitejärjestelyyn valittujen palveluntuottajien välillä tarjouspyynnössä esitettyjen ehtojen mukaisesti. Päätöksen perusteena on tällöin kokonaistaloudellinen edullisuus (hinnan ja laadun välinen painotus), joka täsmentyy minikilpailutuk-sia koskevissa tarjouspyynnöissä. Alle 60.000 euron (alv 0 %) toimeksiannot toteutetaan ilman minikilpailuttamista. Näissä tapauksissa tilaukset tehdään soveltuvimmalta puitejärjestelyyn valitulta palveluntuottajalta, jonka osaaminen ja kokemus kohdistuvat parhaiten hankinnan kohteena olevaan suunnittelu-toimeksiantoon.

 

Tilaaja voi tarjouspyynnössä esitettyjen ehtojen mukaisesti ostaa palveluita hankintapäätöksestä poiketen. Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankinta-määrään.

 

Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta, hankinnassa käytettiin avointa menettelyä. Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus No 2018-001108, 18.1.2018 EU:n laajuisesti. Lisäksi tarjouspyyntö on julkaistu internetissä osoitteessa Ju-Ha Consulting Oy:n sivulla.

 

Tarjouspyynnön mukaan osatarjoukset sallitaan siten, että tarjous voi sisältää tarjoutumisen yhden tai useamman suunnittelutoimialan tehtäviin. Tarjouksia pyydettiin seuraavilta suunnittelutoimialoilta:

 

Suunnittelu- ja konsulttitoimistojen liitto SKOL ry:n toimialaryhmittelyn

ja –määritelmien mukaiset suunnittelutoimialat:

 

1 Tie-, katu- ja aluetekniikka (TKA)

2a Geotekniikka (GEO, geotekninen suunnittelu)

2b Geotekniikka (GEO, pohjatutkimukset)

3a Rakennustekniikka (RAK, rantalaitureiden, meluesteiden, tukimuurien yms. erikoisrakenteiden suunnittelu)

3b Rakennustekniikka (RAK, uudisrakennus- ja korjauskohteiden rakennesuunnittelu)

4a Siltatekniikka (SIT, siltasuunnittelu)

4b Siltatekniikka (SIT, yleis- ja erikoistarkastukset ja niihin liittyvä korjaussuunnittelu)

5 Vesihuolto ja –tutkimus (VHT)

6 Maisemasuunnittelu (MAS)

 

Hankinnasta sai esittää kysymyksiä 30.1.2018 mennessä. Vastukset esitettyihin kysymyksiin julkaistiin 2.2.2018 ja samassa yhteydessä julkaistiin korjausilmoitus. Vastaukset esitettyihin kysymyksiin aiheuttivat tarkentavia muutoksia tarjouspyynnön vaatimuksiin.

 

Määräaikaan 27.2.2018 klo 11:00 tarjouksen toimitti 25 tarjoajaa. Liitteenä 1 on taulukko tarjoajista ja suunnittelutoimialakohtaisten tarjousten jakauma.

 

Tarjouksia suunnittelutoimialoihin 3a, 3b, 4a ja 4b toimitettiin seuraavasti:

-suunnittelutoimialaan 3a tarjouksen toimitti 9 tarjoajaa

-suunnittelutoimialaan 3b tarjouksen toimitti 8 tarjoajaa

-suunnittelutoimialaan 4a tarjouksen toimitti 7 tarjoajaa

-suunnittelutoimialaan 4b tarjouksen toimitti 7 tarjoajaa

 

Hankinnan valintaperusteena kyseisten suunnittelutoimialojen osalta on kokonaistaloudellinen edullisuus siten että hinnan painoarvo on 30 % ja laadun 70 %.

 

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjoukset arvioitiin ja vertailtiin tarjouspyynnössä esitetyn mukaisesti kolmessa vaiheessa:

1 Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

2 Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

3 Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

 

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

 

Tarjouskilpailusta suljetaan pois sellaiset tarjoajat, joita koskee hankintalain 80 §:n mukainen poissulkemisperuste. Tarjouskilpailusta voidaan sulkea pois tarjoajat, jotka ovat laiminlyöneet verojen tai lakisääteisten sosiaalimaksujen suorittamisen tai joita koskee muu hankintalain 81 §:n mukainen poissulkemisperuste.

 

Hankintalain mukaan tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia, hankintalain 83 §:n perustuvia soveltuvuusvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Hankintayksikön tulee siten ennen tarjousvertailun tekemistä ja tarjouksen valintaa selvittää, että tarjoajan kelpoisuusehdot täyttyvät.

 

Tarjouspyynnön kohdassa 3.2.4 Vaatimus 11 edellytettiin suunnittelutoimialoilla 3a ja 3b sekä 4a ja 4b projektipäälliköiltä suunnittelutehtävien mukaisia voimassa olevia FISE Oy:n (Rakennus-, LVI- ja kiinteistöalan henkilöpätevyydet) myöntämiä AA tai A – vaativuusluokan suunnittelijan tai kuntotutkijan pätevyyksiä. Tarjoukseen tuli liittää todistus pätevyydestä.

 

Esitettyjen kysymysten johdosta julkaistuissa vastauksissa ilmoitettiin (vastaus 1) että edellä mainitut pätevyydet tulee olla voimassa tarjouksen jättöajankohtana. Lisäksi vastauksessa 17 ilmoitettiin että voimassa olevia rakenneluokituksia ja niitä vastaavia pätevyysluokituksia poikkeuksellisen vaativa ja vaativa henkilöpätevyydet hyväksytään.

 

Suunnittelutoimialalla 3a Insinööritoimisto Aalto-Setälä Oy:n tarjous tulee hylätä, koska tarjotuilla projektipäälliköillä ei ole vaadittua voimassa olevaa FISE-pätevyyttä rekisterissä.

 

Suunnittelutoimialalla 3b Insinööritoimisto Aalto-Setälä Oy:n ja RTC Vahanen Oy:n tarjoukset tulee hylätä, koska tarjotuilla projektipäälliköillä ei ole vaadittua voimassa olevaa FISE-pätevyyttä rekisterissä.

 

Muut tarjoajat täyttävät asetutut kelpoisuusvaatimukset ja sisältävät kaikki pyydetyt selvitykset ja liitteet.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

 

Tähän vaiheeseen päässeet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

 

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

 

Tarjouspyynnön mukaan tarjoukset vertaillaan ja valitaan puitejärjestelyyn toimialakohtaisesti. Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus.

 

Arviointiperusteina ovat palvelun hinta ja laatu. Hinnan painoarvo on 30 % (enimmäispisteet 30) ja laadun 70 % (enimmäispisteet 70). Enimmäispistemäärä on 100 pistettä.

 

Halvin painotettujen hintojen yhteishinta saa 30 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin / vertailtava hinta x 30). Vertailuhintojen määrityksessä tuntiveloitushintojen painotus on seuraava: henkilöryhmä E: 5 %, henkilöryhmä 01: 15 %, henkilöryhmä 02: 20 %, henkilöryhmä 03: 20 %, henkilöryhmä 04: 15 %, henkilöryhmä 05: 10 %, henkilöryhmä 06: 10 % ja henkilöryhmä 07: 5 %.

 

Laadun vertailussa tarjousten arviointiperusteet ovat olleet suunnittelutoimialoittain seuraavat: Tarjotun henkilöstön erityisosaaminen ja kokemus (enimmäispisteet 35) (projektipäällikön, hänen varahenkilönsä ja enintään neljän nimetyn suunnittelijan kokemus ja näyttö toimialan hankkeista), Toimintatavat, tekninen valmius, menetelmät ja laadunvarmistus (enimmäispisteet 25) ja vasteajat palvelussa (enimmäispisteet 10 pistettä).

 

Liitteenä 2 on laadunarvioinnin perusteet.

 

Tarjousten vertailussa ja konsulttien valinnassa käytettävät kokonaispisteet saadaan laskemalla yhteen konsultin saamat hinta- ja laatupisteet. Puitejärjestelyyn valitaan kullakin suunnittelutoimialalla kuusi palveluntuottajaa, jollei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

 

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi, tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen sekä hyväksyttyjen tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu on tehty kaupunkiympäristön toteutussuunnitteluyksikössä. Tehdyn vertailun mukaan suunnittelupalveluiden puitejärjestelyyn tulee valituksi suunnittelutoimialoihin 3a, 3b, 4a ja 4b seuraavat konsultit:

 

 

3a Rakennetekniikka (RAK, rantalaitureiden, meluesteiden, tukimuurien yms. erikoisrakenteiden suunnittelu)

 

Pisteet

1.

Ramboll Finland Oy

98,44

2.

Sitowise Oy

97,72

3.

FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy

96,38

4.

WSP Finland Oy

96,00

5.

A-Insinöörit Suunnittelu Oy

92,39

6.

Pöyry Finland Oy

86,80

 

 

3b Rakennetekniikka (RAK, uudisrakennus- ja korjauskohteiden rakennesuunnittelu)

 

Pisteet

1.

A-Insinöörit Suunnittelu Oy

94,11

2.

Sitowise Oy

93,22

3.

Ramboll Finland Oy

93,16

4.

WSP Finland Oy

89,00

5.

Pöyry Finland Oy

85,46

6.

Sweco Rakennetekniikka Oy

79,57

 

 

4a Siltatekniikka (SIT, siltasuunnittelu)

 

Pisteet

1.

WSP Finland Oy

100,00

2.

Ramboll Finland Oy

98,44

3.

Sitowise Oy

97,72

4.

A-Insinöörit Suunnittelu Oy

93,39

5.

Insinööritoimisto Pontek Oy

88,47

6.

Sweco Rakennetekniikka Oy

87,89

 

 

4b Siltatekniikka (SIT, yleis- ja erikoistarkastukset ja niihin liittyvä korjaussuunnittelu)

 

Pisteet

1.

WSP Finland Oy

100,00

2.

Sitowise Oy

97,72

3.

Ramboll Finland Oy

97,44

4.

Silta-Expert Oy

97,20

5.

A-Insinöörit Suunnittelu Oy

93,39

6.

Inspecta Oy

89,59

 

Tarjousten vertailu on tämän pöytäkirjan liitteinä, liitteet 3-6.

 

Liite 1                                   Taulukko tarjoajista ja suunnittelutoimialakohtaisten tarjousten jakauma

Liite 2                                   Tarjousten laadun arviointi ja pisteytys

Liite 3                                   Toimialan 3a tarjousten vertailu

Liite 4                                   Toimialan 3b tarjousten vertailu

Liite 5                                   Toimialan 4a tarjousten vertailu

Liite 6                                  Toimialan 4b tarjousten vertailu

 

Toimialajohtaja Christina Hovi 21.5.2018:

 

Ehdotus:        Kaupunkiympäristölautakunta päättää, että seuraavat tarjoajat seuraavilta suunnittelutoimialoilta suljetaan pois kilpailusta tarjoajalle asetettuja vähimmäisvaatimuksia vastaamattomina:

 

-suunnittelutoimialalla 3a Insinööritoimisto Aalto-Setälä Oy sekä

-suunnittelutoimialalla 3b Insinööritoimisto Aalto-Setälä Oy ja RTC Vahanen Oy.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päättää:

 

- että suunnittelupalveluiden puitejärjestelysopimukset solmitaan tarjouspyynnössä ja tarjouksissa esitetyin ehdoin ja tarjouksissa annetuin hinnoin seuraavasti:

1.3a Rakennetekniikka (RAK): Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy, WSP Finland Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy ja Pöyry Finland Oy;

2.3b Rakennetekniikka (RAK): A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Sitowise Oy, Ramboll Finland Oy, WSP Finland Oy, Pöyry Finland Oy ja Sweco Rakennetekniikka Oy;

3.4a. Siltatekniikka (SIT): WSP Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Insinööritoimisto Pontek Oy ja Sweco Rakennetekniikka Oy; sekä

4.4b. Siltatekniikka (SIT): WSP Finland Oy, Sitowise Oy, Ramboll Finland Oy, Silta-Expert Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy ja Inspecta Oy.

-että mahdollisesta option käytöstä Turun kaupunki päättää erikseen;

-että hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään; sekä

-oikeuttaa kaupunkiympäristötoimialan toimialajohtajan allekirjoittamaan hankintasopimukset sekä tekemään niihin tarvittavia vähäisiä muutoksia sopimuskauden aikana.

 

Samalla lautakunta toteaa, että hankintayksikköä sitovat sopimukset eivät synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävillä kirjallisilla sopimuksilla. Päätös voi muuttua tehdyn muutoshakemuksen, oikaisuvaatimuksen tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella. Hankintasopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja hakemusosoituksen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aotarjoajat


Liitteet:

Kylk § 274
Liite 1:Taulukko tarjoajista ja suunnittelutoimialakohtaisten tarjousten jakauma
Liite 2:Tarjousten laadun arviointi ja pisteytys
Liite 3:Toimialan 3a tarjousten vertailu
Liite 4:Toimialan 3b tarjousten vertailu
Liite 5:Toimialan 4a tarjousten vertailu
Liite 6:Toimialan 4b tarjousten vertailu