Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta21208.05.20187

1687-2016 (613, 627)

Asemakaavan- ja tonttijaonmuutosehdotus; Helsinginkadun kaari, VI kaupunginosa (os. Helsinginkatu, Ketarantie, Lonttistentie) (8/2016)

Tiivistelmä:

Asemakaavanmuutoksella mahdollistetaan uusien asuinkerrostalojen rakentaminen sekä pyöräilyväylän parantaminen alueella. Uudisrakentamisen tavoitteena on eheyttää alueen kaupunkirakennetta näkyvällä paikalla kaupunkiintuloväylän varrella. Alueelle on laadittu kaavaehdotus, jossa uudisrakentamisen määrä asuinkerrostalorakentamisessa on n. 30 000 k-m2, mikä tarkoittaa noin 600 uutta asukasta.

Kylk § 212

Kaupunkiympäristötoimiala, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Sissi Qvickström 25.4.2018:

Asemakaavanmuutos laaditaan VI kaupunginosan, kortteliin 40 ja korttelin 47 tontille 9 ja Helsinginkadun (osa) sekä Ketarantien katualueille.

Kaupunkiympäristötoimialan kaavoitus on laatinut 8.1.2018 päivätyn ja 16.4.2018 lausuntojen perusteella muutetun asemakaavanmuutosehdotuksen ja tonttijaonmuutoksen.

Nykytilannetta ja kaavatilannetta kuvataan kaavaselostuksen kohdassa 3. Lähtökohdat.

Kaavaprosessin vaiheet ja vuorovaikutus

Asemakaavanmuutos perustuu Ketarantien Kiinteistö Oy:n 19.12.2012 päivättyyn asemakaavanmuutosaloitteeseen. Lisäksi korttelin muut tontinomistajat ovat liittyneet em. aloitteeseen siten, että tonteille rakennettaisiin asuin-kerrostaloja pääasiassa Helsinginkadun varteen ja piha-alueet avautuisivat Ketarantien puolelle.

Kaavanlaatimissopimus maanomistajien ja kaupungin välillä allekirjoitettiin 21.1.2016.

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta merkitsi 7.6.2016 § 168 kaavanmuutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedokseen.

Ilmoitus asemakaavanmuutoksen vireilletulosta postitettiin osallisille 22.8.2016. Kirje sisälsi 19.8.2016 päivätyn osallistumis- ja arviointisuunnitelman sekä mielipidetiedustelulomakkeen. Kaavanmuutoksen vireilletulosta on lisäksi tiedotettu 27.8.2016 julkaistussa kuulutuksessa ja vuoden 2017 kaavoituskatsauksessa.

19.9.2016 mennessä osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta jätettiin kahdeksan kirjallista mielipidettä.

Kaavanmuutosaluetta on kaavoitusprosessin aikana laajennettu kaavateknisistä syistä siten, että Helsinginkadun pyörätie voidaan suunnitella tarvittavan levyisenä ja osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa on muutettu 18.9.2017.

Kaavaluonnoksesta järjestettiin yleisötilaisuus 8.11.2017. Tilaisuuden jälkeen saatiin yksi mielipide.

Asemakaavamuutosta varten on laadittu seuraavat selvitykset: Tie- ja raideliikenteen meluselvitys/ Promethor Oy 7.12.2012 muutettu 10.4.2018, Rakennushistoriaselvitys / Sigge Arkkitehdit Oy 31.5.2017, Ympäristötekninen maaperätutkimus - Helsinginkatu 22-24/ Golder Associates Oy 12.1.2017, Tärinä- ja runkomeluselvitys Helsinginkadun kaari/ Promethor Oy 29.1.2018 ja Ketarantien alueen maankäytön historia 16.1.2018.

Asemakaavanmuutosehdotus, pvm 8.1.2018, on laadittu kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan 17.10.2017 § 310 hyväksymän 2.10.2017 päivätyn luonnoksen ja tehtyjen selvitysten pohjalta.

Asemakaavanmuutosehdotus pidettiin julkisesti nähtävillä 29.1. – 27.2.2018 ja siitä kuulutettiin 27.1.2018. Nähtävilläolovaiheessa ehdotuksesta pyydettiin myös lausunnot. Kaavaehdotuksesta ei jätetty muistutuksia.

Lausuntonsa antoivat Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos, Turku Energia Sähköverkot Oy, Turun Vesihuolto Oy, Telia Finland Oyj ja Turun Museokeskus sekä Kaupunkiympäristötoimialan rakennusvalvonta ja ympäristönsuojelu. Turun museokeskuksella ei ollut huomautettavaa asemakaavanmuutosehdotuksesta.

Aluepelastuslaitos esitti, että Kemikaaliratapihan suuronnettomuuden huomiointi ja ko. asiaan sovellettu aineisto (Gaia Consulting Oy) on lisättävä selostukseen, kerrosluvun osoittamista on tarkennettava ja sairaankuljetusyksiköille tulee suunnitella ajoreitit ulko-ovien välittömään läheisyyteen. Rakennusvalvonta halusi myös tarkennuksia kerrosluvun esittämiseen ja tonttiliittymien näkemäalueisiin. Turun Vesihuolto Oy, Turku Energia Sähköverkot Oy ja Telia Finland Oyj nostivat esille johtojen siirtämistarpeet. Ympäristönsuojelu ehdotti kaavan yleismääräyksiin lisättäväksi, että kohteen rakennusvaiheessa tulee seurata alueella olevien täyttömaiden laatua. Lisäksi ympäristönsuojelu toi esille, että liikenteen aiheuttamat kaasumaiset ja pienhiukkaspäästöt pääsevät katukuiluista korttelipihalle ja tarkasteltaessa kaavan vaikutuksia terveellisyyteen ja viihtyisyyteen tulisi asia tuoda esille, arvioida ja tutkia keinoja, joilla altistusta terveysriskeille voidaan vähentää.

Lausunnot vastineineen on kuvattu tarkemmin selostuksen kohdassa 4.2 Osallistuminen ja vuorovaikutusmenettelyt.

Lausuntojen perusteella kaavakarttaan on tehty muutoksia ja tarkennuksia. Muutokset ovat merkittäviä, jonka vuoksi kaavaehdotus tulee asettaa uudelleen julkisesti nähtäville.

Kaavakarttaa muutettiin seuraavasti:

Kaavamääräyksiin lisättiin tai kaavamääräyksiä muutettiin seuraavasti:

Kaava-aineistoon lisättiin 10.4.2018 muutettu Tie- ja raideliikenteen meluselvitys.

Asemakaavanmuutoksen kuvaus

Voimassa olevassa asemakaavassa ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuus- ja varastorakennusten korttelialue (TY) muutetaan asuinkerrostalojen korttelialueeksi (AK-1), jolle saa sijoittaa myös liike-, toimisto- ja työtiloja. Korttelin 47 tontti 9 (AL-1) on mukana, koska Helsinginkadun puoleista korttelinrajaa on siirretty mahdollistamaan pyörätien rakentaminen. Tontille ei kohdistu muita muutoksia.

Turun museokeskus on kaavatyön aika edellyttänyt, että vuonna 1890 rakennettu asuinrakennus ja paja tulee dokumentoida ennen niiden purkamista. Näistä on valmistunut rakennushistoriallinen selvitys 31.5.2017.

Helsinginkadun varren asuinkerrostalot muodostavat suurkorttelin, ja pihaa melulta suojaavan nauhan. Pihakannen alla on autopaikoitus, johon ajo tapahtuu Ketarantien puolelta. Ketarantien reunan kerrostalot rytmittävät ja jakavat pihatilaa ja sijoittuvat lomittain Ketarantien eteläpuolella olevien rakennusten kanssa. Lonttistentien varteen rakennusten ensimmäiseen kerrokseen tulee rakentaa liike- tai toimistotiloja. Tilat saa rakentaa rakennusoikeus ylittäen.

Helsinginkadun katualuetta on levennetty Ketaranpolun molemmin puolin, jotta pyörätie voidaan toteuttaa tarvittavan levyisenä. Ketarantien katualuetta on levennetty kaksi metriä ja pihakannelle on sijoitettu muutamia autopaikkoja lähinnä huolto-ajoa ja invapysäköintiä varten.

Uudisrakennusten sijoittelulla muodostuu kaupunkikuvallisesti selkeä reuna Helsinginkadun suuntaan. Uudisrakentamisen korkeus sovitetaan mahdollisimman hyvin Ketarantien eteläpuolisten rakennusten korkeuteen. Rakennusoikeutta pääkäyttötarkoituksenmukaiseen uudisrakentamiseen osoitetaan 30 000 k-m2. Uudisrakennusten asukasmääräksi arvioidaan noin 600 asukasta.

Autopaikkojen minimivaatimus on 1 ap/ 120 k-m2 asuin-, liike- ja toimistotilojen kerrosalaa kohden. Autopaikat rakennetaan pihakannen alle, pihakannelle sijoitetaan 10 vieraspaikkaa ja 25 vieraspaikkaa osoitetaan pihakannen alta.

Kaavaselostuksessa on esitetty asemakaavan tarkempi kuvaus ja se, millaisia vaikutuksia kaavan toteuttamisella on.

Seuraava vaihe

Asemakaavanmuutosehdotus asetetaan uudelleen nähtäville kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymässä muodossa, jonka jälkeen kaavaehdotus etenee kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksymiskäsittelyyn, kun tarvittavat maankäyttösopimukset kaupungin ja yksityisten maanomistajien välillä on allekirjoitettu.

Sovelletut lainkohdat

Maankäyttö- ja rakennuslaki 9 §, 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § ja 66 §.

Maankäyttö- ja rakennusasetus 1 §, 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § ja 32a §.

Liite 1Kartta Helsinginkadun kaari

Oheismateriaali 1Selostus Helsinginkadun kaari

Oheismateriaali 2Tilastolomake Helsinginkadun kaari

Oheismateriaali 3Luonnosvaiheen lausunnot ja mielipiteet

Oheismateriaali 4Kaavaehdotuksesta annetut lausunnot

Laaditut selvitykset ja raportit Kaavahaku

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että 8.1.2018 päivätty ja 16.4.2018 lausuntojen perusteella muutettu asemakaavanmuutosehdotus Helsinginkadun kaari esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi. Asemakaavanmuutoksen yhteydessä hyväksytään sitova tonttijaonmuutos: VI-47-11.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 10-2, 1 poissa.

Ennen päätöksentekoa äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Sandelinin Lähteenmäen kannattamana tekemän seuraavan sisältöisen muutosehdotuksen välillä:

"Asemakaavan- ja tonttijaonmuutosehdotus; Helsinginkadun kaari, VI kaupunginosa (os. Helsinginkatu, Ketarantie, Lonttistentie) (8/2016) hyväksytään siten muutettuna, että korttelin sisään Ketarantien puolelle sijoitetuista pistetaloista poistetaan yksi kerrostalo. Rakennusmassat sijoitellaan uudelleen siten, että sijoittelussa huomioidaan paremmin vastapäätä jo oleva asutus. Rakennusoikeuden määrää pienennetään yhden pistetalon verran. Kaavan piha- ja viheralueita laajennetaan. Lonttistentien ja Helsinginkadun kulman osalta rakentaminen velvoitetaan toteuttavan yhtenäisenä, joka pienentää sisäpihalle tulevaa meluhaittaa ja hiukkaspäästöjä."

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Lintunen, Anttila, Helin, Laukkanen, van Ooik, Lindell, Rantanen, Palmunen, Manni ja Ilvessalo.

Sandelinin muutosehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Lähteenmäki.

Peltonen oli poissa kokouksesta.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kylk § 212
Liite 1:Kartta Helsinginkadun kaari