Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 114 | 06.03.2018 | 9 |
9685-2017 (024)
Oikaisuvaatimus koskien vahingonkorvauspäätöstä auton vauriosta
Tiivistelmä:
Esitetään hylättäväksi vahingonkorvausvaatimuksen hylkäämispäätöksestä tehty oikaisuvaatimus.
Kylk § 114
Luvat ja valvonta, valvontapäällikkö Esa Mettälä 26.2.2018:
Teuvo Saarinen vaatii Turun kaupungilta korvausta autonsa kaikkien neljän renkaan vaihdosta yhteensä 700 euroa Rengas Turku Oy:n kuitin mukaisesti. Saarisen autosta oli yksi rengas rikkoutunut hänen ajettuaan Markulantiellä tietyömaa-alueella sijainneen viemärikaivon terävään reunaan. Saarinen kertoo, että laki vaatii ajoneuvossa olevan saman tyypin renkaat, eikä Rengas Turussa ollut samoja renkaita kuin alkuperäiset ja siitä syystä piti vaihtaa kaikki neljä rengasta.
Kaupungille ei ole tullut muita vahinkoilmoituksia vahinkopaikasta. Markulantiellä on ollut asfaltointityömaa välillä Eskonkatu – Kuninkojantie. Ennen asfaltointia vanha asfaltti on jyrsitty ja kaivonkannet laskettu alas ja kaivon ympärys kaivon kohdalta on paikattu väliaikaismassalla, ettei kaivon kansisto rikkoutuisi asfaltointityön yhteydessä. Työmaa alueella on ollut tietyömerkit varoittamassa työmaa alueesta ja aluenopeusrajoitus on ollut 50km/h.
Turun kaupunki on jättänyt asian vastuuvahinkoasiana IF Vahinkovakuutusyhtiölleen ratkaistavaksi. 25.9.2017 antamassaan päätöksessään IF Vahinkovakuutusyhtiö on hylännyt Saarisen vaatimuksen, todeten ettei tässä tapauksessa toimitettujen asiakirjojen mukaan voida pitää selvitettynä vahingon aiheutuneen vakuutuksenottajan tai tämän henkilökuntaan kuuluvan henkilön tuottamuksesta. Työmaa alueella on myös ollut tietyömerkit varoittamassa työmaa alueesta. Näin ollen vakuutuksenottajalle ei ole syntynyt lakiin perustuvaa korvausvelvollisuutta.
14.11.2017 IF Vahinkovakuutusyhtiö on Saarisen pyynnöstä uudelleen käsitellyt asian ja ilmoittanut Saariselle etteivät katso aiheelliseksi muuttaa 25.9.2017 päivättyä korvauspäätöstään. Tietyömaa on ollut asianmukaisesti merkittynä, vahinko on tapahtunut valoisaan aikaan ja siten olosuhteet ovat olleet hyvin nähtävissä.
Saarinen on edelleen ollut tyytymätön If Vahinkovakuutuksen päätökseen ja asia on etenemässä Vakuutuslautakunnan käsiteltäväksi.
16.11.2017 päivätyssä kaupungille osoitetussa ilmoituksessaan Saarinen kertoo olevansa tyytymätön IF Vahinkovakuutusyhtiön 25.9.2017 päivättyyn päätökseen ja haluaa asiansa vietävän erikseen Turun kaupungin toimielimen päätettäväksi. Kiinteistötoimialan toimialajohtaja on päätöksellään 20.11.2017 § 208 hylännyt korvausvaatimuksen ja Saarinen on tehnyt myös tästä päätöksestä oikaisuvaatimuksen.
Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista uuttaa seikkaa, jolla olisi merkitystä asiassa kaupungin korvausvelvollisuutta arvioitaessa.
Vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää vahingonkorvauslain mukaan vahingon aiheuttajalta tahallisuutta tai tuottamusta.
Työmaa-alue on ollut merkitty tietyömerkein. Vahinko on tapahtunut näkyvyyden kannalta hyvissä olosuhteissa eikä muita vastaavia vahinkoja ole paikalla sattunut.
Tieliikennelain 3 §:n mukaan tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä, sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi (Yleinen huolellisuusvelvoite). Lain 23 §:n 1 momentin mukaan ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu, sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa (tilannenopeus).
Saarisen olisi pitänyt olla tietoinen käynnissä olevasta työmaasta, huomioida vallitsevat olosuhteet sekä sopeuttaa ajotapansa ja –nopeutensa olosuhteiden vaatimiksi.
Turun kaupunki katsoo edelleen, ettei ole vastuussa vahingosta.
Turun kaupunginhallituksen 18.2.2013 tekemän päätöksen mukaan toimialajohtajalla on oikeus myöntää vahingonkorvauksia käytettävissään olevien varojen puitteissa, mikäli vaadittu korvaus ei ylitä 10.000 euroa. Mikäli vaadittu korvaus ylittää 1.000 euroa, on vaatimuksesta ennen päätöksen antamista hankittava konsernihallinnon hallintoryhmän lakiasioiden lausunto. Teuvo Saarisen vahingonkorvausvaatimus ei ylitä 10.000 euroa, joten toimialajohtajalla on ollut oikeus päättää vahingonkorvauksesta.
Turun kaupunginvaltuuston päätöksellään 29.5.2017 § 105 hyväksymän hallintosäännön 11 §:n mukaan kaupunkiympäristölautakunta vastaa mm. kaupungin katujen ja muiden yleisten alueiden rakennuttamisesta ja ylläpidosta.
Kyseinen hallintosäännön pykälä on tullut sovellettavaksi 1.1.2018 ja samalla Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan toimivalta samoissa asioissa on päättynyt.
Kadun ylläpidon väitettyyn laiminlyöntiin perustuvan vahingonkorvausvaatimuksen käsittely kuuluu kaupunkiympäristölautakunnan toimialaan.
Liite 1Oikaisuvaatimus 8.12.2017
Oheismateriaali 1Toimialajohtajan päätöspöytäkirja 20.11.2017 § 208
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä Teuvo Saarisen vahingonkorvausvaatimuksen kokonaisuudessaan edellä esitetyin perustein.
PäätösAsia pantiin pöydälle van Ooikin Lähteenmäen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Liitteet:
Kylk § 114
Liite 1:Oikaisuvaatimus 8.12.2017