Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta9720.02.20187

6029-2017 (630)

Kaskenkadun kaistajärjestelyt välillä Hämeenkatu - Kupittaankatu

Tiivistelmä:

Kaskenkatu välillä Hämeenkatu - Itäinen Pitkäkatu on suunniteltu muutettavaksi siten, että molempiin ajosuuntiin tulee pyöräkaistat ja yhdet autoliikenteen kaistat. Lisäksi keskustan suuntaan on suunniteltu bussikaista välille Itäinen Pitkäkatu - Luostarinkatu. Muutoksilla ei ole merkittävää vaikutusta autoliikenteen sujuvuuteen, mutta ne parantavat oleellisesti polkupyöräilijän turvallisuutta kadulla. Kaskenkadun välille Itäinen Pitkäkatu - Kupittaankatu on suunniteltu kaksi autoliikenteen kaistaa sekä pyöräkaista molemmille ajosuunnille.

Kylk § 97

Liikennesuunnitteluinsinööri Susan Nymander 15.12.2017:

Kaskenkatu on Itäisen Pitkäkadun ja Hämeenkadun välillä varsin leveä suhteessa autoliikenteen määrään sekä Auransiltaan, jolle liikenne suurimmaksi osaksi kulkee. Nykyisellään katutilaa on käytetty autoliikenteen kaistoihin siten, että molemmissa ajosuunnissa on kaksi autoliikenteen kaistaa lukuun ottamatta Kaskenkadun ylämäkeä, jossa on yksi autoliikenteen kaista ja yksi pyöräkaista. Katuosalla autoliikenteelle ei ole nelikaistaisuudesta merkittävää hyötyä, koska Auransilta ja sen eteläpäässä oleva Hämeenkadun risteys kuitenkin muodostavat kadulle liikenteellisen pullonkaulan. Laaditulla suunnitelmalla autoliikenteen kaistajärjestelyt sopeutetaan lähemmäksi Auransiltaa ja sen liikenteenvälityskykyä ja vapautuva katutila käytetään pyöräkaistojen toteuttamiseen. Suunnitellut kaistajärjestelyt vähentävät Kaskenkadulta 11 pysäköintipaikkaa.

Kaskenkadun pyöräkaistayhteyden pituus on noin 600m. Pyöräkaistoja korostetaan tavallisesta asfaltista erottuvalla punaisella värillä. Väri voidaan toteuttaa uudenlaisella ns. kivisiroitepinnoitteella (om1), maalattuna asfalttina tai värjätyllä asfaltilla, kuten esimerkiksi Kauppiaskadun pyöräkaistoilla.

Suunnitelmaratkaisut ja niiden perusteet on esitetty liitteenä 5 olevassa suunnitelmaselostuksessa.

Kaskenkadun liikennesuunnitelmaluonnokset olivat julkisesti nähtävillä 27.11–11.12.17. Nähtävilläoloaikana suunnitelmista jätettiin yksi kannanotto Turun Polkupyöräilijät ry:n toimesta. Kannanotossa toivottiin pyöräkaistan jatkamista Hämeenkadun risteykseen asti, sulkuviivojen pituuksien ja kaistojen leveyksien tarkastamista, jakelupaikkoja tavarantoimittajille sekä yksisuuntaisuuden korostamista yhdistetyillä jalankulku- ja pyöräteillä välillä Kupittaankatu – Kunnallissairaalantie.

Kannanoton perusteella sulkuviivojen pituudet on viimeistelty liikennesuunnitelmiin. Pyöräkaistaa ei voida jatkaa Hämeenkadun risteykseen asti, sillä kaista ei jatku enää Aurasillalla ja pyöräilijän ja autoilijan tulee olla jo samalla kaistalla siirryttäessä kapealla sillalle. Jakelupaikkojen lisäämisen tarvetta Kaskenkatu 1:n kohdalle seurataan.

Liite 1Liikennesuunnitelma L 3706 039, Hämeenkatu - Luostarinkatu

Liite 2Liikennesuunnitelma L 3706 042, Luostarinkatu – Itäinen Pitkäkatu

Liite 3Liikennesuunnitelma L 5790 052, ote 22.5.2017 Itäinen Pitkäkatu, risteys

Liite 4Liikennesuunnitelma L 3706 034, Itäinen Pitkäkatu – Kupittaankatu

Liite 5Kaskenkadun suunnitelmaselostus

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Kaskenkadun kaistajärjestelyt piirustuksien L 3706 039, L 3706 042, L 5790 052, ote 22.5.2017 sekä L 3706 034 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 97
Liite 1:Liikennesuunnitelma L 3706 039, Hämeenkatu - Luostarinkatu
Liite 2:Liikennesuunnitelma L 3706 042, Luostarinkatu - Itäinen Pitkäkatu
Liite 3:Liikennesuunnitelma L 5790 052, ote 22.5.2017 Itäinen Pitkäkatu, risteys
Liite 4:Liikennesuunnitelma L 3706 034, Itäinen Pitkäkatu - Kupittaankatu
Liite 5:Kaskenkadun suunnitelmaselostus