Suunnittelupalveluiden puitejärjestelysopimus ajalle 15.3.2018 (tavoite) – 31.12.2020, lisäksi optiot vuosille 2021 ja 2022
Sisällys
2 SOPIMUKSEN TAUSTA, TARKOITUS JA KOHDE 3
6 TILAAJAN VASTUULLA OLEVIA ASIOITA 4
7 PALVELUNTUOTTAJAN VASTUULLA OLEVIA ASIOITA 4
9 PALVELUNTUOTTAJAN HENKILÖSTÖÄ KOSKEVAT TIEDOT 6
12 SALASSAPITO, TIETOTURVA JA TIETOSUOJA 6
13 YHTEISTYÖMUODOT, TÖIDEN HINNAT JA VASTUU KULUISTA 7
14 LASKUTUS, MAKSUEHDOT JA VIIVÄSTYSKORKO 8
17 SOPIMUKSEN PURKAMINEN ERITYISTILANTEESSA 9
20 MUUT SOVELLETTAVAT SOPIMUSEHDOT 9
21 HANKEKOHTAISET SOPIMUSEHDOT 12
22 ASIAKIRJOJEN NOUDATTAMISJÄRJESTYS 13
26 SOPIMUKSESSA SOVELLETTAVA LAINSÄÄDÄNTÖ 13
27 SOPIMUSKAPPALEET JA ALLEKIRJOITUKSET 13
Liitteet
Liite 1 Tarjouspyyntö x.1.2018 liitteineen
Liite 2 Tarjous …..2018 liitteineen (tarjouspyynnössä määritetyssä laajuudessa)
Suunnittelupalveluiden puitejärjestelysopimus ajalle 15.3.2018 (tavoite) – 31.12.2020, lisäksi optiot vuosille 2021 ja 2022
Turun kaupunki Kaupunkiympäristötoimiala
Kaupunkisuunnittelu – suunnitteluyksikkö, jäljempänä Tilaaja
Y-tunnus: 0204819-8
Osoite: PL …, 20101 Turku
Tilaajan yhteyshenkilöt: ………………. (sopimusasioissa), puh. …………………. ja ……………………. (palvelun toimitusasioissa), puh. ………………….. Sähköpostiosoitteet muodossa etunimi.sukunimi@turku.fi.
Yritys Oy jäljempänä Palveluntuottaja
Y-tunnus:
Osoite:
Palveluntuottajan yhteyshenkilö(t):
Yhteyshenkilöiden tehtävänä on seurata ja valvoa sopimuksen toteutumista ja tiedottaa siitä oman organisaationsa sisällä ja toiselle Sopijapuolelle. Yhteyshenkilön vaihtumisesta on heti ilmoitettava toisen sopijapuolen yhteyshenkilölle. Tilaajan yhteyshenkilön vaihtumisessa ei ole kyse sopimuksen muutoksesta.
SOPIMUKSEN TAUSTA, TARKOITUS JA KOHDE
Hankinnan tausta, tarkoitus ja kohde on määritelty tarjouspyynnössä 27.12.2018 liitteineen.
Tällä sopimuksella sovitaan suunnittelupalveluita koskevien toimeksiantojen suorittamisesta Tilaajalle.
Palvelulle asetetut vaatimukset sekä rajaukset on kuvattu tämän sopimuksen liitteenä olevissa asiakirjoissa.
Palvelua tilataan syntyvän tarpeen mukaan, eikä Tilaajalla ole määräostovelvoitetta.
Palveluntuottaja vastaa siitä, että palvelun toteuttaminen tehdään sopimuksen mukaisesti, huolellisesti ja ammattitaitoisesti.
Palveluntuottaja sitoutuu ammattimaiseen töiden järjestelyyn ja toimintansa kehittämiseen. Sopijapuolet pyrkivät kestävän kehityksen periaatteet ja ympäristön huomioonottavaan yhteistyöhön. Tämä edellyttää sopijapuolilta avoimuutta, luottamusta ja vuorovaikutusta sopimuksen toimivuuden kehittämiseksi.
Sopimus syntyy sen allekirjoittamisella. Määräaikaisena sopimus päättyy ilman eri irtisanomista 31.12.2020.
Tilaaja varaa mahdollisuuden jatkaa sopimusta samoin ehdoin hankintakauden jälkeen kahdella yhden vuoden (optiolla) niin, että sopimuskausi päättyy viimeistään 31.12.2022. Optioissa on kyse Tilaajan oikeudesta, ei velvollisuudesta. Mahdollisille optiokausille tehdään erilliset sopimukset.
Mikäli tilaaja päättää käyttää tätä optiota, veloitushintojen korotus voi olla enintään kaksi (2) prosenttia ajalle 1.1.2021 – 31.12.2021 tehdyn puitesopimuksen mukaisista veloitushinnoista. Muutoin sopimus jatkuu alkuperäisin ehdoin.
Toimitusajat sovitaan hankekohtaisten työtilausten yhteydessä.
1
Palveluntuottaja luovuttaa ilman erillistä korvausta Tilaajalle täydellisen omistus- ja käyttöoikeuden suunnittelutyön tuloksiin riippumatta siitä, onko Palveluntuottajalle tekijänoikeuslain (404/1961) perusteella syntynyt tekijänoikeus suunnittelutyöhön tai joihinkin osiin niistä. Tilaajalla on kaikki oikeudet toimeksiannon perusteella valmistettuun aineistoon, kun työ on kokonaan maksettu. Tilaajalla on työn maksettuaan oikeus muokata toimeksiantotyön tuloksia sekä tehdä niihin haluamiaan muutoksia. Palveluntuottaja ei vastaa toimeksiantotyön tuloksiin tehdyistä muutoksista, ellei niitä ole hyväksytetty Palveluntuottajalla. Palveluntuottaja ei tule esittämään mitään korvausvaatimuksia aineiston käytöstä. Lisäksi aineisto voidaan Tilaajan niin halutessa luovuttaa myös kolmannen osapuolen käyttöön ilman eri korvausta.
Palveluntuottaja luovuttaa hankekohtaiset alkuperäiskappaleet (myös sähköiset) tilaajalle toimeksiannon valmistuttua. Palveluntuottajalla ole tämän jälkeen KSE:n mukaista arkistointivelvoitetta.
TILAAJAN VASTUULLA OLEVIA ASIOITA
Tilaaja toimittaa Palveluntuottajan käyttöön tilattua työtä varten tarvittavat asiakirjat ja tarvittaessa myös apuaineistoa, kuvat ja muut hallussaan olevat perustiedot hankkeessa sovitussa laajuudessa.
Tilaaja sopii Palveluntuottajan kanssa tarkistusmenettelystä, toimitustavasta ja -ulkoasusta.
PALVELUNTUOTTAJAN VASTUULLA OLEVIA ASIOITA
Palveluntuottajan tulee työtä vastaanottaessaan tehdä toimeksiantoselvitys ja varmistaa, että saa Tilaajalta riittävät tiedot voidakseen toimittaa sopimuksen mukaisen suunnittelutyön. Mikäli Palveluntuottaja ei saa riittäviä tietoja, tulee siitä ilmoittaa Tilaajalle.
Palveluntuottajan tulee suorittaa saamansa tehtävä sen edellyttämällä ammattitaidolla ja hyvää suunnittelutapaa noudattaen. Suunnitelman tulee olla huoliteltu. Palveluntuottaja vastaa siitä, että työ on tehty sopimuksen mukaisesti. Palveluntuottaja vastaa suunnitelmasta myös käyttämiensä asiantuntijoiden osalta, elleivät Tilaaja ja Palveluntuottaja ole muuta sopineet.
Jos Palveluntuottaja on toimeksiannon yhteydessä saanut asianmukaiset ohjeet, Palveluntuottajan tuottaman suunnitelman on oltava käyttötarkoitukseensa sopivan.
Palveluntuottaja on työntekijöidensä työnantaja ja vastaa kaikista työnantajalle kuuluvista velvoitteista työntekijään nähden sekä vastaa työntekijöiden työnantajana henkilöstönsä palvelussuhteen ehdoista, työsopimuksen solmimisesta palvelussuhteen ehtoihin perehdyttämisestä, työntekijöidensä palkoista, lakisääteisistä vakuutuksista ja kaikkien lakisääteisten työnantajamaksujen suorittamisesta loma- ja matkakorvaukset mukaan lukien.
Palveluntuottaja vastaa siitä, että työntekijä sitoutuu noudattamaan annettuja työohjeita ja laatuvaatimuksia, että työntekijöillä on työtehtävien edellyttämä koulutus, ammattitaito ja kokemus, työntekijöidensä ammatillisesta lisäkoulutuksen järjestämisestä ja ammattitaidon ylläpitämisestä sekä henkilökuntansa puolesta Tilaajalle aiheutetuista vahingoista.
MENETTELYTAVAT TYÖN TARKASTAMISESSA JA HYVÄKSYMISESSÄ SEKÄ VIRHEIDEN KORJAAMISESSA JA TYÖN MUUTTAMISESSA
Palveluntuottajan tulee tarkastaa suunnittelutyön lopputulos ja tehdä tarpeelliset korjaukset ennen suunnittelutyön jättämistä Tilaajan tarkastettavaksi.
Suunnittelutyön lopputuloksen on oltava virheetön. Palveluntuottaja selvittää omalla kustannuksellaan virheen syyn ja korjaa sen viivytyksettä. Palveluntuottaja voi vapautua virhevastuusta vain, jos hän pystyy näyttämään, että virhe johtuu Tilaajan vastuulla olevista seikoista.
Kun suunnitelma toimitetaan Tilaajalle tarkastettavaksi, Tilaaja pyrkii antamaan palautteensa ja ilmoittamaan suunnitelmassa toteamistaan puutteista tai virheistä tuottajalle 14 vuorokauden kuluessa Tilaajalle toimittamisesta tai erikseen sovitussa ajassa. Palveluntuottajan tulee ottaa palaute huomioon. KSE 2013 kohdan 3.2.6. mukaisesti tilaajan suunnitelmille tai toimenpiteille saama hyväksyntä ei vapauta palveluntuottajaa vastuusta.
Palveluntuottajan tulee mahdollisuuksiensa mukaan pyrkiä korjaamaan todetut puutteet tai virheet sovitun toimitusajan kuluessa. Jos Palveluntuottaja ei virhetapauksessa pysty noudattamaan alkuperäistä toimitusaikaa, tulee Palveluntuottajan korjata todetut puutteet tai virheet mahdollisimman pikaisesti alkuperäisen toimitusajan päättymisen jälkeen siten kuin Tilaaja ja Palveluntuottaja keskenään erikseen sopivat. Jos kuitenkin puutteiden tai virheiden korjaamisen vuoksi viivästyy olennaisessa määrin alkuperäisestä toimitusajasta, on Tilaajalla oikeus peruuttaa toimeksianto tai sen osa. Tilaajan peruuttaessa toimeksiannon, ei Palveluntuottajalla ole oikeutta laskuttaa mitään hintaa tästä peruutetusta toimeksiannosta. Työn katsotaan aina viivästyneen olennaisessa määrin, jos viivästys on yli kaksi (2) viikkoa alkuperäiseen toimitusaikaan nähden tai yli kaksi (2) viikkoa Tilaajan virheilmoitukseen nähden, silloin kun Tilaaja ilmoittaa puutteesta tai virheestä alkuperäisen toimitusajan päätyttyä.
Jos Tilaaja haluaa tehdä suunnitelmaan muita kuin todetuista puutteista tai virheistä johtuvia muutoksia, niistä sovitaan Tilaajan ja Palveluntuottajan kesken erikseen.
Kumpikin Sopijapuoli vastaa toiselle Sopijapuolelle toimittamastaan aineistosta, säilytettävistä tiedoista, tai syntyvistä tulosteista, että ne ovat sisällöltään paikkansa pitäviä ja etteivät ne loukkaa lakia tai hyvää tapaa.
PALVELUNTUOTTAJAN HENKILÖSTÖÄ KOSKEVAT TIEDOT
Palveluntuottaja käyttää vastaanottamissaan toimeksiannoissa ammattitaitoista ja pätevää suunnitteluhenkilökuntaa. Palveluntuottaja ei vastaanota sellaisia toimeksiantoja, joihin sillä ei ole tällaisia resursseja käytettävissään.
Mikäli Palveluntuottaja käyttää alihankkijoita, vastaa Palveluntuottaja alihankkijoidensa työstä ja lopputuloksen laadusta kuin omastaan. Palveluntuottaja vastaa myös siitä, että alihankkija noudattaa omalta osaltaan Palveluntuottajalle asetettuja velvoitteita. Tilaaja voi perustellusta syystä kieltää Palveluntuottajaa käyttämästä tiettyä alihankkijaa.
Palveluntuottaja pitää yllä nykyajan tietoliikenteen ja tietotekniikan mukaisia teknisiä valmiuksia ja työprosesseja.
SALASSAPITO, TIETOTURVA JA TIETOSUOJA
Tilaaja noudattaa julkisyhteisönä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621) sekä muussa lainsäädännössä olevia salassapitoa ja julkisuutta koskevia säännöksiä.
Sopijapuolet pitävät toisiltaan saamansa luottamukselliseksi merkityn tiedon tai muuten luottamukselliseksi tai liikesalaisuudeksi katsottavan aineiston salassa eivätkä käytä tietoja muihin tarkoituksiin. Tilaajalla on kuitenkin velvollisuus noudattaa edellä tarkoitetun lainsäädännön mukaisia velvoitteitaan. Palveluntuottaja ei käytä Tilaajalta saamiaan tietoja muuhun kuin tämän sopimuksen mukaiseen tarkoitukseen. Sopijapuolet vastaavat, että kaikki heidän palveluksessaan olevat samoin kuin alihankkijat noudattavat tätä määräystä. Tämä määräys on voimassa myös sopimuksen päättymisen jälkeen.
Salassapitovelvollisuus ei koske tietoa, joka on yleisesti saatavilla tai julkista tai jonka sopijapuoli on saanut laillisesti haltuunsa muuten kuin toiselta sopijapuolelta.
Sopijapuolet huolehtivat omilla vastuualueillaan, että tietosuojaa ja salassapitoa koskevat säädökset ja viranomaisten antamat määräykset otetaan huomioon. Jos sopimus tai toimeksianto päättyy tai purkautuu, sopijapuoli palauttaa tai toisen sopijapuolen suostumuksella hävittää toisen sopijapuolen luottamuksellisen aineiston. Aineistoa ei saa hävittää, mikäli laki tai viranomaisten määräykset vaativat säilyttämistä.
Sopijapuolella on oikeus käyttää toimituksen yhteydessä hankkimaansa ammattitaitoa ja kokemusta.
Palveluntuottajan on noudatettava tämän sopimuksen piiriin kuuluvissa asioissa viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) tarkoitettua hyvää tiedonhallintatapaa sekä sopijapuolten mahdollisesti sopimia muita tietoturvajärjestelyjä tietoturvallisuudesta ja tietosuojasta huolehtimiseksi.
Palveluntuottajan on huolehdittava, että sen omistamat laitteet ja palvelutuotannon tilat on asianmukaisesti suojattu tietoturvariskejä vastaan ja että suojaukseen ja tiedonvarmistukseen liittyviä menettelyjä noudatetaan. Tilaajan on huolehdittava vastaavin tavoin omista tiloistaan.
Palveluntuottaja huolehtii käsittelemiensä tietojen asianmukaisesta suojaamisesta laittoman tai tapaturmaisen häviämisen tai hävittämisen varalta.
Lisäksi sopijapuolet ovat sopineet, että Palveluntuottaja noudattaa Tilaajaa koskevassa palvelussa soveltuvin osin valtiovarainministeriön julkisyhteisöille laatimaa henkilöstön tietoturvaohjetta (https://www.vahtiohje.fi/web/guest/4/2013-henkiloston-tietoturvaohje ). Selvyyden vuoksi todetaan, että ilmaisu ”soveltuvin osin” johtuu tässä yhteydessä siitä, että em. tietoturvaohje on laadittu ensisijaisesti julkisyhteisöille. Tilaajalla on oikeus yksipuolisesti aika ajoin päivittää noudatettavia menetelmiä ja käytäntöjä. Tilaaja tiedottaa viivytyksettä Toimittajalle näistä muutoksista.
Tämä sopimus on julkinen. Erikseen määritellyt Sopimuksen liitteet (tarjouspyyntöä ja yleisiä sopimusehtoja lukuun ottamatta) tai niiden osat voivat olla salaisia viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) tai muun laissa säädetyn salassapitoperusteen nojalla. Palveluntuottajan on erikseen ja etukäteen kirjallisesti informoitava Tilaajaa, mikäli Palveluntuottaja pitää jotain tietoa itsensä tai kolmannen osapuolen salassa pidettävänä liike- tai ammattisalaisuutena.
Palveluntuottajalla ei ole oikeutta käyttää Tilaajan nimeä referenssinä tai muussa markkinoinnissaan ilman Tilaajan suostumusta.
YHTEISTYÖMUODOT, TÖIDEN HINNAT JA VASTUU KULUISTA
Kaikista tämän sopimuksen piiriin kuuluvista toimeksiannoista ja niiden osista sekä sopimukseen liittyvistä erillisprojekteista tehdään ennen työn aloittamista kustannusarvio, jonka Tilaaja hyväksyy ja jonka perusteella laskutus tapahtuu. Kustannusarvion ylittäminen on sallittua vain Tilaajan antamalla kirjallisella suostumuksella. Kaikki tämän sopimuksen piiriin kuuluvat työt hinnoitellaan niillä hinnoilla, jotka Palveluntuottaja on antanut xx.xx.2018 päivätyssä tarjouksessaan.
Tilaaja ei vastaa suunnittelutyöstä Palveluntuottajalle syntyvistä kuluista eikä muistakaan Palveluntuottajan kuluista. Palveluntuottajalla on kuitenkin oikeus veloittaa normaalista yhteydenpidosta poikkeavasta yhteydenpidosta syntyvät poikkeavat ylimääräiset matkakulut, puhelinkulut ynnä muut sellaiset kulut omakustannushinnan määräisenä. Normaalista poikkeavasta yhteydenpidosta tulee Tilaajan ja Palveluntuottajan sopia erikseen etukäteen.
LASKUTUS, MAKSUEHDOT JA VIIVÄSTYSKORKO
Työn laskutus suoritetaan kunkin toimeksiannon hankesopimuksen mukaisesti tilaajakohtaisesti.
Otamme vastaan verkkolaskuja, lisätietoja: www.turku.fi/laskuttaminen.
Laskuissa on käytävä ilmi laskutuksen perusteet, kuten työmäärä, työtä tehneet henkilöt sekä työn sisältö ja tuotokset. Laskuissa on mainittava myös arvonlisäverollinen hinta ja sen tulee täyttää arvonlisäverolain määräykset.
Laskutus-, toimitus- yms. lisiä ei hyväksytä.
Tarkempi laskutus sovitaan yksittäisten toimeksiantojen yhteydessä.
Maksuaikataulu on 30 päivää netto. Viivästyskorko määräytyy kulloinkin voimassa olevan korkolain mukaan.
Palveluntuottaja tilastoi palveluiden käytöt tilaajakohtaisesti ja raportoi niistä asiakkaalle kahdentoista (12) kuukauden välein. Raportointi tehdään Tilaajan yhteyshenkilölle.
Palveluntuottaja antaa Tilaajan niin edellyttäessä Tilaajan asettamassa määräajassa selvityksen siitä, onko Palveluntuottaja tai sen alihankkija merkitty ennakkoperintälain (1118/1996) mukaiseen ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin sekä arvonlisäverolain (1501/1993) mukaiseen arvonlisävelvollisten rekisteriin, kaupparekisteriotteen, todistuksen verojen maksamisesta tai verovelkatodistuksen taikka selvityksen siitä, että verovelkaa koskeva maksusuunnitelma on tehty, todistukset eläkevakuutusten ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvityksen siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksusopimus on tehty sekä selvityksen työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista.
Mikäli jompikumpi Sopijapuoli jättää sopimusehdot olennaisesti täyttämättä tai toimii tavalla, joka voidaan selvästi tulkita toista Sopijapuolta loukkaavaksi eikä 15 päivän kuluessa kirjallisen kehotuksen asiasta saatuaan korjaa menettelyään sopimuksen mukaiseksi, on toisella Sopijapuolella oikeus purkaa tämä sopimus välittömästi päättyväksi. Sopimuksen purkamisilmoitus on tehtävä kirjallisesti.
Sen lisäksi, mitä Konsulttitoiminnan yleisissä sopimusehdoissa KSE 2013 kohta 8, on sovittu sopimuksen purkamisesta, Tilaajalla on oikeus purkaa sopimus Palveluntuottajan verojen tai lakisääteisten maksujen sosiaalivakuutusmaksujen laiminlyönnin vuoksi, ellei laiminlyöntiä voida pitää vähäisenä tai ellei Palveluntuottaja ole toimittanut viranomaisen hyväksymää maksusuunnitelmaa. Jos Palveluntuottaja poistetaan arvonlisäverovelvollisten tai ennakkoperintärekisteristä tai jos palveluntuottaja joutuu saneerausmenettelyyn, konkurssiin, selvitystilaan tai muutoin sellaisiin taloudellisiin vaikeuksiin, että on syytä olettaa sopimusvelvoitteiden täyttymisen vaarantuvan, Tilaajalla on oikeus purkaa sopimus välittömin vaikutuksin kokonaan tai määrätyiltä osin ilmoittamalla siitä kirjallisesti Palveluntuottajalle.
Jos Tilaaja tässä sopimuskohdassa mainitun mukaisesti purkaa sopimuksen, ei Palveluntuottajalla ole oikeutta korvaukseen niistä töistä, jotka jäävät keskeneräisiksi.
SOPIMUKSEN PURKAMINEN ERITYISTILANTEESSA
Mikäli palveluntuottaja tilaajasta riippumattomasta syystä usein ja toistuvasti myöhästyy toimeksiannon valmistumisesta tai toimeksiannot eivät laadullisesti vastaa sovittuja työn tuloksia ja näistä poikkeamista sekä myöhästymisistä on tilaaja kirjallisesti (sähköpostilla) reklamoinut palveluntuottajaa, tilaajalla on oikeus putkaa sopimus päättymään välittömästi.
Sopijapuoli, joka on sopimusrikkomuksellaan aiheuttanut sen, että toinen Sopijapuoli on sopimuskohdan 16 mukaisesti purkanut sopimuksen tai on muutoin laiminlyönyt sopimusvelvoitteensa, ilman, että sopimus on purkautunut, on velvollinen korvaamaan toiselle Sopijapuolelle sopimusrikkomuksesta ja mahdollisesta sopimuksen purkautumisesta aiheutuvat vahingot.
Palveluntuottajalla on jatkuvasti voimassa alalla tavanomaiset vakuutukset, kuten työntekijöiden eläkevakuutus, lakisääteinen tapaturmavakuutus ja vastuuvakuutus työntekijöiden aiheuttamaa vahinkoa varten. Palveluntuottaja antaa pyydettäessä tutustuttavaksi ko. vakuutuskirjat.
Tarjoajalla tulee olla voimassa oleva toiminnan vastuuvakuutus, joka vakuutusmäärä on vähintään 500 000 euroa henkilö-, esine- ja taloudellisessa vahingossa, koko sopimuskauden ajan.
MUUT SOVELLETTAVAT SOPIMUSEHDOT
Tähän sopimukseen sovelletaan soveltuvin osin Konsulttitoiminnan yleisiä sopimusehtoja KSE 2013, seuraavin tilaajan ilmoittamin poikkeuksin:
KSE 2013:n kohta 5.6.1, 5.6.2 ja 5.6.3
-Matka-, majoitus- ja päivärahakorvausta ei makseta Turun seudulla tehdyistä matkoista. Muuten matka-, majoitus- ja päivärahakorvausta maksetaan vain, jos siitä on hankekohtaisessa sopimuksessa erikseen sovittu.
KSE 2013:n kohta 5.7.1 muutos:
-Tarjouksessa nyt annettavat aikapalkkiot ja muut veloitusperusteet ovat kiinteitä koko sopimuskauden (1.2.2018 – 31.12.2020), joten kohdan 5.7.1 mukaisia veloitusperusteiden tarkistuksia ei tehdä sopimuskaudella.
KSE 2013:n kohta 5.8.4 muutetaan seuraavasti:
-Sopimukseen perustuvat laskut maksetaan 30 vuorokauden kuluessa siitä, kun lasku on saapunut tilaajalle ja lasku on muuten todettu maksukelpoiseksi.
-Lisäys: Konsultti vastaa myös kolmannelle henkilölle aiheutuneista vahingoista, jotka johtuvat konsultin tekemistä virheistä ja laiminlyönneistä.
KSE 2013:n kohta 5.8.4
-Kohtaa ei sovelleta. Kohdan sijasta sovelletaan seuraavaa: Konsultti laskuttaa Tilaajaa verkkolaskulla. Verkkolasku erääntyy maksettavaksi 30 päivän kuluttua hyväksyttävän laskun saapumisesta. Laskussa on oltava erittely laskutuksen perusteista. Viivästyskorko on enintään kulloinkin voimassa olevan korkolain 4 §:n 1 mom. mukainen.
-Kohtaa ei noudateta. Kohdan sijasta noudatetaan seuraavaa: Sopijapuolet huolehtivat kumpikin omalta osaltaan, että palvelua tuotettaessa noudatetaan salassapidosta, vaitiolovelvollisuudesta, tietosuojasta ja salassa pidettävien tietojen luovuttamisesta annettuja voimassa olevia säädöksiä. Lisäksi Konsultin tulee noudattaa asiakirjojen ja tietojen käsittelyssä ja arkistoinnissa tilaajan antamia ohjeita. Konsultti ei saa ilman Tilaajan lupaa luovuttaa ulkopuolisille tietoja, jotka voivat olla salassa pidettäviä tai henkilötietoja rekisterimuodossa. Konsultin on selvitettävä palvelua suorittavalle henkilöstölle salassapitovelvollisuuden sisältö. Sopijapuolet sitoutuvat pitämään salassa toisiltaan saamansa luottamuksellisiksi katsottavat aineistot ja tiedot, jotka ovat lain perusteella salassa pidettäviä sekä olemaan käyttämättä niitä muihin kuin hankintasopimuksen mukaisiin tarkoituksiin. Salassapitovelvollisuuden rikkomisena ei pidetä viranomaisten velvoittavan määräyksen vuoksi tapahtuvaa tietojen luovuttamista viranomaiselle tai muulle taholle. Tässä kappaleessa tarkoitetut velvoitteet säilyvät myös toimeksiannon päättymisen jälkeen.
KSE 2013:n kohta 6.1.2
-Kohtaa sovelletaan seuraavin lisäyksin: Konsultti luovuttaa sähköisen aineiston sellaisessa yleisesti käytössä olevassa sähköisessä formaatissa, joka sopii Tilaajan käyttämiin järjestelmiin.
KSE 2013:n kohta 6.1.3
-Kohtaa ei noudateta. Kohdan sijasta noudatetaan seuraavaa: Sen jälkeen kun Konsultti on luovuttanut tilaajalta saamansa alkuperäisen aineiston ja toimeksiannon perusteella laatimansa aineiston Tilaajalle ja Tilaaja on hyväksynyt luovutettavan aineiston, Konsultilla ei ole aineiston säilytysvelvollisuutta.
KSE 2013:n kohta 6.2.1
-Kohtaa ei noudateta. Kohdan sijasta noudatetaan seuraavaa: Palvelun-tuottaja luovuttaa ilman erillistä korvausta Tilaajalle täydellisen omistus- ja käyttöoikeuden työn tuloksiin.
KSE 2013:n kohta 6.2.2
-Kohtaa ei noudateta. Kohdan sijasta noudatetaan seuraavaa: Aineiston toistuvasta käytöstä ei suoriteta korvausta konsultille.
KSE 2013:n kohta 7.2
-Kohtaa sovelletaan seuraavin muutoksin: Tilaaja ei ole velvollinen suorittamaan ko kohdassa tarkoitettua viivästyssakkoa.
KSE 2013:n kohta 7.3
-Kohtaa sovelletaan seuraavin muutoksin: Tilaaja ei ole velvollinen suorittamaan ko kohdassa tarkoitettua viivästyssakkoa.
KSE 2013:n kohta 7.4
-Kohtaa sovelletaan seuraavin muutoksin: Konsultin viivästyssakon suuruus on 0,2% koko toimeksiannon kokonaishinnasta lisä- ja muutostöineen kultakin täydeltä työpäivältä minkä suunnitelman tai sen osan luovuttaminen myöhästyy toimeksiannon suoritusaikataulusta. Toimeksiannon suoritusaikataulussa esitettyihin välitavoitteisiin sovelletaan edellä esitettyä viivästyssakkoa. Viivästyssakkoa peritään välitavoitteiden osalta enintään 80 työpäivältä ja suunnitelman valmistumisen osalta enintään 40 työpäivältä.
KSE 2013:n kohta 7.5
-Kohtaa sovelletaan seuraavalla tavalla muutettuna: Sopijapuolista riippumattomista syistä aiheutuneen viivästyksen ja keskeytymisen vuoksi voidaan suorittaa kohdassa tarkoitettua korvausta konsultille enintään 20 päivältä.
KSE 2013:n kohta 8.1.1
-Kohtaa sovelletaan seuraavin lisäyksin: Tilaajalla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään välittömästi, jos konsulttia rasittaa hankintalain (1397/2016) 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen poissulkemisperuste tai 81 §:n 1 momentin 3-11 kohdissa tarkoitettu harkinnanvarainen poissulkemisperuste, taikka kyseessä on hankintalain (1397/2016) 137 §:ssä tarkoitettu erityistilanne, vaikka peruste olisi syntynyt vasta sopimussuhteen alkamisen jälkeen. Tilaajalla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään välittömästi, jos Konsultin taloudellisten tai muiden olosuhteiden havaitaan muuttuneen olennaisesti niin, ettei voida olettaa Konsultin täyttävän hankintasopimuksen mukaisia velvollisuuksiaan eikä luotettavaa selvitystä velvoitteiden täyttämisestä anneta. Irtisanominen on tehtävä kohtuullisessa ajassa siitä, kun Tilaaja sai tiedon irtisanomisperusteen olemassaolosta. Ennen irtisanomista Tilaajan on huomautettava asiasta Konsultille ja varattava tälle mahdollisuus selvityksen antamiseen kohtuullisessa ajassa. Jos tilaaja irtisanoo sopimuksen tämän kappaleen perusteella, Konsultilla on oikeus saada täysimääräinen maksu hankintasopimuksen päättymishetkeen mennessä tuotetuista palveluista, mutta ei oikeutta muuhun korvaukseen hankintasopimuksen päättymisen johdosta.
KSE 2013:n kohta 8.1.3
-Kohtaa sovelletaan seuraavalla tavalla muutettuna: Jo suoritettujen töiden korvaamisen lisäksi konsultille ei makseta palkkakustannuksia, eikä erityisiä korvauksia tai kuluja.
KSE 2013:n kohta 8.3.1
-Kohtaa ei noudateta. Kohdan sijasta noudatetaan seuraavaa: Konsultilla ei ole oikeutta ilman Tilaajan suostumusta osaksikaan siirtää hankintasopimusta kolmannelle. Tilaajalla on oikeus siirtää hankintasopimus sellaiselle kolmannelle osapuolelle, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät kokonaan tai osittain.
KSE 2013:n kohta 9.1
-Kohtaa ei sovelleta.
KSE 2013:n kohta 10.4
-Kohtaa ei noudateta.
KSE 2013:n kohta 10.5
-Kohtaa ei noudateta. Kohdan sijasta noudatetaan seuraavaa: Jos kiistakysymys ei ratkea neuvotteluin, erimielisyydet jätetään ratkaistavaksi ensiasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeuteen.
Hankekohtaisissa toimeksiannoissa noudatetaan Konsulttitoiminnan yleisiä sopimusehtoja KSE 2013 tässä sopimuksessa esitetyin muutoksin.
Jokaisesta yli 60 000 € hankekohtaisesta toimeksiannosta pyydetään ko. suunnittelutoimialan sopimuskumppaneilta hankekohtainen tarjous puitejärjestelyn kilpailutuksen järjestämisohjeen mukaisesti.
Hankekohtaiset tarjoukset tehdään puitejärjestelysopimuksen yksikköhintoja käyttäen veloitusperusteena KSE 2013:n kohdan 5.2.5.2 mukaiset aikapalkkiot henkilöryhmittäin ja rakennusalan suunnittelussa hyväksytty (SKOL-ATL-SAFA) henkilöryhmittely.
Tuntiveloitushintoihin tulee sisällyttää myös ATK:n käytöstä aiheutuvat kustannukset. Tuntiveloitushintoina käytetään ao. konsultin tähän puitejärjestelytarjouspyyntöön perustuvan tarjouksen mukaisia henkilöryhmittäisiä tuntiveloitushintoja. Mikäli konsultti esittää hankekohtaisessa tarjouksessaan alikonsulttia johonkin osatehtävään, tulee alikonsultin sitoutua konsultin puitejärjestelytarjouksen mukaiseen veloitushintaan.
Kuten edellä on todettu, tarjouksessa annetut aikapalkkiot ja muut veloitusperusteet ovat kiinteitä koko sopimuskauden (1.2.2018 – 31.12.2020), joten niitä ei tarkisteta sopimuskaudella KSE 2013:n kohdan 5.7.1 mukaisesti.
Hankekohtaisista toimeksiannoista tehdään tilaajan ja konsultin kesken kirjallinen sopimus.
ASIAKIRJOJEN NOUDATTAMISJÄRJESTYS
Jos tämän sopimuksen ja siinä mainittujen muiden asiakirjojen sisällöt ovat keskenään ristiriidassa, on asiakirjojen noudattamisjärjestys seuraava:
1) Tämä sopimus
2) Tarjouspyyntö 27.12.2017 liitteineen
3) Konsulttitoiminnan yleiset sopimusehdot KSE 2013
4) Palveluntuottajan tarjous pp.kk.2018 liitteineen
Sopimusta ei saa siirtää kolmannelle osapuolelle ilman toiselta sopijapuolelta etukäteen saatua kirjallista lupaa.
Tilaajalla on oikeus siirtää sopimus sellaiselle taholle jolle tilaajan työt ja velvollisuudet siirtyvät kokonaan. Tilaajalla on velvollisuus informoida sopimuskumppania sopimuksen siirrosta toiselle toimialalle tai virastolle.
Sopijapuolet voivat muuttaa tätä sopimusta vain kirjallisesti, muut muutokset ovat mitättömiä. Muutokset tulevat voimaan, kun molemmat Sopijapuolet ovat ne asianmukaisesti hyväksyneet ja allekirjoittaneet Sopijapuolten toimivaltaisten edustajien toimesta.
Mahdolliset erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti keskinäisin neuvotteluin. Mikäli neuvottelut eivät johda Sopijapuolia tyydyttävään lopputulokseen, sopimuksesta aiheutuvat tai siihen liittyvät riitaisuudet ratkaistaan ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais - Suomen käräjäoikeudessa.
SOPIMUKSESSA SOVELLETTAVA LAINSÄÄDÄNTÖ
Tähän sopimukseen ja sen tulkintaan sovelletaan Suomen lakia.
SOPIMUSKAPPALEET JA ALLEKIRJOITUKSET
Tämä sopimus on tehty kahtena (2) samasanaisena alkuperäiskappaleena, yksi (1) kummallekin sopijapuolelle.
Turku pp.kk.2018 _________ pp.kk.2018
Turun kaupunkiYritys Oy
Tilaaja Palveluntuottaja
nimi nimi
tehtävänimike tehtävänimike