Suunnittelupalveluiden puitejärjestelysopimus ajalle 15.3.2018 (tavoite) – 31.12.2020, lisäksi optiot vuosille 2021 ja 2022

 

 

Sisällys

 

1.   Hankinnan kohde   3

1.1.   Suunnittelutoimialat   3

1.1.1.   Hankekohtaiset toimeksiannot sopimusaikana   4

1.1.2.   Palvelulle asetetut ehdottomat laatuvaatimukset   4

2.   Hankintamenettely   6

2.1.   Osatarjous   6

2.2.   Vaihtoehtoinen tarjous   6

3.   Palvelun tarjoajalle asetetut vähimmäisvaatimukset   6

3.1.   Rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvät vaatimukset   6

3.1.1.   Vaatimus 1   7

3.1.2.   Vaatimus 2   7

3.1.3.   Vaatimus 3   7

3.1.4.   Vaatimus 4   8

3.1.5.   Vaatimus 5   8

3.1.6.   Vaatimus 6   8

3.1.7.   Vaatimus 7   8

3.2.   Tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset   9

3.2.3.   Vaatimus 10   9

3.2.4.   Vaatimus 11   9

3.2.5.   Vaatimus 12   10

4.   Tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset   10

5.   Tarjoushinnat   10

6.   Maksuehto   11

7.   Palveluntuottajan omat ehdot   11

8.   Tarjoajan ja tarjouksen kelpoisuus ja tarjousten vertailu   11

8.1.   Tarjousten käsittely   11

8.2.   Tarjoajien kelpoisuuden arviointi   11

8.3.   Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen   12

8.4.   Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu   12

8.5.   Hintapisteiden laskeminen   12

9.   Päätöksestä ilmoittaminen   12

10.   Hankinnassa noudatettavat asiakirjat   13

11.   Asiakirjojen julkisuus   13

12.   Laskutus   13

13.   Puitejärjestelyyn liittyvät kysymykset   13

14.   Tarjouksen jättäminen   14

15.   Sopimus   14

16.   Puitejärjestelyn seuranta   15

Liitteet

Liite 1   Laadun vertailuperusteet ja pisteiden muodostuminen

Liite 2   Tarjouslomake

Liite 3   Toimialaryhmittely ja –määritelmät (SKOL)

Liite 4   Henkilöryhmittely, SKOL-ALT-SAFA

Liite 5   Puitejärjestelysopimus (luonnos) ja noudatettavat sopimusehdot

Liite 6   Puitejärjestelyn mukaisen kilpailutuksen järjestäminen

Liite 7   ESPD-ohje

Liite 7a   ESPD- Word-muodossa

Liite 7b   ESPD – XML-muodossa (sähköinen ilmoittaminen)

Liite 8   Projektipäälliköiden ja suunnittelijoiden referenssit


 

 

Suunnittelupalveluiden puitejärjestelysopimus ajalle 15.3.2018 (tavoite) – 31.12.2020, lisäksi optiot vuosille 2021 ja 2022

 

 

Turun kaupungin Kaupunkiympäristötoimialan Kaupunkisuunnittelun suunnittelu yksikkö pyytää tarjouksia hankekohtaisesti sovittavista suunnittelu- ja asiantuntijapalveluista ajalle 15.4.2018 (tavoite) 31.12.2020, jonka jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa vuodelle 2021 ja vuodelle 2022 (optiot 1+1 vuotta).

 

Hankinnan kohde

Hankinta koskee niitä alla mainittuja suunnittelutoimialoja (SKOL ry:n toimialaryhmittely ja -määritelmät, ks. liite 3), joita ei kilpailuteta erikseen erillishankintoina.

Saatujen tarjousten pohjalta tehdään puitejärjestely. Puitejärjestelyyn valitaan kullakin suunnittelutoimialalla kuusi (6) palveluntuottajaa, jollei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

 

Kunkin suunnittelutoimialan puitejärjestelyyn valittuja palveluntuottajia minikilpailutetaan ennen hankekohtaisen tilauksen antamista, kun suunnittelun kokonaisarvo on yli 60 000 €. Tällöin päätöksen perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus (hinta ja yrityksen erityisosaaminen). Puitejärjestelyn sisäinen ohjeistus on tarjouspyynnön liitteessä 6.

 

Tilaaja pidättää itsellään oikeuden kilpailuttaa hankkeet myös julkisesti tai toimia kaupungin oman hankintaohjeen mukaisesti pienhankinnoissa, sitoutumatta puitejärjestelyyn kaikissa hankkeissa.

Hankkeissa joissa on useamman toimialan suunnittelutarvetta, käytetään pääasiallisen suunnittelun toimialan toimialaa.

 

.1.Suunnittelutoimialat

 

Suunnittelu- ja konsulttitoimistojen liitto SKOL ry:n toimialaryhmittelyn ja –määritelmien mukaiset suunnittelutoimialat:

   

1

Tie-, katu- ja aluetekniikka

 

TKA

2a

Geotekniikka:

- geotekninen suunnittelu

GEO

2b

Geotekniikka:

- pohjatutkimukset

GEO

3a

Rakennetekniikka

- rantalaitureiden, meluesteiden, tukimuurien yms. erikoisrakenteiden suunnittelu

 

RAK

3b

Rakennetekniikka

-uudisrakennus- ja korjauskohteiden rakennesuunnittelu

 

RAK

4a

Siltatekniikka:

-siltasuunnittelu

 

SIT

4b

Siltatekniikka: yleis- ja erikoistarkastukset ja niihin liittyvä korjaussuunnittelu

 

SIT

5

Vesihuolto ja -tutkimus

 

VHT

6

Maisemasuunnittelu

 

MAS

 

 

.1.1.Hankekohtaiset toimeksiannot sopimusaikana

 

Hankekohtaiset tarjoukset tehdään puitejärjestelysopimuksen yksikköhintoja käyttäen. Veloitusperusteena ovat rakennusalan suunnittelussa hyväksytty (SKOL-ATL-SAFA) henkilöryhmittely ja KSE 2013 kohdan 5.2.3 mukaiset aikapalkkiot henkilöryhmittäin.

 

.1.2.Palvelulle asetetut ehdottomat laatuvaatimukset

 

Palvelun ja sen toteuttajien tulee täyttää tässä tarjouspyynnössä ja tarjouslomakkeessa (liite 2) asetetut laatu- ja osaamisvaatimukset.

 

Palvelut tulee tuottaa huolellisesti, harkiten ja sellaisella ammattitaidolla, mitä voidaan kohtuudella olettaa ammattitaitoiselta asiantuntijalta.

 

Palvelun tarjoajalla tulee olla käytettävissään riittävät resurssit hankkeiden toteuttamiseen. Resursseilla tarkoitetaan sekä henkilö-, että laite- ja kalustoresursseja.

 

Tarjoajan tulee nimetä tilaajalle sopimuksen yhteyshenkilö, jonka kanssa hoidetaan sopimukseen ja laskutukseen liittyviä asioita.

 

Hankekohtaisilla projektipäälliköillä tulee olla vähintään viiden (5) vuoden kokemus projektipäällikön tehtävistä ko. toimialalla. Hankekohtaisia projektipäälliköitä tulee nimetä tarjouksessa yksi ja hänelle varahenkilö, kullekin tarjotulle suunnittelutoimialalle.

 

Suunnittelijoilla tulee olla ko. toimialan suunnittelutehtävistä vähintään kolmen (3) vuoden kokemus. Vaaditun kokemuksen omaavia suunnittelijoita tulee kullekin tarjotulle suunnittelutoimialalle nimetä enintään neljä (4).

Sekä projektipäällikön että suunnittelijoiden laajempi kokemus huomioidaan laadun arvioinnissa.

-Tarjoukseen tulee liittää kunkin tarjotun toimialan osalta lyhyt selvitys käytettävissä olevista resursseista, sekä nimetä hankekohtainen projektipäällikkö ja hänen varahenkilönsä ja suunnittelijat (korkeintaan 4) kullekin tarjottavalle suunnittelutoimialalle.

 

Puitejärjestelyyn perustuvissa toimeksiannoissa palveluntuottaja on velvollinen käyttämään nimeämiään projektipäälliköitä ja suunnittelijoita, ellei erikseen hankekohtaisesti toisin sovita.

 

Palvelun tarjoajalla tulee olla laadunvarmistusjärjestelmä, joka tulee kuvata tarjouksessa.

 

Palvelut ja kaikki hankkeissa vaadittavat dokumentit tulee tuottaa suomen kielellä.

 

Valmiit suunnitelmat tulee toimittaa tilaajalle myös sähköisessä muodossa. Sähköisen muodon tulee olla täydellisen yhteensopiva seuraavasti:

suunnitelmapiirustukset: AutoCad Map 3D 2017

pohjatutkimustulokset: Tekla Civil

tekstit, taulukot yms: Microsoft Office –ohjelmat

 

Yleisohje malliaineiston luovuttamiseen: Raaka-aine, lähtötietomalli, suunnitelmamalli sekä toteutusmalli ovat kokonaisuudessaan tilaajan tietomallipalvelimessa (QuadriDCM). Aineisto luovutetaan tekniikkalajikohtaisina osa-malleina tietomallipohjaista suunnittelua tukevassa formaatissa sijaintitietoineen. Niille rakennusosille, joille on määritetty avoin tiedonsiirtomuoto (inframodel 3 tai ifc), käytetään ensisijaisesti näitä formaatteja. Rakennusosille, joille ei ole määritetty avointa formaattia, tiedostomuoto on 3D-dwg (mukana korkeus- ja ominaisuustieto) tai tilaajan kanssa erikseen sovittu tiedonsiirtoformaatti. Aineisto luovutetaan myös natiiviformaatissa. Tietomalliselostus sisältää osamallien dokumentoinnin, sekä taulukkomuotoisen dokumentin aineistosta metatietoineen. Lähtötietomalli päivitetään muuttuneiden ja täsmentyneiden lähtöaineistojen osalta ja luovutetaan dokumentoituna tilaajalle. Aineistokokonaisuudet tulee olla jaoteltuna lähtötietoaineisto mukaiseen kansiorakenteeseen.

 

Suunnitteluhankkeiden toteutuskustannusarviot tulee tehdä Rapal Oy:n Infran kustannuslaskentaohjelmistossa tilaajan hakemistoon ja siltojen osalta SILAVA 2009 (Siltojen laatuvastuurakentaminen) mukaisten yksikkökustannusten perusteella.

 

Palveluntuottajan on varmistettava riittävällä, osaavalla ja perehdytetyllä varahenkilöstöjärjestelmällään palvelun tasalaatuisuus ja tavoitettavuus.

 

Palveluntuottajalla ei ole oikeutta vaihtaa nimettyjä henkilöitä kesken sopimuskauden ilman Tilaajan suostumusta. Mikäli joku nimetyistä henkilöistä ei Palveluntuottajasta riippumattomista syistä ole käytettävissä palvelun toimittamiseen sopimuksen mukaisesti, on Palveluntuottaja velvollinen osoittamaan hänen tilalleen toisen henkilön, jolla on vastaava pätevyys ja ammattitaito.

 

Jos Tilaaja ei ole tyytyväinen Palveluntuottajan palvelun toimittamisessa käyttämään henkilöön, Palveluntuottaja sitoutuu Tilaajan vaatimuksesta vaihtamaan viivytyksettä ja veloituksetta henkilön, jolta puuttuu riittävä ammattitaito tai joka muutoin ei Tilaajan perustellun näkemyksen mukaan ole sopiva tehtävään.

Jos Palveluntuottaja ei kykene osoittamaan Tilaajan hyväksymää henkilöä, Tilaajalla on oikeus purkaa sopimus.

Hankintamenettely

Hankintamuotona käytetään avointa menettelyä.

 

Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo huomioiden kaikkien puitejärjestelyn keston ajaksi suunniteltujen hankintasopimusten kokonaisarvo on sitoumuksetta noin 900 000 euroa (alv 0 %). Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään.

 

Hankinnasta on lähetetty ilmoitus www.hankintailmoitukset.fi 22.1.2018 julkaistavaksi EU:n viralliseen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED)-tietokannassa EU:n laajuisesti.

 

Tarjouspyyntö on julkaistu Internetissä http://www.juhaconsulting.fi sivuilla osoitteessa.

 

.2.Osatarjous

Osatarjoukset hyväksytään siten, että tarjous voi sisältää tarjoutumisen yhden tai useamman suunnittelutoimialan tehtäviin.

 

.3.Vaihtoehtoinen tarjous

 

Vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

 

Palvelun tarjoajalle asetetut vähimmäisvaatimukset

 

Palveluntuottajalla tulee olla riittävät taloudelliset, tekniset ja muut edellytykset hankinnan toteuttamiseksi.

 

Tarjoaja, joka ei täytä asetettuja vaatimuksia tai joka syyllistyy olennaisesti väärien tietojen antamiseen toimittaessaan alla mainittuja tietoja tai joka ei asetetussa määräajassa toimita pyydettyä selvitystä, suljetaan tarjouskilpailusta pois.

 

.4.Rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvät vaatimukset

 

Tarjoajan on täytettävä seuraavat rahoituksellista ja taloudellista tilannetta koskevat vaatimukset.

Tarjoaja antaa kirjallisen vakuutuksen vaatimusten täytymisestä allekirjoittamalla tarjouslomakkeen ja ESPD-lomakkeen (Liite 7).

Valittujen toimittajien tulee esittää tilaajalle pyydetyt todistukset ja selvitykset vaatimusten täyttymisestä, ennen sopimuksen allekirjoittamista.

 

Esitetyt todistukset ja selvitykset eivät saa olla kolmea (3) kuukautta vanhempia niiden toimituspäivästä laskettuna. Lisäksi sopimuksessa tarjoaja voidaan velvoittaa toimittamaan todistukset erikseen sovittuina aikoina. Mikäli selvityksiä ei toimiteta tilaajalle määräajassa, voidaan sitä katsoa sopimuksen purkamisen perusteena. Tilaajavastuulain mukaiset selvitykset tulee toimittaa tilaajalle vuosittain, ilman tilaajan erillistä pyyntöä.

 

Vastaavat tiedot, todistukset ja selvitykset on toimitettava myös mahdollisten alihankkijoiden osalta.

 

Ulkomaisen tarjoajan on toimitettava esitettyjen vaatimusten mukaiset todistukset ja selvitykset sijoittumismaansa lainsäädännön mukaisella rekisteriotteella tai vastaavalla muulla todistuksella tai muulla yleisesti hyväksytyllä tavalla, kuten antamalla sijoittumismaan lainsäädännön mukainen valaehtoinen tai vakuutuksella vahvistettu ilmoitus.

 

Hankintayksikkö pidättää itsellään oikeuden tarkistaa tarjoajan taloudelliset edellytykset ja luottotiedot yleisesti käytetyistä rekistereistä.

 

Vastaavat tiedot, todistukset ja selvitykset on toimitettava pyydettäessä myös mahdollisten alihankkijoiden osalta.

 

.4.3.Vaatimus 1

Tarjoaja on huolehtinut verojen, sosiaaliturvamaksujen ja eläkevakuutusmaksujen maksamisesta.

Tarjoajan tulee tarjouksessaan vakuuttaa, että se on huolehtinut verojen sosiaaliturvamaksujen ja eläkevakuutusmaksujen maksamisesta ja voittaneiden tarjoajien tulee ennen sopimuksen allekirjoitusta toimittaa tilaajalle, ilman erillistä pyyntöä:

 

Veroviranomaisen todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus ja selvitys siitä, että verovelkaa koskeva viranomaisen hyväksymä maksusuunnitelma on tehty

Työeläkekassan ja/tai vakuutusyhtiön todistus eläkevakuutuksen ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksusopimus on tehty

tai muu vastaava selvitys, esim. ilmoitus siitä, että tiedot ovat maksutta noudettavissa Tilaajavastuu.fi–sivustolta tai muulta vastaavalta sivustolta. Edellä mainitut selvitykset voi korvata myös RALA (Rakentamisen Laatu ry:n) - Tarjoaja on ottanut työntekijöilleen tapaturmavakuutuslaissa (608/1948) tarkoitetun vakuutuksen.

 

.4.4.Vaatimus 2

Tarjoaja on ottanut työntekijöilleen tapaturmavakuutuslaissa (608/1948) tarkoitetun vakuutuksen.

Tapaturmavakuutuksen tulee kattaa mahdollisesta työtapaturmasta ja ammattitaudista aiheutuneet vahingot.

Tarjoajan tulee tarjouksessaan vakuuttaa, että työntekijöillä on voimassa tapaturmavakuutuslain määritteet täyttävä vakuutus ja voittaneiden tarjoajien tulee ennen sopimuksen allekirjoitusta toimittaa:

Vakuutusyhtiön todistus työntekijöiden tapaturmavakuutuksen voimassaolosta ja maksetuista vakuutusmaksuista

 

.4.5.Vaatimus 3

Tarjoajalla tulee olla voimassa oleva vastuuvakuutus, joka on riittävä suhteessa hankinnan laajuuteen ja riskeihin nähden. Tarjoajalla tulee olla voimassa oleva toiminnan vastuuvakuutus, joka vakuutusmäärä on vähintään 500 000 euroa henkilö-, esine- ja taloudellisessa vahingossa.

 

Tarjoajan tulee tarjouksessaan vakuuttaa, että vastuuvakuutus on voimassa ja voittaneiden tarjoajien tulee ennen sopimuksen allekirjoitusta toimittaa:

Vakuutusyhtiön todistus vastuuvakuutuksen voimassaolosta ja maksetuista vakuutusmaksuista

 

.4.6.Vaatimus 4

Tarjoajalla on hankinnan kokoon ja laatuun nähden taloudelliset edellytykset hankinnan suorittamiseen. Tätä ominaisuutta arvioidaan tarjoajan vakavaraisuudesta, maksukykyisyydestä, kannattavuudesta ja luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. Hankintayksikkö voi tarkistaa tarjoajan taloudelliset edellytykset ja luottotiedot yleisesti käytetyistä rekistereistä. Luottoluokituksen tulee olla vähintään A (tyydyttävä).

Tarjoukseen liitettävä selvitys:

Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa-yritysraportti tai muu tilaajan hyväksymä todistus (ei pankin todistus). Jos yritys on vasta aloittanut toimintansa, voi tarjoaja osoittaa edellytyksensä suoriutua taloudellisista vaatimuksista muulla hankintayksikön hyväksymällä asiakirjalla.

 

.4.7.Vaatimus 5

Tarjoajalla tulee olla Y-tunnus.

Tarjoaja on merkitty kaupparekisteriin, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin sekä arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, jos lainsäädäntö edellyttää rekisteröitymistä.

 

Palveluntuottajan tulee olla merkitty ennakkoperintärekisteriin koko sopimuskauden ajan.

 

.4.8.Vaatimus 6

Palveluntuottaja vastaa koko sopimuskauden ajan kaikista työehtosopimuksen työ- ja sosiaalilainsäädännön edellyttämistä velvoitteista ja vaateista (palkanmaksuvelvoitteista jne.) sekä omalta että mahdollisesti käyttämiensä alihankkijoiden osalta.

Palveluntarjoajan työntekijöille on järjestetty lakisääteinen työterveyshuolto.

Sopimukseen liittyvissä työsuhteissa on noudatettava vähintään niitä työsuhteen vähimmäisehtoja, joita Suomen lain ja työehtosopimusmääräysten mukaan on noudatettava saman laatuisessa työssä.

 

.4.9.Vaatimus 7

Ennen sopimuksen solmimista Tilaajalle tulee esittää palveluntuottajan vastuuhenkilöiden (hallinto-, johto- ja valvontaelinten jäsenistä sekä edustus- ja päätösvaltaa käyttävistä henkilöistä) ajantasainen rikosrekisteriote. Rekisteriote ei saa olla 12 kk vanhempi.

Ks. Oikeusrekisterikeskuksen tiedote: http://oikeusrekisterikeskus.fi/fi/index/tiedotteet/2017/01/oikeusrekisterikeskusluovuttaarikosrekisteriotteitahankintamenettelyavarten.html

 

Mikäli otetta ei toimiteta tai jos ilmenee hankintalain mukainen pakollinen poissulkemisperuste, sopimus voidaan irtisanoa päättymään välittömästi.

 

Ulkomaisen tarjoajan on toimitettava edellä esitettyjen vaatimusten mukaiset todistukset ja selvitykset sijoittumismaansa lainsäädännön mukaisella rekisteriotteella tai vastaavalla muulla todistuksella tai muulla yleisesti hyväksytyllä tavalla, kuten antamalla sijoittumismaan lainsäädännön mukainen valaehtoinen tai vakuutuksella vahvistettu ilmoitus.

 

.5.Tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset

 

Tarjoajan on täytettävä seuraavat teknistä suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä koskevat vaatimukset.

Vastaavat tiedot, todistukset ja selvitykset on toimitettava pyydettäessä myös mahdollisten alihankkijoiden osalta.

 

.5.10.Vaatimus 8

Hankekohtaisilla projektipäälliköillä tulee olla vähintään viiden (5) vuoden kokemus projektipäällikön tehtävistä ko. toimialalla. Hankekohtaisia projektipäällikkö ja hänen varahenkilönsä tulee nimetä tarjouksessa, kullekin tarjotulle suunnittelutoimialalle.

-Tarjoukseen tulee liittää CV:t tai ansioluettelot, josta kokemus voidaan todentaa.

Laajemmat ko. toimialan kokemukset huomioidaan tarjousten laadun arvioinnissa.

.5.11.Vaatimus 9

Suunnittelijoilla tulee olla ko. toimialan suunnittelutehtävistä vähintään kolmen (3) vuoden kokemus. Suunnittelijoita kullekin tarjotulle suunnittelutoimialalle tulee nimetä enintään neljä (4), vaaditun kokemuksen osaavaa.

-Tarjoukseen tulee liittää CV:t tai ansioluettelot, josta kokemus voidaan todentaa.

Nimettyjen suunnittelijoiden laajempi kokemus huomioidaan tarjousten laadun arvioinnissa.

 

.5.12.Vaatimus 10

Tarjoavalla yrityksellä tulee olla vahva kokemus tarjotun toimialan suunnittelutehtävistä, vähintään kolmelta (3) viimeiseltä vuodelta.

Uusien yritysten osalta voidaan hyväksyä työntekijöiden referenssit yrityksen kokemukseksi.

-Tarjoukseen tulee liittää referenssiluettelo, josta käy ilmi oleelliset ko. toimialan toimeksiannot viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta.

 

.5.13.Vaatimus 11

Suunnittelutoimialoilla RAK 3a ja 3b sekä SIT 4a ja 4b edellytetään projektipäälliköiltä suunnittelutehtävien mukaisia voimassa olevia FISE Oy:n (Rakennus-, LVI- ja kiinteistöalan henkilöpätevyydet) myöntämiä AA tai A – vaativuusluokan suunnittelijan tai kuntotutkijan pätevyyksiä. Tarjoukseen tulee liittää todistus pätevyydestä.

 

.5.14.Vaatimus 12

Palvelun tarjoajalla tulee olla käytettävissään riittävät resurssit hankkeiden toteuttamiseen. Resursseilla tarkoitetaan sekä henkilö-, että laite- ja kalustoresursseja.

-Tarjoukseen tulee liittää lyhyt vapaamuotoinen selvitys palveluntarjoajan resursseista.

-Tarjoajalla tulee olla valmius suunnitella tietomallilla. Suunnittelutoimialoilla 1,3 a+b, 4a, 4b, 5 ja 6 Kts. sivu 5.

 

Tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset

 

Tarjous liitteineen tulee laatia suomen kielellä.

Tarjouksen sisällön tulee täyttää tarjouspyynnön vaatimukset.

 

Tarjoajan tulee sitoutua noudattamaan Konsulttitoiminnan yleisiä sopimusehtoja KSE 2013, muutoksineen (ks. liite 5 sopimusluonnos, sivut 9-12) sekä tarjouspyyntöä ja liitteenä olevia puitesopimuksen sopimusehtoja.

Omien sopimusehtojen liittäminen tarjoukseen saattaa johtaa tarjouksen hylkäämiseen, ristiriitaisten sopimusehtojen johdosta.

 

Tarjous ei saa olla ehdollinen.

 

Tarjouksen tulee olla voimassa vähintään neljä (4) kuukautta tarjouspyynnössä ilmoitetusta tarjousten viimeisestä vastaanottopäivästä lukien.

 

Tarjous hylätään, jos tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt vaatimukset eivät täyty tai jos tarjous ei muilta osin vastaa tarjouspyyntöä tai mikäli tarjous saapuu myöhästyneenä.

 

Tarjouksen tulee sisältää:

-tarjouslomake täytettynä, liite 2 (Huom. Excel-taulukossa on monta välilehteä, tarjoajan tulee täyttää 1. ja 2. välilehti sekä oman toimialansa tarjous-sivu)

-yrityksen referenssitiedot

-tarjottujen asiantuntijoiden cv:t tai ansioluettelot

-yrityksen resurssit, lyhyt kuvaus henkilöstöstä, kalustosta ja laitekannasta = tekninen valmius

-yrityksen laadunvarmistus = laatujärjestelmän kuvaus

-hankkeiden valmistumisaikataulujen raportti viimeiseltä kahdelta vuodelta

-ESPD-lomake allekirjoitettuna

 

Tarjoushinnat

Tarjoushinnat tulee ilmoittaa arvonlisäverottomina nettohintoina tarjouslomakkeella (liite 2)

 

Tarjoushintojen tulee sisältää kaikki yleiskustannukset, tarvikkeet ja ohjelmistojen käytöstä aiheutuvat kustannukset.

 

Hinnan varaumia eikä muita korvauksia; matkakuluista, matka-ajasta, yms. lisiä, ei hyväksytä.

 

Mikäli tarjoajan tuntiveloitushinnat eivät ole samat kaikilla tarjotuilla suunnittelutoimialoilla, tulee ao. hinnat esittää eri lomakkeilla.

 

Konsultin tulee tarjouksessaan esittää kaikkien henkilöryhmien E - 07 tuntiveloitushinta riippumatta siitä, onko ko. henkilöryhmään kuuluvia henkilöitä konsultin palveluksessa tarjouksentekohetkellä.

 

Suunnittelutoimialalla 2b. (pohjatutkimukset) veloitusperusteena on käytettävä työsuorituksen hintaa ja porakonekairauksessa työvuoron hintaa, jonka tulee kalustovuokran lisäksi sisältää tutkimus-/mittaushenkilöstön kaikki kustannukset.

 

Optiokauden osalta palveluntuottaja voi ehdottaa hintojen muuttamista vain palveluntuottajasta itsestään riippumattomia olennaisia muutoksia vastaavasti, kuitenkin korkeintaan 2 %. Palveluntuottajan on esitettävä tilaajalle asianmukainen perustelu ja kirjallinen selvitys kustannusten kehityksestä.

 

Maksuehto

Palvelusta voidaan laskuttaa kuukausittain hyväksytyn työn etenemisen mukaisesti tai erikseen sovittujen maksuerien mukaisesti.

Maksuaika on 30 vrk laskun saapumisesta tilaajalle.

Viivästyskorko on enintään voimassaolevan korkolain mukainen.

 

Palveluntuottajan omat ehdot

 

Omia sopimusehtoja ei voi esittää tarjouksessa.

 

Tarjoajan ja tarjouksen kelpoisuus ja tarjousten vertailu

.6.Tarjousten käsittely

 

Tarjousten avaamisen jälkeen määräajassa saapuneet tarjoukset tarkistetaan ja arvioidaan. Arvioinnista vastaa erikseen nimettävä arviointiryhmä.

 

Tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa:

1.Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

2.Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

3.Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu.

 

.7.Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisen vaiheen tarkoituksena on selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioidaan edellä esitetyillä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

 

Tarjouskilpailusta suljetaan pois sellaiset tarjoajat, joita koskee hankintalain 80 §:n mukainen poissulkemisperuste. Tarjouskilpailusta voidaan sulkea pois tarjoajat, jotka ovat laiminlyöneet verojen tai lakisääteisten sosiaalimaksujen suorittamisen tai joita koskee muu hankintalain 81 §:n mukainen poissulkemisperuste.

 

.8.Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

 

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjouksia tarkistetaan suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta edellytetään.

 

Tarjouspyyntöä vastaamattomat tarjoukset hylätään.

 

.9.Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

 

Tarjoukset vertaillaan ja valitaan puitejärjestelyyn toimialakohtaisesti.

Valintaperusteena kokonaistaloudellinen edullisuus.

 

Arviointiperusteina ovat palvelun hinta ja laatu. Hinnan painoarvo on 30 % (enimmäispisteet 30) ja laadun 70 % (enimmäispisteet 70). Enimmäispistemäärä on 100 pistettä.

 

1

Hinta

 

Halvin painotettujen hintojen yhteishinta saa 30 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin / vertailtava hinta x 30).

Hintojen painotus on esitetty kohdassa 8.5.

 

 

 

2

Laatu

 

 

 

enimmäispisteet 70.

Laadun vertailussa käytettävät perusteet ja pisteiden muodostuminen kuvattu liitteessä 1.

 

 

.10.Hintapisteiden laskeminen

 

Palveluntarjoajan tarjouksessaan antamat tuntiveloitushinnat painotetaan seuraavasti:

-    henkilöryhmä E: 5%

-    henkilöryhmä 01: 15 %

-    henkilöryhmä 02: 20 %

-    henkilöryhmä 03: 20 %

-    henkilöryhmä 04: 15 %

-    henkilöryhmä 05: 10 %

-    henkilöryhmä 06: 10 %

-    henkilöryhmä 07: 5 %

 

Päätöksestä ilmoittaminen

 

Puitejärjestelypäätös annetaan kirjallisesti (sähköisesti) tiedoksi kaikille tarjoajille. Tarjoajan tulee tarjouksessaan antaa sähköpostiosoite hankinnan tiedoksiannoille.

Puitejärjestelyn hyväksyminen edellyttää puitejärjestelypäätöksen lisäksi erikseen tehtävää kirjallista sopimusta.

 

Päätös voi muuttua tehdyn markkinaoikeusvalituksen, oikaisuvaatimuksen tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Hankinnassa noudatettavat asiakirjat

 

Hankinnassa noudatettavat asiakirjat noudattamisjärjestyksessä:

1.Puitejärjestelysopimus, sisältäen KSE 2013 sopimusehdot muutoksineen

2.Tarjouspyyntö liitteineen

3.Tarjous liitteineen

 

Asiakirjojen julkisuus

 

Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain perusteella tarjoukset ovat pääsääntöisesti yleisesti julkisia sopimuksenteon jälkeen, asianosaisille jo päätöksenteon jälkeen. Siksi tarjoukset on pyrittävä laatimaan siten, etteivät ne sisällä liike- tai ammattisalaisuuksia.

Jos liike- tai ammattisalaisuuksien sisällyttäminen tarjouslomakkeella tehtyyn tarjoukseen on välttämätöntä, on ne lueteltava erillisellä, salaiseksi otsikoidulla liitteellä. Hinta ei lähtökohtaisesti ole liikesalaisuus.

Hankintayksikkö harkitsee tapauskohtaisesti, ovatko liike- tai ammattisalaisuuksiksi ilmoitetut tiedot lain mukaan salassa pidettäviä.

 

Laskutus

Laskutus tapahtuu hankekohtaisen sopimuksen mukaisesti.

Laskutusosoitetiedot annetaan sopimuksen teon yhteydessä.

Turun kaupungille lähetetyt laskut käsitellään sähköisesti. Lisätiedot verkkolaskutuksesta www.turku.fi/laskuttaminen.

Laskusta on käytävä ilmi laskutuksen perusteet ja lasku tulee kohdistaa palvelun tilanneeseen hallintokuntaan/yksikköön.

Laskutus- yms. lisiä ei hyväksytä.

 

Puitejärjestelyyn liittyvät kysymykset

 

Mahdolliset tähän tarjouspyyntöön ja hankintaan liittyvät kysymykset on esitettävä suomen kielellä viimeistään 30.1.2018 sähköpostitse osoitteeseen: kaupunkisuunnittelu.suunnitteluyksikkö@turku.fi,

ja kopiona mia.koljonen@juhaconsulting.fi ja kari.linnakoski@turku.fi

Viestin aiheena tulee olla: KYSYMYS / Suunnittelupalveluiden puitesopimus

Kysymykset on esitettävä suomen kielellä.

Esitetyistä kysymyksistä ja niihin annetuista vastauksista laaditaan yhteenveto, joka julkaistaan viimeistään 2.2.2018 sähköisesti Hilmassa korjausilmoituksella ja osoitteessa http://www.juhaconsulting.fi Samassa yhteydessä ilmoitetaan myös mahdollisista tarkentavista muutoksista tarjouspyyntöön.

 

Vain kirjallisesti annetut täydennystiedot ovat hankintayksikköä sitovia.

Puitejärjestelyn valmistelijana toimii Kari Linnakoski.

 

 

 

 

 

Tarjouksen jättäminen

 

Sitova tarjous liitteineen tulee toimittaa sähköpostilla viimeistään 27.2.2018 klo 11.00 osoitteeseen:

kaupunkisuunnittelu.suunnitteluyksikkö@turku.fi

 

Tarjouksen viestiin aiheena tulee laittaa: TARJOUS / Suunnittelupalvelut puitesopimus.

 

Hallintolain (434/2003) 17 §:n mukaan lähettäjän on huolehdittava siitä, että tarjous saapuu viranomaiselle määräajassa.

Määräajan jälkeen saapuneet tarjoukset suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle ja palautetaan avaamattomina lähettäjille.

Tarjous tulee tarjoajaa sitovaksi, kun tilaaja on ottanut tarjouksesta selon.

Hankintayksikkö pidättää oikeuden olla hyväksymättä mitään annetuista tarjouksista perustelluista syistä.

 

Turun kaupunki ei maksa korvausta tarjouksen tekemisestä.

 

Sopimus

Hankinnasta tehdään kirjallinen puitejärjestelysopimus ajalle 15.4.2018 (tavoite)–31.12.2020. Sopimusluonnos on tarjouspyynnön liitteenä, liite 5.

 

Puitejärjestelypäätös voidaan panna täytäntöön ja puitejärjestelysopimus, jonka ehtoihin tarjoajan tulee sitoutua, voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen tiedoksi päätöksen ja muutoksenhakuohjeineen.

 

Turun kaupunkia sitova puitejärjestelysopimus syntyy vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

 

Optio ajalle 1.1.2021 –31.12.2021 tulee voimaan valitun palveluntuottajan / valittujen palveluntuottajien kanssa vain, mikäli Turun kaupungin Ympäristötoimiala päättää jatkaa sopimuskautta. Optiossa on kyse tilaajan oikeudesta, ei velvollisuudesta. Päätös sopimuksen mahdollisesta jatkamisesta tehdään viimeistään viisi (5) kuukautta ennen edellisen puitejärjestelyjakson päättymistä. Mahdolliselle optiokaudelle tehdään erillinen sopimus.

 

Turun kaupunki / Ympäristötoimiala voi purkaa sopimuksen seuraavista syistä: tilaaja havaitsee toistuvasti vakavia virheitä palveluntuottajan toiminnassa eikä palveluntuottaja suorita korjaavia toimenpiteitä asian kuntoon saattamiseksi viipymättä saatuaan siihen tilaajalta kirjallisen kehotuksen.

 

Mahdolliset erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti keskinäisin neuvotteluin. Mikäli neuvotteluissa ei päästä sopijapuolia tyydyttävään lopputulokseen, sopimuksesta aiheutuvat tai siihen liittyvät riitaisuudet ratkaistaan ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa.

 

Puitejärjestelyn seuranta

 

Sopimuksen toimivuutta ja palvelun laatua seurataan tilaajan ja palveluntuottajan välisissä seurantakokouksissa tai raporteista, jotka palveluntuottajan tulee tilaajan pyynnöstä kohtuullisessa määräajassa toimittaa sopimusyhteyshenkilölle. Seurantakokouksista ja raporteista ei makseta erillistä korvausta sopimuskumppaneille.

 

Raportissa tulee ilmetä tiedot pyydetyltä ajalta mm. seuraavista asioista:

määrätiedot

hintatiedot

reklamaatiot.

 

 

Turussa 27.12.2017

 

Allekirjoittaja

 

 

Christina Hovi

Toimialajohtaja