Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Ympäristötoimiala 
Loppupvm 31.12.2017, Toimialajohtaja/sarja 10411.12.2017 

13233-2017 (015)

Kaupunkiympäristötoimialan asiakaspalvelua valmistelevan työryhmän nimeäminen

Kaupunkiympäristötoimialan toimialajohtaja Christina Hovi, 11.12.2017:

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 29.5.2017 kaupungin uuden hallintosäännön. 1.1.2018 toimintansa aloittava Turun kaupungin kaupunkiympäristötoimiala muodostuu nykyisestä kiinteistötoimialasta ja ympäristötoimialasta, joiden palvelualueet, toiminnot ja prosessit järjestetään uudelleen.

Toimialauudistuksen tavoitteena on mm. toimintatapojen uudistaminen ja toiminnan tehostaminen. Tämä on myös yksi kaupungin toimintalupauksista, kuten myös asukas- ja asiakaslähtöisyys. Digitalisaation mahdollistamat hyödyt ovat keskeisessä asemassa asiakaslähtöisten palvelujen tuottamisessa. Palvelujen ohjaus ja digitaaliset palvelut on osa kaupungin Smart and Wise Turku -kärkihanketta.

Ajasta ja paikasta riippumattomat sähköiset palvelut ovat viime vuosina kasvaneet merkittävästi. Asiakkaita ei kuitenkaan voida pelkästään palvella digitaalisesti. Nykyisin Kiinteistötoimialan asiakaspalvelu toimii Puolalankadulla 1. kerroksessa ja Ympäristötoimialan asiakaspalvelu saman rakennuksen toisessa kerroksessa. Tavoitteena on, että Kaupunkiympäristötoimialalla on yksi yhteinen palvelupiste, joka vastaa monikanavaisesti toimialan asiakaspalvelusta.

Seudullisen joukkoliikenteen palvelupiste sijaitsee Aurakadun ja Eerikinkadun kulmassa. Tämä säilyy jatkossakin erillisenä, eikä siten sisälly tähän toimeksiantoon.

Kiinteistöliikelaitoksen asiakaspalvelun kehittämisestä vastaa Laura Suurjärvi. Asiakaspalveluesimiehenä toimii Maija Paija. Ympäristötoimialan asiakaspalvelusta vastaa Leena Salmelainen.

Asetettavan työryhmän tavoitteena on kuvata Kaupunkiympäristötoimialan asiakaspalvelun järjestäminen ja toimintamallit sekä esittää perusteltu esitys asiakaspalvelun sijoittumisesta käytössä oleviin toimitiloihin. Työssä tulee käsitellä seuraavat näkökulmat:

1.    Kaupunkiympäristötoimialan eri yksiköiden asiakaspalvelutarpeet

2.    Asukas- ja asukaslähtöinen toimintamalli

3.    Sujuvat prosessit

4.    Palvelujen ohjaus ja digitaaliset palvelut

5.    Yhteinen asiakaspalvelupiste

6.    Toimenpiteiden priorisointi, edellytykset ja vaiheistus

7.    Asiakaspalvelun pidemmän aikavälin kehittämistarpeet

Työryhmä valmistelee esityksensä 31.3.2018 mennessä kuitenkin siten, että tilatarpeet ja sijoittumisesitys on käytettävissä viimeistään 16.2.2018.

Toimialajohtaja Christina Hovi 11.12.2017:

PäätösPäätin asettaa työryhmän valmistelemaan Kaupunkiympäristötoimialan asiakaspalvelun järjestämistä edellä kuvattujen tavoitteiden mukaisesti.

Työryhmään nimetään seuraavat henkilöt:

Asiakaspalveluesimies Maija Paija, työryhmän puheenjohtaja

Kiinteistönmuodostusjohtaja Laura Suurjärvi

Rakennuslakimies Leena Salmelainen

Palvelusihteeri Riitta Heinonen

Kaupunkiympäristötoimialan eri yksiköiden päälliköt osallistuvat työhön määrittämällä oman yksikön asiakaspalvelutarpeet.

Asiakaspalveluhenkilökunta osallistuu valmistelutyöhön työryhmän edellyttämällä tavalla.

Työryhmä valmistelee esityksensä 31.3.2018 mennessä kuitenkin siten, että tilatarpeet ja sijoittumisesitys on käytettävissä viimeistään 16.2.2018.

 

Christina Hovi

toimialajohtaja

Jakelu

tiedAaltonen Pirjo
tiedDigert Anne
aoHeinonen Riitta
tiedHelin Mari
tiedJunno Joonas
tiedKeskikastari Paula
tiedKorte Sirpa
tiedLaine Janne
tiedLauttia Riitta
tiedLehmussaari Jari
tiedLehtinen Harri
tiedLinnakoski Kari
tiedLiski Petri
tiedLumme Merja
tiedMettälä Esa
tiedMichalik-Jokinen Pia
tiedMäki Olli-Pekka
tiedOjala Reima
aoPaija Maija
tiedRasinaho Henriikka
tiedSalama Hanna
aoSalmelainen Leena
tiedSalonen Matti
tiedSiirto Tapio
tiedSjövall Olli
tiedSuonpää Pekka
aoSuurjärvi Laura
tiedTurto Jouko