Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 153 | 06.05.2025 | 5 | |
Kaupunginvaltuusto | 65 | 12.05.2025 | 4 |
2149-2025 (02 02 02)
Vuoden 2025 ensimmäinen osavuosikatsaus
Tiivistelmä:
Vuoden ensimmäisen osavuosikatsauksen mukaan kaupungin taloudellinen asema olisi toteutumassa talousarviossa suunniteltua 17,7 milj. euron alijäämää paremmin. Tilikauden alijäämäennuste on ennusteen mukaan 0,5 milj. euroa. Positiivinen kehitys muodostuu osin teknisistä tekijöistä sekä investointien siirtymästä. Verorahoitus kokonaisuutena toteutunee suunnitellusti. Taloudellista asemaa parantavien sopeuttamistoimenpiteiden toteutus on tärkeää ja mahdollistaa osaltaan kaupungin talouden saattamista lähemmäs kestävää perusuraa.
Kh § 153
Talousjohtaja Valtteri Mikkola ja konsernilaskennanpäällikkö Merja Vuorinen 29.4.2025:
Tilikauden tulosennuste
Vuoden ensimmäisen ennusteen mukaan tilikauden alijäämäksi on muodostumassa 0,5 milj. euroa, joka on 17,3 milj. euroa suunniteltua parempi. Talousarviossa on hyväksytty alijäämäksi 17,7 milj. euroa.
Vuosikate 56,9 milj. euroa toteutuisi 18,2 milj. euroa suunniteltua paremmin. Ennusteen mukaan toimintatuottojen ja verorahoituksen ennustettu kertymä ei kuitenkaan riitä kattamaan toimintakuluja ja suunnitelman mukaisia poistoja. Toisin sanoen vuosikate ei riitä ennusteen mukaisiin 59,1 milj. euron suunnitelman mukaisiin poistoihin.
Toimintatuottojen ja -kulujen toteutumisennuste
Nettokäyttömenoja kuvaava toimintakate -584,6 milj. euroa toteutuisi 15,3 milj. euroa (2,5 %) talousarviota paremmin ennusteen toteutuessa. Kasvu edelliseen vuoteen verrattuna on 51,9 milj. euroa (9,7 %).
Toimintatuottojen koko vuoden ennuste on 240,9 milj. euroa, mikä ylittää talousarvion 9,4 milj. eurolla (4,1 %). Toimintatuottojen kasvu edelliseen vuoteen verrattuna on 6,6 %. Toimintakulut oikaistuna valmistuksella omaan käyttöön ovat ennusteen mukaan 825,5 milj. euroa ja talousarvio alittuisi 5,9 milj. euroa (0,7 %). Toimintakulujen kasvu edelliseen vuoteen verrattuna on 8,8 %.
Toimintakatteen (nettokäyttömenojen) suurimmat positiiviset poikkeamat ovat kaupunginhallituksen 11,8 milj. euron, työllisyysaluelautakunnan 2,7 milj. euron sekä kaupunkiympäristölautakunnan 1,1 milj. euron talousarvion alitukset. Kasvatus- ja opetuslautakunta toimintakate toteutuisi ennusteen mukaan lähes talousarvion mukaisesti, poikkeama on - 0,6 milj. euroa.
Kaupunginhallituksen toimintakatteen poikkeamaan talousarviosta vaikuttaa olennaisesti kotoutumislain kuntakorvausten tuloarvion kasvu 4,0 milj. eurolla sekä maaomaisuuden puhdistuskulujen 2 milj. euron, rakennusten ja huoneistojen vuokrakulujen 4,6 milj. euron sekä eläkekulujen 1,5 milj. euron väheneminen.
Palvelukokonaisuuksien talousarviopoikkeamia on selvitetty diaraportin osiossa toimielinten taloudelliset tavoitteet ja toteutumisennusteet.
Verorahoituksen ennuste
Vero- ja valtionosuustulojen kokonaiskertymän on arvioitu toteutuvan talousarvion mukaisesti 610,2 milj. euroa. Verotuloja kertynee ennusteen mukaan 5,5 milj. euroa talousarviota vähemmän ja valtionosuuksia puolestaan 5,4 milj. euroa enemmän.
Toiminnan ja investointien rahoitusennuste
Toiminnan ja investointien rahavirta on ennusteen mukaan 120,4 milj. euroa negatiivinen. Ennuste on 119,4 milj. euroa talousarviota parempi, mitä edesauttaa investointien toteutuminen alle talousarvion.
Kaupungin investointimenojen toteutumisennuste on 229,8 milj. euroa. Ennusteen mukaan investointimenojen talousarvio 331,6 milj. euroa alittuisi 101,8 milj. eurolla, kun investointikohteiden suunnitellut ajoitukset siirtyvät eteenpäin. Luovutustulot 76,4 milj. euroa ja rahoitusosuudet investointimenoihin toteutunevat suunnitellusti.
Antolainojen ennustetaan olevan vuoden lopussa 603,6 milj. euroa, jossa lisäystä edellisvuoteen on 52,3 milj. euroa. Vuoden aikana uusia antolainoja on suunniteltu myönnettävän noin 70 milj. euroa, minkä toteutuminen riippuu konserniyhteisöjen investointien ajoittumisesta ja lainatarpeesta. Antolainoja lyhennetään suunnitelman mukaan 17,7 milj. euroa velkakirjaehtojen mukaisesti.
Vuoden lopussa lainakannan eli korollisen kokonaisvelan arvioidaan olevan 1 135,3 milj. euroa, kun se vuoden 2024 tilinpäätöksessä oli 925,9 milj. euroa. Lainakannan kasvuun loppuvuonna vaikuttaa toiminnan ja investointien rahavirta sekä konserniyhteisöjen rahoitustarve. Pitkäaikaisia lainoja erääntyy velkakirjaehtojen mukaan 46,6 milj. euroa ja uutta pitkäaikaista lainaa nostettaisiin 180 milj. euroa. Lyhytaikaista lainaa lisättäisiin arviolta 76,1 milj. euroa.
Talousarviolausekkeiden ja pormestariohjelman seuranta
Palvelukokonaisuuksien pormestari- sekä sopeuttamisohjelman toimenpiteiden seuranta on oheismateriaalina 2.
Kaupunginhallitukselle esitettävät määrärahamuutokset ja -siirrot
Konsernihallinto
Talousarvion 2025 yhteydessä kaupunginhallituksen talousarvioon budjetoitiin henkilöstömenoihin kohdentuva sopeuttamistavoite 2 500 000 euroa. Kaupunginhallituksen päätöksellä 18.11.2024 § 366 aloitettujen yhteistoimintaneuvottelujen seurauksena ja kaupunginhallituksen päätöksen 28.1.2025 § 26 perusteella henkilöstösäästötavoitteet on tarpeen jakaa palvelukokonaisuuksien talousarvioihin liitteen 4 mukaisesti.
Kaupunkiympäristölautakunta
Toimitila- ja infrainvestointien vuositason rahoituksen ylitykset
Osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi tarvittavat infrainvestointi- ja toimitilainvestointihankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen. Samalla tuodaan tiedoksi kaupunkiympäristötoimialajohtajan ja tilapalvelujohtajan päättämät investointiohjelmaan lisätyt tai poistetut alle 3 miljoonan euron investointihankkeet.
Kaupunkiympäristölautakunta 22.4.2025 § 150 esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 1 ja 2 mukaiset kohdekohtaiset kustannusarvio-, hanke ja aikataulumuutokset sekä vuosittaisen rahankäytön muutokset perusteluineen.
Kaupunginvaltuustolle esitettävät talousarviomuutokset
Osavuosikatsauksen ohjeiden mukaan kaupunginvaltuuston päätettäväksi esitettävät talousarviomuutokset tuodaan päätöksentekoon pääsääntöisesti vasta kolmannessa osavuosikatsauksessa. Käyttötalouden osalta toimielimiä sitoo toimintakate.
Esi- ja perusopetuksen oppimisen tuki uudistuu 1.8.2025 alkaen. Lakimuutoksen edellyttämiä toimia voidaan alkaa toteuttamaan välittömästi. Tähän liittyvät kasvatus- ja opetuslautakunnan valmistelemat talousarviomuutokset tuodaan päätöksentekoon kolmannen osavuosikatsauksen yhteydessä.
Kaupunkiympäristölautakunta on 22.4.2025 § 150 esittänyt kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle yhteensä 99,0 milj. euron investointiosaan kohdistuvat talousarviomuutokset liitteen 3 mukaisesti:
Infrainvestointiohjelmasta esitetään vähennettäväksi vuoden 2025 investointimäärärahaa yhteensä 64,0 milj. euroa seuraavilta budjettiprojekteilta
Tilainvestointiohjelmasta esitetään vähennettäväksi vuoden 2025 investointimäärärahaa yhteensä 35,0 milj. euroa seuraavilta budjettiprojekteilta
Konsernihallinnon strateginen talousohjaus lähettää vuoden 2025 ensimmäisen osavuosikatsauksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Liite 1Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2025
Liite 2Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2025
Liite 3Kaupunkiympäristölautakunnan esittämät talousarviomuutokset
Liite 4Henkilöstömenojen sopeuttamistavoitteen kohdentaminen palvelukokonaisuuksiin
Oheismateriaali 1Osavuosikatsaus 1 2025 raportti
Oheismateriaali 2Pormestari- ja sopeuttamisohjelmien toimenpiteiden seuranta
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää,
Lisäksi kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto
PäätösEhdotus hyväksyttiin siten muutettuna, että kaupunginvaltuustolle tehtävässä esityksessä huomioidaan kaupunginhallituksen päätös 6.5.2025 § 146 varhaiskasvatuksen palvelusetelin arvon tarkistamisesta.
Päätös asiassa tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.
Kv § 65
Talousjohtaja Valtteri Mikkola 7.5.2025:
Kaupunginvaltuuston 11.11.2024 § 167 hyväksymässä vuoden 2025 talousarviossa on seuraava kasvatus- ja opetuslautakuntaa koskeva talousarviolauseke: ”Palvelusetelin indeksijäädytys”.
Kaupunginhallitus on 6.5.2025 § 146 päättänyt esittää kaupunginvaltuustolle, että varhaiskasvatuksen palvelusetelin arvoa tarkistetaan puolitetun indeksin mukaisesti 1.8.2025 alkaen.
Kaupunginvaltuuston tulisi täsmentää em. 11.11.2024 § 167 hyväksyttyä talousarviolauseketta siten, että se mahdollistaa varhaiskasvatuksen palvelusetelin arvon tarkistamisen puolitetun indeksin mukaisesti 1.8.2025 alkaen.
Liite 1Kaupunkiympäristölautakunnan esittämät talousarviomuutokset
Oheismateriaali 1Osavuosikatsaus 1 2025 raportti
Oheismateriaali 2Pormestari- ja sopeuttamisohjelmien toimenpiteiden seuranta
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto
Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää muuttaa 11.11.2024 § 167 hyväksymänsä talousarvion kasvatus- ja opetuslautakuntaa koskevaa palvelusetelin indeksin jäädyttämistä koskevan talousarviolausekkeen seuraavaksi:
”Palvelusetelin indeksijäädytys siten, että varhaiskasvatuksen palveluetelin arvo voidaan tarkistaa puolitetun indeksin mukaisesti 1.8.2025 alkaen.”
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Lisäksi keskustelun aikana Sultan Koirasen kannattamana ja Hartiala Ruohosen kannattamana esittämät ponnet päätettiin saattaa hallintosäännön 171 §:n mukaisesti kaupunginhallituksen tietoon.
Asian käsittely kokouksessa
Esitetyt ponnet
Sultan Koirasen kannattamana esitti seuraavansisältöisen ponnen:
”Varhaiskasvatuksen palvelusetelin arvoa voidaan tarkistaa puolitetun indeksin mukaisesti 1.8.2025 alkaen siten, että korotusosa katetaan korottamalla kasvatuksen ja opetuksen määrärahaa.”
Hartiala Ruohosen kannattamana esitti seuraavansisältöisen ponnen:
”Yksityiset päiväkodit ovat Turulle tärkeitä yhteistyökumppaneita. Kaupungin määrittelemä maksukatto varmistaa sen, ettei perheiden kustannukset nouse tietyn rajan yli. Palvelusetelin sitominen indeksiin tulevaisuudessa on välttämätöntä, jotta vahvasti normitetun päiväkotitoiminnan edellytykset voidaan turvata ja muutokset ovat ennakoitavissa.
Yksityisten palveluntuottajien taloudellisia edellytyksiä tulee seurata ja tilanteesta on raportoitava lautakunnalle. Tarvittaessa on ryhdyttävä toimenpiteisiin palvelusetelin hinnantarkistamiseksi toisen tai kolmannen osavuosikatsauksen yhteydessä.”
Jakelu
tiedElinvoiman palvelukokonaisuus
tiedKasvatus ja opetus
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKaupunkiympäristö
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedKeskusvaalilautakunta
tiedKonsernihallinto
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut
tiedKulttuuri- ja nuorisolautakunta
tiedKulttuurin palvelukokonaisuus
tiedLasten ja nuorten palvelukokonaisuus
tiedLiikunnan palvelukokonaisuus
tiedLiikuntalautakunta
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedRevisiotoimisto
tiedTarkastuslautakunta
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tiedTyöllisyysaluelautakunta
Liitteet:
Kh § 153
Liite 1:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2025
Liite 2:Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2025
Liite 3:Kaupunkiympäristölautakunnan esittämät talousarviomuutokset
Liite 4:Henkilöstömenojen sopeuttamistavoitteen kohdentaminen palvelukokonaisuuksiin
Kv § 65
Liite 1:Kaupunkiympäristölautakunnan esittämät talousarviomuutokset / Stadsmiljönämndens förslag till budgetändringar