Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallituksen konsernijaosto | 56 | 19.08.2024 | 7 | |
Kaupunginhallitus | 266 | 02.09.2024 | 4 | |
Kaupunginvaltuusto | 136 | 23.09.2024 | 10 |
1665-2024 (00 00 01, 02 05 06)
Takauksen myöntäminen Turun seudun puhdistamo Oy:lle yhtiön rahoituksen uudelleen järjestämiseksi
Tiivistelmä:
Kaupunginvaltuustolle esitetään, että se myöntäisi Turun seudun puhdistamo Oy:lle omavelkaisen takauksen yhtiön rahoituksen uudelleen järjestämiseksi. Turun kaupungin osuus haettavan lainan jäljellä olevasta pääomasta, koroista sekä luottosopimuksen mukaisista muista kuluista ja mahdollista liitännäiskustannuksista on 71,9 % ja yhteensä noin 25.165.000 euroa.
Khkon § 56
Omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen, konserniohjauspäällikkö Sanna Lounaja 15.8.2024:
Turun seudun puhdistamo Oy on Turun kaupungin konserniohjeessa strategiseksi yhtiöksi määritelty osakeyhtiö, jossa Turun kaupungin omistus on 62,09 %. Turun seudun puhdistamo Oy:n ylimääräinen yhtiökokous pidetään 27.9.2024.
Yhtiön esittämät uudelleenrahoitettavat kohteet
Yhtiökokouskutsun esityslistan § 7 käsitellään yhtiön uudelleenrahoitustarpeita.
Yhtiöllä on tulossa vuosien 2025–2026 aikana rahoitustarpeita, jotka on perusteltua kattaa neljän suurimman osakkeenomistajakunnan myöntämällä omavelkaisella takauksella ja sitä vastaan nostettavilla rahoituslaitoslainoilla. Malli on sama, mitä on käytetty muun muassa yhtiön poistoputkihankkeen rahoituksessa. Takauksen vastavakuudeksi yhtiö on velvollinen antamaan yrityskiinnitykseen tehtyjä panttikirjoja määrän, joka vastaa 50 % lainan pääomasta. Haettavan takauksen yhteismäärä on 35 milj. euroa, mikä koostuu esitetystä rahoitustarpeesta seuraavasti:
1. Yhtiöllä on 5.1.2025 erääntymässä Kuntarahoituksen 10 M€:n bullet-laina, joka tulee jälleenrahoittaa uudella pitkäaikaisella lainalla. Erääntyvän lainan nykyinen korko on 4,17 % ja ennustetun korkotason vallitessa on todennäköistä, että uuden nostettavan lainan korko asettuu matalammalle tasolle kuin vanhan lainan korko. Kyseisellä lainalla on voimassa oleva omistajien takaus.
2. Yhtiöllä olevan Svenska Handelsbankenin rahoittaman kone- ja laiteleasingin rahoitussopimuksen viimeinen optiokausi päättyy 30.1.2026. Leasing-sopimuksen jäännösarvo on noin 15 M€. Yhtiö on velvollinen lunastamaan kohteen itselleen jäännösarvosta tai osoittamaan ostajatahoksi kolmannen ulkopuolisen tahon. Yhtiö on analysoinut vaihtoehdot ja päätynyt siihen, että lunastamalla kohde omaksi saavutetaan kokonaistaloudellisesti paras lopputulos. Kyseisellä rahoitussopimuksella on voimassa oleva omistajien takaus.
3. Yhtiöllä on käytössä kaupungin konsernitiliin liitetyn pankkitilin tililimiitti, josta 31.12.2023 oli käytössä noin 7,6 M€. Vuoden 2024 loppuun mennessä tililimiitin arvioidaan olevan noin 10 M€ negatiivinen. Saldo muodostuu yhtiön rakennusaikaisesta rahoittamattomasta lainajäännöksestä sekä talousarvion mukaisista hankkeista, joita varten yhtiö ei ole erikseen nostanut lainaa (maanalaisen tilan käyttöoikeuden osto vuonna 2017, jälkiselkeytysaltaiden pinnoitus hiilidioksidikorroosion vuoksi vuosina 2021–2026 sekä hallintorakennuksen kehittäminen vuosina 2023-2024). Turun kaupungin tililimiittiä ei ole tarkoitettu tase-investointeihin tai pitkäaikaiseen velkaantumiseen, minkä vuoksi limiitin negatiivinen saldo on perusteltua konvertoida yhtiön pitkäaikaiseksi velaksi.
Uudelleenrahoituksen toteutus edellyttää rahoituksen hakemista rahoituslaitoksilta, jolloin lainojen myöntäminen ja niiden kohtuullinen marginaali vaativat omistajien takausta. Turun kaupunki on osallistunut yhtiön esittämien rahoitusjärjestelyiden valmisteluun.
Takaukset ja vastavakuudet
Kuntalain (410/2015) 129 §:n mukaan kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla. Hallituksen esityksen (HE 268/2014) mukaan merkittävänä taloudellisena riskinä voitaisiin pitää esimerkiksi tilannetta, jossa takausvastuun realisoituminen vaarantaisi kunnan koko toiminnan tai vastaisi suuruudeltaan muutoin huomattavaa osaa kunnan talousarviosta. Edellytysten täyttyminen tulisi arvioida jokaisen toimenpiteen osalta erikseen. Toimenpiteitä tehtäessä kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla. Tällä tarkoitetaan sitä, ettei vaadittavien vastavakuuksien tarvitse kattaa koko takaukseen liittyvää riskiä, vaan kunnan riskien hallinnan näkökulmasta riittävän osan.
Kunnan on itse määritettävä vaadittavien vastavakuuksien suuruus ottaen huomioon olemassa olevan riskin todennäköisyys ja laajuus. Lisäksi kunnan on tapauskohtaisesti harkittava, kuuluuko toimenpide kunnan toimialaan.
Kyseessä olevan toiminnan voidaan katsoa perustuvan kunnan velvoitteisiin ja luonnolliseen monopoliasemaan markkinoilla. Kuntalain hallituksen esityksen (HE 268/2014) mukaan kilpailutilanteessa markkinoilla hoidettaviksi ei katsota sellaisia tehtäviä, joissa toiminta perustuu lakiin perustuvaan monopoliasemaan tai luonnolliseen monopoliasemaan sekä tällaiseen toimintaan välittömästi liittyvään toimintaan, vaikka toiminta täyttäisikin muutoin esimerkiksi elinkeinotoiminnan edellytykset. Lakiin perustuvia monopoleja ovat hallituksen esityksen mukaisesti muun muassa vesihuoltotoiminta laitoksen toiminta-alueella. Edellä mainituilla perusteilla takauksen antamisen voidaan katsoa kuuluvan kunnan toimialaan eikä takauksen antamiselle ko. ehdoin voitane katsoa olevan ongelmaa myöskään EU:n valtiontukisäännösten kannalta.
Osakkaiden päätöksenteko
Yhtiön poistoputkihankkeen rahoituspäätökset vuonna 2018 toteutettiin nyt esitettävän mallin mukaisesti yhtiön neljän suurimman osakaskunnan (Turku, Kaarina, Raisio, Naantali) takauksin. Poistoputkihankkeen viimeisimmässä rahoituspäätöksessä vastavakuudet olivat 50 % rahoituksen pääoman määrästä ja takausprovisio oli 0,20 % vuodessa myönnetyn takauksen määrästä.
Jotta kyseisessä uudelleenrahoituksessa voidaan edetä, asia tulisi saada pikaisesti kunnalliseen päätöksentekoon. Turun, Kaarinan, Raision ja Naantalin kaupunkien tulisi viedä takauksen antaminen yhtiön tarvitsemalle rahoitukselle päätöksentekoon ennen 27.9.2024 järjestettävää yhtiökokousta. Asian käsittelyaikataulun kiireellisyys johtuu siitä, että uudelleenrahoitus voidaan kilpailuttaa vasta, kun takauksia koskevat päätökset on tehty ja ovat lainvoimaisia.
Yhtiön ehdotus
Yhtiön hallitus esittää yhtiökokoukselle 35.000.000 euron uudelleenrahoituksen hakemista rahoituslaitoksilta edellytyksellä, että uudelleenrahoituksen kustannukset jaetaan osakassopimuksen mukaisesti, mutta uudelleenrahoituksen takausvastuut jakautuvat yhtiön neljän suurimman osakkeenomistajan kesken suhteessa Turun kaupunki 71,9 %, Kaarinan kaupunki 12,0 %, Raision kaupunki 9,3 % ja Naantalin kaupunki 6,8 %. Uudelleenrahoitus on kokonaisuudessaan ehdollinen sille, että Turun, Kaarinan, Raision ja Naantalin kaupungit myöntävät Turun seudun puhdistamo Oy:n myöhemmin tarjouskilpailun perusteella valitun tai valittujen luotonantajien hyväksi 100 % omavelkaiset takaukset yhtiön enintään 35.000.000 euron määräisille lainoille yhtiön uudelleenrahoitustarpeisiin seuraavin ehdoin:
Vaikutus kaupungin taloudelliseen asemaan
Yhtiökokoukselle esitettävät uudelleenrahoitustarpeet eivät muuta merkittävästi kaupungin rahoituksellisia vastuita Turun seudun puhdistamo Oy:n suhteen vaan kysymys on lähinnä kaupungin olemassa olevien vastuiden järjestelemisestä uudelleen.
Kuntarahoituksen 5.1.2025 erääntymässä 10 M€:n bullet-lainassa on tällä hetkellä vastaava kaupungin takaus, joka uusitaan jälleenrahoituksen yhteydessä.
Svenska Handelsbankenin kone- ja laiteleasingin rahoitussopimuksen noin 15 M€:n jäännösarvo on vastaavasti sisältynyt kaupungin myöntämään puhdistamon alkuperäisen investoinnin kokonaistakaukseen.
Kaupungin konsernitiliin liitetyn tililimiitin konvertointi pitkäaikaiseksi rahoitukseksi ei mahdollista jatkossa kaupungille tililimiitin vuosittaista korkoa, mikä korvautuu vastaavalla kaupungille tuloutettavalla takausprovisiolla. Luottolimiitin korkona on käytetty 1 kk euriboria lisättynä 0,2 % marginaalilla tulevan takausprovision ollessa vastaavasti 0,2 % kaupungin takaamalle lainan osalle.
Järjestelystä ei aiheudu merkittäviä taloudellisia vaikutuksia, koska nykyisen luottolimiitin korkokate on ollut hyvin alhainen kaupungin ottolainauksen kohonneiden kustannusten vuoksi. Kaupungin lainakanta pienenee järjestelyn seurauksena noin 10 M€ sekä ottolainojen että antolainojen osalta.
Turun kaupungille rahoitusjärjestelyjen jälkeen tilinpäätöksen liitetietoihin kirjautuva euromääräinen takausvastuun määrä tulee olemaan yhteensä noin 25.165.000 euroa.
Oheismateriaali 1Ylimääräisen yhtiökokouksen esityslista liitteineen
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallituksen konsernijaosto päättää, että Turun seudun puhdistamo Oy voi hakea esittelytekstissä kuvatuille kohteille 35.000.000 euron uudelleenrahoituksen rahoituslaitoksilta seuraavin ehdoin:
Muilta osin yhtiön ylimääräisen yhtiökokouksen esityslista merkitään tiedoksi eikä tarvetta konserniohjeen antamiselle ole.
Lisäksi kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää esittää kaupunginhallitukselle edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi, että kaupunginvaltuusto päättää myöntää Turun seudun puhdistamo Oy:n myöhemmin valittavan luotonantajan hyväksi 100 %:n omavelkaisen takauksen, jonka määrä on Turun kaupungin osalta 71,9 % haettavan lainan jäljellä olevasta pääomasta, koroista sekä luottosopimuksen mukaisista muista kuluista ja mahdollista liitännäiskustannuksista esiteltyjen ehtojen mukaisesti.
Takaus on takauksensaajalle ehdoton ja täysimääräisenä voimassa, kunnes päävelkasitoumuksen mukaiset velallisen vastuut on maksettu lopullisesti ja peruuttamattomasti takaisin luotonantajalle.
Vastavakuudeksi edellytetään jälleenrahoitettavan pääoman määrästä enintään 50 %:in suuruista vastavakuutta.
Kansliapäällikkö valtuutetaan allekirjoittamaan ja hyväksymään takaussitoumus sekä vastaanottamaan yhtiön vastavakuus.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kokouksessa asiaa oli selvittämässä Turun seudun puhdistamo Oy:n toimitusjohtaja Mirva Levomäki.
Kh § 266
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää myöntää Turun seudun puhdistamo Oy:n myöhemmin valittavan luotonantajan hyväksi 100 %:n omavelkaisen takauksen, jonka määrä on Turun kaupungin osalta 71,9 % haettavan lainan jäljellä olevasta pääomasta, koroista sekä luottosopimuksen mukaisista muista kuluista ja mahdollista liitännäiskustannuksista esiteltyjen ehtojen mukaisesti.
Takaus on takauksensaajalle ehdoton ja täysimääräisenä voimassa, kunnes päävelkasitoumuksen mukaiset velallisen vastuut on maksettu lopullisesti ja peruuttamattomasti takaisin luotonantajalle.
Vastavakuudeksi edellytetään uudelleen rahoitettavan pääoman määrästä enintään 50 %:in suuruista vastavakuutta.
Kansliapäällikkö valtuutetaan allekirjoittamaan ja hyväksymään takaussitoumus sekä vastaanottamaan yhtiön vastavakuus.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kv § 136
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää myöntää Turun seudun puhdistamo Oy:n myöhemmin valittavan luotonantajan hyväksi 100 %:n omavelkaisen takauksen, jonka määrä on Turun kaupungin osalta 71,9 % haettavan lainan jäljellä olevasta pääomasta, koroista sekä luottosopimuksen mukaisista muista kuluista ja mahdollista liitännäiskustannuksista esiteltyjen ehtojen mukaisesti.
Takaus on takauksensaajalle ehdoton ja täysimääräisenä voimassa, kunnes päävelkasitoumuksen mukaiset velallisen vastuut on maksettu lopullisesti ja peruuttamattomasti takaisin luotonantajalle.
Vastavakuudeksi edellytetään uudelleen rahoitettavan pääoman määrästä enintään 50 %:in suuruista vastavakuutta.
Kansliapäällikkö valtuutetaan allekirjoittamaan ja hyväksymään takaussitoumus sekä vastaanottamaan yhtiön vastavakuus.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoTurun seudun puhdistamo Oy
tiedKonsernihallinto, omistajaohjaus
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut
tpvXXXXX