Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 265 | 02.09.2024 | 3 | |
Kaupunginvaltuusto | 135 | 23.09.2024 | 9 |
2239-2024 (02 02 02)
Vuoden 2024 toinen osavuosikatsaus
Tiivistelmä:
Tilikauden alijäämäennuste on noin 36 miljoonaa euroa. Kaupungin talousarviossa sovittu alijäämä 23,7 miljoonaa euroa on ylittymässä yli 12 miljoonalla eurolla. Talouden haasteena ovat edelleen voimakkaasti kasvavat toimintamenot, jotka ylittävät talousarvion noin 25 miljoonalla. Yleinen suhdannetilanne on hidastanut kaupungin verotulojen kehitystä ja ennusteen mukaan tavoitteesta jäädään noin 8 miljoonaa euroa johtuen yhteisöverotulojen heikosta kehityksestä.
Kh § 265
Talousjohtaja Valtteri Mikkola ja konsernilaskennanpäällikkö Merja Vuorinen 28.8.2024:
Tilikauden tulosennuste
Kuluvan vuoden toisen talousennusteen mukaan vuosikate 19,3 miljoonaa euroa on noin 10 miljoonaa euroa ensimmäistä osavuosikatsausta parempi. Ennuste alittaa talousarvion 12,6 miljoonalla eurolla. Toimintatuottojen ja verorahoituksen ennustettu kertymä ei riitä kattamaan toimintakuluja ja suunnitelman mukaisia poistoja. Toisin sanoen vuosikate ei riitä ennusteen mukaisiin 57,2 miljoonan euron suunnitelman mukaisiin poistoihin.
Tilikauden alijäämäennuste 36,3 miljoonaa euroa on 12,5 miljoonaa euroa suunniteltua enemmän. Talousarviossa on hyväksytty alijäämäksi 23,7 miljoonaa euroa. Ensimmäisen ennusteeseen verrattuna alijäämäennuste on pienentynyt 11,7 miljoonalla eurolla. Kaupungin taloudellinen asema on ennusteen parantumisesta huolimatta erittäin heikko.
Toimintatuottojen ja -kulujen toteutumisennuste
Nettokäyttömenoja kuvaava toimintakate -558,5 miljoonaa euroa toteutuisi 10,9 miljoonaa euroa (2,0 %) talousarviota heikommin ennusteen toteutuessa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna on 3,4 %.
Toimintatuottoja toteutuisi 337,4 miljoonaa euroa, mikä ylittäisi talousarvion 14,1 miljoonalla eurolla (4,4 %). Toimintakulujen ennuste oikaistuna valmistuksella omaan käyttöön 895,9 miljoonaa euroa on pysynyt ensimmäisen osavuosikatsauksen tasolla. Toimintakulut ylittävät talousarvion 24,9 miljoonalla eurolla (2,9 %).
Toimintakatteen (nettomeno tai -tulo) suurin talousarvioylitys on kasvatus- ja opetuslautakunnan 13,5 miljoonan euron poikkeama. Myös kaupunginhallituksen nettomenot ovat ylittymässä 1,1 miljoonalla eurolla. Nettomenot puolestaan alittuvat eniten kaupunkiympäristölautakunnalla 2,1 miljoonaa euroa ja Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalla 1,7 miljoonaa euroa.
Kaupunginhallitus päätti 7.5.2024 § 154 ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä, että kasvatus- ja opetuslautakunnan tulee erikseen hyväksyä ja saattaa kaupunginhallitukselle tiedoksi toimenpideohjelma, jolla talousarviotavoitteen ylittävät palvelualueet hillitsevät toimintakulujen kehitystä vuoden 2024 talousarviotavoitteen saavuttamiseksi. Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti talouden tasapainottamistoimenpiteistä 18.6.2024 § 89. Ne on lautakunnan mukaan otettu huomioon toisessa osavuosikatsauksessa. Lautakunnan päätöksessä todetaan, että talouden tasapainottamisohjelmana toteutetaan lautakunnan päätöksen liitteenä 1 eritellyt, yhteensä 2 750 000 euron lisäsopeuttamistoimet vuonna 2024 ja että edelleen pyritään toteuttamaan kaikilla talouden vastuualueilla tarkkaa tarveharkintaa päätöksiä tehtäessä. Vuonna 2025 lisäsopeutustoimenpiteitä on tarkoitus toteuttaa yhteensä 6 050 000 euroa.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan kuluvan vuoden toisen ennusteen toimintakatteen 13,5 miljoonan euron talousarvion nettoylitykseen vaikuttaa tuottojen ylitys 4,2 miljoonaa euroa (18,7 %) ja toimintakulujen ylitys 17,7 miljoonaa euroa (4,5 %). Ensimmäiseen osavuosikatsaukseen verrattuna lautakunnan nettomenot ovat pienentyneet noin 1,6 miljoonalla eurolla. Toimintatuotot ovat kasvaneet vähän yli 0,5 miljoonaa euroa ja toimintakulut ovat vähentyneet vähän yli 1,0 miljoonaa euroa.
Lautakunnan henkilötyövuosiennuste poikkeaa paljon henkilöstösuunnitelmasta, joka vaikuttaa suoraan henkilöstökulujen ylitykseen. Myös lukion aloituspaikkojen lisääminen kasvattaa henkilöstökuluja. Henkilöstösuunnitelma sisältää sopeuttamistoimenpiteitä, joita ei ole pystytty täysimääräisesti toteuttamaan. Palvelujen ostojen ylitys tulee suurimmaksi osaksi palvelusetelimenoista, jotka ylittävät talousarvion 4,5 miljoonalla eurolla. Myös maksetuissa kotikuntakorvauksissa ja oppilaskuljetuksissa ennakoidaan olevan ylitystä. Oppilaskuljetusten kustannukset ja tarve ovat kasvaneet edellisiin vuosiin nähden. Aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden ylitys muodostuu ennakoitua suuremmista sähkön ostoista. Ylitykseen vaikuttaa osaltaan myös pienhankintarajan nostaminen 10 000 eurosta 20 000 euroon, mikä lisää käyttötalouden kaluston ostoja. Muutos ei ollut talousarvion laadintavaiheessa syksyllä tiedossa, joten sitä ei ole huomioitu talousarviossa.
Kaupunginhallituksen toimintakate ylittyy ennusteen toteutuessa 1,1 miljoonalla eurolla. Toimintatuotot ylittyvät 8,8 miljoonaa euroa (4,4 %) ja toimintakulut 9,9 miljoonaa euroa (3,9 %). Ensimmäiseen osavuosikatsaukseen verrattuna toimintatuotot ovat kasvaneet 6,0 miljoonaa euroa ja toimintakulut 2,8 miljoonaa euroa. Toimintatuotoissa tilapalvelut ylittyvät 4,2 miljoonaa euroa ja maaomaisuuden myyntituotot 3,0 miljoonaa euroa. Toimintakulujen ylitys johtuu tilapalveluiden 11,3 miljoonan euron ylityksestä.
Tilapalveluiden nettomenojen ennustetaan toteutuvan 7,0 miljoonaa euroa talousarviossa arvioitua suurempina. Ulkoisten tulojen arvioidaan toteutuvan 3,7 miljoonaa euroa talousarviota suurempina, joista 3 miljoonan euron osuus muodostuu laskutuksesta Kiinteistö Oy Nunnankadulta. Kustannuksia kasvattavat mm. vuokra- ja vastikemenojen nousu 3,5 miljoonaa euroa, lämpökustannusten nousu 2,0 miljoonaa euroa, kiinteistöjenhoidon indeksikorotukset ja kilpailutuksen myötä tulleet korotukset, kiinteistöjenhoidon lisätyöt, lisätilojen kiinteistöjenhoito sekä siivousten palvelusopimusten indeksikorotukset 2,8 miljoonaa euroa. Lisäksi toimintakulujen ennustetta kasvattavat Kiinteistö Oy Nunnankatuun liittyvät kustannukset 3 miljoonaa euroa.
Kaikkien lautakuntien/palvelukokonaisuuksien talousarviopoikkeamien selvitykset ovat raportin osiossa ”Toimielinten taloudelliset tavoitteet ja toteutumisennusteet”.
Verorahoituksen ennuste
Vero- ja valtionosuustulojen kokonaiskertymäksi on arvioitu noin 556 miljoonaa euroa, mikä on noin 4 miljoonaa euroa alle talousarvion.
Kunnan tuloveroennuste noin 308 miljoonaa euroa toteutunee noin 1 miljoonaa euroa (0,4 %) ja kiinteistövero 82,6 miljoonaa euroa toteutunee yli 5 miljoonaa euroa (7,3 %) suunniteltua paremmin. Yhteisöveron noin 94 miljoonan euron ennustettu kertymä puolestaan alittuisi yli 15 miljoonaa (14,2 %) euroa suunnitellusta.
Turun saamat valtionosuudet noin 72 miljoonaa euroa toteutuisivat noin 4 miljoonaa euroa (6,5 %) suunniteltua paremmin.
Opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuudeksi budjetoitiin vuodelle 2024 syksyn 2023 valtionosuuslaskelmien mukaan 42,3 miljoonaa euroa. Opetus- ja kulttuuriministeriön lopullisen päätöksen mukainen valtionosuus oli 44,6 miljoonaa euroa. Päätöksestä tehtiin oikaisuvaatimus tiettyjen oppilasmäärien laskentavirheen takia. Oikaisun jälkeen saatiin lähes miljoonan lisärahoituksen opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuteen. Lopullinen valtionosuus vuodelle 2024 on 45,6 miljoonaa euroa.
Toiminnan ja investointien rahoitusennuste
Toiminnan ja investointien rahavirta on ennusteen mukaan noin 200 miljoonaa euroa negatiivinen. Ennuste ylittää 4 miljoonalla eurolla muutetun talousarvion.
Kaupungin investointimenojen toteutumisennuste on 231,7 miljoonaa euroa. Ennusteen mukaan investointimenojen muutettu talousarvio 241,4 miljoonaa euroa alittuisi 9,7 miljoonalla eurolla, kun investointikohteiden suunnitellut ajoitukset siirtyvät eteenpäin. Luovutustulot 23,0 miljoonaa euroa toteutunee 3,3 miljoonaa euroa suunniteltua paremmin. Rahoitusosuuksien arvioidaan alittavan talousarvion 1,3 miljoonaa euroa.
Antolainakannan arvioidaan olevan vuoden lopussa 572,4 miljoonaa euroa, jossa lisäystä edellisvuoteen on 19,8 miljoonaa euroa. Vuoden aikana uusia antolainoja myönnetään noin 40 miljoonaa euroa. Antolainoja lyhennetään suunnitelman mukaan 20,2 miljoonaa euroa velkakirjaehtojen mukaisesti.
Vuoden lopussa lainakannan eli korollisen kokonaisvelan arvioidaan olevan 1.019,2 miljoonaa euroa, kun se edellisen vuoden tilinpäätöksessä oli 863,2 miljoonaa euroa. Lainakannan kasvuun vaikuttaa negatiivinen toiminnan ja investointien rahavirta sekä konserniyhteisöjen rahoitustarve. Pitkäaikaisia lainoja erääntyy velkakirjojen ehtojen mukaan 4 miljoonaa euroa ja uutta lainaa nostettaisiin 160 miljoonaa euroa eli nettona lainakanta lisääntyisi enintään 156 miljoonaa euroa ennusteen toteutuessa.
Talousarviolausekkeiden, pormestari- ja sopeuttamisohjelman seuranta sekä strategisten konserniyhteisön ja kärkihankkeiden seurantaraportit
Lautakuntien/palvelukokonaisuuksien talousarviolausekkeiden, pormestari- ja sopeuttamisohjelman toimenpiteiden seuranta on oheismateriaalina 2. Strategisten konserniyhteisöjen seurantaraportti on oheismateriaalina 3 ja kärkihankkeiden seurantaraportti oheismateriaalina 4.
Kaupunginhallitukselle esitettävät määrärahamuutokset ja -siirrot
Keskitetyn palkkavarausmäärärahan jakaminen
Talousarvion 2024 yhteydessä kaupunginhallituksen talousarvioon budjetoitiin palkankorotuksia varten keskitettyä palkkavarausmäärärahaa 5 250 000 euroa, josta esitetään jaettavaksi 2 382 304 euroa liitteen 1 mukaisesti kasvatus- ja opetuslautakunnalle, kulttuuri- ja nuorisolautakunnalle sekä liikuntalautakunnalle. Varaus ehdotetaan jaettavaksi nettositovuustason muutoksen takia vain niille toimielimille, joiden toimintakatteen ennustetaan ylittyvän.
Kaupunkiympäristölautakunta
Toimitila- ja infrainvestointien vuositason rahoituksen ylitykset
Osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi tarvittavat infrainvestointi- ja toimitilainvestointihankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen. Samalla tuodaan tiedoksi kaupunkiympäristötoimialajohtajan ja tilapalvelujohtajan päättämät investointiohjelmaan lisätyt tai poistetut alle 3 miljoonan euron investointihankkeet.
Kaupunkiympäristölautakunta on 13.8.2024 § 272 päättänyt esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 3 ja 4 mukaiset kohdekohtaiset kustannusarvio-, hanke ja aikataulumuutokset sekä vuosittaisen rahankäytön muutokset perusteluineen.
Kaupunginvaltuustolle esitettävät talousarviomuutokset
Osavuosikatsauksen ohjeiden mukaan kaupunginvaltuuston päätettäväksi esitettävät talousarviomuutokset tuodaan päätöksentekoon pääsääntöisesti vasta kolmannessa osavuosikatsauksessa. Käyttötalouden osalta toimielimiä sitoo toimintakate. Toimielimet täyttävät talousarviomuutoksista tietosisällön tarkkuuden vuoksi excel -lomakkeen.
Kaupunkiympäristölautakunta on 13.8.2024 § 272 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle liitteen 2 mukaiset talousarviomuutokset investointiosaan:
- infrainvestointiohjelman Kiinteistökehitys, kh projektilta Budjetointi Kiinteistökehitys leikataan 8 200 000 euroa,
- kaupunkiympäristön investointimenojen määrärahoista projektilta Luvat & valvonta budjettiprojekti muut investoinnit leikataan 228 144 euroa, ja
- kaupunkiympäristön investointien rahoitusosuudet talousarviomäärärahoista projektilta Luvat & valvonta budjettiprojekti muut investoinnit leikataan 228 144 euroa.
Konsernihallinnon strateginen talousohjausyksikkö lähettää vuoden 2024 ensimmäisen osavuosikatsauksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Liite 1Keskitetyn palkkamäärärahavarauksen jakaminen
Liite 2Investointiosan talousarviomuutokset
Liite 3 Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 06 2024
Liite 4Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 06 2024
Oheismateriaali 1Osavuosikatsaus 2 2024 raportti
Oheismateriaali 2Talousarviolausekkeiden, pormestari- ja sopeuttamisohjelmien seurantaraportti
Oheismateriaali 3Strategisten konserniyhteisöjen seurantaraportti
Oheismateriaali 4Kärkihankkeiden seurantaraportti
Oheismateriaali 5Linkkikirjasto lautakuntien päätöksiin
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää
Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että
Edelleen kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kv § 135
Liite 1 Keskitetyn palkkamäärärahavarauksen jakaminen
Liite 2 Investointiosan talousarviomuutokset
Oheismateriaali 1Osavuosikatsaus 2 2024 raportti
Oheismateriaali 2Talousarviolausekkeiden, pormestari- ja sopeuttamisohjelmien seurantaraportti
Oheismateriaali 3Strategisten konserniyhteisöjen seurantaraportti
Oheismateriaali 4Kärkihankkeiden seurantaraportti
Oheismateriaali 5Linkkikirjasto lautakuntien päätöksiin
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedElinvoiman palvelukokonaisuus
tiedHyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta
tiedKasvatus ja opetus
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKaupunkiympäristö
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedKeskusvaalilautakunta
tiedKonsernihallinto
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut
tiedKulttuuri- ja nuorisolautakunta
tiedKulttuurin palvelukokonaisuus
tiedLasten ja nuorten palvelukokonaisuus
tiedLiikunnan palvelukokonaisuus
tiedLiikuntalautakunta
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedRevisiotoimisto
tiedTarkastuslautakunta
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Liitteet:
Kh § 265
Liite 1:Keskitetyn palkkamäärärahavarauksen jakaminen
Liite 2:Investointiosan talousarviomuutokset
Liite 3:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 06 2024
Liite 4:Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 06 2024
Kv § 135
Liite 1:Keskitetyn palkkamäärärahavarauksen jakaminen / Fördelning av det samlade anslaget för lönereservering
Liite 2:Investointiosan talousarviomuutokset / Budgetändringar i investeringsdelen