Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 405 | 06.11.2023 | 7 | |
Kaupunginvaltuusto | 219 | 13.11.2023 | 7 |
2181-2023 (02 02 02)
Vuoden 2023 kolmas osavuosikatsaus
Tiivistelmä: -
Kh § 405
Talousjohtaja Valtteri Mikkola ja konsernilaskennanpäällikkö Merja Vuorinen 1.11.2023:
Tilikauden tulosennuste
Kuluvan vuoden kolmannen talousennusteen mukaan vuosikatetta toteutuisi 74,9 miljoonaa euroa. Ennuste ylittää talousarvion 5,5 miljoonalla eurolla. Ennusteen mukaan toimintatuottojen ja verorahoituksen ennustettu kertymä riittäisi kattamaan toimintakulut ja suunnitelman mukaiset poistot. Toisin sanoen vuosikate riittää ennusteen mukaisiin 58,9 miljoonan euron suunnitelman mukaisiin poistoihin.
Tilikauden ylijäämäksi muodostuisi 18,0 miljoonaa euroa, joka toteutuisi 2,7 miljoonaa euroa suunniteltua paremmin. Muutetussa talousarviossa on hyväksytty ylijäämäksi 15,3 miljoonaa euroa. Ennuste ei ole vertailukelpoinen edelliseen vuoteen johtuen olennaiselta osin Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle 1.1.2023 siirtyneiden toimintojen vaikutuksesta kuluvan vuoden talousarvion toteutuma- ja ennustelukuihin.
Toimintatuottojen ja -kulujen toteutumisennuste
Nettokäyttömenoja kuvaava toimintakate -555,5 miljoonaa euroa toteutuisi 19,9 miljoonaa euroa (3,7 %) muutettua talousarviota (-535,6 miljoonaa euroa) heikommin ennusteen toteutuessa.
Toimintatuottojen koko vuoden ennuste on 305,8 miljoonaa euroa, mikä ylittäisi talousarvion 10,3 miljoonalla eurolla (3,5 %). Toimintakulut oikaistuna valmistuksella omaan käyttöön ovat ennusteen mukaan 861,3 miljoonaa euroa ja talousarvio ylittyisi 30,2 miljoonaa euroa (3,6 %).
Toimintakatteen (nettokäyttömenojen) suurimmat poikkeamat ovat Kasvatus- ja opetuslautakunnan -26,5 miljoonan euron sekä Kaupunginhallituksen +3,1 miljoonan euron ja Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan +3,0 miljoonan euron poikkeamat.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvion toimintakatteen ylitys 26,5 miljoonaa euroa (7,7 %) on pysynyt samalla tasolla kuin toisessa ennusteessa. Toimintatuotoissa ylitystä on 2,0 miljoonaa euroa ja toimintakuluissa on 28,5 miljoonaa euroa. Eniten ylittyvät henkilöstökulut, yhteensä 12,0 miljoonalla eurolla (5,8 %). Toisessa osavuosikatsauksessa kaupunginhallituksen suhdannevarausmäärärahasta jaettiin 3,65 milj. euroa kattamaan palkkakulujen ylitystä. Palvelujen ostot ylittyvät 10,6 miljoonalla eurolla (13,0 %), johon vaikuttavat eniten varhaiskasvatuksen palvelusetelimenojen ja työvoiman vuokrausmenojen ylitykset yhteensä 7,9 miljoonalla eurolla. Aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden arvioidaan ylittyvän 2,2 miljoonalla eurolla (20,0 %), josta sähkön ostojen ylitystä on 1,6 miljoonaa euroa. Inflaation vaikutusta aineissa ja tarvikkeissa sekä palvelujen hankinnassa ei otettu huomioon ohjeen mukaisesti kasvatuksen ja opetuksen talousarviossa, vaan nämä hintojen nousun paineet on huomioitu keskitetysti kaupungin talousarviossa. Tilavuokrat ylittyvät 2,8 miljoonalla eurolla.
Palvelukokonaisuuksien selvitykset talousarviopoikkeamiin löytyvät diaraportin osiosta palvelukokonaisuuksien nostot.
Verorahoituksen ennuste
Vero- ja valtionosuustulojen kokonaiskertymäksi on arvioitu noin 600 miljoonaa euroa, mikä on noin 26 miljoonaa euroa talousarvioon asetettua tavoitetta enemmän.
Kunnan tuloveroennuste 324 miljoonaa euroa toteutunee noin 15 miljoonaa euroa suunniteltua paremmin. Kuntien yhteisöveron ennustettu kertymä kasvaisi 120 miljoonaan euroon. Ennuste ylittää talousarviotavoitteen noin 9 miljoonalla eurolla. Kiinteistöveroa 74 miljoonaa euroa ennustetaan kertyvän 4 miljoonaa euroa talousarviota enemmän.
Turun saamat valtionosuudet 79,6 miljoonaa euroa olisivat toteutumassa hieman alle suunnitellun (-1,9 %).
Toiminnan ja investointien rahoitusennuste
Toiminnan ja investointien rahavirta on ennusteen mukaan 119,8 miljoonaa euroa negatiivinen. Ennuste on 31,1 miljoonaa euroa talousarviota parempi, mikä johtuu investointien toteutumisesta alle talousarvion.
Kaupungin investointimenojen toteutumisennuste on 205,5 miljoonaa euroa. Ennusteen mukaan investointimenojen muutettu talousarvio 234,4 miljoonaa euroa alittuisi 28,9 miljoonalla eurolla, kun investointikohteiden suunnitellut ajoitukset siirtyvät eteenpäin. Luovutustuloja 23,6 miljoonaa euroa toteutuisi 1,6 miljoonaa euroa suunniteltua vähemmän.
Antolainakannan ennustetaan olevan vuoden lopussa 574 miljoonaa euroa, jossa lisäystä edellisvuoteen on 10,6 miljoonaa euroa. Vuoden aikana uusia antolainoja myönnetään noin 40 miljoonaa euroa. Antolainoja lyhennetään suunnitelman mukaan 29,4 miljoonaa euroa velkakirjaehtojen mukaisesti.
Vuoden lopussa lainakannan eli korollisen kokonaisvelan arvioidaan olevan 812 miljoonaa euroa, kun se vuoden 2022 tilinpäätöksessä oli 716,4 miljoonaa euroa. Ennusteeseen vaikuttaa keskeisesti konsernin kassavarojen määrä, joka on vähentynyt syksyn kuluessa merkittävästi sekä edellä mainittu investointien ajallinen toteutuminen. Lainakannan 95,8 miljoonan euron kasvu edelliseen vuoteen johtuu kaupungin ja tytäryhtiöiden investointien rahoittamisesta. Pitkäaikaisia lainoja erääntyy velkakirjojen ehtojen mukaan 54 miljoonaa euroa ja uutta lainaa nostetaan uuden ennusteen mukaan 120 miljoonaa euroa eli nettona pitkäaikainen velka lisääntyisi enintään 66 miljoonaa euroa.
Talousarviolausekkeiden ja pormestariohjelman seuranta
Palvelukokonaisuuksien talousarviolausekkeiden ja pormestariohjelman toimenpiteiden seuranta on oheismateriaalina 2.
Kaupunginhallitukselle esitettävät määrärahamuutokset ja -siirrot
Kaupunkiympäristölautakunta
Toimitila- ja infrainvestointien vuositason rahoituksen ylitykset
Osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi tarvittavat infrainvestointi- ja toimitilainvestointihankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen. Samalla tuodaan tiedoksi kaupunkiympäristötoimialajohtajan ja tilapalvelujohtajan päättämät investointiohjelmaan lisätyt tai poistetut alle 3 miljoonan euron investointihankkeet.
Kaupunkiympäristölautakunta 24.10.2023 § 341 esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 1 ja 2 mukaiset kohdekohtaiset kustannusarvio-, hanke ja aikataulumuutokset sekä vuosittaisen rahankäytön muutokset perusteluineen.
Kaupunginvaltuustolle esitettävät talousarviomuutokset
Lautakunnat ovat esittäneet talousarviossa huomioon otettavaksi tulevia muutoksia määrärahoihin ja tuloarvioihin.
Kaupunkiympäristölautakunta 24.10.2023 § 341 esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että kustannuspaikalle 40126 KY/Lumenkuormaus ja kuljetus, pääkirjatili 442100 Muut kuljetuspalvelut, lisättäväksi 0,2 miljoonaa euroa lumikulujen kattamiseen.
Liikuntalautakunta 24.10.2023 § 105 esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että liikuntalautakunnan menomäärärahaa lisätään 177.351 eurolla. Tulojen ennustetaan ylittyvän 39.696 ja menojen 217.047 eurolla. Lautakunnan esitystekstissä todetaan, että ”Liikuntapalveluiden sähkökustannukset ylittyvät budjetoidusta ennusteen mukaan 504.311 euroa. Kaupungin yhteisiin kuluihin on budjetoitu suhdannevarausta, joka on tarkoitettu kompensoimaan vuoden aikana tapahtuvia voimakkaita hinnanmuutoksia. Liikuntalautakunnan on perusteltua esittää osavuosikatsauksen yhteydessä lisämäärärahaa kasvaneiden sähkökustannusten kattamiseen. Lisämääräraha on perusteltua pyytää nettomääräisenä”.
Kasvatus- ja opetuslautakunta esittää 31.10.2023 § 124 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että
- valtuuston tekemien linjausten mukaisesti kasvatus- ja opetuslautakunnan vastuualueelle osoitetaan 21.050.000 euroa seuraavien kulujen kattamiseksi:
- kasvatus- ja opetuslautakunnan menomäärärahaa lisätään 1.610.000 eurolla. Kasvaneisiin sähkökustannuksiin on varauduttu kaupungin yhteisiin budjetoidussa suhdannevarauksessa, jota toteuman tarkentuessa esitetään purettavaksi ja siirrettäväksi palvelukokonaisuuksille.
Konsernihallinnon rahoituspalvelut esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että antolainojen korkotuottoja (604000) alennetaan 700.000 eurolla, koska antolainoja ei ole nostettu talousarviossa arvioitua määrää vastaavasti ja muita rahoitustuottoja (610000) alennetaan 500.000 eurolla, koska vahinkorahaston tuotot alittuvat suunnitellusta.
Konsernihallinnon strateginen talousohjausyksikkö lähettää vuoden 2023 toisen osavuosikatsauksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Liite 1Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09 2023
Liite 2Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09 2023
Oheismateriaali 1Osavuosikatsaus 3 2023 raportti
Oheismateriaali 2Talousarviolausekkeiden ja pormestariohjelman toimenpiteiden seuranta
Oheismateriaali 3Linkkikirjasto niiden lautakuntien päätöksiin, jotka ovat esittäneet talousarvioon muutoksia
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää
Edelleen kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kv § 219
Oheismateriaali 1Osavuosikatsaus 3 2023 raportti
Oheismateriaali 2Talousarviolausekkeiden ja pormestariohjelman toimenpiteiden seuranta
Oheismateriaali 3Linkkikirjasto niiden lautakuntien päätöksiin, jotka ovat esittäneet talousarvioon muutoksia
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedElinvoiman palvelukokonaisuus
tiedHyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta
tiedKasvatus ja opetus
tiedKasvatus- ja opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKaupunkiympäristö
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedKeskusvaalilautakunta
tiedKonsernihallinto
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut
tiedKulttuuri- ja nuorisolautakunta
tiedKulttuurin palvelukokonaisuus
tiedLasten ja nuorten palveluiden yhteisvaikuttavan kokonaisnäkemyksen palvelukokonaisuus
tiedLiikunnan palvelukokonaisuus
tiedLiikuntalautakunta
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedRevisiotoimisto
tiedTarkastuslautakunta
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Liitteet:
Kh § 405
Liite 1:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09 2023
Liite 2:Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohde-kohtaiset perustelut 09 2023