RATAPIHA-ALUEEN KUMPPANUUSSOPIMUS JA EHDOLLINEN KIINTEISTÖKAUPPA

 

 

 

1. Osapuolet

 

1.1. Turun kaupunki (jäljempänä ”Kaupunki”)

Y-tunnus 0204819-8

PL 355

20101 Turku

 

1.2 VR-Yhtymä Oyj (jäljempänä ”VR”)

Y-tunnus 1003521-5

PL 488 (Radiokatu 3)

00101 Helsinki

 

2. Sopimuksen kohteet

 

Pinta-alaltaan noin 74300 m2 suuruinen määräala Turun kaupungin kylän Konepaja 3:10 tilasta (853-514-3-10) rakennuksineen, ja noin 10111 m2 suuruinen määräala Turun kaupungin kylän Rautatieasema 3:9 (853-514-3-9) tilasta rakennuksineen.

 

Sopimuksen kohteet on osoitettu tämän sopimuksen liitekartassa M.

 

3. Sopimuksen tausta ja tarkoitus

 

3.1 Taustaa

 

Kaupunki, VR ja Turun Ratapihan Kehitys Oy (TRK) allekirjoittivat 11.12.2017 Kumppanuussopimuksen Turun ratapiha-alueen ja asema-alueen kaavoituksen käynnistämisestä ja kehittämisvaiheesta. Kumppanuussopimuksen voimassaolo päättyi 31.12.2021. Kyseisen kolmikantaisen kumppanuussopimuksen voimassaoloa on tarkoitus jatkaa erillisellä sopimuksella enintään 30.6.2023 saakka.

 

VR ja TRK allekirjoittivat 7.3.2018 kiinteistökaupan esisopimuksen VR:n omistamien maa-alueiden siirtymisestä TRK:n omistukseen. Kiinteistökaupan esisopimus raukesi 31.12.2021. TRK ilmoitti vuoden 2021 lopulla, että Sopimuksen mukaista hanketta koskeva sitova toteutuspäätös ja kiinteistökauppa VR:n kanssa voidaan tehdä vasta 30.6.2023. VR:n ja TRK:n valmistelutyö kiinteistökaupan toteuttamisesta on edelleen käynnissä, vaikka hankkeen toteutuspäätös on siirtynyt 30.6.2023 asti.

 

Kaupunki ja Väylävirasto allekirjoittivat 1.12.2021 sopimuksen Turun ratapihan kehittämisestä ja Kupittaa-Turku kaksoisraiteen rakentamisesta (”KUTU-hanke”). KUTU-hankeen yhteydessä on mahdollista siirtää VR:n alueella oleva ratavarikko Iso-Heikkilän alueelle, mikäli siirrolle löytyy rahoittaja. Väylävirasto on ilmoittanut sopijaosapuolille, että VR:n alueella olevan ratavarikon siirron suunnittelu- ja toteutuskustannusarvio on yhteensä noin 15–16 M€ (sisältäen asetinlaitteen kapseloinnin vaihtoehtoiskustannus). Päätös ratavarikkoalueen siirtämisestä KUTU-hankkeen yhteydessä tulee tehdä kevään 2022 aikana, muutoin ratavarikkoalue jää toistaiseksi VR:n omistamalle alueelle nykyiselle paikalleen. VR:llä ei ole ollut velvoitetta sitoutua ratavarikon siirtämiseen, ennen kuin kiinteistökauppa TRK:n kanssa on toteutettu ja VR saanut siten varmistettua rahoituksen siirtokustannuksille. Neuvotteluiden jälkeen VR on kuitenkin nyt ilmoittanut sitoutuvansa Iso-Heikkilän ratavarikon toteutukseen Väyläviraston asettamassa aikataulussa, edellyttäen että VR ja kaupunki allekirjoittavat tämän kumppanuussopimuksen.

 

3.2 Sopimuksen tarkoitus

 

Sopijaosapuolet toteavat niiden ensisijaisena yhteisenä tavoitteena olevan ”elämyskeskuksen” toteutuminen TRK:n hankkeen mukaiselle sopimusalueelle ja VR:n sitoutuminen VR:n alueella olevan ratavarikon siirtoon Iso-Heikkilän alueelle (mukaan lukien suunnittelu- ja toteutuskustannus), joka on tarkoitus panna toimeen välittömästi tämän sopimuksen allekirjoituksen jälkeen VR:n ja Väyläviraston välillä erikseen allekirjoitettavalla toteutussopimuksella.

 

Sen varalta, että TRK:n ja VR:n välinen kiinteistökauppa ei toteudu 30.6.2023 mennessä sopivat Kaupunki ja VR tällä sopimuksella sopimusaluetta koskevan kumppanuuskaavoituksen tavoitteista ja sopimusaluetta koskevasta ehdollisesta kiinteistökaupasta.

 

4. Kumppanuussopimus sopimuksen kohteena olevien kiinteistöjen kehittämiseksi 

 

Mikäli TRK:n ja VR:n välinen kiinteistökauppa ei toteudu 30.6.2023 mennessä käynnistävät Kaupunki ja VR kaavoituskumppanuuden tämän sopimuksen kohteena olevien Konepaja 3:10 kiinteistön (853-514-3-10) ja Rautatieasema 3:9 kiinteistön kehittämiseksi. Kaavoituskumppanuus aloitetaan mahdollisuuksien mukaan jo ennen edellä mainittua määräpäivää, mikäli TRK ilmoittaa luopuvansa Elämyskeskushankkeesta tai jos on muutoin ilmeistä, että TRK:n hankkeen toteutumiselle ei ole edellytyksiä.

 

Konepaja 3:10 kiinteistö

 

Osapuolten tavoitteena on yhteistyössä kehittää Konepaja 3:10 (853-514-3-10) kiinteistöä (määräalaa) Turun yleiskaava 2029 ehdotuksen mukaisena keskustatoimintojen alueena. Alue painottuu keskusta-asumineen, ja muita pääasiallisia toimintoja ovat julkiset ja yksityiset palvelut, hallinto ja keskustaan soveltuvat ympäristöhäiriötä aiheuttamattomat työpaikkatoiminnot.

 

Osapuolten yhteisinä tavoitteina ovat:

 

Toteuttaa ympäröivään kaupunkirakenteeseen liittyvä vetovoimainen alue noin 2.800 asukkaalle palveluineen. Palveluiden mitoituksessa huomioidaan viereiset Veturipuiston sekä rakenteilla oleva Fabriikin alueet.

Luoda edellytykset toimisto-, liike-, palvelu-, viihde- ja kulttuuritilojen kehittämiseksi sekä niitä palvelevien majoitustilojen sijoittamiseksi. Toiminnoissa tulee myös huomioida Tunnin juna ja tuleva Matkakeskus.

Huolehtia alueen hyvästä saavutettavuudesta Ratapihan ylittävällä kävely- ja pyöräily-yhteydellä, joka kytkee ratapihan erottamat kaupunginosat toisiinsa.

Löytää käyttötarkoitus veturitallille, joka on suojeltu Ympäristöministeriön päätöksellä valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (2/562/96: 9.12.1998). 

Selvittää nykyisen rautatieaseman (853-514-3-9) kehittämistä kun KUTU-hankkeen toteutuksen ja Matkakeskuksen myötä nykyinen VR:n omistuksessa oleva asemarakennus vapautuu kiinteistökehitykseen. Kehittämissuunnitelmissa huomioidaan rakennuksen kulttuurihistorialliset arvot (suojeltu YM:n päätöksellä 2/562/96: 9.12.1998) ja mahdollinen raitiotielinjaus Turun satamaan. 

 

Rautatieasema 3:9 kiinteistö

 

Osapuolten tavoitteena on yhteistyössä kehittää Rautatieasema 3:9 (853-514-3-9) kiinteistöllä sijaitsevaa Pohjolan kaupunginosan korttelia 33 (ns. ”Eteläkorttelia”) kaikilta keskeisiltä osin nykyisen ”Turku Ratapiha” 2/2018 asemakaavaehdotuksen mukaisin tavoittein.

 

Eteläkorttelin muodostus on seuraavaa:

 

853-514-3-9

4702 m2

VR-Yhtymä Oy

853-871-5-1

1976 m2

Väylävirasto

853-7-9901-0

1 m2

Turun kaupunki

 

Kaupunki käynnistää maakauppaneuvottelut Väyläviraston kanssa viraston omistaman Eteläkorttelin maa-alueen (1976 m2) hankkimisesta kaupungin omistukseen. Eteläkorttelin osan kaupalla pyritään edistämään KUTU-hanketta ja sitä koskevaa päätöksentekoa. Neuvottelut aloitetaan viipymättä tämän sopimuksen allekirjoituksen jälkeen ja kaupunki pitää VR:n tietoisena neuvotteluiden edistymisestä. Mikäli Väyläviraston omistama Eteläkorttelin alue siirtyy kaupungille, on VR:llä osto-oikeus kaupungin hankkimaan alueeseen samoin ehdoin, kuin kaupunki on ko. alueen ostanut Väylävirastolta. VR:n osto-oikeus on voimassa (1) vuoden Eteläkorttelin asemakaavanmuutoksen lainvoimaiseksi tulemisesta alkaen.

 

Yleistä

 

Kaupunki ja VR tulevat tekemään sopimuksen kohteena olevia kiinteistöjä koskevan maankäyttösopimuksen, jossa maankäyttösopimuskorvaus kirjataan kunkin lainvoimaistuneen asemakaavan alueella kortteleittain erääntyväksi. Korvaus erääntyy maksettavaksi useammassa erässä (alkaen kunkin korttelin ensimmäisen rakennusluvan lainvoimaistumisesta) ja soveltaen kaupungin periaatteiden mukaisia maankäyttösopimuskorvauksille myönnettäviä enimmäismaksuaikoja. Korvauksen kulloinkin jäljellä olevalle pääomalle lasketaan asemakaavan lainvoimaiseksi tulemisesta alkaen 2 % suuruista vuotuista korkoa (ei korkoa korolle). Edellä mainitun sopimuskorvauksen lisäksi VR:lle ei aseta sopimuksen kohdetta koskevissa maankäyttösopimuksissa muita maksu- tai toteutusvelvoitteita.

 

Ennen asemakaavanmuutoksen käynnistämistä Kaupunki ja VR tekevät sopimuksen, jossa sovitaan asemakaavan valmistelun tehtävä- ja kustannusjaosta. Kyseinen kaavoituksen käynnistävä sopimus allekirjoitetaan viipymättä 30.6.2023 jälkeen (tai jo sitä ennen, jos em. tavalla on käynyt ilmeiseksi, että TRK:n hankkeen toteutumiselle ei ole edellytyksiä) ja kuitenkin viimeistään 30.11.2023. Selvyyden vuoksi todetaan, että sopimusalueelle saatetaan valmistella useampi kuin yksi asemakaava.

 

Osapuolten yhteisenä tavoitteena on, että alueen asemakaava(-t) on hyväksytty Turun kaupunginvaltuustossa 31.12.2025 mennessä edellyttäen, että VR ja kaupunki ovat sopineet maankäyttösopimuksesta ja allekirjoittaneet lainvoimaisen sopimuksen 30.11.2025 mennessä.   

 

Sopijapuolet ovat tietoisia, että tällä Sopimuksella ei voida sopia asemakaavan sisällöstä sitovasti.

 

5. Sopimusaluetta koskeva ehdollinen kiinteistökauppa

 

Mikäli TRK ja VR:n välinen kiinteistökauppa ei toteudu 30.6.2023 mennessä, Osapuolet sopivat tällä sopimuksella prosessista ja ehdoista, joilla kaupunki ja VR tekevät kiinteistökaupat tämän sopimuksen kohteena olevista kiinteistöistä. Selvyyden vuoksi todetaan, että mikäli tämän sopimuksen mukainen ehdollinen kiinteistökauppa ei toteudu, Osapuolet toteuttavat kumppanuuskaavoituksen kohdassa 4 sovitusti niin, että VR säilyy kiinteistöjen omistajana.

 

Ehdollisen kiinteistökaupan keskeiset ehdot ovat seuraavat:

 

Kaupan kohde: pinta-alaltaan noin 74300 m2 suuruinen määräala Turun kaupungin kylän Konepaja 3:10 tilasta (853-514-3-10) rakennuksineen, ja noin 10111 m2 suuruinen määräala Turun kaupungin kylän Rautatieasema 3:9 (853-514-3-9) tilasta rakennuksineen. Kaupankohteet on yksilöity tämän sopimuksen liitekartoissa M125/21.4.2022 ja M126/21.4.2022.

 

Kaupan teon edellytykset: lopullinen kiinteistökauppa tehdään, edellyttäen että kaikki alla tarkoitetut kaupanteon edellytykset ovat täyttyneet:

Turun kaupunginvaltuusto on hyväksynyt kiinteistökaupan alla kohdissa b) ja c) tarkoitetulla tavalla ehdollisena viimeistään 30.6.2022;

TRK:n ja VR:n välinen kiinteistökauppa koskien samoja määräaloja ei ole toteutunut 30.6.2023 mennessä, tai TRK on ilmoittanut jo ennen kyseistä määräpäivää, että se ei tule tekemään kiinteistökauppaa kyseiseen määräpäivään mennessä.

VR:n hallitus on hyväksynyt VR:n ja kaupungin välisen kiinteistökaupan viimeistään 30.11.2023. Mikäli VR on halukas toteuttamaan kiinteistökaupan, kauppa viedään VR:n hallituksen hyväksyttäväksi sen jälkeen, kun edellä tarkoitetut kaupan edellytykset a) ja b) ovat täyttyneet.

 

Kaupan teon ajankohta: Lopullinen kiinteistökauppa tehdään viimeistään (1) kuukauden kuluttua siitä, kun kaikki edellä kuvatut kaupan teon edellytykset a), b) ja c) ovat täyttyneet. Kauppa tehdään kuitenkin aikaisintaan 1.1.2023.

 

Kauppahinta: Kauppahinta määräytyy kohdassa 4 tarkoitetun Turun kaupungin ja VR:n välisen kumppanuuskaavoituksen jälkeen voimaantulevassa asemakaavassa vahvistettujen rakennusoikeuksien määrien perusteella. Rakennuslajikohtaiset yksikköhinnat on yksilöity liitteenä 1 olevissa kauppakirjoissa.

 

Peruskauppahinta on 35.013.761 euroa, perustuen TRK:n, VR:n ja Turun kaupungin välisen kumppanuuskaavoituksen perusteella laadittuun nykyiseen asemakaavaehdotukseen ”Turku Ratapiha” 2/2018 (28.8.2020 päivätty, 15.9.2021 ja 11.1.2022 lausuntojen ja muistutusten perusteella muutettu) ja sen mukaiseen kiinteistöjen arvoon (Konepaja-tilan määräala 32.209.200 euroa ja Rautatieasema-tilan määräala 2.804.561 euroa), jotka tarkastetaan vastaamaan kohdan 4 asemakaavan mukaisia rakennusoikeuksien määriä kauppakirjassa tarkemmin sovitusti. Peruskauppahinta on kuitenkin kiinteistöistä maksettava vähimmäiskauppahinta.

 

Lopullinen kauppahinta ja maksuaikataulu on osoitettu tämän sopimuksen liitteessä 1 (kauppaehdot kohdassa 3 ja 3.1).

 

VR vastaa kaikista kiinteistön rakentamiskelpoiseksi saattamisen kustannuksista mukaan lukien mm.

-kaikki ratapihan siirron kustannukset suunnittelukustannuksineen (eli kohdassa 6 tarkoitettu ratavarikon siirron suunnittelu ja toteutus Iso-Heikkilään)

-myytävien kiinteistöjen pilaantuneen maan kunnostuskustannukset sekä

-Konepaja 3:10 tilan alueella olevan junaliikenteen ohjauskeskuksen (asetinlaite) siirtämisen tai kapseloinnin kustannukset

-autolastauksen muutoksiin liittyvät kustannukset, pois lukien väliaikaisen autolastauksen järjestelyt, joista vastaa Väylävirasto.

 

 

Kaupunki vastaa kuitenkin kustannuksellaan kiinteistöillä olevien rakennusten purkamisesta. Purku- ja rakennustöitä kiinteistöillä ei saa aloittaa niin pitkään, kun ratainfra maa-alueineen ovat VR:n hallinnassa alla tarkoitetulla tavalla.

 

Kaikki kiinteistöllä olemassa olevat raiteet ja muu ratainfra niihin liittyvine maa-alueineen ja rakennuksineen pysyvät myös kiinteistökaupan jälkeen nykyisessä käytössään ja Myyjän hallinnassa niin pitkään kunnes KUTU-hankkeella toteutettavat korvaavat raidejärjestelmät ovat saaneet viranomaisten hyväksynnät ja ne on otettu tosiasiallisesti käyttöön, kuitenkin enintään 31.12.2026 asti (jonka jälkeen hallintaoikeudesta on maksettava käypää vuokraa).

 

VR pysyy myös kiinteistökaupan jälkeen rataverkonhaltijana kyseisten kiinteistöllä nykyisin sijaitsevien raiteistojen osalta. Kiinteistöllä sijaitseviin raidejärjestelmiin liittyvistä ylläpitokustannuksista, korjauksista ja vuokrasopimuksista yms. vastuista vastaa kaupan jälkeen VR koko hallinta- ja käyttöajaltaan.

 

Kiinteistökaupan tarkemmat ehdot on yksilöity liitteenä 1 olevissa kauppakirjoissa.

 

6. Ratapihan varikon siirto Iso-Heikkilän alueelle

 

Tämän sopimuksen allekirjoituksen jälkeen VR sitoutuu aloittamaan viipymättä ratavarikon siirron suunnittelun ja toteutuksen Iso-Heikkilään Väyläviraston kanssa allekirjoitettavassa toteutussopimuksessa sovittavan laajuuden ja aikataulun mukaisesti. Sopimuksen allekirjoitushetkellä hankkeen kustannusarvio on noin 15–16 M€ (sisältäen asetinlaitteen kapseloinnin vaihtoehtoiskustannus). VR:n tarkoituksena on kattaa ratavarikon siirtokustannukset ja muut kustannukset tämän sopimuksen kohteena olevien Konepaja 3:10 ja Rautatieasema 3:9 kiinteistöjen kauppahinnalla tai kyseisten kiinteistöjen alueelle kumppanuuskaavoituksen seurauksena muodostuvan rakennusoikeuden realisoinnilla.

 

7. Sopimuksen voimassaolo, päiväys ja allekirjoitukset

 

Tätä Sopimusta on tehty kaksi (2) samansanaista kappaletta, yksi molemmille Osapuolille. Tämä Sopimus voidaan allekirjoittaa Osapuolia sitovasti myös sähköisesti.

 

Tämä sopimus tulee voimaan, kun Osapuolet ovat sen allekirjoittaneet.

 

Tämä kumppanuussopimus on voimassa siihen asti, kunnes TRK:n ja VR:n välinen kiinteistökauppa on toteutettu. Mikäli TRK:n ja VR:n välinen kiinteistökauppa ei toteudu 30.6.2023 mennessä, tämä sopimus jatkuu siihen asti, kunnes kohdan 5 mukainen VR:n ja kaupungin välinen kiinteistökauppa on tehty tai kohdan 4 mukainen asemakaavamuutos (tai jos asemakaavoja on useampia, viimeisin asemakaava) on viety kaupunginvaltuuston hyväksymiskäsittelyyn riippuen siitä, kumpi ajankohta on myöhäisempi.

 

Edellä esitetystä huolimatta tämän sopimuksen viimeinen voimassaolopäivä on 31.12.2032.

 

Tämän Sopimuksen voimassaolon päättyessä kaikki Osapuolet kantavat omat kulunsa, eikä Osapuolella ole oikeutta saada korvausta toiselta Osapuolelta Sopimuksen päättymisen johdosta.

 

 

LIITTEET:   1. Kauppakirjaluonnokset

2. Liitekartta M, johon on merkitty tämän sopimuksen ja mahdollisten kiinteistökauppojen kohteena olevat määräalat.

3. Turku Ratapiha 2/2018 asemakaavaehdotus (28.8.2020 päivätty, 15.9.2021 ja 11.1.2022 lausuntojen ja muistutusten perusteella muutettu)

PARTNERSKAPSAVTAL OM BANGÅRDSOMRÅDET OCH VILLKORLIGT FASTIGHETSKÖP

 

 

 

1. Parter

 

1.1 Åbo stad (nedan ”Staden”)

FO-nummer 0204819-8

PB 355

20101 Åbo

 

1.2. VR-Group Abj (nedan ”VR”)

FO-nummer 1003521-5

PB 488 (Radiogatan 3)

00101 Helsingfors

 

2. Avtalsobjekt

 

Ett outbrutet område på cirka 74 300 m2 av fastigheten Konepaja 3:10 (853-514-3-10) med byggnader i Åbo stad och ett outbrutet område på cirka 10 111 m2 av fastigheten Rautatieasema 3:9 (853-514-3-9) med byggnader i Åbo stad.

 

Avtalsobjekten anvisas på kartbilaga M. till detta avtal.

 

3. Avtalets bakgrund och syfte

 

3.1 Bakgrund

 

Staden, VR och Turun Ratapihan Kehitys Oy (TRK) undertecknade 11.12.2017 ett Partnerskapsavtal om inledandet av och utvecklingsfasen i planläggningen av Åbo bangårdsområde och stationsområde. Partnerskapsavtalet upphörde 31.12.2021. Avsikten är att detta trepartsavtals giltighet förlängs genom ett separat avtal senast fram till 30.6.2023.

 

VR och TRK undertecknade 7.3.2018 ett föravtal om fastighetsköp gällande en övergång av VR:s markområden i TRK:s ägo. Föravtalet om fastighetsköp förföll 31.12.2021. TRK meddelade i slutet av 2021 att ett genomförandebeslut om projektet som Avtalet avser och ett fastighetsköp med VR kan genomföras först 30.6.2023. VR:s och TRK:s beredning för att genomföra fastighetsköpet pågår fortfarande, även om beslutet om att genomföra projektet har skjutits upp till 30.6.2023.

 

Staden och Trafikledsverket undertecknade 1.12.2021 ett avtal om utvecklande av Åbo bangård och byggande av ett dubbelspår mellan Kuppis och Åbo (”KUTU-projektet”). I samband med KUTU-projektet kan bandepån på VR:s område flyttas till Storheikkiläs område, om en finansiär hittas för flyttningen. Trafikledsverket har meddelat avtalsparterna att den uppskattade planerings- och genomförandekostnaden för flyttningen av bandepån på VR:s område uppgår till cirka 15–16 M€ (inklusive en alternativ kostnad för inkapsling av ställapparat). Beslutet om att flytta bandepåområdet i samband med KuTu-projektet ska dock fattas våren 2022, annars blir bandepåområdet kvar på sitt nuvarande ställe i VR:s område. VR har dock inte varit skyldig att förbinda sig till flyttningen av bandepån innan fastighetsköpet med TRK har genomförts och VR på så sätt har säkerställt finansiering för flyttningskostnaderna. Efter förhandlingarna har VR dock meddelat att det förbinder sig till byggandet av en bandepå i Storheikkilä enligt Trafikledsverkets tidtabell, förutsatt att VR och staden undertecknar detta partnerskapsavtal.

 

3.2 Avtalets syfte

 

Avtalsparterna konstaterar att deras gemensamma primära mål är att bygga ett ”upplevelsecentrum” på avtalsområdet som avses i TRK:s projekt och VR:s förbindelse till att flytta bandepån på dess område till Storheikkilä (inklusive planerings- och genomförandekostnaden), som parterna avser verkställa omedelbart efter att detta avtal har undertecknats genom ett genomförandeavtal som VR och Trafikledsverket separat undertecknar.

 

Om fastighetsköpet mellan TRK och VR inte genomförs före 30.6.2023 kommer Staden och VR genom detta avtal överens om målen för partnerskapsplanläggningen och ett villkorligt fastighetsköp gällande avtalsområdet.

 

4 Partnerskapsavtal om utvecklande av fastigheterna som utgör avtalsobjekt 

 

Om fastighetsköpet mellan TRK och VR inte genomförs före 30.6.2023 inleder Åbo stad och VR ett planläggningspartnerskap för att utveckla fastigheterna Konepaja 3:10 (853-514-3-10) och Rautatieasema 3:9 som är föremål för detta avtal. Planläggningspartnerskapet inleds i mån av möjlighet redan före ovannämnda datum, om TRK meddelar att det avstår från Upplevelsecentrumprojektet eller om det annars är uppenbart att det inte finns förutsättningar för att TRK genomför projektet.

 

Fastighet Konepaja 3:10

 

Parternas mål är att utveckla fastigheten (det outbrutna området) Konepaja 3:10 (853-514-3-10) som ett område för centrumfunktioner i enlighet med förslaget till Åbo generalplan 2029. Området fokuserar på centrumboende, och andra huvudsakliga funktioner i området är offentliga och privata tjänster, förvaltning och arbetsplatsfunktioner som lämpar sig för centrum och inte orsakar olägenheter för miljön.

 

Parternas gemensamma mål är:

 

Att bygga ett attraktivt område med tjänster för cirka 2.800 invånare i anslutning till den omgivande stadsstrukturen. I dimensioneringen av tjänster beaktas de närliggande Lokparken och områdena i Fabriikki som för tillfället byggs.

Att skapa förutsättningar för utvecklande av kontors-, affärs-, service-, underhålls- och kulturlokaler och placering av inkvarteringslokaler som betjänar dem. I funktionerna ska också beaktas Entimmeståget och det blivande Resecentrum.

Att se till att gång- och cykelvägen över Bangården, som kopplar stadsdelarna som bangården avskiljer med varandra, är tillgänglig.

Att hitta ett användningssyfte för lokstallet som skyddats genom miljöministeriets beslut om skydd av stationsområden av riksintresse (2/562/96: 9.12.1998).  

Att utreda utvecklande av den nuvarande järnvägsstationen (853-514-3-9) i och med att VR:s nuvarande stationsbyggnad frigörs för fastighetsutveckling till följd av genomförandet av KuTu-projektet och byggandet av Resecentrum. I utvecklingsplanerna beaktas byggnadens kulturhistoriska värden (skyddade genom MM:s beslut 2/562/96: 9.12.1998) och en eventuell spårvägslinje till Åbo hamn. 

 

Fastighet Rautatieasema 3:9

 

Parternas mål är att tillsammans utveckla kvarter 33 i stadsdelen Norrstad (det s.k. ”Södra kvarteret”) på fastighet Rautatieasema 3:9 (853-514-3-9) i enlighet med målen i förslaget till detaljplan ”Åbo bangård” 2/2018.

 

Södra kvarteret bildas enligt följande:

 

853-514-3-9

4 702 m2

VR-Group Ab

853-871-5-1

1 976 m2

Trafikledsverket

853-7-9901-0

1 m2

Åbo stad

 

Staden inleder förhandlingar om markaffärer med Trafikledsverket gällande förvärv av Trafikledsverkets markområde i Södra kvarteret (1 976 m2) i stadens ägo. Med hjälp av köpet av en del av Södra kvarteret strävar man efter att främja KUTU-projektet och det därtill hörande beslutsfattandet. Förhandlingarna inleds omedelbart efter att detta avtal undertecknats och staden anser att VR är medveten om förhandlingarnas framskridande. Om området i Södra kvarteret som ägs av Trafikledsverket övergår i stadens ägo har VR rätt att köpa området på samma villkor som staden då den köpte ifrågavarande område av Trafikledsverket. VR:s köprätt gäller ett (1) år från det att detaljplaneändringen för Södra kvarteret vunnit laga kraft.

 

Allmänt

 

Staden och VR kommer att ingå ett markanvändningsavtal om fastigheterna som utgör avtalsobjekt, där markanvändningsersättningen antecknas förfalla kvartersvis i varje planområde som vunnit laga kraft. Ersättningen förfaller till betalning i flera rater (från och med att den första byggrätten för varje kvarter vunnit laga kraft) och genom att tillämpa maximibetalningstiderna som enligt stadens principer beviljas för markanvändningsersättningarna. På det kapital som återstår av ersättningen beräknas en årlig ränta på 2 % räknat från och med det att detaljplanen vunnit laga kraft (ränta på ränta tillämpas inte). Förutom ovannämnda avtalsersättning påförs VR inga andra betalnings- eller genomförandeskyldigheter i markanvändningsavtalen om avtalsobjektet.

 

Innan detaljplaneändringen inleds ingår Staden och VR ett avtal i vilket överenskoms om uppgifts- och kostnadsfördelningen gällande beredningen av detaljplanen. Avtalet som inleder planläggningen undertecknas utan dröjsmål efter 30.6.2023 (eller tidigare om det på ovannämnda sätt framkommit att det inte finns förutsättningar för att genomföra TRK:s projekt) och dock senast 30.11.2023. För tydlighetens skull konstateras att fler än en detaljplan kan beredas för avtalsområdet.

 

Parternas gemensamma mål är att Åbo fullmäktige godkänner detaljplanen (eller detaljplanerna) för området före 31.12.2025, förutsatt att VR och staden har kommit överens om markanvändningsavtalet och undertecknat det giltiga avtalet före 30.11.2025.   

 

Avtalsparterna är medvetna om att de inte kan göra en bindande överenskommelse om innehållet i detaljplanen genom detta Avtal.

 

5. Villkorligt fastighetsköp gällande avtalsområdet

 

Om fastighetsköpet mellan TRK och VR inte genomförs före 30.6.2023 avtalar Parterna genom detta avtal om processer och villkor för stadens och VR:s fastighetsköp gällande de fastigheter som detta avtal gäller. För tydlighetens skull konstateras att om det villkorliga fastighetsköpet enligt detta avtal inte genomförs, genomför Parterna en partnerskapsplanläggning enligt punkt 4 så att VR även i fortsättningen äger fastigheterna.

 

Vid det villkorliga fastighetsköpet tillämpas följande centrala villkor:

 

Köpeobjekt: Ett outbrutet område på cirka 74 300 m2 av fastigheten Konepaja 3:10 (853-514-3-10) med byggnader i Åbo stad, och ett outbrutet område på cirka 10 111 m2 av fastigheten Rautatieasema 3:9 (853-514-3-9) med byggnader i Åbo stad. Köpeojekten har specificerats i kartbilagorna M125/21.4.2022 och M126/21.4.2022 till detta avtal.

 

Förutsättningar för köpet: det slutliga fastighetsköpet genomförs förutsatt att alla nedanstående förutsättningar för köpet har uppfyllts:

Åbo stadsfullmäktige har godkänt fastighetsköpet villkorligt på det sätt som avses nedan i punkt b) och c) före 30.6.2022;

Fastighetsköpet mellan TRK och VR gällande samma outbrutna områden inte har genomförts före 30.6.2023, eller TRK har meddelat före detta datum att det inte kommer att genomföra fastighetsköpet före datum.

VR:s styrelse har godkänt fastighetsköpet mellan VR och staden senast 30.11.2023. Om VR är villig att genomföra fastighetsköpet framläggs köpet för VR:s styrelse för godkännande efter att ovannämnda förutsättningar för köpet a) och b) har uppfyllts.

 

Tidpunkt för köpet: Det slutliga fastighetsköpet genomförs senast en (1) månad efter att alla ovannämnda förutsättningar för köpet a), b) och c) har uppfyllts. Köpet genomförs dock tidigast 1.1.2023.

 

Köpesumma: Köpesumman fastställs på basis av mängden byggrätter som fastställs i detaljplanen som träder i kraft efter Åbo stads och VR:s partnerskapsplanläggning som avses i punkt 4. Enhetspriserna för varje hustyp har specificerats i köpebreven i bilaga 1.

 

Den grundläggande köpesumman på 35.013.761 euro grundar sig på det nuvarande förslaget till detaljplan ”Åbo Bangård" 2/2018 (daterat 28.8.2020 och ändrat 15.9.2021 och 11.1.2022 på basis av utlåtanden och anmärkningar) som utarbetats på basis av partnerskapsplanläggningen mellan TRK, VR och Åbo stad, samt på de däri angivna fastigheternas värde (det outbrutna området på fastighet Konepaja 32.209.200 euro och det outbrutna området på fastighet Rautatieasema 2.804.561 euro) som justeras på det sätt som närmare överenskoms i köpebrevet så att de motsvarar mängden byggrätter enligt detaljplanen som tas upp i punkt 4. Den grundläggande köpesumman är dock den minimiköpesumma som betalas för fastigheterna.

 

Den slutliga köpesumman och betalningstidtabellen anges i bilaga 1 till detta avtal (köpevillkor i punkt 3 och 3.1).

 

VR svarar för alla kostnader för att göra fastigheten byggbar inklusive bl.a.

-alla kostnader i anslutning till flyttningen av bangården inklusive planeringskostnader (dvs. planering av flyttningen av bandepån och dess byggande i Storheikkilä som avses i punkt 6)

-kostnaderna för iståndsättning av förorenad mark på fastigheterna som säljs och

-kostnaderna för flyttning eller inkapsling av styrcentralen för tågtrafik (ställapparaten) på fastighet Konepaja 3:10

-kostnaderna i anslutning till ändringar i billastningen, bortsett från arrangemangen kring tillfällig billastning, som Trafikledsverket står för.

 

 

Staden svarar dock för kostnaderna för rivning av byggnaderna på fastigheterna. Rivnings- och byggarbeten får inte påbörjas på fastigheterna så länge som VR besitter baninfrastrukturen med markområden på det sätt som anges nedan.

 

Alla befintliga spår och övrig baninfrastruktur med därtill anslutande markområden och byggnader på fastigheten används också efter fastighetsköpet för samma ändamål och blir kvar i Säljarens besittning tills de ersättande spårsystemen som genomförs i KUTU-projektet har godkänts av myndigheterna och tagits i verkligt bruk, dock senast fram till 31.12.2026 (varefter gängse hyra ska betalas för besittningsrätten).

 

VR kommer att besitta järnvägsnätet också efter fastighetsköpet vad gäller de spår som i nuläget finns på fastigheten. VR svarar efter köpet för underhållskostnader, reparationer och hyresavtal och andra ansvar gällande spårsystemen för hela sin besittnings- och användningstid.

 

Noggrannare villkor för fastighetsköpet har specificerats i köpebreven i bilaga 1.

 

6. Flyttning av depån på bangården till Storheikkiläs område

 

Efter att detta avtal undertecknats förbinder sig VR att utan dröjsmål börja planera flyttningen av bandepån och dess byggande i Storheikkilä i den omfattning och tidtabell som överenskoms i genomförandeavtalet som ingås med Trafikledsverket. Vid den tidpunkt då avtalet undertecknas uppskattas kostnaden för projektet uppgå till cirka 15–16 M€ (inklusive en alternativ kostnad för inkapsling av ställapparaten). VR:s avsikt är att täcka kostnaderna för flyttningen av bandepån samt övriga kostnader med köpesumman för fastigheterna Konepaja 3:10 och Rautatieasema 3:9 som är föremål för detta avtal, eller med en realisering av byggrätten som uppstår på dessa fastigheters område till följd av partnerskapsplanläggningen.

 

7 Avtalets giltighet, datum och underskrifter

 

Detta Avtal har upprättats i två (2) likalydande exemplar, ett till vardera Part. Detta Avtal kan undertecknas också elektroniskt så att det är bindande för Parterna.

 

Detta avtal träder i kraft då Parterna har undertecknat det.

 

Detta partnerskapsavtal gäller tills fastighetsköpet mellan TRK och VR har genomförts. Om fastighetsköpet mellan TRK och VR inte genomförs före 30.6.2023 fortsätter detta avtal att gälla tills fastighetsköpet mellan VR och staden som avses i punkt 5 har genomförts, eller då detaljplaneändringen enligt punkt 4 (eller den senaste detaljplanen, om det finns flera detaljplaner) har förelagts fullmäktige för godkännande, beroende på vilken tidpunkt som är senare.

 

Oberoende av det som konstateras ovan upphör detta avtal 31.12.2032.

 

Då detta Avtal upphör att gälla, svarar Parterna för sina egna kostnader och ingen av Parterna har rätt till ersättning av en annan Part på grund av att avtalet upphört.

 

 

BILAGOR:   1. Utkast till köpebrev

2. Kartbilaga M som anger de outbrutna områdena som är föremål för detta avtal och de eventuella fastighetsköpen.

3. Förslaget till detaljplan för Åbo Bangård 2/2018 (daterat 28.8.2020, ändrat 15.9.2021 och 11.1.2022 på basis av utlåtanden och anmärkningar)