TURUN KAUPUNKISEUDUN

KUNTAYHTYMÄ

Yhden toimielimen malli

2.3.2022

 

PERUSSOPIMUS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SISÄLTÖ

 

1. LUKU – YLEISET MÄÄRÄYKSET   3

1 § Kuntayhtymän nimi ja kotipaikka   3

2 § Kuntayhtymän jäsenkunnat, jäsenkunnan ottaminen ja eroaminen   3

3 § Tehtävät   3

2. LUKU – TOIMIELIMET   3

SEUTUHALLITUS   3

4 § Seutuhallituksen tehtävät ja toimivalta   3

5 § Jäsenkuntien tehtävät ja toimivalta   4

6 § Jäsenkuntien seutuhallitusedustajat   4

7 § Kutsumisaika   5

8 § Päätösvaltaisuus   5

9 § Esittely   5

10 § Toimintakertomus   5

11 § Allekirjoittaminen ja tiedoksiannot   5

3. LUKU – KUNTAYHTYMÄN TALOUS   5

12 § Peruspääoma   5

13 § Jäsenkuntien osuudet ja vastuu   6

14 § Talousarvio ja –suunnitelma   6

15 § Suunnitelmapoistot   6

16 § Jäsenkuntien laskutus ja maksuosuusennakot   6

17 § Viivästyskorko   6

18 § Tilinpäätöksen allekirjoittaminen ja hyväksyminen   6

19 § Kuntayhtymästä eroavan ja toimintaa jatkavien kuntien asema   7

20 § Hallinnon ja talouden tarkastaminen   7

4. LUKU – MUUT MÄÄRÄYKSET   7

22 § Kuntayhtymän purkaminen ja loppuselvitys   7

23 § Sopimuksesta aiheutuvien erimielisyyksien ratkaiseminen   7

24 § Sopimuksen voimaantulo ja toiminnan aloittaminen   7

 

 

 

 

 

 

 

 

1. LUKU – YLEISET MÄÄRÄYKSET

 

1 § Kuntayhtymän nimi ja kotipaikka

 

Kuntayhtymän nimi on TURUN KAUPUNKISEUDUN KUNTAYHTYMÄ ja sen koti-

paikka on Turun kaupunki.

 

2 § Kuntayhtymän jäsenkunnat, jäsenkunnan ottaminen ja eroaminen

 

Kuntayhtymän jäsenkunnat ovat:

1. Kaarina

2. Lieto

3. Naantali

4. Raisio

5. Rusko

6. Turku

Uuden jäsenkunnan ottaminen edellyttää kuntayhtymän perussopimuksen muuttamista kuntalainmukaisesti. Uuden jäsenkunnan jäsenyys kuntayhtymässä alkaa, ellei toisin määrätä, perussopimuksen muutoksen hyväksymistä seuraavan kalenterivuoden alusta.

 

3 § Tehtävät

 

Tällä perussopimuksella ei siirretä kunnan päätösvaltaa eikä kunnan lakisääteistä järjestämisvastuuta kuntayhtymälle.

 

Kuntayhtymä huolehtii

1) jäsenkuntien valtuustojen hyväksymässä seutustrategiassa kuntayhtymälle asetetuista tehtävistä

2) kuntayhteistyön yleisestä kehittämisestä ja kuntien välisen yhteistoiminnan kehittämisestä

3) yhteisten suunnittelu- ja kehittämishankkeiden toteuttamisesta

4) jäsenkuntien yhteisestä edunvalvonnasta

5) aluepolitiikan toteuttamisesta osaltaan

6) muista yhteisesti sovittavista seutuyhteistyöhön liittyvistä tehtävistä.

 

2. LUKU – TOIMIELIMET

SEUTUHALLITUS

 

4 § Seutuhallituksen tehtävät ja toimivalta

 

Seutuhallitus käyttää kuntayhtymässä ylintä päätösvaltaa. Seutuhallitus valvoo kuntayhtymän etua, edustaa kuntayhtymää ja tekee sen puolesta sopimukset. Kuntayhtymän päätösvaltaa käyttää kuntayhtymän seutuhallitus siltä osin, kun sitä ei ole hallintosäännöllä taikka seutuhallituksen päätöksellä siirretty muille viranomaisille.

 

Seutuhallitus:

 

1. hyväksyy kuntalain säädösten mukaisesti kuntayhtymälle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvion sekä sen yhteydessä taloussuunnitelman,

ja tarkastuslautakunnan ehdottamista toimenpiteistä, joihin lautakunnan valmistelu ja tilintarkastuskertomus antavat aihetta,

2. hyväksyy tarkastussäännön ja hallintosäännön

3. valvoo kuntayhtymän etua ja edustaa kuntayhtymää ja tekee sen puolesta sopimukset,

4. valmistelee ja hyväksyy kuntayhtymän hallinnoimat ohjelmat,

5. valmistelee seutustrategian jäsenkuntien valtuustojen hyväksyttäväksi,

6. hyväksyy strategiaan perustuvien hankkeiden käynnistämisen,

7. tekee esitykset jäsenkunnille yhteistyön ratkaisuiksi,

8. antaa lausuntoja kaupunkiseutua koskeviin suunnitelmiin,

9. perustaa kuntayhtymän virat ja työsopimusperusteiset toimet,

10. ottaa seutujohtajan,

11. hyväksyy seutujohtajan johtajasopimuksen,

12. valitsee seutusihteerin,

13. valmistelee ja hyväksyy kuntayhtymän palkkaryhmittelyn,

14. nimittää kuntajohtajakokouksen ja sen puheenjohtajan,

15. nimittää pysyväisluonteiset seututyöryhmät,

16. valmistelee ja hyväksyy työjärjestyksen pysyväisluonteisille seututyöryhmille,

17. hyväksyy suunnitelman mukaisten poistojen laskentaperusteet,

18. vastaa lainan ottamisesta,

19. valmistelee ja hyväksyy kuntayhtymän sijoitustoiminnan periaatteet,

20. valmistelee ja hyväksyy hankinta- ja tilausvaltuuksien periaatteet,

21. vastaa kokonaisvaltaisen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä,

22. myöntää kuntayhtymän nimenkirjoitusoikeudet,

23. vastaa kuntayhtymän viestinnästä ja tiedottamisesta,

24. vastaa kuntayhtymän henkilöstö- ja taloushallinnon järjestämisestä,

25. vastaa, että asiakirjahallinnon ohjeistus, käytännöt, vastuut ja valvonta on määritelty eri tehtävissä,

26. kutsuu vuosittain seudun valtuutetut Seutufoorumiin,

27. edistää seutuasioiden etenemistä jäsenkunnissa ja

28. vastaa muista seutustrategian toimeenpanosta seutuhallinnolle määritellyistä tehtävistä.

 

Seutuhallituksen esittelijänä toimii seutujohtaja. Seutujohtajan ollessa poissa tai esteellinen, esittelijänä toimii hänen sijaisekseen nimetty.

Seutuhallituksen puheenjohtaja:

 

1) Johtaa seutustrategian sekä seutuhallituksen tehtävien toteuttamisen edellyttämää poliittista yhteistyötä käymällä asioiden käsittelyn edellyttämiä keskusteluja poliittisten ryhmien kanssa sekä pitämällä sopivin tavoin yhteyttä seudun asukkaisiin ja muihin sidosryhmiin,

2) Vastaa seutujohtajan johtajasopimuksen valmistelusta ja huolehtii seutuhallituksen valmisteluprosessiin tarkoituksenmukaisella tavalla sekä

3) Vastaa siitä, että seutujohtajan kanssa käydään vuosittain tavoite- ja arviointikeskustelut.

 

5 § Jäsenkuntien tehtävät ja toimivalta

 

Jäsenkuntien tulee:

 

1. valita jäsenet seutuhallitukseen 6 §:n määräämällä tavalla

2. päättää tilinpäätöksen hyväksymisestä ja vastuuvapauden myöntämisestä

3. valita kuntayhtymän tarkastuslautakunta

4. valita JHTT-yhteisö tai yksi JHTT-tilintarkastaja ja hänelle varahenkilöksi JHTT-tilintarkastaja

 

6 § Jäsenkuntien seutuhallitusedustajat

 

Jäsenkunnat (pl. Turku) nimeävät hallitukseen kunnanhallituksen puheenjohtajan ja kunnanvaltuuston puheenjohtajan. Turku nimeää hallitukseen pormestarin sekä kaksi apulaispormestaria. Jäsenkunnat nimeävät nimeämilleen hallituksen jäsenille henkilökohtaiset varajäsenet.

 

Turun pormestari toimii seutuhallituksen puheenjohtajana. Seutuhallituksen varapuheenjohtajana toimii muun jäsenkunnan kuin Turun nimeämä jäsen siten, että ensimmäiseksi varapuheenjohtajana toimii Kaarinan nimeämä jäsen ja sen jälkeen varapuheenjohtajuus kiertää nimeämiskuntien aakkosjärjestyksen mukaisesti. Varapuheenjohtajan toimikausi on yksi vuosi.

Seutuhallituksen jäsenet valitaan kahden vuoden toimikaudeksi kerrallaan.

 

7 § Kutsumisaika

 

Seutuhallituksen kokouskutsu on vähintään 7 vuorokautta ennen kokousta lähetettävä

seutuhallituksen jäsenille.

 

8 § Päätösvaltaisuus

 

Seutuhallituksen päätösvaltaisuus määräytyy kuntalain (410/2015) 103 § mukaisesti

 

9 § Esittely

 

Esittelystä määrätään 4 §:ssä

 

10 § Toimintakertomus

 

Seutuhallituksen on laadittava kultakin kalenterivuodelta toimintakertomus kuntayhtymän hallinnosta. Toimintakertomuksessa on esiteltävä selvitys seutuhallituksen asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta. Kertomus on annettava asianomaisen vuoden tilinpäätöksen yhteydessä.

 

11 § Allekirjoittaminen ja tiedoksiannot

 

Kuntayhtymän puolesta tehtävät asiakirjat, sopimukset ja sitoumukset allekirjoitetaan seutuhallituksen määräämällä tavalla.

 

Seutuhallitus voi valtuuttaa yhden tai useamman henkilön allekirjoittamaan hallituksen puolesta valtuutuksessa määrättyjä kirjeitä, sopimuksia ja kuntayhtymän maksuliikkeen hoidossa tarvittavia asiakirjoja sekä muutoinkin käyttämään seutuhallituksen puhevaltaa.

3. LUKU – KUNTAYHTYMÄN TALOUS

 

12 § Peruspääoma

Peruspääoma muodostuu jäsenkuntien pääomasijoituksista. Peruspääomaa voidaan korottaa myös siirrolla oman pääoman muusta erästä. Peruspääoma jakaantuu jäsenkuntaosuuksiin.

 

Peruspääomaksi muodostetaan 1,00 € jäsenkunnan asukasta kohden. Peruspääoma jakaantuu 31.12.2020 väkiluvun mukaisesti seuraavalla tavalla:

Peruspääoma/€

Kaarina

34 667

Lieto

20 146

Naantali

19 427

Raisio

24 407

Rusko

6 354

Turku

194 391

Yhteensä

299 392

 

Uuden jäsenkunnan peruspääomasijoituksen määrästä ja suoritusajasta sekä peruspääoman korottamisesta siirrolla muusta omasta pääomasta päättää seutuhallitus.

 

13 § Jäsenkuntien osuudet ja vastuu

 

Jäsenkunnan osuus kuntayhtymän varoihin sekä vastuu veloista ja velvoitteista määräytyvät peruspääomaosuuksien suhteessa.

 

Kuntayhtymässä on pidettävä rekisteriä jäsenkuntien peruspääomaosuuksista.

 

14 § Talousarvio ja –suunnitelma

 

Taloussuunnitelmaa valmisteltaessa jäsenkunnille on varattava tilaisuus esityksen tekemiseen kuntayhtymän toiminnan kehittämiseksi.

 

Talousarvio ja -suunnitelma kolmelle vuodelle tulee käyttötalouden osalta eritellä tehtävittäin ja investointien osalta hankkeittain. Seuraavan kalenterivuoden alustava talousarvio ja -suunnitelma on toimitettava jäsenkunnille 15.8. mennessä ja hyväksytty talousarvio ja -suunnitelma 15.1. mennessä.

 

Tilikauden aikana hyväksyttävien talousarviomuutosten on perustuttava määrärahojen, tuloerien sekä tavoitteiden osalta toiminnan tai palveluiden käytön taikka talouden yleisten perusteiden tilikauden aikana jo tapahtuneisiin tai arvioitaviin muutoksiin.

 

15 § Suunnitelmapoistot

 

Suunnitelman mukaisten poistojen laskentaperusteet hyväksyy seutuhallitus.

 

16 § Jäsenkuntien laskutus ja maksuosuusennakot

 

Vuosittaisista käyttömenoista jäsenkuntia laskutetaan yhdenmukaisesti perustuen viimeisen virallisesti vahvistetun ajankohdan asukaslukujen suhteeseen.

Varainhoitovuoden yhteisten menojen suoritusta varten jäsenkunnilta peritään ennakkoja. Ennakkojen perusteena on varainhoitovuoden hyväksyttyyn talousarvioon sisältyvä yhteismenojen määrä. Maksuosuuksien ennakot maksuunpannaan neljännesvuosittain, jolloin maksuosuutena on neljäsosa (1/4) kuntakohtaisesta vuosiarviosta.

 

Seutuhallitus voi varainhoitovuoden aikana kuntayhtymän maksuvalmiuden salliessa siirtää ennakkojen maksuunpanon ajankohtaa myöhemmäksi tai jättää ennakot maksuunpanematta.

 

Vuoden 2022 kustannukset katetaan peruspääomasta.

 

Seutuyhteistyön rajoissa yhteisesti sovittujen erillishankkeiden rahoituksesta voidaan sopia erikseen.

 

17 § Viivästyskorko

 

Maksun viivästyessä ovat jäsenkunta ja kuntayhtymä velvolliset maksamaan viivästyneelle maksusuoritukselleen viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 3 momentin mukaisesti.

 

18 § Tilinpäätöksen allekirjoittaminen ja hyväksyminen

 

Tilinpäätöksen allekirjoittavat seutuhallituksen jäsenet ja seutujohtaja.

 

Hyväksyessään tilinpäätöksen seutuhallitus päättää samalla tilikauden tuloksen käsittelystä ja tarvittavista talouden tasapainottamista koskevista toimenpiteistä.

 

19 § Kuntayhtymästä eroavan ja toimintaa jatkavien kuntien asema

 

Jäsenkunnan, joka haluaa erota kuntayhtymästä, tulee ilmoittaa siitä seutuhallitukselle. Eroaminen tapahtuu kalenterivuoden päättyessä jäsenkunnan ilmoitettua eroamisesta vähintään vuotta aikaisemmin.

 

Jäsenkunnan erotessa kuntayhtymästä suoritetaan jäsenkunnalle jäsenkuntien valtuustojen päätöksellä sen osuus kuntayhtymän nettovarallisuudesta tai osa siitä. Mikäli kuntayhtymän nettovarallisuus on negatiivinen, eroava jäsenkunta on kuntien valtuustojen päätöksellä velvollinen suorittamaan kunnan osuuden negatiivisesta nettovarallisuudesta. Korvaus jäsenkuntaosuudesta ja kunnan korvaus kuntayhtymälle suoritetaan tasasuuruisina erinä neljän vuoden aikana eron voimaantulosta lukien.

 

20 § Hallinnon ja talouden tarkastaminen

 

Hallinnon ja talouden tarkastamisessa noudatetaan mitä siitä on säädetty kuntalaissa (410/2015) ja määrätty kuntayhtymän tarkastussäännössä. Tarkastuslautakuntaan kukin jäsenkunta nimeää yhden jäsenen. Turun kaupungin nimeämä jäsen nimetään tarkastuslautakunnan puheenjohtajaksi.

 

4. LUKU – MUUT MÄÄRÄYKSET

 

21 § Perussopimuksen muuttaminen

 

Seutuhallitus tekee jäsenkuntien valtuustoille kuntayhtymäsopimuksen muutosehdotukset.

 

22 § Kuntayhtymän purkaminen ja loppuselvitys

 

Kuntayhtymän purkamisesta päättävät jäsenkuntien valtuustot. Jäsenkuntien valtuustot päättävät kuntayhtymän purkamisen yksityiskohtia koskevasta sopimuksesta. Kuntayhtymän purkautuessa yhtymähallituksen on huolehdittava loppuselvityksestä, elleivät jäsenkunnat sovi muusta järjestelystä. Kuntayhtymän varat, joita ei tarvita loppuselvityksen kustannusten ja velkojen suorittamiseen eikä sitoumusten täyttämiseen, jaetaan jäsenkunnille peruspääomaosuuksien suhteessa. Jos kustannusten ja velkojen suorittamiseen sekä sitoumusten täyttämiseen tarvittava määrä on varoja suurempi, jäsenkunnat ovat velvolliset suorittamaan erotuksen edellä mainittujen osuuksien suhteessa.

 

Jäsenkuntien valtuustot hyväksyvät loppuselvityksen. Viimeinen tilinpäätös ja vastuuvapaus käsitellään jäsenkuntien valtuustoissa.

 

23 § Sopimuksesta aiheutuvien erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Yhteistoimintasopimuksesta aiheutuvat erimielisyydet ratkaistaan hallintoriita-asioina Turun hallinto-oikeudessa.

 

24 § Sopimuksen voimaantulo ja toiminnan aloittaminen

 

Tämä perussopimus tulee voimaan, kun kaikkien jäsenkuntien valtuustot ovat sen hyväksyneet.

 

 

 

 

Allekirjoitukset

 

Kaarina xx.xx.2022

 

________________________________   ___________________________________

kaupunginjohtaja Harri Virta

 

 

Lieto xx.xx.2022

 

________________________________   ___________________________________

kunnanjohtaja Mika Ingi

 

 

Naantali xx.xx.2022

 

________________________________   ___________________________________

kaupunginjohtaja Laura Leppänen

 

 

Raisio xx.xx.2022

 

________________________________   ___________________________________

kaupunginjohtaja Eero Vainio

 

Rusko xx.xx.2022

 

________________________________   ___________________________________

kunnanjohtaja Kari Lehtinen

 

 

Turku xx.xx.2022

 

________________________________   ___________________________________

pormestari Minna Arve

 

 

 

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SAMKOMMUNEN FÖR ÅBO STADSREGION

Modellen med ett organ

2.3.2022

 

GRUNDAVTAL

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INNEHÅLL

 

KAPITEL 1 – ALLMÄNNA BESTÄMMELSER   3

1 § Samkommunens namn och hemort   3

2 § Samkommunens medlemskommuner, antagning av medlemskommun och medlemskommuns utträde   3

3 § Uppgifter   3

KAPITEL 2 – ORGAN   3

REGIONSTYRELSEN   3

4 § Regionstyrelsens uppgifter och befogenhet   3

5 § Medlemskommunernas uppgifter och befogenheter   4

6 § Medlemskommunernas representanter för regionstyrelsen   5

7 § Kallelsetid   5

8 § Beslutförhet   5

9 § Föredragning   5

10 § Verksamhetsberättelse   5

11 § Undertecknande och delgivningar   5

12 § Grundkapitalet   5

13 § Medlemskommunernas andelar och ansvar   6

14 § Budget och ekonomiplan   6

15 § Avskrivningar enligt plan   6

16 § Fakturering av medlemskommuner och betalningsandelar som tas ut i förskott   6

17 § Dröjsmålsränta   7

18 § Undertecknande och godkännande av bokslut   7

19 § Ställningen för en kommun som utträder ur samkommunen och för de kommuner som fortsätter verksamheten   7

20 § Granskning av förvaltningen och ekonomin   7

KAPITEL 4 – ÖVRIGA BESTÄMMELSER   7

22 § Upplösning av samkommunen och likvidation   7

23 § Avgörande av meningsskiljaktigheter som gäller avtalet   8

24 § Ikraftträdande och inledande av verksamheten   8

 

 

 

 

 

 

KAPITEL 1 – ALLMÄNNA BESTÄMMELSER

 

1 § Samkommunens namn och hemort

 

Samkommunens namn är SAMKOMMUNEN FÖR ÅBO STADSREGION och dess hemort Åbo stad.

 

2 § Samkommunens medlemskommuner, antagning av medlemskommun och medlemskommuns utträde

 

Samkommunens medlemskommuner är:

1. S:t Karins

2. Lundo

3. Nådendal

4. Reso

5. Rusko

6. Åbo

Antagning av en ny medlemskommun kräver en ändring i samkommunens grundavtal i enlighet med kommunallagen. Om inget annat bestäms, börjar medlemskapet för en ny medlemskommun vid ingången av det kalenderår som följer efter att ändringen i grundavtalet godkändes.

 

3 § Uppgifter

 

Genom detta avtal överförs varken kommunens beslutanderätt eller kommunens lagstadgade organiseringsansvar till samkommunen.

 

Samkommunen sköter

1) uppgifterna som fastställts för samkommunen i regionstrategin som godkänts av medlemskommunernas fullmäktige

2) allmän utveckling av kommunsamarbetet och utveckling av samverkan mellan kommunerna

3) genomförande av gemensamma planerings- och utvecklingsprojekt

4) medlemskommunernas gemensamma intressebevakning

5) genomförande av regionalpolitik för sin del

6) andra gemensamt överenskomna uppgifter gällande det regionala samarbetet

 

KAPITEL 2 – ORGAN

REGIONSTYRELSEN

 

4 § Regionstyrelsens uppgifter och befogenhet

 

Regionstyrelsen utövar samkommunens högsta beslutanderätt. Regionstyrelsen bevakar samkommunens intressen, representerar samkommunen och ingår avtal för dess räkning. Samkommunens beslutanderätt utövas av samkommunens regionstyrelse till den del det inte överförts till någon myndighet i enlighet med förvaltningsstadgan eller genom regionstyrelsens beslut.

 

Regionstyrelsen:

 

1. godkänner i enlighet med kommunallagen samkommunens budget för det följande kalenderåret och i samband med det även ekonomiplanen, samt de av revisionsnämnden föreslagna åtgärder som nämndens beredning och revisionsberättelsen ger anledning till,

2. godkänner revisionsstadgan och förvaltningsstadgan,

3. bevakar samkommunens intressen, representerar samkommunen och ingår avtal för dess räkning,

4. bereder och godkänner program som samkommunen förvaltar,

5. bereder regionstrategin för godkännande i avtalskommunernas fullmäktige,

6. godkänner inledandet av strategiska projekt,

7. föreslår samarbetslösningar för medlemskommunerna,

8. ger utlåtanden om planer gällande stadsregionen,

9. inrättar samkommunens tjänster och arbetsavtalsbaserade befattningar,

10. anställer en regiondirektör,

11. godkänner direktörsavtalet för regiondirektören,

12. utser en regionsekreterare,

13. bereder och godkänner samkommunens lönegruppering,

14. utnämner kommundirektörsmötet och dess ordförande,

15. utnämner regionarbetsgrupper av bestående natur,

16. bereder och godkänner arbetsordningen för regionarbetsgrupperna av bestående natur,

17. godkänner beräkningsgrunderna för avskrivningar enligt plan,

18. svarar för upplåning,

19. bereder och godkänner principerna för samkommunens finansieringsverksamhet,

20. bereder och godkänner principerna för upphandlings- och beställningsbefogenheter,

21. svarar för ordnandet av den övergripande interna kontrollen och riskhanteringen,

22. beviljar rätten att teckna samkommunens namn,

23. svarar för samkommunens kommunikation och information,

24. svarar för ordnandet av samkommunens personal- och ekonomiförvaltning,

25. svarar för att anvisningar, praxis, ansvar och övervakning gällande dokumentförvaltningen har fastställts för de olika uppgifterna,

26. sammankallar regionfullmäktigeledamöter till det regionala forumet Seutufoorumi,

27. främjar framskridandet av regionala ärenden i medlemskommunerna och

28. svarar för andra uppgifter gällande verkställandet av regionstrategin som fastställts för regionstyrelsen.

 

Föredragande i regionstyrelsen är regiondirektören. Om regiondirektören är frånvarande eller jävig ska den som förordnats till hens ställföreträdare vara föredragande.

Regionstyrelsens ordförande:

 

1) leder den politiska samverkan som krävs för fullgörandet av regionstrategin och regionstyrelsens uppgifter genom att föra nödvändiga diskussioner med de politiska grupperna och håller på ett lämpligt sätt kontakt med regionens invånare och övriga intressentgrupper,

2) svarar för beredningen av direktörsavtalet för regiondirektören och sköter regionstyrelsens beredningsprocess på ett ändamålsenligt sätt och

3) svarar för att mål- och utvärderingssamtal förs med regiondirektören varje år.

 

5 § Medlemskommunernas uppgifter och befogenheter

 

Medlemskommunerna ska:

 

1. välja ledamöter i regionstyrelsen såsom avses i 6 §

2. fatta beslut om godkännande av bokslutet samt beviljande av ansvarsfrihet

3. välja en revisionsnämnd för samkommunen

4. välja en OFR-sammanslutning eller en OFR-revisor och en OFR-revisor som ersättare

 

6 § Medlemskommunernas representanter för regionstyrelsen

 

Medlemskommunerna (bortsett från Åbo) utnämner kommunstyrelsens ordförande och kommunfullmäktiges ordförande till regionstyrelsen. Åbo utnämner borgmästaren och två biträdande borgmästare till regionstyrelsen. Medlemskommunerna utnämner ersättare till de utnämnda styrelseledamöterna.

Åbos borgmästare är ordförande för regionstyrelsen. Vice ordförande för regionstyrelsen är en ledamot som utnämnts av en annan medlemskommun än Åbo, så att första vice ordförande är en ledamot som utnämns av S:t Karins, och efter det cirkulerar vice ordförandeskapet mellan utnämningskommunerna i alfabetisk ordning. Vice ordförandes mandattid är ett år.

Regionstyrelseledamöterna utses för en mandattid på två år.

7 § Kallelsetid

 

Kallelsen till regionstyrelsens sammanträde ska skickas minst 7 dygn före sammanträdet till regionstyrelsens ledamöter.

 

8 § Beslutförhet

 

Regionstyrelsens beslutförhet fastställs enligt 103 § i kommunallagen (410/2015).

9 § Föredragning

 

Bestämmelser om föredragning finns i 4 §.

 

10 § Verksamhetsberättelse

 

Regionstyrelsen ska upprätta en verksamhetsberättelse om samkommunens förvaltning för varje kalenderår. I verksamhetsberättelsen ska framställas en utredning om utfallet av regionstyrelsens mål för verksamheten och ekonomin. Verksamhetsberättelsen ska lämnas i samband med bokslutet för året i fråga.

 

11 § Undertecknande och delgivningar

 

Handlingar, avtal och förbindelser som uppgörs för samkommunens räkning undertecknas på det sätt som fastställs av regionstyrelsen.

 

Regionstyrelsen kan befullmäktiga en eller flera personer att för styrelsens räkning underteckna brev, avtal och handlingar som krävs för samkommunens betalningsrörelse samt att i övrigt föra regionstyrelsens talan.

 

KAPITEL 3 – SAMKOMMUNENS EKONOMI

 

12 § Grundkapitalet

Grundkapitalet består av medlemskommunernas kapitalplaceringar. Grundkapitalet kan höjas genom överföring från en annan post inom eget kapital. Grundkapitalet delas upp i medlemskommunsandelar.

 

Grundkapitalet är 1,00 € per invånare i medlemskommunen. Grundkapitalet delas upp enligt invånarantalet 31.12.2020 enligt följande:

Grundkapital/€

S:t Karins

34 667

Lundo

20 146

Nådendal

19 427

Reso

24 407

Rusko

6 354

Åbo

194 391

Totalt

299 392

 

Regionstyrelsen beslutar om storleken på nya medlemskommuners grundkapitalplaceringar och när de ska betalas samt om höjning av grundkapitalet genom överföring från övrigt eget kapital.

 

13 § Medlemskommunernas andelar och ansvar

 

Medlemskommunernas andelar i samkommunens tillgångar samt ansvar för skulder och förpliktelser bestäms i proportion till andelarna i grundkapitalet.

 

Samkommunen ska föra ett register över medlemskommunernas andelar i grundkapitalet.

 

14 § Budget och ekonomiplan

 

När ekonomiplanen bereds ska medlemskommunerna ges tillfälle att ge förslag till hur samkommunens verksamhet kunde utvecklas.

 

Budgeten och ekonomiplanen för tre år ska för driftsekonomins del specificeras per uppgift och för investeringars del per projekt. En preliminär budget och ekonomiplan för följande kalenderår ska lämnas till medlemskommunerna senast 15.8 och den godkända budgeten och ekonomiplanen senast 15.1.

 

Budgetändringar som godkänns under räkenskapsperioden ska för anslagens, inkomstposternas och målsättningarnas del grunda sig på ändringar i verksamheten eller användningen av tjänster eller i de allmänna ekonomiska grunderna som redan har inträffat eller som bedöms inträffa under räkenskapsperioden.

 

15 § Avskrivningar enligt plan

 

Grunderna för beräkning av avskrivningar enligt plan godkänns av regionstyrelsen.

 

16 § Fakturering av medlemskommuner och betalningsandelar som tas ut i förskott

 

Medlemskommunerna faktureras på enahanda grunder för årliga driftsutgifter på basis av proportionen mellan invånarantalen vid den senast bekräftade tidpunkten.

Förskott tas ut av medlemskommunerna för betalning av gemensamma utgifter som uppstått under budgetåret. Förskotten grundar sig på beloppet av sammanlagda utgifter som ingår i den godkända budgeten för budgetåret. Betalningsandelarna som tas ut i förskott betalas ut kvartalsvis, vilket innebär att betalningsandelen uppgår till en fjärdedel (1/4) av den kommunvisa bedömningen för året.

 

Om samkommunens likviditet tillåter kan regionstyrelsen skjuta upp tidpunkten för utbetalningen av förskott under budgetåret eller låta bli att betala ut förskotten.

 

Kostnaderna för 2022 täcks genom grundkapitalet.

 

Om finansieringen av gemensamt överenskomna separata projekt kan separat överenskommas inom ramen för det regionala samarbetet.

 

17 § Dröjsmålsränta

 

På försenade betalningar betalar medlemskommunen och samkommunen en dröjsmålsränta enligt 4 § 3 mom. i räntelagen.

 

18 § Undertecknande och godkännande av bokslut

 

Bokslutet undertecknas av regionstyrelsens ledamöter och regiondirektören.

 

Då den godkänner bokslutet fattar regionstyrelsen samtidigt beslut om behandlingen av räkenskapsperiodens resultat och nödvändiga åtgärder som gäller balansering av ekonomin.

 

19 § Ställningen för en kommun som utträder ur samkommunen och för de kommuner som fortsätter verksamheten

 

En medlemskommun som vill utträda ur samkommunen ska meddela detta till regionstyrelsen. Utträdet sker vid utgången av ett kalenderår och ska meddelas minst ett år på förhand.

 

Till en medlemskommun som utträder ur samkommunen betalas enligt beslut av medlemskommunernas fullmäktige kommunens andel av samkommunens nettoförmögenhet eller en del av den. Om samkommunens nettoförmögenhet är negativ, är den utträdande medlemskommunen enligt beslut av kommunernas fullmäktige skyldig att betala sin andel av den negativa nettoförmögenheten. Ersättningen för medlemskommunens andel och kommunens ersättning till samkommunen betalas i jämna poster under fyra år efter att utträdet trädde i kraft.

 

20 § Granskning av förvaltningen och ekonomin

 

I fråga om granskning av förvaltningen och ekonomin iakttas kommunallagen (410/2015) och förvaltningsstadgan för samkommunen. Varje medlemskommun utnämner en ledamot i revisionsnämnden. Ledamoten som utnämns av Åbo stad utnämns till revisionsnämndens ordförande.

 

KAPITEL 4 – ÖVRIGA BESTÄMMELSER

 

21 § Ändring av grundavtalet

 

Regionstyrelsen föreslår ändringar i samkommunsavtalet för medlemskommunernas fullmäktige.

 

22 § Upplösning av samkommunen och likvidation

 

Beslut om upplösning av samkommunen fattas av medlemskommunernas fullmäktige. Medlemskommunernas fullmäktige beslutar om ett avtal med detaljer kring upplösningen av samkommunen. Om samkommunen upplöses ska samkommunens styrelse sköta likvidationen, såvida inte medlemskommunerna kommer överens om något annat arrangemang. De tillgångar som inte behövs för att täcka likvidationskostnaderna och för att betala samkommunens skulder eller för att fullgöra dess förbindelser, delas mellan medlemskommunerna i proportion till deras andelar av grundkapitalet. Om det belopp som krävs för att täcka kostnaderna, betala skulderna och fullgöra förpliktelserna är större än tillgångarna, är medlemskommunerna skyldiga att betala mellanskillnaden i proportion till ovannämnda andelar.

 

Likvidationen godkänns av medlemskommunernas fullmäktige. Det sista bokslutet och ansvarsfriheten behandlas i medlemskommunernas fullmäktige.

 

23 § Avgörande av meningsskiljaktigheter som gäller avtalet

 

Meningsskiljaktigheter som gäller samarbetsavtalet avgörs som förvaltningstvistemål i Åbo förvaltningsdomstol.

 

 

24 § Ikraftträdande och inledande av verksamheten

 

Detta grundavtal träder i kraft när alla medlemskommuners fullmäktige har godkänt det.

 

 

Underskrifter

 

S:t Karins xx.xx.2022

 

________________________________   ___________________________________

stadsdirektör Harri Virta

 

 

Lundo xx.xx.2022   

 

________________________________   ___________________________________

kommundirektör Mika Ingi

 

 

Nådendal xx.xx.2022

 

________________________________   ___________________________________

stadsdirektör Laura Leppänen

 

 

Reso xx.xx.2022

 

________________________________   ___________________________________

stadsdirektör Eero Vainio

 

 

Rusko xx.xx.2022

 

________________________________   ___________________________________

kommundirektör Kari Lehtinen

 

 

Åbo xx.xx.2022

 

________________________________   ___________________________________

borgmästare Minna Arve