MAANKÄYTTÖSOPIMUS PIHLAJANIEMI

 

 

Sopijapuolet

 

Turun kaupunki       (jäljempänä Kaupunki)

Y-tunnus 0204819-8

PL 355

20100 Turku

 

Suomen valtio      (jäljempänä Senaatti)

Y-tunnus 1503388-4

Senaatti-kiinteistöt

Lintulahdenkatu 5 A

00530 Helsinki

 

Kaupungin päätökset

 

Turun kaupunginvaltuuston päätös xx.xx.20xx § xx

päätös on tullut lainvoimaiseksi xx.xx.20xx

 

1. Sopimuksen kohde

 

Sopimuksen kohteena on Senaatin omistama Heikkilän kasarmialueen viereinen alue, joka on ollut aiemmin puolustusvoimien käytössä. Sopimusalue koostuu Senaatin omistamista alueista Pihlajaniemen asemakaavan alueella. Sopimusalue (jäljempänä Sopimusalue, liite 1) muodostuu Turun kaupungin Vähäheikkilän kylän Vähäheikkilä 1:4 (853-521-1-4) tilasta ja Vähäheikkilän kylän Korppolainen 6:2 tilan määräalasta M607 (853-521-6-2-M607).

 

2. Sopimuksen tarkoitus

 

Tällä maankäyttösopimuksella Kaupunki ja Senaatti sopivat maankäyttö- ja rakennuslain (5.2.1999/132) 12 a luvun mukaisesti Senaatin osallistumisesta asemakaava-alueen yhdyskuntarakentamisesta kaupungille aiheutuvien kustannusten korvaamiseen, Pihlajaniemen kiinteistökaupan esisopimuksesta (kaupungille luovutettavat maa-alueet kaava-alueelta, Latokarin alueen kiinteistökaupan esisopimuksesta ja muista Pihlajaniemen asemakaavaehdotuksen edellyttämistä toimenpiteistä sopimuksen kohteena olevalla alueella.

 

Sopijaosapuolet toteavat yhteisesti, että tämä maankäyttösopimus ei syrjäytä kaavoitukselle laissa asetettuja tavoitteita ja sisältövaatimuksia.

 

3. Asemakaava-alue

 

Sopimusalueella vireillä oleva asemakaavanmuutos ”Pihlajaniemi” 26/2018 koskee aiemmin Puolustusvoimien käytössä ollutta Heikkilän kasarmialueen viereistä aluetta. Asemakaavan muutosehdotus 26/2018 on hyväksytty kaupunkiympäristölautakunnassa dd.mm.yyyy (jäljempänä Asemakaavaehdotus). Asemakaavaehdotus mahdollistaa rakentamisen Hirvensalon puistotien itäpuoleisella rakentamattomalla entisellä kasarmialueella.

 

Asemakaavaehdotuksen mukainen yhteenlaskettu rakennusoikeus on noin 183200 k-m2.

 

Asemakaava on laadittu Senaatin aloitteesta ja sopijaosapuolet toteavat yhteisesti, että sopimusneuvottelut on käyty asemakaavanmuutoksen sisällön tultua ratkaistuksi.

 

4. Osallistuminen yhdyskuntarakentamisen kustannuksiin

 

Asemakaavamuutoksen johdosta tulee rakennettavaksi mm. seuraavia yhdyskuntarakenneinvestointeja:

 

-Lippueenkatu

-Viirikönkuja

-Vetehisen kuja

-Pohjoinen kanavaranta

-Eteläinen kanavaranta

-Pihlajaniemen aukio

-Sotilaskodinpolku

-Tursonkuja

-Tuiskukuja

-Soittokunnanpolku

-Sotilaskodinpolku

-Jurmonkuja

-Tuimakuja

-Tyrskykuja

-Tuulikuja

-Esikunnankatu

-Koululaivankuja

-Korvetinkatu

-Lippulaivankuja

-Katanpäänpuisto hulevesirakenteineen

-Saattueenpuisto

-Rykmentintien ja Vähäheikkiläntien parantaminen

-Pihlajanimen asemakaava-alueelle johtavien liikenneyhteyksien parantaminen

 

Senaatti osallistuu asemakaavan toteuttamisen edellyttämien yhdyskuntarakentamiskustannuksiin suorittamalla kaupungille kolmenkymmenenmiljoonan kahdeksansadankuudenkymmenkolmentuhannen kahdensadankuudenkymmenenkahden euron (30.863.262) suuruisen korvauksen osin maa-alueiden luovutuksena ja osin rahakorvauksena. Senaatti suorittaa tämän maankäyttösopimuskorvauksen kaupungille tämän sopimuksen kohdan 5 mukaisesti.

 

5. Maankäyttösopimuskorvauksen maksutapa ja erääntyminen

 

Osana maankäyttösopimuskorvausta Senaatti luovuttaa Kaupungille alla kohdissa 5.1 ja 5.2 todetut alueet, joiden arvo on yhteensä 4.325.219 euroa, ja joista allekirjoitetaan tämän maankäyttösopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä liitteiden mukaiset esisopimukset (kaksi erillistä esisopimusta). Loppuosa maankäyttösopimuskorvauksesta 26.538.043 euroa (Sopimuskorvaus) suoritetaan rahana, ja se erääntyy maksettavaksi alla kohdassa 5.3 todetun aikataulun mukaisesti.

 

5.1 Pihlajaniemen asemakaavaehdotusalueen maa-alueluovutukset

 

Senaatti luovuttaa kaupungille osana maankäyttösopimuskorvausta Asemakaavaehdotuksen mukaisen P-1 korttelialueen, katu- ja virkistysalueet sekä ET-1 alueet, jotka muodostuvat kiinteistöistä 853-521-1-4 ja 853-521-6-2-M607. Luovutuksesta allekirjoitetaan tämän maankäyttösopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä sopimuksen liitteenä 4 oleva kiinteistökaupan esisopimus (kaupunginvaltuuston päätöksen liite 2).

 

Luovutuksen arvo on 2.325.219 euroa.

 

Luovutettavat määräalat on osoitettu tämän maankäyttösopimuksen liitekartassa M 493/ 1.11.2021.

 

5.2 Latokarin maa-alueluovutus

 

Senaatti luovuttaa kaupungille osana maankäyttösopimuskorvausta noin 5 ha suuruisen määräalan Turun kaupungin Arolan kylän Lauttaranta 1:72 tilasta. Määräalasta allekirjoitetaan tämän maankäyttösopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä sopimuksen liitteenä 5 oleva kiinteistökaupan esisopimus (kaupunginvaltuuston päätöksen liite 4).

 

Määräala on tarkoitus luovuttaa ensisijaisesti osana maankäyttösopimuskorvausta, mutta esisopimuksen ja kauppakirjan ehtojen mukaisesti Kaupunki tulee vaihtoehtoisesti maksamaan ko. kaupan kauppahinnan Senaatille rahana. Esisopimuksen voimaantulon, Asemakaavaehdotuksen lainvoimaisuuden sekä esisopimuksessa ja kauppakirjassa sovittujen ehtojen perusteella osapuolet sopivat toimittavan seuraavien ehtojen mukaan:

 

1. Mikäli liitteen 5 mukaisen esisopimuksen kohdan 6 mukainen lopullisen kaupan tekemisen ehto (Ennakkoehto) täyttyy viimeistään 1.12.2022 ja lopullinen kauppakirja allekirjoitetaan:

a) Asemakaavaehdotus tulee lainvoimaiseksi 31.12.2024 mennessä: Määräala luovutetaan osana maankäyttösopimuskorvausta siten, että luovutuksen arvo on 2 milj. euroa.

 

b) Mikäli Asemakaavaehdotus ei ole saanut lainvoimaa 31.12.2024 mennessä: kauppakirjan ehtojen mukaisesti Kaupunki maksaa 2 milj. euron kauppahinnan Senaatille viimeistään 30.4.2025. Kauppahinnalle lasketaan kauppakirjan allekirjoituspäivästä alkaen 2 % suuruista vuotuista korkoa (ei korkoa korolle) maksupäivään saakka.

 

Mikäli Kaupunki maksaa em. ehtojen mukaisesti Latokarin kauppahinnan rahana ja tämä maankäyttösopimus tulee voimaantuloehtonsa perusteella voimaan 31.12.2024 jälkeen, Senaatin maankäyttösopimuskorvauksesta rahana maksaman Sopimuskorvauksen määrä nousee 2 milj. eurolla ja ko. lisäys 2 milj. euroa maksetaan ensimmäisessä maksuerässä Kaupungille (ensimmäinen maksuerä tällöin 12 000 000 euroa). Ko. 2 milj. euron lisäykselle maksetaan 2 % vuotuista korkoa Asemakaavaehdotuksen lainvoimaiseksi tulosta lukien, kuten Sopimuskorvauksen korosta on kohdassa 5.3 sanottu.

 

2. Mikäli liitteen 5 mukaisen esisopimuksen kohdan 6 mukainen lopullisen kaupan tekemisen ehto (Ennakkoehto) ei täyty viimeistään 1.12.2022, ko. esisopimus päättyy eikä lopullista kauppakirjaa allekirjoiteta.

 

Jos esisopimuksen päättymisen jälkeen tämä maankäyttösopimus tulee voimaantuloehtojensa mukaan voimaan, sovitaan maankäyttösopimuskorvauksen maksusta seuraavaa: Senaatin maankäyttösopimuskorvauksesta rahana maksaman Sopimuskorvauksen määrä nousee 2 milj. eurolla ja ko. lisäys 2 milj. euroa maksetaan ensimmäisessä maksuerässä Kaupungille (ensimmäinen maksuerä tällöin 12 000 000 euroa.) Ko. 2 milj. euron lisäykselle maksetaan 2 % vuotuista korkoa Asemakaavaehdotuksen lainvoimaiseksi tulosta lukien, kuten Sopimuskorvauksen korosta on kohdassa 5.3 sanottu.

 

Luovutettava alue on osoitettu tämän maankäyttösopimuksen liitekartassa M 413/26.8.2021.

 

5.3 Sopimuskorvauksen erääntyminen

 

Maankäyttösopimuskorvauksesta erääntyy 26.538.043 euron osuus (edellä ja jäljempänä Sopimuskorvaus) maksettavaksi neljänä eränä seuraavasti:

 

-Ensimmäinen erä 10 milj. euroa erääntyy maksettavaksi kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun Asemakaavaehdotus on saanut lainvoiman.

-Toinen erä 10 milj. euroa erääntyy maksettavaksi, kun Lippueenkatu, Viirikönkuja, Vetehisenkuja, Vesihiidenkuja, Pohjoinen kanavaranta, ja Rykmentintie Pohjoiseen kanavarantaan asti ovat Liikennöitävässä kunnossa jäljempänä kohdassa 6.1 määritellyllä tavalla.

-Kolmas erä 5 milj. euroa erääntyy maksettavaksi, kun Asemakaavaehdotuksen kortteliin 19 tai 21 on myönnetty ensimmäiselle uudisrakennushankkeelle lainvoimainen rakennuslupa.

-Neljäs erä 1 538 043 euroa erääntyy maksettavaksi, kun Sopimusalueen kaikki kadut ja puistot on viimeistelty katu- ja puistosuunnitelmien mukaiseen tasoon ja Sopimusalueen ulkopuolinen kohdassa 6.2. tarkoitettu rantareitti on otettu käyttöön.

 

Sopimuskorvaus tai se osuus, joka siitä on mahdollisesti maksamatta, tulee kuitenkin suorittaa kokonaisuudessaan korkoineen viimeistään kahdentoista (12) vuoden kuluttua siitä, kun Asemakaavaehdotus tulee lainvoimaiseksi.

 

Jos kunnallistekniikan rakentaminen Senaatista riippumattomista syistä viivästyy jäljempänä mainitusta tavoiteaikataulusta, pyritään osapuolten kesken neuvottelemalla löytämään ratkaisu, jossa kaupunki myöntää lykkäystä vastaavasti edellä mainittuun 12 vuoden määräaikaan.

 

Senaatilla on oikeus suorittaa Sopimuskorvaus kokonaan tai osittain ennen edellä mainittuja eräpäiviä.

 

Sopimuskorvauksen kulloinkin jäljellä olevalle pääomalle lasketaan Asemakaavaehdotuksen lainvoimaiseksi tulemisesta alkaen 2 % suuruista vuotuista korkoa (ei korkoa korolle) kunkin erän maksupäivään saakka.

 

Suorituksen viivästyessä sovitusta eräpäivästä maksetaan sille korkolain (633/1982) mukaista viivästyskorkoa maksupäivään saakka. Viivästyskorko on korkolain tarkoittama viitekorko lisättynä seitsemällä prosenttiyksiköllä.

 

Turun kaupunki lähettää Senaatille erilliset laskut Sopimuskorvauksen ja korkojen erääntyessä maksettavaksi.

 

6. Kunnallistekniikan suunnittelu ja rakentaminen

 

Sopimusaluetta palvelevien yleisten alueiden, kuten katujen ja puistojen sekä kunnan rakennettavaksi tulevan kunnallistekniikan, kuten vesi- ja viemärijohtojen, ja katuvalaistuksen sekä kaapelointien (kunnallistekniikka) suunnittelusta ja rakentamisesta vastaa Kaupunki.

 

Masu Planning on laatinut yleisten alueiden suunnittelua koskevat seuraavat dokumentit, joissa osoitetaan alueelle toteutettavien katujen, aukioiden ja virkistysalueiden tavoitteellinen laatutaso:

 

-Katanpäänpuiston yleissuunnitelmaselvitys 12.4.2021, ja

-yleisten alueiden ja katujen maisemasuunnitelma (Pihlajaniemi street design manual 31.3.2021)

 

Alueen kunnallistekniikan suunnittelu jatkuu Masu Planningin laatiman ohjeiston pohjalta.

 

6.1 Kunnallistekniikan suunnittelun ja rakentamisen aikataulu

 

Kaupunki asettaa Sopimusalueen katu- ja puistosuunnitelmat julkisesti nähtäville viimeistään kahdentoista kuukauden kuluttua siitä, kun kaupunginvaltuusto on hyväksynyt asemakaavaehdotuksen.

 

Kaupunki sitoutuu käsittelemään ja viemään Sopimusaluetta koskevat em. katu- ja puistosuunnitelmat Kaupungin päätöksentekoprosessiin viimeistään 3 kuukauden kuluttua suunnitelmien nähtävillä olon jälkeen, mikäli asemakaavaehdotus on saanut lainvoiman.

 

Kaupunki sitoutuu toteuttamaan ”Pihlajaniemi” Asemakaavaehdotuksen mukaista yhdyskuntarakentamista seuraavassa tavoiteaikataulussa (liitekartta 6):

 

-kortteleita 10, 11, 13 ja 14 rajaavat seuraavat kadut Lippueenkatu, Viirikönkuja, Vetehisenkuja, Vesihiidenkuja, Pohjoinen kanavaranta ja osa Rykmentintiestä Pohjoiseen kanavarantaan asti ovat Liikennöitävässä kunnossa 18 kk kuluttua siitä, kun katusuunnitelmat ovat tulleet lainvoimaiseksi (liite 6, vaihe 1),

-kortteleita 16, 18, 20 ja 23 rajaavat seuraavat kadut Eteläinen kanavaranta, Sotilaskodinpolku, Tuiskukuja, Tuulikuja, Tyrskykuja, Tuimakuja sekä Esikunnankatu kokonaisuudessaan ovat Liikennöitävässä kunnossa kolmen vuoden kuluttua siitä, kun katusuunnitelmat ovat tulleet lainvoimaiseksi (liite 6, vaihe 2),

-kaupungin tavoitteena on mahdollistaa vaiheen 2 alueella sijaitsevan LPA-1 korttelin Pihlajaniemi-18 käyttöönotto samanaikaisesti AK-kortteleiden Pihlajaniemi-11,13 ja 14 kanssa,

-Katanpäänpuisto toteutetaan pääosin valmiiksi kolmen vuoden kuluessa sitä koskevan puistosuunnitelman lainvoimaiseksi tulemisesta. Kokonaisuudessaan puisto on valmis viimeistään neljän vuoden kuluessa sitä koskevan puistosuunnitelman lainvoimaiseksi tulemisesta,

-korttelia 25 rajaavat kadut Koululaivankuja ja Korvetinkatu ovat Liikennöitävässä kunnossa neljän vuoden kuluttua siitä, kun katusuunnitelmat ovat tulleet lainvoimaiseksi (liite 6, vaihe 3),

-kortteleita 12, 15, 19 ja 21 rajaavat seuraavat kadut Iku-Tursonkuja, Jurmonkuja, Soittokunnanpolku ja Laivueenkatu ovat Liikennöitävässä kunnossa viiden vuoden kuluttua siitä, kun katusuunnitelmat ovat tulleet lainvoimaiseksi (liite 6, vaihe 4), ja

-Pihlajaniemenaukio rakennetaan valmiiksi viimeistään vuoden kuluttua aukioon rajautuvien AL-korttelin rakennusten käyttöönotosta.

 

Tässä sopimuksessa kadun ”Liikennöitävä kunto ” sisältää kadun liikennöitävän kunnon lisäksi ko. katualueille toteutettavan kortteleita palvelevan kunnallisteknisen valmiuden (vesi-, sähkö- ja viemäriliittymät) siten, että kyseisiin katuihin rajautuvat korttelien tontit ovat liitettävissä kunnallisteknisiin järjestelmiin.

 

6.2 Pihlajaniemenpuiston rantareitin kevyenliikenteenyhteys

 

Kaupunki käynnistää Sopimusalueen ulkopuolella sijaitsevan Pihlajaniemenpuistoon (44P) osoitetun ulkoilureitin (rantareitti) suunnittelun Majakkarannasta Pihlajaniemen alueelle ja ulkoilureitti toteutetaan osana Pihlajaniemen yhdyskuntarakentamista.

 

7. Projektiryhmä

 

Laajan Sopimusalueen pitkäkestoisen uudisrakentamisen kannalta Senaatille on tärkeää, että infran suunnittelu ja rakentaminen voidaan toteuttaa rakentamisen edellyttämässä aikataulussa ja siten, ettei se viivästytä Sopimusalueen uudisrakentamisen aloitusta ja loppuunsaattamista.

 

Osapuolet perustavat neljä jäsenisen projektiryhmän ohjaamaan ja aikatauluttamaan Sopimusalueen katujen ja puistojen sekä muun kunnallistekniikan suunnittelua, rakentamista, sekä yhteensovittamaan niiden rakentamista alueen uudisrakentamisen aikatauluihin. Kaupunki nimeää ryhmään kaksi jäsentä ja Senaatti kaksi jäsentä yhden (1) kuukauden kuluessa siitä, kun Asemakaavaehdotus on tullut hyväksytyksi kaupunkiympäristölautakunnassa. Jäsenillä on oikeus käyttää apunaan asiantuntijoita.

 

Projektiryhmä ohjaa kunnallistekniikan suunnittelua ja rakentamisen aikataulua siten, että se sopeutuu alueen laadullisiin tavoitteisiin ja uudisrakentamisen aikatauluihin. Projektiryhmä käsittelee kunnallistekniikan rakentamiseen liittyvät suunnitelmat, kuten katusuunnitelman ennen kuin se pannaan julkisesti nähtäville tai viedään muutoin päätettäväksi.

 

8. ARA-tuotanto ja sopimussakko

 

Senaatti sitoutuu luovuttamaan 12 vuoden kuluessa Asemakaavaehdotuksen lainvoimaiseksi tulosta Asemakaavaehdotuksen alueelta asuntorakennusoikeutta vähintään 30 000 k-m2 hintasäädeltyyn asuntotuotantoon, jolla tarkoitetaan tässä ARAn hyväksymää valtion tukemaa pitkäaikaisella korkotuella toteutettavaa vuokra-asuntotuotantoa tai asumisoikeustuotantoa tai ARAn tukemaa eritysasumista kuten opiskelija-asuntotuotantoa ja palveluasuntotuotantoa (kaikki edellä tarkoitetut tuotantomuodot jäljempänä ”Hintasäädelty Asuntotuotanto”). Hintasäädeltyyn Asuntotuotantoon luovuttamisen tulee kohdistua vähintään seitsemään kortteliin.

 

Senaatin luovutusvelvoitteen täyttyminen

 

Luovutusvelvoite katsotaan täytetyksi ko. kauppakirjassa sovitun Hintasäädellyn Asuntotuotannon rakennusoikeuden määrän/vähimmäismäärän (mikäli sovitaan vähimmäismäärä) osalta, kun

-Senaatti on allekirjoittanut ostajan kanssa kauppakirjan, jolla ostaja sitoutuu Hintasäädellyn Asuntotuotannon toteuttamiseen ko. kaupan kohteelle, ja

-ostaja sitoutuu kauppakirjassa suorittamaan kaupungille sopimussakon, mikäli kauppakirjassa ko. kaupan kohteelle sovittua Hintasäädellyn Asuntotuotannon rakennusoikeuden määrää/vähimmäismäärää toteutetaan muuna asuinrakentamisena kuin Hintasäädeltynä Asuntotuotantona.

 

Em. ostajan sopimussakon määrä on 500 euroa kerrottuna sillä k-m2-määrällä, joka kaupan kohteelle kauppakirjassa sovitusta Hintasäädellyn Asuntotuotannon rakennusoikeuden määrästä/vähimmäismäärästä on toteutettu muuna asuinrakentamisena kuin kauppakirjassa sovittuna Hintasäädeltynä Asuntotuotantona. Selvyyden vuoksi todetaan, että Senaatin osalta luovutusvelvoite katsotaan täytetyksi em. mukaisen kauppakirjan allekirjoittamisella eikä Senaatti siten vastaa Kaupungille sopimussakosta, joka liittyy kaupan kohteen toteuttamiseen Hintasäädeltynä Asuntotuotantona.

 

Maankäyttösopimuksen allekirjoitushetkellä Senaatti on jo allekirjoittanut esisopimukset seuraavista Hintasäädeltyyn Asuntotuotantoon luovutettavista Asemakaavaehdotuksen mukaisista tonteista: korttelin 11 tontti 1, korttelin 13 tontti 5 ja korttelin 14 tontti 3. Ko. tonttien/niiden rakennusoikeuden osalta Senaatin luovutusvelvoite katsotaan edellä sovitusta poiketen täytetyksi kauppakirjan allekirjoituksella, vaikka kauppakirjassa ostaja ei sitoutuisi maksamaan sopimussakkoa kaupungille. Tässä tilanteessa Senaatti vastaa poikkeuksellisesti Kaupungille ko. kolmen tontin osalta em. mukaisesta Hintasäädellyn Asuntotuotannon toteuttamiseen liittyvästä ostajan sopimussakosta ko. tonttien Hintasäädeltyyn Asuntotuotantoon sovitun rakennusoikeuden osalta (yhteensä enintään Asemakaavaehdotuksen mukainen 9440 k-m2). Senaatti ei kuitenkaan vastaa em. toteuttamiseen liittyvästä sopimussakosta, mikäli ko. tontin/tonttien lopullisissa kauppakirjoissa saadaan sovittua, että ostaja vastaa ko. sopimussakosta suoraan Kaupungille.

 

Mikäli edellä mainitut ARA:n tukemat tuotantomuodot muuttuvat toisiksi tai Hintasäädellyn Asuntotuotannon järjestelmä muuten muuttuu ennen kuin Senaatti on täyttänyt tämän sopimuksen mukaisen luovutusvelvoitteensa, lasketaan tässä sopimuksessa tarkoitetuksi Hintasäädellyksi Asuntotuotannoksi myös muut vastaavat tuotantomuodot.

 

Senaatin luovutusvelvoitteen sopimussakko

 

Mikäli Senaatin em. luovutusvelvoite Hintasäädeltyyn Asuntotuotantoon ei ole täyttynyt mainitussa ajassa, Senaatti on velvollinen maksamaan sopimussakkoa, jonka määrä on 500 euroa kerrottuna sillä määrällä, jolla Hintasäädeltyyn Asuntotuotantoon luovutettujen k-m2 määrä alittaa edellä sanotun luovutusvelvoitteen 30 000 k-m2-määrän. Sopimussakko on ainoa seuraamus luovutusvelvoitteen täyttymättä jäämisestä, eikä Senaattia voida velvoittaa ensimmäisessä kappaleessa sanotun velvoitteen täyttämiseen.

 

Kaupungin tulee esittää sopimussakkoa koskeva vaatimus vuoden kuluessa siitä, kun em. luovutusvelvoitteen määräaika päättyi.

 

Mikäli em. luovutusvelvoitteen täyttymisen viivästyminen johtuu Senaatista riippumattomasta perustellusta syystä (esimerkiksi alueen kunnallistekniikan rakentamisen viivästyminen tai markkina-/suhdannetilanne), pyritään osapuolten kesken neuvottelemalla löytämään ratkaisu, jossa kaupunki myöntää lykkäystä vastaavasti edellä mainittuun määräaikaan.

 

9. Liittymismaksut

 

Kaupungilla on oikeus periä toteuttamisajankohdan tontinomistajalta normaalit taksojen mukaiset kunnallisteknisten verkostojen liittymis- ja käyttömaksut, kun alueelle toteutettavat uudisrakennukset liitetään ko. verkostoihin näitä varten hankittavilla uusilla liittymillä.

 

Asemakaavaehdotuksen alueella Senaatin/Senaatin ostajan toteuttamien rakennushankkeiden mahdollisesti edellyttämistä eri verkostojen siirroista Senaatti ja kunkin verkoston omistaja sopivat keskenään. Mikäli verkoston siirtotarve johtuu tämän sopimuksen yhteydessä allekirjoitettavan kohdassa 5.1 todetun kiinteistökaupan esisopimuksen mukaisten kaupungille luovutettavien katu- puisto- tai korttelialueiden toteuttamisesta, sopii verkoston siirrosta Kaupunki kunkin verkoston omistajan kanssa keskenään. Mikäli verkoston siirtotarve johtuu osittain kaupungin vastuulle kuuluvien alueiden toteuttamisesta ja osittain Senaatin/Senaatin ostajan toteuttamista rakennushankkeista, sopivat Kaupunki ja Senaatti erikseen siirtokulujen jakautumisesta.

 

10. Muuntamot

 

Senaatti on velvollinen luovuttamaan Oy Turku Energia Ab:n käyttöön yleiseen sähkönjakeluun tarvittavat maan ja rakennustilojen käyttöoikeudet jakelumuuntamoita, kaapelikaappeja yms. laitteita ja johtoja varten. Muuntamon tarvitseman maan ja rakennustilojen käytöstä Oy Turku Energia Ab maksaa laskelmiensa mukaisen yhtenäisen korvauksen, jonka tulee vastata käypää korvausta.

 

11. Edelleen luovutus

 

Senaatin luovuttaessa maansa tai osan siitä kolmannelle, Senaatti vastaa luovutettujen alueiden osalta velvoitteiden suorittamisesta ja muista sopimusehdoista niin kauan, kunnes Senaatti on toimittanut kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle tämän sopimuksen perään tehdyn tai muun hyväksyttävän merkinnän (esim. kauppakirja) siitä, että luovutuksensaaja vastaa kulloinkin kyseessä olevan luovutetun alueen osalta tämän sopimuksen mukaisten ehtojen ja velvoitteiden suorittamisesta.

 

12. Erimielisyydet

 

Mahdolliset ehtojen tulkinnasta ja korvauksista johtuvat erimielisyydet ratkaisee Varsinais-Suomen käräjäoikeus.

 

13. Sopimuksen voimaantulo ja raukeaminen

 

Tämä sopimus on ehdollinen siten, että sopimus tulee voimaan Sopimusaluetta koskevan edellä mainitun Asemakaavaehdotuksen saadessa lain­voiman kaupunkiympäristölautakunnassa dd.mm.yy hyväksytyn mukaisena. Tämä sopimus raukeaa, mikäli Asemakaavaehdotus ei ole tullut lainvoimaiseksi 1.12.2026.

 

14. Liitteet:

 

Liite 1: Sopimusalue, kartta

Liite 2: Kaupungille luovutettavat alueet Pihlajaniemen alueelta, kartta

Liite 3: Kaupungille luovutettava alue Latokarin alueelta, kartta

Liite 4: Pihlajaniemen kiinteistökaupan esisopimus

Liite 5: Latokarin kiinteistökaupan esisopimus

Liite 6: Kunnallistekniikan toteuttaminen, kartta

 

15. sopimuskappaleet ja Allekirjoitukset

 

Tätä maankäyttösopimusta ja luovutuskirjaa on tehty kolme yhtäpitävää kappaletta, yksi kummallekin osapuolelle ja yksi julkiselle kaupanvahvistajalle.

 

Turussa xx. päivänä xxxkuuta 2022

 

TURUN KAUPUNKI

Turun kaupungin puolesta:

 

 

Tämän maankäyttösopimuksen hyväksymme ja sitoudumme sen ehdot täyttämään. Paikka ja aika edellä mainitut.

 

SUOMEN VALTION puolesta

Senaatti-kiinteistöt

 

 

 

 

JULKISEN KAUPANVAHVISTAJAN TODISTUS

 

Julkisena kaupanvahvistajana todistan, että Turun kaupungin xxxx xxx xxx ja xxxx xxx xxx sekä xxxx xxx xxx ovat allekirjoittaneet tämän maankäyttösopimuksen ja että he ovat olleet yhtä aikaa läsnä sopimusta vahvistettaessa.

 

Olen tarkistanut allekirjoittajien henkilöllisyyden ja todennut, että sopimus on tehty maakaaren 2 luvun 1 pykälässä säädetyllä tavalla.

 

Turussa xx. päivänä xxxkuuta 2022

 

xxx xxx

xxxx

tunnus 8532/xx

Kaupanvahvistajan palkkio __________ €.

Kuitataan tässä _______ osuudelta (______ €)

 

 

 

 


 



MARKANVÄNDNINGSAVTAL RÖNNUDDEN

 

 

Avtalsparter

 

Åbo stad      (nedan Staden)

FO-nummer 0204819-8

PB 355

20100 Åbo

 

Finska staten   (nedan Senatfastigheter)

FO-nummer 1503388-4

Senatfastigheter

Fågelviksgatan 5 A

00530 Helsingfors

 

Stadens beslut

 

Åbo stadsfullmäktiges beslut xx.xx.20xx § xx

beslutet har vunnit laga kraft xx.xx.20xx.

 

1. Föremål för avtalet

 

Föremålet för avtalet är ett område intill Heikkilä kasernområde som ägs av Senatfastigheter och som tidigare använts av försvarsmakten. Avtalsområdet består av de områden som Senatfastigheter äger inom området för detaljplanen för Pihlajaniemi (Rönnudden). Avtalsområdet (nedan Avtalsområdet, bilaga 1) består av fastigheten Vähäheikkilä 1:4 (853-521-1-4) och det outbrutna området M607 (853-521-6-2-M607) på fastigheten Korpolainen 6:2 i Lillheikkilä by, Åbo stad.

 

2. Avtalets syfte

 

Med detta markanvändningsavtal avtalar Staden och Senatfastigheter i enlighet med 12 a kap. i markanvändnings- och bygglagen (5.2.1999/132) om Senatfastigheters deltagande i ersättandet av stadens kostnader för samhällsbyggande i detaljplaneområdet, om föravtalet för fastighetsköpet i Pihlajaniemi (de markområden som överlåts till staden från planområdet), om föravtalet för fastighetsköpet i Latokariområdet och om andra åtgärder som förutsätts i det aktuella området enligt detaljplaneförslaget för Pihlajaniemi.

 

Avtalsparterna konstaterar gemensamt att markanvändningsavtalet inte åsidosätter de lagstadgade målen eller kraven på innehåll för planläggningen.

 

3. Detaljplaneområde

 

Den anhängiga detaljplaneändringen ”Pihlajaniemi” 26/2018 gäller området som tidigare användes av försvarsmakten intill Heikkilä kasernområde. Förslaget till ändring av detaljplanen 26/2018 godkändes av stadsmiljönämnden dd.mm.åå (nedan Detaljplaneförslaget). Detaljplaneförslaget gör det möjligt att bygga på det obebyggda f.d. kasernområdet öster om Hirvensalo parkväg.

 

Den sammanlagda byggrätten enligt Detaljplaneförslaget är cirka 183 200 vy-m2.

 

Detaljplanen har utarbetats på Senatfastigheters initiativ och avtalsparterna konstaterar gemensamt att avtalsförhandlingarna fördes efter att innehållet i detaljplaneändringen hade avgjorts.

 

4. Deltagande i kostnaderna för samhällsbyggande

 

Med anledning av detaljplaneändringen kommer bl.a. följande investeringar i samhällsstrukturen att genomföras:

 

-Eskadergatan

-Patrullgränden

-Vetehinens gränd

-Norra kanalstranden

-Södra kanalstranden

-Rönnuddsplan

-Soldathemsstigen

-Tursos gränd

-Tuiskus gränd

-Musikkårsstigen

-Soldathemsstigen

-Jurmogränden

-Tuimas gränd

-Tyrskys gränd

-Tuulis gränd

-Marinstabsgatan

-Skolskeppsgränden

-Korvettgatan

-Flaggskeppsgränden

-Katanpääparken med dagvattenkonstruktioner

-Konvojparken

-Förbättring av Regementsvägen och Lillheikkilävägen

-Förbättring av de trafikförbindelser som leder till detaljplaneområdet Pihjalaniemi

 

Senaten deltar i de kostnader för samhällsbyggande som genomförandet av detaljplanen förutsätter genom att till staden betala en ersättning på högst trettiomiljoneråttahundrasextiotretusentvåhundrasextiotvå (30 863 262) euro dels i form av överlåtelse av markområden, dels i form av penningersättning. Senaten betalar denna ersättning till staden i enlighet med punkt 5 i detta avtal.

 

5. Betalningssätt och förfallodag

 

Som en del av ersättningen enligt markanvändningsavtalet överlåter Senatfastigheter till staden de områden som nämns i punkterna 5.1 och 5.2 och vars värde är sammanlagt 4 325 219 euro. Om dessa områden undertecknas föravtal enligt bilagorna (två separata föravtal) i samband med undertecknandet av detta markanvändningsavtal. Resten av ersättningen enligt markanvändningsavtalet 26 538 043 euro (Avtalsersättning) betalas i pengar och förfaller till betalning enligt tidtabellen i punkt 5.3 nedan.

 

5.1 Överlåtelse av mark på området i förslaget till detaljplan för Pihlajaniemi

 

Som en del av ersättningen enligt markanvändningsavtalet överlåter Senatfastigheter till staden P-1-kvartersområdet enligt Detaljplaneförslaget, gatu- och rekreationsområden samt de ET-1-områden som bildas av fastigheterna 853-521-1-4 och 853-521-6-2-M607. Om överlåtelsen undertecknas i samband med undertecknandet av detta markanvändningsavtal det föravtal om fastighetsköp som finns som bilaga 4 till avtalet (bilaga 2 till stadsfullmäktiges beslut).

 

Värdet på överlåtelsen är 2 325 219 euro.

 

De outbrutna områden som ska överlåtas har anvisats på kartbilaga M 493/1.11.2021 till detta markanvändningsavtal.

 

5.2 Överlåtelse av mark i Latokari

Som en del av ersättningen enligt markanvändningsavtalet överlåter Senatfastigheter till staden ett cirka 5 ha stort outbrutet område av fastigheten Lauttaranta 1:72 i Arola by i Åbo stad. Om det outbrutna området undertecknas i samband med undertecknandet av detta markanvändningsavtal det föravtal om fastighetsköp som finns som bilaga 5 till avtalet (bilaga 4 till stadsfullmäktiges beslut).

 

Avsikten är att det outbrutna området i första hand ska överlåtas som en del av ersättningen enligt markanvändningsavtalet, men enligt villkoren i föravtalet och köpebrevet kommer Staden alternativt att betala köpesumman i fråga till Senatfastigheter i pengar. På basis av föravtalets ikraftträdande, Detaljplaneförslagets laga kraft samt villkoren i föravtalet och köpebrevet kommer parterna överens om att förfara enligt följande villkor:

 

1. Om villkoret för slutligt köp enligt punkt 6 i föravtalet i bilaga 5 (Förhandsvillkoret) uppfylls senast 1.12.2022 och det slutliga köpebrevet undertecknas:

 

a) Detaljplaneförslaget vinner laga kraft senast 31.12.2024: Det outbrutna området överlåts som en del av ersättningen enligt markanvändningsavtal så att värdet på överlåtelsen är 2 miljoner euro.

 

b) b) Om Detaljplaneförslaget inte har vunnit laga kraft senast 31.12.2024: enligt villkoren i köpebrevet betalar Staden en köpesumma på 2 miljoner euro till Senatfastigheter senast 30.4.2025. På köpesumman räknas från och med den dag köpebrevet undertecknas en årlig ränta på 2 % (ingen ränta på ränta) fram till betalningsdagen.

 

Om Staden i enlighet med ovan nämnda villkor betalar köpesumman för Latokari i pengar och detta markanvändningsavtal träder i kraft efter 31.12.2024 på basis av villkoret om ikraftträdande, stiger den avtalsersättning som Senatfastigheter betalar enligt markanvändningsavtalet i pengar med 2 miljoner euro och detta tillägg, 2 miljoner euro, betalas till Staden i den första betalningsposten (den första betalningsposten då 12 miljoner euro). På nämnda på tillägget på 2 miljoner euro betalas en årlig ränta på 2 procent från och med att Detaljplaneförslaget har vunnit laga kraft, enligt vad som sägs i punkt 5.3 om ränta på Avtalsersättningen.

 

2. Om villkoret för slutligt köp enligt punkt 6 i föravtalet i bilaga 5 (Förhandsvillkoret) inte uppfylls senast 1.12.2022, upphör ifrågavarande föravtal att gälla och det slutliga köpebrevet undertecknas inte.

 

Om detta markanvändningsavtal träder i kraft enligt villkoren för ikraftträdande efter att föravtalet har upphört att gälla, avtalas följande om betalningen av Avtalsersättningen: Beloppet av den Avtalsersättning som Senatfastigheter betalar i pengar stiger med 2 miljoner euro och tillägget i fråga, 2 miljoner euro, betalas i den första betalningsposten till Staden (den första betalningsposten blir då 12 miljoner euro). På nämnda på tillägget på 2 miljoner euro betalas en årlig ränta på 2 procent från och med att Detaljplaneförslaget har vunnit laga kraft, enligt vad som sägs i punkt 5.3 om ränta på Avtalsersättningen.

 

Det outbrutna område som ska överlåtas visas på kartbilaga M 413/26.8.2021 till detta markanvändningsavtal.

 

5.3 Avtalsersättningens förfallodag

 

Av ersättningen enligt markanvändningsavtalet förfaller 26 538 043 euro (ovan och nedan Avtalsersättningen) till betalning i fyra poster enligt följande:

 

-Den första posten på 10 miljoner euro förfaller till betalning inom 6 månader från det att Detaljplaneförslaget har vunnit laga kraft.

-Den andra posten på 10 miljoner euro förfaller till betalning när Eskadergatan, Patrullgränden, Vetehinens gränd, Vesihiisis gränd, Norra kanalstranden och Regementsvägen fram till Norra kanalstranden är i Trafikerbart skick på det sätt som fastställs nedan i punkt 6.1.

-Den tredje posten på 5 miljoner euro förfaller till betalning när ett lagakraftvunnet bygglov för det första nybyggnadsprojektet har beviljats i kvarter 19 eller 21 i Detaljplaneförslaget.

-Den fjärde posten på 1 538 043 euro förfaller till betalning när alla gator och parker inom avtalsområdet har färdigställts enligt gatu- och parkplanerna och den i punkt 6.2 avsedda strandrutten utanför Avtalsområdet har tagits i bruk.

 

Avtalsersättningen eller en del av den som eventuellt är obetald ska dock betalas i sin helhet jämte ränta senast tolv (12) år efter att Detaljplaneförslaget har vunnit laga kraft.

 

Om byggandet av kommunaltekniken av orsaker som inte hänför sig till Senatfastigheter fördröjs från den nedan nämnda måltidtabellen, strävar man efter att genom förhandlingar mellan parterna hitta en lösning där Staden i motsvarande mån beviljar uppskov för den ovan nämnda tidsfristen på 12 år.

 

Senatfastigheter har rätt att betala Avtalsersättningen helt eller delvis före ovan nämnda förfallodagar.

 

På det kapital som vid respektive tidpunkt återstår av Avtalsersättningen beräknas från det att Detaljplaneförslaget vunnit laga kraft en årlig ränta på 2 % (ingen ränta på ränta) fram till den dag då varje enskild post betalas.

 

Vid fördröjd betalning betalas dröjsmålsränta enligt räntelagen (633/1982) från den avtalade förfallodagen fram till betalningsdagen. Dröjsmålsräntan är den referensränta som avses i räntelagen utökad med sju procentenheter.

 

Åbo stad skickar separata fakturor till Senatfastigheter när Avtalsersättningen och räntorna förfaller till betalning.

 

6. Planering och byggande av kommunalteknik

 

Staden ansvarar för planeringen och byggandet av allmänna områden som betjänar avtalsområdet, såsom gator och parker samt kommunalteknik som ankommer på kommunen, såsom vatten- och avloppsledningar, gatubelysning samt kabeldragningar (kommunalteknik).

 

Masu Planning har utarbetat följande dokument om planering av allmänna områden. Dokumenten beskriver den målsatta kvalitetsnivån för gator, torg och rekreationsområden i området:

 

-Katanpäänpuiston yleissuunnitelmaselvitys 12.4.2021 (utredning för översiktsplaneringen av Katanpääparken), och

-Yleisten alueiden ja katujen maisemasuunnitelma (Pihlajaniemi street design manual 31.3.2021) (plan för allmänna områden och gator)

 

Planeringen av kommunaltekniken i området fortsätter utifrån Masu Plannings anvisningar.

 

6.1 Tidtabell för planering och byggande av kommunal teknik

 

Staden ska lägga fram gatu- och parkplanerna för Avtalsområdet offentligt senast tolv månader efter att stadsfullmäktige har godkänt detaljplaneförslaget.

 

Staden förbinder sig att behandla och föra vidare ovan nämnda gatu- och parkplaner för Avtalsområdet i stadens beslutsprocess senast tre månader efter att planerna har varit framlagda, om förslaget till detaljplan har vunnit laga kraft.

 

Staden förbinder sig att genomföra samhällsbyggande enligt Detaljplaneförslaget "Pihlajaniemi" enligt följande måltidtabell (bilagekarta 6):

 

-De gator som avgränsar kvarteren 10, 11, 13 och 14, dvs. Eskadergatan, Patrullgränden, Vetehinens gränd, Vesihiisis gränd, Norra kanalstranden och del av Regementsvägen ända till Norra kanalstrandän ska vara i Trafikerbart skick när det gått 18 månader från att gatuplanerna har vunnit laga kraft (bilaga 6, fas 1),

-De gator som avgränsar kvarteren 16, 18, 20 och 23, dvs. Södra kanalstranden, Soldathemsstigen, Tuiskus gränd, Tuulis gränd, Tyrskys gränd, Tuimas gränd samt Marinstabsgatan i sin helhet ska vara i trafikerbart skick när det har gått tre år från att gatuplanerna vunnit laga kraft (bilaga 6, fas 2),

-Staden har som mål att göra det möjligt att ta i bruk LPA-1-kvarteret Pihlajaniemi 18 i området för fas 2 samtidigt med AK-kvarteren Pihlajaniemi 11, 13 och 14.

-Katanpääparken byggs i huvudsak färdigt inom tre år efter att parkplanen har vunnit laga kraft. I sin helhet är parken färdig senast inom fyra år efter det att parkplanen har vunnit laga kraft,

-Gatorna som avgränsar kvarter 25 Skolskeppsgränden och Korettgatan ska i trafikerbart skick när det gått fyra år från att gatuplanerna har vunnit laga kraft (bilaga 6, fas 3),

-De gator som avgränsar kvarteren 12, 15, 19 och 21, dvs. Iku-Tursos gränd, Jurmogränden, Musikkårsstigen och Flottiljgatan ska vara i trafikerbart skick när det har gått fem år från att gatuplanerna vunnit laga kraft (bilaga 6, fas 4),

-Rönnuddsplan byggs klart senast när det gått ett år från att byggnaderna i det angränsande AL-kvarteret har tagits i bruk.

 

I detta avtal avser "Trafikerbart skick" utöver gatans trafikerbara skick även kommunalteknisk beredskap (vatten-, el- och avloppsanslutningar) så att de kvarterstomter som gränsar till gatorna i fråga kan anslutas till kommunaltekniska system.

 

6.2 Cykel- och gångleden vid Rönnuddsparken

 

Staden inleder planeringen av den friluftsled (strandrutt) som anvisats i Rönnuddsparken (44P) utanför avtalsområdet, från Fyrstranden till Rönnudden. Friluftsleden genomförs som en del av samhällsbyggandet på Rönnudden.

 

7. Projektgrupp

 

Med tanke på det långvariga nybyggandet i det omfattande Avtalsområdet är det viktigt för Senatfastigheter att planeringen och byggandet av infrastrukturen kan genomföras enligt den tidtabell som byggandet kräver och så att det inte fördröjer inledandet och slutförandet av nybyggandet i Avtalsområdet.

 

Parterna tillsätter en projektgrupp med fyra medlemmar för att styra och schemalägga planeringen och byggandet av gator och parker samt övrig kommunalteknik i Avtalsområdet samt för att samordna byggandet av dessa med tidtabellerna för nybyggandet i området. Staden utser två medlemmar och Senatfastigheter två medlemmar inom en (1) månad efter att Detaljplaneförslaget har godkänts av stadsmiljönämnden. Medlemmarna har rätt att anlita sakkunniga.

 

Projektgruppen styr tidtabellen för planeringen och byggandet av kommunaltekniken så att den anpassas till områdets kvalitativa mål och till tidtabellerna för nybyggandet. Projektgruppen behandlar planerna för byggande av kommunalteknik, såsom en gatuplan, innan planen läggs fram offentligt eller på annat sätt förs fram för beslut.

 

8. ARA-produktion och avtalsvite

 

Senatfastigheter förbinder sig att inom 12 år från det att Detaljplaneförslaget vunnit laga kraft överlåta bostadsbyggnadsrätt på Detaljplaneförslagets område för prisreglerad bostadsproduktion på minst 30 000 vy-m2. I det här sammanhanget avses med prisreglerad bostadsproduktion produktion av hyresbostäder eller bostadsrättsbostäder med långvarigt räntestöd som godkänts av ARA eller produktion av specialbostäder som stöds av ARA, såsom studentbostäder och servicebostäder (alla ovan avsedda produktionsformer kallas nedan "Prisreglerad bostadsproduktion"). Överlåtelsen för Prisreglerad bostadsproduktion ska gälla minst sju kvarter.

 

Fullgörande av Senatfastigheters överlåtelseskyldighet

 

Överlåtelseskyldigheten anses ha fullgjorts i fråga om den i köpebrevet avtalade byggrättens omfattning/minimiomfattning (om man kommer överens om en minimiomfattning) för Prisreglerad bostadsproduktion, när

-Senaten tillsammans med Köparen har undertecknat ett köpebrev med vilket Köparen förbinder sig att genomföra Prisreglerad bostadsproduktion på köpeobjektet, och

-Köparen förbinder sig i köpebrevet att till Staden betala avtalsvite, om den i köpebrevet avtalade omfattningen/minimiomfattningen av byggrätten för Prisreglerad bostadsproduktion på köpeobjektet i fråga genomförs som annat bostadsbyggande än Prisreglerad bostadsproduktion.

 

Ovan nämnda avtalsvite för Köparen är 500 euro multiplicerat med det antal kvadratmeter våningsyta som av den i köpebrevet avtalade omfattningen/minimiomfattningen för Prisreglerad bostadsproduktion har förverkligats som annat bostadsbyggande än Prisreglerad bostadsproduktion. För tydlighetens skull konstateras att Senatfastigheter anses ha fullgjort överlåtelseskyldigheten genom att underteckna ovan nämnda köpebrev och Senatfastigheter ansvarar således inte gentemot Staden för avtalsvite som gäller genomförandet av köpeobjektet som Prisreglerad bostadsproduktion.

 

Vid tidpunkten för undertecknandet av markanvändningsavtalet har Senatfastigheter redan undertecknat förhandsavtal om följande tomter i Detaljplaneförslaget som ska överlåtas för Prisreglerad bostadsproduktion: tomt 1 i kvarter 11, tomt 5 i kvarter 13 och tomt 3 i kvarter 14. För tomternas/deras byggrätters del anses Senatfastigheters överlåtelseskyldighet, med avvikelse från vad som avtalats ovan, vara fullgjord genom underskriften av köpebrevet, även om Köparen i köpebrevet inte skulle förbinda sig att betala avtalsvite till staden. I en sådan situation svarar Senatfastigheter undantagsvis gentemot Staden i fråga om tre tomterna för Köparens avtalsvite i anslutning till genomförandet av byggrätten för Prisreglerad bostadsproduktion med hänsyn till den avtalade byggrätten för Prisreglerad bostadsproduktion (sammanlagt högst 9 440 vy-m2 enligt Detaljplaneförslaget). Senaten ansvarar dock inte för avtalsvite i anslutning till ovan nämnda genomförande, om man i de slutliga köpebreven för tomten/ tomterna kommer överens om att Köparen ansvarar för betalningen av avtalsvitet direkt till Staden.

 

Om ovan nämnda ARA-stödda produktionsformer ändras till andra former eller om systemet för Prisreglerad bostadsproduktion i övrigt ändras innan Senatfastigheter har fullgjort sin överlåtelseskyldighet enligt detta avtal, räknas även andra motsvarande produktionsformer som Prisreglerad bostadsproduktion enligt detta avtal.

 

Avtalsvite i anslutning till Senatfastigheters överlåtelseskyldighet

 

Om Senatfastigheters ovan nämnda överlåtelseskyldighet för Prisreglerad bostadsproduktion inte har fullgjorts inom den nämnda tiden, är Senatfastigheter skyldig att betala ett avtalsvite som är 500 euro multiplicerat med den mängd med vilken antalet kvadratmeter våningsyta som överlåtits till Prisreglerad bostadsproduktion underskrider den ovan nämnda överlåtelseskyldigheten på 30 000 vy-m2. Avtalsvitet är den enda påföljden om överlåtelseskyldigheten inte fullgörs och Senatfastigheter kan inte förpliktas att fullgöra den skyldighet som nämns i första stycket.

 

Staden ska framställa ett krav på avtalsvite inom ett år från det att tidsfristen för ovan nämnda överlåtelseskyldighet löpte ut.

 

Om en fördröjning av fullgörandet av ovan nämnda överlåtelseskyldighet beror på grundad anledning som ligger bortom Senatfastigheters kontroll (till exempel fördröjning av byggandet av kommunaltekniken i området eller marknads- / konjunktursituationen), strävar man efter att genom förhandlingar mellan parterna hitta en lösning där staden i samma mån beviljar uppskov för nämnda frist.

 

9. Anslutningsavgifter

 

Staden har rätt att av den som äger tomten vid tidpunkten för genomförandet av kommunalteknik uppbära anslutnings- och bruksavgifter för de kommunaltekniska näten enligt normal taxa, när nya byggnader som byggs i området ska anslutas till näten med nya anslutningar som skaffas för detta ändamål.

 

Senatfastigheter och respektive näts ägare kommer överens sinsemellan om eventuella överföringar av nät som Senatfastigheters/Senatfastigheters köpares byggprojekt eventuellt förutsätter inom Detaljplaneförslagets område. Om behovet av att flytta ett nät beror på genomförandet av gatu-, park- eller kvartersområden som ska överlåtas till staden enligt punkt 5.1 i föravtalet om fastighetsköp, vilket undertecknas i samband med etta avtal, ska Staden och ägaren av respektive nät komma överens om överföringen av nätet. Om behovet av att flytta ett nät delvis beror på genomförandet av de områden som Staden ansvarar för och delvis på de byggprojekt som Senatfastigheter/ Senatfastigheters Köpare genomför, ska Staden och Senatfastigheter separat komma överens om fördelningen av flyttningskostnaderna.

 

10. Transformatorer

 

Senatfastigheter är skyldig att till Oy Turku Energia Ab överlåta de användarrättigheter till mark och byggnadsutrymmen som behövs för distributionstransformatorer, kabelskåp och dylika anordningar och ledningar för den allmänna eldistributionen. Oy Turku Energia Ab betalar en enhetlig ersättning enligt sina kalkyler för användningen av mark och byggnadsutrymmen som behövs för en transformator. Ersättningen ska motsvara gängse ersättning.

 

11. Vidareöverlåtelse

 

När Senatfastigheter överlåter mark eller delar av sin mark till en tredje part, ansvarar Senatfastigheter för fullgörandet av skyldigheterna och övriga avtalsvillkor som gäller de överlåtna områdena tills Senatfastigheter har tillställt Servicehelheten för stadsmiljö en anteckning som gjorts i slutet av detta avtal eller en annan godtagbar anteckning (t.ex. köpebrevet) om att förvärvaren av det överlåtna området ansvarar för att villkoren och förpliktelserna i detta avtal uppfylls.

 

12. Meningsskiljaktigheter

 

Eventuella meningsskiljaktigheter om tolkningen av villkoren och ersättningarna ska avgöras av Egentliga Finlands tingsrätt.

 

13. Avtalets ikraftträdande och upphörande

 

Detta avtal är villkorligt så att avtalet träder i kraft när det ovan nämnda Detaljplaneförslaget för Avtalsområdet vinner laga kraft i den form det godkänts av stadsmiljönämnden dd.mm.åå. Detta avtal blir ogiltigt om Detaljplaneförslaget inte har vunnit laga kraft 1.12.2026.

 

14. Bilagor:

 

Bilaga 1: Avtalsområde, karta

Bilaga 2: Områden på Rönnudden som ska överlåtas till staden, karta

Bilaga 3: Område på Latokari som ska överlåtas till staden, karta

Bilaga 4: Föravtal om fastighetsköp, Rönnudden

Bilaga 5: Föravtal om fastighetsköp, Latokari

Bilaga 6: Genomförande av kommunalteknik, karta

 

15. Avtalsexemplar och underskrifter

 

Detta markanvändningsavtal och överlåtelsehandlingen har upprättats i tre likalydande exemplar, ett för vardera parten och ett för det offentliga köpvittnet.

 

Åbo, den xx (månad) 2022

 

ÅBO STAD

På Åbo stads vägnar:

 

 

Vi godkänner detta markanvändningsavtal och förbinder oss att uppfylla dess villkor. Ort och datum som ovan.

 

På finska statens vägnar

Senatfastigheter

 

 

 

 

INTYG AV OFFENTLIGT KÖPVITTNE

 

I egenskap av offentligt köpvittne intygar jag att Åbo stads xxxx xxx xxx och xxxx xxx xxx samt xxxx xxx xxx har undertecknat detta markanvändningsavtal och samtidigt varit närvarande vid styrkandet av avtalet.

 

Jag har kontrollerat undertecknarnas identitet och konstaterat att avtalet har ingåtts på det sätt som föreskrivs i 2 kap. 1 § jordabalken.

 

Åbo, den xx (månad) 2022

 

xxx xxx

xxxx

beteckning 8532/xx

Köpvittnets arvode __________ €

varav _______ procent (______ €) kvitteras härmed.