Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta16711.05.20217
Kaupunkiympäristölautakunta17718.05.20213
Kaupunginhallitus24724.05.202114
Kaupunginvaltuusto15414.06.202126

2238-2019 (10 02 03, 02 08 00)

Asemakaavanmuutosehdotus; Ruusukortteli 2.0, (VII) 7 kaupunginosa (os. Koulukatu 10-12, Puistokatu 11) (5/2019)

Tiivistelmä:

Asemakaavamuutos mahdollistaa alueella asuin-, liike- ja toimistorakentamisen sekä päiväkoti- ja palvelutoiminnan Ruusukorttelin hyvinvointikeskuksen toiminnan ohella. Pysäköinti sijoitetaan kaavamuutosalueella pääosin maan alle. Asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueen rakennusoikeus on 19 000 k-m2, josta rakennusoikeuden lisäystä on 14 300 k-m2. Hyvinvointikeskuksen alueella rakennusoikeus (12 000 k-m2) säilyy ennallaan. Asemakaavamuutoksella levennetään Koulukadun katualuetta katupuurivin ja kadunvarsipaikoituksen mahdollistamiseksi. Koulukadun ja muiden yleisten alueiden rakentaminen aiheuttaa kaupungille investointikustannuksia. Näiden kustannusten tilaajatehtävineen on arvioitu olevan noin 196 000 euroa (alv 0 %). Kustannusarvio esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi asemakaavan hyväksymisen yhteydessä. Samalla annetaan vastaus nähtävillä oloaikana saapuneeseen muistutukseen.

Kylk § 167

Kaupunkiympäristötoimiala, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Anna-Leena Jokitalo 21.4.2021:

VII kaupunginosan korttelin 32 tonteille 15–17 ja osalle Koulukatua on laadittu 1.3.2021 päivätty asemakaavanmuutosehdotus.

Kaava-alueen pinta-ala on 15 989 m2.

Asemakaavan kuvaus

Asemakaavamuutoksella muutetaan kaksi kaksikerroksisten päiväkotirakennusten tonttia asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueeksi AL-1, jolle saa sijoittaa myös päiväkoti- ja muita palvelutiloja. Kaavamuutos antaa mahdollisuuden rakentaa tonteille katujen varsille enintään 9-kerroksisia rakennuksia. Koulukadun varren rakennusalaan liittyy 1-kerroksisen rakennuksen rakennusala, jolle saa sijoittaa päiväkodin tai muita palvelutiloja.

Ruusukorttelin hyvinvointikeskuksen osalta kaava säilyy pääosin ennallaan. Kaavassa alue on sosiaalitointa ja terveydenhuoltoa palvelevien rakennusten korttelialuetta YSA-1, johon saa sijoittaa palvelukeskuksen siihen liittyvine asuntoineen.

Asemakaavamuutoksella levennetään Koulukadun katualuetta katupuurivin ja kadunvarsipaikoituksen mahdollistamiseksi.

AL-korttelialueelle osoitetaan rakennusoikeutta 19 000 k-m2, mikä lisää rakennusoikeutta kyseisellä alueella 14 300 k-m2. Lisäksi korttelialueella saa rakentaa merkittyä rakennusoikeutta ylittäen asukkaiden yhteistiloja enintään 600 k-m2. Maantasokerroksessa saa myös rakentaa merkittyä rakennusoikeutta ylittäen polkupyörä- ja lastenvaunuvarastoja, sekä jätehuoneita ja ajoluiskan rakenteita. Asemakaavamuutoksen mukaan Ruusukorttelin hyvinvointikeskuksen tontilla rakennusoikeus on jatkossakin 12 000 k-m2.

AL-korttelialueen pinta-ala on Koulukadun katualueen leventämisen jälkeen 7833 m2, joten alueen tehokkuus on e = 2,43. YSA-korttelialueen tehokkuus on e = 1,64. Pysäköinti sijoitetaan pääosin maan alle.

Alueelle sijoittuu arviolta 360 uutta asukasta.

Asemakaavanmuutoksen tavoitteet

Asemakaavamuutoksella Ruusukortteli 2.0 on tarkoitus Ruusukorttelin hyvinvointikeskuksen toiminnan säilyttämisen lisäksi mahdollistaa alueella asuinrakentamista sekä päiväkotitoimintaa. Ruusukorttelin hyvinvointikeskuksen tontti on mukana lämpimien sisäkulkuyhteyksien mahdollistamista varten. Tätä tavoitetta on kaavaprosessin aikana yhdessä hakijan edustajan kanssa muokattu siten, että kaavamääräykset mahdollistavat katetun kulkuyhteyden korttelialueiden välille.

Asemakaavaehdotuksessa on tavoitteena ympäristöön korkeudeltaan sopiva, noin 8-kerroksinen rakentaminen. Pysäköinti sijoitetaan kaavamuutosalueella pääosin maan alle. Korttelin puustoa pyritään säilyttämään.

Kaavamuutoksen tavoitteena on tiivistää kaupunkirakennetta ja lisätä kaupunkikeskustan elinvoimaisuutta.

Kaavaprosessin vaiheet

Asemakaavanmuutoksen laatiminen perustuu TVT Asunnot Oy:n Turun Kiinteistöliikelaitoksen (nyk. Kaupunkiympäristötoimiala/ tonttipalvelut) valtuuttamana vuonna 2012 jättämään aloitteeseen.

Kaava on tullut vireille kaavoituskatsauksessa 2019. Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi tavoitteet ja merkitsi osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi 21.5.2019 § 206.

Ilmoitus asemakaavanmuutoksen vireilletulosta on lähetetty kirjeitse osallisille 27.5.2019 (sis. osallistumis- ja arviointisuunnitelma). Kaavamuutosaluetta on kaavoitusprosessin aikana laajennettu, ja osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa on siinä vaiheessa päivitetty 11.5.2020.

Kaavaehdotus oli julkisesti nähtävillä 15.6-5.8.2020. Ehdotus oli samaan aikaan myös viranomaisten lausuntokierroksella.

Yleisötilaisuus järjestettiin 17.6.2020 virtuaalisena tilaisuutena, jossa esiteltiin tavoitteet ja asemakaavanmuutosehdotuksen aineisto sekä asemakaavan viitesuunnitelma. Osallistujilta ei saatu kysymyksiä tilaisuuden aikana.

Kaupunkiympäristölautakunta palautti 22.5.2020 päivätyn ja 21.8.2020 lausuntojen perusteella muutetun asemakaavanmuutosehdotusehdotuksen uudelleen valmisteltavaksi 22.9.2020 § 309. Palautuksen perustelut olivat: Kaava valmistellaan siten, että sisäpihan pistetalo poistetaan ja päiväkoti siirretään Koulukadun puoleisen rakennusmassan kivijalkaan pihan säilyttämiseksi. Rakennusoikeuden säilyttämiseksi tutkitaan Koulukadun puoleisen massan runkosyvyyden kasvattamista ja pykällystä, ajoneuvoliittymän aukon päälle rakentamista sekä rakennusten korottamista enintään yhdellä kerroksella.

1.3.2021 päivätty uusi asemakaavamuutosehdotus oli nähtävillä 15.3–13.4.2021. Ehdotus oli samaan aikaan lausunnoilla.

Kaavaehdotuksesta saatiin 4 lausuntoa ja 1 muistutus. Lausuntojen ja muistutuksen perusteella ei tehty muutoksia kaavaehdotukseen. Kaavakartalta poistettiin havainnekuva.

Muistutukseen laadittu vastine näkyy liitteestä 2 ja vuorovaikutusraportista. Myös lausunnot vastineineen on kuvattu vuorovaikutusraportissa.

Infrakustannukset

Kaavan toteutus aiheuttaa vain vähän yleisten alueiden rakentamista, lähinnä katumuutoksia ja aukion rakentamista. Asemakaavamuutoksen mahdollistama Koulukadun ja muiden yleisten alueiden rakentaminen aiheuttaa kaupungille investointikustannuksia. Näiden kustannusten tilaajatehtävineen on arvioitu olevan noin 196 000 euroa (alv 0 %).

Seuraava vaihe

Asemakaavaehdotus voidaan viedä valtuuston käsittelyyn heti lautakunnan hyväksymisen jälkeen, sillä ehdotus on jo ollut nähtävillä eikä maankäyttösopimusta tarvita.

Sovelletut lainkohdat

Maankäyttö- ja rakennuslaki 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § ja 66 §.

Maankäyttö- ja rakennusasetus 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § ja 32a §.

Liite 1Kartta Ruusukortteli 2.0

Liite 2Vastine muistutukseen

Oheismateriaali 1Selostus Ruusukortteli 2.0

Oheismateriaali 2Tilastolomake Ruusukortteli 2.0

Oheismateriaali 3Vuorovaikutusraportti 21.4.2021

Oheismateriaali 4Kaavaehdotuksesta annetut lausunnot

Oheismateriaali 5As Oy Kouluahteen muistutus 12.4.2021

Laaditut selvitykset ja raportit, www.turku.fi/kaavahaku

Maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä vastineen muistutukseen (liite 2) ja esittää kaupunginhallitukselle, että 1.3.2021 päivätty asemakaavanmuutosehdotus Ruusukortteli 2.0 esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy osaltaan Ruusukortteli 2.0 asemakaava-alueen yleisten alueiden infrakustannusarvioksi 196 000 euroa (alv 0 %) ja lähettää kustannusarvion edelleen kaupunginhallituksen ja -valtuuston käsiteltäväksi Ruusukortteli 2.0:n asemakaavanmuutoksen käsittelyn yhteydessä.

PäätösAsia pantiin pöydälle Sandelinin Lähteenmäen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kylk § 177

Pöydältä 11.5.2021 § 167

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

 Päätös asiassa syntyi kahden äänestyksen jälkeen.

1. äänestys

Ensimmäisessä äänestyksessä äänestettiin asian käsittelyn jatkamisen ja Lähteenmäen Sandelinin kannattamana tekemän pöydällepanoehdotuksen välillä.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä asian käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Hellsten, Lintunen, Anttila, Muurinen, Laukkanen, Ilmanen, Wirén, Euro, Häkkinen, Manni ja Ilvessalo.

Asian pöydällepanon puolesta äänestivät Lähteenmäki ja häntä kannattanut Sandelin.

Asian käsittely jatkui äänin 11-2.

2. äänestys

Toisessa äänestyksessä äänestettiin asian käsittelyn jatkamisen ja Sandelinin Lähteemäen kannattamana tekemän seuraavansisältöisen palautusehdotuksen välillä:

"Asemakaavanmuutosehdotus; Ruusukortteli 2.0, (VII) 7 kaupunginosa (os. Koulukatu 10-12, Puistokatu 11) (5/2019) palautetaan valmisteluun. Koulukatu 12 sijaitsevan päiväkodin ja sen pihan osalta kaavaehdotuksessa pidetään voimassa nykytila, eli päiväkotirakennus ja korttelin avoin sisäpiha säilytetään."

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä asian käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Hellsten, Lintunen, Anttila, Muurinen, Laukkanen, Ilmanen, Wirén, Euro, Häkkinen, Manni ja Ilvessalo.

Asian palauttamisen puolesta äänestivät Sandelin ja häntä kannattanut Lähteenmäki.

Asian käsittely jatkui äänin 11-2.

Sandelinin palautusehdotuksen perustelut:

"Osoitteessa Koulukatu 12 oleva päiväkotirakennus on hyväkuntoinen ja käyttökelpoinen rakennus, jolla on runsaasti elinkaarta jäljellä. Keskusta-alueelta on vaikeaa löytää uusille päiväkodeille sopivia tontteja, joten päiväkodin purkaminen ei ole järkevää. Rakennuksen purkaminen ei myöskään tue kestävää kehitystä. Rakennuksella on myös kulttuuri- ja sosiaalihistoriallista arvoa. Ison ja avoimen maapohjaisen pihan säilyttäminen korttelin keskellä parantaa myös korttelin vehreyttä ja viihtyisyyttä ja on hulevesien kannalta kestävä ratkaisu.

Asemakaavaehdotuksen käsittelyn yhteydessä lautakunnalle ei ole esitetty kuinka kyseisen päiväkotirakennuksen korvaavat tilat toteutettaisiin, mikäli päiväkoti purettaisiin."

Kh § 247

Liite 1Kartta Ruusukortteli 2.0

Oheismateriaali 1Selostus Ruusukortteli 2.0

Oheismateriaali 2Tilastolomake Ruusukortteli 2.0

Oheismateriaali 3Vuorovaikutusraportti 21.4.2021

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä 1.3.2021 päivätyn asemakaavanmuutosehdotuksen Ruusukortteli 2.0.

Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä Ruusukortteli 2.0 asemakaava-alueen yleisten alueiden infrakustannusarvioksi 196 000 euroa (alv 0 %).

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lindforsin seuraavansisältöinen palautusehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa:

”Asemakaavanmuutosehdotus; Ruusukortteli 2.0, (VII) 7 kaupunginosa (os. Koulukatu 10-12, Puistokatu 11) (5/2019) palautetaan valmisteluun. Koulukatu 12 sijaitsevan päiväkodin ja sen pihan osalta kaavaehdotuksessa pidetään voimassa nykytila, eli päiväkotirakennus ja korttelin avoin sisäpiha säilytetään.

Perustelut:

Osoitteessa Koulukatu 12 oleva päiväkotirakennus on hyväkuntoinen ja käyttökelpoinen rakennus, jolla on runsaasti elinkaarta jäljellä. Päätöksen myötä suomenkielisiä varhaiskasvatuspaikkoja vähennettäisiin, mikä on ongelmallista. Keskusta-alueella on jatkossakin tarvetta päiväkodeille, ja uusien, korvaavien tonttien löytäminen ei ole itsestäänselvyys.

Rakennuksen säilyttäminen olisi Turulta kestävän kehityksen periaatteiden mukainen päätös. Ison ja avoimen maapohjaisen pihan säilyttäminen korttelin keskellä parantaa korttelin vehreyttä ja viihtyisyyttä ja on hulevesien kannalta kestävä ratkaisu. Lisäksi rakennuksella on kulttuuri- ja sosiaalihistoriallista arvoa.”

Kv § 154

Liite 1Kartta Ruusukortteli 2.0

Oheismateriaali 1Selostus Ruusukortteli 2.0

Oheismateriaali 2Tilastolomake Ruusukortteli 2.0

Oheismateriaali 3Vuorovaikutusraportti 21.4.2021

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä 1.3.2021 päivätyn asemakaavanmuutosehdotuksen Ruusukortteli 2.0.

Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä Ruusukortteli 2.0 asemakaava-alueen yleisten alueiden infrakustannusarvioksi 196 000 euroa (alv 0 %).

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian käsittely kokouksessa

Ryhdyttäessä käsittelemään asiaa puheenjohtaja Rantanen ilmoitti hallintosäännön 152 §:n nojalla rajoittavansa tässä asiassa pidettävien puheenvuorojen pituuden enintään 5 minuuttiin.

Tehty palautusehdotus ja sen käsittely

Sandelin Lähteenmäen kannattamana teki seuraavansisältöisen palautusehdotuksen:

”Asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi. Asemakaavanmuutosehdotus; Ruusukortteli 2.0, (VII) 7 kaupunginosa (os. Koulukatu 10-12, Puistokatu 11) (5/2019) palautetaan valmisteluun. Koulukatu 12 sijaitsevan päiväkodin ja sen pihan osalta kaavaehdotuksessa pidetään voimassa nykytila, eli päiväkotirakennus ja korttelin avoin sisäpiha säilytetään.

Uudessa valmistelussa Ruusukorttelinpolun varteen sijoitetun rakennuksen ylin kerros toteutetaan julkisivun puolelta sisäänvedettynä. Lisäksi Koulukadun ulottuvan päädyn leveyttä kavennetaan. Näillä muutoksilla saadaan aikaiseksi paremmin ympäröivään rakennuskantaan soveltuva rakennus.

Perustelut:

Osoitteessa Koulukatu 12 oleva päiväkotirakennus on hyväkuntoinen ja käyttökelpoinen rakennus, jolla on runsaasti elinkaarta jäljellä. Päätöksen myötä suomenkielisiä varhaiskasvatuspaikkoja vähennettäisiin, mikä on ongelmallista. Keskusta-alueella on jatkossakin tarvetta päiväkodeille, ja uusien, korvaavien tonttien löytäminen ei ole itsestäänselvyys.

Rakennuksen säilyttäminen olisi Turulta kestävän kehityksen periaatteiden mukainen päätös. Ison ja avoimen maapohjaisen pihan säilyttäminen korttelin keskellä parantaa korttelin vehreyttä ja viihtyisyyttä ja on hulevesien kannalta kestävä ratkaisu. Lisäksi rakennuksella on kulttuuri- ja sosiaalihistoriallista arvoa.

Kaavaehdotuksen mukainen rakentaminen ei täytä MRL:n 54 pykälän mukaisia asemakaavan sisältövaatimuksia. Säästämällä Koulukatu 12 päiväkotirakennus sekä keventämällä Ruusukorttelinpolun puoleisen rakennuksen saadaan aikaiseksi parempaa asuin- ja kaupunkiympäristöä.”

Keskustelun keskeydyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Sandelinin palautusehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa koneäänestyksessä 56 valtuutettua kannatti asian käsittelyn jatkamista ja 11 valtuutettua kannatti Sandelinin tekemää palautusehdotusta, joten asian käsittely jatkui.

Tehty hylkyehdotus ja sen käsittely

Sandelin Oksasen kannattamana teki seuraavansisältöisen hylkyehdotuksen:

”Ehdotus hylätään. Osoitteessa Koulukatu 12 oleva päiväkotirakennus on hyväkuntoinen ja käyttökelpoinen rakennus, jolla on runsaasti elinkaarta jäljellä. Päätöksen myötä suomenkielisiä varhaiskasvatuspaikkoja vähennettäisiin, mikä on ongelmallista. Keskusta-alueella on jatkossakin tarvetta päiväkodeille, ja uusien, korvaavien tonttien löytäminen ei ole itsestäänselvyys.

Rakennuksen säilyttäminen olisi Turulta kestävän kehityksen periaatteiden mukainen päätös. Ison ja avoimen maapohjaisen pihan säilyttäminen korttelin keskellä parantaa korttelin vehreyttä ja viihtyisyyttä ja on hulevesien kannalta kestävä ratkaisu. Lisäksi rakennuksella on kulttuuri- ja sosiaalihistoriallista arvoa.

Kaavaehdotuksen mukainen rakentaminen ei täytä MRL:n 54 pykälän mukaisia asemakaavan sisältövaatimuksia. Säästämällä Koulukatu 12 päiväkotirakennus sekä keventämällä Ruusukorttelinpolun puoleisen rakennuksen saadaan aikaiseksi parempaa asuin- ja kaupunkiympäristöä."

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Sandelinin tekemä hylkyehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa koneäänestyksessä 56 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 11 valtuutettua kannatti Sandelinin tekemää hylkyehdotusta, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.

Liite 2Äänestyslistat

Jakelu

tiedAsunto Oy Kouluahde
tiedTurku Energia Sähköverkot Oy
tiedTurun ja Kaarinan seurakuntayhtymä
tiedTurun Vesihuolto Oy
tiedTVT Asunnot Oy
tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
tiedHyvinvointi
tiedKasvatus ja opetus
tiedKaupunkiympäristö, kaavoitus
tiedKaupunkiympäristö, paikkatieto ja kaupunkimittaus
tiedKaupunkiympäristö, tonttipalvelut
tiedKonsernihallinto, tilapalvelut
tiedPäiväkoti Koulukatu 10
tiedPäiväkoti Koulukatu 12
tiedRuusukorttelin hyvinvointikeskus
tiedVapaa-aika, museopalvelut
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos


Liitteet:

Kylk § 167
Liite 1:Kartta Ruusukortteli 2.0
Liite 2:Vastine muistutukseen

Kylk § 177
Liite 1:Kartta Ruusukortteli 2.0
Liite 2:Vastine muistutukseen

Kh § 247
Liite 1:Kartta Ruusukortteli 2.0

Kv § 154
Liite 1:Kartta Ruusukortteli 2.0 / Karta Rosenkvarteret 2.0
Liite 2:Äänestyslistat / Omröstningsförteckningarna