VUOKRASOPIMUS

 

1. Osapuolet

 

Vuokranantaja:

Liikunta Barker Oy (Y-tunnus 2467088-5)

c/o Reale Oy, PL 908, 20101 Turku

Pankkiyhteys: FI11 1590 3000 1487 81 (NDEAFIHH)

 

Vuokralainen:

Turun kaupunki, Tilapalvelut (Y-tunnus 0204819-8)

Linnankatu 90E, 20100 Turku

(Yhteyshenkilö: tilahallintapäällikkö Leevi Luoto)

Pankkiyhteys:

 

2. Vuokrakohde

 

Liikuntatiloja oheistiloineen osoitteessa Raunistulantie 15, 20300 Turku sijaitsevassa kiinteistössä, osoitettu liitteessä 1.

 

Tiloja on käytössä 1 634 m2. Vuokrahinta ei ole pinta-alaperusteinen.

 

Vuokranantaja vuokraa tilat valmiina käyttöönotettavaksi sopimuskohdan 3 mukaiseen käyttötarkoitukseen, (liitteenä 2 olevan rakennustapaselostuksen mukaisesti)

 

Selvyyden vuoksi todetaan, että vuokrakohde ei sisällä autopaikoitukselle varattuja tiloja.

 

3. Käyttötarkoitus

 

Tila vuokrataan liikuntatiloiksi ja niiden oheistiloiksi.

 

Vuokrattavien tilojen tulee olla tässä mainitun käyttötarkoituksen mukaiset, ja niiden tulee täyttää käyttötarkoituksen mukaiselle toiminnalle asetetut, vuokraushetkellä voimassa ole-vat viranomaismääräykset ja laatuvaatimukset.

 

4. Vuokra-aika

 

Vuokrasopimus on voimassa määräaikaisena 7 vuotta, alkaen aikaisintaan 1.1.2022.

 

Vuokrasopimus alkaa 1.1.2022, jolloin huoneiston hallinta luovutetaan vuokralaiselle. Tilat luovutetaan valmiina käyttöönotettaviksi. Vuokrasopimus jatkuu määräaikaisen vuokrakauden jälkeen toistaiseksi voimassa olevana sopimuksena 12 kuukauden molemminpuolisella irtisanomisajalla, ellei jompikumpi osapuoli vähintään 12 kuukautta ennen määräaikaisen vuokrasopimuksen päättymistä kirjallisesti irtisano sopimusta.

Mikäli vuokrakohteen hallinnan luovutus viivästyy vuokranantajasta johtuvasta syystä, ei vuokranmaksu voi alkaa ennen kuin hallinta on hyväksyttyine viranomaistarkastuksineen luovutettu vuokralaiselle.

 

5. Vuokran määrä

 

Vuokran määrä on 12 970 euroa per kuukausi, alv 0 %.

Vuokraan lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero.

 

Vuokranmaksukausi on yksi (1) kalenterikuukausi. Vuokranmaksuvelvoite alkaa, kun vuokrattavien tilojen hallinta on luovutettu vuokralaiselle, ei kuitenkaan aikaisemmin kuin vuokra-ajan alkuajankohtana 1.1.2022.

 

Kokonaisvuokra on ns. bruttovuokra. Vuokralainen ei maksa vuokranantajalle muita maksuja tilan käytöstä. Kokonaisvuokra ei kuitenkaan sisällä vuokralaisen yksinomaisessa käytössä olevien tilojen siivousta (ml. ikkunoiden pesu) eikä vuokralaisen sähkön ja veden kustannuksia.

 

Laskutus-, toimitus- tai muita vastaavia lisiä ei hyväksytä.

Erilliskorvauksena maksetaan sähkön ja veden kustannukset kulutuksen mukaan.

 

Vuokra maksetaan kuukausittain etukäteen. Vuokran eräpäivä on kunkin kuukauden viides (5.) päivä.

 

Laskuttaminen tapahtuu verkkolaskutuksena. Lisätiedot verkkolaskutuksesta www.turku.fi/laskuttaminen.

 

Vuokranmaksun viivästyessä viivästyskorko on enintään korkolain 4 §:n 1 mom. mukainen.

 

Vuokranantaja on hakeutunut vuokrattujen tilojen osalta arvonlisäverovelvolliseksi.

 

Vuokralainen vakuuttaa vuokrasopimuksen allekirjoitushetkellä, että sen toiminta on arvonlisäverollista.

 

Vuokran arvonlisäverollisuudesta johtuen vuokralainen sitoutuu olemaan muuttamatta huoneiston käyttötarkoitusta pois arvonlisäverollisesta toiminnasta. Mikäli vuokralaisen toiminta huoneistossa muuttuu arvonlisäverottomaksi, vuokralainen on velvollinen korvaamaan vahingon, joka aiheutuu vuokranantajan joutuessa palauttamaan tekemiään arvonlisäverovähennyksiä vuokralaisen menettelystä johtuvasta syystä.

 

Vuokrasopimuksessa ilmoitettu pinta-ala on arvio eikä mahdollinen virhe ilmoitetussa pinta-alassa oikeuta kumpaakaan sopimuksen osapuolta vaatimaan vuokran tarkistamista.

 

6. Vuokrankorotus

 

Vuokra sidotaan elinkustannusindeksiin. Vuokraa tarkistetaan kerran vuodessa 1.1. lukien elinkustannusindeksin (lokakuu 1951 = 100) muutoksia vastaavasti. Perusindeksinä on 11/2021 indeksipisteluku. Tarkistusindeksinä käytetään kunkin vuoden lokakuun indeksipistelukua. Tarkistettua vuokraa maksetaan vuosittain tammikuun alusta alkaen niin, että ensimmäinen tarkistus suoritetaan 1.1.2023. Jos elinkustannusindeksi laskee, vuokran määrää ei kuitenkaan alenneta.

 

Jos lainsäädännöllä tai julkishallinnon toimenpitein kohdistetaan uusi vero tai maksu vuokrasuhteeseen, voi vuokranantaja lisätä tästä aiheutuvat kustannukset vuokralaiselta perittävän vuokran määrään.

 

7. Vakuus

 

Vakuutta ei vaadita.

 

8. Kiinteistönhoito- ja ylläpitotyöt sekä korjausrakentaminen

 

Vuokralaisen vastuut

 

Vuokralainen vastaa kohteeseen liittyvistä toiminnallisista käyttökustannuksista kuten siivouspalveluista, vartioinnista ja hälytyspalveluista sekä kulunvalvontajärjestelmästä.

 

Vuokralainen vastaa hankkimiensa varusteiden, koneiden, kalusteiden ja laitteiden ylläpidosta ja huollosta.

 

Sisätilojen siivouksen järjestämisestä ja kustannuksista vastaa vuokralainen.

 

Vuokralainen on velvollinen hoitamaan huoneistoa huolellisesti ja huolehtimaan siitä, että huoneiston käyttäjät noudattavat kiinteistön järjestysmääräyksiä ja muita huoneiston käyttöön liittyviä määräyksiä sekä mitä muuten terveyden, siisteyden ja järjestyksen säilyttämiseksi on säädetty tai määrätty.

 

Vuokralainen on velvollinen ilmoittamaan viipymättä vuokranantajalle havaitsemistaan vi-oista ja puutteista.

 

Vuokralainen vastaa asiakkaittensa ja muiden ulkopuolisten huoneistolle aiheuttamasta vahingosta.

 

Vuokranantajan vastuut

 

Vuokranantaja vastaa kustannuksellaan kohteen isännöinnistä sekä kiinteistönhoito- ja ylläpitopalvelujen hankkimisesta.

 

Vuokranantaja vastaa kustannuksellaan vuokrattavan kohteen vaipan, rakenteiden, tilapintojen sekä rakennuksiin liittyvien LVI- ja sähkölaitteistojen hoidosta, ylläpidosta ja peruskorjauksista.

 

Lampuista ja vastaavista kuluvista osista vastaa vuokralainen.

 

Vuokranantaja vastaa tilojen paloturvallisuuden ylläpidosta viranomaisten ja palovakuutusyhtiön edellyttämällä tavalla sekä mahdollisista uusista viranomaismääräyksistä. Mikäli määräysten toteuttaminen aiheuttaa muutoksia tiloihin ja/tai niiden käyttöön, sovitaan muutosten vaikutuksesta tiloihin ja vuokran määrään etukäteen kirjallisesti. Mikäli vaadittavat muutokset edellyttävät vähäisiä suurempia taloudellisia panostuksia vuokratiloihin tai kiinteistöön, sovitaan kiinteistöön/vuokratiloihin tehtävien lisäpanostusten vaikutuksesta vuokran määrään kirjallisesti etukäteen.

 

Lisäksi vuokranantajan vastuulle kuuluu ulkoalueiden hoito sisältäen muun muassa ulkoalueiden puhtaanapidon, lumityöt, liukkauden torjunnan ja kasvityöt.

 

Em. ja muut vuokranantajan vastuulla olevat työt sisältävät myös kiireelliset korjaus- ja huoltotyöt.

 

Vuokranantaja toimittaa vuokralaisen käyttöön tarkoitetun ylläpitopalvelujen ilmoituspalvelun tai yhteyshenkilön, jonka kautta vuokralainen voi ilmoittaa vioista ja hälytyksistä.

 

Vuokranantajan tulee reagoida vuokrakohteesta tuleviin vika- ja hälytysilmoituksiin viipymättä.

 

Vuokranantajan on otettava kiinteistönhoidossa huomioon vuokrakohteen aukioloajat. Vuokralaisella on toimintaa vuokrakohteessa myös iltaisin ja viikonloppuisin, mikä voi vaikuttaa kiinteistönhoidon ajankohtaan. Päivystysajan tehtävien kustannuksista vastaa vuokralainen, jos päivystystyö aiheutuu vuokralaisesta tai tämän tilojen käyttäjäasiakkaan tuottamuksesta.

 

Kiinteistönhoitotehtäviä hoidettaessa on noudatettava hyvää kiinteistönhoitotapaa.

 

Vuokranantaja sitoutuu ylläpitämään vuokrakohteen ja sen käyttöä palvelevien muiden ti-ojen kunnon hyvällä tasolla koko vuokrakauden ajan. Vuokranantajan vastuulla on myös normaalista kulumisesta aiheutuvien korjaustöiden suorittaminen siten, että kohteen kun-to säilyy hyvällä tasolla.

 

Kohteen sisäilmaston on täytettävä sisäilmastoluokan S2 mukaiset vaatimukset (liite x).

 

Poikkeamien ja reklamaatioiden hoitaminen

 

Vuokralaisen tai käyttäjäasiakkaiden havaitsemat virheet tai poikkeamat kiinteistönhoidon ja ylläpidon laadussa tulee vuokranantajan korjata viivytyksettä ja oma-aloitteisesti.

 

Reklamaatioista ja poikkeamista ilmoitetaan vuokranantajalle ensisijaisesti sähköpostilla. Vuokranantaja kuittaa reklamaation vastaanotetuksi ja korjaa siinä mainitun virheen tai puutteen viipymättä. Mikäli virhe tai puute olisi omiaan haittaamaan vuokrakohteessa järjestettävää merkittävää tapahtumaa, tulee se korjata heti. Merkittäviä tapahtumia ovat esimerkiksi piiri-, SM- tai kansainvälisen tason ottelut ja turnaukset, konsertit sekä muut yleisötapahtumat. Vuokralainen ilmoittaa vuokranantajalle merkittävistä tapahtumista sovi-tuin tavoin hyvissä ajoin etukäteen.

 

Vuokranantaja raportoi sähköisesti poikkeaman tai reklamaation korjauksesta, ja vuokralainen hyväksyy tehdyt toimenpiteet. Mikäli vuokralainen ei hyväksy tehtyjä toimenpiteitä, on vuokranantajan viipymättä ryhdyttävä jatkotoimenpiteisiin virheen tai poikkeaman korjaamiseksi.

 

Mikäli vuokranantaja ei ole korjannut reklamaation syytä viipymättä tai vuokralainen ei hyväksy tehtyjä toimenpiteitä, on vuokralaisella oikeus teettää reklamaatiossa mainitun virheen korjaamiseksi tarvittavat työt vuokranantajan kustannuksella. Vuokralaisen on ilmoitettava vuokranantajalle teettämisuhasta kirjallisesti, sekä annettava vuokranantajalle kohtuullinen määräaika virheen korjaamiseksi.

 

Jos osapuolet eivät pääse yksimielisyyteen siitä, onko kiinteistönhoito- tai ylläpitotyön taikka korjausrakentamisen lopputulos sopimuksen mukainen, on vuokranantajalla näyttövelvollisuus siitä, että työsuoritus on tehty oikein ja lopputulos on sopimuksen mukainen. Vuokralaisen on varattava vuokranantajalle kohtuullinen aika näyttövelvollisuutensa täyttämiseksi.

 

9. Vuokralaisen muutostyöt

 

Vuokralainen ei saa suorittaa muutos- ja parannustöitä ilman vuokranantajan kirjallista lupaa.

 

Vuokralainen vastaa toiminnallisten lisä- ja muutostöiden kustannuksista sekä mahdollisesti tarvittavien viranomaislupien kustannuksista. Muutostöistä ei makseta vuokralaiselle korvausta vuokrasuhteen päättyessä. Mikäli muuta ei ole sovittu, vuokralaisen tekemät lisä- ja muutostyöt jäävät kiinteiltä osiltaan vuokranantajan omaisuudeksi vuokra-ajan päätyttyä eikä vuokralaisella ole oikeus saada niistä korvausta. Jos vuokralainen on asentanut tiloihin koneita tai laitteita, vuokralaisen on vuokra-ajan päätyttyä korjattava tästä aiheutuvat jäljet ja vahingot vuokranantajan hyväksymällä tavalla.

 

Vuokralaisella on oikeus kiinnittää rakennukseen mainoskilpiä saatuaan siihen tarvittavat viranomaisluvat. Vuokra-ajan päätyttyä vuokralainen on velvollinen poistamaan asentamansa mainoslaitteet ja -valot sekä korjaamaan niistä kiinteistölle aiheutuneet jäljet ja vauriot.

 

Laitteiden kiinnittämisessä on noudatettava vuokranantajan ohjeita.

 

10. Vuokranantajan korjaus- ja muutostyöt

 

Vuokranantaja korjaa tilat ennen vuokrakauden alkamista liitteessä x mainittujen asiakirjojen edellyttämään kuntoon, ja luovuttaa tilat täysin käyttöönottokunnossa vuokralaiselle, siten että kaikki viranomaistarkastukset on suoritettu hyväksytysti.

 

Vuokranantaja saa tehdä korjauksia ja muutoksia vuokratuissa tiloissa ilmoitettuaan töistä etukäteen vuokralaiselle kahta viikkoa ennen töihin ryhtymistä. Poikkeuksena ovat kiireellistä korjausta vaativat työt, joihin voidaan ryhtyä välittömästi. Olennaista haittaa huoneiston käytölle aiheuttavista korjauksista on ilmoitettava kuusi kuukautta ennen töihin ryhtymistä. Mikäli korjaukset estävät huoneiston käytön kokonaan, ei vuokralaisella ole vuokranmaksuvelvollisuutta korjaustyön ajalta.

 

11. Vahingot ja vakuutukset

 

Vuokralainen vastaa toimintaansa liittyvistä omaisuus- ja vastuuriskeistä sekä vuokrakohteessa olevan omaisuutensa vakuuttamisesta. Vuokranantaja vastaa kiinteistöä koskevien omaisuus- ja vastuuvakuutusten ottamisesta.

 

Vuokralainen vastaa vuokranantajaan nähden siitä haitasta ja vahingosta, minkä vuokrakohteen käyttäminen saattaa kolmannelle aiheuttaa. Vuokranantaja ei vastaa vuokranantajasta riippumattomista syistä aiheutuneista lämpöenergian, sähkön tai veden jakelun rajoituksista, puutteellisuudesta tai epäsäännöllisyyksistä eikä niistä aiheutuvista vahingoista.

 

Vuokranantaja ei vastaa vuodosta, viemäritukoksesta tai muusta sellaisesta syystä vuokralaisen toiminnalle, omaisuudelle tai vuokratuissa tiloissa olevalle kolmannen omaisuudelle aiheutuneesta vahingosta, ellei vahinko ole johtunut vuokranantajan tuottamuksesta.

 

12. Yhteiset tilat

 

Vuokralaisen tai hänen henkilökuntaansa kuuluvan tulee noudattaa niitä ohjeita, jotka vuokranantaja tai kiinteistöyhtiö on vuokralaiselle antanut. Tämä koskee myös autopaikoitusta kiinteistöllä.

 

Kuormaus- ja purkualueet sekä huoltokäytävät tulee pitää vapaina eikä niitä saa käyttää tavaransäilytystiloina. Vuokralaisen tulee välittömästi siirtää saapuvat tavaransa omiin tiloihinsa. Jos vuokralainen jättää tavaroita yhteisiin tiloihin eikä poista niitä kirjallisen kehotuksen jälkeen, on vuokranantajalla oikeus poistaa ja varastoida tavarat vuokralaisen kustannuksella.

 

13. Tilat vuokrasuhteen päättyessä

 

Vuokrasuhteen päättyessä on vuokralaisen luovutettava tilat vuokranantajan hallintaan luonnollista kulumista lukuun ottamatta siinä kunnossa kuin ne olivat vuokrasuhteen alkaessa, ellei toisin sovita tai ole muutos- ja lisätöiden osalta toisin sovittu.

 

Vuokra-ajan päättyessä pidetään tiloissa yhteinen katselmus. Katselmuksessa mahdollisesti todetut sellaiset puutteellisuudet ja viat, jotka eivät johdu luonnollisesta kulumisesta, on vuokralaisen välittömästi korjattava.

 

Vuokranantaja on oikeutettu vuokralaisen kustannuksella suorittamaan vaadittavat puhdistus- ja korjaustyöt, jotka ovat aiheutuneet tavanomaisen kulumisen ylittävien jälkien poistamisesta, mikäli vuokralainen laiminlyö mainitut työsuoritukset.

 

14. Ympäristövastuut

 

Vuokralainen sitoutuu toiminnassaan noudattamaan voimassa olevia ympäristönsuojeluun liittyviä säännöksiä ja toimimaan huoneistoa käyttäessään kestävän kehityksen periaatteet ja ympäristön huomioon ottavalla tavalla.

 

Mikäli vuokralaisen toiminnasta aiheutunutta saastumista ilmenee, suoritetaan puhdistus viranomaisten vaatimassa laajuudessa vuokralaisen kustannuksella.

 

15. Vuokralaisen muut velvollisuudet

 

Vuokrasopimuksen päättyessä on kaikki luovutetut avaimet, kulkukortit ym. palautettava vuokranantajalle. Ellei kaikkia avaimia, kulkukortteja ym. palauteta, korvaa vuokralainen tästä aiheutuvat kustannukset, kuten lukkojen sarjoituksen, vuokranantajalle.

 

16. Edelleenvuokraus ja sopimuksen siirto kolmannelle osapuolelle

 

Vuokralaisella on oikeus vuokrata tiloja edelleen alivuokralaiselle ilmoitettuaan siitä etukäteen kirjallisesti vuokranantajalle. Alivuokraustilanteessa vuokralainen on kuitenkin edelleen vastuussa tämän sopimuksen velvoitteista myös edelleen vuokraamiensa tilojen osalta.

 

Vuokranantajalla on oikeus siirtää vuokrasopimus kolmannen nimiin, mikäli vuokralainen antaa siirtoon suostumuksensa. Vuokralainen voi kieltää sopimuksen siirron vain perustellusta syystä.

 

Sopimusta siirrettäessä on kaikkien sopimuksen mukaisten velvollisuuksien siirryttävä suoraan siirrossaajalle.

 

17. Erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Sopimuksesta johtuvat erimielisyydet pyritään ratkaisemaan sopijapuolten välisin neuvotteluin.

 

Sopimuksesta johtuva riita, jota ei pystytä ratkaisemaan neuvotteluteitse, ratkaistaan ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa.

 

18. Liitteet

 

Tähän sopimukseen kuuluvat varsinaisen sopimuslomakkeen lisäksi seuraavat liitteet:

Liite x – Pohjapiirrokset

Liite xx – Rakennustapaselostus, liitetään myöhemmin

Liite xxx - Sisäilmastoluokitus

 

Varsinaisen sopimuslomakkeen lisäksi sopimussuhteessa noudatetaan myös liitteissä sovittuja periaatteita. Jos liitteiden ja varsinaisen sopimuslomakkeen välillä on ristiriitaa, noudatetaan ensisijassa sopimuslomakkeella sovittua.

 

Tätä vuokrasopimusta on tehty kaksi (2) yhtäpitävää kappaletta, yksi kummallekin osapuolelle.

 

Turussa, xx.xx.2021

 

TURUN KAUPUNKI, TILAPALVELUT      LIIKUNTA BARKER OY

 

Tilapalvelujen johtaja         psta Matti Lähteenmäki

 

 

HYRESAVTAL

 

1 Parter

 

Hyresvärd:

Liikunta Barker Oy (FO-nummer 2467088-5)

c/o Reale Oy, PB 908, 20101 Åbo

Bankförbindelse: FI11 1590 3000 1487 81 (NDEAFIHH)

 

Hyresgäst:

Åbo stad, lokalitetstjänster (FO-nummer 0204819-8)

Slottsgatan 90E, 20100 Åbo

(Kontaktperson: lokalförvaltningschef Leevi Luoto)

Bankförbindelse:

 

2. Hyresobjekt

 

Idrottslokaler med tillhörande utrymmen i en fastighet på adressen Raunistulavägen 15, 20300 Åbo, visas i bilaga 1.

 

Arean på lokalerna som används är 1 634 m2. Hyran grundar sig inte på arean.

 

Hyresvärden hyr ut lokalerna så att de är färdiga att tas i bruk för det användningssyfte som bestäms i punkt 3 i avtalet (enligt utredningen över byggnadssättet i bilaga 2)

 

För tydlighetens skull konstateras att hyresobjektet inte omfattar lokaler för bilparkering.

 

3. Användningssyfte

 

Lokalen hyrs ut som idrottslokaler och tillhörande utrymmen.

 

Lokalerna som hyrs ut ska användas i det användningssyfte som anges i detta avtal och uppfylla alla vid tidpunkten gällande myndighetsbestämmelser och kvalitetskrav som ställs på verksamheten enligt användningssyftet.

 

4. Hyrestid

 

Hyresavtalet gäller för viss tid i 7 år och inleds tidigast 1.1.2022.

 

Hyresavtalet inleds 1.1.2022 då lokalen överlåts i hyresgästens besittning. Lokalerna överlåts i sådant skick att de genast kan tas i bruk. Efter den tidsbestämda hyresperioden gäller avtalet tills vidare med en uppsägningstid på 12 månader som gäller för båda parterna, om inte någondera parten minst 12 månader innan det tidsbestämda avtalet upphör skriftligt säger upp avtalet.

Om överlåtelsen av besittningen av hyresobjektet fördröjs på grund av hyresvärden kan hyresbetalningen inte inledas innan besittningen har med godkända myndighetsgranskningar överlåtits till hyresgästen.

 

5. Hyresbelopp

 

Hyresbeloppet är 12 970 euro per månad, moms 0 %.

På hyran läggs den mervärdesskatt som gäller vid tidpunkten.

 

Betalningsperioden är en (1) kalendermånad. Betalningsplikten börjar då lokalerna överlåtits i hyresgästens besittning, dock inte innan hyrestiden inleds 1.1.2022.

 

Den totala hyran är den s.k. bruttohyran. Hyresgästen betalar inte några övriga kostnader till hyresvärden för användningen av lokalen. I den totala hyran ingår dock inte städning av de lokaler som står i hyresgästens uteslutande användning (inkl. fönstertvätt) eller hyresgästens el- och vattenkostnader.

 

Fakturerings- eller leveranstillägg eller andra motsvarade tillägg accepteras inte.

Kostnaderna för el och vatten betalas separat enligt förbrukning.

 

Hyran betalas månadsvis i förskott. Förfallodagen för betalningen av hyran är den femte (5) vardagen varje månad.

 

Faktureringen sker som webbfaktura. Ytterligare information om webbfakturering: https://www.turku.fi/sv/fakturering

 

För försenad betalning av hyran uppbärs en dröjsmålsränta som till sitt belopp högst motsvarar det som bestäms i 4 § 1 mom. i räntelagen.

 

Gällande lokalerna som hyrs ut har hyresvärden ansökt om att bli momsskyldig.

 

Hyresgästen försäkrar vid tidpunkten för undertecknandet att dess verksamhet är momspliktig.

 

Eftersom hyran är momsbelagd förbinder sig hyresgästen att inte ändra lokalens användningssyfte till icke momspliktig verksamhet. Om hyresgästens verksamhet i lokalen ändras till icke momspliktig verksamhet är hyresgästen skyldig att ersätta den skada som förorsakas av att hyresvärden är tvungen att återbetala sina momsavdrag på grund av hyresgästens förfarande.

 

Arean som anges i hyresavtalet är en uppskattning och ett eventuellt fel i den angivna arean berättigar inte någondera avtalsparten att kräva justering av hyran.

 

6 Höjning av hyran

 

Hyran binds till levnadskostnadsindexet. Hyran justeras en gång om året från och med 1.1 så att den motsvarar ändringarna i levnadskostnadsindexet (oktober 1951 = 100). Basindex är indexpoängtalet 11/2021. Som justeringsindex används indexpoängtalet för oktober varje år. Den justerade hyran betalas varje år från och med januari så att den första justeringen görs 1.1.2023. Även om levnadskostnadsindexet sjunker, sänks inte hyran.

 

Om en ny skatt eller avgift genom lagstiftningen eller offentliga förvaltningens åtgärder kommer att gälla hyresförhållandet kan hyresvärden lägga till kostnaderna som detta föranleder till hyresbeloppet som uppbärs av hyresgästen.

 

7. Hyresgaranti

 

Garanti krävs inte.

 

8. Fastighetsskötsel och underhåll samt reparationsarbeten

 

Hyresgästens ansvar

 

Hyresgästen ansvarar för de operativa driftskostnaderna gällande objektet, såsom städtjänster, övervakning och larmtjänster samt passerkontrollsystem.

 

Hyresgästen ansvarar för upprätthållande och service av den utrustning och de maskiner, möbler och anordningar som hyresgästen anskaffat.

 

Hyresgästen ansvarar för ordnandet av och kostnaderna för renhållning av inomhuslokalerna.

 

Hyresgästen är skyldig att sköta lokalen omsorgsfullt och se till att lokalens användare följer fastighetens ordningsregler och andra bestämmelser i anknytning till lokalens användning samt annat som föreskrivits eller bestämts om bevarande av hälsa, renlighet och ordning.

 

Hyresgästen är skyldig att utan dröjsmål meddela hyresvärden om fel och brister.

 

Hyresgästen ansvarar för de skador som dess kunder och andra utomstående har orsakat i lokalen.

 

Hyresvärdens ansvar

 

Hyresvärden står för kostnaderna för disponenttjänster samt för anskaffningen av fastighetsskötsel och underhållstjänster.

 

Hyresvärden står för kostnaderna för skötsel, underhåll och renoveringar av hyresobjektets klimatskal, konstruktioner, ytor samt VVS- och elapparater i anknytning till byggnaderna.

 

Hyresgästen svarar för lampor och andra förslitningsdelar.

 

Hyresvärden ansvarar för upprätthållandet av lokalernas brandsäkerhet enligt de krav som ställs av myndigheter och brandförsäkringsföretaget samt för eventuella nya myndighetsbestämmelser. Om bestämmelserna förorsakar ändringar i lokalerna och/eller i deras användning överenskoms om ändringarnas inverkan på lokalerna eller hyresbeloppet skriftligt på förhand. Om de förutsatta ändringarna kväver vissa större ekonomiska satsningar på hyreslokalerna eller fastigheten överenskoms om inverkan av de extra satsningarna i fastigheten/hyreslokalerna på hyresbeloppet skriftligt på förhand.

 

Till hyresvärdens ansvar hör också skötsel av uteområden till vilket hör t.ex. renhållning av uteområden, snöarbeten, halkbekämpning och grönarbeten.

 

Ovannämnda och andra arbeten på hyresgästens ansvar innehåller även brådskande reparations- och underhållsarbeten.

 

Hyresvärden förser hyresgästen med en meddelandetjänst eller kontaktperson för underhållstjänster som hyresgästen kan använda sig av för att anmäla fel och alarm.

 

Hyresvärden ska omedelbart reagera på de meddelanden om fel och alarm som kommer från hyresobjektet.

 

Hyresvärden ska beakta hyresobjektets öppettider vid fastighetsskötseln. Hyresgästen ordnar verksamhet i hyresobjektet också på kvällar och veckoslut, något som kan påverka tidpunkten för fastighetsskötsel. Hyresgästen står för kostnaderna för jouruppgifter, om jourarbetet förorsakats av hyresgästen eller en kund som använder hyresgästens lokaler.

 

I fastighetsskötseln ska god sed följas.

 

Hyresvärden förbinder sig att upprätthålla hyresobjektets och de tillhörande lokalernas skick på god nivå under hela hyresperioden. Till hyresvärdens ansvar hör också renoveringsarbeten som beror på normalt slitage så att objektets skick hålls på god nivå.

 

Inneluften i objektet ska uppfylla kraven på nivå S2 i klassificeringen av inneluftskvalitet (bilaga x).

 

Behandling av avvikelser och reklamationer

 

De fel eller avvikelser som hyresgästen eller kunder som använder fastigheten lagt märke till i kvaliteten av fastighetsskötseln och underhållet ska hyresvärden åtgärda utan dröjsmål och på eget initiativ.

 

Reklamationer och avvikelser meddelas till hyresvärden i första hand per e-post. Hyresvärden bekräftar att reklamationen tagits emot och reparerar utan dröjsmål det fel eller den brist som reklamationen rör. Om felet eller bristen stör ett viktigt evenemang i hyresobjektet ska det åtgärdas omedelbart. Viktiga evenemang är till exempel matcher och turneringar på distrikts- eller FM-nivå eller på internationell nivå, konserter och övriga publikevenemang. Hyresgästen meddelar hyresvärden ordnandet av viktiga evenemang på överenskommet sätt i god tid på förhand.

 

Hyresvärden rapporterar elektroniskt om åtgärdandet av en avvikelse eller reklamation och hyresgästen godkänner de genomförda åtgärderna. Om hyresgästen inte godkänner de åtgärder som utförts ska hyresvärden utan dröjsmål vidta fortsatta åtgärder för att reparera felet eller avvikelsen.

 

Om hyresvärden inte har åtgärdat orsaken till reklamationen utan dröjsmål eller hyresgästen inte godkänner de åtgärder som gjorts, har hyresgästen rätt att på hyresvärdens bekostnad låta utföra de arbeten som krävs för att åtgärda felet som anges i reklamationen. Hyresgästen ska skriftligt meddela hyresvärden om hotet att låta utföra detta samt ge hyresvärden en skälig tid att åtgärda felet.

 

Om parterna inte uppnår enighet om huruvida slutresultatet av fastighetsskötseln eller underhållet eller reparationsbyggandet motsvarar det som överenskommits ligger bevisbördan för att arbetsprestationen har genomförts på rätt sätt och att slutresultatet motsvarar det som överenskommits hos hyresvärden. Hyresgästen ska reservera hyresvärden en rimlig tid att uppfylla sin bevisbörda.

 

9. Ändringsarbeten som utförs av hyresgästen

 

Hyresgästen får inte göra ändrings- och reparationsarbeten utan hyresvärdens skriftliga tillstånd.

 

Hyresgästen står för de kostnader som verksamhetsmässiga tilläggs- och ändringsarbeten medför samt för kostnaderna för eventuella myndighetslov som behövs. Hyresgästen får ingen ersättning för ändringsarbeten då hyresavtalet upphör. Om inte något annat bestämts, blir de tilläggs- och ändringsarbeten som hyresgästen gjort i fasta inventarier hyresvärdens egendom efter att hyrestiden upphört och hyresgästen har inte rätt att få ersättning för dem. Om hyresgästen har installerat maskiner eller apparater i lokalen ska hyresgästen efter att hyrestiden upphört reparera de spår och skador som detta förorsakat på ett sätt som hyresvärden godkänner.

 

Hyresgästen har rätt att fästa reklamskyltar på byggnaden efter att ha beviljats de nödvändiga myndighetsloven. Efter att hyrestiden upphört är hyresgästen skyldig att på egen bekostnad avlägsna de reklamanordningar och den reklambelysning som hyresgästen installerat samt korrigera spår och skador som avlägsnandet av dessa gett upphov till.

 

Hyresvärdens anvisningar ska följas vid fästningen av apparater.

 

10. Korrigerings- och ändringsarbeten som utförs av hyresvärden

 

Hyresvärden renoverar lokalerna innan hyresperioden inleds till det skick som förutsätts i handlingarna som nämns i bilaga x och överlåter lokalerna i fullt användningsskick till hyresgästen så att alla myndighetsgranskningar har godkänts.

 

Hyresvärden får göra reparations- eller ändringsarbeten i de hyrda lokalerna om detta meddelats på förhand till hyresgästen senast två veckor innan arbetet inleds. Undantag är arbeten som kräver brådskande reparation som man kan ta itu med omedelbart. Om reparationsarbeten som på ett väsentligt sätt stör användningen av lokalen bör meddelas minst sex månader innan arbetet inleds. Om reparationerna fullständigt förhindrar användningen av lokalen har hyresgästen inte skyldighet att betala hyra medan reparationsarbetet pågår.

 

11. Skador och försäkringar

 

Hyresgästen ansvarar för riskerna beträffande egendom och ansvar i anknytning till verksamheten samt för att hyresgästens egendom i hyresobjektet är försäkrad. Hyresvärden ansvarar för tecknandet av egendoms- och ansvarsförsäkringar.

 

Hyresgästen ansvarar i förhållande till hyresvärden för störningar och skador som användningen av hyresobjektet kan orsaka en tredje part. Hyresvärden ansvarar inte för begränsningar, brister eller oregelbundenheter som uppstått på grund av hyresvärden i distributionen av värmeenergi, el eller vatten eller för skador som uppstår på grund av dessa.

 

Hyresvärden ansvarar inte för läckage, stopp i avloppet eller annan orsak som skadat hyresgästens verksamhet, egendom eller en tredje parts egendom som funnits i hyreslokalerna, om skadan inte orsakats av hyresvärden.

 

12. Gemensamma lokaler

 

Hyresgästen eller den som ingår i hyresgästens personal ska följa de anvisningar som hyresvärden eller fastighetsbolaget gett hyresgästen. Det här gäller också bilparkering i fastigheten.

 

Lastnings- och rivningsområdena samt servicegångarna ska hållas fria och får inte användas som förvaringsområden. Hyresgästen ska omedelbart flytta levererade varor till de egna lokalerna. Om hyresgästen lämnar kvar varor i de gemensamma lokalerna och inte flyttar bort dem trots en skriftlig uppmaning, har hyresvärden rätt att avlägsna sakerna och flytta dem till ett förråd på hyresgästens bekostnad.

 

13. Lokalerna i slutet av hyresförhållandet

 

Då hyresavtalet upphör ska hyresgästen överlämna lokalerna till hyresvärden i det skick de var vid början av hyresavtalet bortsett från naturligt slitage, om inte annat bestäms eller har bestämts för ändrings- eller tilläggsarbetens del.

 

Då hyrestiden upphör förrättas en gemensam syn av lokalerna. Om brister eller fel som inte beror på normalt slitage upptäcks i samband med synen, ska hyresgästen omedelbart åtgärda dessa.

 

Hyresvärden är berättigad att på hyresgästens bekostnad utföra de nödvändiga rengörings- och reparationsarbeten som förorsakats av avlägsnandet av spår som överskridit gränsen för normalt slitage, om hyresgästen försummat ifrågavarande arbetsprestationer.

 

14. Miljöansvar

 

Hyresgästen förbinder sig att i sin verksamhet följa de gällande bestämmelserna i anknytning till miljöskydd och ta i beaktande principerna för hållbar utveckling och miljön vid användningen av lokalen.

 

Ifall det framkommer att hyresgästens verksamhet orsakat en förorening, genomförs en sanering på hyresgästens bekostnad i den omfattning som myndigheterna kräver.

 

15. Hyresgästens övriga skyldigheter

 

Då hyresavtalet upphör ska alla nycklar, nyckelkort mm. som överlåtits till hyresgästen återlämnas till hyresvärden. Om inte alla nycklar, nyckelkort mm. återlämnas, ersätter hyresgästen hyresvärden för kostnader som detta orsakar, såsom serieläggningen av låsen.

 

16. Vidareuthyrning och överföring av avtalet till tredje part

 

Hyresgästen har rätt att hyra ut lokalerna vidare till en underhyresgäst efter att skriftligt ha meddelat hyresvärden. I situationer där lokalen hyrs ut vidare är hyresgästen dock fortfarande ansvarig för de skyldigheter som bestäms i avtalet också för de underuthyrda lokalernas del.

 

Hyresvärden har rätt att överföra avtalet till tredje part om hyresgästen samtycker till överföringen. Hyresgästen kan förbjuda överföringen av avtalet endast av grundad anledning.

 

När avtalet överförs ska alla skyldigheter i avtalet direkt överföras till övertagaren.

 

17. Avgörande av meningsskiljaktigheter

 

Avtalstvister ska lösas vid inbördes förhandlingar mellan avtalsparterna.

 

En tvist som uppstår som följd av avtalet och som inte kan lösas via förhandlingar, löses av tingsrätten i Egentliga Finland som första rättsinstans.

 

18. Bilagor

 

Till detta avtal hör utöver den egentliga avtalsblanketten följande bilagor:

Bilaga x – Planritningar

Bilaga xx – Utredning över byggnadssättet, bifogas senarer

Bilaga xxx – Klassificering av inomhusklimatet

 

Utöver avtalsblanketten tillämpas också principerna som bestäms i bilagorna på avtalsförhållandet. Om det finns motstridigheter mellan bilagorna och själva avtalsblanketten, följer man i första hand det som bestämts i avtalsblanketten.

 

Två (2) identiska exemplar har uppgjorts av detta hyresavtal, ett till vardera parten.

 

I Åbo, xx.xx.2021

 

ÅBO STAD, LOKALITETSTJÄNSTER      LIIKUNTA BARKER OY

 

Lokalservicedirektörenenligt uppdrag Matti Lähteenmäki