Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 151 | 04.05.2021 | 19 | |
Kaupunginhallitus | 220 | 10.05.2021 | 14 | |
Kaupunginvaltuusto | 102 | 17.05.2021 | 8 |
10431-2018 (10 03 01, 00 01 02, 03 06 02, 02 08 02)
Logomon sillan rakentamishankkeen kustannusarvion ylitys ja määrärahan korotus
Tiivistelmä:
Kaupunginvaltuustolle esitetään selvitys Logomon sillan rakentamishankkeen etenemisestä ja kustannusten ylittymisestä. Lisäksi kaupunginvaltuustolle esitetään, että Logomon sillan kokonaiskustannukseksi vahvistetaan 21,6 miljoonaa euroa, joka sisältää riskivarausta 0,5 miljoonaa euroa. Lisämäärärahatarve katetaan määrärahasiirroilla investointiohjelman sisällä ja tarkistus huomioidaan kaupungin talousarviossa 2021.
Kylk § 151
Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää, rakennuttamispäällikkö Jukka Mäenpää ja controller Johanna Korpikoski 26.4.2021:
Taustaa
Kaupunginvaltuusto on 15.10.2018 § 191 päättänyt, että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 13,5 miljoonaa euroa sisältäen 200.000 euron suuruisen varauksen keskeneräisten suunnitelmien viivekustannuksista, ja että investointimäärärahan tarkistus huomioidaan kaupungin talousarviossa 2019.
Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti, että siltahankkeen osalta selvitetään hankkeen valmistelu- ja päätöksentekoprosessi sekä arvioidaan tarve virkamiesoikeudellisiin toimenpiteisiin. Tämän lisäksi päätettiin, että infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeita tulee muuttaa siten, että pientenkin hankkeiden valmistelua ja päätöksentekoa toimielintasolla lisätään. Ensin mainittu asiakokonaisuus käsiteltiin kaupunginhallituksessa 29.4.2019 § 183 ja päivitetty infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohje hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 23.9.2019 § 139.
Kun kaupunginvaltuusto päätti Logomon sillan kustannusarviosta lokakuussa 2018, arvio hankkeen valmistumisesta oli heinäkuu 2019. Tuolloin suunnittelutyön toteuttajan eli VR Trackin suunnitelmat olivat myöhässä sopimuksenmukaisesta aikataulusta noin vuoden ja kolme kuukautta.
Sillan rakennusurakan aikataulua jouduttiin tämän jälkeen päivittämään 25.3.2019 vastaamaan toteutunutta suunnitelmatilannetta ja sillan kustannusarvio päivitettiin 16.4.2019. Arvioitu kokonaiskustannus oli 16.044 milj. euroa. Esityksen mukaan silta arvioitiin saatavan kokonaisuudessaan käyttökuntoon syyskuussa 2020.
Kaupunginvaltuusto päätti 20.05.2019 § 70, että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 16.044 miljoonaa euroa, ja että investointimäärän tarkistus huomioidaan kaupungin talousarviossa 2020.
Keväällä 2020 urakoitsija ilmoitti keskeyttävänsä työt suunnittelun keskeneräisen vuoksi. Lisäksi tilaajan ja urakoitsijan välille syntyi erimielisyys isojen avoinna olevien lisä- ja muutostöiden maksuperusteista. Tämän jälkeen kaupunki neuvotteli urakoitsijan kanssa sovintosopimuksen töiden jatkamiseksi ja samanaikaisesti suunnittelija täydensi suunnitelmia siten, että niiden perusteella oli mahdollista jatkaa sillan rakentamista.
Kaupunginvaltuusto päätti 15.6.2020 § 96, että sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 19,5 miljoonaa euroa, joka ylitti hankkeelle aiemmin asetetun kokonaiskustannusarvion 3,456 milj. eurolla. Lisäkustannus aiheutui pääasiassa urakan viivästymiskorvauksista sekä suunnitelmien puutteellisuudesta tai virheellisyyksistä aiheutuneista lisä- ja muutostöistä Lisäksi investointimäärän tarkistus huomioitiin kaupungin talousarviossa 2021. Sovintosopimus allekirjoitettiin Turun kaupungin ja YIT Suomi Oy:n kanssa 23.6.2020. Sovintosopimuksessa todettiin, että tilaaja on velvollinen maksamaan viivästyksistä vain niiltä osin, kun urakka mahdollisesti viivästyy 30.4.2021 lukien uudesta, tilaajasta johtuvasta syystä johtuen.
Suunnittelun tilanne 15.6.2020 kaupunginvaltuuston päätöksen jälkeen:
Suunnittelijan toimittamien suunnitelmien mukaisesti valmistetut sillan teräsportaat asennettiin pääosin loppukesän 2020 aikana. Sillan rakentamisen jatkuessa tehtiin lokakuussa aistinvaraisia havaintoja erityisesti sillan päätyportaiden yläpään huomattavista taipumista ja värähtelystä. Havaintojen perusteella suunnittelija tarkasteli asiaa ja ilmoitti 16.10.2020, että heidän laskelmissaan ei ollut huomioitu riittävästi portaiden taipumaa. Tämän vuoksi suunnittelija ohjeisti keskeyttämään portaisiin liittyvät asennukset, jotka olisivat lisänneet portaisiin tulevaa kuormitusta.
Suunnittelija esitti hyväksyttävän ratkaisun portaiden rakenteellisen toimivuuden varmistamiseksi siten, että päätyportaiden alle suunniteltiin ylimääräiset tukipilarit. Ylimääräisten tukipilareiden asentaminen edellytti ylimääräisiä perustuksia portaiden alle. Perustukset tuli paaluttaa, paalupituuden ollessa noin 40 metriä. Korjaussuunnittelun ja uusien tukien rakentamisen, sekä niistä riippuvuussuhteessa olevien töiden vaatima aika viivästytti sillan valmistumista sovintosopimuksen mukaisesta aikataulusta n. 5 kk.
Portaiden toimivuuden varmistamiseksi olisi myös asemalaitureille johtaville väliaikaisiksi tarkoitetuille portaille jouduttu tekemään mittavia korjaustoimia. Tämän vuoksi Väylävirasto päätti, että korjauskustannusten välttämiseksi ja aikatauluviiveen minimoimiseksi laituriportaat jätetään korjaamatta ja asentamatta, koska portaat olisi joka tapauksessa levennettävä jo käynnistyneen Turun ratapiha -projektin aikana. Logomon sillan suunnittelun aikana Turun ratapiha -projektin aikataulusta ei ollut tietoa. Ja väliaikaisten portaiden ajateltiin olevan käytössä useita vuosia ennen lopullisten toteuttamista.
Julkisivulevytysten apurunkojen suunnittelussa ilmeni suunnittelupuute, joka edellytti ylimääräisen apurunkojärjestelmän suunnittelemisen. Myös tästä muutostyöstä aiheutui satojen tuhansien eurojen lisäkustannus tilaajalle.
Näiden lisäksi valaistus- ja sähkötöiden sekä automaatiojärjestelmien suunnitelmia on jouduttu korjaamaan, ja ne ovat valmistuneet vasta syksyn 2020 ja kevään 2021 aikana. Lisäksi suunnittelija on samalla aikavälillä korjannut, päivittänyt tai laatinut lukuisan joukon muita alkuperäiseen suunnittelusopimukseen liittyviä suunnitelmia. Näistä on aiheutunut urakka-aikaan viivästyksiä ja tilaajalle lisäkustannuksia lisä- ja muutostöiden muodossa.
Urakan eteneminen ja loppuun saattaminen
Kaupunginvaltuuston päätöksen 15.6.2020 jälkeen keskeisimmät kustannuksiin ja aikataulun muutoksiin vaikuttaneet syyt ovat seuraavat:
- sillan päätyportaiden suunnitteluvirhe aiheuttaa rakentamiskustannusten kasvua ja aikatauluviivettä ja sitä kautta viivekorvauksia,
- sillan sähkö-, lvi- ja valaistussuunnitelmien valmistuttua ovat niiden mukaiset suoritteet kasvaneet arvioitua enemmän,
- julkisivurakenteiden edellyttämien apurunkojen rakenne on muuttunut ja niitä on jouduttu toteuttamaan arvoitua tiheämpänä,
- päätyportaiden paino on kasvanut merkittävästi alkuperäiseen määräluetteloon verrattuna, joka lisää kustannuksia,
- kävelykannen rakenteen muutosten takia kannen pinta joudutaan alkuperäisen sirotepintauksen sijaan toteuttamaan erillisenä valuna alkuperäisen sirotepintauksen sijaan,
- töiden siirtyminen epäedullisempaa vuodenaikaan ja kuluneen talven kylmyys ovat aiheuttanut arvioitua enemmän suojaus- ja lämmityskustannuksia,
- sillan kosketussuojien sekä putoamissuojausten rakenteita on toimivuuden varmistamiseksi jouduttu muuttamaan alkuperäiseen verrattuna ja
- lisäksi aikatauluviiveiden seurauksena joidenkin rakenteiden saatavuus on vaikeutunut ja hinta noussut.
Sillan kustannusarvio 26.4.2021
Logomon sillan kokonaiskustannuksien muodostuminen:
Suunnittelu | 745.000 € |
*muutostyöt | 200.000 € |
*työmaapalvelu | 200.000 € |
Rakentaminen, valvonta, | |
ulkoinen tarkastus ja maanvuokra | 1.067.000 € |
Rakennusurakka | 8.538.000 € |
*muutos- ja lisätyöt (arvio) | 7.300.000 € |
*viivekustannukset (31.8.2021 asti) | 3.050.000 € |
Riskivaraus | 500.000 € |
21.600.000 € |
Strategisiin hankkeisiin kuuluvan Logomon silta -hankkeen kokonaiskustannusarvioksi on muodostunut 21,6 milj. euroa, joka sisältää riskivarausta 0,5 milj. euroa. Tämä ylittää hankkeelle asetetun aiemman kokonaiskustannusarvion 2,1 milj. eurolla, joka oli 19,5 milj. euroa.
Vuoden 2020 tilinpäätöksessä Logomon silta -hankkeen kumulatiiviset toteutuneet kustannukset vuosilta 2016 - 2020 ovat yhteensä 16,33 milj. euroa. Toimialan antama tämän hetken ennuste vuodelle 2021 on 2,8 milj. euroa.
Selvityksen mukaan silta saataneen kokonaisuudessaan käyttökuntoon syksyllä 2021. Kokonaiskustannusarvioon perustuen vuoden 2021 investointimääräraha tarve on noin 5,3 milj. euroa, johon kuluvan vuoden talousarviossa on varauduttu 2,8 milj. eurolla.
Talousarvion noudattamista koskevien ohjeiden mukaan hankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset rahoitukseen raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle osavuosikatsausten ja tilinpäätösten yhteydessä. Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi, että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 21,6 miljoonaa euroa, joka sisältää 0,5 milj. euroa riskivarausta ja että investointimäärärahan tarkistus 2,5 milj. euroa rahoitetaan määrärahasiirrolla infrainvestointiohjelman sisällä.
Maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi ja edelleen esitettäväksi kaupunginvaltuustolle, että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 21,6 miljoonaa euroa, joka ylittää hankkeelle aiemmin asetetun kokonaiskustannusarvion 2,1 milj. eurolla. Lisäksi investointimäärän tarkistus huomioidaan kaupungin talousarviossa 2021 edellä esitetyllä tavalla.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Päätös asiassa tehtiin äänin 11-2.
Ennen päätöksentekoa äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Sandelinin Lähteenmäen kannattamana tekemän hylkäysehdotuksen välillä.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Hellsten, Lintunen, Anttila, Muurinen, Laukkanen, van Ooik, Wirén, Euro, Häkkinen, Manni ja Ilvessalo.
Sandelinin hylkäysehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Lähteenmäki.
Esittelijän ehdotus tuli päätökseksi äänin 11-2.
Sandelinin hylkäysehdotuksen perustelut:
"Kustannusylitystä esitetään tehtäväksi vuoden 2021 osalta toteuttamalla ylitys määrärahasiirroilla investointiohjelman sisällä. Hankkeen miljoonien ylitykset ovat suoraan pois muista tärkeistä ja aidosti tarpeellisista investoinneista, joilta kustannusylitys vie rahat.
Logomon sillan hankkeen alkuperäinen kustannusarvio, jonka kiinteistöliikelaitos aikanaan hyväksyi, oli 8,5 miljoonaa euroa. Valtuustoon asia tuotiin ensimmäisen kerran vasta kun hanke oli ylittynyt roimasti 13,5 miljoonaan. Vuonna 2019 oli edessä uusi kustannusylitys, hinta nousi yli 16 miljoonaan. Vuonna 2020 valtuustolle esitettiin jälleen uutta kustannusylitystä, jolloin kustannukset nousivat 19,5 miljoonaan euroon. Myös tämän väitettiin sisältävän 1 miljoonan euron riskivarauksen. Nyt esitetään taas uutta ylitystä, joka nostaisi kustannuksen 21,6 miljoonaan euroon."
Jäsen Sandelin ja jäsen Lähteenmäki jättivät asiassa eriävän mielipiteensä.
Kh § 220
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää, että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 21,6 miljoonaa euroa, joka ylittää hankkeelle aiemmin asetetun kokonaiskustannusarvion 2,1 milj. eurolla. Lisäksi investointimäärän tarkistus huomioidaan kaupungin talousarviossa 2021 edellä esitetyllä tavalla.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kokouksessa asiaa olivat etäyhteydellä selvittämässä kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää ja kaupunginlakimies Pauliina Ahlas.
Kv § 102
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää, että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 21,6 miljoonaa euroa, joka ylittää hankkeelle aiemmin asetetun kokonaiskustannusarvion 2,1 milj. eurolla. Lisäksi investointimäärän tarkistus huomioidaan kaupungin talousarviossa 2021 edellä esitetyllä tavalla.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Asian käsittely kokouksessa
Ryhdyttäessä käsittelemään asiaa puheenjohtaja Rantanen ilmoitti hallintosäännön 145 §:n nojalla rajoittavansa tässä asiassa pidettävien puheenvuorojen pituuden enintään 5 minuuttiin.
Tehty palautusehdotus ja sen käsittely
Mäkipää Lindforsin kannattamana teki seuraavansisältöisen palautusehdotuksen:
”Kaupunginvaltuusto päättää, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun siten, että valtuustolle tuodaan erillinen selvitys siitä,
a) miten Logomon siltahankkeessa tapahtuneet virheet ja ongelmat aiotaan välttää vastaisuudessa, jotta kuntalaisten yhteisiä, rajallisia varoja käytetään vastuullisesti, ja siitä,
b) miten siltahankkeen virheistä vastaavat tahot aiotaan saattaa vastuuseen virheistään.”
Keskustelun keskeydyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Mäkipään palautusehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 52 valtuutettua kannatti asian käsittelyn jatkamista ja 13 valtuutettua kannatti Mäkipään tekemää palautusehdotusta, 2 tyhjää, joten asian käsittely jatkui.
Tehty hylkyehdotus ja sen käsittely
Yrttiaho Lähteenmäen kannattamana ehdotti, että päätösehdotus hylätään.
Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Yrttiahon tekemä hylkyehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 52 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 11 valtuutettua kannatti Yrttiahon tekemää hylkyehdotusta, 4 tyhjää, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Eriävät mielipiteet
Hersi, Kossila, Lähteenmäki, Oksanen, Sandelin ja Yrttiaho pyysivät merkitsemään pöytäkirjaan eriävän mielipiteensä asiassa.
Liite 1Äänestyslistat
Jakelu
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tpvKaupunkiympäristötoimiala
tpvKonsernihallinto, talous
Liitteet:
Kv § 102
Liite 1:Äänestyslistat