Kiinteistökaupan esisopimus

 

 

Sopijaosapuolet:

Koy Ebbankulma (myöhemmin tässä sopimuksessa ”Koy Ebbankulma tai ostaja”)

Y-tunnus 3173715-2

 

Turun kaupunki (myöhemmin tässä sopimuksessa ”kaupunki tai myyjä”)

Y-tunnus 0204819-8

PL 355

20101 Turku

 

Jäljempänä sopijaosapuolet yhdessä osapuolet.

 

Ostajana tämän esisopimuksen perusteella tehtävissä kiinteistökaupoissa voi olla Koy Ebbankulman sijaan tai lisäksi sen konserniin kuuluva yhtiö ja/tai Koy Ebbankulman nimeämä sijoittaja/sijoittajat.

 

Sopimuksen perusteet

Kaupunginvaltuuston päätös xx.xx.xxxx § xxx,

päätös on tullut lainvoimaiseksi xx.xx.xxxx.

 

Esisopimuksen tarkoitus ja täytäntöönpanon edellytys:

 

Tällä kiinteistökaupan esisopimuksella Koy Ebbankulma sitoutuu ostamaan Turun kaupungilta ja kaupunki sitoutuu myymään Koy Ebbankulmalle Turun kaupungin Sataman kaupunginosan korttelit Satama-30, Satama-31 ja AK-1 käyttötarkoitukseen osoitetun alueen korttelista Satama-27.

 

Tämän kiinteistökaupan esisopimuksen mukaisten kiinteistöluovutusten toteutumisen edellytyksenä on, että Ostajan ja myytävien alueiden maanvuokramiehen eli Schenker Oy:n välillä 17.3.2020 allekirjoitetun esisopimuksen mukainen maanvuokraoikeuden kauppa toteutuu 1.6.2021 mennessä.

 

Esisopimuksen kohteet:

 

1.

Sataman kaupunginosan kortteli Satama-27 AK-1 käyttötarkoitusalue. AK-1 alueen pinta-ala on noin 5749 m2:n ja rakennusoikeus 14700 k-m2. Alue muodostuu noin 5428 m2:n suuruisesta määräalasta tontista Satama-9-4 (853-61-9-4) ja noin 321 m2:n suuruisesta määräalasta Turun kaupunki kylän tilasta Puolala 3:0 (853-514-3-0),

 

2.

Sataman kaupunginosan korttelin Satama-30 osa, joka on osoitettu AK-2 käyttötarkoitukseen. Alueen pinta-ala on noin 2496 m2 ja rakennusoikeus 50+6050 k-m2. Alue on noin 2496 m2:n suuruinen määräala tontin Satama-9-1 määräalasta M501 (853-61-9-1-M501),

 

3.

Sataman kaupunginosan korttelin Satama-30 osa, joka on osoitettu AK-1 käyttötarkoitukseen. Alueen pinta-ala on noin 2253 m2 ja rakennusoikeus 4600 k-m2. Alue muodostuu noin 582 m2:n suuruisesta määräalasta tontin Satama-9-1 määräalaa M501 (853-61-9-1-M501) ja 1671 m2:n suuruisesta määräalasta tontista Satama-9-4 (853-61-9-4),

 

4.

Sataman kaupunginosan korttelista 31 AL-1 käyttötarkoitukseen osoitettu alue 1240 m2 (5200 k-m2), joka muodostuu noin 964 m2:n suuruisesta määräalasta tontin Satama-9-1 määräalaa M501 (853-61-9-1-M501), noin 78 m2:n suuruisesta määräalasta tontista Satama-9-4 (853-61-9-4) ja noin 198 m2:n suuruisesta määräalasta Turun kaupunki kylän tilasta Puolala 3:0 (853-514-3-0),

 

5.

Sataman kaupunginosan korttelista 31 AK-1 käyttötarkoitukseen osoitettu alue 2187 m2 (5600 k-m2), joka muodostuu noin 2 m2:n suuruisesta määräalasta tontin Satama-9-1 määräalaa M501 (853-61-9-1-M501) ja noin 2185 m2:n suuruisesta määräalasta tontista Satama-9-4 (853-61-9-4),

 

6.

Sataman kaupunginosan korttelista 31 AK-3 käyttötarkoitukseen osoitettu alue 1227 m2 (3800 k-m2), joka muodostuu noin 1192 m2:n suuruisesta määräalasta tontista Satama-9-4 (853-61-9-4) ja noin 35 m2:n suuruisesta määräalasta Turun kaupunki kylän tilasta Puolala 3:0 (853-514-3-0), ja

 

7.

Sataman kaupunginosan korttelista 31 LPA-1 käyttötarkoitukseen (7600 k-m2) osoitettu alue, joka muodostuu noin 1489 m2:n suuruisesta määräalasta tontista Satama-9-4 (853-61-9-4) ja noin 303 m2:n suuruisesta määräalasta Turun kaupunki kylän tilasta Puolala 3:0 (853-514-3-0).

 

Kaupankohteet on osoitettu tämän sopimuksen liitekartassa M 477/ 16.12.2020.

 

Osto-oikeus ja velvollisuus:

 

Koy Ebbankulmalla on oikeus ja velvollisuus ostaa tämän esisopimuksen mukaiset alueet edellyttäen, että

 

a) jäljempänä mainitussa due dilligence tarkastuksessa ei ole ilmennyt seikkoja, jota objektiivisesti arvioiden estäisivät tonttikaupan,

b) ostettava alue on mahdollista liittää kunnallistekniikkaan ennen tontin käyttöönottoa,

c) kaupan kohdetta palvelevan muun infran valmistumisesta on sovittu siten, että rakennus on käyttöönotettavissa sen valmistuessa.

 

Edellä luetellut esisopimuksen kohteet tulee ostaa kokonaisuudessaan 31.12.2028 mennessä. Ostajalla on oikeus valita asuinkerrostalotonttien ostojärjestys huomioiden alueen/ tonttien infran valmiustaso ja liittyminen infraverkostoihin.

 

Kiinteistökauppojen tulee edetä siten, että Koy Ebbankulma ostaa jokaisena kalenterivuonna vähintään 4.000 k-m2 edellä esitetyistä kortteleista. Kiinteistökaupat lasketaan sopimuksen alkamisesta kumulatiivisesti eli esim. 8.000 k-m2 ostaminen vuonna 2021 tarkoittaa vuosien 2021 ja 2022 ostovelvoitteen täyttymistä.

 

Mikäli Koy Ebbankulma poikkeaa tässä mainituista ostovelvoitteesta, on kaupungilla oikeus tämän kiinteistökaupan esisopimuksen päättämiseen erillisellä kirjallisella ilmoituksella. Ilmoituksen jälkeen Koy Ebbankulmalla on 2 kk aikaa tehdä tämän sopimuksen edellyttämä kiinteistökauppa.

 

Kauppahinnat ja kauppaehdot

 

Kiinteistökauppojen kauppahinnat määräytyvät seuraavasti:

 

Kohde

rak.oik

€/k-m2

kauppahinta

 

 

 

 

Satama-27 (AK-1)

14700 k-m2

420 €

6.174.000 €

Satama-30 (AK-2)

6100 k-m2

440 €

2.684.000 €

Satama-30 (AK-1)

4600 k-m2

440 €

2.024.000 €

Satama-31 (AL-1)

5200 k-m2

440 €

2.288.000 €

Satama-31 (AK-1)

5600 k-m2

420 €

2.352.000 €

Satama-31 (AK-3)

3800 k-m2

420 €

1.596.000 €

Satama-31 (LPA-1)

7900 k- m2

20 €

152.000 €

 

Kunkin luovutuskohteen osalta rakennusoikeuden (k-m2) yksikköhinta sidotaan elinkustannusindeksiin (1951:100). Perusindeksinä on esisopimuksen allekirjoituspäivänä viimeisin julkaistu pisteluku _________ ja vertailuindeksinä käytetään kunkin tonttikaupan allekirjoituspäivän mukaista viimeisintä julkaistua pistelukua. Rakennusoikeuden (k-m2) yksikköhintaa tarkastetaan perusindeksin ja vertailuindeksin muutoksen suhteessa ja sanottu muutos huomioidaan laskettaessa kunkin yksittäisen kiinteistöluovutuksen kauppahintaa.

 

Muilta osin tähän esisopimukseen perustuvat varsinaiset kauppakirjat laaditaan tämän esisopimuksen liitteen mukaisin kauppaehdoin ja kaupungin käyttämin vakioehdoin siten, että kaikki kaupan ehdot kirjataan tonttikohtaisesti tehtäviin kauppakirjoihin.

 

Esisopimuksen voimassaolo ja erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Tämä esisopimus on voimassa 31.12.2028 asti. Ostajalla on tämän esisopimuksen solmimisen jälkeen, ennen lopullisten kauppojen toteuttamista oikeus ryhtyä erikseen sovittavalla tavalla toimiin suorittaakseen omalla kustannuksellaan ostettavista kohteista due diligence -tarkastuksen. Myyjä sitoutuu huolehtimaan siitä, että ostajalle annetaan käyttöön kaikki em. tarkastusten suorittamisessa tarvittava materiaali.

 

Myyjä ja Ostaja pyrkivät ratkaisemaan tästä esisopimuksesta mahdollisesti syntyvät erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluteitse. Ellei neuvotteluteitse päästä sopimukseen, riitaisuudet ratkaisee ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeus.

 

 

Tämä esisopimus on tehty kolme samanlaista kappaletta, yksi myyjälle, yksi ostajalle ja yksi julkiselle kaupanvahvistajalle.

 

Turussa xx. päivänä xxxkuuta 20xx

 

TURUN KAUPUNKI

Turun kaupungin puolesta:

 

 

xxx xxx         xxx xxx

 

Tämän sopimuksen hyväksymme ja sitoudumme sen ehdot täyttämään.

Paikka ja aika edellä mainitut.

 

xxx

 

 

JULKISEN KAUPANVAHVISTAJAN TODISTUS

 

Julkisena kaupanvahvistajana todistan, että Turun kaupungin puolesta myyjänä xxxx xxx xxx ja xxxx xxx xxx sekä ostajana xxxx xxx xxx puolesta ovat allekirjoittaneet tämän esisopimuksen ja että he ovat olleet yhtä aikaa läsnä esisopimusta vahvistettaessa. Olen tarkistanut allekirjoittajien henkilöllisyyden ja todennut, että sopimus on tehty maakaaren 2 luvun 1 pykälässä säädetyllä tavalla.

 

 

 

 

Turussa xx. päivänä xxxkuuta 20xx

 

 

xxx xxx

xxxx

tunnus 8532/xx

Kaupanvahvistajan palkkio €.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liite, Kauppakirjaluonnos/kauppaehdot:

 

Myyjä

Turun kaupunki    (jäljempänä kaupunki)

Y-tunnus: 0204819-8

PL 355

20101 Turku

 

Ostaja      xxxxxxxxxxxx

 

Kaupan kohde/kohteet:   xxxxxxxxxxxx

 

 

Kauppahinta      xxxxxxxxxxxx

 

Kaupan perusteet

Kaupunginvaltuuston päätös xx.xx.xxx § xxx,

päätös on tullut lainvoimaiseksi xx.xx.xxx.

 

Muut kaupan ehdot:

Tämän kiinteistökaupan kaikki ehdot on esitetty tässä kauppakirjassa

 

1. Kauppahinnan maksu ja saannon laillistamiskulut

 

Kauppahinta maksetaan kaupantekotilaisuudessa 100 % tai myyjän ilmoittamalle tilille ennen kauppakirjan allekirjoittamista ja kuitataan maksetuksi tämän kauppakirjan allekirjoituksilla

 

Ostaja vastaa kaupasta aiheutuvista kuluista sekä saantonsa lainhuudattamisen aiheuttamista kustannuksista.

 

2. Omistus- ja hallintaoikeus

 

Ostaja saa kaupan kohteet omistukseensa ja hallintaansa vapaana kiinnityksistä sekä muista rasituksista ja maksuvelvoitteista kuin mitä tässä kauppakirjassa on mainittu.

 

Tontilla olevat ostajan omistamat, rakennus, rakenteet ja laitteet varustuksineen eivät kuulu kauppaan.

 

3. Maanvuokra-alueen tarkistaminen

 

Ostaja hallitsee Turun kaupungin 9 kaupunginosan pääosin korttelissa 4 sijaitsevaa maanvuokraoikeutta laitostunnus 853-61-9-4-L1 ja sillä sijaitsevia rakennuksia ja rakennelmia 6.5.1996 allekirjoitetun maanvuokrasopimuksen mukaisesti (n. 35.369m2). Tätä sopimusta muutetaan siten, että kaupan kohteena olevat määräalat poistetaan sopimuksesta. Maanvuokraa tarkistetaan vanhan ja uuden maanvuokra-alueen pinta-alojen suhteessa. Samaa periaatetta käytetään, mikäli maanvuokrasopimusta muutetaan uudestaan ennen sen päättymistä. Muutoksista laaditaan liite varsinaiseen sopimukseen.

 

Tämä lisäksi kaupunki pidättää oikeuden edellä mainitun maanvuokrasopimuksen muutokseen katujen, yleisten alueiden sekä korttelin 28 osalta tarpeidensa mukaan. Muutos tehdään 6 kk kaupungin kirjallisen ilmoituksen jälkeen, jotta Ostajalle jää tarpeeksi aikaa maanvuokrasopimuksen mukaisten velvoitteiden hoitamiseen kuten rakennusten purkamiseen.

 

4. Kiinnitykset ja panttioikeudet

 

Kaupan kohteena oleva tontti myydään kiinnityksistä ja muista rasituksista vapaana.

 

5. Kohteeseen tutustuminen, asiakirjat ja maankäyttö

 

Ostaja on tarkastanut kaupan kohteen, sen alueen ja rajat sekä tutustunut alueen maasto-olosuhteisiin.

 

Lisäksi ostaja on tutustunut seuraaviin tonttia koskeviin asiakirjoihin:

 

- lainhuutotodistus xx.xx.20xx

- rasitustodistus xx.xx.20xx

- kiinteistörekisteriote xx.xx.20xx

- kaavakartta ja –määräykset xx.xx.20xx

 

6. Kaupan kohteen maaperävastuut

 

Ostaja on hallinnut mm. myytävän tontin aluetta 6.5.1996, allekirjoitettujen maanvuokrasopimusten perusteella xx.xx.2020 alkaen kaupantekohetkeen. Myyjä ilmoittaa, että kaupan kohde on ollut osa maanvuokra-aluetta, joka on ollut vuokrattuna viimeksi Schenker Oy:lle xx.xx.2020 saakka. Schenker Oy:n ja tätä edeltäneiden vuokralaisten toimesta kaupan kohdetta on käytetty terminaalitoiminnassa 1970-luvulta lähtien. Terminaalitoimintaan on sisältynyt kemikaalien varastointia. Vuokra-alueelle on ollut sijoitettuna öljysäiliö, joka on poistettu. Ennen terminaalitoimintaa alueelle on sijoitettu täyttömaata.

 

Kaupan kohdetta koskee seuraavat tutkimukset:

- Oy Esso Ab: n Turun Kiitolinjan DI-pisteen maaperän haitta-ainetutkimus 5.11.1997

- Golder Associates Oy Ympäristöarviointi Juhana Herttuan Puistokatu 4 Turku, 5.10.2018

- Golder Associates Oy, Maaperän pilaantuneisuuden ja puhdistustarpeen arviointi 2.5.2019

- Golder Associates Oy Ympäristötekninen lisätutkimus, Juhana Herttuan Puistokatu 4 6.5.2019

- Insinööritoimisto Sauli Maanpää Ky, maaperäselvitys 3.9.1996

 

Lisäksi kaupunkiympäristötoimiala, ympäristönsuojelu on antanut 28.6.2019 päivätyn lausunnon (Liite)

 

Kaupan kohteen maanvuokrasopimus siirtyi ostajalle xx.xx.2021 Ostajan ja Schenker Oy:n välisellä maanvuokraoikeuden kaupalla. Voimassa olevat maanvuokrasopimukset on allekirjoitettu 6.5.1996 ja vuokra-aluetta on laajennettu 17.3.2005 allekirjoitetulla muutoksella vuokrasopimukseen

 

Voimassa olevassa asemakaavassa kaupan kohde on osoitettu asumiskäyttötarkoitukseen. Mikäli kaupan kohteelta löytyy maaperän tai pohjaveden pilaantumista ja viranomaiset edellyttävät tontilla puhdistustoimenpiteitä alueen käyttötarkoituksenmuutoksesta johtuen, vastaa puhdistamisesta kaupunki.

 

Jos kaupan kohteella todetaan maaperän tai pohjaveden pilaantumista taikka roskaantumista, kaupunki vastaa kaikista puhdistamis- ja siivoamiskustannuksista kaiken sellaisen pilaantumisen ja roskaantumisen osalta, joka on aiheutunut kaupungin toimenpiteistä tai ennen 6.5.1996 allekirjoitetun maanvuokrasopimuksen allekirjoittamista ja vuokra-alueen laajennuksen osalta ennen 17.3.2005 muutossopimuksen allekirjoittamista.

 

Myyjä ja Ostaja toteavat, että ensisijaisesti pilaantuneen maaperän ja pohjaveden kunnostamisesta ja siitä aiheutuvista kustannuksista on aina vastuussa se, pilaantumisen aiheuttaja, eikä tällä kauppaehdolla miltään osin vapauteta mahdollista aiheuttajaa puhdistus- tai kustannusvastuusta.

 

Turun kaupungin Ympäristönsuojelu on 28.6.2019 päivätyssä lausunnossaan todennut, että esitetyn riskitarkastelun perusteella kohteessa ei ole pilaantuneen maan kunnostustarvetta, mutta rakentamisen yhteydessä kaivettavien haitta-ainepitoisten maiden käsittely edellyttää kuitenkin ilmoitusta Ympäristönsuojelulle. Ostaja laatii kaupan kohteen maaperän kunnostussuunnitelman. Kunnostussuunnitelma tulee laatia siten, että puhdistaminen tapahtuu taloudellisesti edullisimmalla tavalla. Ostajan on esitettävä kunnostussuunnitelma myyjän hyväksyttäväksi ennen kunnostussuunnitelman esittämistä viranomaisille. Myyjän tulee hyväksyä tai hylätä kunnostussuunnitelma kuukauden kuluessa. Hyväksyttyään kunnostussuunnitelman myyjä vastaa viranomaisten kunnostussuunnitelman perusteella vaatimista kaupan kohteen maa-alueen puhdistuskustannuksista. Vastattaviin kustannuksiin kuuluvat maaperän pilaantuneisuudesta (haitta-ainepitoisuus yli VNa 214/2007 alemman ohjearvon) aiheutuvat, alueen rakentamisen edellyttämästä normaalista maanrakentamisesta poikkeavat lisäkustannukset, kuten ympäristöteknisen valvojan kustannukset sekä pilaantuneen maa-aineksen kuljettamisesta ja vastaanottamisesta aiheutuvat kustannukset.

 

Puhdistuksen toteuttaa ostaja taloudellisesti edullisimmalla tavalla siten, että puhdistaminen ei aiheuta viivästyksiä ostajan tontilla toteuttamalle rakennushankkeelle. Myyjä osoittaa kohteelle puhdistustyön ympäristöteknisen valvojan ja vastaa tämän kustannuksista suoraan. Myyjä ei vastaa puhdistuskustannuksista, jotka eivät perustu kunnostussuunnitelmaan tai asianomaisen viranomaisen päätökseen tai ole tehty myyjän osoittaman ympäristöteknisen valvojan ohjauksessa. Kaupunki ei myöskään vastaa maamassojen poistosta ja kuljetuksesta aiheutuneista kustannuksista siltä osin, kun ne aiheutuvat yksinomaan rakennushankkeen toteuttamisesta eikä siltä osin, kun ostaja säästää rakennushankkeeseen muutoin sitoutuvia kustannuksia (esim. pilaantuneen maan kaivu- ja kuljetuskustannukset siltä osin, kun ne toteutettaisiin rakennushankkeen toteuttamiseksi myös ilman pilaantuneen maan puhdistamista).

 

Mahdollisista muista pilaantuneen maan puhdistamiseen liittyvistä ylimääräisistä kustannuksista voidaan neuvotella myyjän ja ostajan välillä edellyttäen, että tämä tapahtuu etukäteen ennen toimenpiteeseen ryhtymistä. Muuten ostaja vastaa ylimääräisistä kustannuksista.

 

Puhdistuskustannusten maksu tapahtuu ostajan lähettämää laskua tai laskuja vastaan.

 

Jos ostaja ei esitä kunnostussuunnitelmaa viranomaiselle vuoden kuluessa kaupantekopäivästä tai esittää kunnostussuunnitelman viranomaiselle ennen kuin myyjä on sen hyväksynyt tai määräaika myyjän hyväksymiselle on päättynyt, vastaa puhdistuskustannuksista ostaja.

 

Jos kunnostussuunnitelmasta ei saada sovittua ja maan puhdistaminen jää ympäristönsuojelulain 133 §:n mukaisesti kaupungin hoidettavaksi, kaupunki kilpailuttaa puhdistusurakan lain julkisista hankinnoista mukaisesti. Mikäli kaupungin suorittama puhdistusurakan hankintalain mukainen kilpailuttaminen ja sen jälkeinen puhdistustyö aiheuttaa viivästyksiä tontin rakentamisen aloittamiseen, kaupunki ei ole miltään osin vastuussa tästä viivästyksestä ostajalle mahdollisesti aiheutuneista lisäkustannuksista tai vahingoista.

 

7. Rakentamiskelpoisuus

 

Ostaja on vastuullinen kiinteistön perustamistavan valinnasta, rakennushankkeen suunnitteluun liittyvien maaperätutkimusten ja muiden tutkimusten suorittamisesta, maaperän edellyttämien hankkeiden rakenteellisten ratkaisujen sekä maanalaisten johtojen ja putkien sijainnin selvittämisestä sekä rakentamiskelpoisuuden muusta yksityiskohtaisesta selvittämisestä.

 

Mikäli ostajan rakennushanke edellyttää maanalaisten johtojen siirtämistä, ostaja vastaa kustannuksellaan johtojen siirtämisestä. Ostaja on velvollinen hyväksyttämään siirtosuunnitelmat johtojen omistajalla sekä sopimaan johtojen omistajan kanssa siirtotoimenpiteiden suorittamisesta.

 

8. Rakentamisvelvollisuus

 

Kiinteistölle on rakennettava hyväksyttyjen piirustusten, rakennusjärjestyksen sekä kauppakirjan liitteenä mahdollisesti annettujen rakentamisohjeiden mukaisesti kerrosalaltaan vähintään 50 % asemakaavan sallimasta suurimmasta rakennusoikeudesta kolmen vuoden kuluessa kauppakirjan allekirjoittamisesta lukien siten, että rakennuslupaviranomainen voi siinä suorittaa käyttöönottokatselmuksen mainittuun määräaikaan mennessä.

 

9. Sanktiot

 

Mikäli ostaja ei ole täyttänyt edellä 8. kohdassa mainittua rakennusvelvoitettaan, ostaja on velvollinen suorittamaan kaupungille heti sopimussakkoa kauppahinnan suuruisen määrän.

 

10. Perheasunto-osuus ja pinta-alavaatimus

 

Tontille toteuttavasta asuntokannasta tulee 20 % olla vähintään kahden makuuhuoneen asuntoja.

 

11. Pysäköintitalon toteuttaminen (LPA-1)

 

Ostajan tulee hyväksyttää kaupungilla kortteleiden Satama-27,30 ja 31 pysäköinninkokonaissuunnitelma ennen rakennustöiden aloittamista korttelissa Satama-30 tai Satama-31. Suunnitelmassa tulee osoittaa korttelin Satama-30 pysäköintilaitokseen toteuttavien paikkojen määrä ja pysäköintilaitoksen toteuttamisaikataulu.

 

Tämän sopimuksen liitteenä on alustava luonnos autopaikoituksen järjestämisestä kaupan kohteiden alueella. Luonnoksessa on esitetty kullekin tontille suunniteltu paikoituksen minimimäärä ja samalla on esitetty maksimimäärä LPA-1 tontille sijoitettavista autopaikoista, jotka toteuttavat asemakaavan mukaiset autopaikkavaatimukset. Mikäli lopullisessa suunnitelmassa on minimäärää vähemmän autopaikkoja, tulee ne esittää rakennettavaksi LPA-1 alueelle. Ostaja sitoutuu vähintään luonnoksen mukaiseen järjestelyyn. Lisäksi todetaan, että samalla alueella muiden kaupan kohteena olevien tonttien paikoitus on mahdollista järjestää alueen toisella LPA-1 tontilla, joten kaupan kohteena oleva LPA-1 tontti palvelee ainoastaan kaupan kohteita.

 

12. Luiskat

 

Mikäli katujen rakentaminen vahvistettujen suunnitelmien mukaan vaatii kadun ja tontin pihatason korkeuserojen takia joko penger- tai leikkausluiskan ulottamista tontille, tontinomistajan on sallittava tämä korvauksetta.

 

13. Rasiteoikeudet

 

Kiinteistönomistaja on velvollinen korvauksetta sallimaan kaupungin tai sen osoittamien yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevien johtojen, laitteiden ja kiinnikkeiden sijoittamisen kiinteistölle, sen yli tai sillä oleviin rakennuksiin. Kiinteistönomistajalle korvataan em. toimenpiteistä mahdollisesti aiheutuvat suoranaiset vahingot ja haitat. Kaupungilla on oikeus merkitä em. oikeus rasitteena kiinteistörekisteriin kiinteistönomistajaa enempää kuulematta.

 

14. Pintavedet

 

Kiinteistönomistajan tulee huolehtia kustannuksellaan tonttiviemäröintinsä yhteydessä tonttiin rajoittuvilta puistoalueilta sekä jalankulkupoluilta, joilla ei ole yleistä viemäriverkkoa, tontille mahdollisesti valuvien pintavesien poisjohtamisesta.

 

15. Kunnallistekniikka ja liittymismaksut

 

Turun Vesihuolto Oy:llä on oikeus periä kiinteistönomistajalta kulloinkin voimassa olevan taksan mukaiset vesihuollon liittymismaksut ennen rakennusten verkostoihin liittämistä.

 

Turun kaupunki perii kiinteistönomistajalta vahvistetun taksan mukaisen vuotuisen hulevesimaksun.

 

Kaupunki rakentaa kustannuksellaan määräämänään aikana kiinteistön kohdalla sijaitsevat kadut katupiirustusten mukaisesti, yleiset sähkö-, tele-, vesi-, viemäri- ja kaukolämpöjohdot sekä katuvalaistuksen.

 

Kiinteistönomistaja vastaa kiinteistön kohdalla olevan kadun yleiseen käyttöön luovuttamisesta riippumatta, kadun kunnossa- ja puhtaanapidosta siten, kuin laissa kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta on säädetty ja myös kadulta tai tieltä kiinteistölle johtavan tien kunnossa- ja puhtaanapidosta. Tähän velvollisuuteen kuuluu myös lumen poistaminen ja talvihiekoitus sekä kiinteistön katuosuudella mahdollisesti olevien istutusten ja nurmikon hoito.

 

16. Naapurin oikeudet ja velvollisuudet

 

Naapuritontin omistajalla tai haltijalla on oikeus käyttää myydyn tontin aluetta tarpeelliselta osalta tontin rajaan mahdollisesti ulottuvan seinän ja vesikaton rakentamis-, korjaus-, huolto- ym. töiden suorittamista varten ollen naapuri velvollinen korjaamaan ja korvaamaan aiheuttamansa vahingon.

 

Tontin omistajalla on oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs ja routalevy enintään 500 mm naapuritontin alueelle, mikäli Turun kaupunki omistaa kyseessä olevan naapurialueen. Naapuritontin omistajalla tai haltijalla on puolestaan oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs ja routalevy enintään 500 mm puheena olevan tontin alueelle.

 

17. Lämpö- ja porakaivot

 

Kiinteistön omistaja on velvollinen huolehtimaan siitä, että sillä on kaikki maaperään porattavan lämpö- tai porakaivon sijoittamiseen tarvittavat viranomaisluvat ja että niiden sijoittamisessa noudatetaan lainsäädännön ja viranomaisten mahdollisesti asettamia vaatimuksia ja määräyksiä.

 

18. Tontin käyttö

 

Alue on pidettävä siistissä kunnossa ja asemakaavan tai rakennusluvan vaatiessa aidattava viranomaisten hyväksymällä tavalla.

 

19. Kauppaehtojen siirto

 

Edellä kohdissa 7 -18 mainitut määräykset tulee ottaa tonttia koskeviin vastaisiin luovutuskirjoihin.

 

20. Vuokraoikeuden kuolettaminen ja kiinnitysten siirto

 

Vuokraoikeuteen kohdistuvat kiinnitykset ostaja sitoutuu kustannuksellaan kuolettamaan tai siirtämään ostettavaan tonttiin. Samoin ostaja sitoutuu kustannuksellaan kuolettamaan erityisenä oikeutena kirjatun vuokraoikeuden.

 

Kaupunki antaa suostumuksensa edellisessä kappaleessa mainittujen toimenpiteiden suorittamiseen.

 

21. Irtain omaisuus

 

Tällä kauppakirjalla ei luovuteta mitään irtainta omaisuutta eikä sellaisen luovuttamisesta ole tämän kaupan yhteydessä tehty eri sopimustakaan.

 

 

Mahdolliset kauppakirjan tulkinnasta johtuvat erimielisyydet ja riidanalaiset korvaus- ja sopimussakkokysymykset ratkaisee ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeus.

 

Tätä kauppakirjaa on tehty kolme yhtäpitävää kappaletta, yksi myyjälle, yksi ostajalle ja yksi julkiselle kaupanvahvistajalle

 

 

Turussa, _________kuun __. päivänä 20xx

 

Myyjä

 

Ostaja

 

Aika ja paikka edellä mainitut.

 

Julkisen kaupanvahvistajan todistus

 

 

Föravtal om fastighetsköp

 

 

Avtalsparter:

Koy Ebbankulma (senare i detta avtal ”Koy Ebbankulma eller köparen”)

FO-nummer 3173715-2

 

Åbo stad (senare i detta avtal ”staden eller säljaren”)

FO-nummer 0204819-8

PB 355

20101 Åbo

 

Avtalsparterna nedan tillsammans parter.

 

Köpare i fastighetsaffären som görs enligt detta föravtal kan i stället för eller utöver Koy Ebbankulma vara ett bolag som hör till dess koncern och/eller en eller flera investerare som Koy Ebbankulma utser.

 

Avtalsgrunder

Stadsfullmäktiges beslut xx.xx.xxxx § xxx,

beslutet har vunnit laga kraft xx.xx.xxxx.

 

Föravtalets syfte och förutsättning för verkställandet:

 

Genom detta föravtal om fastighetsköp förbinder sig Koy Ebbankulma att köpa av Åbo stad och Åbo stad förbinder sig att sälja till Koy Ebbankulma kvarter Hamnen-30, Hamnen-31 och området som anvisats för användningsändamål AK-1 i kvarter Hamnen-27 i stadsdelen Hamnen i Åbo.

 

Förutsättningen för fastighetsöverlåtelserna i enlighet med detta föravtal om fastighetsköp är att arrenderättsaffären enligt föravtalet som undertecknades 17.3.2020 mellan Köparen och arrendatorn för områdena som ska säljas, dvs. Schenker Oy, verkställs före 1.6.2021.

 

Föravtalsobjekt:

 

1

Område med användningsändamål AK-1 i kvarter Hamnen-27 i stadsdelen Hamnen. AK-1-områdets areal är cirka 5 749 m2 och byggrätt 14 700 v-m2. Området består av ett cirka 5 428 m2 stort outbrutet område av tomt Hamnen-9-4 (853-61-9-4) och ett cirka 321 m2 stort outbrutet område av Åbo stads lägenhet Puolala 3:0 (853-514-3-0),

 

2

Del av område i kvarter Hamnen-30 i stadsdelen Hamnen, som har anvisats för användningsändamål AK-2. Områdets areal är cirka 2 496 m2 och byggrätt 50+6 050 v-m2. Området är ett cirka 2 496 m2 stort outbrutet område av det outbrutna området M501 (853-61-9-1-M501) på tomt Hamnen-9-1,

 

3

Del av område i kvarter Hamnen-30 i stadsdelen Hamnen, som har anvisats för användningsändamål AK-1. Områdets areal är cirka 2 253 m2 och byggrätt 4 600 v-m2. Området består av ett cirka 582 m2 stort outbrutet område av det outbrutna området M501 (853-61-9-1-M501) på tomt Hamnen-9-1 och ett cirka 1 671 m2 stort outbrutet område av tomt Hamnen-9-4 (853-61-9-4),

 

4

Ett 1 240 m2 (5 200 v-m2) stort område som anvisats för användningsändamål AL-1 i kvarter 31 i stadsdelen Hamnen, som består av ett cirka 964 m2 stort outbrutet område av det outbrutna området M501 (853-61-9-1-M501) på tomt Hamnen-9-1, ett cirka 78 m2 stort outbrutet område av tomt Hamnen-9-4 (853-61-9-4) och ett cirka 198 m2 stort outbrutet område av Åbo stads lägenhet Puolala 3:0 (853-514-3-0),

 

5

Ett 2 187 m2 (5 600 v-m2) stort område som anvisats för användningsändamål AK-1 i kvarter 31 i stadsdelen Hamnen, som består av ett cirka 2 m2 stort outbrutet område av det outbrutna området M501 (853-61-9-1-M501) på tomt Hamnen-9-1 och ett cirka 2 185 m2 stort outbrutet område av tomt Hamnen-9-4 (853-61-9-4),

 

6

Ett 1 227 m2 (3 800 v-m2) stort område som anvisats för användningsändamål AK-3 i kvarter 31 i stadsdelen Hamnen, som består av ett cirka 1 192 m2 stort outbrutet område av tomt Hamnen-9-4 (853-61-9-4) och ett cirka 35 m2 stort outbrutet område av Åbo stads lägenhet Puolala 3:0 (853-514-3-0),

 

7

Ett område (7 600 v-m2) som anvisats för användningsändamål LPA-1 i kvarter 31 i stadsdelen Hamnen, som består av ett cirka 1 489 m2 stort outbrutet område av tomt Hamnen-9-4 (853-61-9-4) och ett cirka 303 m2 stort outbrutet område av Åbo stads lägenhet Puolala 3:0 (853-514-3-0),

 

Köpeobjekten anvisas på kartbilagan M 477/ 16.12.2020 till detta avtal.

 

Köprätt och skyldighet:

 

Koy Ebbankulma har rätt och skyldighet att köpa områdena som detta föravtal gäller förutsatt att

 

a) det av due diligence-granskningen som tas upp senare inte framkommer faktorer som objektivt sett skulle hindra tomtaffären,

b) området som köps kan anslutas till kommunaltekniken innan den tas i bruk,

c) om färdigställandet av resten av infrastrukturen som betjänar köpeobjektet har avtalats så att byggnaden kan tas i bruk när den blir klar.

 

Ovannämnda föravtalsobjekt ska köpas i sin helhet före 31.12.2028. Köparen har rätt att välja i vilken ordning flervåningshustomterna köps med beaktande av områdets/tomternas infrastrukturberedskap och deras anslutning till infrastrukturnätverk.

 

Fastighetsaffärerna ska framskrida så att Koy Ebbankulma köper minst 4.000 v-m2 av ovannämnda kvarter under varje kalenderår. Fastighetsaffärerna beräknas kumulativt från det att avtalet inleds, vilket betyder att t.ex. en anskaffning av 8.000 v-m2 år 2021 innebär att köpskyldigheten uppfylls för åren 2021 och 2022.

 

Om Koy Ebbankulma avviker från köpskyldigheten som nämns här har staden rätt att säga upp föravtalet med en separat skriftligt meddelande. Efter meddelandet ska Koy Ebbankulma inom 2 månaders tid genomföra fastighetsköpet som förutsätts i detta avtal.

 

Köpeskillingar och köpevillkor

 

Köpeskillingarna för fastighetsaffärerna fastställs enligt följande:

 

Objekt

byggrätt

€/v-m2

köpeskilling

 

 

 

 

Hamnen-27 (AK-1)

14 700 v-m2

420 €

6.174.000 €

Hamnen-30 (AK-2)

6 100 v-m2

440 €

2.684.000 €

Hamnen-30 (AK-1)

4 600 v-m2

440 €

2.024.000 €

Hamnen-31 (AL-1)

5 200 v-m2

440 €

2.288.000 €

Hamnen-31 (AK-1)

5 600 v-m2

420 €

2.352.000 €

Hamnen-31 (AK-3)

3 800 v-m2

420 €

1.596.000 €

Hamnen-31 (LPA-1)

7 900 v-m2

20 €

152.000 €

 

Gällande varje överlåtelseobjekt binds enhetspriset för byggrätten (v-m2) till levnadskostnadsindexet (1951:100). Datumet när föravtalet undertecknas är basindexet det senast offentliggjorda poängtalet _________ och som jämförelseindex används det senast offentliggjorda poängtalet datumet då avtalen för varje tomtaffär undertecknades. Enhetspriset för byggrätten (v-m2) justeras i förhållande till ändringen av basindexet och jämförelseindexet och denna ändring beaktas vid uträkningen av köpeskillingen för varje enskilda fastighetsöverlåtelse.

 

Till övriga delar utarbetas de egentliga köpebreven som grundar sig på detta föravtal enligt köpevillkoren i bilagan till detta föravtal och i övrigt enligt stadens standardvillkor så att alla köpevillkor antecknas i de tomtvisa köpebreven.

 

Föravtalets giltighet och avgörande av meningsskiljaktigheter

 

Detta föravtal är i kraft till 31.12.2028. Köparen har efter att detta föravtal ingåtts och innan den slutliga affären verkställs rätt att enligt separat överenskommelse vidta åtgärder för att på egen bekostnad genomföra en due diligence-granskning av köpeobjekten. Säljaren förbinder sig att se till att köparen får tillgång till allt material som behövs för ovannämnda granskning.

 

Säljaren och Köparen strävar efter att avgöra meningsskiljaktigheter som detta föravtal eventuellt ger upphov till i första hand genom förhandlingar. Om förhandlingarna inte leder till överenskommelse, avgörs tvisterna av Egentliga Finlands tingsrätt som första rättsinstans.

 

 

Detta föravtal har upprättats i tre likalydande exemplar, ett för säljaren, ett för köparen och ett för det offentliga köpvittnet.

 

Åbo den xx xx 20xx

 

ÅBO STAD

På Åbo stads vägnar:

 

 

xxx xxx         xxx xxx

 

Vi godkänner detta avtal och förbinder oss att uppfylla dess villkor.

Tid och plats enligt ovan.

 

xxx

 

 

INTYG AV OFFENTLIGT KÖPVITTNE

 

I min egenskap av offentligt köpvittne intygar jag att xxxx xxx xxx och xxxx xxx xxx som säljare på Åbo stads vägnar och som köpare på xxxx xxx xxx vägnar har undertecknat detta föravtal och att bägge har varit samtidigt närvarande då föravtalet styrkts. Jag har kontrollerat undertecknarnas identitet och konstaterat att avtalet har satts upp enligt 2 kap. 1 § i jordabalken.

 

 

 

 

Åbo den xx xx 20xx

 

 

xxx xxx

xxxx

beteckning 8532/xx

Köpvittnets arvode €.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilaga, Utkast till köpebrev/köpevillkor:

 

Säljare

Åbo stad    (nedan staden)

FO-nummer: 0204819-8

PB 355

20101 Åbo

 

Köpare      xxxxxxxxxxxx

 

Köpeobjekt:   xxxxxxxxxxxx

 

 

Köpeskilling      xxxxxxxxxxxx

 

Grunderna för köpet

Stadsfullmäktiges beslut xx.xx.xxxx § xxx,

beslutet har vunnit laga kraft xx.xx.xxxx.

 

Övriga villkor för köpet:

Alla villkor för fastighetsköpet ingår i detta köpebrev.

 

1 Betalning av köpeskillingen och legaliseringskostnader för förvärvet

 

Köpeskillingen betalas till 100 % vid köpslutet eller på det konto som säljaren meddelar innan köpebrevet undertecknas och kvitteras som betald genom undertecknandet av detta köpebrev

 

Köparen svarar för utgifterna som köpet förorsakar samt kostnaderna för lagfart av förvärvet.

 

2 Ägande- och besittningsrätt

 

Köparen får köpeobjektet i sin ägo och besittning fri från inteckningar och andra servitut och betalningsskyldigheter än de som anges i detta köpebrev.

 

Byggnaden, konstruktionerna och anordningarna på tomten som ägs av ägaren ingår inte i köpet.

 

3 Granskning av arrendeområdet

 

Köparen besitter arrenderätten med anläggningsbeteckning 853-61-9-4-L1 i kvarter 4 i Åbo stadsdel 9 samt byggnaderna och konstruktionerna på den enligt arrendeavtalet som undertecknades 6.5.1996 (ca 35.369 m2). Detta avtal ändras så att de outbrutna områdena som utgör köpeobjektet stryks ur avtalet. Arrendet justeras i förhållande till det gamla och det nya arrendeområdets arealer. Samma princip tillämpas om arrendeavtalet ändras på nytt innan det upphör att gälla. En bilaga över ändringarna bifogas till det egentliga avtalet.

 

Dessutom förbehåller sig staden rätten att ändra ovannämnda arrendeavtal när det gäller gator, allmänna områden och kvarter 28 enligt sina behov. Ändringen görs 6 månader efter stadens skriftliga meddelande så att Köparen har tillräckligt med tid att sköta skyldigheterna enligt arrendeavtalet, såsom rivning av byggnader.

 

4 Inteckningar och panträtter

 

Tomten som utgör köpeobjektet säljs fri från inteckningar och andra servitut.

 

5 Inspektion av köpeobjektet, handlingar och markanvändning

 

Köparen har granskat köpeobjektet, dess område och gränser samt bekantat sig med terrängförhållandena i området.

 

Därtill har köparen tagit del av följande handlingar gällande tomten:

 

- lagfartsbevis xx.xx.20xx

- gravationsbevis xx.xx.20xx

- fastighetsregister xx.xx.20xx

- plankarta och planbestämmelser xx.xx.20xx

 

6 Ansvar för marken på köpeobjektet

 

Köparen har besuttit bl.a. tomtområdet som ska säljas enligt de 6.5.1996 undertecknade arrendeavtalen från och med xx.xx.2020 fram till köpslutet. Säljaren meddelar att köpeobjektet delvis utgjort ett arrendeområde som senast varit utarrenderat till Schenker Oy fram till xx.xx.2020. Schenker Oy och de föregående arrendatorerna har använt köpeobjektet för terminalverksamhet från och med 1970-talet. I terminalverksamheten ingick lagring av kemikalier. På arrendeområdet fanns en oljecistern, som sedermera har avlägsnats. Innan terminalverksamheten inleddes bestod området av fyllnadsjord.

 

För köpeobjektet gäller följande utredningar:

- Oy Esso Ab:s undersökning av skadliga ämnen i jorden vid Turun Kiitolinjas DI-punkt 5.11.1997

- Golder Associates Oy, Miljöbedömning, Hertig Johans parkgata 4 Åbo, 5.10.2018

- Golder Associates Oy, Bedömning av markens föroreningsgrad och saneringsbehov 2.5.2019

- Golder Associates Oy, Miljöteknisk tilläggsutredning, Hertig Johans parkgata 4, 6.5.2019

- Insinööritoimisto Sauli Maanpää Ky, jordmånsutredning 3.9.1996

 

Dessutom har stadsmiljösektorn, miljöskyddet gett ett utlåtande 28.6.2019 (Bilaga)

 

Arrendeavtalet gällande köpeobjektet överfördes till köparen xx.xx.2021 genom en arrenderättsaffär mellan Köparen och Schenker Oy. De gällande arrendeavtalen har undertecknats 6.5.1996 och arrendeområdet har utvidgats genom en ändring i arrendeavtalet som undertecknades 17.3.2005.

 

I den gällande detaljplanen har köpeobjektet anvisats för boende. Om det påträffas förorening av marken eller grundvattnet på köpeobjektet och om myndigheterna förutsätter saneringsåtgärder på tomten på grund av ändringen av områdets användningsändamål, svarar staden för saneringen.

 

Om det påträffas förorening av marken eller grundvattnet eller nedskräpning på köpeobjektet, svarar staden för alla sanerings- och städningskostnader när det gäller förorening och nedskräpning som förorsakats av stadens verksamhet eller innan det 6.5.1996 daterade arrendeavtalet undertecknats, och vad gäller utvidgningen av arrendeområdet innan det 17.3.2005 daterade ändringsavtalet undertecknats.

 

Säljaren och Köparen konstaterar att den som förorsakar föroreningen är alltid i första hand ansvarig för iståndsättningen av förorenad mark och grundvatten och kostnaderna som detta föranleder, och detta köpevillkor frigör den eventuella förorsakaren inte i något avseende från sanerings- eller kostnadsansvaret.

 

Miljöskyddet vid Åbo stad konstaterade i sitt utlåtande 28.6.2019 att det på basis av riskbedömningen som lagts fram inte finns ett behov av att iståndsätta förorenad mark i objektet, men att behandlingen av mark med skadliga ämnen som grävs fram i samband med byggandet kräver en anmälning till miljöskyddet. Köparen utarbetar en iståndsättningsplan för marken i köpeobjektet. Planen ska utarbetas så att saneringen görs på det sätt som är ekonomiskt mest fördelaktigt. Köparen ska lägga fram iståndsättningsplanen till säljaren för godkännande innan den lämnas till myndigheterna. Säljaren ska godkänna eller förkasta iståndsättningsplanen inom en månad. Efter att ha godkänt iståndsättningsplanen ska säljaren stå för de kostnader för sanering av marken på köpeobjektets mark som krävs av myndigheterna på basis av iståndsättningsplanen. I kostnaderna som säljaren svarar för ingår tilläggskostnader som förorsakas av den förorenade marken (halten av skadliga ämnen överskrider det lägre riktvärdet i SRf 214/2007) och som avviker från normal markbyggnad som byggandet av området förutsätter, såsom kostnaderna för miljöteknisk inspektör samt transport och mottagning av förorenad mark.

 

Köparen svarar för saneringen på det sätt som är ekonomiskt mest fördelaktigt och så att saneringen inte orsakar dröjsmål för köparens byggprojekt på tomten. Säljaren utser en miljöteknisk inspektör för saneringen och svarar direkt för dessa kostnader. Säljaren svarar inte för saneringskostnader som inte grundar sig på iståndsättningsplanen eller den behöriga myndighetens beslut eller som inte har gjorts under handledning av den miljötekniska inspektör som säljaren utsett. Staden svarar inte heller för kostnader som förorsakats av avlägsnande och transport av jordmassor i den mån de enbart förorsakats av genomförandet av byggprojektet och inte till den del som det gäller köparens besparingar i kostnader som i övrigt är bundna till byggprojektet (t.ex. kostnader för grävning och transport av förorenad mark i den mån de skulle utföras också utan saneringen av förorenad mark).

 

Övriga extra kostnader i anslutning till saneringen av förorenad mark kan förhandlas mellan säljaren och köparen förutsatt att detta sker på förhand innan åtgärden vidtas. I övrigt svarar köparen för extra kostnader.

 

Saneringskostnaderna betalas mot faktura eller fakturor som skickas av köparen.

 

Om köparen inte lägger fram iståndsättningsplanen för myndigheten inom ett år från köpslutet eller om köparen lägger fram iståndsättningsplanen till myndigheten innan säljaren har godkänt den eller tidsfristen för säljarens godkännande har gått ut, svarar köparen för saneringskostnaderna.

 

Om ingen överenskommelse kan nås om iståndsättningsplanen och saneringen av marken ska skötas av staden i enlighet med 133 § i miljöskyddslagen, ska staden konkurrensutsätta saneringsarbetet i enlighet med lagen om offentlig upphandling. Om konkurrensutsättningen av saneringen som staden utför enligt upphandlingslagen samt det därpå följande saneringsarbetet orsakar dröjsmål vid inledandet av tomtbyggandet, är staden inte i något avseende ansvarig för de extra kostnader eller skador som detta dröjsmål eventuellt orsakar köparen.

 

7 Byggbarhet

 

Köparen svarar för valet av grundläggningssätt för fastigheten, för markundersökningar och andra undersökningar i anslutning till planeringen av byggprojektet, för utredningar av konstruktionslösningar för projekten som förutsätts av grunden, för utredningar av var eventuella underjordiska ledningar och rör ska placeras samt övrig detaljerad utredning av byggbarheten.

 

Om köparens byggprojekt förutsätter flyttning av underjordiska ledningar svarar köparen för kostnaderna för flyttningen av ledningarna. Köparen är skyldig att låta ledningarnas ägare godkänna planerna för flyttning av ledningar samt att avtala med ledningarnas ägare om vidtagandet av flyttningsåtgärder.

 

8 Byggnadsskyldighet

 

På fastigheten ska enligt godkända ritningar, byggnadsordningen och byggnadsanvisningarna som eventuellt ges i en bilaga till köpebrevet byggas en våningsyta på minst 50 % av den största byggrätten som tillåts i detaljplanen inom tre år från det att köpebrevet undertecknats så att bygglovsmyndigheten kan förrätta en syn för ibruktagande inom den bestämda tidsfristen.

 

9 Sanktioner

 

Om köparen inte uppfyller byggnadsskyldigheten som nämns ovan i punkt 8 är köparen skyldig att omedelbart betala avtalsvite som är lika stor som köpeskillingen till staden.

 

10 Andel familjebostäder och arealkrav

 

Av bostäderna som byggs på tomten ska minst 20 % vara bostäder med minst två sovrum.

 

11. Byggande av parkeringshus (LPA-1)

 

Köparen ska låta staden godkänna helhetsplanen för parkering i kvarter Hamnen-27, 30 och 31 innan byggandet inleds i kvarter Hamnen-30 eller Hamnen-31. I planen ska anges antalet bilplatser i parkeringsanläggningen i kvarter Hamnen-30 samt tidtabellen för dess byggande.

 

Bifogat till detta avtal finns ett preliminärt utkast till anordnandet av bilparkering på köpeobjektens område. I utkastet presenteras det planerade minimiantalet bilplatser på varje tomt och samtidigt maximiantalet bilplatser på LPA-1-tomten, vilka uppfyller kraven på bilplatser i detaljplanen. Om antalet bilplatser i den slutliga planen är mindre än minimiantalet ska det föreslås att dessa byggs på LPA-1-området. Köparen förbinder sig till ett arrangemang som åtminstone motsvarar utkastet. Dessutom konstateras att bilparkeringen för områdets andra tomter som utgör köpeobjektet kan anordnas på områdets andra LPA-1-tomt, vilket innebär att LPA-1-tomten som utgör köpeobjektet endast betjänar köpeobjekten.

 

12 Slänter

 

Om byggandet av gatorna enligt de fastställda planerna kräver en terrass eller ytterslänt fram till tomten på grund av höjdskillnaden mellan gatan och tomtens marknivå, ska tomtägaren utan ersättning tillåta detta.

 

13 Servitutsrättigheter

 

Fastighetsägaren är skyldig att utan ersättning tillåta att stadens eller av staden anvisade ledningar, apparater och fästanordningar som är till nytta för samhället eller fastigheten placeras på fastigheten, över fastigheten eller i byggnader som finns på fastigheten. Fastighetsägaren ersätts för eventuella direkta skador och olägenheter som orsakats av ovannämnda åtgärder. Staden har rätt att anteckna ovannämnda rätt som servitut i fastighetsregistret utan att höra fastighetsägaren desto mer.

 

14 Ytvatten

 

Fastighetsägaren ska på egen bekostnad i samband med avloppsanläggning på tomten svara för avledningen av eventuellt ytvatten som rinner till tomten från parkområden som gränsar till fastigheten eller gångvägar som inte har allmänt avloppsnät.

 

15 Kommunalteknik och anslutningsavgifter

 

Åbo Vattenförsörjning Ab har rätt att uppbära en avgift för anslutning till vattenförsörjningsnätet enligt den taxa som är i kraft innan byggnaderna ansluts till nätverken.

 

Åbo stad uppbär årligen en dagvattenavgift enligt fastställd taxa av fastighetsägaren.

 

Staden bygger på egen bekostnad under den tid som den fastställt gatorna vid fastigheten enligt gaturitningar, samt allmänna el-, tele-, vatten-, avlopps- och fjärrvärmeledningar och gatubelysning.

 

Fastighetsägaren ansvarar för underhåll och renhållning av gatan, oavsett om gatuområdet vid fastigheten överlåtits till allmänt bruk, enligt det som föreskrivs i lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden. Fastighetsägaren ansvarar också för underhåll och renhållning av vägen som från gatan eller vägen leder till fastigheten. Till denna skyldighet hör också avlägsnande av snö och vintersandning samt skötsel av eventuella planteringar och gräsmatta på fastighetens gatuavsnitt.

 

16 Grannens rättigheter och skyldigheter

 

Granntomtens ägare eller innehavare har rätt att använda det sålda tomtområdet till nödvändiga delar för att utföra bygg-, reparations- och underhållsarbeten e.d. av vägg och yttertak som eventuellt sträcker sig fram till tomtgränsen och har således grannens skyldighet att reparera och ersätta skador som denne själv förorsakat.

 

Tomtägaren har rätt att vid byggande fast i tomtgränsen installera en takfots- och tjälskiva högst 500 mm på granntomtens område, om Åbo stad äger grannområdet i fråga. Granntomtens ägare eller innehavare har i sin tur rätt att vid byggande fast i tomtgränsen installera en takfots- och tjälskiva högst 500 mm på ifrågavarande område.

 

17 Värme- och borrbrunnar

 

Fastighetsägaren är skyldig att se till att han har alla myndighetstillstånd som behövs för placeringen av värme- och borrbrunnar i marken och att eventuella krav och bestämmelser som förekommer i lagstiftning eller ges av myndigheterna iakttas vid placeringen av dessa.

 

18 Användning av tomten

 

Området ska hållas i vårdat skick och vid behov inhägnas på ett sätt som godkänts av myndigheterna om detaljplanen eller bygglovet så kräver.

 

19 Överföring av köpevillkor

 

Bestämmelserna som nämns ovan i punkterna 7–18 ska tas upp i överlåtelsehandlingar gällande tomten.

 

20 Dödande av arrenderätt och överföring av inteckningar

 

Köparen förbinder sig att på egen bekostnad antingen döda inteckningarna som hänför sig till arrenderätten eller överföra dem på tomten som ska köpas. Samtidigt förbinder sig köparen att på egen bekostnad döda arrenderätten som inskrivits som en särskild rättighet.

 

Staden ger sitt samtycke till vidtagandet av de åtgärder som nämns i föregående kapitel.

 

21. Lösöre

 

Genom detta köpebrev överlåts inget lösöre och inget separat avtal har ingåtts om överlåtelse av lösöre i samband med detta köp.

 

 

Eventuella meningsskiljaktigheter om tolkningen av köpebrevet och omtvistade frågor kring ersättning och avtalsvite avgörs av Egentliga Finlands tingsrätt som första rättsinstans.

 

Detta köpebrev har upprättats i tre likalydande exemplar, ett för säljaren, ett för köparen och ett för det offentliga köpvittnet.

 

 

Åbo, den __ _________ 20xx

 

Säljare

 

Köpare

 

Tid och plats såsom nämns ovan.

 

Intyg av offentligt köpvittne