Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus6608.02.202110
Kaupunginvaltuusto3615.02.202111

792-2021 (10 03 02)

Luolavuoren yläkoulun siirrettävät väistötilat, Ruiskatu 8

Tiivistelmä: -

Kh § 66

Tilapalvelujohtaja Tuomas Koskiniemi, toimitilapäällikkö Minna Juselius, tilahallintapäällikkö Leevi Luoto ja rakennuttajainsinööri Iiro Tainio 29.1.2021:

Kaupunginhallitus käsitteli kokouksessaan 30.11.2020 § 521 Luolavuoren koulun, Nummenpakan ja Katariinan koulun, Kupittaan koulun sekä Pernontien päiväkodin käyttöön tarvittavien tilaelementtien hankintaa, kilpailutuksen lähtökohtia ja hankinnan kriteerejä. Kaupunginhallitus päätti, että

Kaupunginhallituksen päätöksen mukaiset kilpailutukset on tehty ja tarjoukset saatu. Tarjousten pohjalta tehtävät päätökset on tarkoituksenmukaista tehdä kohdekohtaisesti, sillä eri kohteisiin saatiin tarjouksia eri toimijoilta. Kaupunginvaltuuston hyväksymien tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeiden mukaan päätösvalta yli kolmen miljoonan euron tilainvestoinneissa ja vuosivuokraltaan yli 300 000 euron vuokrasopimuksissa on kaupunginvaltuustolla.

Tilapalvelut julkaisi 15.12.2020 julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa hankintailmoituksen koskien Luolavuoren yläkoulun siirrettävät väistötilat, Ruiskatu 8 - KVR-urakan hankintaa. Hankinnassa käytettiin avointa menettelyä ja valintaperusteena halvinta hintaa.

Tarjousvertailujen yhteydessä hankintayksikkö on havainnut, että tarjouspyynnöstä on puuttunut rakennusten sijoitteluun liittyen olennainen tieto tulevan saattoliikenneratkaisun vaatimasta aluevarauksesta merkityllä alustavalla rakennusten sijoituspaikalla. Lisäksi perustamistapalausunnossa esitetty suositeltu rakennuksen sijoituspaikka ylitti rakennusalueen rajan.

Saatujen tarjouksien liitesuunnitelmissa näiden rajojen epäselvyydestä johtuen tarjotut ratkaisut ylittävät em. aluerajoja ja osin estävät huolto/jättöliikennereitin toteuttamisen tarjousaikana Turun kaupungin liikennesuunnittelun kanssa sovittujen uusien henkilö- ja huoltoliikenteen periaatteiden mukaisesti.

Näistä syistä hankintayksikkö katsoo tarpeelliseksi keskeyttää hankinnan ja aloittaa sen uudelleen täydennetyillä tarjouspyynnön tiedoilla.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016; jäljempänä hankintalaki) 125 §:n mukaan hankinta menettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä.

Lain perustelujen mukaan pykälä säilyy muuttumattomana aikaisemman hankintalain (348/2007) 73 a §:ään nähden. Entisen lain 73 a §:n perusteluiden (HE 182/2010) mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Oikeuskäytännössä hankintamenettelyn keskeyttämiseen on suhtauduttu suhteellisen sallivasti, eikä uudella säännöksellä ole tarkoitus tiukentaa vallitsevaa tulkintakäytäntöä. Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen (1.12.2009 alkaen Unionin tuomioistuimen) oikeuskäytännön mukaan hankintaviranomaisen on keskeytyspäätöksen tehdessään noudatettava julkisia hankintoja koskevia yhteisön oikeuden perussääntöjä, kuten muun ohella syrjinnän kiellon ja yhdenvertaisen kohtelun periaatteita. Hyväksyttävänä hankinnan keskeyttämisen perusteena on yhteisön oikeuskäytännössä katsottu esimerkiksi se, että tarjouspyyntö on osoittautunut tulkinnanvaraiseksi. Kotimaisen oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen on perustunut todellisiin syihin (KHO 28.9.2006 taltio 2514). Hyväksyttävänä keskeyttämisperusteena on pidetty mm. hankinnan kohteen tai hankinnan tarpeen muuttumista hankintamenettelyn aikana ja epäonnistunutta tarjouspyyntöä, jonka perusteella on ollut mahdotonta suorittaa vertailua. Hankinnan keskeyttäminen tarkoittaa asiallisesti hankintamenettelyn päättämistä hankintaa tekemättä, vaikka hankintayksikön hankintatarve pysyisikin ennallaan.

Pykälän 2 momentin mukaan hankinnan keskeyttämistä koskevasta ratkaisusta tulisi hankintalain 73 §:n mukaisesti tehdä perusteltu päätös, joka annetaan valitusosoituksineen tiedoksi tarjouskilpailuun osallistuneille. Päätöksen perusteluista tulisi käydä ilmi keskeyttämisratkaisuun vaikuttaneet seikat sellaisella tarkkuudella, että ehdokas tai tarjoaja voi päätöksen ja sen perustelujen nojalla arvioida, onko keskeyttämisessä noudatettu lain velvoitteita. Hankinnan keskeyttämistilanteessa hankintayksikön tulee usein ottaa kantaa myös keskeytettyä menettelyä koskevien asiakirjojen julkisuuteen. Tulkintaohjeena voitaisiin pitää, että hankinnan keskeyttämistilanteessa asianosaisen tiedonsaanti-intressi ei koske kilpailevia tarjouksia, vaan hankintayksikön keskeyttämispäätöstä ja sen perusteluita. Näin ollen erityisesti tarjousasiakirjat voitaisiin pitää salassa asiakirjojen julkisuudesta annetun lain (612/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella aina siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta.

Edellä mainittujen perusteiden nojalla voidaan todeta, että hankintalain mukaiset edellytykset hankinnan keskeyttämiselle ja käynnistämiselle uudelleen ovat olemassa.

Ruiskadulle sijoitettavien väistötilojen tulisi olla käytössä koulutyön alkaessa syyslukukaudella 2021. Luolavuoren koulu, joka siirtyy väistötiloihin Ruiskadulle, toimii tällä hetkellä kaupunginhallituksen hyväksymällä määräaikaisella vuokrasopimuksella Sepänkatu 1, L-siiven tiloissa. Vuokrasopimus päättyy 30.6.2021. Näin ollen on tärkeää saada hankintapäätös aikaiseksi niin pian kuin mahdollista. Tarkoituksenmukaista olisi, että uuden kilpailutuksen pohjalta hankintapäätöksen tekisi kaupunginhallitus, joka kokoontuu kaupunginvaltuustoa useammin. Kaupunginvaltuuston tulisi valtuuttaa kaupunginhallitus tekemään hankintapäätöksen tämän Ruiskadun tilaelementtikohteen osalta.

Kaupunginjohtaja Minna Arve

EhdotusKaupunginhallitus päättää keskeyttää Luolavuoren yläkoulun siirrettävät väistötilat, Ruiskatu 8 -hankinnan ja käynnistää sen viipymättä uudelleen täydennetyillä tarjouspyynnön tiedoilla. Kaupunginhallitus valtuuttaa tilapalvelujohtajan allekirjoittamaan uuden tarjouspyynnön.

Lisäksi kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se normaaleista päätösvaltarajoista poiketen valtuuttaa kaupunginhallituksen tekemään hankintapäätöksen uuden tarjouskilpailun pohjalta sekä päättämään, tai valtuuttamaan viranhaltijan päättämään, Kuntarahoituksen kanssa solmittavasta rahoitussopimuksesta sekä urakoitsijan, kaupungin ja rahoittajan rooleja ja vastuita koskevasta kolmikantasopimuksesta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa olivat etäyhteydellä selvittämässä tilapalvelujohtaja Tuomas Koskiniemi ja toimitilapäällikkö Minna Juselius.

Kv § 36

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää normaaleista päätösvaltarajoista poiketen valtuuttaa kaupunginhallituksen tekemään hankintapäätöksen uuden tarjouskilpailun pohjalta sekä päättämään, tai valtuuttamaan viranhaltijan päättämään, Kuntarahoituksen kanssa solmittavasta rahoitussopimuksesta sekä urakoitsijan, kaupungin ja rahoittajan rooleja ja vastuita koskevasta kolmikantasopimuksesta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian käsittely kokouksessa

Ryhdyttäessä käsittelemään asiaa puheenjohtaja Rantanen ilmoitti hallintosäännön 145 §:n nojalla rajoittavansa tässä asiassa pidettävien puheenvuorojen pituuden enintään 5 minuuttiin.

Jakelu

tpvKonsernihallinto, tilapalvelut
tiedSivistystoimiala