Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 272 | 08.06.2020 | 2 | |
Kaupunginvaltuusto | 96 | 15.06.2020 | 26 |
10431-2018 (10 03 01, 00 01 02, 03 06 02)
Logomon sillan rakentamishankkeen kustannusarvion ylitys ja määrärahan korotus
Tiivistelmä:
Kaupunginvaltuustolle esitetään selvitys Logomon sillan rakentamishankkeen etenemisestä ja kustannusten ylittymisestä. Kaupunginvaltuustolle esitetään, että Logomon sillan kokonaiskustannukseksi vahvistetaan 19,5 miljoonaa euroa, joka sisältää riskivarausta 1,0 miljoonaa euroa. Investointimäärärahan tarkistus huomioidaan kaupungin talousarviossa 2021.
Kh § 272
Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää, rakennuttamispäällikkö Jukka Mäenpää ja controller Johanna Korpikoski 5.6.2020:
Taustaa
Kaupunginvaltuusto on 15.10.2018 § 191 päättänyt, että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 13,5 miljoonaa euroa sisältäen 200.000 euron suuruisen varauksen keskeneräisten suunnitelmien viivekustannuksista, ja että investointimäärärahan tarkistus huomioidaan kaupungin talousarviossa 2019.
Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti, että siltahankkeen osalta selvitetään hankkeen valmistelu- ja päätöksentekoprosessi sekä arvioidaan tarve virkamiesoikeudellisiin toimenpiteisiin. Tämän lisäksi infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeita tulee muuttaa siten, että pientenkin hankkeiden valmistelua ja päätöksentekoa toimielintasolla lisätään. Ensin mainittu asiakokonaisuus käsiteltiin kaupunginhallituksessa 29.4.2019 § 183 ja päivitetty infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohje hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 23.9.2019 § 139.
Kun kaupunginvaltuusto päätti Logomon sillan kustannusarviosta lokakuussa 2018, arvio hankkeen valmistumisesta oli heinäkuu 2019. Tuolloin suunnittelutyön toteuttajan eli VR Trackin suunnitelmat olivat myöhässä sopimuksenmukaisesta aikataulusta noin vuoden ja kolme kuukautta.
Sillan rakennusurakan aikataulua jouduttiin tämän jälkeen päivittämään 25.3.2019 vastaamaan toteutunutta suunnitelmatilannetta ja sillan kustannusarvio päivitettiin 16.4.2019. Arvioitu kokonaiskustannus oli 16.044 milj. euroa. Esityksen mukaan silta arvioitiin saatavan kokonaisuudessaan käyttökuntoon syyskuussa 2020.
Kaupunginvaltuusto päätti 20.05.2019 § 70, että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 16.044 miljoonaa euroa, ja että investointimäärän tarkistus huomioidaan kaupungin talousarviossa 2020 edellä esitetyllä tavalla.
Suunnittelun tilanne
Sillan tukitornien ja pääkannattimen suunnitelmiin tuli loppuvuodesta 2018 ulkoisen tarkastuksen seurauksena merkittäviä muutoksia ja pääkannattimen asennukseen liittyviä suunnitelmia joudutaan osin kehittämään edelleen.
Suunnitelma-aineistolle on saatu ulkoisen tarkastuksen ja Väyläviraston hyväksyntä (osin ehdollisena) 1.2.2019 eli lähes viisi kuukautta edellisessä selvityksessä arvioitua ajankohtaa myöhemmin. Suunnitelmien on 8.3.2019 katsottu valmistuneen sellaiseen valmiusasteeseen, että sillan pääkannattimen teräsosien tilausvalmistelu on voitu aloittaa, ja suunnitelmapuutteet eivät enää aiheuttaisi viivästystä konepajatöiden etenemiselle.
Siihen saakka kuitenkin suunnitelmapuutteet ja virheet aiheuttivat edelleen viivästystä ja kustannuksia.
Urakan eteneminen ja aikataulu
Sillan rakennusurakan aikataulu on 25.3.2019 päivitetty vastaamaan toteutunutta suunnitelmatilannetta. Päivitetyn aikataulun mukaan sillan rakentamisen urakka-aikaa joudutaan jatkamaan 4.9.2020 asti. Sillan rakennusurakoitsijan tavoitteellisen aikataulun mukaan sillan rakenteet valmistuvat kuitenkin kesäkuussa 2020.
Sillan tukien (T2-T4) perustusten vahvistustyöt ovat valmistuneet helmikuun alussa 2019, jonka jälkeen rakennustyöt työmaalla olivat pysähdyksissä huhtikuun 23. päivään asti, jolloin tukitornien pystytystyöt käynnistyivät.
Kuten edellä on todettu, ulkoinen tarkastus edellytti muutoksia suunnitelmiin, minkä johdosta jo valmistettuja tukitorneja jouduttiin osittain purkamaan sekä tekemään niihin merkittäviä muutoksia. Tukitornit muutostöineen ovat nyt valmistuneet ja yhtä lukuun ottamatta ne on asennettu paikoilleen. Viimeinen tukitorni asennetaan viikonlopun aikana.
Suunnitelmien edelleen viivästyttyä, on pääurakoitsijalle, ja osittain myös pääurakoitsijan alihankkijana toimivalle konepajalle aiheutunut lisää viivekustannuksia 1.10.2018 jälkeen. Pääurakoitsijalle maksettavat viivekustannukset päättyvät päivitetyn aikataulun mukaan syyskuussa 2019, kun pääkannattimen nostotyöt voivat alkaa.
Edelleen suunnitelmamuutoksista aiheutuu teräsmäärien kasvua alkuperäiseen suunnitelmaan verrattuna. Alkuperäisten rakennesuunnitelmien mukaiset teräsmäärät eivät suunnittelijan eikä ulkoisen tarkastuksen näkemyksen mukaan olleet riittäviä siihen, että rakenteen lujuus ja kestävyysvaatimukset olisi voitu saavuttaa. Rakenteellinen kestävyys siltarakenteessa on saavutettava kaikissa ääriolosuhteissa.
Merkittävin aikatauluun vaikuttava tekijä suunnittelutyön myöhästymisen lisäksi on sillan pääkannattimen teräsosien toimitusaika. Siltarakenne sisältää betoniperustusten lisäksi noin 1000 tonnia teräsrakenteita. Pääkannattimen suunnitelmaan on sillan poikkeuksellisen rakenteen vuoksi jouduttu laatimaan yli 800 osasuunnitelmaa mitoituksineen ja lujuuslaskelmineen. Kaikki nämä suunnitelmat on tarkastettu ensin suunnittelijan sisäisessä laadunvalvonnassa ja tämän jälkeen tilaajan kahden eri tarkastajatahon toimesta. Aiemmin eli urakkahankintahetkellä suunnitelmat sisälsivät osasuunnitelmia noin 200 kappaletta.
Alla kulkevan junaliikenteen ja ratapihan vuoksi sillan kestävyyttä tai toimivuutta ei ole turvallisuussyistä voitu millään tavalla vaarantaa. Siksi suunnittelua on jouduttu jatkamaan niin kauan, kunnes riittävän lujuuden, toimivuuden ja asennettavuuden takaava suunnitteluratkaisu on varmasti löydetty. Vasta tämän jälkeen teräsosien tilaukset on voitu tehdä.
Pääkannattimen konepajavalmistuksen ja asennuksen jälkeen syksyllä 2019 urakka työmaalla jatkui kävelykannen, julkisivujen, talotekniikan, portaiden ja hissien asennuksilla.
Urakoitsija on keskeyttänyt työt kohteessa 4.5.2020 alkaen kokemiensa suunnitelmapuutteiden ja muiden näkemyserojen vuoksi.
Kaupunginvaltuuston päätöksen 20.5.2019 jälkeen keskeisimmät kustannuksiin ja aikataulun muutoksiin vaikuttaneet seuraavat syyt:
Kustannukset
Vuoden 2018 syyskuussa tilanne Logomon sillan kustannusten muodostumisen osalta oli seuraava:
Suunnittelu | 745.000 € |
* muutostyöt | 156.000 € |
* työmaapalvelu | 49.000 € |
Rakennuttaminen, valvonta, ulkoinen tarkastus ja maavuokra | 500.000 € |
Rakennusurakka | 8.540.000 € |
* muutos- ja lisätyöt | 1.400.000 € |
* viivekustannukset | 331.580 € |
11.721.000 € |
Arviot urakoitsijan viivekustannuksista ajalta
1.1.2018 - 31.7.2018 | 576.527 € |
1.8.2018 - 31.9.2018 | 200.000 € |
Suunnitelmamuutosten lopullinen vaikutus |
800.000 € |
1.576.000 € | |
Arvio lopullisista kustannuksista | 13.297.000 € |
Tuolloin kaupunginhallitukselle ja kaupunkiympäristölautakunnalle annetussa selvityksessä todettiin, että suunnitelmamuutosten lopulliset kustannusvaikutukset saadaan laskettua vasta suunnitelmien valmistuttua. Arviolaskelmassa ei myöskään otettu huomioon sillan rakennussuunnittelijalle muun muassa suunnitelmien viivästymisen takia mahdollisesti muodostuvan korvausvelvollisuuden määrää.
Sillan kustannusarvio 16.4.2019
Logomon sillan kokonaiskustannuksien muodostuminen: | |
Suunnittelu | 745.000 € |
* muutostyöt | 156.000 € |
* työmaapalvelu | 49.000 € |
Rakennuttaminen, valvonta, ulkoinen tarkastus ja maavuokra | 535.000 € |
Rakennusurakka | 8.540.000 € |
* muutos- ja lisätyöt (arvio) | 3.342.000 € |
* viivekustannukset (1.10.2019 asti) | 1.952.000 € |
* määrämuutokset (arvio) | 725.000 € |
16.044.000 € |
Sillan kustannusarvio 5.6.2020
Logomon sillan kokonaiskustannuksien muodostuminen:
Suunnittelu | 745.000 € |
*muutostyöt | 200.000 € |
*työmaapalvelu | 200.000 € |
Rakentaminen, valvonta, ulkoinen tarkastus ja maanvuokra | 997.000 € |
Rakennusurakka | 8.538.000 € |
*muutos- ja lisätyöt (arvio) | 5.619.000 € |
*viivekustannukset (5.6.2020 asti) | 2.201.000 € |
Riskivaraus | 1.000.000 € |
19.500.000 € |
Urakoitsija on keskeyttänyt työt kohteessa 4.5.2020 alkaen. Sen jälkeen osapuolet ovat käyneet neuvotteluja erimielisyyksien ratkaisemiseksi ja hankkeen uudelleen käynnistämiseksi. Turun kaupunki ja rakennusliike YIT ovat päässeet sovintoon Logomon sillan rakentamiseen liittyvistä yksityiskohdista. Työt voivat sen perusteella käynnistyä, jos kaupunginhallitus hyväksyy osaltaan sovintosopimuksen ja esittää edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi. Sovintosopimuksen mukainen määrä on selvästi pienempi, mutta kaupunki varautuu päätöksessä ennalta-arvaamattomiin riskeihin, jotka johtuvat sillan poikkeuksellisesta rakenteesta.
Strategisiin hankkeisiin kuuluvan Logomo silta -hankkeen kokonaiskustannusarvioksi on muodostunut 19,5 milj. euroa, joka sisältää riskivarausta 1,0 milj. euroa. Tämä ylittää hankkeelle asetetun aiemman kokonaiskustannusarvion 3,456 milj. eurolla, joka oli 16,044 milj. euroa.
Vuoden 2019 tilinpäätöksessä Logomon silta -hankkeen kumulatiiviset toteutuneet kustannukset vuosilta 2016 - 2019 ovat yhteensä 9,12 milj. euroa. Toimialan antama tämän hetken rahankäyttöennuste vuodelle 2020 on 4,43 milj. euroa.
Selvityksen mukaan silta saataneen kokonaisuudessaan käyttökuntoon keväällä 2021. Vuoden 2021 talousarviossa hankkeelle ei ole varattu määrärahaa. Kokonaiskustannusarvioon perustuen vuoden 2021 määräraha tarve on noin 5,95 milj. euroa.
Talousarvion noudattamista koskevien ohjeiden mukaan hankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset rahoitukseen raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle osavuosikatsausten ja tilinpäätösten yhteydessä. Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 19,5 miljoonaa euroa, joka sisältää 1,0 milj. euroa riskivarausta, ja että investointimäärän tarkistus noin 5,95 milj. euroa huomioidaan kaupungin talousarviossa 2021.
Kaupunginjohtaja Minna Arve:
EhdotusKaupunginhallitus päättää osaltaan hyväksyä ja esittää edelleen kaupunginvaltuustolle, että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 19,5 miljoonaa euroa, joka ylittää hankkeelle aiemmin asetetun kokonaiskustannusarvion 3,456 milj. eurolla. Lisäksi investointimäärän tarkistus huomioidaan kaupungin talousarviossa 2021 edellä esitetyllä tavalla.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Päätös asiassa tehtiin äänin 11-3.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Elo, Peltonen, Maaskola, Miikkola, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa ja Kattelus.
Lindforsin Laivorannan kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen puolesta äänesti heidän lisäkseen Rinne:
”Kaupunginhallitus päättää hyväksyä päätösesityksen siten muutettuna, että kattohinnaksi määrätään 18 miljoonaa euroa. Tarvittaessa hanketta karsitaan.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että vastaus 11.5.2020 kaupunginhallituksessa tehtyyn selvityspyyntöön koskien Logomon sillan toteuttamisen vastuita koskevaa vastuunjakotaulukkoa annetaan kaupunginhallitukselle tiedoksi ennen Logomon sillan määrärahan korottamisen valtuustokäsittelyä.”
Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä selvittämässä kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää.
Kv § 96
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää, että sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 19,5 miljoonaa euroa, joka ylittää hankkeelle aiemmin asetetun kokonaiskustannusarvion 3,456 milj. eurolla.
Lisäksi investointimäärän tarkistus huomioidaan kaupungin talousarviossa 2021 edellä esitetyllä tavalla.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Asian käsittely kokouksessa
Ryhdyttäessä käsittelemään asiaa puheenjohtaja Rantanen ilmoitti hallintosäännön 145 §:n nojalla rajoittavansa tässä asiassa pidettävien puheenvuorojen pituuden enintään 5 minuuttiin.
Tehty hylkyehdotus ja sen käsittely
Yrttiaho Lähteenmäen kannattamana ehdotti, että päätösehdotus hylätään.
Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Yrttiahon tekemä hylkyehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 47 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 14 valtuutettua kannatti Yrttiahon tekemää hylkyehdotusta, 4 tyhjää ja 2 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Eriävät mielipiteet
Seuraavat valtuutetut pyysivät merkitsemään pöytäkirjaan eriävän mielipiteensä asiassa:
Hersi, Kossila, Lindfors, Lundén, Lähteenmäki, Oksanen, Rinne, Saarinen, Sandelin, Sumelius ja Yrttiaho.
Liite 1Äänestyslista
Jakelu
tiedKaupunkiympäristötoimiala
tpvKonsernihallinto, lakiasiat
Liitteet:
Kv § 96
Liite 1:Äänestyslista / Omröstningsförteckning