Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus26508.06.202020
Kaupunginvaltuusto9715.06.202027

6459-2020 (10 00 00, 00 04 01)

Turun kaupunkiseudun MAL-sopimus 2020-2031

Tiivistelmä:

Kaupunginvaltuustolle esitetään valtion ja seudun kuntien välille solmittavan Turun kaupunkiseudun MAL-sopimuksen 2020-2031 hyväksymistä.

Kh § 265

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen ja maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi 3.6.2020:

Turun kaupunkiseudulle on valmisteltu maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus vuosille 2020 - 2031. Neuvottelutulos valmisteluun osallistuneiden osapuolten kesken saavutettiin 2.6.2020 ja päätettiin lähettää sopimuksen osapuolille hyväksyttäväksi.

Sopimuksella edistetään Sanna Marinin hallitusohjelman tavoitteiden ja toimenpiteiden, valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja kansallisten ilmasto- ja energiatavoitteiden toteutumista Turun kaupunkiseudulla sekä seudun kuntien yhteisesti hyväksytyn rakennemallin 2035 toteuttamista. Sopimus on jatkoa Turun kaupunkiseudun kuntien ja valtion väliselle MAL-sopimukselle 2016 -2019.

Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus perustuu Turun kaupunkiseudun 13 kunnan ja valtion yhteiseen tahtotilaan seudun kehittämisestä. Sopimuksen tarkoituksena on vahvistaa kuntien keskinäistä yhteistyötä ja suunnitteluyhteistyön jatkuvuutta. Sopimus edesauttaa kumppanuutta seudun kuntien ja valtion välillä sekä vahvistaa osapuolten yhteistä sitoutumista seudun kehittämistä koskeviin tavoitteisiin ja niiden edellyttämiin toimenpiteisiin. Sopimuksen tarkoitus on varautua pitkäjänteiseen kehitykseen myös tulevilla sopimuskausilla.

Sopimuksen tavoitteena on luoda edellytykset seudullisesti tarvetta vastaavalle monipuoliselle asuntotonttitarjonnalle ja asuntotuotannolle sekä liikennejärjestelmän ja maankäytön paremmalle yhteensovittamiselle. Tavoitteena on edistää vähähiilistä ja kestävää yhdyskuntarakennetta ja sitä tukevaa liikennejärjestelmää ilmastonmuutoksen torjumiseksi, sekä mahdollistaa sujuva arki, työmarkkinoiden toimivuus ja elinkeinoelämän elinvoimaisuus.

Tavoitteena on lisäksi torjua segregaatiota ja asunnottomuutta sekä edistää asuinalueiden monimuotoisuutta ja alueiden asuntokannan monipuolisuutta.  Kaupunkiseudun liikennejärjestelmän kehittämisen tavoitteena on kasvattaa kestävien liikkumismuotojen osuutta liikennesuoritteesta, parantaa liikenneturvallisuutta sekä lisätä työpaikkojen ja palveluiden saavutettavuutta.

Sopimuksessa määritellään Turun seudun 12 vuoden kehityspolku ja tavoitetila vuodelle 2030+ maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämistoimenpiteiden osalta. Kehityspolun toimenpiteitä ja toteutumista tarkastellaan ja täsmennetään hallituskausittain.

Sopimuksessa on kirjattu keskeisimmät kuntien keskinäistä sekä kuntien ja valtion yhteistyötä edellyttävät toimenpiteet vuosille 2020–2023. Toimenpiteillä on tarkoitus varmistaa, että Turun kaupunkiseudun kehitys pysyy tavoitteiden edellyttämällä uralla myös pitkällä aikajänteellä. Lisäksi sopimus sisältää seudun kuntien ja Varsinais-Suomen liiton priorisoidut näkemykset raide- ja tieyhteyksien kehittämistavoitteista vuoden 2023 jälkeiselle ajalle valtakunnallisessa huomioitavaksi liikennejärjestelmäsuunnitelmassa.

Varsinaisia toimenpiteitä sopimus sisältää yhteensä 44 kappaletta jaoteltuna seuraaviin kolmeen teemaan:

- Kestävä ja vähähiilinen yhdyskuntarakenne ja liikennejärjestelmä

- Asuminen ja elinympäristön laatu

- Seudun elinvoimaisuus

Toimenpiteet muodostavat laajan ja monipuolisen kokonaisuuden tavoitteiden toteuttamiseksi. Näiden toimenpiteiden etenemistä seurataan valtion ja kuntien muodostamassa yhteisessä seurantaryhmässä siten, että seurantaraportti tuodaan kaupunginvaltuuston tiedoksi.

Sopimuksessa on Turun kannalta merkittäviä taloudellisia kokonaisuuksia. Valtio sitoutuu kaudella 2020 - 2023 rahoittamaan raitiotien yleis- ja rakentamissuunnittelua 30 %:n osuudella (enintään 4,5 milj. euroa). Pidemmän aikavälin sitoutuminen raitiotiehankkeen toteutuskustannuksiin ratkaistaan MAL-sopimuksen päivityksen yhteydessä 2023.

Sopimus sisältää lisäksi Turun ratapihan ja Kupittaa - Turku kaksoisraiteen vaiheittaisen toteuttamisen. Näiden arvioitu kokonaiskustannus on 69,7 M€, joka jaetaan valtion ja Turun kesken suhteessa 50 % – 50 %. Lisäksi Turku sitoutuu vastaamaan sataman henkilöraiteen toteuttamisen kustannuksista. Näihin kustannuksiin osapuolet pyrkivät saamaan ulkopuolisena rahoituksena täysimääräisesti Euroopan Unionin ns. CEF-tukea.

Sopimuksella valtio sitoutuu Turun seudun joukkoliikenteen avustamiseen 6,8 M€:lla vuosina 2020 – 2023, minkä lisäksi valtio osoittaa erikseen seudun haettavaksi 4,76 M€ ilmastoperusteista joukkoliikenteen avustusta.

Sopimukseen on valtion tieverkolla hyödynnettävän 6,6, M€:n rahoituksen lisäksi kirjattu neljälle suurelle kaupunkiseudulla erillisrahoitusta kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen katuverkolla 4,5 M€.

Asuntotuotannon osalta valtio tukee sopimuksen tavoitteena olevan noin 2.600 kohtuuhintaisen asunnon toteuttamista korkotuki- ja takauslainoituksin sekä erillisellä 3.000 euron asuntokohtaisella vuokra-asuntotuotannon käynnistysavustuksella. Lisäksi valtio osoittaa MAL-sopimusseutujen kunnille kunnallistekniikka-avustuksia 15 M€ vuodessa keskusta-alueiden ja joukkoliikenteeseen tukeutuvien alueiden täydennysrakentamisessa.

Valtio ja kunnat sitoutuvat tällä sopimuksella toteuttamaan ja edistämään näitä toimenpiteitä. Sopimus tulee voimaan, kun se on kaikkien osapuolten osalta hyväksytty ja allekirjoitettu.

Liite 1Turun kaupunkiseudun maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimusluonnos 2020 - 2031

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisesti valtion ja Turun kaupunkiseudun välisen Turun kaupunkiseudun MAL-sopimuksen 2020–2031.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kv § 97

Liite 1Turun kaupunkiseudun maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimusluonnos 2020 - 2031

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisesti valtion ja Turun kaupunkiseudun välisen Turun kaupunkiseudun MAL-sopimuksen 2020–2031.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian käsittely kokouksessa

Ryhdyttäessä käsittelemään asiaa puheenjohtaja Rantanen ilmoitti hallintosäännön 145 §:n nojalla rajoittavansa tässä asiassa pidettävien puheenvuorojen pituuden enintään 5 minuuttiin.

Jakelu

aoAsumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus
aoAuran kunta
aoKaarinan kaupunki
aoLiedon kunta
aoLiikenne- ja viestintäministeriö
aoLiikenne- ja viestintävirasto
aoMaskun kunta
aoMynämäen kunta
aoNaantalin kaupunki
aoNousiaisten kunta
aoPaimion kaupunki
aoParaisten kaupunki
aoRaision kaupunki
aoRuskon kunta
aoSauvon kunta
aoTyö- ja elinkeinoministeriö
aoValtiovarainministeriö
aoVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
aoVarsinais-Suomen liitto
aoVäylävirasto
aoYmpäristöministeriö
tpvKaupunkiympäristötoimiala
tpvKonsernihallinto, lakiasiat
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus


Liitteet:

Kh § 265
Liite 1:Turun kaupunkiseudun maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimusluonnos 2020 - 2031 / Avtalsutkast till markanvändning, boende och trafik i Åbo stadsregion för perioden 2020 - 2031

Kv § 97
Liite 1:Turun kaupunkiseudun maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimusluonnos 2020 - 2031 / Avtalsutkast till markanvändning, boende och trafik i Åbo stadsregion för perioden 2020 - 2031