Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus25308.06.20208
Kaupunginvaltuusto9415.06.202024

8528-2019 (00 01 00, 00 01 02)

Turun kaupungin VLR-raportti

Tiivistelmä:

Turun kaupungin arviointimenettely YK:n Agenda 2030 kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumisesta eli VLR - Voluntary Local Review, perustuu valtioille kehitettyyn VNR - Voluntary National Review -menettelyyn.

Kh § 253

Kehittämispäällikkö Björn Grönholm, erityisasiantuntija Anna Bertoft, viestintäkoordinaattori Jutta Mäkinen 01.06.2020:

Syyskuussa 2015 YK:n jäsenmaat sopivat New Yorkissa järjestetyssä huippukokouksessa yhteisistä tavoitteista, jotka ohjaavat kestävän kehityksen edistämistä vuoteen 2030 asti. Tämä globaali kestävän kehityksen toimintaohjelma – Agenda 2030 – on kattavuudeltaan ennennäkemätön: sen tavoitteet ovat laaja-alaisia, kunnianhimoisia ja koskevat maailman kaikkia maita. Valtiot raportoivat VNR – Voluntary National Review –menettelyn mukaisesti tavoitteiden etenemisestä.

Kaupunkien rooli kestävän kehityksen tavoitteiden paikallisina edistäjinä ja maailmanlaajuisina vaikuttajina on kiistaton. Kaupungit vaikuttavat toimillaan merkittävästi mm. ilmastonmuutoksen hillitsemiseen, syrjäytymisen ehkäisemiseen sekä sosiaalisesti kestävien kaupunkien rakentamiseen.  Vuonna 2018 New Yorkin kaupunki teki aloitteen raportoimalla vapaaehtoisesti tavoitteiden etenemisestä paikallisella tasolla ja haastoi muut kaupungit osallistumaan niin sanottuun VLR – Voluntary Local Review -menettelyyn.

Heinäkuussa 2019 (Kjp 5.7.2019 § 132) tehdyn päätöksen mukaisesti Turun kaupungissa on valmisteltu VLR-menettelyn mukaista, kaupunkitasoista kestävän kehityksen toimeenpanon raportointia. Valmistelun tavoitteena on ollut raportin julkaisu heinäkuussa 2020 samassa yhteydessä Suomen valtion raportin julkaisun kanssa.

Maaliskuussa 2020 (Kv 16.3.2020 § 37) kaupunginvaltuusto merkitsi VLR-raportin valmisteluprosessin tiedoksi ja päätti raportissa nostettavat painopistealueet.

Turun VLR-raportti 2020 on toteutettu osallistavana prosessina, johon ovat vaikuttaneet tarkasteltujen hankkeiden, yhteisöjen ja toimialojen johto ja asiantuntijat. Prosessi itsessään vahvistaa sisäistä ja poikkihallinnollista tiedonkulkua ja yhteistyötä sekä tuo selkeyttä yhteisiin kestävän kehityksen tavoitteisiin. Prosessi tuottaa VLR-raportin lisäksi myös selkeän viestinnällisen kokonaisuuden kestävän kehityksen työstä kaupungissa myös kuntalaisten ja muiden sidosryhmien suuntaan.

Tarkoitus ei ole ollut rakentaa päällekkäistä raportointimenettelyä aiempien lisäksi, vaan koota nykyiset, aihealueeseen liittyvät raportit ja tiedot yhteen prosessiin. 

Arviointiraportissa Turun kaupungin toimintaa on tarkasteltu erikseen kaikkien 17 kestävän kehityksen tavoitteen osalta. Tarkastelu keskittyy erityisesti kaupunkistrategiaan ja sitä toteuttaviin kärkihankkeisiin sekä kaupungin viiden toimialan ja valittujen konserniyhteisöjen keskeisiin toimenpiteisiin. Kaupungin ohjaavien asiakirjojen perusteella on arvioitu, miten ohjausasiakirjat ohjaavat kaupungin toimintaa kestävän kehityksen viitekehyksessä. Tekemistä todentamaan on lisäksi nostettu esimerkkejä kaupungin toimenpiteistä, joiden on arvioitu toteuttavan kestävän kehityksen tavoitteita sekä toimivan hyvinä esimerkkeinä Turussa tehtävästä työstä myös maailmanlaajuisesti. Turun tilannetta ilmentämään on raporttiin lisäksi kerätty kunkin tavoitteen mittaamiseen soveltuvia tunnuslukuja.

Turun VLR-raportin erityisiksi painopistealueiksi on nostettu neljä tavoitetta, joiden saavuttamiseksi Turun kaupunki ja sen yhteisöt tekevät kansainvälisesti huomattavaa ja edistyksellistä työtä. Näiksi painopistetavoitteiksi on valittu seuraavat (Kv 16.3.2020 § 37):

VLR-arviointiprosessin aikana havaittiin, että monet kestävän kehityksen tavoitteista kytkeytyvät vahvasti Turun kaupungin pyrkimyksiin. Kunnan perustyö ja tavoitteet luovat vahvan pohjan, jolle rakentaa entistä kestävämpää Turkua. Vaikka Kaupunkistrategian sisältö kattaa monia kestävän kehityksen tavoitteita, sen mittaristoa ja seurantaprosessia tulee kuitenkin kehittää niin, että kestävyyden mittaaminen muodostuu luonnolliseksi osaksi strategian seurantaa.

Heikoiten kaupungin strategiassa näkyivät sukupuolten tasa-arvo sekä maanpäällinen elämä, minkä vaikutuksesta Turun työ näiden tavoitteiden eteen ei raportissa nouse esiin toivotulla tasolla.   Kaupungin strategiaa, ohjelmia ja suunnitelmia päivitettäessä jatkossa tulisi ottaa kestävän kehityksen tavoitteet nykyistä paremmin huomioon.

VLR-raportti lisää kestävän kehityksen tunnettavuutta ja arviointiprosessi tukee käsitystä kestävän kehityksen työn yhteisestä omistajuudesta kaupunkiorganisaatiossa. VLR-raporttia tultaneen päivittämään säännöllisesti samalla prosessia kehittäen ja siten se luo hyvää pohjaa myös kaupungin strategian päivitykselle.

Liite 1Turun kaupungin VLR-raportti

Kaupunginhallituksen ehdotus    

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan Turun kaupungin VLR-raportin.

PäätösKaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle,

että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan Turun kaupungin VLR-raportin ja

että kaupunginjohtaja oikeutetaan tekemään raporttiin tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätös asiassa tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Kv § 94

Liite 1Turun kaupungin VLR-raportti

Kaupunginhallituksen ehdotus    

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan Turun kaupungin VLR-raportin ja

oikeuttaa kaupunginjohtajan tekemään raporttiin tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian käsittely kokouksessa

Ryhdyttäessä käsittelemään asiaa puheenjohtaja Rantanen ilmoitti hallintosäännön 145 §:n nojalla rajoittavansa tässä asiassa pidettävien puheenvuorojen pituuden enintään 5 minuuttiin.

Jakelu

tpvKonsernihallinto, hankekehittäminen
tiedKonsernihallinto, strategia ja kehittäminen
tiedXXXXX


Liitteet:

Kh § 253
Liite 1:Turun kaupungin VLR-raportti / Åbo stads VLR-rapport

Kv § 94
Liite 1:Turun kaupungin VLR-raportti / Åbo stads VLR-rapport