Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus42305.11.20189
Kaupunginvaltuusto21612.11.201810

831-2018 (00 00 01)

Turun Seudun Puhdistamo Oy:n poistoputken kapasiteetin tehostaminen ja kaupungin omavelkaisen takauksen myöntäminen

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle ehdotetaan Turun kaupungin omavelkaisen takauksen myöntämistä Turun Seudun Puhdistamo Oy:n enintään 18 miljoonan euron lainoille yhdessä kolmen muun osakkeenomistajan kanssa. Takauksella mahdollistetaan rahoitus Kakolan jätevedenpuhdistamon poistoputken toteuttamiseksi.

Kh § 423

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen, konserniohjauksesta vastaava controller Kim Moisiolinna ja kaupunginlakimies Riikka Lehtimäki 31.10.2018:

Asian tausta

Kakolan jätevedenpuhdistamon poistoputken kapasiteetin tehostaminen -hanke perustuu puhdistamon ympäristöluvan vaatimuksiin. Puhdistamon nykyinen jätevesien purkujärjestelmän kapasiteetti on riittämätön ja ylittyy rankkasateiden aikana. Jätevesien ja puhdistamolle pääsevien hulevesien määrän ennustetaan edelleen lisääntyvän tulevaisuudessa. Lisäksi puhdistamolla ei tällä hetkellä ole varapurkujärjestelmää, mikä aiheuttaa merkittävän riskin laitoksen toimintavarmuudelle. Puhdistettu jätevesi poistetaan tällä hetkellä käyttämällä tarkoitukseen Turun kaupungin hulevesijärjestelmää, joka on osoittautunut kapasiteetiltaan tarkoitukseen riittämättömäksi.

Hankkeesta tehtiin vuosina 2015 - 2016 esisuunnitelma, jossa selvitettiin seitsemän eri vaihtoehtoa poistoputken kapasiteetin lisäämiseksi. Selvityksen perusteella nyt esitettävä mikrotunnelointi oli mitoitetulle vesimäärälle kustannustehokkain vaihtoehto. Siinä myös rakentamisen aikaiset ympäristölle aiheutetut haitat jäivät pienimmiksi. Yhtiön hallitus päättikin 24.5.2016 esittää mikrotunnelointivaihtoehdon toteutusta. Asiasta pyydettiin omistajan ennakkonäkemys ja Turun kaupunginhallituksen konsernijaosto antoi luvan jatkaa hankkeen valmistelua hallituksen esittämällä tavalla.

Vuonna 2017 toteutettiin hankkeen suunnittelun FEED-vaihe, jolla tarkennettiin valitun mikrotunnelointivaihtoehdon suunnittelua, toteutettiin maaperätutkimuksia ja laadittiin kustannusarvio 2017 hankkeen toteutukselle. Hankkeelle kilpailutettiin suunnittelupalvelut, projektijohto, -hallinta ja valvonta -palvelut sekä hankintalakipalvelut. Tarjouskilpailut edellä mainittuihin osioihin voittivat Pöyry Finland Oy, Neste Engineering Solutions Oy ja PTC Services Oy.

Hanke sisältää puhdistamon poistoputken kapasiteetin tehostamisen osin tunnelointitekniikalla ja osin louhintatekniikalla toteutettuna. Lisäksi hanke sisältää hygienisointiyksikön eli UV-laitoksen rakentamisen puhdistamon yhteyteen. Hankkeen yhteydessä toteutetaan lisäksi vesiturbiini tuottamaan energiaa laitokselle.

Hanketta on esitelty laajasti sidosryhmille (Turun Vesihuolto Oy, Turun kaupungin kiinteistötoimiala, Turun kaupungin ympäristötoimialan ympäristönsuojelu ja rakennusvalvonta, ELY-keskus, Liikennevirasto, Museovirasto, Turun Satama Oy, Turku Energia Oy, Pohjoismainen investointipankki NIB, Portsa ry ja Ympäristöministeriö). Lisäksi hanketta esitellään Yhtiön nettisivuilla https://www.turunseudunpuhdistamo.fi/poistoputki, josta löytyy mm. tiivis animaatio hankkeen taustoista ja laajuudesta.

Hankkeesta on tehty selvitys myös sen toteuttamatta jättämisen vaikutuksista. Vaikutusarvioiden perusteella hanketta voidaan pitää perusteltuna ympäristönsuojelun, toimintavarmuuden, käyttöturvallisuuden, merialueen hygieenisen tilan, merienhoidon toimenpideohjelman tavoitteiden, vesipuitedirektiivin sekä puhdistamon positiivisen julkisuuskuvan kannalta.

Mikäli hanketta ei toteuteta, ovat todennäköisinä seurauksina;

Hankkeen toteutuminen vähentää Turun merialueelle kohdistuvaa jätevesikuormitusta. Esisuunnittelun perusteella tunnelointi oli kustannustehokkain vaihtoehto, mikä myös aiheuttaa rakentamisen aikana vähiten haittaa asutukselle, ympäristölle ja liikenteelle. Lisäksi puhdistamo pystyy toimimaan normaalisti koko hankkeen rakentamisen aikana.

Hanketta on lähdetty viemään eteenpäin Turun seudun puhdistamo Oy:n riskienarvioinnin tuloksena. Poistoputken kapasiteetin riittämättömyys poikkeuksellisten suurten vesimäärien aikana on tunnistettu yhtiön yhdeksi merkittävimmäksi riskiksi ja epävarmuustekijäksi. Hankkeen riskienhallinta käynnistettiin sen suunnittelua aloitettaessa. Riskienhallinta on jatkuva prosessi ja riskienarviointia tehdään hankkeen joka vaiheessa (suunnittelu, hankinta, rakentaminen ja käyttöönotto). Tunnistetuille riskeille määritetään niiden madaltamisen edellyttämät toimenpiteet, joiden toteutumista seurataan koko hankkeen ajan. Toteutusvaiheessa riskienhallinnan vastuut kohdennetaan myös urakoitsijoille.

Vuoden 2018 kilpailutus

Yhtiökokous 16.2.2018 päätti poistoputken kapasiteetin tehostamisinvestoinnin toteuttamisesta sillä edellytyksellä, että hankkeen kustannukset jaetaan osakassopimuksen mukaisesti, mutta hankkeen takausvastuut jakautuvat yhtiön neljän suurimman osakkeenomistajan kesken suhteessa Turun kaupunki 72,0 %, Kaarinan kaupunki 12,8 %, Raision kaupunki 8,1 % ja Naantalin kaupunki 7,1 %. Keväällä 2018 aloitettiin puhdistamon poistoputken kapasiteetin tehostamishankkeen toteutussuunnittelu. Yhtiöllä oli hankkeeseen varmistettua rahoitusta enintään 30 M€.

Hankkeen toteutusurakan kilpailutus vuonna 2018 herätti laajaa mielenkiintoa kotimaisissa infra-alan toimijoissa. Mukaan kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn valikoitui neljä erittäin kokenutta ja taloudellisesti vakaata urakoitsijaa. Kilpailutuksen aikana hankintaa kehitettiin edelleen yhteistyössä urakoitsijoiden kanssa.

Etenemisvaihtoehtoina hankinnassa on tällä hetkellä joko hyväksyä kilpailutuksen voittanut tarjous tai keskeyttää hankinta. Mikäli tarjous hyväksytään, alkaa hankkeen toteutus lähes aikataulussa. Tarjouksen hyväksyntää puoltavat mm. seuraavat seikat;

-          urakoitsija on erittäin kokenut ja vakaavarainen infra-alan toimija,

-          urakoitsija tuntee suomalaisen rakennusalan ja työturvallisuuskäytännön sekä normit,

-          tarjous täyttää kaikki Tsp:n asettamat ehdot,

-          urakoitsijan osallistuminen kilpailutuksessa on ollut vakuuttavaa ja asiantuntevaa,

-          tunkkauksen aliurakoitsija on sitoutunut ja osallistunut aktiivisesti kilpailutukseen sekä

-          hinta on tiedossa ja tarjous on sitova.

Tarjouksen hylkäämistä puoltaa taas se, että hinta ylittää hankkeen talousarvion noin 18 M€:lla.

Mikäli hankinta keskeytetään, tulee poistoputken kapasiteetin tehostamisen toteuttaminen suunnitella uudestaan. Tehostamistarve on perusteltu ja yhtiökokouksen hyväksymä. Hankinnan keskeytyksen jälkeen tarvitaan jatkosuunnittelua, mikä lisää edelleen hankkeen kustannuksia. Eri toteutusvaihtoehtojen selvittämiseksi tarvitaan myös maaperän lisätutkimuksia. Lisäksi vaihtoehtoisten toteutustapojen työstäminen edellyttää suunnittelun ja projektijohdon uudelleenkilpailuttamista, minkä johdosta saatetaan menettää suunnittelijan ja projektijohdon perehtyneisyys ja asiantuntijat. Lisäksi toteutusurakka pitää kilpailuttaa uudestaan. Hankinnan keskeytyksen seurauksena hankkeen toteutus siirtyy useilla vuosilla, arviolta vähintään 2 - 3 vuotta, eikä muodostuvasta kustannustasosta ole takeita.

Kilpailutuksessa 2018 saadut tarjoukset ovat linjassa keskenään, mikä puoltaa näkemystä, että Tsp:n joulukuussa 2017 tekemä kustannusarvio on ollut virheellinen. Kyseinen kustannusarvio perustui insinööritoimistojen Pöyry Finland Oy ja Neste Engineering Solutions Oy arvioihin. Lisäksi arviossa huomioitiin tunneloinnin materiaalitoimittajalta saatu budjettitarjous, keskeytetyssä kilpailutuksessa 2017 saatu tunneloinnin tarjous sekä urakoitsijalta saatu budjettitarjous UV-laitoksen rakentamisesta.

Mikäli hankinta päätettäisiin nyt keskeyttää, voidaan harkita uudelleen toteutustapoja poistoputken rakentamiselle. Vaihtoehtoisia tapoja ovat tunnelointi, aukikaivuu ja alitustunneli. Lisäksi hankinta voidaan kilpailuttaa joko jakamalla toteutusurakka osiin, kilpailuttamalla toteutustapa erikseen tai urakoimalla kokonaisuus allianssimallilla. Yhtiöltä saatujen selvitysten mukaan hankkeen teknisen toteutustavan tai kilpailuttamismallin muutoksella ei kuitenkaan ole välttämättä saavutettavissa tavoiteltuja taloudellisia hyötyjä. Sen sijaan hankkeen kustannukset saattavat pahimmillaan jopa nousta viivästymisestä ja toteutustavan muutoksesta johtuen.

Takaukset ja vastavakuudet

Kaupunginvaltuusto päätti 19.3.2018 § 54, että Turun kaupunki myöntää Turun seudun puhdistamo Oy:n myöhemmin tarjouskilpailun perusteella valittujen luotonantajien hyväksi omavelkaisen takauksen yhtiön enintään 30.000.000 euron määräisille lainoille poistoputkihankkeen toteuttamiseksi seuraavin ehdoin:

Samalla kaupunginvaltuusto edellytti, että ennen takauksen antamista Turku, Kaarina, Raisio ja Naantali sopivat toukokuun 2018 loppuun mennessä kuntalain 129 §:n mukaisesti vaadittavista riittävistä vastavakuuksista.

Yhtiö on valmistellut hanketta ja sen rahoitusta vuoden 2018 aikana. Tarjouskilpailun perusteella muodostunut paras tarjous kuitenkin ylitti 18 miljoonalla eurolla hankkeen kustannusarvion ja sille varatun rahoituskaton. Yhtiön hallitus päätyi kuitenkin kokonaisharkintaan perustuen puoltamaan hankkeessa etenemistä ja kutsui asian ratkaisemiseksi koolle ylimääräisen yhtiökokouksen.

Kaupunginhallituksen konsernijaosto 22.10.2018 § 74 ilmoitti konserniohjeena yhtiökokousedustajalle, että Turun seudun puhdistamo Oy:ltä peritään takausprovisiona 0,20 % vuodessa myönnetyn takauksen määrästä ja, että muilta osin ylimääräisen yhtiökokouksen esityslista merkitään tiedoksi eikä tarvetta konserniohjeen antamiseen ole.

Turun seudun puhdistamo Oy:n ylimääräinen yhtiökokous hyväksyi 26.10.2018 yksimielisesti esityksen poistoputken kapasiteetin tehostamisesta ja kustannusarvion kasvattamisesta 18.000.000 eurolla siten, että lisärahoituksen kustannukset jaetaan osakassopimuksen mukaisesti, mutta hankkeen takausvastuut jakautuvat yhtiön neljän suurimman osakkeenomistajan kesken suhteessa Turun kaupunki 72,0 %, Kaarinan kaupunki 12,8 %, Raision kaupunki 8,1 % ja Naantalin kaupunki 7,1 %.

Päätös tehtiin ehdollisena sille, että Turun, Kaarinan, Raision ja Naantalin kaupungit myöntävät Turun seudun puhdistamo Oy:n myöhemmin tarjouskilpailun perusteella valittujen luotonantajien hyväksi omavelkaiset takaukset yhtiön enintään 18.000.000 euron määräisille lainoille poistoputkihankkeen lisärahoitukseen ehdoilla,

Lisäksi yhtiökokous totesi, että tarjouksen voimassaoloa on saatu jatkettua 28.2.2019 asti.

Kuntalain (410/2015) 129 §:n mukaan kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla. Hallituksen esityksen (HE 268/2014) mukaan merkittävänä taloudellisena riskinä voitaisiin pitää esimerkiksi tilannetta, jossa takausvastuun realisoituminen vaarantaisi kunnan koko toiminnan tai vastaisi suuruudeltaan muutoin huomattavaa osaa kunnan talousarviosta. Edellytysten täyttyminen tulisi arvioida jokaisen toimenpiteen osalta erikseen. Toimenpiteitä tehtäessä kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla. Tällä tarkoitetaan sitä, ettei vaadittavien vastavakuuksien tarvitse kattaa koko takaukseen liittyvää riskiä, vaan kunnan riskien hallinnan näkökulmasta riittävän osan.

Kunnan on itse määritettävä vaadittavien vastavakuuksien suuruus ottaen huomioon olemassa olevan riskin todennäköisyys ja laajuus. Lisäksi kunnan on tapauskohtaisesti harkittava, kuuluuko toimenpide kunnan toimialaan.

Kyseessä olevan toiminnan voidaan katsoa perustuvan kunnan velvoitteisiin ja luonnolliseen monopoliasemaan markkinoilla. Kuntalain hallituksen esityksen (HE 268/2014) mukaan kilpailutilanteessa markkinoilla hoidettaviksi ei katsota sellaisia tehtäviä, joissa toiminta perustuu lakiin perustuvaan monopoliasemaan tai luonnolliseen monopoliasemaan sekä tällaiseen toimintaan välittömästi liittyvään toimintaan vaikka toiminta täyttäisikin muutoin esimerkiksi elinkeinotoiminnan edellytykset. Lakiin perustuvia monopoleja ovat hallituksen esityksen mukaisesti muun muassa vesihuoltotoiminta laitoksen toiminta-alueella. Edellä mainituilla perusteilla takauksen antamisen voidaan katsoa kuuluvan kunnan toimialaan eikä takauksen antamiselle ko. ehdoin voitane katsoa olevan ongelmaa myöskään EU:n valtiontukisäännösten kannalta.

Ensimmäisessä vaiheessa yhtiön on hakenut Turun, Kaarinan, Raision ja Naantalin kaupungille yrityskiinnityksiä parhaalle etusijalle keskenään yhtäläisin etuoikeuksin. Tästä johtuen mahdolliselle lisärahoitukselle myönnettävät vastavakuudet voidaan kiinnittää vasta 2.parhaalle etusijalle.

Oheismateriaali 1Turun seudun puhdistamo Oy:n ylimääräisen yhtiökokouksen pöytäkirja 26.10.2018

Oheismateriaali 2Poistoputken kapasiteetin tehostamisen etenemisvaihtoehdot 26.10.2018 ja selvitys toteuttamatta jättämisen vaikutuksista 14.9.2017

Kaupunginhallituksen ehdotus         

Kaupunginvaltuusto päättää, että Turun kaupunki myöntää Turun seudun puhdistamo Oy:n myöhemmin tarjouskilpailun perusteella valittujen luotonantajien hyväksi omavelkaisen takauksen yhtiön enintään 18.000.000 euron määräisille lainoille poistoputkihankkeen lisärahoitukseen seuraavin ehdoin:

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.

Kv § 216

Oheismateriaali 1Turun seudun puhdistamo Oy:n ylimääräisen yhtiökokouksen pöytäkirja 26.10.2018

Oheismateriaali 2Poistoputken kapasiteetin tehostamisen etenemisvaihtoehdot 26.10.2018 ja selvitys toteuttamatta jättämisen vaikutuksista 14.9.2017

Kaupunginhallituksen ehdotus         

Kaupunginvaltuusto päättää, että Turun kaupunki myöntää Turun seudun puhdistamo Oy:n myöhemmin tarjouskilpailun perusteella valittujen luotonantajien hyväksi omavelkaisen takauksen yhtiön enintään 18.000.000 euron määräisille lainoille poistoputkihankkeen lisärahoitukseen seuraavin ehdoin:

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian käsittely kokouksessa

Hallintosäännön 145 §:n nojalla puheenjohtaja Rantanen ilmoitti rajoittavansa tässä asiassa pidettävien puheenvuorojen pituuden puhujakorokkeelta enintään 5 minuuttiin.