Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus38608.10.20181
Kaupunginvaltuusto19115.10.20186

10431-2018 (10 03 01, 00 01 02)

Selvitys Logomon sillan rakentamishankkeesta

Tiivistelmä:

Logomon siltahankkeen aikataulu on viivästynyt ja sen valmistuminen on siirtymässä heinäkuulle 2019. Urakkasopimuksen mukaan sillan olisi pitänyt valmistua 14.12.2018. Viivästyminen on aiheutunut suunnittelun keskeneräisyydestä. Urakan viivästyminen ja suunnittelun aikana esille tulleet muutokset rakenteissa tulee nostamaan sillan rakennuskustannuksia urakkahintaan verrattuna merkittävästi. Vuoden 2018 taloussuunnitelmassa hankkeelle varattu määräraha tulee alittumaan noin 2.4 M €, koska hankkeen painopiste siirtyy vuodelle 2019.

Kh § 386

Kaupunkiympäristötoimiala, rakennuttamispäällikkö Jukka Mäenpää 3.10.2018:

 

Kaupunginhallitus päätti Logomon sillan suunnittelukilpailun järjestämisestä 21.9.2015. Siltakilpailun voittaneen ratkaisun alustavaksi rakennuskustannusarvioksi muodostui 6,5 M€. Rakennuskustannusarvio ei kuitenkaan sisältänyt suunnittelua, rata-alueella tehtäviä johtosiirtoja eikä rakennuttaja- ja muita tilaajan kustannuksia.

 

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta on 1.3.2017 § 102 päättänyt ”Logomon silta" -urakan urakoitsijan valintakriteerit. Päätöstekstissä todetaan: ”Suunnitelman mukainen rakentamisen kustannusarvio on 6,9 milj.€. Lisäksi rata-alueella tehtävien jännite- ja liikennekatkoihin sekä lisä- ja muutostyö- ja riskivarauksiin esitetään varattavan 470.000 euroa.” Edelleenkään tämä rakentamisen alustava kustannusarvio ei sisältänyt suunnittelua, rata-alueella tehtäviä johtosiirtoja eikä rakennuttaja- ja muita tilaajan kustannuksia.

 

Suunnittelutyön suorittajaksi valittiin VR Track (toimialajohtaja/sarja 10 7.9.2016 § 103), joka on merkittävä infrahankkeisiin erikoistunut suunnittelutoimisto, rakennusliike ja kunnossapitoyritys. Vuonna 2017 VR Trackin liikevaihto tytäryhtiöineen oli 302 miljoonaa euroa.

 

Suunnittelutyö oli sopimuksen mukaan sovittu aloitettavaksi 7.9.2016 ja suunnittelutyön piti olla valmis 30.6.2017 kattohintaan 745.000 €.

 

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta päätti 7.6.2017 § 291 urakoitsijan valinnasta ja urakkahinta oli 8.538.000 €. Urakkasopimus allekirjoitettiin 22.6.2017 ja urakka-aika alkoi 1.8.2017. Urakkahintaan ei sisältynyt suunnittelu-, rata-alueella tehtävät johtosiirtokustannukset eikä rakennuttaja- ja muut tilaajan kustannukset.

 

Urakan viivästyminen

 

VR Trackilta tilatut suunnitelmat eivät kuitenkaan valmistuneet edellä mainitun suunnittelusopimuksen mukaisessa aikataulussa tilaajan reklamoinneista huolimatta.

 

Merkittävimmät lisäkustannukset ovat nyt syntymässä hankkeen viivästymisestä (mm. urakoitsijalle maksettavasta viivästyskorvauksesta) ja suunnittelutyön aikana esille tulleista rakenteen kestävyyteen ja toimivuuteen liittyvistä materiaalilisäyksistä, joita VR Track ei ole aikaisemmassa suunnittelussa ottanut huomioon. Poikkeuksellisen vaativa siltarakenne edellytti huomattavasti arvioitua vahvempia ja mutkikkaampia rakenneratkaisuja riittävän toimivuuden ja varmuuden saavuttamiseksi.

 

Suunnitelmien merkittävästä viivästymisestä huolimatta suunnittelutyö on jatkunut keskeytyksettä ja tilaajalle on esitetty suunnitelmia hyväksyttäväksi, mutta ei suunnittelusopimuksen mukaisessa aikataulussa. Osa suunnitelmista on ulkoisen tarkastuksen toimesta todettu riittämättömiksi, puutteellisiksi tai alimitoitetuksi lujuuden ja/tai toimivuuden osalta. Näissä tapauksissa suunnitelmia ei ole voitu hyväksyä ja suunnittelijalta on edellytetty tarkennuksia tai korjauksia. Suunnittelun kohdalla tilaajan tehtävänä on ollut huolehtia mm. siitä, että rakenteet suunnitellaan rakentamiskelpoisiksi ja ennen kaikkea, että silta tulee kestämään kaikissa olosuhteissa koko elinkaarensa ajan. Tästä syystä kaupunki on käyttänyt ulkoista tarkastusta suunnittelun laadun varmistamiseksi.

 

Tällä hetkellä suunnitelmat ovat ulkoisen tarkastajan tarkastettavana lukuun ottamatta pääkannatinta ja kävelykansirakennetta, joihin tehdään vielä parhaillaan ulkoisen tarkastuksen esittämiä muutoksia ja tarkennuksia.

 

Tämän hetken tiedon mukaan hankkeeseen tulee sitoutumaan vuoden 2018 loppuun mennessä 5,5 miljoonalla eurolla. Tällä rahoituksella on jo toteutettu tehtyjen suunnitelmien lisäksi tornien perustukset paalutuksineen, johtosiirtoineen ja muine maanrakennustöineen. Lisäksi konepajatyönä on tehty tornirakenteita ja pääkannatinta. Kun ulkoinen tarkastus hyväksyy suunnitelmat, voidaan tornien pystytykseen ryhtyä vielä loppuvuonna 2018 ja silta saataneen kokonaisuudessaan käyttökuntoon heinäkuussa 2019.

 

Tämän hetken arvio hankkeen kokonaiskustannuksista on noin 13.3 M€. Arvion mukainen loppuun rakentamisen kustannus sisältyy osittain toimialan esittämään taloussuunnitelmaan 2019 – 2022 (ks. taulukko 1). Suunnitelmamuutosten lopulliset vaikutukset saadaan kuitenkin laskettua vasta suunnitelmien valmistuttua. Tällä hetkellä suunnitelmien on arvioitu valmistuvan vuodenvaihteessa.

 

Kaupunki on tällä hetkellä suorassa sopimussuhteessa pääurakoitsijan, suunnittelijan ja ulkoisten tarkastajien kanssa. Lisäksi kaupungilla on sopimus liikenneviraston kanssa kävelysillan toteuttamisesta, sijoittamisesta, käytöstä ja kunnossapidosta.

 

Hankkeen pääurakoitsija on toiminut sopimuksen mukaisesti ja valmius hankkeen eteenpäin viemiseksi on ollut koko ajan olemassa heidän osaltaan.

Konsernihallinto, talouden ja rahoituksen vastuualue, controller Johanna Korpikoski 3.10.2018:

 

Toimialan antaman selvityksen mukaan strategiseen maankäytön hankkeisiin kuuluvan Logomon silta -hankkeen lopulliseksi kustannukseksi arvioidaan 13,3 milj. euroa. Siltahankkeen käynnistyessä kaupungilla ei vielä ollut kaupunginvaltuuston 26.2.2018 § 36 hyväksymää infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen ohjeistusta vaan kaikkiin infrahankkeisiin varattiin talousarviossa vuosittain määrärahaa, joka vastaa arvioitua rahankäyttöä taloussuunnitelmakaudella.

 

Alla olevassa taulukossa on esitetty hankkeelle talousarvioon varatut määrärahat vuosille 2016 – 2019, vuotuinen toteutunut rahankäyttö 2016 – 2017, ennustettu rahankäyttö 2018 sekä arvioitu rahankäyttö 2019.

 

Taulukko 1 Logomon silta -hankkeen vuosittaiset määrärahat ja rahankäyttö

Logomon silta -hankkeen määrärahat ja rahankäyttö (milj. euroa)

TA 2016

TA 2017

TA 2018

TAE 2019

Vuotuiset määrärahat 2016 - 2019

2,2

3,445

7,0

2,2

14,8

Tot 2016

Tot 2017

Enn 2018

Arvio 2019

Vuotuinen rahankäyttö

yhteensä

0,3

3,0

4,6

5,4

13,3

 

Vuoden 2017 tilinpäätöksessä Logomon silta -hankkeen kumulatiiviset toteutuneet kustannukset ovat 3,3 milj. euroa. Toimialan antama tämän hetken rahankäyttöennuste vuodelle 2018 on 4,6 milj. euroa. Vuoden 2018 taloussuunnitelmassa hankkeelle varattu määräraha tulee alittumaan noin 2,4 milj. euroa, koska hankkeen painopiste siirtyy vuodelle 2019. Selvityksen mukaan arvioitu kokonaiskustannus on 13,3 milj. euroa. Esityksen mukaan silta saataneen kokonaisuudessaan käyttökuntoon heinäkuussa 2019, jolloin esitettyyn kokonaiskustannusarvioon perustuen vuoden 2019 rahankäyttö on 4,6 milj. euroa. Talousarviossa vuodelle 2019 on varattu Logomon silta -nimikkeelle 2,2 milj. euroa. Näin ollen Logomon silta -hankkeen tarvitsema investointimäärärahan lisäys vuodelle 2019 on 3,2 milj. euroa.

 

Kaupunginhallitukseen nähden sitovia ovat kaikki Strategisten maankäytön hankkeiden investointiprojektien vuositason rahoitus. Jos strategisten maankäytön hakkeiden rahoitus ylittyy 20 prosenttia tai kohdekohtainen kustannusarvio muuttuu, edellyttää muutos aina kaupunginhallituksen hyväksynnän. Talousarvion noudattamista koskevien ohjeiden mukaan hankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset rahoitukseen raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle osavuosikatsausten ja tilinpäätösten yhteydessä.

 

Kuluvan vuoden toinen osavuosikatsaus on laadittu kesäkuun lopun tilanteesta. Toimiala on ennustanut tällöin Logomon silta -hankkeen vuotuisen rahankäytön toteutuvan suunnitellusti. Kokonaiskustannusten muutoksia ei ole raportoitu 2. osavuosikatsauksessa, koska varmuus kokonaiskustannusten määrästä tarkentui vasta osavuosikatsauksen valmistelun jälkeen.

 

Tämän hetkisestä kokonaiskustannusarviosta on 18.9.2018 esitetty kaupunkiympäristölautakunnalle yksityiskohtainen selvitys ja hankkeen kustannus- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen tuodaan kaupunginhallitukselle 3. osavuosikatsauksen yhteydessä.

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää,

että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 13,5 miljoonaa euroa sisältäen 200.000 euron suuruisen varauksen keskeneräisten suunnitelmien viivekustannuksista ja

että investointimäärän tarkistus huomioidaan kaupungin talousarviossa 2019.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 11-2, 1 tyhjä.

Suoritetussa kättennostoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Eklund, Hellsten, Maaskola, Schauman, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa ja Kattelus.

Yrttiahon seuraavansisältöisen muutosehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Rinne:

”Kaupunginvaltuusto päättää, että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannusten ylitystä ei hyväksytä, vaan kustannukset pidetään viimeiseksi hyväksytyssä kustannustasossa (Kiinteistötoimialan toimialajohtaja/sarja 10 7.9.2016 § 103; Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta 1.3.2017 § 102, 7.6.2017 § 291) ja silta toteutetaan sellaisena, että hyväksytty kustannustaso ei ylity.

Mikäli kustannustasossa ei voida pysyä hanketta karsimalla, valmistellaan hankkeen keskeyttäminen kaupunginhallituksen päätettäväksi.

Siltahankkeen päätöksenteosta käynnistetään välittömästi sisäinen tarkastus, jossa selvitetään hankkeen valmistelu- ja päätöksentekoprosessi sekä vastuukysymykset. Lisäksi tulee arvioida tarve virkamiesoikeudellisiin toimenpiteisiin.

Infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeita muutetaan siten, että pientenkin hankkeiden valmistelua ja päätöksentekoa toimielintasolla lisätään (lautakunta, kaupunkikehitysjaosto ja kaupunginhallitus). Isojen hankkeiden käynnistämiseksi ja ottamiseksi osaksi talousarviota edellytetään lisäksi valtuuston hyväksymää hankesuunnitelmaa ja kustannusarviota. Mikäli kustannusarvio ylittyy 5 %:lla hanke on tuotava sen hyväksyneen toimielimen käsittelyyn, kuten tilahankkeiden kohdalla toimitaan.”

Miikkola äänesti tyhjää.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää.

Kv § 191

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää,

että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 13,5 miljoonaa euroa sisältäen 200.000 euron suuruisen varauksen keskeneräisten suunnitelmien viivekustannuksista ja

että investointimäärän tarkistus huomioidaan kaupungin talousarviossa 2019.

PäätösKaupunginvaltuusto päätti,

että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 13,5 miljoonaa euroa sisältäen 200.000 euron suuruisen varauksen keskeneräisten suunnitelmien viivekustannuksista ja

että investointimäärän tarkistus huomioidaan kaupungin talousarviossa 2019.

Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti, että siltahankkeen osalta selvitetään hankkeen valmistelu- ja päätöksentekoprosessi sekä vastuukysymykset. Lisäksi tulee arvioida tarve virkamiesoikeudellisiin toimenpiteisiin.

Tämän lisäksi infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeita muutetaan siten, että pientenkin hankkeiden valmistelua ja päätöksentekoa toimielintasolla lisätään (lautakunta, kaupunkikehitysjaosto ja kaupunginhallitus).

Vielä keskustelun aikana Achrénin Wulffin kannattamana tekemä ponsi päätettiin saattaa hallintosäännön 151 §:n mukaisesti kaupunginhallituksen tietoon.

Asian käsittely kokouksessa

Tehdyt muutosehdotukset ja niiden käsittely

Päätös asiassa tehtiin kahden äänestyksen jälkeen.

Äänestys 1

Ensimmäisessä äänestyksessä olivat vastakkain kaupunginhallituksen ehdotus ja Elo Ilvessalon kannattamana tekemä sittemmin kaupunginvaltuuston päätökseksi tullut muutosehdotus.

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Elon muutosehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa koneäänestyksessä 0 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 53 valtuutettua kannatti Elon muutosehdotusta, 11 tyhjää ja 3 poissa, joten Elon muutosehdotus tuli tässä vaiheessa kaupunginvaltuuston päätökseksi.

Äänestys 2

Toisessa äänestyksessä olivat vastakkain ensimmäisessä äänestyksessä voittanut Elon Ilvessalon kannattamana tekemä muutosehdotus ja Yrttiahon Kossilan kannattamana tekemä seuraavansisältöinen hylkyehdotus:

”Päätösehdotus hylätään. Kaupunginvaltuusto päättää, että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannusten ylitystä ei hyväksytä, vaan kustannukset pidetään viimeiseksi hyväksytyssä kustannustasossa (Kiinteistötoimialan toimialajohtaja/sarja 10 7.9.2016 § 103; Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta 1.3.2017 § 102, 7.6.2017 § 291) ja silta toteutetaan sellaisena, että hyväksytty kustannustaso ei ylity.

Mikäli kustannustasossa ei voida pysyä hanketta karsimalla, valmistellaan välittömästi hankkeen keskeyttäminen kaupunginhallituksen päätettäväksi.

Kaupunginvaltuusto esittää kaupunginjohtajan erikseen päätettäväksi, että siltahankkeen päätöksenteosta käynnistetään välittömästi sisäinen tarkastus, jossa selvitetään hankkeen valmistelu- ja päätöksentekoprosessi sekä vastuukysymykset. Lisäksi tulee arvioida tarve virkamiesoikeudellisiin toimenpiteisiin.

Infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeita muutetaan siten, että pientenkin hankkeiden valmistelua ja päätöksentekoa toimielintasolla lisätään (lautakunta, kaupunkikehitysjaosto ja kaupunginhallitus). Isojen hankkeiden käynnistämiseksi ja ottamiseksi osaksi talousarviota edellytetään lisäksi valtuuston hyväksymää hankesuunnitelmaa ja kustannusarviota. Mikäli kustannusarvio ylittyy 5 %:lla hanke on tuotava sen hyväksyneen toimielimen käsittelyyn, kuten tilahankkeiden kohdalla toimitaan.”

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat ensimmäisessä äänestyksessä voittanutta Elo muutosehdotusta, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Yrttiahon hylkyehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa koneäänestyksessä 48 valtuutettua kannatti ensimmäisessä äänestyksessä voittanutta Elon muutosehdotusta ja 16 valtuutettua kannatti Yrttiahon hylkyehdotusta, 3 poissa, joten Elon muutosehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.

Liite 1Äänestyslistat

Esitetty ponsi

Achrén Wulffin kannattamana esitti seuraavan ponnen:

”Kaupunginhallitukselle annetaan tehtäväksi tuoda kaupunginvaltuustolle esitys siitä, miten Logomon siltahankkeen n. 7 miljoonan euron määrärahalisäys alkuperäisestä kustannusarviosta sisällytetään vuoden 2019 investointibudjettiin kyseistä budjettia lisäämättä.”


Liitteet:

Kv § 191
Liite 1:Äänestyslistat/Omröstningsförteckningarna