Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus21404.06.20185
Kaupunginvaltuusto14411.06.201811

6660-2018 (10 00 02, 02 07 00)

Ehdollinen valtuutus Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n osakkeiden ja kiinteistökokonaisuuteen liittyvien tonttien myyntiin

Tiivistelmä:

Turun kaupunginvaltuusto on käsitellessään sote-uudistukseen valmistautumista päättänyt periaatelinjauksena, että sosiaali- ja terveystoimen tiloista luopumisen valmistelua jatketaan. Valmistelu on edennyt ja nyt esitetään päätettäväksi, että kaupunginvaltuusto antaa kaupunginhallitukselle ehdollisen valtuuden Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n osakkeiden ja kiinteistökokonaisuuteen liittyvien tonttien myyntiin.

Kh § 214

Johtava kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen, johtaja Jukka Laiho, tilapalvelukeskuksen johtaja Tuomas Koskiniemi ja tonttipäällikkö Timo Laiho 31.5.2018:

Asian tausta

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 28.9.2015 § 159 Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n (jäljempänä myös yhtiö) perustamisen. Päätöksellä pyrittiin mm. turvaamaan kaupungin suorassa omistuksessa olevan ja hyvinvointitoimialan vuokraaman kiinteistökannan arvon säilyminen sosiaali- ja terveystoimen uudistuksessa.

Taloudellisena tavoitteena oli kiinteistöjen käyvän arvon määrittelyn ohella vapauttaa kaupunginvaltuuston hyväksymän uudistamisohjelman mukaisesti pääomaa yhteensä 75 M€. Kiinteistöjen omistamisen kannalta järjestelyn keskeisiä tavoitteita olivat lisäksi kiinteistöriskin hajauttaminen sekä korjausvelan ja jäännösarvoriskin hallinta.

Turun kaupunki myi samassa yhteydessä yhtiön perustamisen kanssa sille 23 rakennusta 127.905.000 euron kauppahinnalla ja vuokrasi valtaosan tiloista takaisin hyvinvointitoimialan käyttöön eripituisin vuokrasopimuksin. Kaupunki vastaavasti lainoitti yhtiötä myöntämällä sille noin 133,3 M€:n velan.

Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n perustamisen sekä järjestelyyn liittyneen kiinteistökaupan jälkeen voimaantullut kuntien sosiaali- ja terveystoimen käytössä olevia kiinteistöjä koskeva rajoituslaki ei ole mahdollistanut enää vastaavia järjestelyjä. Osana valmistelussa olevaa lainsäädäntökokonaisuutta kuntien suorassa omistuksessa olevista kiinteistöistä maakuntien kanssa tehtävien vuokrasopimusten pituutta on rajoitettu 3 + 1 vuoteen.

Kyseinen rajoituslaki ei koske kaupunginvaltuuston ennen lain voimaantuloa toteutettaman yhtiöjärjestelyn yhteydessä solmittuja määräaikaisia vuokrasopimuksia. Rajoituslaki estää muutosten tekemisen määräaikaisten vuokrasopimusten sisältöön.

Mikäli kaupunki päättäisi jäädä yhtiön pitkäaikaiseksi omistajaksi, se ottaisi luonnollisesti samalla huolehtiakseen maakunnalle vuokrattavan kiinteistökokonaisuuden vuokranantajalle kuuluvista vastuista. Pitkäaikainen omistajuus edellyttäisi samalla kaupunginvaltuuston päätöksen 28.9.2015 § 159 esittelyssä mainittua noin 25 M€:n vaihtovelkakirjalainan konvertoimista kokonaan yhtiön omaksi pääomaksi.

Tällä hetkellä yhtiön kirjanpitoarvo on 2.502.500 € (31.12.2017) ja yhtiö tuotti vuoden 2017 tilinpäätöksen perusteella tappiota -1.444.464 euroa. Vuodelle 2018 budjetoitu tappio on vastaavasti -729.273 euroa. Tappiot johtuvat ensisijaisesti yhtiön alhaisesta oman pääoman tasosta ja kiinteistöjen kauppaan liittyneestä noin 4,9 M€:n varainsiirtoverosta, jota ole voitu siirtää edelleen vuokrakuluksi. Tappiot on katettu vuosittain kaupungin lisäpanostuksella lähinnä konvertoimalla yhtiön velan osuutta sen omaksi pääomaksi.

Yhtiön pitkäaikainen omistajuus jättäisi sen omistuksessa olevien kiinteistöjen jäännösarvoriskin vuokrakauden päättyessä kokonaisuudessaan kaupungille. Lisäksi yhtiön kiinteistöille on muodostumassa uusien kuntoarvioiden mukaan merkittävästi sellaista korjausvelkaa, joka ei ole ollut tiedossa yhtiöittämispäätöksen hetkellä. Lisääntyvää kunnossapitotarvetta ei ole myöskään mahdollista siirtää edelleen vuokrakuluksi ennen määräaikaisten vuokrasopimusten päättymistä.

Yhtiön mahdollisen myyntipäätöksen ajoituksessa on otettava huomioon, että yhtiön kassavirtaperusteinen arvo alenee koko ajan vuokrasopimusten maturiteetin lyhentyessä. Vuokrasopimusten päätyttyä mahdollisesti uusittavien sopimusten osalta tultaisiin lisäksi noudattamaan tällä hetkellä valmistelussa olevaa linjausta, jonka mukaan maakunnan kunnilta vuokraamien tilojen pääomavuokran taso ei saisi ylittää 6 % tasoa. Tämä merkitsi nykyisen pääomavuokran alenemista kaupungin sisäisen vuokrajärjestelmän mukaisesta 7 % tasosta vuokrakauden päätyttyä ja vastaavasti yhtiön kassavirran heikentymistä.

Turun kaupunginvaltuusto on 14.5.2018 § 88 käsitellessään sote-uudistukseen valmistautumista päättänyt periaatelinjauksena, että sosiaali- ja terveystoimen tiloista luopumisen valmistelua jatketaan. Valtuuston käsittelyssä olleen asian kohdalla todetaan, että lisäksi valmistellaan Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:lle vuokrattujen tonttien myyntiä muissa kuin sairaala-alueen kohteissa. Asia tuodaan myyntivaltuuden antamista koskevana asiana erikseen valtuuston päätettäväksi.

Turun kaupunginhallituksen käsittelyssä olevassa omistajapolitiikka -asiakirjassa vastaavasti linjataan, että kaupunki luopuu yhtiön omistuksesta, mikäli sosiaali- ja terveystoimen järjestämisvastuu siirtyy pois kaupungilta ja/tai konsernin kannalta muut perustellut syyt sitä edellyttävät.

Turun kaupunginhallitus on sosiaali- ja terveystoimen kokonaisuudesta erillisenä asiana käsitellyt 18.12.2017 § 549 Turun Teknologiakiinteistöt Oy:n pääomarakennetta ja osakeantia sekä päättänyt hyväksyä Turun Teknologiakiinteistöt Oy:n esittämän suunnatun maksullisen osakeannin pääasialliset ehdot.

Antipäätöksellä on pyritty hakemaan Turun Teknologiakiinteistöille 50 M€ omanpääoman ehtoista rahoitusta, jolla voitaisiin tukea kaupunginvaltuuston kärkihankkeeksi asettaman Turun Kampus- ja tiedepuiston toteutusta. Kyseistä osakeantia ei ole saatu toteutettua, mikä hidastaa yhtiön investointimahdollisuuksia ja siten osaltaan myös kaupungin kärkihankkeelle asettamien tavoitteiden toteuttamista. Osakeannilla on lisäksi pyritty hakemaan Turkuun uusia vakavaraisia kiinteistösijoittajia, joilla olisi osakeannin merkinnän lisäksi riittävä taloudellinen kyky ja tahtotila tukea kaupungin strategisena kumppanina yksityisellä sijoituspääomalla Turun Kampus- ja tiedepuiston kärkihankkeelle asetettuja tavoitteita myös pidemmällä aikajänteellä.   

Kaupunginvaltuustolle ehdotetaankin, että Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n osakekannan ostajan tulee merkitä myös edellä mainittu Turun Teknologiakiinteistöt Oy:n 50 M€:n osakeanti. Yhtiön tulee lisäksi sitoutua hallinnoimaan Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n kiinteistöjä tavalla, joka toteuttaa Turun kaupungin järjestelylle asettamia tavoitteita. Lisäksi ostajatahon tulisi ilmaista valmiutensa pitkäjänteiseen sitoutumiseen ja halukkuuteen toteuttaa Turun Kampus- ja tiedepuiston toteutusta tukevia investointeja. Tämä edellyttää luonnollisesti ostajataholta vahvaa osoitettua vakavaraisuutta.

Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n perustamisvaihe ja kohteiden arvostus

Turun kaupunginvaltuusto päätti 28.9.2015 perustaa Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n. Turun kaupunki myi yhtiölle 23 rakennusta 127.905.000 eurolla ja vuokrasi valtaosan tiloista takaisin hyvinvointitoimialan käyttöön eripituisin vuokrasopimuksin. Kaupunki lainoitti yhtiötä myöntämällä sille noin 133,3 M€ lainoituksen. Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy on perustamisensa jälkeen ostanut Myllykodin (Viilarinkatu 9) hintaan 5.900.000 euroa.

Yhtiötä perustettaessa sille myytävistä kohteista teetettiin arviokirjat kahdella eri arvioitsijalla. Arviokirjat esittivät kohdekokonaisuuden arvoksi noin 117,1 M€ ja 138,7 M€. Yhtiöitys tehtiin 127.905.000 eurolla perustuen arviokirjojen keskiarvoon.

Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n kohteista on touko-kuussa 2018 tilattu auktorisoitujen kiinteistöarvioitsijoiden lausunnot (ns. AKA-arviot) kahdelta taholta. Arviomiehet ovat kohteiden tuottojen ja ylläpitokulujen lisäksi tutustuneet aiempaa tarkemmin mm. kohteiden korjaushistoriaan sekä arvioineet mahdollisia tulevia korjaustarpeita. AKA-arviokirjojen mukaan koh-teiden, mukaan lukien myöhemmin kokonaisuudesta eriytettäväksi esitettävät Kurjenmäkikodit sekä yhtiön perustamisen jälkeen hankittu Myllykoti, arviokirjojen mukaiset arvot ovat 119.520.000 euroa ja 130.850.000 euroa.

Kiinteistöosakeyhtiön omistamien kohteiden käypänä arvona voidaan pitää arviokirjojen keskiarvoa 125.185.000 euroa. Alkuperäinen arviokirja lisättynä Myllykodin hankinta-arvolla tarkoittaisi arvonmääritystä loppusummalle 133.805.000 euroa. Käyvän arvon aleneminen olisi näin ollen 8.620.000 euroa. Muutos selittyy pitkälti sillä, että kohteiden kassavirran takaavien vuokrasopimusten jäljellä oleva aika ns. maturiteetti on lyhentynyt 2,5 vuodella ja ylläpitokulut sekä korjaustarpeet ovat täsmentyneet.

Arviokirjakeskiarvo ilman asian esittelyssä myöhemmin käsiteltäviä Kurjenmäkikoteja on 121.740.000 euroa.

Kurjenmäkikoti 1 ja 2 myynti ennen muita järjestelyjä

Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy omistaa Kurjenmäen kaupunginosassa kaksi rakennusta: Kurjenmäkikoti 1:n ja Kurjenmäkikoti 2:n. Turun kaupunki on vuokrannut Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:lle noin 13.500 m2 suuruisen maa-alueen kiinteistöstä 853-22-2-9 em. rakennusten pitämistä varten. Rakennusten tilat on vuokrattu Turun kaupungille 31.12.2020 saakka. Kurjenmäkikodit ovat valmistuneet vuosina 1989 ja 1991. Rakennusten tilat eivät vastaa nykypäivän toiminnallisia vaatimuksia ja rakennukset ovat teknisen peruskorjauksen tarpeessa.

Kurjenmäen alueella on Kurjenlinnan alueen kehittämisen jatkoksi käynnistymässä Mooriankunnas-niminen asemakaavanmuutos. Kurjenmäkikotien alue muodostaa keskeisen kaavakehitysalueen yhdessä muun ympäröivän maankäytön kanssa. Siihen liittyy myös kiinteistöllä 853-22-2-8 sijaitseva Turun kaupungin suorassa omistuksessa oleva sairaala-alueen rakennus 38, jonka tilat ovat vuokrattuina Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille. Nämä kaksi kiinteistöä muodostavat yhteensä noin 3,5 hehtaarin kaavakehitysalueesta noin 2 hehtaarin osuuden.

Ottaen huomioon alueella käynnistyvän asemakaavoituksen, rakennusten kunnon sekä niiden tilojen jäljellä olevan vuokra-ajan on perusteltua, että ennen Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n myyntiä yhtiö myy Kurjenmäkikotien rakennukset ja niihin liittyvän vuokraoikeuden Turun kaupungille.

Newsec Valuation Oy on arvioinut Kurjenmäkikotien arvoksi 2.290.000 euroa +/- 10 %. Kiinteistötaito Peltola & Co Oy on arvioinut kohteen arvoksi 4.600.000 euroa +/- 15 %. Arviolausuntojen eroavaisuus johtuu kohteen luonteesta, sillä kohde on muuttumassa kiinteistösijoituskohteesta kiinteistökehityskohteeksi. Kauppahinnaksi soveltuu lausuntojen keskiarvon mukaisesti 3.450.000 euroa. Turun kaupungin kaupunkiympäristötoimiala käynnistää syksyllä 2018 alueen kaavoituksen sekä edellä kuvatun kiinteistökokonaisuuden myynnin edelleen kilpailun kautta. Päätösesitys myöhemmästä tontinluovutuskilpailusta tehdään erikseen.

Osakkeiden myynti

Järjestelyn keskeinen sisältö on Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy osakkeiden myynti. Järjestely toteutetaan ehdollisena sille, että eduskunta hyväksyy viimeistään vuoden 2018 loppuun mennessä maakuntalain, lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä sekä niiden yhteisen voimaanpanolain pääkohdiltaan hallituksen esityksen (HE 15/2017 vp.) mukaisessa muodossa tai vähäisin muutoksin. Lisäksi järjestelyssä on edellytettävä, että Turun kaupungin vuokravastuut kaupan kohteista päättyvät kokonaisuudessaan.

Ostajalta edellytetään ennen osakkeiden myyntiä, että se on tehnyt 50 M€:n merkinnän Turun Teknologiakiinteistöt Oy:n osakeannissa sekä sitoutuu oman pääoman ehtoisiin lisäinvestointeihin Kupittaan kärkihankeen alueella.

Toiminnallisen kumppanuuden varmistamiseksi on olennaista, että ostaja lisäksi hallinnoi kiinteistöjä myös paikallisella tasolla.

Ostajan valinnassa painotetaan etenkin yhtiön luottokelpoisuuden tasoa sen osoittamiseksi, että ostaja on kykenevä investoimaan Turkuun myös pitkällä aikavälillä. Ostajalta vaaditaan tulevaisuuden investointikyvyn varmistamiseksi vähintään Standard & Poor’s, Moody’sin, Fitch Ratingsin tai vastaavan merkittävän luottoluokittajan investment grade -luokitus.

Tässä esitettyjen seikkojen linjaamiseksi ostajan kanssa tullaan laatimaan ennen varsinaista kauppaa koskevien yksityiskohtaisten kauppakirjaehtojen määrittämistä Letter of Intent (aiesopimus), joka ostajan tulee olla valmis allekirjoittamaan.

Tonttien myyminen

Kaupunginvaltuuston päätöksen 28.9.2015 § 159 mukaisesti Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n perustamisen ja siihen liittyvän kiinteistöjärjestelyn yhteydessä em. yhtiölle on vuokrattu myytäviin rakennuksiin liittyvät maa-alueet. Nyt esitetään, että yhteensä seitsemän kohteen osalta rakennuksiin liittyvät maa-alueet myydään vuokramiehelle Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:lle sen jälkeen, kun yhtiön osakekanta on luovutettu uudelle omistajalle. Mäntymäen sairaalan suuralueen kokonaisuuteen liittyvää maa-aluetta ei tässä vaiheessa myydä yhtiölle. 

Tonteista on teetetty kahdet arviokirjat ja niiden mukaan kohteiden yhteenlaskettu käypä arvo on noin 7,91 – 8,16 miljoonaa euroa. Kohteiden luovutukset esitetään tehtäväksi arviokirjojen keskiarvohinnalla 8.035.625 eurolla. Kauppahinnat on määritetty tonttien rakennusoikeuden mukaan lukuun ottamatta Liinahaan vanhainkodin ja Portsakodin tontteja, joissa tonteille on rakennettu rakennusoikeutta ylittäen. Näiden kahden tontin osalta kauppahinta on määritetty tontille toteutetun kerrosalan mukaisesti. Arviolausunnot ovat nähtävillä kokouksessa.

Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:lle esitetään myytäväksi:

- Kerttulin vanhainkodin tontti 853-1-15-12 yhteensä 1.840.000 euron (8000 k-m2 x 230 €/k-m2) kauppahinnalla,

- Liinahaan vanhainkodin tontti 853-73-54-14 yhteensä 969.850 euron (5705 k-m2 x 170 €/k-m2) kauppahinnalla,

- Myllykodin tontti 853-77-13-3 yhteensä 568.140 euron (3342 k-m2 x 170 €/k-m2) kauppahinnalla,

- Runosmäen terveysaseman tontti 853-83-56-5 yhteensä 397.500 euron (3000 k-m2 x 132,5 €/k-m2) kauppahinnalla,

- Portsakodin tontti 853-8-23-5 yhteensä 1.509.157,50 euron (6491 k-m2 x 232,5 €/k-m2) kauppahinnalla,

- Mäntymäen perhekeskuksen maa-alueena noin 12.729 m2 suuruinen määräala kiinteistöstä 853-31-17-1, joka muodostaa hyväksytyn tonttijaon mukaisen tontin 853-31-17-5, 1.352.562,50 euron (6365 k-m2 x 212,5 €/k-m2) kauppahinnalla sekä

- Mäntyrinteen vanhainkodin maa-alueena noin 25.199 m2 suuruinen määräala kiinteistöstä 853-32-24-7, joka muodostaa vireillä olevan tonttijaon mukaisen tontin 853-32-24-8, 1.398.415 euron (7559 k-m2 x 185 €/k-m2) kauppahinnalla.

Järjestelyn taloudelliset vaikutukset

Kaupunki on sote-kiinteistöjen yhtiöittämisessä käyttänyt kahta ulkopuolista arvioitsijaa Newsec Valuation Oy ja Kiinteistötaito Peltola & Co Oy kiinteistöjen arvon määrityksessä. Tässä yhteydessä voitiin olettaa, että yhtiön kirjanpitoarvo vastaisi käypää arvoa ja siten todennäköistä luovutushintaa. Rakennusten kuntokartoituksen yhteydessä on kuitenkin selvinnyt, että osassa kohteista on sellaisia peruskorjaustarpeita, joiden kustannuksia ei ole kohdistettavissa vuokrasopimuksiin vuokrien rahavirtaa kasvattavaksi. Näin ollen kiinteistöosakeyhtiön osakkeiden käypä arvo on jonkin verran kirjanpitoarvoa alempi.

Arvonmääritysten erotuksen hallitsemiseksi järjestelyssä on suunniteltu, että kaupunki myisi kiinteistöjen osana myös näihin liittyvät maa-alueet Mäntymäen sairaalan suuralueella sijaitsevia kiinteistöjä lukuunottamatta. Maa-alueiden kirjanpitoarvo on olennaisesti käypää arvoa alempi, jolloin niiden osalta kaupasta syntyy tuloslaskelmallisesti kirjattavaa luovutusvoittoa.

Kaupungin tulee edellyttää vähintään, että ratkaisusta kokonaisuudessaan (kiinteistöosakeyhtiö ja maa-alueet) ei synny kaupungille tulosvaikutteisesti alaskirjattavaa myyntitappiota. Lisäksi tulee huomioida, että yhtiön rahoitus nykyisellään tulee kokonaisuudessaan Turun kaupungilta. Ostajan tulee kaupan yhteydessä maksaa yhtiön velka eli Turun kaupungin myöntämät antolainat Turun kaupungille. Arvopäivänä on kaupantekohetken välitilinpäätös.

Kiinteistöyhtiön velaton kauppahinta on noin 121,7 M€. Koska yhtiön velkojen ja saamisten erotus on suurempi kuin velaton kauppahinta, syntyy kaupungille tulosvaikutteinen tappio toteutustavasta riippuen, joko antolainan alaskirjauksena tai myyntitappiona. Kiinteistöosakeyhtiön myynnistä syntyvä tappio on noin 4,5 M€. Maa-alueiden arvioitu myyntihinta on vastaavasti noin 8,0 M€. Koska maa-alueiden kirjanpitoarvo on lähes olematon, kirjautuu koko kauppahinta maa-alueiden myyntivoitoksi.

Kiinteistöosakeyhtiön osakkeiden ja maa-alueiden myyntien yhteenlaskettu tulosvaikutus kaupungille on noin 3,5 M€ positiivinen. Järjestelyn 129,7 M€:n kauppahinta kuitenkin parantaa yhtiölle myönnetyn lainan takaisinmaksun jälkeen vastaavasti kaupungin omavaraisuusastetta ja lisää samalla tulevaa investointikykyä uusiin kohteisiin.

Kauppahinta ja tulosvaikutus realisoituu kokonaisuudessaan emokaupungille. Emokaupunki saa takaisin yhtiölle annetun lainan, mutta menettää samalla lainan noin 4,0 M€:n vuosittaisen korkotuoton. Korkotuotto on kuitenkin suhteettoman korkea, koska yhtiön pääomitusta ei ole toteutettu sen perustamisvaiheessa kaavailulla tavalla. Yhtiön vuokratason perusteena on käytetty 25 M€:n omaa pääomaa, joten yhtiön toiminnan jatkuvuus edellyttäisi vielä vähintään 22,5 M€:n pääomasijoitusta yhtiöön.

Managerointi

Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:llä ei ole henkilökuntaa, vaan yhtiö ostaa kaikki tarvitsemansa palvelut. Yhtiön ja Turun kaupungin välille on mm. solmittu 11.5.2016 toimitilajohtamisen sopimus, jonka kautta Turun kaupunki tarjoaa yhtiölle ylläpitojohtamisen, hallinnon ja talouden palveluja sekä kiinteistöhoidon ja –kunnossapidon palvelut. 

Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n ja Turun kaupungin välinen managerointia koskeva sopimus on määräaikainen vuoden 2019 loppuun ja siihen sisältyy merkittävä määrä muita sopimuksia.

Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n ja Turun kaupungin välisen managerointia koskevan sopimuksen osana perittävä hallinnointipalkkio on arvoltaan 269.000 €/vuodessa (alv 0 %). Sopimusteknisesti kysymys on siitä, että Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy ostaa Turun kaupungin tilapalvelukeskukselta ylläpitoinsinöörin työpanosta sekä vähäisemmässä määrin talous- ja asianhallintahenkilöstön työpanosta.

Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:ta perustettaessa näitä palveluita ei hinnoiteltu erillisen kustannuslaskennan kautta vaan hallinnointipalkkion hinnoittelu noudattaa Turun kaupungin sisäisen vuokrajärjestelmän hallinnointipalkkiohinnoittelua. Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy maksaa siten tällä hetkellä pinta-alaperusteisen osan Turun kaupungin toimitilahallinnon tuottamisen kustannuksista. Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n myyminen ja managerointia koskevan sopimuksen päättyminen mahdollistaa siten samassa yhteydessä myös kaupungin tilahallinnon keventämisen.

Managerointia koskevan sopimukseen sisältyy kiinteistönhoitokustannusten lisäksi erillisveloitettavia kunnossapitotöitä, jotka hankitaan Arkea Oy:ltä. Myös kiinteistönhoitosopimuksista osa hankitaan Arkea Oy:ltä ja osa esim. Runosmäen Lämpö Oy:ltä, Coor Service Management Oy:ltä. Kyseiset sopimukset ovat pääsääntöisesti markkinaehtoisia.

Lisäksi yhtiöllä on muita sopimuksia, joita ei voida irtisanoa päättymään välittömästi kaupantekohetkeen. Esimerkiksi Kunnan Taitoa Oy:n sopimus on irtisanottavissa aina kunkin vuoden maaliskuun loppuun mennessä siten, että sopimus on voimassa vuoden loppuun.

Luovutuksen yhteydessä tulee sopia Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n olemassa olevan sopimuskannan siirtämisestä tai järjestelyt siinä tapauksessa, mikäli sopimukset eivät siirtyisi. Pyrkimyksenä tulisi olla sopimusten siirtäminen sellaisenaan ostajalle.

Oheismateriaali 1Kohteiden arviokirjat

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää valtuuttaa kaupunginhallituksen:

- myymään Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n osakkeet,

- ostamaan Kurjenmäkikoti 1 ja 2 kohteet 3.445.000 euron kauppahinnasta siten, että Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n tulee käyttää kauppahinta kaupungin antolainan lyhentämiseen,

- myymään seuraavat tontit Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:lle:

Lisäksi kaupunginvaltuusto valtuuttaa kaupunginhallituksen hyväksymään järjestelyn ostajatahon, päättämään yksityiskohtaisista kaupan ehdoista sekä tekemään perusteltuja täsmennyksiä kauppahintaan due diligence –selvitysten valmistuttua.

Kaupunginvaltuusto päättää kaikkien edellä mainittujen järjestelyjen olevan ehdollisia sille, että eduskunta hyväksyy viimeistään vuoden 2018 loppuun mennessä maakuntalain, lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä sekä niiden yhteisen voimaanpanolain pääkohdiltaan hallituksen esityksen (HE 15/2017 vp.) mukaisessa muodossa tai vähäisin muutoksin,

että Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n omistamien rakennusten laskennallinen arvo järjestelyssä on vähintään arviokirjojen keskiarvo huomioituna due diligence –selvitykseen perustuvilla mahdollisilla täsmennyksillä,

että ostaja on tehnyt Turun Teknologiakiinteistöt Oy:n osakeannissa 50 M€:n osakemerkinnän,

että ostaja sitoutuu hallinnoimaan Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n kiinteistöjä tavalla, joka toteuttaa Turun kaupungin järjestelylle asettamia tavoitteita,

että ostaja sitoutuu oman pääoman ehtoisiin lisäinvestointeihin Turun Kampus- ja tiedepuiston kärkihankeen alueella sekä osoittaa tähän tarkoitukseen liittyen vakavaraisuutensa vähintään Standard & Poor’s, Moody’sin, Fitch Ratingsin tai vastaavan merkittävän luottoluokittajan investment grade -luokituksella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 12-2.

Suoritetussa kättennostoäänestyksessä päätökseksi tulleen esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Eklund, Pätäri, Toivari, Miikkola, Laivoranta, Ratilainen, Hassan, Lumme, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa ja Kattelus.

Lindforsin tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen puolesta äänesti lisäksi häntä kannattanut Yrttiaho.

”Kaupunginvaltuusto päättää valtuuttaa kaupunginhallituksen -ostamaan Kurjenmäkikoti 1 ja 2 kohteet 3.445.000 euron kauppahinnasta siten, että Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n tulee käyttää kauppahinta kaupungin antolainan lyhentämiseen.”

Heikkinen, Lehtinen, Sundqvist ja Virtanen ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Sundqvistin tilalla kokoukseen osallistui Ratilainen.

Asiaa kokouksessa oli selvittämässä tilajohtaja Tuomas Koskiniemi.

Kv § 144

Oheismateriaali 1Kohteiden arviokirjat

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää valtuuttaa kaupunginhallituksen:

- myymään Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n osakkeet,

- ostamaan Kurjenmäkikoti 1 ja 2 kohteet 3.445.000 euron kauppahinnasta siten, että Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n tulee käyttää kauppahinta kaupungin antolainan lyhentämiseen,

- myymään seuraavat tontit Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:lle:

Lisäksi kaupunginvaltuusto valtuuttaa kaupunginhallituksen hyväksymään järjestelyn ostajatahon, päättämään yksityiskohtaisista kaupan ehdoista sekä tekemään perusteltuja täsmennyksiä kauppahintaan due diligence –selvitysten valmistuttua.

Kaupunginvaltuusto päättää kaikkien edellä mainittujen järjestelyjen olevan ehdollisia sille, että eduskunta hyväksyy viimeistään vuoden 2018 loppuun mennessä maakuntalain, lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä sekä niiden yhteisen voimaanpanolain pääkohdiltaan hallituksen esityksen (HE 15/2017 vp.) mukaisessa muodossa tai vähäisin muutoksin,

että Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n omistamien rakennusten laskennallinen arvo järjestelyssä on vähintään arviokirjojen keskiarvo huomioituna due diligence –selvitykseen perustuvilla mahdollisilla täsmennyksillä,

että ostaja on tehnyt Turun Teknologiakiinteistöt Oy:n osakeannissa 50 M€:n osakemerkinnän,

että ostaja sitoutuu hallinnoimaan Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n kiinteistöjä tavalla, joka toteuttaa Turun kaupungin järjestelylle asettamia tavoitteita,

että ostaja sitoutuu oman pääoman ehtoisiin lisäinvestointeihin Turun Kampus- ja tiedepuiston kärkihankeen alueella sekä osoittaa tähän tarkoitukseen liittyen vakavaraisuutensa vähintään Standard & Poor’s, Moody’sin, Fitch Ratingsin tai vastaavan merkittävän luottoluokittajan investment grade -luokituksella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian käsittely kokouksessa

Tehty palautusehdotus ja sen käsittely

Rinne Mäkipään kannattamana teki seuraavansisältöisen palautusehdotuksen:

”Asia palautetaan, kunnes sote- ja maakuntauudistuksen toteutuminen on varmaa.”

Keskustelun keskeydyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Rinteen palautusehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa koneäänestyksessä 52 valtuutettua kannatti asian käsittelyn jatkamista ja 12 valtuutettua kannatti Rinteen tekemää palautusehdotusta, 2 tyhjää ja 1 poissa, joten asian käsittely jatkui.

Tehty pöydällepanoehdotus ja sen käsittely

Lähteenmäki Yrttiahon kannattamana ehdotti, että asia pannaan pöydälle.

Keskustelun keskeydyttyä puheenjohtaja ilmoitti, että hallintosäännön 147 §:n mukaan asian ollessa ensimmäisen kerran valtuuston käsittelyssä, asian pöydällepano edellyttää 17 valtuutetun kannatuksen. Tämän jälkeen puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät "jaa", jos "ei" saa vähintään 17 ääntä, on Lähteenmäen tekemä pöydällepanoehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä 53 valtuutettua kannatti asian käsittelyn jatkamista ja 11 valtuutettua kannatti Lähteenmäen tekemää pöydällepanoehdotusta, 2 tyhjää ja 1 poissa, joten asian käsittely jatkui.

Tehty hylkyehdotus ja sen käsittely

Lindfors Lundénin kannattamana teki seuraavansisältöisen hylkyehdotuksen:

”Esitän kaupunginhallituksen esityksen ehdollisesta valtuutuksesta Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n osakkeiden ja kiinteistökokonaisuuteen liittyvien tonttien myyntiin hylättäväksi.”

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Lindforsin tekemä hylkyehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa koneäänestyksessä 52 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 11 valtuutettua kannatti Lindforsin tekemää hylkyehdotusta, 3 tyhjää ja 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.

Eriävä mielipide

Rinne pyysi merkitsemään pöytäkirjaan eriävän mielipiteensä asiassa.

Liite 1Äänestyslistat

Jakelu

tiedTurun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy
tiedKaupunkiympäristötoimiala
tiedKonsernihallinto, lakiasiat
tiedKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tpvTilapalvelukeskus


Liitteet:

Kv § 144
Liite 1:Äänestyslistat / Omröstningsförteckningarna