Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus17807.05.20181
Kaupunginvaltuusto8714.05.20183

3713-2018 (02 02 02)

Vuoden 2018 ensimmäinen osavuosikatsaus

Tiivistelmä: -

Kh § 178

Talouden ja rahoituksen vastuualue, johtaja Jukka Laiho ja laskentapäällikkö Seija Liinoja 3.5.2018:

 

Tulosennuste

 

Vuoden 2018 ensimmäisen talousennusteen mukaan tilikauden alijäämäksi muodostuu 49,4 milj. euroa. Alkuperäiseen talousarvioon merkitty alijäämä vuodelle 2017 on 30,7 milj. euroa ja poikkeama on -18,7 milj. euroa. Edellisen vuoden tilinpäätökseen verrattuna tilikauden yli-/alijäämän ennustettu muutos olisi -73,6 milj. euroa.

 

Ennusteen mukainen vuosikate on 2,5 milj. euroa, mikä olisi 18,1 milj. euroa talousarviota huonompi ja 36,6 milj. euroa edellisvuoden toteutumaa huonompi. Vuosikate-ennuste ei kata suunnitelman mukaisia poistoja, jotka ennusteen mukaan olisivat 53,6 milj. euroa.

 

Toimintakate-ennuste -1 046,5 milj. euroa heikkenee 17,9 milj. euroa talousarvioon verrattuna ja edellisen vuoden tilinpäätökseen verrattuna 21,6 milj. euroa. Toimintakulut oikaistuna valmistus omaan käyttöön kasvavat ennusteen mukaan 15,5 milj. euroa talousarvioon verrattuna ja 13,1 milj. euroa edelliseen vuoteen verrattuna. Toimintatuotot vähenisivät 2,3 milj. euroa talousarvioon verrattuna ja 8,5 milj. euroa edellisvuodesta.

 

Toimintakate (nettokäyttömenot) oikaistuna vuoden 2017 tilinpäätökseen sisältyvällä kertaluonteisella 29 milj. euron sijoituksella Turku 2029 säätiöön, kasvaisi noin 50 milj. euroa (5,1 %) edelliseen vuoteen. Vertailussa edelliseen vuoteen on huomioitu kiinteistöliikelaitoksen toiminnan päättyminen sekä kaupunkiympäristötoimialan perustaminen ja niiden vaikutukset kaupunkiympäristötoimialan ja kaupunginjohtajan toimialan vuoden 2017 lukuihin.

 

Nettokäyttömenojen muutokset toimialoittain:

 

Nettokäyttömenot

Talousarviopoikkeama, milj. euroa *

Oikaistu kasvu ed. vuoteen, milj. euroa

Kaupunginjohtajan toimiala

+ 0,3

+ 14,8

Hyvinvointitoimiala

-12,7

+ 11,2

Sivistystoimiala

-1,8

+ 9,8

Kaupunkiympäristötoimiala

- 3,6

+ 8,4

Vapaa-aikatoimiala

+ 0,0

+ 5,2

*)poikkeamat

+ menon alitus/tulon ylitys

- menon ylitys/tulon alitus

 

Talousarvion sisällytetyt toiminnalliset muutokset ja niiden vaikutus talouteen on hyväksytty talousarvion vahvistamisen yhteydessä.

 

Talousarviossa henkilöstökulujen kasvuksi on budjetoitu 4 milj. euroa. Ennusteen mukaan palkat nousisivat edelliseen vuoteen verrattuna 12 milj. euroa eli 8 milj. euroa enemmän (2,5 %). Loppuosa ennustetusta nettomenojen kasvusta syntyy sairaanhoitopiirin maksuosuuden kasvusta ja sivistystoimialan nettomenojen kasvusta sekä kaupunkiympäristötoimialan myyntituottotuottojen laskusta.

 

Verorahoitus

 

Verotuloennuste on nyt tehdyssä ennusteessa 761,0 milj. euroa. Ennusteen mukaan verotulot ylittyvät 3,0 milj. euroa talousarvioon verrattuna. Valtionosuustuloja toteutunee 256,4 milj. euroa.

 

Verorahoituksen poikkeamat (talousarvio 2018/ennuste 1/2018)

 

 

Poikkeama, milj. euroa

Verotulot

+3,0

Valtionosuudet

+0,3

 

+ menon alitus/tulon ylitys

- menon ylitys/tulon alitus

 

Kaupungin verotulojen ennusteen perusteena on käytetty Kuntaliiton maaliskuussa julkaisemaa kuntakohtaista veroennustetta.

 

Kunnallisverotulojen ennustetaan toteutuvan 3,5 miljoonaa talousarviota suurempana. Kunnallisverojen ennakoitua voimakkaampi kasvu on seurausta verotettavan palkkasumman kasvusta sekä työllisyystilanteen parantumisesta.

 

Valtiovarainministeriö on laskelmissaan arvioinut yhteisöveron perusteena olevan verotettavan tulon kehittyvän tänä vuonna jopa +9,0 %. Tämän seurauksena kunnille tilitettävien yhteisöverotulojen arvioidaan kasvavan oletettua voimakkaammin. Turun kaupungin kuluvan vuoden jako-osuus on muuttunut oletettua positiivisemmin. Muutos on seurausta kaupungin oletettua paremmasta suhteellisesta asemasta vuoden 2016 verotuksessa. Ennusteessa yhteisöverotuloja arvioidaan kertyvän 0,9 miljoonaa talousarviota enemmän.

 

Lakimuutoksesta johtuen alkuvuoden yhteisöverojen tilityksistä on vaikea tehdä johtopäätöksiä. Perinteisesti toukokuussa tehtyjä täydennysmaksuja on tilitetty jo alkuvuoden aikana. Kokonaiskuvasta saataneen parempi käsitys toukokuun tilitysten jälkeen.

 

Kiinteistöverotulojen ennakoitiin talousarviossa kasvavan maltillisesti, mutta Kuntaliiton ennusteen mukaan tason saavuttaminen on haasteellista. Tästä syystä ennustetta laskettiin 1,4 miljoonaa euroa talousarvioon verrattuna.

 

Valtionosuuksien osalta ei ole käytettävissä ennustetta, mutta tason arvioidaan säilyvän viime vuoden tasolla. Tämän seurauksena valtionosuudet toteutuisivat 0,3 miljoonaa talousarviota suurempana. On kuitenkin syytä muistaa, että valtionosuuksia saatetaan muuttaa kuluvan vuoden aikana mm. jäsenkuntakorvausten seurauksena.

 

Ennusteen tekemisen jälkeen Kuntaliitto on julkaissut uuden ennusteen, jonka perusteella kaupungin verotulot kehittyisivät oletettua suurempana. Ennuste sisältää kuitenkin oletuksia veropohjan muutoksiin, joista on syytä saada lisää varmuutta.

 

Viime vuosina Kuntaliiton ennusteet ovat vaihdelleet vuoden sisällä melkoisesti. Arviot ovat perinteisesti myös hieman negatiivisempia omiin näkemyksiimme verrattuna. Voimassa oleva talousarvio on laadittu n. 10 miljoonaa euroa positiivisemmalla oletuksella, mitä Kuntaliiton tuolloin käytettävissä oleva ennuste osoitti.

 

Uusin ennuste saattaa antaa aihetta korottaa kaupungin verotulojen ennustetta. Arvio tarkentuu loppukevään aikana ja tarkistetut arviot sisällytetään vuoden toiseen osavuosikatsaukseen.

 

Rahoituserien toteutuminen

 

Rahoituserien odotetaan toteutuvan lähes talousarvion mukaisena. Logomon yritys- ja rahoitusjärjestelyt. Järjestelyn seurauksena Logolle myönnetystä osakaslainasta kirjataan alas n. 3,55 milj. euroa. Lisäksi järjestely aiheuttaa muutoksia antolainojen vähennyksiin. Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt järjestelyihin liittyvät talousarviomuutokset 16.4.2018 § 73.

 

Investoinnit ja omaisuuden luovutustulot

 

Kuluvan vuoden ensimmäisessä talousennusteessa kaupungin toteuttamien investointien menoennuste on yhteensä 100,1 milj. euroa. Ennusteen ja talousarvion välillä on 0,6 milj. euron ylitystä (1,0 %).

 

Kaupunginjohtajan toimialan investointimenoennuste ylittyy 5,55 milj. euroa, mihin sisältyy Logomo Oy:n rakennejärjestelyt, jossa Turun kaupunki sijoitti Logomon Tapahtumakiinteistöt Oy:n osakeomistukseen 5,45 milj. euroa.

 

Kaupungin kiinteistöomaisuuden luovutustulojen ennustetaan jäävän 6,5 milj. euroa alle asetun tavoitteen. Kiinteistöjen myyntitavoite-ennuste on tässä vaiheessa 16 milj. euroa ja se edellyttää päätösprosessissa olevien vuokratonttien myyntiä ja kaavojen etenemistä ripeästi. Rahoitusosuuksien ennustetaan toteutuvan suunnitellusti.

 

Kaupunkiympäristön infran rakennuttamisen investointimenoennuste on yhteensä 49,0 milj. euroa, joka ylittyy 1,0 milj. euroa suunnitellusta. Lautakunta on raportoinut hankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen. Käynnissä olevien hankkeiden osalta ylityspainetta luo Funikulaari ja Kauppatorin hanke. Funikulaarin rahoitustarvetta on tarkistettu 1,0 milj. euroa ylöspäin urakkatarjouksen perusteella ja käynnistämättömien työvaiheiden siirtyessä vuodelle 2018. Kauppatorin vuotuinen rahoitustarve ylittyy 0,3 milj. euroa suunnitellusta. Lisäksi uusia hankkeita ja niille rahoitusta vuodelle 2018 on lisätty investointiohjelmaan yhteensä 1,3 milj. euroa. Rahankäyttöennuste hankkeista, joita ei voida käynnistää maankäytön suunnittelun keskeneräisyyden vuoksi tai hankkeen käynnistäminen edellyttää toteutusratkaisun uudelleenarviointia, alittuu suunnitellusta yhteensä 1,6 milj. euroa.

 

Toimitilojen rakennuttamisen investointimenojen vuositason rahoituksen toteutumisennuste 22,7 milj. euroa alittuu suunnitellusta 5,0 milj. euroa. Merkittävimmät alitukset kohdistuvat Ruiskatu 8:n hankkeen käynnistymisen viivästymiseen, jonka vaikutus on 3 milj. euroa ja Puolalan koulun peruskorjaushankkeen painottuessa arvioitua enemmän vuodelle 2019, jonka vaikutus on 1 milj. euroa. Lisäksi Aunelan kirjasto- ja nuorisotilan ja Kakskerran/Satavan paloaseman uudisrakennusten ajoituksen painottuessa vuodelle 2019 vaikutus on yhteensä 0,8 milj. euroa.

 

Toiminnan ja investointien rahoitus

 

Toiminnan ja investointien rahavirta vuonna 2018 on ennusteen mukaan 94,9 milj. euroa negatiivinen. Toiminnan ja investointien rahavirtaennuste on -21,6 milj. euroa yli talousarvion, mitä selittää vuosikatteen 18,1 milj. euron sekä pysyvien vastaavien luovutustulojen 6,5 milj. euron suunniteltua huonompi toteutuminen.

 

Pitkäaikainen antolainakanta oli vuoden alussa 548 milj. euroa. Vuoden ensimmäisen ennusteen mukaan antolainakanta olisi vuoden lopussa 675 milj. euroa eli kasvaisi nettona 27 milj. euroa. Antolainoja myönnetään mm. Oy Turku Energialle ja TVT Asunnot Oy:lle. Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy lyhentää ylimääräisellä lyhennyksellä kaupungin antolainoja 2,5 milj. euroa. Lisäksi Logomo Oy:n rahoitusjärjestelyn seurauksena Logomo Oy:n antolaina lyhenee 11,115 milj. euroa, jota ei ollut huomioitu talousarviossa aiemmin.

 

Käyttötalouden toteutumisennuste

 

Ensimmäisen talousennusteen nettokäyttömenoja kuvaava toimintakate on -1 046,5 milj. euroa. Nettokäyttömenoja toteutuisi 17,9 milj. euroa talousarviota enemmän. Toimintatuotot (sisäisiä eriä ei eliminoitu) ovat 428,9 milj. euroa. Talousarvioon verrattuna toimintatuotot alittuvat 2,3 milj. euroa. Toimintakulut (sisäisiä eriä ei eliminoitu) ovat ennusteessa 1.476,6 milj. euroa. Ylitystä talousarvion toimintamenoihin verrattuna tulee olemaan 15,1 milj. euroa ennusteen toteutuessa. Toimintakuluihin sisältyvät omaan investointirakentamiseen liittyvät valmistusmenot (oma työ ja materiaali). Em. menot on oikaistu tuloslaskelman Valmistus omaan käyttöön – rivillä ja aktivoitu taseen omaisuuden lisäykseksi. Kaupungin toimintakulut oikaistuna valmistus omaan käyttöön -erällä ylittävät talousarvion 15,5 milj. eurolla.

 

Suurimmat nettokäyttömenojen poikkeamat toimielimittäin (talousarvio/ennuste 1/2018):

 

 

Nettopoikkeama

Sosiaali- ja terveyslautakunta

- 12,7 milj. euroa

Kasvatus- ja opetuslautakunta

- 1,8 milj. euroa

Kaupunginhallitus

+ 0,3 milj. euroa

Kaupunkiympäristölautakunta

- 3,6 milj. euroa

 

 

+ menon alitus/tulon ylitys

- menon ylitys/tulon alitus

 

 

Kaupunginhallitus

 

Kaupunginhallituksen nettokäyttömenot toteutuvat ennusteen mukaan talousarvion mukaisesti. Työllisyyspalvelukeskuksen nettomenoista arvioidaan säästyvän tänä vuonna n. 0,7 miljoonaa euroa. Työllisyyspalvelujen nettomenojen alitukseen vaikuttaa työmarkkinatuen positiivinen ennuste verrattuna viime vuoden maksuosuuteen, ennuste on tällä hetkellä noin 0,5 milj. euroa pienempi viime vuoteen verrattuna. Strategisen hankinnan vastuualueen nettotuloksen odotetaan alittuvan 0,5 milj. eurolla, joista 0,25 milj. euroa liittyy entisen hankinta- ja logistiikkakeskuksen tavara- ja palvelutilausten sekä kuljetusten sisäisen laskutuksen poistumiseen ja 0,25 milj. euroa postimaksujen ja postipalvelujen laskuttamatta jäämiseen. Veloituksia ei enää tehdä, koska strategiset hankinnat muuttui vuoden alusta alkaen palvelukeskuksesta konsernihallinnon talous- ja strategiaryhmän vastuualueeksi. Projektien ja hankkeiden osalta odotetaan säästyvän 0,6 miljoonaa euroa, josta 0,5 miljoonaa euroa Eccentric-hankkeesta. Hankkeelle kohdistuvat tulot kattavat siitä aiheutuvat menot, mutta talousarvioon ei ole budjetoitu tuloja.

 

Kaupunginhallituksen omarahoitusosuuksien osalta ei ennusteta syntyvän poikkeamaa vuodelle 2018.

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

Tammi-maaliskuun toteutuman perusteella laadittu talousennuste osoittaa hyvinvointitoimialan budjetin ylittyvän merkittävästi. Toimintakulujen ylitys on arvion mukaan noin 11,1 milj. euroa ja tulot alittavat budjetin noin 1,6 milj. euroa. Nettopoikkeama on ennusteen mukaan noin 12,7 milj. euroa. Menojen osalta suurin poikkeama on Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuudessa. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin menojen kasvu on ollut suurempaa kuin mihin Turun kaupunki on voinut varautua. Talousarvioiden laadintavaiheessa ero oli jo 6,9 milj. euroa ja nyt ennustetaan poikkeaman olevan noin 9,9 milj. euroa. Kasvanut ylitysuhka johtuu mm. siirtoviivekustannuksista sekä kasvaneesta lähetemäärästä ja hoidetuista potilaista.

 

Talousarvion poikkeama VSSHP:n tammi-helmikuun laatiman seurannan perusteella (kuntaviuhka) oli +1,6 % yli tasaerälaskutuksen mikä jo osaltaan aiheuttaa noin 3 milj. euroa lisäkuluja. Tammi-maaliskuun tilanteessa poikkeama on jo kasvanut 4,3 %:iin. On kuitenkin todennäköistä, että VSSHP:n hinnoittelu ylittää omakustannushinnan ja aikaisempien vuosien tapaan kunnille palautetaan kertynyttä ylijäämää loppuvuodesta. Turun kaupungin näkemyksen mukaan kasvanut lähetemäärä tai potilasmäärän muutos ei voi aiheuttaa mainitun kaltaista talousarvioylitystä (+4,3 %).

 

Siirtoviivepäivien lukumäärä kasvoi tammi-maaliskuussa merkittävästi edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden huolimatta kaupunginvaltuuston päättämästä niiden vähentämiseen suunnatusta määrärahakorotuksesta (500 000€). Korotettuhintaisten (3+) siirtoviivepäivien lukumäärä kasvoi peräti 279 % viime vuodesta. Kasvu johtui pääasiassa siitä, että eristystä vaatineille infektiopotilaille ei löytynyt kapasiteettia kaupunginsairaalasta ja näin ollen koko hoitojakso tapahtui Tyksissä.

 

Myös terveyspalveluiden ja perhe- ja sosiaalipalveluiden määrärahat näyttävät ylittyvän. Terveyspalveluissa tarpeeseen nähden käytettävissä oleva määräraha on riittämätön ja myös talousarvion tuloraami on jäänyt liian korkeaksi. Suurin ylitys on palvelujen ostoissa ja erityisesti työvoiman vuokrauksessa. Toisaalta myös tulojen ennustetaan hieman laskevan edellisvuodesta asiakasmaksujen alennuksen johdosta.

 

Perhe- ja sosiaalipalveluiden ylitys johtuu lastensuojelun ja erityisesti mielenterveys- ja päihdepalveluiden kustannusten kasvusta. Syynä on jo vuoden 2017 aikana lisääntynyt palveluiden tarve. Palvelurakenteen laitospainotteisuus näkyy edelleen suurina kustannuksina, vaikka rakennemuutoksissa onkin edetty. Lastensuojelun avohuollon yhdessä tapahtuvien sijoituksien ostopalvelujen arvioidaan ylittävän arvion noin 0,5 milj. euroa. Sijaishuollon ja kiireellisten sijoituksien ostopalvelujen kuluylitys on noin 0,8 milj. euroa. Perheiden perhetuen palvelusetelikustannuksien arvioidaan ylittävän talousarvion noin 0,4 miljoonalla eurolla.

 

Koko hyvinvointitoimialan kumulatiivinen toteuma on hieman pienempi viime vuoden vastaavaan verrattuna, jos lukuihin ei lasketa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriä eikä viime vuoden toteumassa sairaanhoitopiiriin siirtynyttä psykiatrian tulosaluetta.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta

 

Sivistystoimialan tekemän ensimmäisen osavuosiennusteen mukaan toimiala ylittää talousarvion 1,8 milj. eurolla.

 

Toimintakulujen osalta talousarvioylitystä ennustetaan 2,9 milj. euroa. Kustannuslajeittain tarkasteltuna ylitys muodostuu henkilöstökuluista (2,3 milj. euroa) ja avustuksista (1,5 milj. euroa). Toimialan ennustama ylitys näkyy vain osittain alkuvuoden henkilöstökuluissa, sen sijaan avustusten osalta poikkeama näkyy vähintäänkin ennusteen suuruisena.

 

Toimintatuotoissa ennustetaan ylitystä, 1,1 milj. euroa. Pääosassa toimintatuottojen ylitystä ovat tuet ja avustukset, 0,9 milj. euroa.

 

Toiminnan näkökulmasta tarkasteluna toimintakulujen ylitys kohdistuu pääosin toimialan yhteisten palvelujen ja ammatillisen koulutuksen palvelualueille. Yhteisten palvelujen palvelualueella palvelusetelikustannusten ennustetaan ylittävän talousarvion noin 1,5 milj. euroa, ja ammatillisen koulutuksen puolella henkilöstökulujen ennustetaan ylittyvän noin 1,3 milj. euroa.

 

Kasvatus – ja opetuslautakunnan listalla 11.4.2018 § 65 ollut lisätalousarvioesitys vuodelle 2018 liittyy ennustettuun talousarvioylitykseen. Esitys perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön päätökseen 12.12.2017 työvoimakoulutukseen myönnettyihin lisäpaikkoihin sekä hostel-toiminnan kustannuksiin, jotka eivät sisältyneet lautakunnan talousarvioesitykseen 2018. Lautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että opetus- ja kulttuuriministeriön suoritepäätöksen perusteella osoitettuja työvoimakoulutuksia varten sivistystoimialan ammatillisen koulutuksen palvelualueelle osoitetaan vuoden 2018 talousarvioon 771 000 euron lisämääräraha työvoimakoulutuksen lisäpaikkoihin ja 240 000 euroa Turun kaupungin matkailun palvelukeskukselta siirtyneen hostel-toiminnan vakanssien henkilöstömenoihin, yhteensä 1,0 milj. euroa.

 

Vapaa-aikatoimikunnan lautakunnat

 

Vapaa-aikatoimialan vuoden 2018 käyttötalous toteutuu suunnitellusti. Toteumassa on kuitenkin pieniä lautakunta- ja palvelualuekohtaisia eroja. Eroja löytyy myös toimintamenoissa ja -tuloissa. Koko toimialan tulot ylittyvät ennusteen mukaan 0,6 milj. euroa ja toimintamenot vastaavasti samalla summalla. Saadut tuet ja avustuksen ylittyvät 0,3 milj. eurolla ja muut toimintatuotot samoin. Budjetoimattomat tuet ja avustukset ovat pääasiassa liikunta-, museo- ja kirjastopalveluiden sekä hallinnon. Muiden tuottojen ylitys on rahastojen tuottojen siirtoa hallinnolle sekä liikunta- ja museopalveluille. Tuotot käytetään tuotonjaon yhteydessä päätetyn suunnitelman mukaisiin kustannuksiin. Myös rahoitusta saaneiden hankkeiden menot näkyvät ulkoisina toimintamenoylityksinä. Ulkoisten ja sisäisten menojen poikkeamat eivät ole oleellisia.

 

Kirjastoautoinvestointi tulee maksuun todennäköisesti vasta vuonna 2019.

 

Kaupunkiympäristötoimialan lautakunnat

 

Kaupunkiympäristötoimialan kuluvan vuoden toimintakate-ennuste on -13,7 milj. euroa, joka ylittyy 3,6 milj. euroa suunnitellusta (TA2018 -10,1 milj. euroa).

 

Kaupunkiympäristötoimialan kuluvan vuoden toimintakate-ennuste on -13,7 milj. euroa ja nettomenot ylittyvät 3,6 milj. euroa suunnitellusta (TA2018 -10,1 milj. euroa). Toimintakatteen alitus 3,6 milj. euroa jakautuu toimintatulojen alitukseen 4,0 milj. euroa, investointien valmistus omaan käyttöön alittuu 0,5 milj. euroa ja toimintamenojen alitukseen 0,9 milj. euroa.

 

Merkittävimpänä tekijänä toimintatulojen alittumiseen on kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuuden palvelualueen myyntivoittoennuste 14,4 milj. euroa, joka alittuu 3,6 milj. euroa tavoitteesta. Kaupunkirakentamisen ennuste valmistuksesta omaan käyttöön alittuu 0,5 milj. euroa suunnitellusta.

 

Kaupunkiympäristötoimialan ennusteessa on huomioitu organisaatiomuutoksen yhteydessä tehdyt henkilöstösiirrot. Toimiala ennustaa 2,2 milj. euroa palkkamenojen alitusta talousarvioon nähden. Palkkamäärärahoja esitetään siirrettäväksi kaupunkiympäristötoimialan kustannuspaikoilta konsernihallinnon kustannuspaikoille 2.382.070 euroa ja konsernihallinnon kustannuspaikalta kaupunkiympäristötoimialan kustannuspaikalle 52.385 euroa, määrärahojen siirrot ovat yhteensä 2,3 milj. euroa. Määrärahasiirtojen jälkeen talousarvion ja ennusteen poikkeama supistuu 0,1 milj. euron ylitykseen. Palveluiden ostot ylittyvät ennusteen mukaan 1,2 milj. euroa, josta joukkoliikenteen osuus on 0,75 milj. euroa ja paikkatieto ja kaupunkimittauksen osuus 0,3 milj. euroa. Ympäristötoimialan ja kiinteistötoimialan yhdistyessä siirrettiin tilapalveluiden toiminnot pääsääntöisesti uuteen konsernihallinnon tilapalvelukeskukseen ja osa jäi toimialojen yhdistyessä kaupunkiympäristötoimialalle.

 

Henkilöstö

 

Ennusteen mukainen henkilötyövoiman toteutuma olisi 10 003,7 henkilötyövuotta. Vuoden 2017 toteutuma oli 9 903 henkilötyövuotta (organisaatiomuutokset huomioiden), joten työvoiman ennustetaan nousevan 100,7 henkilötyövuodella edelliseen vuoteen verrattuna. Nousun ennustetaan tapahtuvan suurimmalta osin hyvinvointitoimialalla ja kaupunkiympäristötoimialalla.

 

Tilikauden 2018 henkilöstökulut (kaikki palvelussuhteet) tulevat toisen ennusteen mukaan olemaan noin 498,1 milj. euroa ja palkkojen 395,5 milj. euroa. Huomioiden organisaatiomuutosten osuus vertailuluvussa, nousua tulisi olemaan henkilöstökulujen (kaikki palvelussuhteet) osalta noin 11,9 milj. euroa (2,5 %) ja palkkojen osaltaan ennustetaan nousevan 8,2 milj. euroa (2,1 %). Sopimuskorotusten kustannusvaikutus palkkoihin vuonna 2018 on keskimäärin + 0,86 prosenttia.

 

Kaupunginhallituksen vuoden 2017 kolmannen osavuosikatsauksen johdosta tekemät päätökset 6.11.2017 § 466 ja niiden toteutumisen raportointi

 

Kaupunginhallitus päätti, että

se merkitsee tiedoksi kasvatus- ja opetuslautakunnan 18.10.2017 antaman selvityksen sivistystoimialan tuottavuuden kasvattamisesta sekä tuetun opetuksen ja varhaiskasvatuksen osuudesta ja edellyttää, että selvitystä tulee jatkaa tuetun opetuksen kriteeristön määrittelemiseksi,

kunnallisten päiväkotien täyttöaste nostetaan samalle tasolle kuin yksityisten päiväkotien ja täyttöasteen tavoitetason on oltava 100 %. Palveluohjauksessa on seurattava tavoitteen toteutumista ja pyrittävä varmistamaan kunnallisten päivähoitopaikkojen tehokas käyttö,

sivistystoimialan tulee selvittää, miten palveluohjausta voidaan kehittää niin, että kunnallinen varhaiskasvatus olisi vähemmän herkkä luonnollisen kausivaihtelun aiheuttamalle käyttöastevajaukselle,

edellä mainitussa selvityksessä tulee ottaa myös kantaa kaupungin palveluverkon optimointimahdollisuuksiin tuottavuuden lisäämisen näkökulmasta,

kaikki edellä mainitut lisäselvitykset tulee toimittaa kaupunginhallitukselle vuoden 2018 ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä,

konsernihallinnon strategia ja kehittäminen vastuualue toimittaa vuoden 2017 loppuun mennessä sivistystoimialan käyttöön lasten määrän kehityksestä asianmukaisen ja ajantasaisen tilastotiedon sekä ennusteet

 

Sivistystoimialan selvitys (Kasvatus- ja opetuslautakunta 11.4.2018 § 75)

 

Perusopetuksessa laaditaan parhaillaan erityisopetuksen kehittämissuunnitelmaa. Se tuodaan kasvatus- ja opetuslautakunnan hyväksyttäväksi ennen kesälomakauden alkua.

 

Operatiivisessa sopimuksessa linjataan, että kunnallisen varhaiskasvatuksen täyttöasteen tulee olla 100 % yhdeksänä kalenterikuukautena (kesäkuukausina sallitaan matalampi täyttöaste). Varhaiskasvatuksessa täyttöasteen tavoitetason toteutumista on seurattu palveluohjauksen toimesta säännöllisesti. Keväällä 2018 kiinnitetään erityistä huomiota kunnallisten päiväkotien täyttöön.

 

Yhteistyön lujittamiseksi kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen kanssa sekä palveluohjauksen prosessien tehostamiseksi on päädytty tekemään asiakastietojärjestelmään täydennyshankinta, jolla hakemusten hallintaa tehostetaan.

 

Tilapalvelukeskus valmistelee tällä hetkellä sivistystoimialan palveluverkon analyysia valtuuston talousarvion yhteydessä tekemän päätöksen pohjalta. Selvitys valmistuu huhtikuussa ja on tulossa päätöksentekoon toukokuussa 2018.

 

Konsernihallinnon selvitys

 

Sivistystoimialalle toimitettiin ajantasainen ja tuoreimpaan kaupungin itsetuottamaan väestöennusteeseen pohjautuva raportti, joka sisälsi ennusteen lasten määrän kehityksestä pienalueittain vuoteen 2029 asti.

 

Toimielinten talousarvion muutosesitykset ja määrärahasiirrot

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta 11.4.2018 § 65

 

-esittää kaupunginhallitukselle, että opetus- ja kulttuuriministeriön suoritepäätöksen perusteella osoitettuja työvoimakoulutuksia varten sivistystoimialan ammatillisen koulutuksen palvelualueelle osoitetaan vuoden 2018 talousarvioon lisämääräraha 771.000 euroa työvoimakoulutuksen lisäpaikkoihin ja 240.000 euroa Turun kaupungin matkailun palvelukeskukselta siirtyneen hostel-toiminnan vakanssien henkilöstömenoihin.

 

Kaupunkiympäristölautakunta 24.4.2018 § 206

 

-esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunkiympäristön rakennuttamisen investointiohjelmaan lisätään uusi hanke ” Pyhän Marian tien jatke –kaava” ja sille rahoitusta 600.000 euroa vuodelle 2018; sekä

-esittää kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi oheismateriaalien 2 (Kaupunkiympäristön rakennuttaminen, investointien kohdekohtaiset perustelut) ja 4 (Toimitilojen rakennuttaminen, investointien kohdekohtaiset perustelut mukaiset ylitykset).

 

Organisaatiomuutosten aiheuttaman määrärahasiirrot

 

Hallintosäännön mukaan kaupunginhallitus päättää lautakuntien määrärahojen ja tavoitteiden muutoksista, kun kaupungin organisaatiota muutetaan talousarviovuoden aikana. Siirrot eivät vaikuta valtuuston päättämän talousarvion loppusummaan.

 

Matkailun palvelukeskuksen osalta Ruissalo Campingia koskeva sisäinen vuokra on vuoden 2018 talousarviossa kaksinkertaisena kustannuspaikalla 12600 KH/Matkailutoimisto. Kustannuspaikan määrärahoja vähennetään tämän vuoksi 193.588 euroa ja esitetään kaupunginhallitukselle siirrettäväksi konsernihallinnon yhteisiin määrärahoihin kustannuspaikalle 11101 KH/Konsernihallinnon yhteiset.

 

Matkailun palvelukeskuksen hostel-toiminnot siirrettiin vuoden 2018 alusta alkaen Turun Ammatti-instituutin hoidettavaksi. Siirtyneen toiminnan myötä ammatti-instituutille on siirtynyt kuusi vakanssia ja näiden vakanssien henkilöstömenot ovat noin 240.000 euroa, joita ei ole osoitettu talousarviossa 2018. Tämän vuoksi kaupunginhallituksen toimielimen yhteisistä määrärahoista kustannuspaikalta 11101 KH/Konsernihallinnon yhteiset tulee siirtää kyseisiä henkilöstömenoja vastaava määräraha 240.000 euroa Turun Ammatti-instituutille.

 

Kaupunkiympäristötoimialan perustamisesta aiheutuvat talousarviomuutokset

 

Kiinteistötoimiala ja ympäristötoimiala yhdistettiin kaupunkiympäristötoimialaksi 1.1.2018 lukien. Osana yhdistämistä kaupunginhallituksen alaisuuteen on perustettu tilapalvelukeskus. Talousarvion valmistelussa on otettu huomioon organisaatiomuutosten vaikutus talousarvioon ja strategisiin sopimuksiin sen hetkisen tiedon mukaan. Organisaationmuutos vaikuttaa sekä kaupunkiympäristölautakunnan että kaupunginhallituksen talousarvioihin. Valmistelun aikana on todettu, että vuoden 2018 ensimmäiseen osavuosikatsaukseen mennessä tulee varmistaa, että yhdistämisen vaikutukset on tyhjentävästi huomioitu ja mahdolliset tarpeet hyväksytyn suunnitelman tarkistamiseen tulee esittää osavuosikatsauksen yhteydessä.

 

Kiinteistöliikelaitoksen liikelaitosaseman purkamisen yhteydessä 1.1.2018 lukien kaupungin kiinteistöomaisuus siirtyi kiinteistöliikelaitokselta kaupunginhallituksen hallintaan. Investointimäärärahat kaupunkiympäristön infran ja toimitilojen rakennuttamiseen, pysyvien vastaavien luovutustuotot, pysyvien vastaavien myyntivoitot tulee siirtää kaupunkiympäristötoimialan kustannuspaikoilta seuraavasti: kaupunkiympäristötoimialan infrainvestointien määrärahoja vähennetään 47.884.000 euroa, tilainvestointien 27.690.000 euroa, maa- ja vesialueiden ostot määrärahoja 3.500.000 euroa ja pysyvien vastaavien luovutustuottoja 22.500.000 euroa. Kaupunginhallituksen palvelutilaus investointiohjelmista tulee tehdä sopimusohjauksen yhteydessä kohdekohtaisesti lautakunnalle. Lisäykset ja muutokset tulee tehdä kaupunginhallituksen ja kaupunkiympäristötoimialan sopimuksiin. Taulukossa 1. on esitetty TA2018 investointimäärärahat kj-toimialalla ja kaupunkiympäristötoimialalla, talousarviomuutokset ja ta2018 määrärahamuutoksin liitteen 5 mukaisesti.

 

Taulukko 1. TA2018 Investointimäärärahat toimielimittäin ennen, muutos ja määrärahamuutoksin

 

Taulukossa 2. on esitetty TA2018 käyttötalousmäärärahat kj-toimialalla ja kaupunkiympäristötoimialalla, talousarviomuutokset ja talousarvio 2018 määrärahamuutoksin. Kaupunkiympäristötoimialan käyttötalouden määrärahoja vähennetään yhteensä 22.329.685 €, josta palkkamäärärahojen osuus on 2.329.685 €, pysyvien vastaavien myyntivoitot 18.000.000 euroa ja maankäyttö- ja kehittämiskorvaukset 2.000.000 euroa ja KH/Kaupungin yhteiset kustannuspaikoille siirretään vastaavat määrärahat liitteiden 2 ja 3 mukaisesti. Kaupunkiympäristötoimialan organisaatiomuutoksen yhteydessä perustettiin konsernihallintoon tilapalvelukeskus 1.1.2018, johon siirrettiin kiinteistöliikelaitoksen tilapalveluista 30 henkilöä ja määrärahat. Samassa yhteydessä tehtiin hallinnon muutos, jossa siirrettiin henkilöitä, mutta ei määrärahoja seuraavasti: kaupunkiympäristötoimialalta kaupunginjohtajan toimialalle yhteiseen hallintoon 26 henkilöä, strategia ja kehittäminen 1 henkilö, strateginen HR 2 henkilöä, viestintä ja markkinointi 3 henkilöä, talous ja rahoitus 11 henkilöä ja kaupunkikehitysryhmään 2 henkilöä ja lisäksi 7 henkilö tilapalvelukeskukseen. Lisäksi siirrettiin kaupunginjohtajan toimialalta kaupunkisuunnittelusta yksi henkilö kaupunkiympäristötoimialalle. Yhteensä siirtyneitä kaupunkiympäristötoimialalta oli 82 henkilöä ja kaupunginjohtajan toimialalta 1 henkilö. Kaupunkiympäristötoimialan kustannuspaikoilta siirretään palkkamäärärahat konsernihallinnon kustannuspaikoille yhteensä 2.382.070 euroa ja konsernihallinnon kustannuspaikalta kaupunkiympäristötoimialan kustannuspaikalle yhteensä 52.385 euroa (liite 2).

 

Lisäksi kaupunkiympäristötoimialalta siirtyy poistoja yhteensä 46.338.235 € ja poistoeron vähennystä yhteensä 1.804.466 € euroa KH/Kaupungin yhteiset kustannuspaikoille. Poistojen ja poistoeron vähennys erien siirto eivät sisälly toimintamenoihin eivätkä vaikuta toimintakatteeseen.

 

Taulukko 2. TA2018 käyttötalousmäärärahat toimielimittäin ennen, muutos ja määrärahamuutoksin.

 

 

Osavuosikatsauksen yhteydessä esitetään kaupunginvaltuuston päätettäväksi em. organisaatiomuutoksesta aiheutuvat tuloerien ja määrärahojen siirrot kaupunkiympäristölautakunnan ja kaupunginhallituksen käyttötalousosan ja investointiosan talousarvioiden välillä. Muutokset eivät kasvata kaupunginvaltuuston 13.11.2017 § 221 hyväksymän talousarvion toimintatulojen ja – menojen sekä investointitulojen ja – menojen kokonaissummia.

 

Talouden ja rahoituksen vastuualue lähettää vuoden 2018 ensimmäisen osavuosikatsauksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Kaupunginjohtaja Minna Arve 3.5.2018:

Ensimmäisen talousennusteen mukaan kaupungin nettokäyttömenojen ylitys talousarvioon verrattuna tulisi olemaan 18,0 milj. euroa. Tilikauden alijäämä nousisi 49,3 milj. euroon, jos ennuste toteutuisi. Toimialat ovat viime vuosina pystyneet pitämään nettokäyttömenojen kasvun maltillisena. Osittain maltilliseen kasvuun on vaikuttanut myös kilpailukykysopimuksen vaikutukset henkilöstökulujen vähenemiseen. Nyt tehty ennuste näyttää kaupungin nettokäyttömenojen kasvavan 5,1 prosenttia tilinpäätökseen 2017 verrattuna. Verorahoituksen uskotaan nyt kehittyvän hieman paremmin kuin talousarvioita laadittaessa arvioitiin. Kuntaliiton huhtikuun lopulla julkaiseman uuden ennusteen perusteella kaupungin verotulot kehittyisivät osavuosikatsauksessa ennustettua positiivisemmin. Arvio tarkentuu loppukevään aikana ja tarkistetut arviot sisällytetään vuoden toiseen osavuosikatsaukseen. Epävarmaa on riittääkö ennakoitu verorahoituksen kasvu tarkennettunakaan kattamaan nyt ennustettua nettokäyttömenojen kasvua. Toiminnan ja investointien rahavirta on lähes 95 milj. euroa negatiivinen. Lainakanta kasvaa 100 milj. eurolla. Talousennusteen mukainen kehitys ei ole hyvä lähtökohta taloussuunnitelman 2019 – 2022 valmistelulle. Talouden tasapainottamistavoite edellyttää, että toiminnassa ja taloudessa pitäydytään kaupunginvaltuuston hyväksymän taloussuunnitelman mukaisessa tuloksessa.

Suurimmat talousarvioylitykset ennustetaan hyvinvointitoimialalle, sivistystoimialalle ja kaupunkiympäristötoimialalle. Muut toimialat pysynevät talousarviossa.

Hyvinvointitoimialalla suurin poikkeama kertyy Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille maksettavan maksuosuuden noin 9,9 milj. euron ylitysennusteesta. Sairaanhoitopiirin maksuosuuden ylitysuhka johtuu mm. siirtoviivekustannuksista sekä kasvaneesta lähetemäärästä ja hoidetuista potilaista. Kasvanut lähetemäärä tai potilasmäärän kasvu ei voine aiheuttaa lähes 10 milj. euron ylitystä maksuosuuteen. Hyvinvointitoimialan tulee hakea ratkaisuja siirtoviivepäivien hallintaan. Suoriteperusteinen hinnoittelu sisältää muuttuvia ja kiinteitä kustannuksia. Hyvinvointitoimialan tulee selvittää sairaanhoitopiiriltä palvelumäärän kasvun seurauksena laskutettavien kiinteiden kustannusten hyvittäminen jäsenkuntien maksuosuudessa. Turun kaupunki on jo aikaisempina vuosina edellyttänyt sairaanhoitopiirin kehittävän hinnoittelun ja laskutuksen läpinäkyvyyttä. Hyvinvointitoimialan tulee jatkaa tätä keskustelua sairaanhoitopiirin kanssa. Sairaanhoitopiirin tulisi kehittää myös talousennusteitaan siten, että jäsenkunnat saavat riittävästi ennustetietoja kustannusten ja käytön kehityksestä tilikauden aikana.

Sivistystoimialan antama vastaus kaupunginhallituksen 6.11.2017 pyytämään selvitykseen ei sisällä merkittäviä konkreettisia toimenpiteitä ja niistä laskettuja kustannusvaikutuksia. Sivistystoimialan määrärahan lisäys vuodelle 2018 on +8,0 milj. euroa (+2,8 %) vuoden 2017 tilinpäätökseen nähden. Merkittävästä resurssien lisäämisestä huolimatta sivistystoimiala ennustaa 1,8 milj. euron talousarvioylitystä. Kasvatus- ja opetuslautakunta on jo esittänyt 771.000 euron määrärahan korotusta vuoden 2018 talousarvioon. Ennusteen johdosta sivistystoimialan tulee jatkaa palvelutarpeiden ja – ohjauksen analysointia ja johtaa toimenpiteet taloudellisesti vaikuttaviksi. Ammatilliseen koulutukseen pyydetyn lisämäärärahan käyttöön liittyvät tulot ja menot tulee selvittää. Mahdollisista lisämäärärahoista päätetään ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä pyydettävien lisäselvitysten perusteella.

Lautakuntien tulee analysoida talousennusteen osoittamat talousarviopoikkeamat ja tehdä esitykset kaupunginhallitukselle toimenpiteistä talousarvion 2018 poikkeamien välttämiseksi ja talousarvion ja taloussuunnitelman tavoitteiden toteuttamiseksi.

Kaupunginhallitukselle esitetään päätettäväksi organisaatiomuutosten johdosta tehtävien määrärahojen siirrot kaupunginhallituksen talousarvion sekä kasvatus- ja opetuslautakunnan määrärahojen välillä. Määrärahojen siirrot eivät kasvata kaupunginvaltuuston hyväksymän talousarvion loppusummaa. Lisäksi kaupunginhallitukselle esitetään kaupunkiympäristölautakunnan esityksen mukaisesti, että kaupunkiympäristön rakennuttamisen investointiohjelmaan lisätään uusi hanke.  Hanke tulee rahoittaa hyväksytyn investointibudjetin puitteissa. Lisäksi esitetään kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi tila- ja investointiohjelmien kohdekohtaiset perustelut ylityksistä (liitteet 4 ja 5).

Kaupunginvaltuusto on 13.11.2017 § 221 päättänyt, että lauta- ja johtokuntien vuoden 2018 talousarvio ja vuosien 2018-2021 taloussuunnitelman toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet vahvistetaan liitteen 1 mukaisesti seuraavilla kaupunginvaltuuston päättämillä määrärahamuutoksilla (6 kpl) ja kirjauksilla (9 kpl). Kirjauksiin sisältyi:

”Otetaan käyttöön kaupungin työntekijöille Fölin työsuhdematkalippu. Tavoitteena on kasvattaa joukkoliikenteen käyttöä ja vastaavasti vähentää yksityisautoilua työmatkaliikenteessä. Tavoitteen toteutumista seurataan ja arvioidaan vuosittain sen toteutumisen riittävyyttä.”

Työsuhdematkalippujärjestelyihin ei ole varattu määrärahaa kaupunginhallituksen talousarvioon. Vuosittaiseksi määrärahatarpeeksi on arvioitu 500.000 euroa, jolla kompensoidaan seudullisen joukkoliikenteen lipputuloja. Vuodelle 2018 lisämäärärahatarpeeksi on arvioitu 300.000 euroa. Kaupunginhallitus esittänee kaupunginvaltuustolle lisämäärärahan myöntämistä työmatkalippujärjestelyihin. Samalla tulisi päättää tarkempien työsuhdematkalipun myöntämisessä noudatettavia periaatteiden ja ohjeiden valmistelun käynnistämisestä. Lisämäärärahan myöntäminen tukisi tavoitetta kasvattaa joukkoliikenteen käyttöä ja vastaavasti vähentää yksityisautoilua työmatkaliikenteessä.

Teollisuustontin (Nummi) 853-11-105-2 myyminen sen vuokramiehelle Teknotoimi Oy:lle os. Hämeentie 44

Teknotoimi Oy on anonut saada ostaa vuokraamansa teollisuustontin 853-11-105-2, alaltaan noin 7166 m2. Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostolle esitettiin, että kaupunki myy em. tontin 500.000 euron kauppahinnalla. Kaupunkikehitysjaosto päätti 30.4.2018 § 48 hylätä ehdotuksen tontin myymisestä. Ottaen huomioon talousarviossa kaupunkiympäristötoimialalle asetetun myyntitavoitteen, päätin 2.5.2018 § 84 ottaa em. kaupunkikehitysjaoston päätöksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Asia tuodaan nyt kaupunginhallituksen käsiteltäväksi osavuosikatsauksen yhteydessä. Kaupunginhallitukselle esitetään, että se kumoaisi kaupunkikehitysjaoston päätöksen 30.4.2018 § 48 ja että kaupunginhallitus päättäisi em. tontin myymisestä 500.000 euron kauppahinnalla tontin vuokramies Teknotoimi Oy:lle.

Liite 1Osavuosikatsaus 1 2018 Toteutumisvertailut

Liite 2Palkkausmäärärahojen siirto

Liite 3Muut määrärahasiirrot

Liite 4Kaupunkiympäristön rakentaminen, investointiohjelmien kohdekohtaiset perustelut

Liite 5Toimitilojen rakennuttaminen, investointiohjelmien kohdekohtaiset perustelut

Liite 6Kauppakirja (Teollisuustontin (Nummi) 853-11-105-2

Oheismateriaali 1Kaupunkiympäristölautakunta 24.4.2018 § 205

Oheismateriaali 2Kasvatus- ja opetuslautakunta 11.4.2018 § 65

Oheismateriaali 3Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto 30.4.2018 § 48

EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä osavuosikatsauksen 1 /2018 tiedoksi ja päättää, että

Samalla kaupunginhallitus päättää,

Lisäksi kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin siten muutettuna, että kaupunginhallitus päätti pysyttää kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston päätöksen 30.4.2018 § 48.

Asian käsittely kokouksessa

Päätös asiassa tehtiin kahden äänestyksen jälkeen.

1.Äänestys

Ensimmäisessä äänestyksessä olivat vastakkain esittelijä päätösehdotus ja Maaskolan Vornasen kannattamana tekemä ehdotus, että kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston päätös 30.4.2018 § 48 pysytetään.

Päätös asiassa tehtiin äänin 5-9.

Suoritetussa kättennostoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Laivoranta, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa ja Kattelus.

Maaskolan Vornasen kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Eklund, Hellsten, Rinne, Yrttiaho, Miikkola, Ratilainen ja Weber.

2.Äänestys

Toisessa äänestyksessä olivat vastakkain esittelijän päätösehdotus ja Yrttiahon Rinteen kannattamana tekemä seuraavansisältöinen muutosehdotus:

”Poistetaan seuraavat kohdat päätösehdotuksesta:

Päätös asiassa tehtiin äänin 12-2.

Suoritetussa kättennostoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Eklund, Hellsten, Maaskola, Miikkola, Laivoranta, Ratilainen, Weber, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa ja Kattelus.

Yrttiahon tekemän muutosehdotuksen puolesta äänesti häntä kannattanut Rinne.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä johtaja Jukka Laiho.

Kv § 87

Liite 1Osavuosikatsaus 1 2018 Toteutumisvertailut

Liite 2Palkkausmäärärahojen siirto

Liite 3Muut määrärahasiirrot

 

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto merkitsee osavuosikatsauksen 1/2018 tiedoksi ja päättää, että

kaupunkiympäristölautakunnan ja kaupunginhallituksen talousarvioita muutetaan liitteiden 2 ja 3 mukaisesti ja että

kaupunginhallitukselle myönnetään 300.000 euron lisämääräraha työsuhdematkalippujärjestelyä varten.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian käsittely kokouksessa

Muutosehdotusten käsittelyjärjestys

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja Rantanen esitti, että tehdyt muutosehdotukset asetetaan kumpikin erikseen vastakkain kaupunginhallituksen ehdotuksen kanssa.

Käsittelyjärjestys hyväksyttiin.

Tehdyt muutosehdotuksen ja niiden käsittely

Muutosehdotus 1

Oksanen Lindforsin kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:

”Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää, että kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvioon ammatillisen koulutuksen palvelualueelle lisätään 771.000 euroa työvoimakoulutuksen lisäpalkkioihin.”

Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Oksasen tekemä muutosehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa koneäänestyksessä 53 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 14 valtuutettua kannatti Oksasen tekemää muutosehdotusta, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.

Muutosehdotus 2

Oksanen Lindforsin kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:

”Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää, että kasvatus- ja opetuslautakuntaa velvoitetaan puuttumaan palvelusetelikustannusten talousarvioylitykseen ja lisäämään kunnallista varhaiskasvatusta.”

Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Oksasen tekemä muutosehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa koneäänestyksessä 55 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 12 valtuutettua kannatti Oksasen tekemää muutosehdotusta, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.

Liite 4Äänestyslistat

Jakelu

tiedHyvinvointitoimiala
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedKaupunkiympäristötoimiala
tiedKeskusvaalilautakunta
tiedKonsernihallinto
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tiedKulttuurilautakunta
tiedLiikuntalautakunta
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tiedNuorisolautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedSivistystoimiala
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tiedTarkastuslautakunta 2017-2021
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tiedVapaa-aikatoimiala
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta


Liitteet:

Kh § 178
Liite 1:Osavuosikatsaus 1 2018 Toteutumisvertailut
Liite 2:Palkkausmäärärahojen siirto
Liite 3:Muut määrärahasiirrot
Liite 4:Kaupunkiympäristön rakentaminen, investointiohjelmien kohdekohtaiset perustelut
Liite 5:Toimitilojen rakennuttaminen, investointiohjelmien kohdekohtaiset perustelut
Liite 6:Kauppakirja (Teollisuustontin (Nummi) 853-11-105-2

Kv § 87
Liite 1:Osavuosikatsaus 1 2018 Toteutumisvertailut
Liite 2:Palkkausmäärärahojen siirto
Liite 3:Muut määrärahasiirrot
Liite 4:Äänestyslistat