Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 121 | 26.03.2018 | 18 | |
Kaupunginhallitus | 131 | 09.04.2018 | 7 | |
Kaupunginvaltuusto | 72 | 16.04.2018 | 6 |
3508-2018 (00 01 02)
Strategian päivittäminen
Tiivistelmä: -
Kh § 121
Kaupunginjohtaja Minna Arve:
Kaupungin nykyinen strategia hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 23.6.2014 § 110. Strategiakokonaisuus pohjautuu kaupunginvaltuuston 25.3.2013 § 66 vahvistamaan strategiahierarkiaan, jonka ytimenä ovat visionomainen kaupunkitason päästrategia (kaupunkistrategia) ja sitä täsmentävät kaksi strategista ohjelmaa: Hyvinvointi ja aktiivisuus sekä Kilpailukyky ja kestävä kasvu. Kaupunkistrategiaan sisältyvät vision lisäksi toimintalupaukset, joihin kaupungin henkilöstö ja luottamushenkilöt lupaavat toiminnassaan sitoutua:
Strategian laatimisen yhtenä keskeisenä lähtökohtana on ollut vuonna 2015 voimaan tullut uusi kuntalaki, jonka mukaan kuntastrategia on kaupunginvaltuuston lakisääteinen ohjausväline. Kuntastrategiassa kaupunginvaltuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista (kuntalaki 37 §). Talousarvio ja -suunnitelma liitetään strategiseen suunnitteluun siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan (kuntalaki 110 §).
Kuntastrategiassa on kuntalain 37 §:n mukaisesti huomioitava
1) kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen;
2) palvelujen järjestäminen ja tuottaminen;
3) kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet;
4) omistajapolitiikka;
5) henkilöstöpolitiikka;
6) kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet;
7) elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen.
Kuntastrategia on päivitettävä vähintään kerran valtuustokaudessa ja siinä tulee määritellä myös sen toteutumisen arviointi ja seuranta (kuntalaki 37 §).
Turun strategiakokonaisuus täyttää kuntalain vaatimukset sekä sisältöjen että toimeenpanon näkökulmasta. Strategian toimeenpanon varmistamiseksi kaupunkiin on vuodesta 2013 lähtien kehitetty strategiaprosessia, joka nivoutuu saumattomasti vuosittaiseen toiminnan ja talouden suunnitteluun. Suomen Laatukeskus Oy suoritti helmikuussa 2018 eurooppalaiseen EFQM-laatujärjestelmään perustuvan arvioinnin, jonka mukaan Turun kaupungin strategiaprosessi yltää Committed to Excellence-tasolle. Koko kaupungissa käytössä oleva strategian toimeenpanoa tukeva kehittämismalli sai EFQM Committed to Excellence–laatutunnustuksen toukokuussa 2017 ensimmäisenä virtuaaliorganisaationa Euroopassa. Voidaan hyvällä syyllä sanoa, että Turussa valittu strategisen johtamisen malli on toimiva ja laadukas.
Kaupunginhallitus päätti 18.9.2017 § 397, että strategiapäivityksessä päähuomio kohdistetaan sisällöllisiin kysymyksiin. Strategiarakenne sekä strategian sisällöstä riippumattomat johtamisen elementit pidetään ennallaan ja strategiaprosessin mukaisen toiminnan juurruttamista osaksi kaupungin johtamista jatketaan. Strategian päivittämisessä huomioitavista sisällöllisistä kysymyksistä kaupunginhallitus nosti esille erityisesti seuraavat asiakokonaisuudet:
Kaupunginhallitus totesi edelleen, että sote- ja maakuntauudistuksen vaikutukset strategiakokonaisuuteen on syytä arvioida erilliskysymyksenä lakimuutosten tultua voimaan. Strategiassa on kuitenkin jo tässä vaiheessa varauduttava siihen, että uudistuksen toteuttaminen vaatii kaupungilta huomattavaa työmäärää ja myös taloudellisia panostuksia. Tämä puolestaan vaikuttaa kaupungin kykyyn toteuttaa muita strategisia tavoitteitaan.
Strategian sisältöpäivitysten perustana olevia kaupungin toimintaympäristön muutoksia käsiteltiin 11.9.2017 kaupunginvaltuuston seminaarissa sekä 12.2.2018 kaupunginhallituksen iltakoulussa. Strategian sisällöllisiä muutosehdotuksia käsiteltiin kaupunginhallituksen iltakoulussa 5.3.2018 ja kaupunginvaltuuston seminaarissa 19.3.2018.
Liite 1Kaupunkistrategia
Liite 2Strategiset ohjelmat
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää, että liitteinä 1 ja 2 olevat kaupunkistrategia ja strategiset ohjelmat hyväksytään.
PäätösAsia pantiin pöydälle Katteluksen Miikkolan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Kh § 131
Pöydältä 26.3.2018 § 121
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Yrttiahon seuraavansisältöinen muutosehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa:
”Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että kaupungin kärkihankkeiden mukaiset Keskustavisio 2050 ja Turun Tiedepuiston Masterplan 2050 -asiakirjat valmistellaan erikseen kaupunginvaltuuston hyväksyttäviksi eikä niitä käsitellä strategian päivittämisen yhteydessä.”
Kv § 72
Liite 1Kaupunkistrategia
Liite 2Strategiset ohjelmat
Oheismateriaali 1Keskustavisio 2029
Oheismateriaali 2Turun Tiedepuiston masterplan
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää, että liitteinä 1 ja 2 olevat kaupunkistrategia ja strategiset ohjelmat hyväksytään.
PäätösKaupunginvaltuusto päätti, että liitteinä 1 ja 2 olevat kaupunkistrategia ja strategiset ohjelmat hyväksytään liitteestä 3 ilmenevin muutoksin.
Lisäksi kaupunginvaltuusto valtuutti kaupunginhallituksen täydentämään mittaristoa täytäntöönpanon yhteydessä.
Liite 3Ryhmien yhteiset muutokset
Liite 4Kaupunkistrategia (Kv 16.4.2018 § 72)
Liite 5Strategiset ohjelmat (Kv 16.4.2018 § 72)
Asian käsittely kokouksessa
Muutosehdotusten käsittelyjärjestys
Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja Rantanen esitti, että tehdyt muutosehdotuksen asetetaan kukin vastakkain kaupunginhallituksen ehdotuksen kanssa.
Käsittelyjärjestys hyväksyttiin.
Tehdyt muutosehdotukset ja niiden käsittely
Muutosehdotus 1
Kattelus Ilvessalon kannattamana teki seuraavansisältöisen, sittemmin kaupunginvaltuuston päätökseksi tulleen, muutosehdotuksen:
”Kaupunginvaltuusto päättää, että liitteinä 1 ja 2 olevat kaupunkistrategia ja strategiset ohjelmat hyväksytään liitteestä 3 ilmenevin muutoksin.
Lisäksi kaupunginvaltuusto valtuuttaa kaupunginhallituksen täydentämään mittaristoa täytäntöönpanon yhteydessä.”
Katteluksen Ilvessalon kannattamana tekemä muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Muutosehdotus 2
Tavio Niinivirran kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”Lisätään strategisten ohjelmien alle kohtaan 1.1 Toimintaympäristö osion alle:
Turun strategiassa "kotouttaminen" merkitsee suomalaiseen yhteiskuntaan sopeuttavaa toimintaa, ei erojen korostamista tai jopa niiden voimistamista. Turku on tulevaisuudessakin suomalaisen kulttuurin kaupunki, joka ei pyri muuttumaan monikulttuurisemmaksi, vaan tarjoaa maahanmuuttajalle mahdollisuuden sopeutua suomalaiseen kulttuuriin.
Maahanmuuttajille ei tarjota erityispalveluita tai erivapauksia, vaan tuetaan yksilöä ottamaan itse vastuu sopeutumisestaan suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään.
Maahanmuuttoa Suomeen tapahtuu nykyisin usein eri perustein. Turkuun tullaan tulevaisuudessa vain lain mukaisia ennakollisia oleskelulupaprosesseja käyttäen perustuen perhesyihin, opiskeluun tai työhön.”
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät ”jaa” ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Tavion tekemää muutosehdotusta äänestävät ”ei”. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 62 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 5 valtuutettua Tavion muutosehdotusta, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Muutosehdotus 3
Sandelin Kärkkäisen kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”Alatavoitteisiin kohtaan 2.2.5 seuraava lisäys:
Turku kehittää lähipäiväkotiperiaatetta tukemaan lähikouluperiaatetta alueellisen eriytymisen vähentämiseksi ja koulutuksellisen tasa-arvon lisäämiseksi.”
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät ”jaa” ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Sandelinin tekemää muutosehdotusta äänestävät ”ei”. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 51 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 16 valtuutettua Sandelinin muutosehdotusta, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Muutosehdotus 4
Sandelin Kärkkäisen kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”Alatavoitteisiin kohtaan 2.2.5 seuraava lisäys
Turku pitää varhaiskasvatuksen ryhmäkokojen mitoituksen 1/4 alle kolmevuotiaiden sekä 1/7 yli kolmevuotiaiden osalta varhaiskasvatuksen laadun takaamiseksi. Osapäiväisten lasten ryhmiin sovelletaan samaa mitoitusta, mikäli lapset ovat yhtäaikaisesti paikalla.”
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät ”jaa” ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Sandelinin tekemää muutosehdotusta äänestävät ”ei”. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 41 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 26 valtuutettua Sandelinin muutosehdotusta, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Muutosehdotus 5
Sandelin Kärkkäisen kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”Alatavoitteisiin kohtaan 2.2.5 seuraava lisäys:
Kaupunki takaa jokaisen lapsen subjektiivisen oikeuden kokopäiväiseen varhaiskasvatukseen.”
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät ”jaa” ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Sandelinin tekemää muutosehdotusta äänestävät ”ei”. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 46 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 21 valtuutettua Sandelinin muutosehdotusta, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Muutosehdotus 6
Ilvessalo Lumpeen kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”Lisätään uusi alatavoite strategisten ohjelmien kohtaan 3.3.7:
Kaupunkisuunnittelussa priorisoidaan ratkaisuja, jotka lisäävät arkiliikuntaa.”
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät ”jaa” ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Ilvessalon tekemää muutosehdotusta äänestävät ”ei”. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 35 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 32 valtuutettua Ilvessalon muutosehdotusta, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Muutosehdotus 7
Oksanen Kärkkäisen kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”2.1.3. Muutosesitys
Kunnallisia päivähoitopaikkoja lisätään siten, että kunnallisen ja yksityisen päivähoidon keskinäinen osuus on 75 % / 25 %.”
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät ”jaa” ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Oksasen tekemää muutosehdotusta äänestävät ”ei”. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 55 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 12 valtuutettua Oksasen muutosehdotusta, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Muutosehdotus 8
Oksanen Kärkkäisen kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”2.1.3. Muutosesitys
Turku sitoutuu nostamaan varhaiskasvatuksen ammattilaisten palkkatasoa.”
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät ”jaa” ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Oksasen tekemää muutosehdotusta äänestävät ”ei”. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 51 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 14 valtuutettua Oksasen muutosehdotusta, 2 tyhjää, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Muutosehdotus 9
Oksanen Kärkkäisen kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”2.2.6. Muutosesitys
Poistetaan: "Kaupungin oman varhaiskasvatuksen yksikkökokoa kasvatetaan 100-140 hoitopaikan yksikköihin" ja lisätään: "Kaupungin oman varhaiskasvatuksen yksikköjen määrää lisätään."
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät ”jaa” ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Oksasen tekemää muutosehdotusta äänestävät ”ei”. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 55 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 12 valtuutettua Oksasen muutosehdotusta, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Muutosehdotus 10
Sarlund Sundqvistin kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”Strategiset ohjelmat sivu 18
Kohdan: 2.3.7 Hyvän elämän Turkua luodaan ottamalla aktiivisuus elämäntavaksi
alatavoite: Museopalveluissa viranomaistoiminnan palvelutasoa ja joustavuutta lisätään ja mahdollistetaan ajallisesti kerrostuneen kaupunkikuvan kehittäminen.
muutetaan seuraavasti: Museopalveluissa viranomaistoiminnan palvelutasoa lisätään ja mahdollistetaan ajallisesti kerrostuneen ja kaupungin identiteettiä vahvistavan kaupunkikuvan kehittäminen.”
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät ”jaa” ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Sarlundin tekemää muutosehdotusta äänestävät ”ei”. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 40 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 16 valtuutettua Sarlundin muutosehdotusta, 1 tyhjä, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Muutosehdotus 11
Yrttiaho Kärkkäisen kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”2.1.3. lisätään seuraava alatavoite:
Asiakasmaksuja alennetaan sosiaali- ja terveydenhuollossa.”
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät ”jaa” ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Yrttiahon tekemää muutosehdotusta äänestävät ”ei”. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 51 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 10 valtuutettua Yrttiahon muutosehdotusta, 6 tyhjä, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Muutosehdotus 12
Yrttiaho Kärkkäisen kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”2.2.8. lisätään seuraava alatavoite:
Edetään kohti maksutonta toisen asteen koulutusta.”
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät ”jaa” ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Yrttiahon tekemää muutosehdotusta äänestävät ”ei”. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 43 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 21 valtuutettua Yrttiahon muutosehdotusta, 3 tyhjä, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Muutosehdotus 13
Yrttiaho Kärkkäisen kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”3.3. lisätään:
Riittävällä julkisella asuntorakentamisella ja kaupungin vuokra-asuntojen vuokratasoa laskemalla vähennetään asumisen kustannuksia.”
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät ”jaa” ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Yrttiahon tekemää muutosehdotusta äänestävät ”ei”. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 52 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 11 valtuutettua Yrttiahon muutosehdotusta, 4 tyhjä, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Muutosehdotus 14
Yrttiaho Kärkkäisen kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”3.3.10. lisätään seuraava alatavoite:
Panostamalla lähipalveluihin puretaan alueiden eriytymistä ja parannetaan kuntalaisten tasa-arvoa ja hyvinvointia.”
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät ”jaa” ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Yrttiahon tekemää muutosehdotusta äänestävät ”ei”. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 55 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 8 valtuutettua Yrttiahon muutosehdotusta, 4 tyhjä, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Muutosehdotus 15
Yrttiaho Lähteenmäen kannattamana teki seuraavansisältöisen lisäysehdotuksen kaupunginhallituksen ehdotukseen:
”Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää, että kaupungin kärkihankkeiden mukaiset Keskustavisio 2029 ja Turun Tiedepuiston Masterplan -asiakirjat (oheismateriaalit 1 ja 2) valmistellaan erikseen kaupunginvaltuuston käsiteltäviksi sen jälkeen, kun Yleiskaava 2029 on hyväksytty. Ennen eri esittelystä tapahtuvaa valtuustokäsittelyä oheismateriaalina olevilla asiakirjoilla ei ole mitään virallista asemaa eivätkä ne voi ohjata asioiden valmistelua.”
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät ”jaa” ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Yrttiahon tekemää lisäysehdotusta äänestävät ”ei”. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 54 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 13 valtuutettua Yrttiahon lisäysehdotusta, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Tehty hallintosäännön 151 §:n mukainen toivomusponsi ja sen käsittely
Mikkola Tavion kannattamana teki seuraavansisältöisen toivomusponnen:
”Kaupunkistrategiaamme omaksi strategiseksi ohjelmaksi lisätään: "Eriarvoisuuden kitkeminen."
Puheenjohtaja Rantanen totesi, että toivomuspontta ei voida ottaa käsiteltäväksi, sillä se hallintosäännön 151 §:n vastaisesti laajentaa kaupunginvaltuuston päätöstä.
Liite 6Äänestyslistat
Liitteet:
Kh § 121
Liite 1:Kaupunkistrategia
Liite 2:Strategiset ohjelmat
Kh § 131
Liite 1:Kaupunkistrategia
Liite 2:Strategiset ohjelmat
Kv § 72
Liite 1:Kaupunkistrategia
Liite 2:Strategiset ohjelmat
Liite 3:Ryhmien yhteiset muutokset
Liite 4:Kaupunkistrategia (Kv 16.4.2018 § 72)
Liite 5:Strategiset ohjelmat (Kv 16.4.2018 § 72)
Liite 6:Äänestyslistat