4074-2015

 

SOPIMUS YHTEISESTÄ JÄTEHUOLTOLAUTAKUNNASTA – päivitys 2018

 

1. Sopijapuolet

 

Tämän sopimuksen osapuolina ovat seuraavat kunnat:

 

1. Auran kunta

2. Kaarinan kaupunki

3. Kemiönsaaren kunta

4. Liedon kunta

5. Marttilan kunta

6. Maskun kunta

7. Mynämäen kunta

8. Naantalin kaupunki

9. Nousiaisten kunta

10. Paimion kaupunki

11. Paraisten kaupunki

12. Pöytyän kunta

13. Raision kaupunki

14. Ruskon kunta

15. Salon kaupunki

16. Sauvon kunta

17. Turun kaupunki

 

 

2. Yleistä

 

Sopijapuolet ovat allekirjoittaneet 17.6.2014 yhdistymissopimuksen, jonka mukaisesti Rouskis Oy, jonka omistajakuntia ovat Kemiönsaari, Paimio, Salo ja Sauvo, sulautuu osakeyhtiölain 16 luvun mukaisella absorptiosulautumisella Turun seudun jätehuolto Oy:öön, jonka jälkeen syntyvän uuden yhtiön nimeksi tulee Lounais-Suomen Jätehuolto Oy (jäljempänä "LSJH"). Sulautumisen voimaantulopäiväksi on sovittu 31.8.2015 sillä edellytyksellä, että kaikki sulautumisen voimaansaattamiseksi tarvittavat päätökset ja toimenpiteet on tehty edellä mainittuun päivään mennessä.

 

Sulautumisen voimaantulon yhtenä edellytyksenä on jätelain 23 §:n tarkoittaman yhteistoiminta-alueen kuntien yhteisen toimielimen perustaminen hoitamaan jätehuoltoviranomaisen tehtäviä. Tämän sopimuksen tarkoituksena on sopia yhteisen toimielimen perustamisesta, sen tehtävistä, vastuukunnasta, jäsenmäärästä, puheenjohtajistosta, kunkin kunnan edustajien määrästä, lautakunnan kulujen kattamisesta, asioiden valmistelusta sekä muista tarpeellisista toimielimen toimintaan ja hallintoon liittyvistä asioista. Tämän sopimuksen mukaisen toimielimen aloittaessa toimintansa päättyy Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunnan sekä Rouskis Oy:n osakaskuntien yhteisen jätehuoltolautakunnan toiminta.

 

Alkuperäinen sopimus on allekirjoitettu 21.5.2015. Turun kaupungin 1.1.2018 voimaan tulleen organisaatiomuutoksen ja 1.6.2017 voimaan tulleen uuden kuntalain vuoksi tämän sopimuksen päivittäminen on tarpeellista. Samassa yhteydessä tarkennetaan lautakunnan ja osakaskuntien välistä työnjakoa.

 

3. Yhteinen toimielin ja sen tehtävät toimialue sekä kunnalle jäävät tehtävät

 

Sopijapuolet sopivat, että jätelain edellyttämänä yhteisenä toimielimenä toimii sopijapuolina olevien kuntien alueella Turun kaupungin (ns. vastuukunta) organisaatioon kuntalain 77 §:ssä (uusi kuntalaki 51 §:ssä) tarkoitetulla tavalla perustettava lautakunta, jonka nimenä on Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta (jäljempänä "Jätehuoltolautakunta"). Jätehuoltolautakunta aloittaa toimintansa 1.9.2015.

 

Jätehuoltolautakunta vastaa huolehtii kulloinkin voimassa olevan jätelain mukaisista mukaan kunnalle ja kunnan jätehuoltoviranomaiselle kuuluvista jätehuollon tehtävistä. Lautakunnan yksinomaiseen toimivaltaan toimivalta-alueellaan kuuluvat jätehuoltoviranomaisen tehtävien lisäksi seuraavat tehtävät:

 

1) päättää kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen järjestelmästä (JäteL 36-38 §)

2) päättää alueista, joilla kiinteistöittäistä jätteenkuljetusta ei järjestetä (JäteL 35.4 §)

3)seurata kiinteistönhaltijan järjestämän jätehuollon edellytysten täyttymistä (JäteL 37.3 §)

4)myöntää poikkeus velvollisuudesta luovuttaa jätteet kunnan jätehuoltoon (JäteL 42.1 §)

5)hyväksyä jätetaksa, jossa määrätään jätemaksuista ja niiden perusteista

6) hyväksyä jätehuoltomääräykset

7)Lisäksi lautakunta huolehtii huolehtia kuntien yhteisen jätehuoltopolitiikan valmistelusta ja sen toteutumisen seurannasta.

 

Lautakunnan tarkemmat tehtävät ilmenevät tämän sopimuksen liitteenä olevasta johtosäännöstä (Liite 1). Lisäksi Jätehuoltolautakunta huolehtii sopijapuolten yhteisen jätepolitiikan valmistelusta ja sen toteutumisen seurannasta.

 

Lautakuntaan voi liittyä myös muita kuntia, jotka ovat ensin hyväksyneet allekirjoittaneiden kuntien välisen yhteistyösopimuksen ja liittyneet LSJH:n osakkaiksi.

 

Mikäli sopijapuolten määrä tai toimialue muuttuu, tulee kaikkien sopijapuolten hyväksyä muutos.

 

Osakaskuntien tehtäväksi jää:

1) päättää yhteisestä jätehuoltoviranomaisesta (jätelaki 23 §)

2) päättää kunnan palvelutehtävien siirtämisestä yhtiölle (jätelaki 43 §)

3) vastata roskaantuneen alueen toissijaisesta siivoamisesta (jätelaki 74.2 §)

 

Lisäksi jokaisella kunnalla on alueellaan jätelain 134 §:n mukainen vireillepano-oikeus tietyissä asioissa sekä jätelain 138 §:n mukainen valitusoikeus.

 

4. Jätehuoltolautakunnan kokoonpano

 

Jätehuoltolautakuntaan kuuluu 15 jäsentä, jotka valitaan kuntien asukasluvun mukaisesti seuraavasti:

 

Turun kaupunginvaltuusto nimeää lautakuntaan kuusi jäsentä sekä näille henkilökohtaiset varajäsenet.

 

Salon kaupunginvaltuusto nimeää lautakuntaan kaksi jäsentä sekä näille henkilökohtaiset varajäsenet.

 

Kaarinan ja Raision kaupunginvaltuustot nimeävät kumpikin yhden jäsenen sekä näille henkilökohtaiset varajäsenet.

 

Maskun ja Naantalin valtuustot nimeävät yhdessä yhden jäsenen sekä tälle henkilökohtaisen varajäsenen.

 

Liedon ja Paimion valtuustot nimeävät yhdessä yhden jäsenen sekä tälle henkilökohtaisen varajäsenen.

 

Mynämäen, Nousiaisten ja Ruskon valtuustot nimeävät yhdessä yhden jäsenen sekä tälle henkilökohtaisen varajäsenen.

 

Kemiönsaaren, Paraisten ja Sauvon valtuustot nimeävät yhdessä yhden jäsenen sekä tälle henkilökohtaisen varajäsenen.

 

Auran, Marttilan ja Pöytyän valtuustot nimeävät yhdessä yhden jäsenen sekä tälle henkilökohtaisen varajäsenen.

 

Puheenjohtaja valitaan Turun kaupunginvaltuuston valitsemista jäsenistä ja varapuheenjohtaja Salonkaupunginvaltuuston valitsemista jäsenistä.

 

4. Jätehuoltolautakunnan jäsenten valintajärjestys

 

Aikaväli 1.9.2015–30.6.2017

 

Naantali, Lieto, Mynämäki, Pöytyä ja Parainen valitsevat varsinaisen jäsenen. Masku, Paimio, Rusko, Aura ja Kemiönsaari valitsevat varajäsenen.

 

Aikaväli 1.7.2017–30.6.2021

 

Masku, Paimio, Rusko, Aura ja Kemiönsaari valitsevat varsinaisen jäsenen. Naantali, Lieto, Nousiainen, Marttila ja Sauvo valitsevat varajäsenen.

 

Aikaväli 1.7.2021–30.6.2025

 

Naantali, Lieto, Nousiainen, Marttila, ja Sauvo valitsevat varsinaisen jäsenen. Masku, Paimio, Mynämäki, Pöytyä ja Parainen valitsevat varajäsenen.

 

Kierto jatkuu vastaavalla tavalla seuraavilla vaalikausilla.

 

5. Jätehuoltolautakunnan päätöksenteko

 

Päätökset Jätehuoltolautakunnan kokouksissa tehdään kuntalain sekä Turun kaupunginvaltuuston hyväksymän hallinto- ja johtosäännön mukaisesti.

 

Jätehuoltolautakunnan käsitellessä jätehuoltomääräyksiä, jätetaksan perusteita tai uuden jätelain 36–37 §:n mukaista kunnan järjestämää tai kiinteistön haltijan järjestämää jätteenkuljetusta, Jätehuoltolautakunnan on pyydettävä ennen päätöksen tekemistä lausunto kultakin sopijapuolelta sekä LSJH:Itä. Sopijapuolet voivat tarvittaessa ennen lausuntonsa antamista kuulla alueensa yrittäjiä sekä muita sidosryhmiä.

 

Jätehuoltolautakunnan esittelijänä toimii Turun kaupungin hallintosäännössä Jätehuoltolautakunnan johtosäännössä mainittu viranhaltija tai hänen valtuuttamansa tai varahenkilönsä.

 

Jätehuoltolautakunnan pöytäkirjanpitäjänä toimii Jätehuoltolautakunnan valitsema henkilö.

 

Läsnäolo- ja puheoikeus kokouksissa on Turun kaupunginhallituksen edustajan lisäksi Turun kaupungin hallintosäännössä mainituilla henkilöillä sekä asiantuntijana yhdellä kunkin muun sopijapuolen kaupungin- tai kunnanjohtajan nimeämällä viranhaltijalla.

 

Pöytäkirjojen ja asiakirjojen allekirjoittamisesta määrätään Turun kaupungin hallintosäännössä. johtosäännössä.

 

Pöytäkirja lautakunnan kokouksista tulee välittömästi tarkistuksen jälkeen lähettää yhteistyökuntien kunnan hallituksille. Pöytäkirjat lautakunnan kokouksista pidetään nähtävillä jokaisessa jäsenkunnassa kuntalain 63 140 §:n mukaisesti.

 

Lautakunnan hallinnon kieli on suomi, mutta palvelut tulee tarjota sekä suomen että ruotsin kielellä. Jos asia tulee vireille ruotsin kielellä, asia tulee käsitellä myös lautakunnassa samalla kielellä. Keskeiset jätehuollon asiakirjat, kuten jätetaksat ja jätehuoltomääräykset sekä muut vastaavat asiakaspalveluun liittyvät asiakirjat on oltava saatavissa sekä suomen että ruotsin kielellä. Jätehuoltoviranomainen tarjoaa myös asiakaspalvelua ruotsiksi.

 

6. Otto-oikeuden käyttäminen

 

Turun kaupunki voi käyttää kuntalain tarkoittamaa otto-oikeutta muissa kuin lautakunnalle jätelain nojalla kuuluvissa tehtävissä. Kukin sopijapuoli voi pyytää Turun kaupunkia käyttämään otto-oikeutta yksittäisessä asiassa.

 

7. Yhteisen toimielimen alainen organisaatio ja henkilöstö

 

Jätehuoltolautakunnan valmistelu- ja täytäntöönpano-organisaationa toimii Turun kaupungin kaupunkiympäristötoimialan luvat ja valvonta –palvelualue, jonka henkilöstöstä toimialajohtaja nimeää mainittuihin tehtäviin osallistuvat henkilöt. Henkilöstöresurssien on oltava riittävät lautakunnan tehtävien hoitamiseksi.

 

Apuna jätehuoltolautakunnan asioiden valmistelussa toimii toimikunta, johon kaikki sopijapuolet nimeävät yhden edustajansa. Toimikunnan puheenjohtajana toimii kaupunkiympäristötoimialan valvontajohtaja. Toimikunta kokoontuu tarvittaessa puheenjohtajan kutsusta. Toimikunta voi kutsua kokouksiinsa LSJH:n edustajan asiantuntijaksi.

 

Salon kaupungin virassa toimiva jätehuoltoasiamies on siirtynyt siirtyy Turun kaupungin jätehuoltoasiamiehen virkaan 1.9.2015 lähtien.

 

8. Talous ja kustannusten jako

 

Jätehuoltolautakunta laatii vuosittain etukäteen oman talousarvion, joka hyväksytään Turun kaupunginvaltuustossa.

 

Jätehuoltolautakunnan ja sen alaisen organisaation kustannukset katetaan julkisoikeudellisilla jätemaksuilla.

 

Turun kaupunki laskuttaa talousarvion mukaiset kustannukset jälkikäteen neljännesvuosittain LSJH:Itä.

 

Kukin kunta on velvollinen omalla kustannuksellaan toimittamaan Jätehuoltolautakunnan käytettäväksi tarvittavat perustiedot kunnan alueella olevista kiinteistöistä jätteen kuljetuksista pidettävän rekisterin luomiseksi ja ylläpitämiseksi. Mikäli kunta ei toimita tarvittavia tietoja, voi Jätehuoltolautakunta hankkia tiedot ja laskuttaa siitä aiheutuvat kustannukset ao. kunnalta.

 

Jokaisen jäsenkunnan tilintarkastajalla on oikeus pyynnöstä nähdä jätehuoltolautakunnan kirjanpito.

 

9. Sopimuksen irtisanominen

 

Tämä sopimus voidaan irtisanoa ilmoittamalla siitä kirjallisesti muille sopijapuolille. lrtisanomisilmoitus on annettava tiedoksi viimeistään 30.6. mennessä, jotta irtisanominen astuisi voimaan irtisanomista seuraavan vuoden alussa. Mikäli irtisanomisilmoitus annetaan tiedoksi vasta 30.6. jälkeen, tulee irtisanominen voimaan vasta seuraavan vuoden lopussa.

 

10. Sopimuksen muuttaminen

 

Sopimukseen voidaan tehdä muutoksia vain kaikkien sopijapuolten valtuustojen hyväksyvillä päätöksillä.

 

11. Sopimuksen voimaantulo

 

Tämä sopimuksen päivitys tulee kunkin sopijapuolen osalta voimaan, kun sopijapuoli on sen hyväksynyt ja allekirjoittanut.

 

Jätehuoltolautakunta on aloittanut aloittaa toimintansa 1.9.2015 edellyttäen, että yhtiöiden sulautuminen on tullut voimaan. Samalla nykyiset Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta ja Salon kaupungin jätehuoltolautakunta lopettavat lopettivat toimintansa.

 

Sopimus on voimassa toistaiseksi.

 

12. Erimielisyydet

 

Tästä sopimuksesta mahdollisesti johtuvat erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan keskinäisin neuvotteluin. Tarvittaessa neuvottelujen pohjaksi pyydetään Kuntaliiton asiantuntijalausunto. Mikäli neuvottelut eivät tuota tulosta, ratkaistaan erimielisyydet asianomaisessa tuomioistuimessa.

 

Tätä sopimusta on laadittu yksi alkuperäiskappale vastuukunnalle ja kopiot muille sopijapuolille.

 

13. Allekirjoitukset

 

Turussa xx.x.2018

 

Auran kunta

Kaarinan kaupunki

Kemiönsaaren kunta

Liedon kunta

Marttilan kunta

Maskun kunta

Mynämäen kunta

Naantalin kaupunki

Nousiaisten kunta

Paimion kaupunki

Paraisten kaupunki

Pöytyän kunta

Raision kaupunki

Ruskon kunta

Salon kaupunki

Sauvon kunta

Turun kaupunki