Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus20408.05.20177
Kaupunginvaltuusto7615.05.20177

3695-2017 (041)

Vuoden 2017 ensimmäinen osavuosikatsaus

Tiivistelmä: -

Kh § 204

Talouden ja rahoituksen vastuualue, johtaja Jukka Laiho ja laskentapäällikkö Seija Liinoja 4.5.2017:

 

Tulosennuste

 

Tulosennusteeseen sisältyy peruskaupungin palvelut ja hallinto sekä liikelaitokset (sisältää sisäiset erät).

 

Vuoden 2017 ensimmäisen talousennusteen mukaan tilikauden alijäämäksi muodostuu 13,5 milj. euroa. Alkuperäiseen talousarvioon merkitty alijäämä vuodelle 2017 oli 21,6 milj. euroa.

 

Tilikauden tulokseen sisältyy satunnaisissa erissä esitetty vesiliikelaitoksen liiketoiminnan luovuttamisesta syntyvä kertaluonteinen luovutusvoitto. Tilikauden alijäämä oikaistuna satunnaisilla erillä on 37,5 milj. euroa (talousarviossa -43,9 milj. euroa).

 

Ensimmäisen talousennusteen toimintatuotot (sisäisiä eriä ei eliminoitu) ovat yhteensä 434,8 milj. euroa. Talousarvioon verrattuna toimintatuotot alittuvat 3,1 milj. euroa. Kaupunginhallitus ennustaa tulojen alittuvan 1,0 milj. euroa ja Hyvinvointitoimiala 4,8 milj. euroa. Kasvatus- ja opetuslautakunta ennustaa tulojen ylittyvän 0,2 milj. euroa. Kiinteistötoimialan tuloennuste on 2,2 milj. euroa sekä kaupunkisuunnittelu ja ympäristölautakunta 0,5 milj. euroa yli budjetoidun.

 

Toimintakulut (sisäisiä eriä ei eliminoitu) nousevat 1.442,1 milj. euroon. Alitusta talousarvion toimintamenoihin verrattuna tulee olemaan 0,7 milj. euroa ennusteen toteutuessa. Toimintakuluihin sisältyvät omaan investointirakentamiseen liittyvät valmistusmenot (oma työ ja materiaali). Em. menot on oikaistu tuloslaskelman Valmistus omaan käyttöön – rivillä ja aktivoitu taseen omaisuuden lisäykseksi. Kaupungin toimintakulut oikaistuna valmistus omaan käyttöön – erällä alittavat talousarvion 0,8 milj. eurolla.

 

Tilikauden nettokäyttömenoja kuvaava toimintakate on ennusteen mukaan 1 005,6 milj. euroa. Nettokäyttömenoja toteutuisi 2,3 milj. euroa talousarviota enemmän.

 

Suurimmat nettokäyttömenojen poikkeamat (talousarvio/ennuste 1/2017):

 

Nettopoikkeama,
1000 €

Sosiaali- ja terveyslautakunta

-2 606

Kasvatus- ja opetuslautakunta

-2 885

Kaupunginhallitus

+2 197

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta

+1 223

 

 

+ menon alitus/tulon ylitys

- menon ylitys/tulon alitus

 

Selvitys olennaisimmista talousarviopoikkeamista sisältyy kohtaan Käyttötalousosan toteutumisennuste ja Kiinteistöliikelaitoksen toteutumisennuste.

 

Tilinpäätös 2016 (sisältää sisäiset erät) on muutettu vertailukelpoiseksi. Meno- ja tulorakenteeseen on otettu huomioon Turun Vesiliikelaitoksen yhtiöittämisen vaikutus, Turun Seudun Kehittämiskeskuksen toiminnan luovutus Turku Science Park Oy:lle 1.7.2016 ja Mäntymäen keskusvaraston toiminnan luovutus Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirille 1.4.2016. Psykiatrisen erikoissairaanhoidon tulot ja menot sisältyvät talousennusteeseen kaupungin omana toimintana. Psykiatrisen erikoissairaanhoidon siirto Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille 1.5.2017 alkaen on tarkoitus toteuttaa kustannusneutraalisti, joten siirrolla ei ole lisäävää vaikutusta hyvinvointitoimialan ja kaupungin nettokäyttömenoihin.

 

Tilinpäätökseen 2016 verrattuna nettokäyttömenot ovat kasvaneet 6,0 milj. euroa (- 0,6 %). Toimintakulut oikaistuna valmistus omaan käyttöön erällä kasvaa ennusteen mukaan 3,7 milj. euroa viime vuoden toteutumasta. Toimintakuluista henkilöstökulut laskevat ennusteen mukaan 6,5 milj. euroa ja palvelujen ostot nousevat 23,5 milj. euroa.

 

Henkilöstökulujen laskuennuste johtuu pääosin henkilösivukuluista. Toimialojen ennusteiden mukaan henkilöstökulut laskevat yhteensä 6,5 milj. euroa, josta palkkojen osuus on + 1,9 milj. euroa ja sivukulujen osuus noin - 8,4 milj. euroa milj. euroa.

 

Suoraan asiakkaille välitettävien asiakaspalvelujen ostojen toteutumaennuste 307,1 milj. euroa kasvaa 10,2 milj. euroa viime vuoden toteutumasta 296,9 milj. euroa. Muiden palvelujen ostojen toteutumaennuste 321,7 milj. euroa kasvaa 2,9 milj. euroa viime vuoden toteutuneesta 318,8 milj. eurosta. Sairaanhoitopiirin maksuosuuden ennustetaan laskevan noin 1 milj. eurolla.

 

Verotuloennuste on nyt tehdyssä ennusteessa 727,2 milj. euroa. Ennuste perustuu alkuvuoden tilitysten positiiviseen kehitykseen. Ennusteen mukaan verotulot ylittyvät 3,1 milj. euroa talousarvioon verrattuna. Valtionosuustuloja toteutunee talousarvion mukaan, 252,8 milj. euroa. Rahoitustuottoja kertyy 3,4 milj. euroa talousarviota enemmän.

 

Verorahoituksen ja rahoitustuottojen ja –kulujen poikkeamat (talousarvio 2017/ennuste 1/2017)

 

Poikkeama,
1000 €

Verotulot

+3

Valtionosuudet

+0

Rahoitustuotot ja – kulut (nettotuotot)

+3

+ menon alitus/tulon ylitys

- menon ylitys/tulon alitus

 

Tuloslaskelmaosan ennusteen mukaan vuosikate on 10,5 milj. euroa, mikä olisi 4,2 milj. euroa talousarviota parempi. Vuosikate ei kata suunnitelman mukaisia poistoja, jotka ennusteen mukaan olisivat 50,7 milj. euroa.

 

Turun Vesiliikelaitoksen yhtiöittämisen seurauksena tuloutetaan kaupungin tilinpäätöksessä poistoeroa 0,9 milj. euroa. Lisäksi poistoeroa tuloutetaan 1,8 milj. euroa kiinteistöliikelaitoksen investointivarauksella katettujen investointikohteiden poistoeroa. Tilikauden alijäämäksi varausten ja rahastomuutosten jälkeen muodostuu ennusteen mukaan 13,5 milj. euroa.

 

Investoinnit ja omaisuuden luovutustulot

 

Ensimmäisessä talousennusteessa kaupungin toteuttamien investointien menoennuste on yhteensä 108,6 milj. euroa ja poikkeama 3,6 milj. euroa alle talousarviotavoitteen.

 

Peruskaupungin (palvelut ja hallinto) investoinnit toteutuvat ennusteen mukaan lähes suunnitellusti 49 milj. euron suuruisena. Investointeihin sisältyy 30,0 milj. euron sijoitus Turun Vesihuolto Oy:n sijoitetun vapaan pääoman rahastoon.

 

Kiinteistöliikelaitoksen investointimenojen toteutumisennuste 59,6 milj. euroa jää 3,4 milj. euroa suunnitellusta (TA 63,0 milj. euroa). Strategisten maankäytön hankkeista Kauppatorin etenemisen ja rahankäytön ennustetaan alittuvan merkittävästi suunnitellusta, yhteensä 2,6 milj. euroa. Tuloa tuottavien hankkeiden rahankäytön ennustetaan alittuvan hieman suunnitellusta. Korjausvelkaa alentavien kohteiden ennustetaan ylittyvän suunnitellusta 0,4 milj. euroa. Tilakohteiden vuositason rahoituksen ennustetaan alittuvan suunnitellusta yhteensä 1,5 milj. euroa.

 

Kaupungin investointikohteiden rahoitusosuuksien ennustetaan toteutuvan suunnitellusti. Kaupungin pysyvien vastaavien luovutustuottotavoite 150,7 milj. euroa ei ole vertailukelpoinen toteutumisennusteen 127,6 milj. euron kanssa. Tämä johtuu Vesiliikelaitoksen liiketoiminnan luovutuksen yhteydessä siirtyneen omaisuuden kauppahinnan kirjaamistavan erosta talousarviossa ja kirjanpidossa. Talousarviossa velaton kauppahinta on kokonaisuudessaan käsitelty pysyvien vastaavien luovutustuottona 128,0 milj. euroa. Kirjanpidossa kauppahinta on jaettu pysyvien vastaavien kirjanpitoarvoon 104,9 milj. euroa ja liiketoiminnan myyntivoittoon 24,0 milj. euroa.

 

Rahoitus

 

Varsinaisen toiminnan tulorahoituksesta ja rahoituseristä (vuosikate) kertyy ennusteen mukaan noin 10,5 milj. euroa. Toiminnan ja investointien rahavirtavuonna 2017 on ennusteen mukaan 36,8 milj. euroa positiivinen, joka on 8,7 milj. euroa talousarviota parempi.

 

Antolainoja arvioidaan myönnettävän 153,1 milj. euroa, josta 107,6 milj. euroa on myönnetty konserniin kuuluvalle Turun Vesihuolto Oy:lle. Antolainoja vähennetään ennusteen mukaan 5,2 milj. euroa. Ennusteen mukaan antolainakanta vuoden loppuun mennessä kasvaa 147,9 milj. euroa edellisvuoteen verrattuna.

 

Talousennusteessa kaupungin lainakannan kasvuksi on merkitty 115,0 milj. euroa, mikä sisältää Turun Vesihuoltoyhtiölle edelleen myönnetyn antolainan. Uutta pitkäaikaista korollista lainaa saadaan kaupunginvaltuuston päätöksen mukaan nostaa 100,0 milj. euroa. Pitkäaikaisia lainoja lyhennetään talousarvion mukaisesti. Samoin korollisia lyhytaikaisia lainoja käytetään maksuvalmiuden tukemiseen suunnitellun mukaisesti.

 

Vuoden 2017 lopussa lainakanta lisääntyy arviolta n. 115 milj. eurolla. Lainakantaennuste on 790,3 milj. euroa (TP 2016 675,3 milj. euroa), mikäli toiminnan ja investointien sekä rahoituksen kassavirrat toteutuvat ennusteen mukaan. Lainat asukasta kohden olisivat 4 193 euroa (2016 TP 3 600 €/asukas) ennustetun asukasluvun 188 500 mukaan laskettuna.

 

Toimialajohtajien selvitykset olennaisista talousarvion poikkeamista

 

Toimialajohtajat ovat laatineet lyhyet selvitykset keskeisistä muutostekijöistä talousarvion laatimisen jälkeen sekä selvitykset olennaisista poikkeamista vuoden 2017 talousarvioon.

 

Selvityksiin sisältyy myös ennuste työvoimatavoitteiden toteutumisesta.

 

Kaupunginhallitus, kaupunginjohtaja Aleksi Randell

 

Toiminnan painopisteet ja keskeiset toimintaympäristön muutostekijät

 

Työllisyyspalvelujen toimintaympäristön muutoksiin varaudutaan mm. uuden tietohallintostrategian mukaisesti. Suurimpina strategiaan vaikuttavina muutoksina ovat sote- ja maakuntauudistus sekä nopeasti etenevä digitalisaatio. Työllisyyspalvelukeskus muuttaa uusiin tiloihin kesällä 2017, jotta kokeilulla on riittävät tilat asiakaspalveluiden järjestämiseksi. Toimintaympäristö muuttuu siten, että kokeilun myötä TE-hallinnon virkailijoita siirtyy samaan tilaan kunnan virkailijoiden kanssa, samoin yksi Kela-virkailija. TE-toimiston asiakasryhmistä alle 25-vuotiaat työttömät ja pitkäaikaistyöttömät siirtyvät kokeilun puitteissa kunnan tarjoamien työllisyyspalveluiden piiriin, mutta kuitenkin niin, että myös työvoimapoliittiset palvelut ovat käytettävissä kuten ennenkin. Toiminnan painopiste on yritys- ja työvoimapalveluiden kokeilun käynnistämisessä ja toimintojen järjestämisessä niin, että asiakastyö voi alkaa viimeistään 1.8.2017 kokeilulain puitteissa.

 

Kunnallisten työterveyshuoltojen yhtiöittämisen siirtymäaikaa on jatkettu 1.1.2019 asti. Potilastietojärjestelmän toimittaja on irtisanonut työterveyshuollon Pegasos-järjestelmän ylläpidon 1.1.2018 alkaen, joten potilastietojärjestelmä tulee vaihtaa. Vaihdon ajankohtaa on yritetty siirtää, kun on odoteltu päätöstä tietojärjestelmistä sote- ja maakuntauudistuksiin liittyen.

 

Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden olennaiset poikkeamat

 

Ennusteen mukaan KJ-toimialan toimintakate tulee alittamaan talousarvion 2,2 miljoonalla eurolla. Lex Lindströmin vaikutus kunnan maksamaan työmarkkinatukiosuuteen saattaa pudottaa työllisyyspalvelujen menoja 0,5 – 1 milj. euroa vuoden 2017 aikana. Työllisyyspalvelukeskuksen muiden menojen ennustetaan alittuvan 1 miljoonalla eurolla. Hankinta- ja logistiikkakeskuksen osalta VSSHP:n laskutusta ei ole vielä saatu toimimaan suunnitellusti.

 

Työvoimatavoitteen toteutuminen

 

Työvoiman käytön ennuste v. 2016 on 552,0 htv (talousarviotavoite 538,0). HTV-kasvu johtuu pääosin määräaikaisen henkilöstön kasvusta sekä konsernihallintoon tehdyistä vakanssisiirroista.

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta, toimialajohtaja Riitta Liuksa

 

Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden olennaiset poikkeamat

 

Hyvinvointitoimialan toimintakatteen ennustetaan ylittyvän noin 2,6 milj. eurolla. Ennusteen mukaan toimialan menot ovat alittamassa budjetin noin 2,2M€ ja tulot alittavat budjetoidun noin 4,8M€. Tulojen lasku johtuu mm. valtion korvausten alenemisesta ja perustoimeentulotuen valtionosuuden ja takaisinperinnän poistumisesta, sillä maksatus on siirtynyt Kelalle. Käytännössä kaikessa omassa toiminnassa menot laskevat selvästi edelliseen vuoteen verrattuna.

 

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin budjetin ennustetaan ylittyvän noin 1,1M€, mutta riskinä on alkuvuoden lähetemäärien kasvu (+8 %) sekä siirtoviivepäivien kehitys. Sairaanhoitopiiri laatii ensimmäisen osavuosikatsauksen vasta tammi-huhtikuun tietojen perusteella mutta saadun arvion mukaan piirin menot pysynevät kurissa kuluvana vuonna ja mahdolliset tasaerän laskennalliset ylitykset voidaan pääosin kattaa hinnanalennuksilla, jos potilasmäärä ei merkittävästi muutu edellisvuodesta.

 

Työvoimatavoitteen toteutuminen

 

Työvoiman käytön tavoite vuodelle 2017 on 4 540 ja alkuvuoden kehityksen perusteella toimiala tulee pysymään tavoitteessaan.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta, toimialajohtaja Timo Jalonen

 

Toiminnan painopisteet ja keskeiset toimintaympäristön muutostekijät

 

1.3.2017 voimaan astunut varhaiskasvatuksen asiakasmaksulaki pienentää asiakasmaksujen kertymää ja tämä heijastuu myös palveluseteleiden arvonmääritykseen ja setelin hinnan nousuun. Varhaiskasvatuksen palvelusetelien määrä on kasvanut tammikuusta maaliskuuhun 35 lapsella ja samaan aikaan omassa tuotannossa on aloittanut 92 lasta. 27,5 % varhaiskasvatukseen tulleista lapsista vuoden 2017 alusta on ohjattu vanhempien hakutoiveiden mukaisesti palvelusetelille. Tammikuussa 2017 varhaiskasvatuksen palvelun piirissä oli 194 lasta enemmän kuin vuonna 2016 tammikuussa (vuoteen 2015 tammikuun kasvu on ollut 484 lasta). Helmikuussa lapsia oli 151 ja maaliskuussa ennakoidaan olevan noin 170 lasta enemmän kuin vuonna 2016 vastaavana aikana.

 

Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden olennaiset poikkeamat

 

Sivistystoimialan ylitysennuste on 2,9 milj. euroa. Varhaiskasvatuksen palvelusetelimenojen ylitysennuste on noin 1,7 milj. euroa. Tähän sisältyy myös asiakasmaksulain muutoksista johtuva palvelusetelin arvon muutos sekä alle 3-vuotiaiden lasten määrän vaikutus setelin arvoon. Näiden vaikutukseksi on arvioitu noin. 636.000 euroa.

 

Oman varhaiskasvatuksen tuotannon osalta ennustetaan ylitystä 0,3 milj. euroa. Päivähoitomaksujen osalta talousarvion tavoitteesta ennustetaan jäätävän vajaaksi noin 950.000 euroa hallituksen peruttua esityksen asiakasmaksujen korotuksesta. Muilta osin palvelualueiden ennustetaan keskimäärin pysyvän talousarviossaan.

 

Työvoimatavoitteen toteutuminen

 

Sivistystoimialan ensimmäisen kolmen kuukauden työvoiman käyttö on ollut jonkin verran viime vuoden vastaavaa ajankohtaa suurempaa (+17,6 htv) kasvaneen sijaistarpeen sekä ruotsinkielisen kasvatuksen ja opetuksen palvelualueella kasvaneen kysynnän vuoksi. Toimialan ennusteena kuitenkin on, että toimiala tulee pysymään työvoimatavoitteessaan (TA 2017 3670 htv).

 

Vapaa-aikatoimiala, toimialajohtaja Minna Sartes

 

Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden olennaiset poikkeamat

 

Ennusteen mukaan liikuntalautakunnan toimintakate tulee ylittämään talousarvion 285 200 eurolla tulo-odotteiden jäädessä tavoitteista. Tulovaje muodostuu palvelumyynnin ja vuokratuottojen liian pienellä kertymällä. Liikuntapalveluiden hinnastossa on edelleen rakenteellinen ongelma, joka vaatii korjaamista. Liikuntalautakunnalle tullaan esittämään menoleikkauksia ennusteeseen nähden n. 200 000 euroa ja lisätuloja ennusteeseen nähden n. 85 200 euroa. Tarkka esitys viedään lautakunnalle päätettäväksi toukokuussa. Muut vapaa-aikatoimialan lautakunnat ja palvelualueet pysyvät ennusteen mukaan talousarviossa tai saavuttavat pieniä säästöjä.

 

Työvoimatavoitteen toteutuminen

 

Työvoiman käytön tavoite vuodelle 2017 on 610 ja alkuvuoden kehityksen perusteella toimiala tulee pysymään tavoitteessaan tai alittamaan sen hieman.

 

Ympäristötoimiala, toimialajohtaja Christina Hovi

 

Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden olennaiset poikkeamat

 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan menot ovat ylittymässä noin 313.000 euroa. Joukkoliikenteen 362.000 euron kiky-vähennys ostokuluissa ei tule toteutumaan. Joukkoliikenne odottaa kaupunginhallituksen päätöksen mukaista osuutta sähköbussikustannuksiin (Kh 1.6.2015 § 260 / 480.000 €/vuosi).

 

Rakentaminen on jatkunut vilkkaana alkuvuoden, joten rakennusvalvontatulot ylittynevät noin 500.000 euroa. Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta, rakennuslautakunta ja Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan osalta ei muutoin olennaista poikkeamaa. Ympäristötoimialan toimintakate-ennuste yhteensä on -23,4 milj. euroa (TA-poikkeama + 0,1 milj. euroa).

 

Työvoimatavoitteen toteutuminen

 

Ympäristötoimialan työvoiman käytön ennuste on 171 henkilötyövuotta vuonna 2017 (TA-poikkeama -2 htv).

 

Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos, aluepelastusjohtaja Jari Sainio

 

Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden olennaiset poikkeamat

 

Talouden ensimmäisen osavuosikatsauksen mukaan talous toteutuu budjetin mukaan, eikä ole mitään suuria muutosuhkia näköpiirissä, että tilanne muuttuisi loppuvuoden aikana. Investointimäärärahat nousivat tälle vuodelle 1,6 milj. eurosta 2,0 milj. euroon, joka on toistaiseksi riittävä taso kaluston hankintahintojen ja poistoajan noususta huolimatta. Ensihoidon talousennusteeseen liittyy yleensä enemmän epävarmuustekijöitä toimialan kokonaisuuteen verrattuna, johtuen ulkoisen rahoituksen muutoksista ja palvelun kysyntätarpeista.

 

Työvoimatavoitteen toteutuminen

 

Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen työvoiman käytön ennustetaan olevan 549 henkilötyövuotta vuonna 2017 (TA-poikkeama 0 htv).

 

Kiinteistötoimiala, toimialajohtaja Jouko Turto

 

Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden olennaiset poikkeamat

 

Kiinteistöliikelaitoksen alkuvuoden toiminta on sujunut pääosin suunnitelmien mukaisesti. Kiinteistöliikelaitoksen toimintakate-ennuste on 64,9 milj. euroa eli ennustetaan toteutuvan 1,2 milj. euroa talousarviota suurempana. Investointimenojen toteutumaksi ennustetaan 59,6 milj. euroa eli 3,4 milj. euroa alle talousarvion. Kiinteistöjen myyntivoittotavoite toteutuu näillä näkymin talousarvion mukaisesti. Maankäyttösopimuksiin perustuvien korvausten ja kiinteistöliikelaitoksen talousarvioon sisällytettyyn 1,2 milj. euron hulevesimaksutulon toteutumiseen liittyy epävarmuutta.

 

Työvoimatavoitteen toteutuminen

 

Kiinteistöliikelaitoksen työvoiman käytön ennustetaan olevan 208 henkilötyövuotta vuonna 2017 (TA-poikkeama 0 htv).

 

Raportin liitteessä Käyttötalousosan ja investointiosan toteutumisvertailut esitetään koontina lauta- ja johtokuntien toteutumisvertailut.

 

Talousarviomuutokset

 

SAP ERP PS/IM projektin (investointiprojektien ja investointiohjelman suunnittelu-, seuranta ja raportointi) kokonaisaikaa jatkettiin 2017 maaliskuun loppuun ja projektin kokonaisbudjettia korotettiin 97 000 euroa (hallintoryhmän johtaja 22.12.2016 § 39). Määrärahasta kohdistetaan 33.000 euroa vuonna 2017 investointitilausnumerolle 102744 ”KH/SAP-käytön laajennus PS/IM”. Hankkeen kustannusarvio on kaupunginhallitukseen nähden sitova. Kaupunginhallitukselle esitetään, että SAP PS/IM –projektin vuoden 2017 määrärahaa tulisi lisätä 33.000 euroa. Kaupunginvaltuustoon nähden sitova investointien kokonaismääräraha ei ylity.

 

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta on 26.4.2017 § 185 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi kiinteistöliikelaitoksen infrapalvelujen investointiohjelmaan 2017 sisältyvien hankkeiden kustannusten ylittymisen. Kiinteistöliikelaitoksen kaupunginvaltuustoon nähden sitova investointien kokonaissumma ei ylity. Kiinteistöliikelaitoksen infrapalvelujen investointiohjelman muutokset ja niiden perustelut on esitetty liitteessä 2.

 

Talouden ja rahoituksen vastuualue lähettää vuoden 2017 ensimmäisen osavuosikatsauksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell 4.5.2017:

Vuoden 2017 talousarvio laadittiin 21,6 milj. euroa alijäämäiseksi. Ensimmäisen talousennusteen perusteella talouden kehitys näyttää jonkin verran positiivisemmalta ja alijäämää kertyisi 13,5 milj. euroa eli noin 8,0 milj. euroa vähemmän.

Nettokäyttömenojen ennuste on 2,3 milj. euroa budjetoitua suurempi. Ennusteessa näkyy erikoissairaanhoidon ja varhaiskasvatuksen kysyntä- ja kustannuspaineet. Sosiaali- ja terveyslautakunnan nettokäyttömenojen ylitysennuste on 2,6 milj. euroa. Poikkeama on 0,4 prosenttia lautakunnan nettokäyttömenoihin varatuista määrärahoista. Palvelualuekohtaisesti poikkeamat vaihtelevat. Terveyspalvelujen tulosalueen nettokäyttömenojen ennustetaan ylittyvän 3,3 milj. euroa ja perhe- ja sosiaalipalvelujen nettokäyttömenojen ennustetaan ylittyvän 1,9 milj. euroa. Sairaanhoitopiirin maksuosuuksien ennuste on 1,1 milj. euroa yli talousarvioon varatun. Ennusteeseen sisältyy epävarmuutta, koska sairaanhoitopiiri laatii ensimmäisen osavuosikatsauksen vasta tammi-huhtikuun tietojen perusteella. Hyvinvointitoimialan saaman arvion mukaan piirin menot pysynevät kurissa kuluvana vuonna ja mahdolliset tasaerän laskennalliset ylitykset voidaan pääosin kattaa hinnanalennuksilla, jos potilasmäärä ei merkittävästi muutu edellisvuodesta. Kaupunginhallitus on 2.5.2017 kokouksessaan käsitellyt lausuntoa sairaanhoitopiirin toiminnan kehittämisestä vuonna 2018. Tässä yhteydessä on otettu kantaa myös vuoden 2017 yksikköhintojen laskemiseen.

Kasvatus- ja opetuslautakunnan nettomenojen ylitysennuste on 2,9 milj. euroa ja tästä varhaiskasvatuksen palvelusetelimenojen ylitys 1,7 milj. euroa. Kasvatus- ja opetuslautakunta on 26.4.2017 § 62 käsitellyt vuoden 2017 ensimmäistä osavuosikatsausta. Lautakunta hylkäsi sivistystoimialan toimialajohtajan esityksen talouden tasapainottamisesta asettamalla yhteiseen hallintoon, perusopetukseen, lukiokoulutukseen, ammattikoulutukseen sekä aikuiskoulutukseen yhden prosentin (1 %) säästötavoitteen.

Verotulojen ja rahoitustuottojen odotetaan ylittyvän yhteensä noin 6,5 milj. euroa ja ne kattavat nettokäyttömenojen ylityksen.

Nettokäyttömenojen kasvuennuste edelliseen vuoteen verrattuna on 0,6 prosenttia, mitä voidaan pitää maltillisena.

Toimialojen ennusteiden mukaan koko vuoden henkilötyövoiman käyttö toteutuu lähes suunnitelman mukaan. Koko kaupungin henkilötyövoimatavoite vuodelle 2017 oli 10.300 ja ennusteen mukainen toteutuminen olisi 10.309 henkilötyövuotta. Näissä luvuissa on vielä mukana psykiatrisen erikoissairaanhoidon toimintojen henkilötyövoima, joka psykiatrian toimintojen siirtyessä 1.5.2017 alkaen siirtyy Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille.

Tilikauden tulosta arvioitaessa on huomattava, että tulosta parantaa satunnaisissa erissä esitetty vesiliikelaitoksen liiketoiminnan luovuttamisesta syntyvä kertaluonteinen luovutusvoitto. Tilikauden alijäämä oikaistuna satunnaisilla erillä on 37,5 milj. euroa (talousarviossa -43,9 milj. euroa).

Talousarviota laadittaessa tiedettiin, että valtion toimenpiteet tuovat haasteita talouden tasapainon saavuttamiselle ja sen ylläpidolle.  Kilpailukykysopimuksen seurauksena verorahoitukseemme kohdistuvat vähennykset pitävät taloustilanteen vaikeana. Kilpailukykysopimuksen ensimmäiset vaikutukset näkyvät vahvasti jo kuluvan vuoden tulopohjassa. Kunnan tulovero laskisi edelliseen vuoteen verrattuna 13,9 milj. euroa ja valtionosuudet 22,5 milj. euroa ennusteen toteutuessa. Talouden tunnusluvut heikkenevät verorahoituksen laskun seurauksena merkittävästi tilinpäätökseen 2016 verrattuna. Maltillisesta menokehityksestä on pidettävä edelleen kiinni ja toiminnan määrätietoista kehittämistä tulee jatkaa.

Kaupunginhallitukselle esitetään hyväksyttäväksi 33.000 euron lisäys SAP-käytön laajennus PS/IM –projektille sekä Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan esittämät muutokset infrapalvelujen investointiohjelmaan.

Liite 1Osavuosikatsaus 1/2017

Liite 2Infrapalvelujen investointiohjelman muutokset

EhdotusKaupunginhallitus päättää

- merkitä osavuosikatsauksen 1/2017 tiedoksi,

- lisätä KH/SAP-käytön laajennus PS/IM –projektin vuoden 2017 määrärahaan 33.000 euroa,

- hyväksyä Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan esittämät muutokset infrapalvelujen investointiohjelmaan liitteen 2 mukaisesti.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että

- se merkitsee osavuosikatsauksen 1/2017 tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Yrttiahon seuraavansisältöinen muutosehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa:

”Kaupunginhallitus päättää

Lisäksi kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä johtaja Jukka Laiho.

Kv § 76

Liite 1Osavuosikatsaus 1/2017

Liite 2 Infrapalvelujen investointiohjelman muutokset

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää merkitä osavuosikatsauksen 1/2017 tiedoksi.

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian käsittely kokouksessa

Yrttiaho Heikkilän kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:

”Kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvioon vuodelle 2017 osoitetaan 2,9 miljoonan euron lisämääräraha.”

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Yrttiahon muutosehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa koneäänestyksessä 55 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 8 valtuutettua kannatti Yrttiahon muutosehdotusta, 4 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.

Liite 3Äänestyslista

Jakelu

tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, ruotsinkielinen jaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto
tiedKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta
tiedKeskusvaalilautakunta
tiedKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tiedKonsernihallinto
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tiedKulttuurilautakunta
tiedLiikuntalautakunta
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tiedNuorisolautakunta
tiedRakennuslautakunta
tiedSivistystoimiala
tiedSosiaali- ja terveyslautakunnan yksilöjaosto
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tiedTarkastuslautakunta 2013-2016
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta


Liitteet:

Kh § 204
Liite 1:Osavuosikatsaus 1/2017
Liite 2:Infrapalvelujen investointiohjelman muutokset

Kv § 76
Liite 1:Osavuosikatsaus 1/2017
Liite 2:Infrapalvelujen investointiohjelman muutokset
Liite 3:Äänestyslista