Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 60 | 06.02.2017 | 1 | |
Kaupunginhallitus | 76 | 13.02.2017 | 1 | |
Kaupunginvaltuusto | 34 | 27.02.2017 | 7 |
11958-2014 (010, 011)
Kaupungin johtamisen sääntelyn selkiyttämisestä aiheutuvat muutokset säännöstöön
Tiivistelmä:
Kaupungin johtamisen sääntelyn selkiyttämiseksi kaupunginhallitukselle ehdotetaan edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi kaupunginjohtajan toimivaltaan liittyvien sääntömuutosten hyväksymistä.
Kh § 60
Johtaja Tuomas Heikkinen 2.2.2017:
Kaupunginjohtajan toimivalta perustuu lakiin ja kaupungin johtosääntöjen määräyksiin sekä valtuustoon ja kaupunginhallituksen päätöksiin.
Uuden kuntalain (410/2015) siirtymäsäännöksen (147 §) mukaan ennen vuonna 2017 valittavan valtuuston toimikauden alkua (1.6.2017) muun ohella toimielimiin ja johtamiseen sekä päätöksenteko- ja hallintomenettelyyn sovelletaan, mitä tämän lain voimaan tullessa voimassa olleessa kuntalaissa (365/1995, jäljempänä kuntalaki) säädetään.
Kuntalain 14.1 §:n ensimmäisen virkkeen mukaan valtuusto voi johtosäännössä siirtää toimivaltaansa kunnan muille toimielimille sekä luottamushenkilöille ja viranhaltijoille. Säännöstä koskevassa oikeuskirjallisuudessa (Harjula – Prättälä, Kuntalaki – tausta ja tulkinnat, 2012, s. 214–215) on todettu hallinnossa oleva pääsääntö, jonka mukaan ylempi viranomainen ei voi ilman nimenomaista siihen oikeuttavaa säännöstä puuttua alemman viranomaisen toimivaltaan kuuluvaan asiaan. Tätä periaatetta luonnehditaan toimivaltarajojen jäykkyydeksi ja periaate on voimassa myös kunnallishallinnossa. Toimivaltarajan jäykkyyttä voidaan lieventää johtosäännön nimenomaisella määräyksellä. Nykyisen säännöstön on havaittu olevan puutteellinen esittelyn ja työnjohdollisten toimenpiteiden kokonaishallinnan näkökulmasta.
Kuntalain 50.1 §:n 8 kohdan mukaan valtuusto hyväksyy hallintosäännön, jossa annetaan tarpeelliset määräykset muun ohella esittelystä. Virka- tai muuhun palvelussuhteeseen ottavasta viranomaisesta kunta päättää kuntalain mukaisesti.
Turun kaupungin hallintosäännön 24.2 §:n 4 ja 8 kohtien mukaan toimialajohtajan tehtävänä toimialallaan on muun ohella esitellä asiat toimielimissä sekä päättää henkilöstöasioista, joita ei ole siirretty hallintosäännössä muulle viranomaiselle. Kaupunginjohtajalla ei ole säännöstön mukaan rinnakkaista oikeutta esittelyyn tai työnjohdollisiin toimenpiteisiin. Tämä muodostuu ongelmaksi mm. silloin, kun lautakunnassa käsitellään asiaa, joka koskee toimialajohtajaa itseään. Tällöin ei voida pitää tarkoituksenmukaisena, että asian esittelee nykysäännöstön edellyttämällä tavalla toimialajohtajan varahenkilö, joka on siis toimialajohtajan alainen. Kaupunginhallituksen johtosäännön 5 §:ää esitetään muutettavaksi tältä osin
Oikeuskirjallisuuden (Harjula – Prättälä, 2012, s. 432) mukaan viranhaltijan menettelyn selvittäminen on ensisijaisesti sen toimielimen tehtävä, jonka alainen viranhaltija on. Kaupungin kaupunginhallituksen johtosääntöä olisi näin ollen syytä tarkistaa siten, että kaupunginjohtajalle annettaisiin toimialajohtajan ohella säännöstössä nimenomainen toimivalta työnjohdollisten toimenpiteiden osalta. Mikäli työnjohdollisia toimenpiteitä kohdistetaan laajemmassa kokonaisuudessa tai tapahtumaketjussa useisiin henkilöihin, jossa on useita hierarkiatasoja eri hallinnon tasoilla, on kokonaisuus oltava mahdollista ottaa yksiin käsiin. Tämän vuoksi kaupunginhallituksen 20 §:ää esitetään täydennettäväksi tästä osin.
Ennen kuin valtuusto ratkaisee asian, on asiaa käsiteltävä työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa annetun lain (449/2007) 5 §:ssä tarkoitetussa yhteistoimintamenettelyssä. Yhteistyötoimikunta käsittelee asiaa kokouksessaan 7.2.2017.
Liite 1Ehdotus kaupunginhallituksen johtosäännön 5 ja 20 §:ksi (lisäys kursivoituina)
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää, että liitteestä 1 ilmenevät lisäykset kaupunginhallituksen johtosäännön 5 ja 20 §:iin hyväksytään siten, että ne tulevat voimaan 1.3.2017 alkaen.
PäätösAsia pantiin pöydälle Pietarin Yrttiahon kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Kh § 76
Pöydältä 6.2.2017 § 60
PäätösEhdotus hyväksyttiin siten muutettuna, että kaupunginhallituksen johtosäännön 5 §:n 2 momentti muutettiin seuraavaksi:
”Kaupunginjohtaja voi perustellusta syystä, ilmoittamalla siitä toimialajohtajalle, ottaa lautakunnan tai sen jaoston toimivaltaan kuuluvan asian esiteltäväkseen, ellei laissa ole toisin säädetty.”
Päätös asiassa tehtiin Mannin Miikkolan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Yrttiahon seuraavansisältöinen muutosehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa:
”Kaupunginhallitus päättää hylätä esityksen. Kaupunginjohtajan toimivaltaa ei tule laajentaa esitetyllä tavalla. Esittelyoikeus lautakunnissa ja muissa toimialojen toimielimissä tarkoittaa erittäin merkittävää vallan lisäystä kaupunginjohtajalle.
Hallintosäännön 13 §:n mukaan toimielin voi käsitellä asian tarvittaessa myös toimielimen puheenjohtajan selostuksen pohjalta. Siten todellista tarvetta kaupunginjohtajan toimivallan lisäämiselle ei ole.”
Liite 2Ehdotus kaupunginhallituksen johtosäännön 5 ja 20 §:ksi (lisäykset ja kaupunginhallituksen päättämä muutos kursivoituna)
Kv § 34
Liite 1Ehdotus kaupunginhallituksen johtosäännön 5 ja 20 §:ksi (lisäykset ja kaupunginhallituksen päättämä muutos kursivoituina)
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää, että liitteestä 1 ilmenevät lisäykset kaupunginhallituksen johtosäännön 5 ja 20 §:iin hyväksytään siten, että ne tulevat voimaan 1.3.2017 alkaen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Asian käsittely kokouksessa
Yrttiaho Rinteen kannattamana teki seuraavansisältöisen hylkyehdotuksen:
”Kaupunginvaltuusto päättää hylätä esityksen. Kaupunginjohtajan toimivaltaa ei tule laajentaa esitetyllä tavalla. Esittelyoikeus lautakunnissa ja muissa toimialojen toimielimissä tarkoittaa erittäin merkittävää vallan lisäystä kaupunginjohtajalle.
Hallintosäännön 13 §:n mukaan toimielin voi käsitellä asian tarvittaessa myös toimielimen puheenjohtajan selostuksen pohjalta. Siten todellista tarvetta kaupunginjohtajan toimivallan lisäämiselle ei ole.”
Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Yrttiahon hylkyehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 57 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 9 valtuutettua kannatti Yrttiahon hylkyehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Liite 2Äänestyslista
Liitteet:
Kh § 60
Liite 1:Ehdotus kaupunginhallituksen johtosäännön 5 ja 20 §:ksi (lisäys kursivoituina)
Kh § 76
Liite 1:Ehdotus kaupunginhallituksen johtosäännön 5 ja 20 §:ksi (lisäys kursivoituina)
Liite 2:Ehdotus kaupunginhallituksen johtosäännön 5 ja 20 §:ksi (lisäykset ja kaupunginhallituksen päättämä muutos kursivoituina)
Kv § 34
Liite 1:Ehdotus kaupunginhallituksen johtosäännön 5 ja 20 §:ksi (lisäykset ja kaupunginhallituksen päättämä muutos kursivoituina)
Liite 2:Äänestyslista