Keskusta
Yliviivaus -> poistetaan
Boldaus -> muutos
Kysymys 3. poistetaa
Yksityiskohtaista ja operatiivisiin asioihin liittyvä valtion ohjaus- ja päätösvalta tulee lopullisessa lainsäädännössä poistaa.
Kysymys 4. muutetaan
Muodostaako maakuntalaki tarkoituksenmukaisen yleislain tulevien maakuntien hallinnon ja talouden järjestämiselle? a. kyllä (avotila b. kyllä pääosin (avotila) c. ei pääosin (avotila) X d. ei (avotila) e. ei kantaa (avotila)
Kysymys 5. muutetaan /poistetaan alla olevat kohdat
Maakuntalain 2 luvussa määritellään maakunnan tehtävät. Onko maakunnalle esitetty tehtäväkokonaisuus uudistuksen tavoitteiden näkökulmasta tarkoituksenmukainen? a. kyllä (avotila) b. kyllä pääosin (avotila) c. ei pääosin (avotila) d. ei (avotila) X e. ei kantaa (avotila)
-Kasvu-, elinvoima- ja innovaatiokokonaisuuksissa yksiselitteinen toimivalta ja järjestämisvastuu tulee olla isoilla kaupungeilla, joilla on parhaat toimintaedellytykset toteuttaa vaikuttavaa ja tehokasta toimintaa näillä aloilla.
-Sopimusmenettelyä suurten kaupunkien ja valtion välillä tulee jatkaa ja entisestään syventää.
-Järjestämis- tai tuottamisvastuun siirto kuntien ja maakuntien välisellä sopimuksella ei olisi riittävä tapa säätää asiasta, vaan järjestämisvastuun tulee lähtökohtaisesti olla kaupungeilla. Tarvittaessa järjestämisvastuu voitaisiin yhteisellä sopimuksella siirtää resursseineen maakunnalle.
-Maakuntakaavoituksen siirtäminen itsehallinnolliselle maakunnalle ei ole hyväksyttävää.
Kysymys 7. muutetaan
Maakuntalain 9 luvussa säädetään maakunnan palvelulaitoksesta. Onko siitä esitetty säädettäväksi tuottamisen organisoinnin näkökulmasta tarkoituksenmukaisesti? a. kyllä (avotila) b. kyllä pääosin (avotila) c. ei pääosin (avotila) d. ei (avotila) X e. ei kantaa (avotila)
Kysymys (kohta) 9. poistetaan alla olevat kohdat
-Palvelulaitoksen hallituksen jäsenten ja johtajan kelpoisuutta tytäryhteisöjen hallintoon ei tule rajoittaa.
-Pykälän 3 momentin kuntalakia vastaava säädös, jonka mukaan enemmistön maakuntahallituksen jäsenistä on oltava muita kuin maakunnan tai maakunnan määräysvallassa olevan yhteisön tai säätiön palveluksessa olevia henkilöitä, on tältä osin riittävä, eikä pykälän 1 momentin 2 ja 3 kohtia ole syytä säätää. Lisäksi nykyiset esteellisyyssäännökset ovat riittäviä turvaamaan mahdollisten ristiriitatilanteiden ratkaisemisen.
-Laissa ei tule säätää valtakunnallisista maakuntien palvelukeskuksista. Maakunnat ovat itsehallinnollisia yksiköitä, joiden tukipalvelujen järjestäminen tulee olla maakuntien päätettävissä.
Kysymys 13. muutetaan/ poistetaan alla olevat kohdat
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain mukaan valtion ohjausta vahvistetaan sosiaali- ja terveyspalveluissa (19 §, 4 luku, 6 luku). Onko tämä uudistuksen tavoitteiden näkökulmasta perusteltua? a. kyllä (avotila) b. kyllä pääosin (avotila) c. ei pääosin (avotila) X d. ei (avotila) e. ei kantaa (avotila)
Palvelukeskusten palvelujen käyttövelvoitteista tulee luopua. Palvelukeskusten on lunastettava olemassa olon oikeutuksensa maakuntien tukipalvelujen tuottajana markkinaehtoisesti.
Kysymys21. muutetaan
Voimaanpanolain 4 luvun mukaan lakisääteisten kuntayhtymien koko omaisuus sekä kuntien irtain omaisuus siirtyy maakunnille. Kuntien toimitilat ja kiinteistöt jäävät kuntien omistukseen. Onko omaisuusjärjestelyjä koskeva ratkaisu hyväksyttävä? a. kyllä (avotila) b. kyllä pääosin (avotila) c. ei pääosin (avotila) X d. ei (avotila) e.
Kysymys 23. muutetaan
Voimaanpanolain 41 §:ssa säädettäisiin kunnan tuloveroprosentista vuosina 2019 – 2021. Pidättekö veronmaksajien yhdenvertaisen aseman näkökulmasta perusteltuna, että kuntien veroprosentteja esitetään rajoitettavaksi kolmen vuoden määräajaksi? a. kyllä (avotila) b. kyllä pääosin (avotila) c. ei pääosin (avotila) d. ei (avotila) X e. ei kantaa (avotila)
Kysymys 24. muutetaan/poistetaan alla olevat kohdat
Perustettava sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain tarkoittamat maakunnan palvelulaitoksen tytäryhtiöt, jotka tuottavat lailla erikseen säädetyn laajan valinnanvapauden piiriin kuuluvia palveluita siten, että yhtiöittäminen on toteutettu 31.12.2020. Onko esitetty siirtymäaika riittävä maakunnan yhtiömuotoisen tuotannon organisoimiseksi? a. kyllä (avotila) b. ei (avotila) X c. ei kantaa (avotila)
Yhtiöittämisprosessia voidaan nopeuttaa, mikäli kunnat voivat toimia yhtiöiden omistajina. Toimintojen ja rakenteiden yhdistämiselle palvelutuotannossa ei ole tällöin vastaavanlaista tarvetta kuin silloin, jos yhtiön omistajana toimii maakunta. Kunnallisten yhtiöiden perustaminen ja pavelutuotannon käynnistäminen on toimeenpantavissa lyhyemmällä aikavälillä kuin maakunnallisten yhtiöiden perustaminen ja palvelutuotannon käynnistäminen. Maakunnilla ja lisäksi yksittäisillä kunnilla tulee olla itsenäinen valta määritellä, millaisella yhtiöiden omistuspohjalla julkinen tuotanto toteutetaan.