Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 353 | 19.09.2016 | 1 | |
Kaupunginvaltuusto | 153 | 26.09.2016 | 8 |
3580-2016 (041)
Vuoden 2016 toinen osavuosikatsaus
Tiivistelmä: -
Kh § 353
Talouden ja rahoituksen vastuualue, johtaja Jukka Laiho ja laskentapäällikkö Seija Liinoja 13.9.2016:
Tulosennuste
Kaupungin tilikauden tulos kertaluonteisella erällä oikaistuna olisi 13,8 milj. euroa alijäämäinen ennusteen toteutuessa.
Turun ammattikorkeakoulun investointirahaston lakkauttamisen seurauksena kirjattava kertaluonteinen rahaston tuloutus 15,0 milj. euroa kääntää tilikauden ylijäämäiseksi. Tuloutus esitetään tuloslaskelmassa tuloksen jälkeen rivillä Rahastojen muutos ja sillä ei ole vaikutusta kaupungin rahoitukseen.
Toisen talousennusteen toimintatuotot (sisäisiä eriä ei eliminoitu) ovat yhteensä 482,7 milj. euroa. Talousarvioon verrattuna toimintatuotot alittuvat 3,1 milj. euroa. Kaupunginhallitus ennustaa tuottojen alittuvan -3,7 milj. euroa ja Hyvinvointitoimiala -1,4 milj. euroa. Kasvatus- ja opetuslautakunta ennustaa tuottojen ylittyvän 1,7 milj. euroa. Kiinteistötoimiala tuloennuste on 0,5 milj. euroa yli budjetin.
Toimintakulut (sisäisiä eriä ei eliminoitu) nousevat 1.488,2 milj. euroon. Ylitystä talousarvion toimintakuluihin verrattuna tulee olemaan 0,4 milj. euroa ennusteen toteutuessa. Kaupungin toimintakulut oikaistuna valmistus omaan käyttöön – erällä ylittyvät 0,5 milj. eurolla.
Tilikauden nettokäyttömenoja kuvaava toimintakate on ennusteen mukaan 1,0 mrd. euroa. Nettokäyttömenoja toteutuisi 3,6 milj. euroa (0,3 prosenttia) talousarviota enemmän.
Verotuloennuste on nyt tehdyssä ennusteessa 731,0 milj. euroa. Veroennuste perustuu alkuvuoden tilitysten positiiviseen kehitykseen. Ennusteen mukaan verotulot ylittyvät 9,9 milj. euroa talousarvioon verrattuna. Valtionosuustuloja toteutunee 274,5 milj. euroa eli 1,0 milj. euroa talousarviota enemmän. Verorahoitus (verotulot + valtionosuudet) on yhteensä 10,9 milj. euroa yli tavoitteen, jos verotulot toteutuvat ennusteen mukaisesti. Rahoitustuottoja kertyy 3 milj. euroa talousarviota enemmän.
Verorahoituksen ja rahoitustuottojen ja –kulujen poikkeamat (talousarvio 2016/ennuste 2/2016)
Poikkeama, 1000 € | |||
Verotulot | +9 926 | ||
Valtionosuudet | +969 | ||
Rahoitustuotot ja – kulut (nettotuotot) | +3 096 |
Tuloslaskelmaosan ennusteen mukaan vuosikate on 43,5 milj. euroa, mikä olisi 10,4 milj. euroa talousarviota parempi. Vuosikate ei kata suunnitelman mukaisia poistoja, jotka ennusteen mukaan olisivat 57,3 milj. euroa.
Satunnaisena eränä ennusteeseen sisältyy -1,5 milj. euroa konserniavustusta Turun Seudun sosiaali- ja terveyspalvelut Koy:lle. Kaupunginhallitus päätti 29.3.2016 § 10, että kaupunginhallituksen talousarvioon lisätään 1,5 milj. euron varaus Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:lle maksettavaa konserniavustusta varten. Konserniavustus katetaan Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n maksamilla korkotuloilla, eikä ennustemuutoksella ole vaikutusta kaupungin talouteen.
Tilikauden tulos ennen varausten ja rahastojen muutoksia on ennusteen mukaan -15,3 milj. euroa alijäämäinen. Poistoeron, varausten ja rahastojen muutosten jälkeen tilikaudelta kertyy ylijäämää 1,6 milj. euroa.
Rahoitus
Varsinaisen toiminnan tulorahoituksesta ja rahoituseristä (vuosikate) kertyy ennusteen mukaan noin 43,5 milj. euroa.
Tulorahoituksen korjauserissä on eliminoitu vuosikatteeseen (toimintatuottoihin) sisältyvät tonttien arvioidut myyntivoitot 18,0 milj. euroa. Tulorahoituksen korjauserillä oikaistuna toiminnan rahavirta toteutuu 23,1 milj. euroa positiivisena. Talousarvion tavoitteena on 12,7 milj. euroa.
Investointien rahavirta tulee ennusteen mukaan olemaan 68,8 milj. euroa negatiivinen. Omaisuuden myyntitulotavoite 22,6 milj. euroa toteutuu ennusteen mukaan. Investointimenoja toteutuisi 3,1 milj. euroa suunniteltua vähemmän. Investointien omahankintamenosta (investointimenot - rahoitusosuudet) katetaan 38,0 % tulorahoituksella (TAM 28,1 %). Loput jää rahoitettavaksi omaisuuden myyntituloilla, lainalla tai kassavaroja vähentämällä.
Antolainoja arvioidaan myönnettävän 50,5 milj. euroa. Ennusteen mukaan antolainakanta vuoden loppuun mennessä kasvaisi 20,6 milj. euroa. Pitkäaikainen antolainakanta oli vuoden alussa 475 milj. euroa. Vuoden toisen ennusteen mukaan antolainakanta olisi vuoden lopussa 493 milj. euroa eli kasvaisi nettona 18 milj. euroa. Oy Turku Energialle ja TVT Asunnot Oy:lle myönnetään uusia antolainoja vuoden aikana. Ennusteen mukaan Turun sosiaali- ja terveyspalvelut Oy:n vaihtovelkakirjalaina lyhenee 25 milj. euroa, kun lainaa vaihdetaan yhtiön omaksi pääomaksi. Lisäksi on esitetty Logomo Oy:n tytäryhtiölle myönnettävää 4,3 milj. euron kiinteistövakuudellista antolainaa, joka sisältyy ennusteeseen.
Vuoden 2016 lopussa lainakanta lisääntyy arviolta n. 85 milj. eurolla. Lainakantaennuste on 683,0 milj. euroa (TP 2015 598,0 milj. euroa), mikäli toiminnan ja investointien sekä rahoituksen kassavirrat toteutuvat ennusteen mukaan. Lainat asukasta kohden olisivat 3.649 euroa. Vuoden 2015 toteutuneen asukasluvun 185 908 mukaan lainat asukasta kohden olivat 3.217 euroa.
Kaupungin nettovelan ennustetaan olevan vuoden lopussa n. -30 milj. euroa eli kaupungilla olisi nettosaamisia.
Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen
Toimialajohtajat ja liikelaitosjohtajat ovat laatineet lyhyet selvitykset toiminnan painopisteistä ja keskeisistä muutostekijöistä talousarvion laatimisen jälkeen sekä selvitykset olennaisista poikkeamista vuoden 2016 talousarvioon. Selvityksiin sisältyy myös ennuste työvoimatavoitteiden toteutumisesta.
Selvitykset toiminnan painopisteistä ja olennaisista talousarvion poikkeamista sisältyvät osavuosikatsauksen kohtaan Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen.
Taloudelliset tavoitteet
Toisen talousennusteen mukaan kaupungin käyttötalousosan (kaupunki pois lukien liikelaitokset) toimintakulut ylittävät talousarvion 3,5 milj. eurolla. Valmistus omaan käyttöön – erä alittuu ennusteen mukaan 0,4 milj. euroa oman aktivoitavan suunnittelu- yms. työn alittuessa. Toimintakulut oikaistuna valmistus omaan käyttöön – erällä ylittyvät 0,05 milj. eurolla. Toimintatuotot alittuvat 3,6 milj. eurolla. Käyttötalouden nettokäyttömenot tulevat ylittymään 3,5 milj. eurolla. Poikkeamat on laskettu huomioituna määrärahasiirrot, jotka on tehty 30.6.2016 mennessä.
Suurimmat nettokäyttömenojen poikkeamat (muutettu talousarvio/ennuste 2/2016):
Nettopoikkeama, 1000 € | |||
Kaupunginhallitus | +3 349 | ||
Sosiaali- ja terveyslautakunta | -5 417 | ||
Kasvatus- ja opetuslautakunta | -2 692 | ||
+ menon alitus/tulon ylitys | |||
- menon ylitys/tulon alitus |
Yllä esitetyssä taulukossa toimielinten poikkeamaan vaikuttavat erät ovat pääosin terveyspalveluiden tulokertymän alittuminen 1,4 milj. eurolla ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuuksiin varatun määrärahan ylittyminen 4,6 milj. eurolla. Hyvinvointitoimiala ennustaa terveyspalveluiden tulojen jäävän huomattavasti budjetoitua alemmaksi v. 2016, koska kertaluonteisia korvauksia pakolaisten ja paluumuuttajien palveluista ei ole tiedossa. Toimialan mukaan menoja on kuitenkin voitu vähentää vuodesta 2015, mutta nettomuutos ei ole riittävä talousarvioon nähden. Kasvatus- ja opetuslautakunnan nettomenojen ylitys 2,7 milj. euroa aiheutuu toimialan selvityksen mukaan palvelusetelirahoitteisen toiminnan arvioitua suuremmasta kasvusta 3 milj. euroa. Kaupunginhallituksen nettokäyttömenojen alitus 3,3 milj. euroa selittyy varausmäärärahojen ja hankkeisiin varattujen määrärahojen säästymisestä.
Strategiset tavoitteet
Toimielimille talousarviossa asetetut, strategisiin sopimuksiin kirjatut tavoitteet näyttävät ennusteen mukaan pääosin toteutuvan täysin tai lähes tavoitteen mukaisesti.
Sivistystoimialan arvion mukaan tavoitetta nuorisotakuun piirissä olevien osuuden lisääntymisestä aikuiskoulutuksessa ei täysin saavuteta. Selityksenä on rahoituksen väheneminen erityisesti ammatillisessa aikuiskoulutuksessa ja koulutustarjontaa on jouduttu vähentämään. Myöskään palveluverkkoselvityksen valmistelu kevätkaudella 2016 ei toteudu. Toimialan mukaan selvitystä ei ole tarpeellista tehdä, koska varhaiskasvatuksen lainsäädäntömuutosta ei toimeenpantu (mm. ryhmäkoko on ennallaan).
Kiinteistötoimialan selvityksen mukaan toimialojen yhteisten asuntotuotannon tavoitteista jäisi toteutumatta tonttien luovutus kaupungin yhtiöille. Kaavamuutoshankkeet eivät edisty luovutuskuntoon vuoden 2016 aikana.
Turku-konsernin ennusteet
Sisäisten liiketapahtumien eliminointien jälkeen kaupunkikonsernin tilikauden tulosennuste on 28,5 milj. euroa (+ 32,7 milj. € vuonna 2015). Eniten tulosennusteen positiivisuuteen vaikuttaa tytäryhteisöjen positiiviset tulosennusteet. Konsernin tytäryhteisöjen yhteenlaskettu tilikauden tulosennuste on positiivinen 32,7 milj. euroa, josta Turku Energia Oy:n osuus on 48 %. Konsernin poisto-oikaisuja on arviolta n. 8 milj. euroa.
Konsernin investointeja ennustetaan toteutuvan n. 184 milj. euroa (vuonna 2015 167,2 milj. euroa), josta tytäryhteisöjen osuus on yhteenlaskettuna 94 milj. euroa eli 51 %. Suurimmat investoinnit ovat Turku Energialla 34,7 milj. euroa ja Turun kaupungilla 90,2 milj. euroa, jotka yhteensä muodostavat konsernin investoinneista 68 %.
Kaupunkikonsernin velka kasvaa vuoden 2016 aikana n. 52 milj. euroa. Pääosin velan lisäys aiheutuu kaupungin lainakannan lisäyksestä.
Kaupunki myöntää Turku Energialle 30 milj. euroa antolainoja, joiden avulla yhtiö maksaa liikkeelle laskemiaan yritystodistuksia 15 milj. euroa. TVT Asunnot Oy käyttää myös yhtiölle myönnetyn 10 milj. euron antolainan osittain erääntyvien korkotukilainojen maksamiseen. Kiinteistö Oy Turun Monitoimihalli käyttää yhtiölle myönnetyn 2,5 milj. euron antolainan yhtiön pankkilainojen lyhentämiseen.
Eräiden investointihankkeiden rakennusaikainen rahoitus katetaan toistaiseksi kaupungin konsernitilin luottolimiittien kautta (mm. Kiinteistö Oy Turun kaupunginteatteri ja Kiinteistö Oy Turun Syvälahden koulu).
Konserniyhtiöille asetetut toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ovat toteutumassa pääosin suunnitellusti. Taloudellisesti merkittävimmistä yhtiöistä Oy Turku Energian liikevaihto, - voitto ja tilikauden tulos ovat jäämässä hieman alle asetettujen tavoitteiden.
Strategisille yhteisöille asetettujen tavoitteiden seurantatiedot esitetään kohdassa Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen/Strategiset yhteisöt.
Talouden ja rahoituksen vastuualue lähettää vuoden 2016 toisen osavuosikatsauksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell 14.9.2016:
Kaupunginvaltuusto päätti toukokuussa nettokäyttömenoja vähentävistä talousarviomuutoksista. Muutoksen tavoitteena oli yhteensä 4,7 milj. euron (0,5 prosentin) vähennys kaupungin vuoden 2016 alkuperäisen talousarvion nettokäyttömenoihin.
Toisen talousennusteen mukaan kaupungin nettomenoja saadaan vähennettyä 4,9 milj. euroa ensimmäiseen ennusteeseen verrattuna. Kaupungin nettokäyttömenot jäisivät vähän alle 1,0 mrd. euron. Sopeutettavaa on vielä 3,6 milj. euroa, jotta toukokuussa vahvistetun talousarvion nettomenotavoite pystytään saavuttamaan. Toimintamenot kaupunkitasolla toteutuvat lähes budjetoidusti. Sen sijaan toimintatuotot eivät kehity talousarviotavoitteen mukaisesti. Toimialoittain tarkasteltuna suurimmat poikkeamat ovat hyvinvointitoimialalla ja sivistystoimialalla. Sosiaali- ja terveyslautakunnan nettomenot ylittyvät 5,4 milj. euroa. Tuotot jäävät 1,4 milj. euroa alle tavoitteen. Lautakunnan oman palvelutuotannon menot alittavat muutetun talousarvion. Toimintakulujen ylittyminen aiheutuu sairaanhoitopiirin maksuosuuksien ylittymisestä 4,6 milj. eurolla. Hyvinvointitoimiala on onnistunut hyvin siirtoviivekustannusten hallinnassa. Huolena on poliklinikkakäyntien määrä, joka on kasvanut keskimääräistä enemmän. Hyvinvointitoimialan tulee jatkaa tiivistä yhteistyötä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kanssa palveluiden ohjauksessa ja hinnoittelun läpinäkyvyydessä. Mahdollisuudet sairaanhoitopiirin maksuosuuden alentamiseen loppuvuodelle 2016 on selvitettävä. Turku edellyttää, että sairaanhoitopiirin Nordealta saama korkohyvitys tulee näkyä alennuksena jäsenkuntien maksuosuuksissa. Samoin jo tehtyjen rakennemuutosten kustannussäästöjen ja niiden hyötyjen tulee näkyä jäsenkuntien palvelumaksuissa jo kuluvan vuoden aikana.
Kasvatus- ja opetuslautakunta ennustaa nettomenojenylittyvän 2,7 milj. eurolla. Sivistystoimiala selittää poikkeaman palvelusetelirahoitteisen toiminnan arvioitua suuremmalla kasvulla. Muiden palvelualueiden poikkeamat ovat toimialan selvityksen mukaan vähäisiä. Sivistystoimiala ei ole tehnyt toimenpide-ehdotusta talousarvion ylitysuhan vähentämiseksi.
Kaupungin tulos ennen kertaluonteisia eriä on 13,4 milj. euroa alijäämäinen. Vuosikate ei kata suunnitelman mukaisia poistoja. Kaupungin korolliset velat kasvavat kuluvana vuonna 85 milj. euroa ennusteen toteutuessa. Lainat asukasta kohden ovat 3.649 euroa (3.217 euroa/asukas tilinpäätöksessä 2015).
Antolainoja myönnetään 50,5 milj. euroa. Antolainauksen seurauksena korollisia saamisia on velkaa enemmän. Nettosaamisten määrän ennustetaan vuoden lopussa oleva noin 30 milj. euroa.
Vuosille 2016 asetettu henkilötyövoiman vähennystavoite on 175 htv. Toimialojen ennusteiden mukaan koko vuoden henkilötyövoiman käyttö pysyy henkilöstösuunnitelmassa asetetussa tavoitteessa. Henkilötyövoiman vähennystavoitteeseen ja toteutumiseen ei oteta mukaan työllistettyjä ja harjoittelijoita. Tilikauden 2016 henkilöstökulut tulevat toisen ennusteen mukaan olemaan noin 531,3 milj. euroa. Kasvu tulisi olemaan 1,5 prosenttia vuoteen 2015 verrattuna. Sopimuskorotusten vaikutus on keskimäärin 0,6 prosenttia. Henkilösivukuluja nostaa työttömyysvakuutusmaksun korotus. Työllistettävien palkkauskulut kasvattavat kaupungin henkilöstökuluja arvion mukaan runsaalla 2,0 milj. eurolla.
Nettokäyttömenojen kasvu edelliseen vuoteen verrattuna olisi 2,9 prosenttia ennusteen toteutuessa. Kasvun taittamiseksi toimialojen tulee noudattaa tiukkaa harkintaa sijaisten ja tilapäisen työvoiman palkkaamisessa sekä materiaali- ja palvelujen ostoissa loppuvuoden aikana.
Talousarviomuutokset
Kulttuurilautakunta (diaarinumero 3580-2016):
Kulttuurilautakunta on 24.8.2016 § 101 päättänyt esittää talousarviomuutoksena kulttuurilautakunnan alaisten nettoyksiköidensä orkesterin ja museon talousarviovuoden 2015 toimintakatteen yhteenlaskettua 110.000 euron alitusta menomäärärahan lisäyksenä vuoden 2016 talousarvioon. Orkesterin toimintakatteen alitus vuonna 2015 oli 13.000 euroa ja museon 97.000 euroa.
Lautakunnan esitys perustuu kaupunginvaltuuston 29.3.2010 § 63 ja 17.6.2013 § 152 päätöksiin museopalveluiden ja kaupunginorkesterin taloussuunnitteluun ja talouden tasapainottamiseen tähtäävästä kolmen vuoden taloussuunnittelumallista. Mallin mukaan toimintakatteen/nettomenojen alittuessa alitusta vastaava määrä siirretään käytettäväksi talousarviovuotta seuraavana vuonna ja toimintakatteen/nettomenojen ylittyessä ylitystä vastaava määrä on katettava seuraavan vuoden määrärahoista. Kulttuurilautakunta vastaa lautakunnan kaikkien yksiköiden talouden tasapainottamisesta kaupunginvaltuustolle. Vuoden 2015 toteutumisvertailun mukaan kulttuurilautakunnan toimintakatteen/nettomenojen alitus oli 905.717 euroa. Vapaa-aikatoimialan suunnitelman mukaan talousarviomuutoksena myönnettävä lisämääräraha käytettäisiin seuraavasti:
- 10 000 Itsenäisyyden juhlavuoden valmistelu (orkesteri)
- 30 000 Suomen historian museo (hallinto/kehittäminen, lähinnä kauppakorkeakoulun selvityksiin)
- 30 000 näyttelyihin (Reformaatio-näyttely linnassa ja Wamin näyttelyt) (Näpe)
- 30 000 Turun linnan tappiot Sodexon irtisanoutumisen vuoksi (aspa)
- 8000 julkaisutoiminta.
Lautakunnan esitystä vuoden 2016 määrärahan korottamisesta yhteensä 110.000 eurolla voidaan puoltaa kaupunginvaltuuston päätökseen 17.6.2013 § 152 perustuvana. Jatkossa lautakunnan tulee kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että tulotavoitteet on budjetoitu valtionavustusten ja myyntitulojen osalta riittävän tavoitteellisesti talousarvioon- ja suunnitelmaan.
Tuloslaskelma/Korkotuotot ja rahoitustuotot:
Kaupunginhallituksen konsernijaosto on 29.3.2016 § 20 antanut kaupungin edustajille Turun Satama Oy:ssä konserniohjeen, jonka mukaan yhtiön tulee jakaa 2.400.000 euroa osinkoa omistajalleen tilikaudelta 2015. Yhtiö ei yltänyt vuonna 2015 tulostavoitteeseen, joten vaihtovelkakirjalainan korkoa ei makseta ja kaupungin talousarvioon merkitty korkotuotto jää siten toteutumatta. Saamatta jäänyt korkotuotto tulee katetuksi osinkotuotolla. Talousarvion korkotuottotavoitetta voidaan laskea ja vastaavasti muiden rahoitustuottojen tavoitetta nostaa 2,4 milj. eurolla.
Kaupunginvaltuusto on 9.5.2016 § 79 korottanut talousarvion määrärahaa 1,5 milj. eurolla Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:lle maksettavaa konserniavustusta varten. Konserniavustusmeno tulee katetuksi yhtiön maksamalla korolla. Korkotuottoa ei ole budjetoitu vuodelle, joten vuoden 2016 talousarvion korkotuottoja tulee korottaa 1,5 milj. eurolla.
Korkotuottojen nettomuutokseksi talousarvioon 2016 esitettäneen 0,9 milj. euroa.
Tuloslaskelma/Rahastojen muutos:
Talousarviossa 2016 on ammattikorkeakoulun investointirahaston tuloutuksena 5,0 milj. euroa. Kaupunki oli sijoittanut Turun Ammattikorkeakoulu Oy:n investointien rahoittamiseen vuosina 2014 – 2016 yhteensä 15,0 milj. euroa eli investointirahaston pääomaa vastaavan määrän. Kaupunginvaltuusto on 15.2.2016 § 27 päättänyt, että Turun Ammattikorkeakoulun investointirahasto lakkautetaan. Rahaston pääoman tuloutus sisältyy tuloslaskelman kohtaan Rahastojen muutos, joka kirjauksen jälkeen ylittyy 10,0 milj. eurolla. Tuloslaskelman Rahastojen muutos – summaa voidaan korottaa vastaavalla määrällä.
Liite 1Osavuosikatsaus 2/2016
Oheismateriaali 1Kulttuurilautakunta 24.8.2016 § 101
EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä osavuosikatsauksen 2/2016 tiedoksi.
Samalla kaupunginhallitus päättää, että
- hyvinvointitoimialan tulee selvittää yhdessä sairaanhoitopiirin kanssa mahdollisuudet maksuosuuksien alentamiseen niin, että vaikutukset näkyvät kaupungin vuoden 2016 tuloksessa
- sivistystoimialan tulee esittää kaupunginhallitukselle toimenpide-ehdotus talousarviopoikkeaman pienentämiseksi
- toimialojen tulee käyttää tiukkaa tarveharkintaa sijaisten ja tilapäisen työvoiman palkkaamisessa sekä palvelu- ja materiaalihankinnoissa loppuvuoden aikana.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että
- kaupunginvaltuusto merkitsee osavuosikatsauksen 2/2016 tiedoksi,
- kulttuurilautakunnan talousarvion toimintamenoja korotetaan yhteensä 110.000 eurolla,
- tuloslaskelmaosan korkotuottoja lasketaan 900.000 eurolla,
- tuloslaskelmaosan rahoitustuottoja korotetaan 2.400.000 eurolla ja että
- tuloslaskelmaosan Rahastojen muutos – summaa korotetaan 10,0 milj. eurolla.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Yrttiahon muutosehdotus, jonka mukaan päätösehdotuksesta poistetaan kohdat,
- sivistystoimialan tulee esittää kaupunginhallitukselle toimenpide-ehdotus talousarviopoikkeaman pienentämiseksi ja
- toimialojen tulee käyttää tiukkaa tarveharkintaa sijaisten ja tilapäisen työvoiman palkkaamisessa sekä palvelu- ja materiaalihankinnoissa loppuvuoden aikana, raukesi kannatuksen puuttuessa.
Kv § 153
Liite 1Osavuosikatsaus 2/2016
Oheismateriaali 1Kulttuurilautakunta 24.8.2016 § 101
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää merkitä osavuosikatsauksen 2/2016 tiedoksi.
Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää, että
- kulttuurilautakunnan talousarvion toimintamenoja korotetaan yhteensä 110.000 eurolla,
- tuloslaskelmaosan korkotuottoja lasketaan 900.000 eurolla,
- tuloslaskelmaosan rahoitustuottoja korotetaan 2.400.000 eurolla ja että
- tuloslaskelmaosan Rahastojen muutos – summaa korotetaan 10,0 milj. eurolla.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Asian käsittely kokouksessa
Yrttiaho Heikkilän kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”Kaupunginvaltuusto päättää, että palvelutoimialoille (hyvinvointi, sivistys, vapaa-aika) ei kohdisteta uusia sopeutustoimenpiteitä, vaan kaupunginhallituksen päätös 19.9.2016 § 353 kumotaan näiltä osin. Mahdolliset budjettiylitykset käsitellään tilinpäätöksen yhteydessä.
Kumottavat kohdat (Kh 19.9.2016 § 353):
- sivistystoimialan tulee esittää kaupunginhallitukselle toimenpide-ehdotus talousarviopoikkeaman pienentämiseksi.
- toimialojen tulee käyttää tiukkaa tarveharkintaa sijaisten ja tilapäisen työvoiman palkkaamisessa sekä palvelu- ja materiaalihankinnoissa loppuvuoden aikana.
Perustelut:
Palvelutoimialoille ei ole tarpeen kohdistaa uusia kiristyksiä. Osavuosikatsauksen 2/2016 perusteella kaupungin talous on kehittymässä ennakoitua huomattavasti paremmin.”
Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Yrttiahon muutosehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 53 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 10 valtuutettua kannatti Yrttiahon muutosehdotusta, 4 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Liite 2Äänestyslista
Jakelu
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, ruotsinkielinen jaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto
tiedKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta
tiedKeskusvaalilautakunta
tiedKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tiedKonsernihallinto
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tiedKulttuurilautakunta
tiedLiikuntalautakunta
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tiedNuorisolautakunta
tiedRakennuslautakunta
tiedSosiaali- ja terveyslautakunnan yksilöjaosto
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tiedTarkastuslautakunta 2013-2016
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta
tiedVesiliikelaitoksen johtokunta
Liitteet:
Kh § 353
Liite 1:Osavuosikatsaus 2/2016
Kv § 153
Liite 1:Osavuosikatsaus 2/2016
Liite 2:Äänestyslista