Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus26808.06.20154
Kaupunginvaltuusto12415.06.201526

5747-2015 (041)

Taloussuunnitelmakauden suunnittelulukujen hyväksyminen

Tiivistelmä:

Kaupunginvaltuustolle esitetään, että se vahvistaisi lauta- ja johtokuntien vuosien 2016-2019 suunnitteluluvut.

Kh § 268

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell, johtaja Jukka Laiho, controller Valtteri Mikkola 3.6.2015:

 

Valtuuston hyväksymä talousarvio ja –suunnitelma 2015-2018

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 17.11.2014 § 165 voimassa olevan taloussuunnitelman vuosille 2015-2018. Taloussuunnitelma on seuraavien vuosien osalta alijäämäinen ja talouden tasapainoa tavoitellaan vuoteen 2018 mennessä.

 

Verotulojen maltillisen kehityksen sekä voimakkaasti heikentyvien valtionosuuksien johdosta talousarviota joudutaan tasapainottamaan lisäämällä toimintatuottoja tai vähentämällä toimintamenoja.

Koko taloussuunnitelmakauden aikana kaupungin nettokäyttömenojen kasvu on erittäin maltillisella tasolla. Tämän kehityksen säilyttäminen antaa mahdollisuuden päästä nettovelkaantumiseen asetettuun tavoitteeseen.

 

Henkilöstön käyttöön on asetettu taloussuunnitelmassa tavoite 350 henkilötyövuoden (htv) alenemaksi. Suunnitelmien mukaan henkilötyövuosien käytön pitäisi vähentyä 175 htv:lla vuonna 2015 ja 2016. Tavoitteeseen pääseminen edellyttää nykyisten toimintatapojen ja tehtäväjakojen arviointia.

 

Hyväksytty toimintasuunnitelma sisältää uudistamisohjelmien toimenpiteitä, jotka tähtäävät kaupungin taloudellisen aseman parantamiseen. Suunniteltuja toimenpiteitä on valmisteltu usean vuoden ajan ja niiden läpivientiä tulee aktiivisesti tukea.

 

Valtuuston hyväksymä talousarviomuutos vuodelle 2015 ja suunnitteluraamin tarkistaminen seuraavalle taloussuunnitelmakaudelle

 

Vuoden 2014 oletettua parempi tilinpäätös muutti kuluvan vuoden taloudellisten tavoitteiden suunnittelun lähtökohtaa niin paljon, että ennusteeseen sisältyvistä kertaluontoisista eristä huolimatta voimassa olevaa taloussuunnitelmaa oli syytä tasapainottaa muuttamalla vuoden 2015 talousarviota.

 

Kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto käsittelivät suunnittelupohjan muutosta seminaareissa helmikuussa 2015. Vuoden 2015 talousarviota muutettiin vähentämällä toimintakatetta 4 miljoonalla. Talousarvion tarkistuksesta huolimatta kaupunkitason toimintakatteen kasvu tilinpäätösennusteesta kuluvalle vuodelle on 2,1%.

 

Samassa yhteydessä varauduttiin tunnistettuihin riskeihin sekä käynnissä olevaan rakennemuutoksen, toimenpiteiden etenemisen tukemiseen ja kilpailukyvyn ylläpitämiseen 8,5 miljoonalla. Ilman riskeihin varautumista, eli nykyisen toiminnan toimintakatteen kasvu on 0,9 %.

 

Suunnitteluraamin tarkistaminen seuraavalle taloussuunnitelmakaudelle

 

Vuoden 2014 oletettua parempi tulos antaa mahdollisuuden tasapainoisempaan suunnitteluun ja vuodelle 2016 laskettu sopeuttamispaine on huomattavasti suunniteltua pienempi. Osan vuosille 2015 ja 2016 suunnitellusta voimakkaasta sopeutuksesta voitaneen katsoa tapahtuneen etuajassa. Tämän kehityksen ylläpitämiseksi ja kestävämmän talouden turvaamiseksi tulee jatkaa tiukkaa taloudenpitoa koko kaupungin tasolla. Valtuuston päätöksen pohjalta kaupunginjohtaja käynnisti kevään valmistelun.

 

Alla olevassa kuvassa visualisoidaan voimassa olevan taloussuunnitelman ja simuloidun taloussuunnitelman toimintakatteen kehitystä:

 

Vuosien 2016 ja 2017 sopeuttamispaine on kaupunkitasolla merkittävästi suunniteltua vähäisempi. Taloussuunnitelman tasapainotus edellyttää alijäämäisten talousarviovuosien hyväksymistä ja nettovelkaantumisen kasvua.

 

Vuoden 2016 talousarvion ja vuosien 2017-2019 taloussuunnitelmakauden suunnittelulukujen laskentaperusteet

 

Toiminnan suunnittelun tueksi toteutettiin toimintaympäristöanalyysin päivitys. Huolestuttavina havaintoina voidaan todeta työllisyyden kehitys sekä muuttoliikkeen taloudellinen vaikutus. Telakan tilauskannalla arvioidaan olevan paljon positiivisia vaikutuksia. Toimintaympäristöanalyysistä ei ole ilmennyt seikkoja, jotka tästä näkökulmasta antaisivat syytä muuttaa voimassa olevaa taloussuunnitelmaa.

 

Yleinen taloustilanteen kehitys antaa syytä huoleen myös kuntien taloussuunnitelmissa. Euroopan taloustilannetta varjostaa epävarmuus ja Suomen taloudellisen aseman kehitys nähdään heikkona. Euroopan komission bruttokansantuotteen kasvuennusteissa Suomi on pudonnut hitaimmin kasvavaksi maaksi.

 

 

Verotulojen kasvu korreloi suoraan bkt:n kasvun kanssa. Valtiovarainministeriön ja Kuntaliiton antamien tietojen perusteella tässä vaiheessa ei ole kuitenkaan syytä muuttaa voimassa olevaa taloussuunnitelmaa. Suunnittelukauden loppupuolelle ennakoidaan verotuloihin kasvua.

 

Uuden hallitusohjelman tavoitteet on annettu, mutta niiden analysointi on vielä kesken. Hallitus tulee jatkamaan rakenteellisten uudistusten läpivientiä, mutta yksityiskohdat ja sitä kautta vaikutusarviot tarkentuvat myöhemmin. Yleisesti kunnat ovat saavuttaneet aiemmin asetetut valtionosuusleikkausten muodossa asetetut sopeutustavoitteet melko hyvin. Tämän johdosta uusiin sopeuttamistarpeisiin on entistä haastavampi vastata.

 

 

Valtionosuuksiin kohdistettavat leikkaukset jatkuvat ja mahdolliset uudet sopeuttamistarpeet tullaan arvioimaan syksyn aikana.

 

Kuntasektorin vuosikatteen kehitys on yleisesti laskeva. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tulorahoitus ei riitä kattamaan poistoja ja kasvavaa investointitasoa tullaan kattamaan velkarahalla. Turun talouden kehitys mukailee Kuntaliiton tekemiä laskelmia kuntasektorin vuosikatteen ja tilikauden tulosten kehityksestä. Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta tulee kasvamaan merkittävästi taloussuunnitelmakaudella.

 

 

Turun talouden kehitystä kuvaavana mittarina voidaan pitää kertyneiden ylijäämien kehitystä. Vuosina 2009-2014 tehdyt ylijäämäiset tilinpäätökset ovat kasvattaneet taseeseen kertyneen ylijäämään 129 miljoonaan euroon. Kun ylijäämistä poistetaan satunnaisina erinä saadut tuotot, on ylijäämiä todellisuudessa syöty vuodesta 2012 lähtien. Jatkuvan toiminnan kehitys on toiminnan uudelleen järjestelyyn tähtäävistä uudistamistoimenpiteistä huolimatta huolestuttavasti alijäämäinen.

 

 

Toiminnan kehittämistä ja arviointia tulee siis jatkaa, mutta ensisijaisesti tulee varmistaa jo suunniteltujen toimenpiteiden eteneminen. Taloussuunnitelmakauden viimeiset vuodet tullaan tarkentamaan syksyllä hallitusohjelman vaikutusten ja tulorahoituksen arvioinnin yhteydessä.

 

Suunnitteluluvut toimielimittäin

 

Suunnittelulukujen lähtökohtana on ollut talousarviossa pysyminen. Vuoden 2015 ensimmäinen osavuosikatsaus osoitti nettomenojen ennusteen olevan 15,2 miljoonaa euroa muutettua talousarviota suuremmat. Toimialojen on siis tehtävä suunnitelmat talousarviossa pysymiseksi ja ennustetun ylityksen poistamiseksi.

 

Suunnittelukauden erikseen huomioitavina riskeinä ovat työmarkkinatuen kuntaosuuden ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin huolestuttava kustannuskehitys sekä hallitusohjelman vielä tarkentamattomat vaikutukset. Käytännössä tämä tarkoittanee sitä, että sosiaali- ja terveyslautakunnan ja kaupunginhallituksen nyt hyväksyttäviin suunnittelulukuihin joudutaan tekemään lisäyksiä syksyn talousarviokäsittelyssä. Riskien vaikutukset vuoden 2016 talousarvioon ja vuosien 2017-2019 taloussuunnitelmaan tullaan esittämään syksyllä kaupunginjohtajan talousarvioesityksessä.

 

Toimielinkohtaiset käyttötalouden suunnitteluluvut on johdettu koko kaupungin taloussuunnitelmasta ja niissä on huomioitu tiedossa olevat toiminnalliset muutokset. Tarkat käyttötalouden suunnitteluluvut löytyvät liitteestä 1.

 

Investointien suunnittelulukuihin on tehty pieniä muutoksia ja kokonaisinvestointitasoa on hieman korotettu. Talousarvion laadinnan yhteydessä tullaan tarkentamaan taloussuunnitelman mahdollistavat investointitasot. Tarkat investointien suunnitteluluvut löytyvät liitteestä 2.

 

Toiminnan suunnittelu – strategisten ja operatiivisten sopimusten valmistelu

 

Toiminnan suunnittelun prosessia on muutettu ja toimialat ovat aloittaneet valmistelun merkittävästi aikaisemmin edellisiin vuosiin verrattuna. Vuosikellon aikaistaminen ei ole yksinkertainen tehtävä, mutta toimialat ovat kyenneet vastaamaan haasteeseen erittäin hyvin.

 

Kaikki toimialat ovat valmistelleet strategisen sopimuksen, johon on kirjattu sekä taloudelliset että toiminnalliset tavoitteet maaliskuussa päätettyjen suunnitteluraamien mukaan. Tämän lisäksi toimialojen ulkopuolella olevat yksiköt, kuten tarkastuslautakunta, ovat valmistelleet toimintasuunnitelmaan sisällytettävät talousarviokortit. Virkamiesvalmiit sopimusluonnokset käsiteltiin kaupunginhallituksen puheenjohtajan kutsumissa neuvotteluissa lauta-/johtokuntien puheenjohtajiston kanssa.

 

Lauta- ja johtokunnat ovat hyväksyneet sopimukset (pl. kasvatus- ja opetuslautakunta) 20.5. mennessä, jonka jälkeen kaupunginhallitus on käsitellyt sopimukset ja taloustilanteen seminaarissaan 26.5.

 

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että talousarvion hyväksymiseen tarvittava materiaali on valmisteltu. Toiminnan suunnittelun prosessin tavoitteena on tukea mahdollisimman ketterää suunnittelua. Voimakkaasti muuttuva toimintaympäristö edellyttää kuntasektorilta entistä nopeampaa reagointia. Tämä tarkoittaa voimassa olevan suunnitelman jatkuvaa arviointia ja muutoshallintaa.

 

Strategiset sopimukset toimivat operatiivisten sopimusten perustana. Kaupunginvaltuuston päättämien suunnittelulukujen mukaan tehdään tarvittavat tarkennukset strategisiin sopimuksiin, jonka jälkeen käynnistetään operatiivisten sopimusten valmistelu. Operatiivisissa sopimuksissa tullaan jalkauttamaan strategiset tavoitteet käytännön tekemiseen ja entistä konkreettisempiin tavoitteisiin.

 

Operatiivisten sopimusten valmistelun yhteydessä saattaa ilmentyä tarpeita tehdä sisällöllisiä täsmennyksiä strategisiin sopimuksiin. Lauta- ja johtokuntien tulee hyväksyä mahdolliset tarkennukset strategisiin sopimuksiin ja operatiiviset sopimukset 18.9.2015 mennessä.

 

Tulevaisuudessa tavoitteena on pitää operatiiviset sopimukset ajan tasalla jo keväällä. Tällä lisätään valmiutta hyväksyä suunnitelmia jo huomattavasti nykyistä aiemmin ja lisätä sitä kautta suunniteltujen toimenpiteiden vaikuttavuutta.

 

Käynnissä on prosessipäivityksen ensimmäinen vuosi, joten valmisteluvaiheittain tehtävä arviointi tullaan huomioimaan prosessikehityksessä. Tavoitteena on saattaa strategian arviointi sekä toiminnan suunnittelu ja seuranta entistä voimakkaammin yhteen laadun parantamista unohtamatta.

 

Kehittämistoimenpiteiden yhdistäminen

 

Kaupunginhallitus päätti 4.3.2013 käynnistää uudistamisohjelman, joka perustuu kaupunginvaltuuston vuodelle 2013 hyväksymään talousarvioon. Sen avulla uudistetaan kaupungin toimintaa vastaamaan toiminnan rahoittamiseen ennakoituja tuloja. Valtuutuksen mukaan uudistamisohjelman laadinta perustui uudistuvan toimintamallin ja strategian pohjalle ja sen valmistelu aloitettiin heti vuoden 2013 alussa.

 

Toimielimet tekivät esityksen 109 toimenpiteestä, joiden tavoitteena on parantaa kaupungin taloudellista asemaa. Vaikutukseltaan toimenpiteet jakautuvat sekä käyttötalouteen, investointeihin että rahoitukseen.

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 17.6.2013 suunnitteluluvut taloussuunnitelmakaudelle 2014-2016 sekä uudistamisohjelman, johon se lisäsi 19 toimenpidettä.

 

Joulu-tammikuussa käynnistettiin uudistamisohjelman jatkovalmistelu, jonka aikana toimenpide-ehdotuksia ja uusia avauksia pyydettiin koko henkilöstöltä. Osa ehdotuksista johti välittömiin toimenpiteisiin ja osa huomioitiin toimialojen jatkovalmistelussa.

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 25.8.2014 uudistamisohjelman jatkovalmistelun 72 toimenpidettä (U2). Toimialat ovat aloittaneet toimenpiteiden valmistelun.

 

Näiden lisäksi aiemmin tehtyä palveluanalyysiä on syvennetty tarkemmalle tasolle suorittamalla koko kaupungin toiminnan käsittävä toimintoanalyysi. Toimialat ovat valmistelleet toimintoanalyysin pohjalta toimenpide-ehdotuksia, jotka on tuotu lauta- ja johtokuntien käsittelyyn.

 

Hyväksytyt toimenpiteet ovat sisällöltään vaihtelevia. Osa toimenpiteistä on strategisia ja osa hyvinkin konkreettisia toimenpiteitä. Toimialat ovat tarkastelleet hyväksyttyjä toimenpiteitä ja todenneet niissä olevan päällekkäisyyksiä. Tämän jälkeen toimialakohtaisesti on valmisteltu esitystä, jossa yhdistetään päällekkäiset toimenpiteet. Samalla esitetään poistettavaksi toimenpiteet, joista ei enää nähdä saatavan suunniteltua hyötyä.

 

Lauta- ja johtokuntien tulee hyväksyä uudistamistoimenpiteiden yhdistämiset ja poistot 18.9. mennessä ja uudistamisohjelmien sekä toimintoanalyysin pohjalta valmistellut toimenpiteet tulee sisällyttää joko strategiseen tai operatiiviseen sopimukseen.

 

Kaikki toimintoanalyysin ja uudistamisohjelmien jatkavat toimenpiteet on tarkoitus viedä kaupungin kehittämissalkkuun vuoden 2015 aikana, jonka jälkeen niiden valmistelu ja raportointi tapahtuu osana kehittämismallia. Tämän jälkeen ohjelmia ei raportoida erikseen, vaan kehittämisestä raportoidaan osana sopimusohjausmallin raportointia. Jatkossa toimenpiteiden arviointi – vaikutusarvioineen – tehdään kehittämismallin mukaisesti.

 

Yhtenäistämisen toivotaan selkeyttävän ja yksinkertaistavan suunniteltujen toimenpiteiden valmistelua ja seurantaa sekä virkamiesten että luottamushenkilöiden näkökulmasta.

 

Toimintasuunnitelman jatkovalmistelun aikataulu

 

Kh   08.06.2015   Suunnitteluluvut

Kv   15.06.2015   Suunnitteluluvut

Ltk/Jk   18.09.2015*   Strategisten sopimusten mahdolliset tarkennukset

Ltk/Jk   18.09.2015*   Operatiivisten sopimusten hyväksyminen

Kj   26.10.2015   Talousarvioesitys

Kh   02.11.2015   1. Talousarviokäsittely

Kh   09.11.2015   2. Talousarviokäsittely

Kv   16.11.2015**   Talousarviokäsittely

Kh   17.12.2015*   Talousarvion täytäntöönpano valmis

*) Tähän mennessä

**) Ajankohta päättämättä

 

Kaupunginjohtaja antaa toimialoille tarkemmat ohjeet toimintasuunnitelman (talousarvio ja –suunnitelma) valmistelusta. Mikäli toiminnan suunnittelu edellyttää sopeuttamista, tulee valmistelua tehdä yhteistyössä henkilöstön ja henkilöstöjärjestöjen kanssa. Sopeuttamistarpeen kohdistuessa kaupungin henkilöstömenoihin, tulee kaupunginjohtaja käynnistää vahvistettavan sopeuttamistarpeen edellyttämien yhteistoimintamenettelyjen valmistelu. Kaupunginhallitus toimii edellä kuvatussa tapauksessa neuvotteluissa koko kaupungin työnantajana. Kaupunginhallitus siis päättää yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämisestä sekä työnantajan kantojen ja linjausten vahvistamisesta.

 

Liite 1                                  Toimielinkohtaiset käyttötalouden suunnitteluluvut

 

Liite 2                                  Toimielinkohtaiset investointien suunnitteluluvut

 

Oheismateriaali 1               Strategiset sopimukset

 

Oheismateriaali 2               Uudistamisohjelmien yhdistäminen kehittämismalliin

 

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

 

Ehdotus        Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle

 

- että lauta- ja johtokuntien vuosien 2016-2019 käyttötalouden suunnitteluluvut vahvistetaan liitteen 1 mukaisesti

 

- että lauta- ja johtokuntien vuosien 2016-2019 investointien suunnitteluluvut vahvistetaan liitteen 2 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä johtaja Jukka Laiho.

Kv § 124

Liite 1Toimielinkohtaiset käyttötalouden suunnitteluluvut

Liite 2Toimielinkohtaiset investointien suunnitteluluvut

Oheismateriaali 1Strategiset sopimukset

Oheismateriaali 2Uudistamisohjelmien yhdistäminen kehittämismalliin

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää

- että lauta- ja johtokuntien vuosien 2016-2019 käyttötalouden suunnitteluluvut vahvistetaan liitteen 1 mukaisesti ja

- että lauta- ja johtokuntien vuosien 2016-2019 investointien suunnitteluluvut vahvistetaan liitteen 2 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian käsittely kokouksessa

Tehdyt muutosehdotukset

Yrttiaho Heikkilän kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:

”Kaupunginvaltuusto päättää,

- että lauta- ja johtokuntien vuosien 2016-2019 käyttötalouden suunnitteluluvut vahvistetaan liitteen 1 mukaisesti siten muutettuna, että kasvatus- ja opetuslautakunnan suunnitteluluvuksi hyväksytään 284 miljoonaa, jotta 88 htv:n vähennyksiltä voidaan välttyä ja varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen palvelut turvataan.

- että lauta- ja johtokuntien vuosien 2016-2019 investointien suunnitteluluvut vahvistetaan liitteen 2 mukaisesti.

Lähteenmäki Rinteen kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:

”Esitän, että sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden 2016 talousarvion valmistelu tehdään vuoden 2014 toteutumaan nähden 2 % n kasvulla.”

Äänestysjärjestys

Keskustelun päätettyä puheenjohtaja totesi, että kummatkin muutosehdotukset tulee asettaa erikseen kaupunginhallituksen ehdotusta vastaan, ja teki seuraavan esityksen äänestysjärjestyksestä:

- ensimmäisessä äänestyksessä asetetaan vastakkain kaupunginhallituksen ehdotus ja Yrttiahon Heikkilän kannattamana tekemä muutosehdotus

- toisessa äänestyksessä asetetaan vastakkain kaupunginhallituksen ehdotus ja Lähteenmäen Rinteen kannattamana tekemä muutosehdotus.

Äänestysjärjestys hyväksyttiin.

Muutosehdotusten käsittely

Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Yrttiahon muutosehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä 56 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 9 valtuutettua kannatti Yrttiahon muutosehdotusta, 2 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.

Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Lähteenmäen muutosehdotus tullut hyväksytyksi.  Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä 56 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 9 valtuutettua kannatti Lähteenmäen muutosehdotusta, 2 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.

Liite 3Äänestyslistat

Jakelu

tpvKasvatus- ja opetuslautakunta
tpvKasvatus- ja opetuslautakunta, ruotsinkielinen jaosto
tpvKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto
tpvKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto
tpvKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta
tpvKeskusvaalilautakunta
tpvKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tpvKonsernihallinto
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tpvKulttuurilautakunta
tpvLiikuntalautakunta
tpvNuorisolautakunta
tpvRakennuslautakunta
tpvSosiaali- ja terveyslautakunnan yksilöjaosto
tpvSosiaali- ja terveyslautakunta
tpvTarkastuslautakunta 2013-2016
tpvTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tpvTurun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta
tpvVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta
tpvVesiliikelaitoksen johtokunta


Liitteet:

Kh § 268
Liite 1:Toimielinkohtaiset käyttötalouden suunnitteluluvut
Liite 2:Toimielinkohtaiset investointien suunnitteluluvut

Kv § 124
Liite 1:Toimielinkohtaiset käyttötalouden suunnitteluluvut
Liite 2:Toimielinkohtaiset investointien suunnitteluluvut
Liite 3:Äänestyslistat