Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta314.01.20153
Kaupunginhallitus13216.03.20157
Kaupunginvaltuusto5023.03.20156

13097-2014 (002)

Mäntykodin ja Kaskenlinnan sairaalan pitkäaikaissairaanhoitoyksiköiden tilajärjestelyt ja toiminnallinen muutos (Ht)

Tiivistelmä:

Mäntykodin toiminnan järjestäminen edellyttää korvaavia tiloja. Tilajärjestelyjen perusteluna ovat ympärivuorokautisen hoidon sisäisen palvelurakenteen kehittäminen ns. vanhuspalvelulain ja laatusuosituksen linjausten suuntaisesti tehostetuksi palveluasumiseksi sekä Mäntykodin kiinteistön sisäilmaan liittyvät ongelmat. Lisäksi korvaavia tiloja tarvitaan osalle Kaskenlinnan pitkäaikaissairaanhoidon potilasta, koska Kaskenlinnan sairaalakiinteistöstä vuokrataan tilaa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Paimion kuntoutusosastolle osana kaupungin kuntouttavan hoidon kokonaisuutta.

Sosterla § 3

Palvelualuejohtaja Sari Ahonen ja ympärivuorokautisen hoidon vs. johtaja Kirsi Kiviniemi 5.1.2015:

Yleistä

Vuoden alussa voimaantulleen ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain (jäljempänä vanhuspalvelulaki) muutoksen mukaan Iäkkäiden henkiöiden arvokasta elämää tukeva hoito ja huolenpito voidaan toteuttaa pitkäaikaisena laitoshoitona vain lääketieteellisillä tai asiakas- tai potilasturvallisuuteen liittyvillä perusteluilla (1.1.2015 voimaan astunut muutos pykälään 14b, Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista).

Turun kaupungin vanhuspalveluissa pitkäaikaisessa ympärivuorokautisessa hoidossa (tehostettu palveluasuminen ja hoivahoito/laitoshoito = vanhainkotihoito ja pitkäaikaissairaanhoito) oli 1880 asukasta marraskuun lopussa 2014. Asukkaista 54,7 % oli laitoshoidossa. Noin 38 %:lle palvelu oli järjestetty ostopalveluna. Tehostetusta palveluasumisesta noin 70 % on järjestetty ostopalveluna.

Hallituksen esityksessä palvelujen kattavuuden osalta on vuodelle 2017 kirjattu seuraavat tavoitetasot 75 vuotta täyttäneen väestön osalta: vanhainkodit ja pitkäaikainen laitoshoito terveyskeskuksessa 2 % ja tehostettu palveluasuminen 7 %. Turkulaisesta 75 vuotta täyttäneestä väestöstä oli pitkäaikaisessa laitoshoidossa 6,3 % ja tehostetussa palveluasumisessa 4,3 % vuoden 2013 lopussa. Vuoden 2015 operatiivisessa sopimuksessa on tavoitteeksi asetettu, että ympärivuorokautisessa pitkäaikaisessa hoidossa on 1840 asukasta ja että enintään 50 % näistä asukkaista on laitoshoidossa. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää laitoshoidon purkamista. Ympärivuorokautisen hoidon sisäisen palvelurakenteen osalta tavoitteena on, että 75 vuotta täyttäneestä väestöstä 5,0 % on tehostetussa palveluasumisessa ja 4,9 % on laitoshoidossa. Tämä rakennemuutos on kirjattu Turku 2029 strategiaan sisältyvän Vanhuspalvelusuunnitelmaan (vuosille 2014 – 2016).

Ympärivuorokautisen hoidon tilatarveselvitykseen (KH 24.6.2014 § 289) on kuvattu ympärivuorokautisen hoidon nykyisten tilojen muutostarpeet ja tilojen jatkokäyttö sen jälkeen, kun ympärivuorokautinen hoito on saanut korvaavia tiloja.

Mäntykoti

Mäntykodissa toiminta on laitoshoitoa ja toiminnan muutokselle tehostetuksi palveluasumiseksi ei ole edellytyksiä nykyisissä tiloissa. Mäntykodissa on 64 laitosasukasta. Henkilökunnan vakansseja on 53. Rakennemuutoksen tekeminen edellyttää toimitiloilta sitä, että asukkailla on yhden hengen huoneet omilla wc-tiloilla. Mäntykodissa 31 % asukkaista asuu 3 – 4 hengen huoneissa ja vain 10 %:lla asukkaista on yhden hengen huone. Kahden hengen huoneet ovat kooltaan 17 – 21 m2. Ainoastaan kolmessa 28 asukashuoneesta on oma wc-tila. Huonokuntoisten ja paljon apua tarvitsevien vanhusten hoitaminen ahtaissa tiloissa on riski sekä asukasturvallisuuden että työsuojelun näkökulmasta. Tässä yhteydessä on myös syytä todeta, että Aluehallintoviranomainen on valvontansa yhteydessä kyseenalaistanut asukkaiden perusoikeuksien ja asianmukaisen hoidon vaatimusten toteutumisen Mäntykodin usean hengen huoneissa ja edellyttänyt, että yksikön henkilöstömitoitus on laatusuosituksen mitoitusta korkeampi.

Keskeisenä perusteluna Mäntykodin tilajärjestelyille ovat tiloissa ilmenneet sisäilmaan liittyvät ongelmat. Sisäilmaan liittyviä asioita on viety eteenpäin kaupungin sisäilmaprosessin mukaisesti ja kiinteistössä on tehty useita eri toimenpiteitä sisäilman parantamiseksi. Lounais-Suomen Aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen edustaja teki tarkastuskäynnin Mäntykotiin 21.1.2014. AVI edellytti hyvinvointitoimialan selvittävän sisäilman terveyshaitat, kiinteistön kunnon ja sen vaikutukset sisäilmaan ja edelleen ryhtyvän tarvittaviin toimenpiteisiin sisäilman laadun parantamiseksi. Edelleen AVI edellytti, että hyvinvointitoimiala seuraa tehtyjen toimenpiteiden vaikutusta sisäilman laatuun ja työntekijöiden terveydentilaan.

Todettakoon, että tammi-marraskuussa vuonna 2013 yksikön sairauspoissaoloprosentti oli 4,6 ja vastaavana aikana vuonna 2014 poissaoloprosentti oli 6,3. Osalle työntekijöistä on jouduttu järjestämään korvaavat työtehtävät oireilun vuoksi. Loka-marraskuussa 2014 Mäntykodin henkilöstölle toistettiin oirekysely työterveyshuollon toimesta.

Asianmukaiset, korvaavat tilat mahdollistavat myös toiminnan muutoksen laitoshoidosta tehostetuksi palveluasumiseksi. Asukkaan näkökulmasta muutos tarkoittaa toisaalta hoidon maksujärjestelmänmuutosta (asukas maksaa erikseen asumisen, ateriat, hoidon ja palvelun) ja toisaalta sitä, että yksikön toimintaa kehitetään entistä asukaslähtöisemmäksi ja toimintakykyä ylläpitävämmäksi toiminnaksi.

Vuoden 2014 aikana on panostettu oman toiminnan osalta erityisesti kustannustehokkuuden parantamiseen. Henkilöstökustannukset ovat yli 80 % kokonaiskustannuksista. Yksi keino lisätä kustannustehokkuutta on mm. vakinaisen varahenkilötoiminnan käynnistäminen kesäkuussa 2014.

Toimintaan soveltuvilla tiloilla on merkitystä myös henkilöstöresursoinnin näkökulmasta. Näin ollen myös suunnitelma korvaavista tiloista tulee vaikuttamaan toiminnan kustannustehokkuuteen.

Turun kaupungin kiinteistöliikelaitos on saanut tarjoukset korvaavista tiloista Mäntykodin toiminnalle sekä Attendo Oy:ltä (Riihivainio, 45 paikkaa), Mainio Vire Oy:ltä (Virekoti Yli-Maaria, 48 paikkaa) että Mikeva Oy:ltä (Raision Ihalan Martti)

-      Attendo Oy:n Riihivainio: 45 asukashuonetta, 55 111 €/kk

(sisältää vuokran, sähkön, kalustuksen hoitosänkyineen, siivouksen, ateriapalvelut, asukkaiden liinavaate- ja vaatehuollon)

Attendo Oy suosittelee käytettävän toimintamallia, jossa Attendo vuokraa tilat kalustettuna ja tuottaa tukipalvelut asukkaille. Sopimus voidaan tehdä myös vain osasta tukipalveluita tai pelkästään vuokrauksesta.

Vuokrasopimus ehdotetaan kuitenkin tehtäväksi vain tilojen vuokrauksesta 28 887€/kk (sisältää vuokran 27 424 €/kk (alv 0% ja sähkön, jonka osuus 1 463 €/kk) ja erikseen sopimus hoivakodin kalustuksesta (hoitosänkyineen) 4 085 €/kk.

-      Mainio Vire Oy:n Yli-Maaria: 48 asukaspaikkaa, 30 046 €/kk (alv 0%, tilavuokra sisältää kiinteistökulut, sähkö- ja vesi kulutuksen mukaan)

-      Mikeva Oy:n Raision Ihalan Martti: ei tarjousta

Tilat vastaavat toiminnalle asetettuja vaatimuksia ja soveltuvat erinomaisesti Mäntykodin korvaaviksi tiloiksi kunnes Kh:n 24.6.2014 § 289 hyväksymä suunnitelma on toteutettu. Vuonna 2014 Mäntykodin käytössä olevien tilojen (hoitoyksiköt, henkilökunnan sosiaalitilat, toimistotilat, varastotilat) kustannukset (ml. vesi, sähkö ja hoitoyksiköiden ulkopuolisten tilojen siivous) olivat 376 835 € (31 403 € / kuukausi).

Vanhuspalvelusuunnitelmaan v. 2014 – 2016 kirjattu tavoitetaso laitoshoidon vähentämisestä ja tehostetun palveluasumisen lisäämisestä edellyttää Mäntykodin lisäksi nykyisten vanhainkotien (Runosmäki ja Mäntyrinne) toiminnan muuttamista tehostetuksi palveluasumiseksi ja toiminnan edelleen kehittämistä vanhuksen toimintakykyä ylläpitäväksi ja asukaslähtöiseksi.

Palvelualuejohtaja Katariina Korkeila 7.1.2015:

Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (28.12.2012/980) edellyttää, että iäkkäiden palvelut on toteutettava niin, että ne tukevat iäkkään henkilön hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä, itsenäistä suoriutumista ja osallisuutta. Muun palveluntarpeen ennalta ehkäisemiseksi on kiinnitettävä huomiota erityisesti kuntoutumista edistäviin ja kotiin annettaviin palveluihin.

Tästä syystä Turun kaupungin hyvinvointitoimialan tarjoaman sairaanhoidon tavoitteeksi on otettu kuntouttava hoito-ote. Kuntoutusta toteutettavien sairaansijojen määrää lisätään ja eri keinoin pyritään parantamaan kuntoutuksen vaikuttavuutta. Kaskenlinnan sairaalaan ollaan suunnittelemassa kuntouttavan hoidon kokonaisuutta, jonne keskitettäisiin suurin osa kaupunginsairaalan kuntoutusosastoista ja ne pitkäaikaissairaanhoidon paikat, jotka kuuluvat sairaalapalveluiden palliatiivisen hoidon osastoryhmään.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on tiedustellut 17.12.2014 päivätyllä kirjeellään onko osana kaupungin kuntouttavan hoidon kokonaisuutta mahdollisuutta vuokrata tiloja Paimion sairaalan kuntoutusosastolle Kaskenlinnan sairaalasta. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirillä toimii Paimion sairaalan tiloissa 16-sairaansijainen kuntoutusosasto. Etäinen sijainti vailla yksikön tarvitsemia tukitoimintoja on vaikeuttanut yksikön toimintaa, tuonut ongelmia hoitoketjuyhteistyön sujuvuuteen ja lisännyt toiminnan kustannuksia. Henkilökunnan rekrytointi on ollut vaikeaa. Osaston sijaitseminen Paimion sairaalan kiinteistössä on haitannut myös kiinteistökokonaisuuden saamista muun toiminnan käyttöön.

Liite 1Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedustelu 17.12.2014

Sairaanhoitopiirin kuntoutusosaston sijoittuminen Kaskenlinnan sairaalan tiloihin toisi merkittävää synergiaetua hyvinvointitoimialan kuntoutusosastojen toiminnalle. Erikoislääkärien ja –terapeuttien konsultaatioiden saaminen helpottuisi, kun toimittaisiin samassa rakennuksessa. Hoitoketjuyhteistyö joustavoituisi ja tarkoituksenmukaista työnjakoa olisi helppo kehittää. Kuntoutuksen keskittämisellä ennakoitaisiin tulevaisuutta, jossa laadukkaan ja vaikuttavan kuntoutuksen tarve koko ajan lisääntyy, kun eliniän odote kasvaa ja yhä useamman tavoitteena on itsenäinen selviytyminen kodeissaan mahdollisimman hyvänvointisina.

Kuntoutusosaston toiminnat tarvitsevat yhden pitkäaikaissairaanhoidon osaston tilat yhteensä noin 1400 m2. Tilojen vuokra on n. 30 000 €/kk. Tilojen edelleenvuokraus edellyttää vuokranantajana toimivan yhtiön suostumusta.

Nykyiselle toiminnalle tulee siten löytää korvaavat tilat. Kyseiset potilaat tarvitsevat hyvää ja laadukasta perushoivaa, mutta heidän sairauksiensa hyvä hoito ei edellytä sairaalaolosuhteita.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 7.1.2015:

Tilajärjestelyt koskevat yhteensä 100 hoitopaikkaa. Mikäli kaupunki vuokraa em. tilat omaan käyttöönsä, tiloihin siirtyvät em. potilaat henkilökuntineen. Tilojen käyttöönotolla mahdollistuu sekä vanhuspalvelujen rakennemuutoksen toteuttaminen että kuntoutukseen keskittyvän sairaalan muodostuminen. Tilojen kokonaiskustannukset alenevat. Kaskenlinnan sairaalasta siirtyvä yksikkö henkilökuntineen ja määrärahoineen siirtyy vanhus- ja vammaispalvelualueelle.

Yksiköiden toiminnan muuttaminen laitoshoidosta sosiaalihuollon avopalveluksi eli tehostetuksi palveluasumiseksi edellyttää sosiaali- ja terveyslautakunnan tekemää ilmoitusta Kelalle (Sosiaali- ja terveysministeriön asetus avohoidon ja laitoshoidon määrittelyn perusteista 29.12.2009/1806).

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 132

Va. tilajohtaja Tuomas Koskiniemi ja toimialajohtaja Jouko Turto:

Sosiaali- ja terveyslautakunta on hyväksynyt 14.1.2015 § 3 osaltaan Mäntykodin ja Kaskenlinnan sairaalan pitkäaikaissairaanhoitoyksiköiden tilajärjestelyt ja toiminnallisen muutoksen. Järjestelyssä hyvinvointitoimiala siirtää noin 100 vanhusten ympärivuorokautisen hoidon paikkaa Mäntykodista ja Kaskenlinnasta ulkoisiin vuokratiloihin. Kaskenlinnan tyhjenevät tilat vuokrattaisiin mahdollisesti Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirille. Strateginen tilojen ohjaus -vastuualueelta on edellytetty lausuntoa aiheesta ennen asian käsittelyä kaupunginhallituksessa.

Vanhuspalvelun ympärivuorokautisesta hoidosta on laadittu tarveselvitys, jonka kaupunginhallitus on hyväksynyt (Kh 24.6.2014 § 289). Selvityksen mukaan nykyinen yli kymmenestä toimipisteestä koostuva epätarkoituksen mukainen tilaverkko korvataan kahdella suurella yksiköllä. Tarveselvityksen hyväksymisen yhteydessä päätettiin, että uudet korvaavien tilojen hankesuunnittelua jatketaan TVT Asunnot Oy:n tytäryhtiön, Turun Palvelutilat Oy:n kanssa. Hankesuunnitelmat ovat valmistuneet 10.2.2015 ja ne tarkoitus saattaa toimielinten käsiteltäväksi maalis-huhtikuun 2015 aikana. Ensimmäisen vaiheen on tarkoitus valmistua vuonna 2017 ja toisen vaiheen rakentaminen tulisi käynnistää vuonna 2018.

Hyvinvointitoimialan nyt esittämä tilajärjestely on väliaikaisjärjestely siirryttäessä tarveselvityksessä kuvattuun kahden suuren yksikön tilaratkaisuun. Kaupungilla ei ole tarjota Mäntykodille ja Kaskenlinnalle korvaavia tiloja omasta tilakannastaan ja tilat esitetään hankittavaksi vuokraamalla. Tilat on tarkoitus vuokrata toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, kunnes kaupunginhallituksen hyväksymä vanhuspalvelun ympärivuorokautisen hoidon suunnitelma on toteutettu ja uudet kohteet otettu käyttöön. Tiloihin on tarkoitus siirtää 93 vanhusta.

Kiinteistöliikelaitos on saanut tarjoukset korvaavista tiloista. Tarjouksien pohjalta esitetään kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että vanhuspalvelujen laitoshoidon rakennemuutoksen toteuttamiseksi vuokrataan toistaiseksi voimassa olevin vuokrasopimuksin Attendo Oy:n Riihivainion hoivakodin tilat osoitteesta Niuskalankatu 7 vuokrahintaan 28.887 €/kk (alv 0%) sekä Mainio Vire Oy:n Yli-Maarian hoivakodin tilat osoitteesta Mittumaarintie 73 vuokrahintaan 30.046 €/kk (alv 0%). Tilat on tarkoitus vuokrata toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella siihen asti, kunnes korvaavat kohteet valmistuvat. Vuokrasopimusneuvottelut on kummankin sopimusosapuolen kanssa käyty kiinteistöliikelaitoksen ja konsernihallinnon lakimiesten toimesta, ja nämä sopimukset on vuokranantajien puolelta hyväksytty.

Järjestelyssä käytöstä poistuva Mäntykoti on osana vanhusten ympärivuorokautisen hoidon tilatarveselvitystä ja selvityksen mukaan kohde on tarkoitus tyhjentää uusien ympärivuorokautisen hoidon uudiskohteiden tilahankkeiden valmistuttua. Keskeisenä perusteluna Mäntykodin tilajärjestelyille ovat tiloissa ilmenneet sisäilmaan liittyvät ongelmat. Lisäksi Mäntykodissa on toiminnallisia puutteita (mm. huonekohtaisten wc-tilojen puute) ja näiden seurauksena on nähty tarkoituksen mukaiseksi tyhjentää kohde jo ennen uudishankkeiden valmistumista.

Sairaala-alueella sijaitseva Mäntykoti, eli ns. Rakennus 25, on suojeltu Sr-3 merkinnällä ja nämä sijainti- ja suojeluseikat osaltaan määrittävät kohteen jatkokäyttöä. Kohteen jatkokäyttö on sijainnistaan johtuen luontevimmin sosiaali- ja terveysalan toiminnoissa tai sitä tukevana hallintorakennuksena, mutta vaatii sitä ennen peruskorjauksen. Jatkokäyttöä ja mahdollista peruskorjaus suunniteltaessa kohteen riskit tulee kartoittaa korjaamisen kannattavuuden arvioimiseksi.

Osa esitettävää järjestyä on kaupungin vuokrahallinnassa olevien tilojen vuokraus Kaskenlinnasta Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille siten, että VSSHP toimisi tiloissa Hyvinvointitoimialan alivuokralaisena. Sairaanhoitopiirin toiminnat tarvitsevat yhden pitkäaikaissairaanhoidon osaston tilat, yhteensä 1.315 m2, joista 246 m2 on yhteiskäyttöisiä tiloja. Näiden tilojen vuokra on 28.400 €/kk, alv. 0 %. Kiinteistöliikelaitoksen tilapalvelujen mukaan Kaskenlinnan tilojen alivuokrauksesta on saatu vuokranantajan (Ruissalo Säätiö) suostumus.

VSSHP:n on tarkoitus päättää Kaskenlinnan tilojen vuokrauksesta kiinteistöjaoston kokouksessa 16.3.2015, jossa kiinteistöjaostolle tullaan esittämään tilojen vuokraamista. Mikäli asia tulee hyväksytyksi, alivuokraussopimus tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi.

Hyvinvointitoimiala on esittänyt järjestelylle toiminnalliset perusteet. Tila-asioiden näkökulmasta järjestelyä voidaan pitää perusteltuna, sillä se mahdollistaa toiminnalle määräysten mukaiset ja terveelliset tilat. Järjestely on myös linjassa vanhuspalvelun ympärivuorokautisen hoidon tilajärjestelyistä tehtyjen päätösten kanssa. Strateginen tilojen ohjaus -vastuualue osaltaan puoltaa hyvinvointitoimialan esittämää tilajärjestelyä.

Liite 1Vuokrasopimus (Mainio Vire Oy)

Liite 2Vuokrasopimus (Attendo Oy)

Liite 3Alivuokrasopimus (Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä)

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä liitteinä 1 ja 2 olevat vuokrasopimukset ehdolla, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä hyväksyy ja allekirjoittaa liitteenä 3 olevan alivuokrasopimuksen.

Samalla kaupunginvaltuusto valtuuttaa kiinteistötoimialan toimialajohtajan allekirjoittamaan liitteinä 1 ja 2 olevat vuokrasopimukset ja tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Samalla kaupunginhallitus päätti, että kaupunginvaltuuston käsittelyyn tuodaan samalla selvitys siitä, miten turvataan Mainio Vire Oy:n tiloissa jo asuvien asukkaiden hoito jatkossa sekä miten tilamuutokset on mahdollista toteuttaa mahdollisimman vähäisillä asukkaiden siirroilla.

Päätös asiassa tehtiin Anderssonin Eklundin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Asian esitteli johtaja Tuomas Heikkinen.

Kv § 50

Liite 1Vuokrasopimus (Mainio Vire Oy)

Liite 2Vuokrasopimus (Attendo Oy)

Liite 3Alivuokrasopimus (Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä)

Oheismateriaali 1Selvitys Mainio Vire Oy:n Ylimaarian yksikössä hoidettavana olevien tehostetun asumispalvelun asiakkaiden hoidon jatkuvuudesta

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä liitteinä 1 ja 2 olevat vuokrasopimukset ehdolla, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä hyväksyy ja allekirjoittaa liitteenä 3 olevan alivuokrasopimuksen ja päättää merkitä selvityksen tiedoksi.

Samalla kaupunginvaltuusto valtuuttaa kiinteistötoimialan toimialajohtajan allekirjoittamaan liitteinä 1 ja 2 olevat vuokrasopimukset ja tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi keskustelun aikana Rinteen Muukkosen kannattamana tekemä ponsi päätettiin saattaa valtuuston työjärjestyksen 24 §:n mukaisesti kaupunginhallituksen tietoon.

Asian käsittely kokouksessa

Lampi Laakson kannattamana esitti asian palauttamista.

Keskustelun keskeydyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Lammen palautusehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa koneäänestyksessä 60 valtuutettua kannatti asian käsittelyn jatkamista ja 6 valtuutettua kannatti Lammen palautusehdotusta, 1 poissa, joten asian käsittely jatkui.

Liite 4Äänestyslista

Rinne Muukkosen kannattamana teki seuraavan ponsiesityksen:

”Vanhustenhoidossa tehtävät muutokset pyritään tekemään mahdollisimman vähillä siirroilla. Siirrot tulee tehdä yhteistyössä asukkaiden ja heidän omaistensa kanssa.”


Liitteet:

Sosterla § 3
Liite 1:Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedustelu 17.12.2014

Kh § 132
Liite 1:Vuokrasopimus (Mainio Vire Oy)
Liite 2:Vuokrasopimus (Attendo Oy)
Liite 3:Alivuokrasopimus (Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä)

Kv § 50
Liite 1:Vuokrasopimus (Mainio Vire Oy)
Liite 2:Vuokrasopimus (Attendo Oy)
Liite 3:Alivuokrasopimus (Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä)
Liite 4:Äänestyslista