TALOUSARVION NOUDATTAMISTA KOSKEVAT MÄÄRÄYKSET
Kaupunkistrategiaa täydentävät strategiset ohjelmat ovat Hyvinvointi ja aktiivisuus sekä Kilpailukyky ja kestävä kasvu. Strategisten ohjelmien raportointi perustuu toimialojen strategisten sopimusten mittareiden, toimenpiteiden ja kehittämishankkeiden seurantaan kokonaisuutena. Strategiset ohjelmat raportoidaan teemoittain ensimmäisen kerran tilinpäätösaikataulussa keväällä 2016.
Strategian jalkautus toteutetaan sopimusohjausmallilla. Sopimusohjauksen avulla strategiset linjaukset tarkentuvat toimialojen strategisissa ja operatiivisissa sopimuksissa tavoitteiksi ja toimenpiteiksi, joita viedään eteenpäin sekä projektimuotoisesti että osana normaalia operatiivista johtamista.
Sovitut strategiset kehittämishankkeet ja uudet kehittämisideat kanavoidaan jatkossa kaupunkitason kehittämismallin kautta. Kehittämismallin tarkoituksena on varmistaa, että toteutukseen etenevien ideoiden ja aloitteiden hyödyt ovat tunnistettavissa ja todennettavissa ja että kaupungin resursseja käytetään strategisten linjausten mukaisiin kehittämiskohteisiin huomioiden erityisesti taloudelliset reunaehdot sekä yhtenevyys kaupungin toimintamalliuudistukseen.
2.Talousarvion sitovuus
Talousarvion sitovia eriä ovat kuntalain 65 §:n mukaan valtuuston hyväksymät toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Kaupunginvaltuusto määrää talousarvion vahvistamisen yhteydessä miten talousarvio ja sen perustelut sitovat kaupunginhallitusta, lauta- ja johtokuntia sekä tytäryhteisöjä.
2.1 Kaupunginvaltuustoon nähden sitovat tavoitteet
Kaupunginvaltuustoon nähden sitovia toiminnallisia tavoitteita ovat kaikki talousarviokirjassa olevat lausekkeet ja toimielimen tavoitteet sekä määrärahat, tuloarviot ja investoinnit sekä työvoiman käyttö, ellei alla toisin ole määrätty.
Kaupunginvaltuuston vahvistaman talousarvion yleisperustelut sekä toimielinkohtaiset toiminnan ja kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet eivät ole sitovia tavoitteita.
Kaupunginvaltuusto on päättänyt määrätä toimielimille käyttötalous- ja investointiosan määrärahat ja tuloarviot bruttositoviksi (poikkeuksena aluepelastuslautakunta ja liikelaitosten johtokunnat). Toimielimen käyttötalousosan määrärahat ja investointiosan määrärahat ovat erikseen sitovia. Määrärahan säästöä käyttötalousosassa ei voi käyttää investointiosan määrärahan ylityksen katteena tai päinvastoin.
Taseyksikkönä toimivalle aluepelastuslaitokselle sitovaksi on päätetty liikeylijäämä + poistot sekä investointien bruttomenot vähennettynä rahoitusosuuksilla ja pysyvien vastaavien hyödykkeiden luovutustuloilla (investointien rahavirta). Liikelaitosten johtokunnille sitovaksi on päätetty liikeyli-/alijäämä + poistot ja korvaus peruspääomasta sekä investointien vuositason kokonaismääräraha. Kaupungin tilahankkeiden tarveselvityksissä ja hankesuunnitelmissa noudatetaan hallintosäännön määräyksiä. Hallintosäännössä on määrätty myös päätösvallasta investoinneissa ja muissa pitkävaikutteisissa menoissa. Liikelaitoksen rahoitusbudjetissa valtuustoon nähden sitovia eriä ovat kaupungilta saatujen lainojen muutos.
Toimielimen käyttötalousosan määrärahat ja investointiosan määrärahat ovat erikseen sitovia. Määrärahan säästöä käyttötalousosassa ei voi käyttää investointiosan määrärahan ylityksen katteena tai päinvastoin.
Kaupunginvaltuuston vahvistaman talousarvion yleisperustelut, toimielinkohtaiset toimintaympäristön muutostekijät ja toimielinkohtaiset tiedoksi annettavat tunnusluvut eivät ole siten sitovia tavoitteita.
Kaupungin tuloslaskelmaosan sitovia eriä ovat verotulot ja valtionosuudet sekä rahoitustulot ja – menot. Rahoituslaskelmaosan sitova erä on lainakannan muutos.
Tytäryhteisöjen kaupunginvaltuustoon nähden sitovia tavoitteita ovat lausekkeet sekä ”Konserniyhtiön kaupunginvaltuustoon nähden sitovat tavoitteet” -kohtaan merkityt tavoitteet.
2.2 Kaupunginhallitukseen nähden sitovat tavoitteet
Kaupunginhallitukseen nähden sitovia ovat kaikki strategiseen sopimukseen kirjatut toimielimen tavoitteet (sekä kaupunginvaltuustoon nähden sitovat että kaupunginhallitukseen nähden sitovat tavoitteet ml. muun täydentävän informaation), työvoiman käyttö, määrärahat, tuloarviot ja investoinnit, maankäytön strategiset hankkeet sekä tiliryhmäkohtaiset taloudelliset tavoitteet ja muut taloudelliset tavoitteet.
Kaupunginhallitukseen nähden sitovia ovat talousarviossa (KH) – merkinnällä olevat investointikohteet sekä kiinteistöliikelaitoksen investointiohjelmien kustannusarviot ja toteutusvuodet sekä vuositason rahoitus.
Sidotun kustannusarvion hankkeet
Johtokunta voi hyväksyä vuositason rahoituksen siirron kohteelta toiselle ja/tai vuodelta toiselle, mikäli kohteen vuosikohtainen rahoitus ylittyy alle 20 %. Jos vuositason rahoitus ylittyy 20 prosenttia tai kohdekohtainen kustannusarvio muuttuu, edellyttää muutos aina kaupunginhallituksen hyväksymisen.
Tilapalveluiden pienet kohteet
Ennen kohteen käynnistämistä on tehtävä tarkistettu vuositason kustannusarvio. Jos strategiseen sopimukseen merkitty kohdekohtainen vuositason rahoitus ylittyy 20 prosenttia, edellyttää kohteen käynnistäminen kaupunginhallituksen hyväksymisen. Jos vuositason rahoitus ylittyy alle 20 prosenttia, tulee siitä raportoida osavuosikatsauksen yhteydessä.
Johtokunnan päätöksellä voidaan lisätä uusia kohteita, joiden vuositason kustannusarvio alittaa 100.000 euroa ja jos, kokonaismääräraha ei ylity. Uudet kohteet, joiden vuositason kustannusarvio ylittää 100.000 eurot, tuodaan kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi.
Infrapalveluiden investoinnit
Ennen kohteen käynnistämistä on tehtävä tarkistettu vuositason kustannusarvio. Jos strategiseen sopimukseen merkitty kohdekohtainen vuositason rahoitus ylittyy 20 prosenttia, edellyttää kohteen käynnistäminen kaupunginhallituksen hyväksymisen. Jos vuositason rahoitus ylittyy alle 20 prosenttia, tulee siitä raportoida osavuosikatsauksen yhteydessä.
Johtokunnan päätöksellä voidaan lisätä uusia kohteita, joiden vuositason kustannusarvio alittaa 200.000 euroa ja jos, kokonaismääräraha ei ylity. Uudet kohteet, joiden vuositason kustannusarvio ylittää 200.000 euroa, tuodaan kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi.
Investointien raportointi
Hankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä.
Käynnistetyistä hankkeista, joiden toteutuksen ja vuositason rahoituksen arvioidaan siirtyvän seuraavan vuoden puolelle, on raportoiva kaupunginhallitukselle kolmannen osavuosikatsauksen yhteydessä.
3.Projektit ja hankkeet
Projekteissa ja hankkeissa noudatetaan kaupunginhallituksen 26.4.2011 § 206 hyväksymiä projektiohjeita.
Lautakunnan päätöksellä ulkopuolisella rahoituksella rahoitettavien hankkeiden tai uuden toiminnan aloittaminen ja käynnistäminen edellyttää rahoitussuunnitelmaa, josta on selvittävä
•Ulkopuolisen rahoituksen määrä
•Hankkeen kaikki resurssit sekä niiden vaatimat määrärahat sekä näiden erotus eli kaupungin vastuulle jäävä omarahoitusosuus miten se on tarkoitus kattaa toimialan talousarviossa
•Välillinen ja välitön HTV –tarve ja vaikutukset henkilöstösuunnitelmaan.
•Edellä mainitut asiat raportoidaan osavuosikatsausten yhteydessä ja esitetään talousarviomuutoksena osavuosikatsausten yhteydessä
4.Muutokset talousarvioon ilman kaupunginvaltuuston päätöstä
Kaupunginvaltuuston hyväksymää määrärahaa saadaan kaupunginhallituksen päätöksellä ilman kaupunginvaltuuston erillistä päätöstä ylittää tulojen ylittymistä tai uusia tuloja vastaavalla määrällä, mikäli määrärahaa ja tuloarviota ei ole voitu huomioida talousarvion laadinnassa ja mikäli samanaikaisesti toteutuvat seuraavat edellytykset:
- ylittyvillä tuloilla ja menoilla on suora, perusteltu syy-yhteys,
- tulot ovat valtionosuuksia tai -avustuksia
- menon lisäys tulee täysin katetuksi ulkoisten tulojen lisäyksellä ja tulon kertyminen on varmaa.
Kaupunginvaltuuston hyväksymää määrärahaa saadaan ao. lautakunnan päätöksellä ilman kaupunginvaltuuston erillistä päätöstä ylittää tulojen ylittymistä tai uusia tuloja vastaavalla määrällä, mikäli määrärahaa ja tuloarviota ei ole voitu huomioida talousarvion laadinnassa ja mikäli samanaikaisesti toteutuvat seuraavat edellytykset:
- ylittyvillä tuloilla ja menoilla on suora, perusteltu syy-yhteys,
- tulot ovat EU-rahoitusta, sponsorituloja, ulkopuoliseen tilaukseen perustuvia tuloja, kaupungin vastuulla olevan projektin tuloja
- menon lisäys tulee täysin katetuksi ulkoisten tulojen lisäyksellä ja tulon kertyminen on varmaa.
Jos menon lisäys ei tule täysin katetuksi em. tuloilla vaaditaan aina kaupunginhallituksen käynnistämislupa. Anomukseen on sisällytettävä suunnitelma rahoituksesta ja työvoiman käytöstä.
Lisäksi ao. toimielimen edellytetään pitävän luetteloa edellä olevan mukaisesti tehdyistä päätöksistä.
Johtokunta päättää liikelaitoksen talousarvioon tehtävistä muutoksista kaupunginvaltuuston sitovasti asettamien taloudellisten tavoitteiden rajoissa.
Toimivaltainen viranomainen voi päättää määrärahojen siirrosta toimielimeltä toiselle. Tällöin siirretty määräraha lisätään kaupunginvaltuuston vahvistamaan määrärahaan. Toimivaltainen viranomainen on merkitty talousarviokirjaan ao. määrärahan jälkeen sulkuihin.
Kaupunginhallitus voi hallintosäännön perusteella päättää lauta- ja johtokuntien määrärahojen ja tavoitteiden muutoksista, kun kaupungin organisaatiota muutetaan talousarviovuoden aikana.
Kaupunginhallitus voi siirtää tässä kohdassa mainittua toimivaltaansa lauta- ja johtokunnille.
5.Toimenpiteet talousarviossa pysymiseksi
Toimielinten tulee jatkuvasti arvioida oman toimialansa talouden ja toiminnan toteutumista ja esittää kaupunginhallitukselle niiden pohjalta välittömästi tai osavuosikatsausten yhteydessä toimenpiteet talousarviossa pysymiseksi.
6.Valtionosuudet
Toimialojen tulee antaa tuloslaskelman rahoitusosaan kuuluvien valtionosuuksien määrittelyä, budjetointia ja seurantaa varten tarvittavat tiedot pyydetyssä muodossa valtion viranomaisille ja kaupungin konsernihallinnolle. Näiden valtionosuuksien budjetoinnista ja seurannasta vastaa konsernihallinto.
Toimielimen käyttötalousosaan kohdistettavien valtionosuuksien ja avustusten anomisesta, budjetoinnista ja seurannasta sekä talousarvion toteutumisesta vastaa ao. toimielin.
7.Hallintokuntien toimitilamuutot ja niihin liittyvät korjaustyöt
Toimielinten toimitilojen muutoista ja niihin liittyvistä korjaustöistä sekä mahdollisista ulkoisista vuokrauksista tulee lähettää tieto strategisten tilojen ohjauksen vastuualueen johtajalle.
8.Toiminnan ja talouden seuranta
8.1 Osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä
Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös
Osavuosikatsauksissa raportoidaan arviot kaupunginvaltuuston sitoviksi vahvistamien tavoitteiden ja talousarviolausekkeiden toteutumisesta tilikaudella.
Ensimmäinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1. - 31.3.2015.
-Osavuosikatsaus, joka annetaan toukokuussa sisältää talouden katsauksen sekä talous ja henkilöstötavoitteiden toteutumisennusteen
Toinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1. - 30.6.2015.
-Osavuosikatsaus, joka annetaan elokuussa sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä ennusteen strategisten (toiminnallisten), taloudellisten ja henkilöstötavoitteiden toteutumisesta.
Kolmas osavuosikatsaus laaditaan raportointiajalta 1.1. - 30.9.2015.
-Osavuosikatsaus, joka annetaan marraskuussa sisältää talouden katsauksen sekä talous- ja henkilöstötavoitteiden toteutumisennusteen
Osavuosikatsausten yhteydessä kerätään myös toimielimien strategisista sopimuksista kaupunginhallitukseen nähden sitovien strategisten, taloudellisten ja henkilöstötavoitteiden toteutumistiedot ja toteutumisennusteet. Ensimmäisen ja kolmannen osavuosikatsauksen yhteydessä kaupunginhallitukselle raportoidaan taloudellisten tavoitteiden toteutumisennusteet tiliryhmätasoisesti ja annetaan selvitykset tiliryhmätasoisista poikkeamista. Lisäksi raportoidaan kiinteistöliikelaitoksen investointiohjelmien toteutuminen kohdekohtaisesti. Kolmannen osavuosikatsauksen yhteydessä raportoidaan käynnistetyt hankkeet, joiden arvioidaan siirtyvän seuraavan vuoden puolelle. Toisen osavuosikatsauksen yhteydessä kaupunginhallitukselle raportoidaan strategisissa sopimuksissa vahvistettujen strategisten tavoitteiden toteutuminen sekä tiliryhmätasoisten taloudellisen tavoitteiden toteutuminen. Strategisiin sopimuksiin sisältyvät tiedoksi annettavat tunnusluvut raportoidaan tilinpäätöksen yhteydessä. Kaupungin yhteiset henkilöstön hyvinvointi ja työelämän laatuun liittyvät tavoitteet raportoidaan Henkilöstö voimavarana -ohjelman seurannan yhteydessä.
Tilinpäätös laaditaan tilikaudelta, joka on kalenterivuosi.
-Tilinpäätös sisältää toimintakertomuksen sekä kaupungin ja konsernin tilinpäätöslaskelmat sekä talousarvion toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisvertailut.
Ensimmäinen ja kolmas osavuosikatsaus tulee tuoda kaupunginhallituksen käsittelyyn viiden viikon sisällä raportointikauden päättymisestä. Toinen osavuosikatsaus tulee tuoda kaupunginhallituksen käsittelyyn yhdeksän viikon sisällä raportointikauden päättymisestä. Kaupunginhallitus laatii tilinpäätöksen tilikautta seuraavan maaliskuun loppuun mennessä.
Uudistamisohjelman toteutumista seurataan osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä.
8.2 Kuukausiraportointi toiminnan ja talouden kehittymisestä
Toimialajohtajat ja liikelaitosjohtajat raportoivat toiminnan ja talouden kehittymisestä omalle lautakunnalleen tai johtokunnalleen kuukausittain. Raportoitavat tavoitteet sisältyvät toimialan operatiivisiin sopimuksiin.
Toimialajohtajan ja liikelaitosjohtajan tulee erikseen annettavan aikataulun ja ohjeen mukaisesti raportoida toimialansa toiminnasta ja taloudesta kaupunginjohtajalle sekä huolehtia siitä, että kaupunginjohtajalla on valvontaa varten riittävät tiedot toimialan toiminnasta.
9.Henkilöstön palkkaamiseen liittyvät määräykset
Henkilökuntaa voidaan palkata vain talousarvion määrärahan ja työvoiman käytölle asetetun htv määrän puitteissa. Kaupunginjohtajan luvalla työvoiman käytölle asetettu htv määrä voidaan ylittää, jos ylitystarve johtuu kokonaan (100 %) ulkopuolisella rahoituksella palkattavan työvoiman määrän lisääntymisestä tai henkilökuntaa palkkaamalla saatavat ulkoiset tulot ovat vähintäänkin yhtä suuret kuin mitä palkkauksesta (palkka, sivukulut ja muut henkilöstöstä aiheutuvat kustannukset, esim. työvälineet, työtilat jne.) aiheutuvat kustannukset ovat.
9.1 Rekrytointi
Henkilökunnan rekrytointiin tarvitaan kaupunginjohtajan palkkaamislupa seuraavia poikkeuksia lukuun ottamatta:
-opettajat
-koulunkäyntiavustajat, henkilökohtaiset avustajat ja muut vastaavankaltaisissa tehtävissä työskentelevät
-suorassa asiakaspalvelussa oleva varhaiskasvatuksen henkilöstö
-aluepelastuslaitoksen henkilöstö lukuun ottamatta hallintohenkilöstöä
-terveyspalveluiden, perhe- ja sosiaalipalveluiden, vanhus- ja vammaispalveluiden sekä Turun työterveystalon henkilöstö lukuun ottamatta hallintohenkilöstöä
-orkesterin henkilöstö hallintohenkilökuntaa lukuun ottamatta
-muu asiakaspalvelua tuottava henkilöstö, jota ilman kuntalaisille suunnattua välitöntä asiakaspalvelua ei voida toteuttaa
Lisäksi määräaikaista henkilöstöä voidaan ilman erillistä palkkaamislupaa palkata seuraavissa tapauksissa:
-talousarvioon varatulla määrärahalla palkattavat arvonnan kautta kesätyöpaikan saavat 16-18-vuotiaat koululaiset
-toimeentulotukea hakevat opiskelijat, joille hyvinvointitoimiala järjestää kesätyöpaikan
-varausmäärärahalla palkattavat korkeakouluharjoittelijat ja sellaiset opiskelijaharjoittelijat, joille harjoittelujakso on osa opintokokonaisuutta
-varausmäärärahalla palkattavat tukityöllistetyt
-kokonaan (100 %) ulkopuolisella rahoituksella palkattava työvoima
-vuorotteluvapaa- ja osa-aikaeläkesijaiset
-terveydellisistä syistä kaupungin uudelleensijoitustoiminnan piirissä olevat työntekijät/viranhaltijat
-vuorotteluvapaa- ja osa-aikaeläkesijaiset
Projektihenkilöstön palkkaamiseen tulee aina saada erillinen palkkaamislupa.
Toimialajohtaja hakee em. palkkaamislupaa kaupunginjohtajalta. Palkkaamislupa-asiat käsitellään kiireellisinä.
Toimialajohtajat huolehtivat siitä, että delegoitua päätösvaltaa käyttävät viranhaltijat ovat tietoisia voimassa olevista henkilöstön palkkaamisesta annetuista määräyksistä ja palkan määrittelyssä tarvittavista ohjeista.
9.2 Organisaatiomuutokset ja työtehtävien uudelleenjärjestelyt
Toimialoilla ei vuoden 2015 aikana valmistella sellaisia organisaatiomuutoksia tai työtehtävien uudelleenjakoa, joilla voi olla kustannuksia lisääviä vaikutuksia. Esim. päätöksenteon eteenpäin delegointi ei saa nostaa kokonaispalkkakustannuksia.
Työtehtävien uudelleenorganisointi kun vakanssi jätetään täyttämättä, ei ole sellaisenaan peruste palkankorotuksille.