Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 412 | 03.11.2014 | 12 | |
Kaupunginhallitus | 429 | 10.11.2014 | 1 | |
Kaupunginvaltuusto | 165 | 17.11.2014 | 7 |
7446-2014 (041)
Vuoden 2015 talousarvio ja vuosien 2015 - 2018 taloussuunnitelma
Tiivistelmä:
Kaupunginhallituksen tulee tehdä ehdotus kaupunginvaltuustolle kaupungin talousarviosta ja taloussuunnitelmasta. Kaupunginhallituksen talousarvioehdotuksessa lauta- ja johtokuntien toimintakulut ovat 1.488 milj. euroa. Toimintakatteen kasvuksi tulee vuoden 2014 talousarvioon verrattuna 0,8 %. Tuloslaskelmassa tilikauden alijäämä on 23,9 milj. euroa. Kuntalain mukaan talouden tasapaino tulee saavuttaa suunnitelmakautena. Vuonna 2018 talous tasapainottuu ja vuoden tulos on ylijäämäinen. Talousarvioehdotuksessa kaupungin kunnallisveroprosentti pidetään ennallaan ja kiinteistöveroon tehdään lain vaatimat pakolliset korotukset.
Kh § 412
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell, johtaja Jukka Laiho ja controller Valtteri Mikkola 29.10.2014:
Lähtökohta talousarvion laadinnalle
Kaupunginvaltuuston 3.12.2012 hyväksymässä talousarviossa asetettiin raamilinjaukset koko valtuustokaudelle. Talouden ennakoitiin kasvavan jo vuonna 2015 ja sen nähtiin mahdollistavan melko korkean investointitason.
Asetettuun raamiin nähden kansallinen taloustilanne on osoittautunut toistuvasti oletettua heikommaksi ja myös arvio keskipitkällä aikavälillä ovat heikentyneet. Kehityksen taustalla ovat olleet maailmantalouden ja euroalueen ongelmat sekä osaltaan Suomen teollisuuden rakennemuutos ja heikko kilpailukyky.
Kuntatalouteen on syntynyt viime vuosina menojen ja tulojen välinen epätasapaino. Heikon taloustilanteen johdosta verotuloennusteet ovat laskeneet merkittävästi alkuperäiseen raamiin nähden.
Kuntataloustiedotteen 3/2014 mukaan kuntien verotilitysten kasvuvauhti tippuu reippaasti viime vuoden poikkeuksellisen korkealta tasolta. Verotulojen hitaaseen kasvuun vaikuttavat myös muun muassa uuden työmarkkinaratkaisun maltilliset sopimuskorotukset, vaatimaton talouskehitys, veroperustemuutokset sekä väestön ikääntyminen. Kunnallisverojen kasvun arvioidaankin jäävän tänä vuonna 1,4 prosenttiin, vaikka lähes puolet kunnista nosti vuoden alussa tuloveroprosenttejaan.
Verotulojen kehitys 2013-2018
Kunnan valtionosuusrahoitus muodostuu hallinnollisesti kahdesta osasta: valtiovarainministeriön hallinnoimasta kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisesta valtionosuusrahoituksesta, jota hallinnoi opetus- ja kulttuuriministeriö.
Valtion talousarvioesityksen (15.9.2014) mukaisesti kuntien valtionavut ovat vuonna 2015 yhteensä 9,9 mrd. euroa, mistä valtaosa (9,0 mrd. euroa) muodostuu kunnille myönnettävistä valtionosuuksista. Valtionavut vähentyvät vuonna 2015 edellisvuoteen verrattuna yhteensä n. 540 milj. euroa.
Peruspalvelujen valtionosuusjärjestelmä uudistuu vuoden 2015 alusta. Valtionosuuden määräytymisen ikäryhmitystä ja määräytymisen kriteeristöä on muutettu olennaisesti. Keskeiset perusperiaatteet ja rakenteet säilyvät. Opetus- ja kulttuuriministeriön osuus säilyy nykyisellään.
Vuoden 2015 alusta voimaan astuva valtionosuuslainsäädännön muutos heikentää olennaisesti kuntien rahoituspohjaa. Turussa rahoituspohjan heikkeneminen on päätetty kattaa sopeuttamalla nettokäyttömenoja verorahoituksen kehitykseen.
Valtionosuuksien kehitys 2013-2018
Muut toimintaympäristön kehitysnäkymät
Kuntien toimintaan ja palvelujen tuottamistapaan tulevaisuudessa vaikuttaa ratkaisevasti meneillään oleva kuntarakenne-uudistus sekä sosiaali- ja terveystoimen uudistus.
Sosiaali- ja terveyshuollon järjestämistä koskevan lain on määrä astua voimaan keväällä 2015 ja sosiaali- ja terveyspalveluista vastaavien alueiden toiminta käynnistyy vuoden 2017 alusta. Uusi malli tarkoittaa merkittävää muutosta nykyiseen malliin ja Turun kaupungin toimintaan.
Työmarkkinatukiuudistus lisää kustannusvastuuta kunnille. Hyvinvointitoimialan arvion mukaan työmarkkinatuen kuntaosuuksiin kohdistuu noin 9 milj. euron lisäyspaine uudistuksen johdosta.
Alkuperäiseen raamiin nähden myös Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin menokasvua ei ole kyetty ennakoimaan. Vuonna 2012 sairaanhoitopiirin asettama enintään 3,8% tavoite kuntien maksuosuuksien vuotuiselle kasvulle on ylittynyt kerta toisensa jälkeen.
Sairaanhoitopiirin maksuosuuden kasvu 2012-2015 (miljoonaa euroa).
Henkilöstö
Talousarvioesitykseen sisältyvä henkilöstösuunnitelma vähentää kaupungin henkilöstötyövuosien määrää vuonna 2015 keväällä vahvistetun tavoitteen mukaisesti 175:llä. Samansuuruinen henkilötyövuosien vähennystavoite on asetettu meneillään olevissa yhteistoimintaneuvotteluissa tavoitteeksi myös vuodelle 2016.
Henkilöstön voimavarana –ohjelman vuoden 2015 tavoitteet ovat:
•Tehtävänkuvien ja vastuualueiden selkiyttäminen
•Resurssien joustavan sijoittumisen edistäminen mm. palkkausjärjestelmää yhtenäistämällä
•Vastuullinen työyhteisökäyttäytyminen ja motivoiva esimiestyö
Tehtyjen henkilöstösuunnitelmien aktiivinen seuranta on avainasemassa vuoden 2015 aikana.
Investoinnit
Turun kaupungin bruttoinvestoinnit tulevat talousarvioesityksen mukaisesti taloussuunnitelmakaudella olemaan 79,6 milj. euroa vuonna 2015 ja 82,3 milj. euroa vuonna 2016.
Vuoden 2015 talousarvion laadinnassa investointien suunnittelun lähtökohtana toimivat kaupunginvaltuuston hyväksymät toimielinkohtaiset suunnitteluluvut. Kiinteistöliikelaitoksen esittämiä investointitasoja on edelleen tarkistettu talousarvioesitykseen valtuuston linjauksen mukaisesti painottamalla kasvua edistäviä investointeja sekä välttämättömiä korjauksia.
Kiinteistöliikelaitoksen investointitasoja on pyritty keventämään mm. tilahankkeiden osalta hyödyntämällä taseen ulkopuolisia toteutusratkaisuja.
Merkittäviä investointikohteita vuonna 2015 ovat koulukiinteistöt, joista peruskorjauksen kohteena ovat Katedralskolan, Pallivahan koulu, Luostarivuoren koulu sekä Puropellon koulu. Uudisrakennuksena toteutettavat Braheskolan ja ammatti-instituutin Infoteekkirakennus valmistuvat myös vuonna 2015.
Investointitasot 2015-2018
Rahoitus
Varsinaista toiminnasta ja satunnaisista eristä (oikaisuna tulorahoituksen korjauserillä) arvioidaan kertyvän tulorahoitusta vuonna 2015 yhteensä 9,5 milj. euroa. Tulorahoitus ei riitä investointien, lainalyhennysten ja antolainojen kattamiseen. Investointien rahoitustarve on 37,6 milj. euroa, antolainoja myönnetään 34,0 milj. eurolla ja velkaa lyhennetään 70,0 milj. eurolla. Investointien, lainanlyhennysten ja muiden pitkävaikutteisten menojen rahoittamiseen otetaan uutta pitkäaikaista velkaa 122,0 milj. euroa.
Taloussuunnitelmavuosien 2015 – 2018 velan lisäykseksi on merkitty n. 70,0 milj. euroa per vuosi. Tämä edellyttää merkittävää nettokäyttömenojen vähentämistä verrattuna toimielinten antamiin talousarvioehdotuksiin.
Tasapainotus
Kaupunginhallitus päätti 4.3.2013 § 117 käynnistää uudistamisohjelman, joka perustuu kaupunginvaltuuston hyväksymään talousarvioon. Sen avulla uudistetaan kaupungin toimintaa vastaamaan toiminnan rahoittamiseen ennakoituja tuloja. Uudistamisohjelman valmistelua jatkettiin vuoden 2014 aikana.
Keväällä 2014 arvioitiin käynnissä olevat hankkeet sekä tarkistettiin kuluvan vuoden talousarvio. Tämän lisäksi jalkautettiin tavoitteen koko henkilöstölle ja samalla kerättiin toimenpide-ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi. Toimenpide-ehdotuksia saatiin n. 1100 kappaletta, jotka käsiteltiin toimialoittain. Osa ehdotuksista johti välittömiin toimenpiteisiin ja osa huomioitiin toimialojen toimenpide-ehdotuksissa, jotka hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 25.8.2014.
Osana ensimmäistä uudistamisohjelmaa valmisteltiin palveluanalyysi kaupungin palvelutuotannosta. Tätä analyysiä tarkennettiin kustannuspaikkatasoisella toimintoanalyysillä.
Hyväksytyt ja käynnissä olevat toimenpiteet eivät riitä, joten käynnistettyä toimintoanalyysiä tulee jatkaa ja sen tehtävänä on osaltaan löytää uusia toimenpide-ehdotuksia kaupungin talouden tasapainottamiseksi vuoteen 2018 mennessä.
Uudistamisohjelmissa hyväksytyt kehittämishankkeet kirjataan toimialojen strategisiin sopimuksiin ja niitä valmistellaan ja seurataan kehittämismallinmukaisesti.
Talousarvio ja taloussuunnitelma
Vuoden 2015 talousarvio on laadittu kaupunginvaltuuston vahvistamaan suunnittelulukuun. Tilikauden alijäämäksi muodostuu suunnitelmaluvun mukaisesti 23,9 milj. euroa. Toimielinten yhteenlasketut nettokäyttömenot ylittyvät suunnittelulukuun verrattuna 5,1 milj. euroa. Verorahoitusta arvioidaan kertyvän 5,5 milj. euroa enemmän kuin suunnittelukuja laskettaessa oli tiedossa. Verotulojen positiivisempi kehitys kattaa nettokäyttömenojen ylityksen ja tilikauden tulos on kaupunginvaltuuston vahvistaman suunnitteluluvun mukainen.
Toimielinten suunnittelulukujen pohjana on ollut kaupungin ensimmäinen uudistamisohjelma sekä vuoden 2014 talousarvio, johon keväällä tehtiin sopeuttavat talousarviomuutokset. Merkittävästi heikentyneiden valtionosuuksien ja oletettua alemman verotulokehityksen johdosta kaupungin tuloksen tasapainotus on tehtävä sopeuttamalla toimintakatetta. Nettokäyttömenojen kasvuksi vuoden 2014 talousarvioon sallitaan 0,4 prosenttia.
Taloussuunnittelulukujen lähtökohtana oli se, että vuoden 2014 talousarviota ei ylitetä. Käyttötalouden nettomenojen kehitys on ollut ongelmana ja jatkuu edelleen. Vuoden 2014 toisen talousennusteen nettomenot olisivat 11,4 milj. euroa talousarviota suuremmat ja 8,3 milj. euroa kaupunginvaltuuston vuodelle 2015 vahvistamaa suunnittelulukua suuremmat. Yleinen taloustilanne ja työttömyyden kasvu näkyvät vuoden 2014 talousennusteissa. Työmarkkinatuen kuntaosuuden kasvu sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden kysynnän kasvu ja sairaanhoitopiirin kustannustason kasvu on pitänyt käyttötalouden menokehityksen korkealla. Samat tekijät näkyvät myös vuoden 2015 talousarvion menokasvuna ja samalla suunnitteluluvun ylityksen selittäjänä. Merkittävä kustannuskehitykseen vaikuttava muutos on esim. työmarkkinatukea koskeva lainsäädännön muutos, jossa kuntien vastuuta työmarkkinatuesta ja työttömien aktivoimisesta kasvatetaan.
Kaupunginvaltuusto vahvisti kesäkuussa 2014 nettokäyttömenojen suunnitteluluvuksi vuodelle 2015 yhteensä 977,2 milj. euroa. Talousarvioehdotuksessa vuoden 2015 toimintakatteeksi muodostuu 982,3 milj. euroa. Vuoden 2014 muutettuun talousarvioon verrattuna nettokäyttömenot kasvavat 0,8 prosenttia. Vuoden 2013 tilinpäätökseen verrattuna kaupungin nettomenot kasvavat 4,3 prosenttia.
Vuoden 2015 talousarvioehdotuksen nettomenot ylittävät kaupunginvaltuuston vahvistaman suunnitteluluvun 5,1 milj. euroa, mikä asettaa paineita taloussuunnitelmavuosien 2015–2018 toiminnan ja talouden sopeuttamiselle kaupunginvaltuuston taloussuunnitelmavuosille vahvistamissa suunnitteluluvuissa pysymiseksi.
Kaupunginvaltuuston vahvistamissa tulostavoitteissa pysyminen edellyttää taloussuunnitelmavuosina merkittävää nettokäyttömenojen sopeutusta toimielinten talousarvioehdotuksiin. Talouden tasapainotavoitteen saavuttamiseksi on talousarvioehdotuksessa taloussuunnitelmavuosien 2015 – 2018 nettokäyttömenot asetettu talousarvio- ja suunnitelmaehdotuksessa merkittävästi alle kaupunginvaltuuston suunnittelulukujen. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää rakenteellisten ja tuottavuutta parantavien muutosten toteuttamista ja tiukkaa talousarvion noudattamista.
Rahoitustuotot ja – kulut, netto on 26,8 milj. euroa. Satunnaisiin tuottoihin sisältyy 5,0 milj. euroa, joka arvioidaan saatavan kiinteistöjen välilliseen omistamisen järjestelyihin liittyvistä myyntivoitoista.
Vuoden 2015 vuosikate on 26,9 milj. euroa ja se on euromäärä, joka tulorahoituksesta jää investointien, lainanlyhennysten ja muiden pitkävaikutteisten menojen kattamiseen. Vuosikate on 0,4 milj. euroa suunnittelulukua suurempi.
Tilikauden 2015 alijäämäksi muodostuu 23,9 milj. euroa.
Talousarvioehdotuksen julkaisumateriaalit (kaupunginjohtajan esitys, dia-materiaali) ovat luettavissa nettisivuilta:
turku.fi - Päätöksenteko ja talous - Talous - Talousarviot ja -suunnitelmat
Liite 1Turun kaupungin toimintasuunnitelma, vuoden 2015 talousarvio ja vuosien 2015 -2018 taloussuunnitelma
Oheismateriaali 1Strategiset sopimukset
Oheismateriaali 2Kohdekohtainen investointilista
Oheismateriaali 3Kj-talousarvioesitys - Toimintasuunnitelma 2015 - 2018 - Osa 1 Talousarvioesitys
Oheismateriaali 4Kj-talousarvioesitys - Toimintasuunnitelma 2015 - 2018 - Osa 2 Toimialojen talousarviot
Oheismateriaali 5Linkkikirjasto lauta- ja johtokuntien talousarviopäätöksiin
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää, että lauta- ja johtokuntien vuoden 2015 talousarvio ja vuosien 2015 - 2018 taloussuunnitelman toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet vahvistetaan liitteen 1 mukaisesti.
PäätösAsia pantiin pöydälle Lindholmin Sarlundin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Kh § 429
Pöydältä 3.11.2014 § 412
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kv § 165
Liite 1Turun kaupungin toimintasuunnitelma, vuoden 2015 talousarvio ja vuosien 2015 -2018 taloussuunnitelma
Oheismateriaali 1Strategiset sopimukset
Oheismateriaali 2Kohdekohtainen investointilista
Oheismateriaali 3Khn talousarvioehdotus - Toimintasuunnitelma 2015-2018 - Osa 1 Talousarvioehdotus
Oheismateriaali 4Khn talousarvioehdotus - Toimintasuunnitelma 2015-2018 - Osa 2 Toimialojen talousarviot
Oheismateriaali 5Linkkikirjasto lauta- ja johtokuntien talousarviopäätöksiin
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää, että lauta- ja johtokuntien vuoden 2015 talousarvio ja vuosien 2015-2018 taloussuunnitelman toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet vahvistetaan liitteen 1 mukaisesti.
PäätösKaupunginvaltuusto päätti, että lauta- ja johtokuntien vuoden 2015 talousarvio ja vuosien 2015-2018 taloussuunnitelman toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet vahvistetaan liitteen 1 mukaisesti seuraavilla talousarviolausekkeilla täydennettynä:
Kaupunginhallitus s.22
1.Asetetaan toimikunta työllisyysasioiden ohjausta ja seurantaa varten.
2.Niiden Teknologiakiinteistöt Oy:lle myytävien toimitilojen osalta, joihin kaupunki jää vuokralaiseksi, tulee riittävän ajoissa tehdä selvitystyö siitä, mikä on kaupungin tulevaisuuden toimitilatarve. Tilankäyttöä on tarkasteltava laajana kokonaisuutena ottaen huomioon kaupungin tilatarpeet yleensä. Tilojen käytön tehostaminen ja taloudellinen optimointi tulee olla selvitystyön tavoite. Kaikista tarpeettomiksi osoittautuvista toimitiloista on vuokrasopimuskausien päättyessä luovuttava.
3.Päivitetään toimistoverkkosuunnitelma huomioiden toimintoanalyysien tulokset 2016.
4.Selvitetään Koneteknologiakeskuksen oppilaitosyhteistyö ja rahoitus.
5.Selvitetään mahdollisuus toteuttaa nykyistä parempi Maaria-Jäkärlä-Paattinen tie- ja kevyenliikenteen yhteys sekä Yli-Maarian koulun ja päiväkodin rakentamisen aloittamisen ajoitus.
6.Tuotantoyhtiöille vuonna 2012 siirtyneen sopimuskannan mukaisen liikevaihdon kilpailuttamista voidaan siirtää kilpailuttamiskauden 2015-2018 sisällä ja tarvittaessa jatkaa kilpailuttamiskautta vuodelle 2019. Siirto-oikeus koskee sitä osaa liikevaihdosta, jota kaupunki ei ole kyennyt tai kykene tilaamaan vuosisopimuksen mukaisella tasolla suunnitelmien puuttumisesta, töiden jaksotuksesta, kiinteistöluovutuksista, investointien karsinnasta tai muusta tilaajasta johtuvasta syystä.
7.Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirin kanssa käydään tarvittavat neuvottelut kaupungin maksuosuuden kasvun pienentämiseksi ja tukipalveluiden yhteisestä järjestämisestä.
Sosiaali- ja terveyslautakunta s. 30
8.Selvitetään olisiko Myllykotia mahdollisuus käyttää hyödyksi siirtoviivejonojen ehkäisemisessä.
9.Selvitetään vanhusten ruotsinkielisen kotihoitopalvelun toteutuksen mahdollisuus.
10.Valmistellaan selvitys ja toimenpide-esitykset siirtoviivepäivien käytön vähentämiseksi 1/2015. Samassa yhteydessä tarkastetaan mittarin tavoite.
11.Valmistellaan terveyskeskus- ja hammashoidon palvelun tarjoamisen mahdollisuus ja kustannukset yhdessä tai useammassa toimipisteessä arkisin klo 20 asti turkulaisten palvelun saatavuuden parantamiseksi. Kiireettömissä tapauksissa asukkaalla tulee olla valinnanvapaus terveysaseman suhteen.
Kasvatus- ja opetuslautakunta s. 33
12.Kohdennetaan talousarvion toimeenpanon yhteydessä valtuuston kesäkuussa raamiesitykseen lisäämä +1 M€ opetuksen resursointiin.
Kaupunginhallitus / Investoinnit s. 55
13.Toteutetaan Linnankadun ja Kauppiaskadun risteyksen liikennevalot investointeihin varattujen määrärahojen puitteissa 2015 aikana.
Asian käsittely kokouksessa
Ryhdyttäessä käsittelemään asiaa puheenjohtaja Lehtinen ilmoitti, että ensin suoritetaan yleiskeskustelu, jonka aloittaa kaupunginhallituksen puheenjohtaja, minkä jälkeen pidetään ryhmäpuheenvuorot ryhmien suuruusjärjestyksessä ja sen jälkeen muut puheenvuorot. Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 18 §:n nojalla puheenjohtaja ilmoitti rajoittavansa tässä asiassa pidettävien ryhmäpuheenvuorojen pituuden enintään 10 minuuttiin ja muiden puheenvuorojen pituuden enintään 5 minuuttiin. Vastauspuheenvuoroja ei myönnetä. Yleiskeskustelun jälkeen käsitellään talousarvioehdotukseen ja taloussuunnitelmaehdotukseen esitettävät muutokset.
Yleiskeskustelun jälkeen siirryttiin käsittelemään kaupunginhallituksen talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotukseen esitettäviä muutoksia. Puheenjohtaja Lehtinen totesi asian käsittelystä seuraavaa:
Käsittelyn pohjana on kaupunginhallituksen 10.11.2014 tekemä ehdotus (liite 1). Valtuustoryhmien etukäteen ilmoitetuista muutosehdotuksista on koottu yhteenvetoluettelo, joka on jaettu valtuutetuille ennen kokouksen alkua. Mikäli yhteenvetoluetteloon sisältyvien muutosehdotusten lisäksi tehdään muita muutosehdotuksia, ne tulee tehdä kokoussovellukseen.
Muutosehdotusten tultua käsitellyiksi katsotaan kaupunginvaltuuston hyväksyneen koko talousarvion vuodelle 2015 ja taloussuunnitelman vuosille 2015 - 2018.
Tämän asian käsittelyn aikana puheenjohtaja Seppo Lehtinen siirtyi valtuutetuksi klo 19.31 ja palasi takaisin puheenjohtajaksi klo 19.57. Puheenjohtajana toimi em. ajan 2. varapuheenjohtaja Elina Rantanen.
Muutosehdotusten käsittelyjärjestys
Puheenjohtaja Lehtinen esitti, että tehdyt muutosehdotukset käsitellään valtuutetuille ennen kokousta jaetun muutosehdotuksista laaditun yhteenvetoluettelon mukaisessa järjestyksessä.
Käsittelyjärjestys hyväksyttiin.
Tehdyt muutosehdotukset
Kattelus teki Rosenlöfin kannattamana, sittemmin kaupunginvaltuuston päätökseksi tulleet, muutosehdotukset (nrot 1-13) vuoden 2015 talousarvioon ja vuosien 2015-2018 taloussuunnitelmaan.
Li Andersson teki Yrttiahon kannattamana seuraavat 9 muutosehdotusta:
Kaupunginhallitus s. 22
1.Kaupunki huolehtii maanhankinnassaan ja kaavoituksessa siitä, että tonttivaranto pidetään sellaisella tasolla, että TVT Asuntojen asettama tavoite yhtiön omistamien asuntojen osuudesta koko kaupungin asukaskannasta toteutuu. Tarvittaessa kaupunki hankkii lisää raakamaata.
2.Selvitetään mahdollisuus alentaa kaupungin työmarkkinatukimenoja lisäämällä kaupungin omaa työllistämistoimintaa. Kaupunki panostaa yhteistyöhön kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.
3.Selvitetään mahdollisuutta jakaa taloudellinen vastuu kiinteistöjen korjausten seurauksena tapahtuvista vuokrankorotuksista tasaisemmin kaupungin sisällä esimerkiksi samalla tavalla kuin sisäisten vuokrausperiaatteiden mukaisesti myönnetään vuokranalennusta kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kiinteistöjen kohdalla.
4.Turvataan riittävät resurssit lastensuojelun toimintamallin uudistamiseen.
T/M
| TA2015 1000 € | TS2016 1000 € | TS2017 1000 € | TS2018 1000 € |
M | +800 |
|
|
|
5.Kunnallisen ja hankitun päivähoitopalvelun osuudet.
T/M
| TA2015
| TS2016
| TS2017
| TS2018
|
| 75/25 | 75/25 | 75/25 | 75/25 |
6.Ammatillisen koulutuksen uraohjaajat 2 henkeä.
T/M
| TA2015 1000 € | TS2016 1000 € | TS2017 1000 € | TS2018 1000 € |
M | +70 |
|
|
|
7.Perusopetuksen ryhmäkoot pidetään nykyisellään, avustajamäärärahoja ei leikata ja yksikköjä ei lakkauteta.
T/M
| TA2015 1000 € | TS2016 1000 € | TS2017 1000 € | TS2018 1000 € |
M | +1500 |
|
|
|
8.Varhaiskasvatuksen kunnallisia yksiköitä ei lakkauteta.
T/M
| TA2015 1000 € | TS2016 1000 € | TS2017 1000 € | TS2018 1000 € |
M | +1500 |
|
|
|
9.TVT asunnot Oy
-oman pääoman tuotto on yli 3,5 %
-sijoitetun pääoman tuotto on yli 1,5 %
Jotta vältytään vuokrankorotuspaineista.
Tavio teki Laakson kannattamana seuraavat 12 muutosehdotusta:
Kaupunginhallitus s. 22
1.Henkilöstön ulkomaanlippuostot keskitetään massaetujen saamiseksi.
2.Kaupungin avoimet toimet, joiden laskennallinen tulokertymä kaupungin kassaan on suurempi kuin työntekijän kustannukset, täytetään ensi tilassa.
3.Kaupunki rakentaa oman moniasteinen palvelutalon vastaamaan kasvavaan vanhuspalvelujen kysyntään.
4.Konsulttikulut on tehtävä avoimiksi eri toimialojen ja työpisteiden talousarvioissa.
5.Konsulttipalvelujen kilpailutukseen kiinnitetään huomiota sen sijaan, että konsulttipalveluita ostetaan automaattisesti samoilta tarjoajilta.
6.Matalapalkkaista henkilöstöä ei irtisanota kaupunki emossa tai konsernissa, varsinkaan jos työttömyyskustannusten voidaan arvioida nousevan lähelle palkkakustannuksen tasoa.
7.Niiden yli 5.000 euroa kuussa tienaavien, joiden palkoista kaupunki pystyy päättämään tai neuvottelemaan, leikataan 10 %.
8.Niistä kaupungin keskustassa sijaitsevista kaupungin omista tai vuokratiloista, joissa turkulaisten kanssa välitön kanssakäyminen kasvotusten ei ole välttämätöntä, luovutaan kustannustehokkuuden vuoksi. Työpisteet siirretään kaupungin reuna-alueille sijaitseviin omiin tiloihin.
9.Työntekijöiden ja luottamushenkilöiden kestityskuluja (neuvottelu/kokouskulut) leikataan 30 %.
10.Monikulttuurisuusneuvoston perustamatta jättäminen.
T/M
| TA2015 1000 € | TS2016 1000 € | TS2017 1000 € | TS2018 1000 € |
M | -15 |
|
|
|
11.Valtuustoryhmien avustukset lakkautetaan.
T/M
| TA2015 1000 € | TS2016 1000 € | TS2017 1000 € | TS2018 1000 € |
M | -80,4 |
|
|
|
12.Vähennetään vastaanotettavien pakolaisten määrää.
T/M
| TA2015 1000 € | TS2016 1000 € | TS2017 1000 € | TS2018 1000 € |
M | -1000 |
|
|
|
Edellä mainittujen muutosehdotusten tultua tehdyiksi, puheenjohtaja Lehtinen tiedusteli, onko kaikki muutosehdotukset tulleet tehdyiksi.
Muutosehdotuksiin liittyvä päätöksenteko
Yksimielisesti hyväksytyt muutosehdotukset
Katteluksen Rosenlöfin kannattamana tekemät muutosehdotukset nrot 1-3, 5-11 ja 13 hyväksyttiin yksimielisesti.
Äänestys 1
Tavion Laakson kannattamana tekemän muutosehdotuksen 1 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Tavion tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 51 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 15 valtuutettua Tavion muutosehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 2
Tavion Laakson kannattamana tekemän muutosehdotuksen 2 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Tavion tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 51 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 15 valtuutettua Tavion muutosehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 3
Tavion Laakson kannattamana tekemän muutosehdotuksen 3 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Tavion tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 51 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 15 valtuutettua Tavion muutosehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 4
Tavion Laakson kannattamana tekemän muutosehdotuksen 4 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Tavion tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 50 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 16 valtuutettua Tavion muutosehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 5
Tavion Laakson kannattamana tekemän muutosehdotuksen 5 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Tavion tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 50 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 16 valtuutettua Tavion muutosehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 6
Tavion Laakson kannattamana tekemän muutosehdotuksen 6 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Tavion tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 51 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 15 valtuutettua Tavion muutosehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 7
Tavion Laakson kannattamana tekemän muutosehdotuksen 7 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Tavion tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 53 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 11 valtuutettua Tavion muutosehdotusta, 2 tyhjää ja 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 8
Tavion Laakson kannattamana tekemän muutosehdotuksen 8 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Tavion tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 58 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 7 valtuutettua Tavion muutosehdotusta, 1 tyhjä ja 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 9
Tavion Laakson kannattamana tekemän muutosehdotuksen 9 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Tavion tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 53 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 13 valtuutettua Tavion muutosehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 10
Katteluksen Rosenlöfin kannattamana tekemän muutosehdotuksen 4 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Katteluksen tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 5 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 59 valtuutettua Katteluksen muutosehdotusta, 2 tyhjää ja 1 poissa, joten Katteluksen muutosehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 11
Li Anderssonin Yrttiahon kannattamana tekemän muutosehdotuksen 1 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Li Anderssonin tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 57 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 9 valtuutettua Li Anderssonin muutosehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 12
Li Anderssonin Yrttiahon kannattamana tekemän muutosehdotuksen 2 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Li Anderssonin tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 52 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 14 valtuutettua Li Anderssonin muutosehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 13
Li Anderssonin Yrttiahon kannattamana tekemän muutosehdotuksen 3 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Li Anderssonin tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 56 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 10 valtuutettua Li Anderssonin muutosehdotusta. 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 14
Tavion Laakson kannattamana tekemän muutosehdotuksen 10 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Tavion tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 61 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 5 valtuutettua Tavion muutosehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 15
Tavion Laakson kannattamana tekemän muutosehdotuksen 11 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Tavion tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 60 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 6 valtuutettua Tavion muutosehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 16
Tavion Laakson kannattamana tekemän muutosehdotuksen 12 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Tavion tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 60 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 6 valtuutettua Tavion muutosehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 17
Li Anderssonin Yrttiahon kannattamana tekemän muutosehdotuksen 4 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Li Anderssonin tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 56 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 9 valtuutettua Li Anderssonin muutosehdotusta, 1 tyhjä ja 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 18
Katteluksen Rosenlöfin kannattamana tekemän muutosehdotuksen 12 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Katteluksen tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 1 valtuutettu kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 56 valtuutettua Katteluksen muutosehdotusta, 9 tyhjää ja 1 poissa, joten Katteluksen muutosehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 19
Li Anderssonin Yrttiahon kannattamana tekemän muutosehdotuksen 5 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Li Anderssonin tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 54 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 12 valtuutettua Li Anderssonin muutosehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 20
Li Anderssonin Yrttiahon kannattamana tekemän muutosehdotuksen 6 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Li Anderssonin tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 57 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 9 valtuutettua Li Anderssonin muutosehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 21
Li Anderssonin Yrttiahon kannattamana tekemän muutosehdotuksen 7 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Li Anderssonin tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 49 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 17 valtuutettua Li Anderssonin muutosehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 22
Li Anderssonin Yrttiahon kannattamana tekemän muutosehdotuksen 8 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Li Anderssonin tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 50 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 16 valtuutettua Li Anderssonin muutosehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Äänestys 23
Li Anderssonin Yrttiahon kannattamana tekemän muutosehdotuksen 9 osalta puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät "jaa" ja ne valtuutetut, jotka kannattavat Li Anderssonin tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei". Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 57 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 9 valtuutettua Li Anderssonin muutosehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Liite 2Äänestyslistat 1-23
Liitteet:
Kh § 429
Liite 1:Turun kaupungin toimintasuunnitelma, vuoden 2015 talousarvio ja vuosien 2015-2018 taloussuunnitelma
Kv § 165
Liite 1:Turun kaupungin toimintasuunnitelma, vuoden 2015 talousarvio ja vuosien 2015 - 2018 taloussuunnitelma
Liite 2:Äänestyslistat 1-23