Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta37510.12.20135
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta38917.12.20133
Kaupunginhallitus18122.04.20148
Kaupunginhallitus18605.05.20144
Kaupunginhallitus20412.05.20141
Kaupunginvaltuusto6719.05.20149

15280-2008 (613, 627)

Asemakaavanmuutosehdotus; "Turunmaan sairaala", (III) 3 kaupunginosa (os. Kaskenkatu 13-15, Vuorikatu 8b, Itäinen Pitkäkatu 31 a ja b) (14/2009) (Yt)

Tiivistelmä:

Asemakaavanmuutoksen tarkoitus on mahdollistaa Turunmaan sairaalan laajentaminen ja toiminnallinen ajanmukaistaminen sekä sallia hoiva- ja palveluasuinrakentaminen osana sairaalan laajennushanketta. Ensimmäisen ehdotuksen palautuksen jälkeen, joulukuussa 2012, on kaava-alueen rajaus ja lähtökohdat muuttuneet. Kaavanmuutokseen on myös lisätty asuintontti Vuorikadun varrelta.

Ksylk § 375

Kaupunkisuunnittelu, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Iina Paasikivi 28.11.2013:

III kaupunginosan korttelin 10 tonteille 7, 10, 12, 13 ja 14 laadittu asemakaavanmuutosehdotus on päivätty 11.9.2013 ja sitä on 19.11.2013 lausuntojen johdosta muutettu ”Turunmaan sairaala” (14/2009).

Nykytilanne

Turunmaan sairaala on rakennettu 1940-50 -lukujen vaihteessa Kaskenkadun ja Sirkkalankadun kulmaan. Sairaalan suunnitteli arkkitehti Erik Bryggman ja se rakennettiin vaiheittain. Viimeisin lisäys on leikkaussalisiipi sisääntulokulman vieressä, Kaskenkadun varrella. Sen suunnitteli Arkkitehtitoimisto Sigvard Eklund  Ky v. 1985.

Sairaalan vieressä, Kaskenkadun varrella on yksityinen asuintontti, joka on kaavoitettu kerrostalorakentamista varten. Asemakaavan mukaista rakentamista ei ole toteutettu, vaan vanha rakennuskanta on säilynyt, mutta jätetty korjaamatta. Kun rakennukset, v. 1831 rakennettu ns. empiretalo ja 1914 rakennettu kivi-puukerrostalo tulivat asuinkelvottomiksi, omistaja halusi myydä tontin. Säätiö Eschnerska Frilasarettet r.s. sai ostetuksi tontin tavoitteena sairaalan laajentaminen ja palveluasuminen. 

Itäisen Pitkänkadun kulmassa on 1950-luvun kerrostalo, joka on otettu kaavanmuutokseen mukaan kaupungin aloitteesta asemakaavan tarkistamisen takia. Sen naapurissa on kylmä jakeluasema, joka on voimassa olevassa asemakaavassa huoltamotontti.

Vuorikadun varren asuintontilla 10 on neljä vanhaa rakennusta: rakennusmestari K. J. Sahlbergin merikapteeni A. V. Anderssonille vuosina 1909–1911 suunnittelema vinkkelinmuotoinen, kahdesta eri-ikäisestä rakennuksesta muodostuva nikkarijugendtalo ja koneenkäyttäjän lesken Maria Holmbergin vuonna 1878 rakennuttama asuintalo, jonka on piirtänyt rakennusmestari August Helenius, sekä talousrakennus vuodelta 1884. Tontin voimassa oleva asemakaava (31.1.1966) osoittaa tontin kerrostalorakentamiselle naapuruston rakentamisen tapaan eikä ota huomioon suojelutavoitteita.

Aloitteet ja kaavaprosessin vaiheet

Kaskia Fab Koy, joka on Eschnerska Frilasarettet -säätiön omistama kiinteistöyhtiö, teki aloitteen kahden tontin, 12 ja 1002, asemakaavan muuttamisesta 27.11.2008. Turunmaan sairaala on Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin puitteissa toimiva kunnallinen liikelaitos. Säätiö toimii julkisen terveydenhoitopalvelujen tukena ja sen on tarkoitus toteuttaa kaavanmuutoksella tavoiteltava rakentaminen. 

Sairaalan laajentamista ja palveluasumista laajennuksen yhteydessä suunniteltiin vuodesta 2008 lähtien. Kaavaehdotus (5.9.2012 / 20.11.2012) eteni ympäristö- ja kaavoituslautakunnan käsittelyyn, joka palautti ehdotuksen uuteen valmisteluun 18.12.2012 § 543. Keskeiseksi ristiriidaksi oli muodostunut Kaskenkatu 15 a vanhojen asuintalojen suojelu, erityisesti kadun varren empirepuutalon. Säätiö sai tämän jälkeen ostetuksi kortteliin kuuluvan huoltoasematontin (III-10-14). Uusi luonnos laadittiin uusista lähtökohdista keväällä 2013.

Kiinteistöyhtiö Heliander on suunnitellut omistamansa tontin 10 tehokkaampaa käyttöä ja hakenut yhteistyötä sairaalan tontin kanssa kulun järjestämisestä ja autopaikkojen rakentamisesta. Tontti sisällytettiin asemakaavaan toisessa luonnosvaiheessa, koska kulkuyhteys toisen tontin kautta tulee ratkaista samassa kaavassa.

Lausuntojen johdosta kaavaan 19.11.2013 tehdyt muutokset

Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen lausunnon perusteella AK-1 korttelialueelta on poistettu yksi säilytettäväksi määrätyistä puista, jotka olisivat pelastustien tukkeena. Lisäksi on lisätty määräys, jolla sallitaan kulkuaukko palomuurissa tontin rajalla, kellarin tasolla, kunhan henkilö- ja paloturvallisuudesta huolehditaan. Määräyksessä AK-1 ja YS-1 -korttelialueille todetaan, että alueen pelastusteiden riittävyydestä tulee huolehtia pelastuslaitoksen kanssa erikseen sovittavin järjestelyin. Pelastuslaitoksen lausunnossa esille nostetut kaikki näkökulmat tulee ottaa huomioon rakennussuunnitteluvaiheessa.

Turun kaupungin museopalvelujen ja rakennusvalvonnan lausunnon perusteella suojelumerkintöihin on lisätty vaatimus, että korjaus- ja muutostöissä tulee käyttää alkuperäisten kaltaisia rakennusmateriaaleja ja Bryggmanin sairaalan hyvin säilyneet porrashuoneet kuuluvat suojelun piiriin. Suojelumääräykset on muotoiltu uudelleen museopalvelujen ehdotuksen mukaisesti.

AK-1 -korttelialueen uudisrakennuksen julkisivujen laadusta on lisätty määräys. Tontin suojelurakennuksen välittömästä läheisyydestä on rajoitettu maanalaista rakentamista. Pihan vedenläpäisystä sekä kasvillisuuden kulttuurihistoriallisesta laadusta on annettu määräys.

Ympäristönsuojelun huomautuksen perusteella on selostukseen lisätty huoltamotoiminnan seurauksena syntynyt ympäristöriski maan pilaantumisesta.

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta on todennut, että alueella on maankäyttösopimisen tarvetta. Maankäyttösopimukset tulee olla hyväksytty ennen kaavan hyväksymistä valtuustossa.

Kaavasta annetuissa lausunnoissa on laajasti todettu tyytyväisyys ratkaisuun, joka seurasi huoltamotontin saamisesta kaavanmuutoksen kohteeksi ja sen mahdollistama ns. empirepuutalon suojeleminen.

Asemakaavan kuvaus

YS-1 = Sosiaalitointa ja terveydenhuoltoa palvelevien rakennusten korttelialue, johon saa sijoittaa myös pääkäyttötarkoitusta tukevia asuntoja sekä toimisto-, kokous- ja liiketilaa.

Turunmaan sairaala on arkkitehti Erik Bryggmanin suunnittelema kulttuurihistoriallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokas kokonaisuus, jonka oleelliset osat kaavalla suojellaan. Kaskenkadun varrella oleva yksikerroksinen asuinrakennus, ”empiretalo”, voidaan säilyttää, kun sairaalan tonttia laajennetaan myös Itäisen Pitkänkadun varrelle.

Sairaalan toiminnallinen parantaminen edellyttää uutta sisäänkäyntiratkaisua ja esteetöntä kulkua sekä sairaankuljetuksen sujuvuutta sekä sairaalan käyttäjien pysäköintimahdollisuutta. Kaavanmuutoksessa osoitetaan sairaalan tontti sekä säätiön omistamat kaksi tonttia (1002 ja 14) yhdeksi korttelialueeksi YS-1 eikä kaavassa oteta kantaa tonttijakoon. Ratkaisussa lähdetään siitä, että Itäisen Pitkänkadun varrelle muodostuu koko kompleksin sisääntulopiha.

Yleismääräys: ”Uudisrakentamisen tulee täydentää suojeltavaa sairaalakokonaisuutta arvokkaalla tavalla turmelematta suojelurakennuksen arkkitehtonista ja kulttuurihistoriallista arvoa”, edellyttää korkeaa arkkitehtonista tavoitetasoa. Korttelialueen rakennusoikeus määritellään teholuvun e = 2.0 mukaiseksi.

AL = Asuin- ja liikerakennusten korttelialue. Asuinkerrostalo liikesiipineen Kaskenkadun ja Itäisen Pitkänkadun kulmassa on arkkitehtonisesti ja ajallisesti sairaalan pari. Sen asemakaava saatetaan ajan tasalle ja rakennus määritellään kaupunkikuvallisesti arvokkaana suojelluksi.

AK-1 = Asuinkerrostalojen korttelialue. Vuorikadun varrella oleva jugend-asuintalo suojellaan ja pihalle saadaan rakentaa noin 3000 k-m2:n kahdeksankerroksinen asuinrakennus. Suojelutalon laajuus on noin 750 k-m2. Rakennusoikeuden lisäys voimassa olevaan asemakaavaan on n. 1850 k-m2.

Maan alle rakennettaville autopaikoille kuljetaan sairaalatontin (YS-1) kautta.

Vuorovaikutus ja lausuntojen mielipiteet

Selostukseen on kuvattu laajemmin annetut lausunnot ja perustelut muutoksille. Selostukseen liittyy vuorovaikutusraportti, josta selviää koko kaavaprosessin aikana käyty mielipiteenvaihto ja vastineet lausunnoille.

Seuraavat vaiheet

Asemakaavanmuutosehdotus voidaan viedä kaupunginhallituksen ja valtuuston päätettäväksi, kun maankäyttösopimus on allekirjoitettu.

Sovelletut lainkohdat

Maankäyttö- ja rakennuslaki 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 59 §, 62 §, 63 §, 65 §, 66 § ja 82 §.

Maankäyttö- ja rakennusasetus 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 31 §, 32 § ja 32a §.

Liite 1Selostus

Liite 2Tilastolomake

Liite 3Kartta

Liite 4Vuorovaikutusraportti

Oheismateriaali 1Kaavaehdotuksesta annetut lausunnot

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että 11.9.2013 päivätty ja 19.11.2013 muutettu asemakaavanmuutosehdotus ”Turunmaan sairaala” esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Samalla kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää periä asemakaavanmuutoksen hakijoilta kaavan laatimisesta ja käsittelystä aiheutuneina kustannuksina:

- asemakaavan laatimiskuluja yhteensä 6000 € sekä kuulutuskuluja 500 €

jaettuna: Kaskia Fab Koy ¾ ja Kiinteistöyhtymä Heliander ¼.

Maksut laskutetaan sen jälkeen kun kaupunginvaltuusto on hyväksynyt asemakaavanmuutosehdotuksen.

PäätösAsia pantiin pöydälle Koiviston Sundqvistin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Ksylk § 389

Pöydältä 10.12.2013 § 375.

PäätösEhdotus hyväksyttiin. Päätös asiassa tehtiin äänin 11-2.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Aaltonen, Ekroth, Helesvirta, Hellstén, Mastomäki, Muurinen, Sundqvist, Säteri, Ruohonen, Röberg ja Vierimaa.

Koivisto teki Sandelinin kannattamana hylkäämisehdotuksen.

Ennen päätöksentekoa äänestettiin asian palauttamisesta Sandelinin Koiviston kannattamana tekemästä ehdotuksesta. Käsittelyä päätettiin jatkaa äänin 11-2.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Aaltonen, Ekroth, Helesvirta, Hellstén, Mastomäki, Muurinen, Sundqvist, Säteri, Ruohonen, Röberg ja Vierimaa.

Sandelinin palautusehdotus oli seuraava:

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta palauttaa Turunmaan sairaalan asemakaavanmuutosehdotuksen valmisteluun.  Asemakaavanmuutosehdotuksessa esitetty uudis- ja lisärakentaminen on liian massiivista ja kaavamääräyksissä on löyhyyttä, jotka jättävät kokonaisuuden kannalta oleellisia asioita ratkaisematta.

Kaavan mukaan YS-1 tontilla "uudisrakentamisen tulee täydentää suojeltavaa sairaalakokonaisuutta arvokkaalla tavalla turmelematta suojelurakennuksen arkkitehtonista ja kulttuurihistoriallista arvoa". On kuitenkin epäselvää pystyykö nyt esitetty kaava takaamaan edellytykset sekä arkkitehtonisten ja kulttuurihistoriallisten arvojen mukaiselle toteutukselle että sairaalan toiminnallisten edellytysten turvaamiselle. Arkkitehtonista ja kulttuurihistoriallisista arvoista käsin ongelmallisena näyttäytyy eritoten tontin tehokkuus.

Kaavamääräykset jättävät myös auki kysymykset pelastusteistä, eikä kaavaselostuksessa ole avattu riittävästi sitä miten kaava varmistaa tontille suunniteltujen palvelu- ja hoiva-asumisen edellytykset, kuten esimerkiksi riittävät palvelu- ja hoivakotiin muuttavien ihmisten ulkoilumahdollisuuden hoivakodin pihalla. Kaavamääräysten mukaan "uudisrakennuksen kolmekerroksisella rakennusalalla kattotaso tulisi toteuttaa viherkattona". Löyhä muotoilu tekee määräyksestä käytännössä suosituksen, joka ei viime kädessä velvoita rakennuttajaa.

Kaavaselostuksessa, sivulla 34 luvussa 5.4. "Kaavan vaikutukset" vaikutusten arviointi jää monimutkaiseen ja vaikutuksiltaan merkittävään kokonaisuuteen nähden liian pintapuoliseksi.  Päätöksen tueksi tarvitaan perusteellinen selvitys nyt esitetyn kaavaehdotuksen vaikutuksista yhdyskuntarakenteeseen, ympäristöön, maisemaan, terveyteen, turvallisuuteen, sosiaalisiin oloihin ja muihin merkittäviin vaikutuksiin. Lisäksi päätöksenteon tukena on välttämätöntä olla riittävä määrä laadukkaita havainnekuvia, joiden avulla voidaan paremmin arvioida sitä kuinka tontille suunniteltu suuri rakennusmassa pystyisi todella toteuttamaan kaavassa määrättyä arvokasta tapaa rakentaa turmelematta suojelurakennuksen arkkitehtonista arvoa.

Nykyisessä ehdotuksessa tontilla AK-1 pelastusteiden riittävyys jätetään kaavassa sovittavaksi myöhemmin. Kun kyseessä on tiivis keskustatontti, pelastusteiden riittävyys tulisi olla tutkittu ja selvitetty perusteellisesti jo kaavavaiheessa. Kaavamääräykset sallivat rakentaa pihalle polkupyörä- ja jätekatoksia rakennusoikeutta ylittäen, mutta jääkö kaavassa tosiasiallisesti riittävästi tilaa näille kaikille? AK-1  tontilla kaavan lähtökohdaksi on valmistelussa otettava tontin puutalojen suojelu.

 

Kh § 181

Kaupunginsihteeri Satu Lehto 14.4.2014:

Nähtävillä olleesta ehdotuksesta jätettiin kolme muistutusta, joiden mukaan kaikki korttelin puutalot tulisi suojella. Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta on 25.2.2014 § 68 päättänyt, että muistutukset eivät anna aihetta ehdotuksen muuttamiseen. Muistutuksiin annetut vastineet ovat luettavissa vuorovaikutusraportista. Asemakaavaehdotukseen on tehty kaksi vähäistä tarkennusta, jotka eivät edellytä kaavan asettamista uudelleen nähtäville.

Asemakaavanmuutokseen liittyvä maankäyttösopimus on allekirjoitettu 14.4.2014.

Liite 1Selostus "Turunmaan sairaala"

Liite 2Kartta " Turunmaan sairaala"

Liite 3Tilastolomake "Turunmaan sairaala"

Liite 4Vuorovaikutusraportti

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä 11.9.2013 päivätyn, 19.11.2013 ja 5.2.2014 muutetun asemakaavanmuutosehdotuksen ”Turunmaan sairaala”.

PäätösAsia pantiin pöydälle Raaskan Rinteen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Von Frenckell-Ramberg ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Kh § 186

Pöydältä 22.4.2013 § 181

PäätösAsia pantiin pöydälle Massisen Pietarin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Von Frenckell-Ramberg ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Kh § 204

Pöydältä 5.5.2014 § 186

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Anderssonin seuraavansisältöinen palautusehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa:

”Palautetaan asemakaavanmuutosehdotus "Turunmaan sairaala" valmisteluun korttelialueen AK-1 suhteen. AK-1 korttelialueelle suunnitellun asuinkerrostalon massa tulee kaavassa määritellä nykyistä pienemmäksi siten, että uudisrakennus soveltuu ympäristöön heikentämättä suojeltujen rakennusten kaupunkikuvallista arvoa ja asuinympäristön viihtyisyyttä.”

Von Frenckell-Ramberg ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Kv § 67

Liite 1Selostus "Turunmaan sairaala"

Liite 2Kartta " Turunmaan sairaala"

Liite 3Tilastolomake "Turunmaan sairaala"

Liite 4Vuorovaikutusraportti

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä 11.9.2013 päivätyn, 19.11.2013 ja 5.2.2014 muutetun asemakaavanmuutosehdotuksen ”Turunmaan sairaala”.

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian käsittely kokouksessa

Li Andersson Kärkkäisen kannattamana teki seuraavansisältöisen palautusehdotuksen:

”Palautetaan asemakaavanmuutosehdotus uudelleen valmisteltavaksi korttelialueen AK-1 suhteen. AK-1 korttelialueelle suunnitellun asuinkerrostalon massa tulee kaavassa määritellä nykyistä pienemmäksi siten, että uudisrakennus soveltuu ympäristöön heikentämättä suojeltujen rakennusten kaupunkikuvallista arvoa ja asuinympäristön viihtyisyyttä.”

Keskustelun keskeydyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Li Anderssonin palautusehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa koneäänestyksessä 59 valtuutettua kannatti asian käsittelyn jatkamista ja 7 valtuutettua kannatti Li Anderssonin palautusehdotusta, 1 tyhjä, joten asian käsittely jatkui.

Oksanen Yrttiahon kannattamana esitti asemakaavanmuutosehdotuksen hylkäämistä.

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Oksasen esitys asemakaavanmuutosehdotuksen hylkäämisestä tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa koneäänestyksessä 64 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 2 valtuutettua kannatti Oksasen ehdotusta, 1 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.

Liite 5Äänestyslistat

Jakelu

tiedArkkitehtitoimisto Sigge Oy
tiedKaskenkatu 15:n puutalojen tukiryhmä
aoKaskia Fab Koy ja Turunmaan sairaala,c/o Stiff. Eschnerska F
tiedMaanmittauslaitos
tiedMeidän Turku-Vårt Åbo ry
tiedTurun kulttuuriympäristöyhdistys Puu ja Talo ry
tiedVarsinais-Suomen ELY-keskus/Ympäristö ja luonnonvarat
tiedVarsinais-Suomen liitto
aoHeliander Arto
aoHeliander Kaarina
aoHeliander Veli-Pekka
tiedKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta
tiedKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tpvKiinteistötoimiala
tiedRakennuslautakunta
tiedVesiliikelaitoksen johtokunta
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, kaavoitusyksikkö
tpvKoskentaka Liisa
kuulVesterholm Teija


Liitteet:

Ksylk § 375
Liite 1:Selostus
Liite 2:Tilastolomake
Liite 3:Kartta
Liite 4:Vuorovaikutusraportti

Ksylk § 389
Liite 1:Selostus
Liite 2:Tilastolomake
Liite 3:Kartta
Liite 4:Vuorovaikutusraportti

Kh § 181
Liite 1:Selostus "Turunmaan sairaala"
Liite 2:Kartta "Turunmaan sairaala"
Liite 3:Tilastolomake "Turunmaan sairaala"
Liite 4:Vuorovaikutusraportti

Kv § 67
Liite 1:Selostus
Liite 2:Tilastolomake
Liite 3:Kartta
Liite 4:Vuorovaikutusraportti
Liite 5:Äänestyslistat 1-2