Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 177 | 22.04.2014 | 4 | |
Kaupunginvaltuusto | 51 | 28.04.2014 | 9 |
4977-2013 (011)
Asukkaiden hyvinvointiohjelma - ohjelmakauden 2010-2013 raportointi
Tiivistelmä:
Kaupunginvaltuusto hyväksyi Asukkaiden hyvinvointiohjelman 28.9.2009 § 206 osana Turku-sopimusta. Ohjelma jakautuu Lasten ja nuorten ohjelmaan, Työikäisten ohjelmaan sekä Senioriohjelmaan. Lisäksi kaupunginvaltuusto hyväksyi 10.5.2010 § 85 Asukkaiden hyvinvointiohjelman kaupunginvaltuustotasoiset seurantamittarit, joita täydennettiin kaupunginvaltuuston päätöksellä 19.12.2011 229 §. Ohjelmakauden 2010-2013 raportointi esitetään kaupunginvaltuustolle tiedoksi.
Kh § 177
Toimialajohtaja Minna Sartes 14.4.2014:
Kokonaisarvio ohjelman toteutumisesta
Asukkaiden hyvinvointiohjelman raportoinnissa tarkastellaan ohjelman täytäntöönpanoa, toimintaympäristöä ja seurantamittareita. Ohjelman toteutumisen kokonaisarviossa keskitytään kullekin ikäryhmälle asetettujen tavoitteiden toteutumiseen.
Ohjelmakauden seuranta ja arviointitiedot on koostettu aiempien vuosiraporttien pohjalta ja mittaritietoja on täydennetty vuotta 2013 koskevilla toimialakohtaisilla tiedoilla. Tilastollisesta viiveestä johtuen muutamat edellisten vuosien seurantatiedot ovat lisäksi täsmentyneet.
Hyvinvointiohjelman ohjausmekanismeja vahvistettiin ohjelmakaudella ja seuranta on ollut säännöllistä. Ohjelmaa jalkautettiin sopimusohjauksen kautta ja toimeenpanoa tuki hyvinvoinnin edistämisen johtoryhmä. Kulttuuritoimen, nuorisotoimen ja liikuntatoimen yhdistyminen vapaa-aikatoimialaksi vuoden 2013 alusta on vahvistanut hyvinvointia edistävän monialaisen perustoiminnan edellytyksiä.
Asukkaiden hyvinvoinnin kehittyminen on monin osin ollut ohjelmalle asetettujen tavoitteiden suuntaista ja merkittävä osa tavoitteista on saavutettu. Seurantatietojen pohjalta on edelleen havaittavissa myös vakavia kehittämistarpeita. Ohjelman toteutumiseen on vaikuttanut yleinen heikko taloustilanne sekä palvelutarpeen ja kysynnän kasvaminen. Asukkaiden hyvinvointiohjelman raportti kokonaisuudessaan sekä ohjelmakauden seurantamittarit ovat oheismateriaaleina 1 ja 2.
Lasten ja nuoret
Lasten ja nuorten ohjelmalle asetetut tavoitteet ovat:
- Turku tukee lasten ja nuorten kasvua ja vanhempien kasvatustehtävää ennalta ehkäisevillä toimenpiteillä ja riittävillä peruspalveluilla
- Lasten ja nuorten palvelut mahdollistavat tasaveroiset kasvuedellytykset
Valtaosa turkulaisista lapsista ja nuorista kasvaa ja kehittyy hyvin. Turussa on kuitenkin edelleen merkittäviä alueellisia eroja, jotka vaikuttavat lasten kasvuedellytyksiin. Hyvinvointitoimialalla lasten ja nuorten ehkäisevää toimintaa ei ole pystytty laajentamaan niin kuin ohjelmassa on tavoiteltu, mutta peruspalvelut pystytään järjestämään riittävällä tasolla. Vapaa-aikatoimialan nuorisopalveluissa perheiden taloudellisten tilanteiden heikkeneminen on huomioitu ja tarjotut palvelut ovat mahdollisimman edullisia tai maksuttomia tasaveroisten mahdollisuuksien turvaamiseksi. Vapaa-aikatoimialan liikunta- ja kulttuuripalveluissa on panostettu riittäviin ja hyviin peruspalveluihin sekä poikkihallinnolliseen ja monitoimijaiseen yhteistyöhön.
Lasten ja nuorten ohjelmalle asetettujen tavoitteiden toteutumista on edistetty mm. perheitä tukevassa Remontti-hankkeessa, jonka toiminnoista esimerkiksi pikkulapsiperheille tarkoitettu Torin kulma on vakiintunut. Nuorten osalta merkittävää monitoimijaista kehittämistyötä on tehty nuorisotakuun toteuttamisessa Turun seudulla sekä mm. nuorten asunnottomuutta vähentävässä TALK-hankkeessa. Osallistumismahdollisuuksia parantaa vuonna 2013 perustettu nuorisovaltuusto. Ennaltaehkäisevä virikkeellinen vapaa-aika (Eviva) -toimintaohjelma on ollut onnistunut keino luoda uusia poikkihallinnollisia toimintatapoja.
Työikäiset
Työikäisten ohjelmalle asetetut tavoitteet ovat:
- Työikäisen väestön hyvinvointia edistetään ehkäisevillä palveluilla ja estämällä hyvinvointipuutteiden kasautuminen
- Luodaan rakenteet hyvinvoinnin edistämiseksi ja terveyserojen kaventamiseksi
Ohjelman toteutumiseen on vaikuttanut yleinen heikko taloustilanne, jonka seurauksena palvelutarve ja kysyntä ovat osin kasvaneet. Heikko taloustilanne on yhteydessä myös koettuun hyvinvointiin. Hyvinvointitoimialalla talousarvio ei ole antanut mahdollisuuksia ehkäisevän toiminnan laajentamiseen aivan työikäisten ohjelmassa tavoiteltavalla tasolla. Toteutettujen ehkäisevien toimien kohderyhmänä ovat olleet mm. pitkäaikaistyöttömät ja maahanmuuttajat. Työttömyyden vähentämiseksi on käynnistetty Kuntakokeilu sekä toteutettu hyviä tuloksia saavuttanut Triangeli-hanke, joka on tukenut maahanmuuttajien sijoittumista avoimille työmarkkinoille. Päihde ja mielenterveyspalvelujen kehittämiseen on saatu rahoitusta Kaste-ohjelmasta.
Ohjelmakauden hyvin onnistunut panostus hyvinvoinnin edistämiseen oli Turun kulttuuripääkaupunkivuosi, jonka teemana korostui ”Kulttuuri tekee hyvää”. Paikalliset mahdollisuudet tuottaa hyvinvointivaikutuksia ovat hyvin suuret. Työikäisten osalta kirjaston lukusalit ja lukupiirit ovat esimerkkejä matalankynnyksen ennaltaehkäisevästä työstä. Turun liikuntapalveluissa on runsas palveluvalikoima inaktiivisille kuntalaisille, joiden tavoittamisessa yhteistyö toimialojen kesken on oleellista. Vapaa-aikatoimialan osalta työikäisten ohjelman edistämisessä merkittävässä roolissa on ollut Eviva-toimintaohjelma.
Seniorit
Senioriohjelmalle asetetut tavoitteet ovat:
- Turkulaiset ikäihmiset ovat aktiivisia ja omatoimisia kansalaisia, jotka yhä useammin asuvat kotona turvallisesti ja esteettömästi
- Palvelurakennemuutos turvaa turkulaisten ikäihmisten tarpeenmukaiset ja laadukkaat palvelut ja niiden saatavuuden asukkaiden ikääntyessä
Ikäihmisten palvelurakennemuutos hyvinvointitoimialalla on edennyt tavoiteltuun suuntaan. Kehittämistyössä on painotettu ikäihmisten aktiivista elämää ja toimintakykyä turvaavia avopalveluja eri toimijoiden yhteistyönä. Mm. järjestöjen ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa on panostettu esimerkiksi yksinäisyyden ehkäisemiseen. Kaiken kaikkiaan palveluohjauksen ja neuvonnan merkitys on kasvanut ikäihmisten määrän kasvaessa ja toimintakyvyn vahvistuessa.
Sekä perustoiminnan että hankkeiden kautta on tuotu kulttuuri- ja liikuntapalveluja vanhusten pariin. Poikkihallinnollisen yhteistyön keinoin on kehitetty palvelupolkuja ja lisätty aktiivista toimintaa vapaa-aikatoimialan ja hyvinvointitoimialan sektoreilla. Esimerkiksi edullisia liikuntapalveluja tarjoavalla seniorikortilla on ollut kasvavat käyttäjämäärät ja kulttuuripalveluja on järjestetty laitoksissa oleville vanhuksille.
Oheismateriaali 1Asukkaiden hyvinvointiohjelman raportti – ohjelmakausi 2010 - 2013
Oheismateriaali 2Ohjelmakauden 2010 - 2013 seurantamittarit
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää merkitä asukkaiden hyvinvointiohjelman ohjelmaraportoinnin 2010-2013 tiedoksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kv § 51
Oheismateriaali 1Asukkaiden hyvinvointiohjelman raportti – ohjelmakausi 2010 - 2013
Oheismateriaali 2Ohjelmakauden 2010 - 2013 seurantamittarit
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää merkitä asukkaiden hyvinvointiohjelman ohjelmaraportoinnin 2010-2013 tiedoksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedHyvinvointitoimiala
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, ruotsinkielinen jaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto
tiedKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta
tiedKeskusvaalilautakunta
tiedKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tiedKiinteistötoimiala
tiedKonsernihallinto
tiedKulttuurilautakunta
tiedLiikuntalautakunta
tiedNuorisolautakunta
tiedRakennuslautakunta
tiedRevisiotoimisto
tiedSivistystoimiala
tiedSosiaali- ja terveyslautakunnan yksilöjaosto
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tiedTarkastuslautakunta 2013-2016
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tiedTurun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta
tiedVapaa-aikatoimiala
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta
tiedVesiliikelaitoksen johtokunta
tiedYmpäristötoimiala