Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus37716.09.20133
Kaupunginvaltuusto17623.09.20134

4215-2013 (041, 101)

Vuoden 2013 talouden 2. osavuosikatsaus

Tiivistelmä:

Toisen talousennusteen mukaan tilikauden 2013 alijäämäksi tulee 10,7 milj. euroa. Tulosennusteen paranemisesta huolimatta tilikauden tulos tulee ennusteen mukaan kuitenkin olemaan talousarviota heikompi. Hyvinvointitoimialan nettomenojen ylitysennuste on kasvanut 1,0 milj. eurolla ensimmäisestä ennusteesta. Sivistystoimialan nettomenojen ylitysennuste on pienentynyt 2,0 milj. eurolla, mutta talousarvio ylittyisi vielä 4,0 milj. eurolla. Verotulojen ennustettu ylitys ei kata hyvinvointitoimialan ja sivistystoimialan ylityksiä.

Kh § 377

Johtaja Jukka Laiho ja laskentapäällikkö Seija Liinoja, talouden ja rahoituksen vastuualue 12.9.2013:

 

Osavuosikatsaus 2/2013 sisältää toiminnan ja talouden seurantatietoja 1.1.–31.7.2013 ja tilinpäätösennusteen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta.

 

Tulosennuste

 

Tilikauden alijäämä on toisen talousennusteen mukaan 10,7 milj. euroa.

 

Tulosennuste on parantunut toukokuussa annetusta ennusteesta, jolloin ennustettiin alijäämää 34,6 milj. euroa. Keskeisin tulosta parantava tekijä on verotulojen kehitys. Verotuloja ennustetaan nyt kertyvän 14,5 milj. euroa edellistä ennustetta enemmän. Tästä noin puolet on arvioitu kertaluonteiksi jäännösverojen tilitysten aikaistamisesta johtuvaksi verotuloksi. Toinen puoli on kuntaryhmän jako-osuuden muutoksesta aiheutuvaa verotulojen kasvua, mutta epävarmaa on lisätulon kohdistuminen kuntien välillä lopullisessa verotuksessa. Nettomenoja saataneen supistettua 6,6 milj. euroa edellisestä ennusteesta.

 

Alijäämä tulee ennusteen mukaan olemaan 5,4 milj. euroa suurempi kuin kaupunginvaltuuston hyväksymässä talousarviossa 2013 sallitaan. Keskeiset syyt poikkeamille ovat hyvinvointitoimialan ja sivistystoimialan nettomenojen ylityksissä.

 

Mikäli talous toteutuu ennusteen mukaan, olisivat nettotoimintakulut (toimintakate) 5,6 prosenttia suuremmat kuin tilinpäätöksessä 2012. Toimintakulujen kasvun taustalla ovat lastensuojelun ostopalvelujen ja erikoissairaanhoidon ostopalvelujen kasvu. Heikko työllisyystilanne kasvattaa työmarkkinatuen kuntaosuuksia viime vuoteen verrattuna. Hyvinvointitoimialan toimintakulut kasvaisivat 6,7 prosenttia ja nettotoimintakulut 7,6 prosenttia talousennusteen toteutuessa. Sivistystoimialan nettotoimintakulujen kasvuennuste on 2,6 prosenttia.

 

Ennusteen satunnaisiin tuottoihin sisältyy vuoden 2013 alusta yhtiöitetyn satamaliikelaitoksen liiketoiminnan kaupasta kertyvät myyntivoitot.

 

Tilikauden tulos on ennusteen mukaan 12,3 milj. euroa alijäämäinen. Tulos ennen satunnaisia eriä olisi 40,8 milj. euroa alijäämäinen.

 

Varausten ja rahastojen muutosten jälkeen tilikauden alijäämäennuste on 10,7 milj. euroa, joka vastaa vajaa puolta veroprosenttia.

 

Alijäämä ennen satunnaisia eriä on ennusteen mukaan 39,2 milj. euroa.

 

Investoinnit ja omaisuuden luovutukset

 

Talousennusteen mukaan kaupunki investoi vuonna 2013 yhteensä 130,3 milj. eurolla. Kiinteistöliikelaitos on ensimmäisen ennusteen jälkeen tarkistanut vuoden 2013 investointiohjelmansa ja karsinut tai siirtänyt investointikohteita 8,5 milj. euron arvosta. Nyt tehdyn ennusteen mukaan talousarvion investointimenot alittuisivat 3,2 milj. euroa. Omaisuuden luovutustuloja toteutuu ennusteen mukaan 73,8 milj. euroa. Omaisuuden luovutustulot alittuvat 33,2 milj. euroa. Kiinteistöliikelaitos ennustaa, että sille annettu myyntitavoite ei toteudu kokonaisuudessaan ja tavoitteesta jäädään 4,7 milj. euroa. Luovutustulojen alituksesta 28,5 milj. euroa selittyy satamaliikelaitoksen liiketoimintakaupan poikkeavasta käsittelystä talousarviossa ja tilinpäätöksessä. Tulorahoituksen korjauserä alittuu vastaavasti. Satamaliikelaitoksen liiketoiminnan kauppa on toteutunut päätösten mukaisena.

 

Rahoitus

 

Tilikauden 2013 varsinaisen toiminnan tulorahoitus tulee nyt tehdyn ennusteen mukaan parantumaan noin 22,1 milj. euroa verrattuna ensimmäiseen talousennusteeseen. Tulorahoitus toteutuisi 14,6 milj. euroa positiivisena.

 

Investointeja toteutetaan ennusteen mukaan 130,3 milj. eurolla. Omaisuuden luovutustuloja toteutunee 73,8 milj. euroa.

 

Toiminnan ja investointien nettokassavirta aiheuttaa tilinpäätösennusteen mukaan 14,4 milj. euron lainarahoitustarpeen.

 

Pitkäaikaisia antolainoja myönnetään vuoden aikana 89,8 milj. euroa. Antolainaus toteutuu budjetoidusti. Antolainaukseen sisältyy Turun Satama Oy:lle satamaliiketoiminnan hankinnan rahoitusta varten myönnetty 58,9 milj. euron laina. Liiketoiminnan myynnistä saadut tulot sisältyvät satunnaisiin tuloihin ja omaisuuden luovutustuloihin, joten järjestelyllä ei ollut kassavaikutusta.

 

Ennusteessa kaupungin lainakannan kasvuksi on merkitty talousarvion mukaisesti 90,0 milj. euroa.

 

Tilinpäätösennusteen mukaan maksuvalmius heikkenee noin 3,4 milj. euroa.

 

Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen:

 

Kaupunginvaltuuston toimielimille asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisennusteet esitetään toimielimittäin Osavuosikatsauksen 1.1.–31.7.2013 – raportin kohdassa Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen. Edellä mainitussa kohdassa annetaan selvityksen myös kaupunginvaltuuston tekstikirjausten toimeenpanosta. Edellä mainittuun kohtaan sisältyvät myös kaupunkikonsernin strategisille yhteisöille asetettujen tavoitteiden toteutumisennusteet. Toimialajohtajan tai muun tilivelvollisen viranhaltijan arvio toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta sisältyy kunkin toimielimen raporttiin.

 

Seuraavassa esitetään talous- ja rahoitusvastuualueen yhteenvedot toimielinten toiminnan ja talouden toteutumisennusteista sekä toimialajohtajien ja liikelaitosjohtajien selvitykset ennusteen johdosta. Yhteenvedot on koottu uuden toimialajaon mukaisesti.

 

Kaupunginhallituksen ja konsernihallinto:

 

Kaupunginhallituksen toimintatuotot tulevat ennusteen mukaan alittumaan noin 0,9 milj. euroa

 

Kaupunginhallituksen toimintakulut alittuvat ennusteen mukaan noin 6,6 milj. euroa. Alitukseen vaikuttaa mm. ammattikorkeakoulun Kampus-hankkeen suunnittelu- ja hankintamenettelyn toteutuminen toisella tavalla kuin talousarvion laadintavaiheessa arvioitiin. Vuodelle 2013 Kampus – hankkeeseen varatuista suunnittelurahoista säästyisi 1,8 milj. euroa. Kaupungin yhteisiin tietojärjestelmien kehittämishankkeisiin varatuista määrärahoista ennustetaan säästyvän tänä vuonna noin 0,9 milj. euroa osittain hankkeiden viivästymisen johdosta (esim. SAP HR, sähköinen asiointi- ja hallintopalvelun kehittämishanke). Kaupunginhallituksen projektit ja hankkeet – määrärahoissa on lisäksi varaukset EViVa – hankkeelle ja kuntakokeilu – hankkeelle. Näiden toimintamenot tulevat toteutumaan muilla toimialoilla ja määrärahasiirtoja toimialoille ei ole vielä tehty. Edellä mainittu näkyy yhteensä 1,0 milj. euron säästönä kaupunginhallituksen ennusteessa. Kaupunginhallituksen Eläkevaraukset – määräraha ylittynee 0,9 milj. eurolla. Ylitys aiheutuu satamaliikelaitokselta kaupungin vastuulle jääneistä eläkemenoperusteista KuEL-maksuista, joita ei talousarvion laadintavaiheessa ollut tiedossa. Muiden kustannuspaikkojen säästöt kattavat em. ylityksen.

 

Valmistus omaan käyttöön – erä alittuu 2,7 milj. euroa johtuen omana työnä toteutettavien hankkeiden siirtymisestä tai kustannussäästöistä. Toimintakulut oikaistuna Valmistus omaan käyttöön – erällä alittuu 3,9 milj. euroa. Kaupunginhallituksen nettomenot alittuvat 3,0 milj. eurolla.

 

Kaupunginhallituksen omarahoitusosuudet alittuvat ennusteessa 0,8 milj. euroa. Kiinteistöliikelaitokselle omaisuuden ylläpidosta maksettavan omarahoitusosuuden toteutumisennuste on laadittu kaupunginhallituksen ja kiinteistöliikelaitoksen palvelusopimuksessa sovitun palvelumaksun suuruisena. Palvelusopimuksessa sovittu maksu alittaa talousarvion n. 0,8 milj. euroa. Kiinteistöliikelaitoksen tuotoissa, joten po. menokohdan alituksella ei ole vaikutusta kaupungin tulokseen.

 

Hyvinvointitoimiala:

 

Toiminnallisista tavoitteista ei ennusteen mukaan toteutuisi lastensuojelun asiakkaana olevien alle 18-vuotiaiden osuuden pieneneminen, lastensuojelun sijaishuollossa perhehoidossa olevien osuuden kasvaminen, toimeentulotukea saavien nuorten lukumäärän ja osuuden laskeminen ja omaishoidon tukea saavien 75 vuotta täyttäneiden määrän kasvattaminen.

 

Sosiaali- ja terveyslautakunnan toimintamenojen ennuste on 669,6 milj. euroa. Ylitys talousarvioon verrattuna tulisi olemaan 17,4 milj. euroa. Toimintatuottoja kertyy ennusteen mukaan 76,5 milj. euroa, joka alittaisi talousarvion 1,1 milj. eurolla. Nettomenojen ennuste on yhteensä 593,1 milj. euroa. Nettomenoja ennustetaan syntyvän 18, 6 milj. euroa enemmän kuin talousarvioon on merkitty. Ensimmäisessä talousennusteessa nettomenojen ylitykseksi ennustettiin 17,6 milj. euroa, joten ylistysennuste on kasvanut 1,0 milj. eurolla.

 

Vanhusväestön ikääntymisen aiheuttaman palvelutarpeen kasvun ja lastensuojelun ostopalvelujen kasvun lisäksi hyvinvointitoimialan kipupisteitä ovat erikoissairaanhoidon kustannukset sekä työmarkkinatuen kuntaosuuden kasvu kasvaneen työttömyyden takia.

 

Hyvinvointitoimiala on laatinut työmarkkinatuen kuntaosuusasiakkuuksia koskevan selvityksen ja sitä koskevien toimenpiteiden nykytilanteen kesäkuussa 2013. Selvityksen mukaan työmarkkinatuen kuntaosuuslistalla on ollut alkuvuodesta kuukausittain noin 2700 henkilöä. Tammi-toukokuun 2013 tilanteen perusteella näyttää siltä, että työmarkkinatuen kustannukset tulevat olemaan noin 12,6 milj. euroa kun talousarvioon on alun perin varattu 9,9 milj. euroa. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.6.2013 § 138 (Dnro 11379–2012) käsitellyt selvityksen ja lähettänyt sen kaupunginhallitukselle tiedoksi. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.6.2013 § 139 päättänyt hyväksyä hyvinvointitoimialan suunnitelman palkkatukityöllistämiseen varattujen määrärahojen kohdentamista 170 000 euron osalta pitkäaikaistyöttömien edelleen sijoittamiseen alueen yrityksiin työllistämistoimenpiteiden vauhdittamiseksi. Lautakunnan päätös on lähetetty tiedoksi kaupunginhallitukselle vuoden 2013 työllisyysmäärärahojen käyttösuunnitelman täsmennyksenä. Edellä mainitut selvitykset annetaan kaupunginhallituksen tiedoksi toisen osavuosikatsauksen yhteydessä (oheismateriaalit 2 ja 3).

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.6.2013 § 149 käsitellyt hyvinvointitoimialan suunnitelman talouden sopeuttamiseksi. Hyvinvointitoimialan suunnitelma talouden sopeuttamiseksi oli valmisteltu siten, että se pitää sisällään kaupunginhallituksen edellyttämät toimenpiteet sijaisten käytön vähentämiseksi sekä materiaali- ja palveluostojen vähentämiseksi. Valmisteltu suunnitelma pitää sisällään kaiken kaikkiaan 28 toimenpidettä, joiden kustannusvaikutus toteutuessaan olisi vuoden 2013 kaupunginhallituksen 21.5.2013 § 247 käsittelemään talousennusteeseen nähden – 9,0 milj. euroa.

 

Hyvinvointitoimialan johto on esityksessään 3.9.2013 sosiaali- ja terveyslautakunnalle selvittänyt, että keväällä aloitettujen sopeuttamistoimenpiteiden ja vakauttamisohjelmassa olevien tavoitteiden vaikutuksia näkyy jo nyt käsittelyssä olevassa ennusteessa, mutta euromääräisten tavoitteiden saavuttamista on vaikeuttanut ennalta arvaamattomat lisäkustannukset. Lautakunnalle tehdyn esityksen mukaan hyvinvointitoimialan talousarvion ylitystä ei voida kattaa omin toimenpitein v. 2013 aikana ja toimialan toiminnan turvaamiseksi ja kaupunkia velvoittavien maksujen suorittamiseksi tarvitaan lisämäärärahaa yhteensä 17.4 milj. euroa. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kokouksessaan 3.9.2013 palauttaa asian.

 

Hyvinvointitoimialan johtaja Riitta Liuksa:

 

Taloudellisten tavoitteiden osalta hyvinvointitoimiala ei ole kaikilta osin saavuttanut tavoitettaan. Talousarvion laadinnan yhteydessä tavoiteltiin tuotantotasoa, joka vastaisi pääosin vuoden 2012 toteutumaa, mutta on osoittautunut että vuoden 2013 määrärahat eivät tule riittämään. Suunnitellut rakennemuutos- ja kehittämishankkeet ovat riittämättömiä kattamaan mm. lastensuojelun kasvaneesta tarpeesta aiheutuneita menoja. Lisäksi työmarkkinatuen kuntaosuus on kasvanut vuodesta 2012 ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Turun maksuosuuden ja sairaanhoitopiirin varaaman kuntatuoton ero oli jo lähtökohtaisesti 5,0 milj. euroa. Edelliseen ennusteeseen nähden säästötoimenpiteet näyttävät toteutuneen ainakin osittain. Kokonaispoikkeama netosta on nyt noin 18,5 milj. euroa, kun se oli edellisellä raportointikaudella noin 19,5 milj. euroa. Kehityksessä on otettava huomioon se, että kesän aikana lastensuojelun menot ovat kasvaneet noin 0,7 milj. euroa ja sairaanhoitopiirin poikkeama noin 1,4 milj. euroa. Säästöjen arvioitu vaikutus on siten noin 3,1 euroa edelliseen ennusteeseen nähden. Talousarvion poikkeamat ovat pääosin ostopalveluissa ja avustuksissa yksityisille. Lisäksi toimintatuotot näyttävät jäävän jonkin verran alle budjetoidun erityisesti vanhustenhuollossa.

 

Sivistystoimiala:

 

Sitoviksi asetetut toiminnalliset tavoitteet saavutetaan.

 

Sivistystoimialan nyt antama toimintamenojen ennuste on 304,8 milj. euroa. Toimintamenojen ylitys talousarvioon verrattuna nyt tehdyssä ennusteessa on 6,1 milj. euroa. Toimintatuottoja kertyy ennusteen mukaan 28,1 milj. euroa, joka ylittäisi talousarvion 2,0 milj. eurolla. Ensimmäisessä talousennusteessa nettomenojen ylitykseksi ennustettiin 6,1 milj. euroa, joten ylistysennuste on pienentynyt 2,1 milj. eurolla. Nettokäyttömenojen ylitys nyt annetussa ennusteessa on 4,0 milj. euroa. Kasvatus- ja opetuslautakunnan päätös säästösuunnitelman toteuttamisesta ja lisäsäästöjen tekemisestä talousarviossa pysymiseksi ei vielä näy viimeisimmässä ennusteessa.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta on päättänyt 14.8.2013 § 134, että kasvatus- ja opetuslautakunnan 12.6.2013 tekemiä säästöpäätöksiä jatketaan ja tulosalueita velvoitetaan tekemään lisäsäästöjä talousarviossa pysymiseksi ja mikäli säästöt muuttavat strategisia ja operatiivisia sopimuksia, tulee ne saattaa viipymättä lautakunnan käsittelyyn.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunnan päätös säästösuunnitelman toteuttamisesta ja lisäsäästöjen tekemisestä talousarviossa pysymiseksi ei vielä näy viimeisimmässä ennusteessa.

 

Sivistystoimialan johtaja Timo Jalonen:

 

Kasvatus- ja opetuslautakunnan vastuualueella eli sivistystoimialalla toiminnalliset tavoitteet ovat toteutuneet varsin hyvin. Yleissivistävän koulutuksen palveluverkossa on tapahtunut muutoksia 1.8.2013 lukien aiempien päätösten perusteella. Ammatillisen koulutuksen ja varhaiskasvatuksen kysyntä on kasvanut, joka näkyy siinä, että taloudelliset tavoitteet eivät ole täysin toteutumassa. Talousarvion tulot ja menot ovat ylittymässä. Tämä näkyy siinä, että netto ylittyy noin 4 miljoonaa euroa. Konsernin kannalta osa ylityksestä kompensoituu valtionosuuksien kasvuna, koska ammatillisen koulutuksen valtionosuusjärjestelmä on suoritusperusteinen. Lautakunta ja toimialajohtaja ovat 14.8 2013 korostaneet, että tulosalueiden tulee kaikin tavoin noudattaa kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvion jakoa tulosalueille eikä talousarvion ylittäminen ole hyväksyttävää. Mikäli tiukka taloudenpito edellyttää strategisten tai operatiivisten sopimusten muuttamista, tulee asia saattaa viipymättä lautakunnan käsittelyyn.

 

Vapaa-aikatoimiala:

 

Sitoviksi asetetut toiminnalliset tavoitteet saavutetaan.

 

Vapaa-aikatoimialan käyttötalousosan toimintatuottojen tilinpäätösennuste on yhteensä 10,8 milj. euroa. Toimintakulujen tilinpäätösennuste on yhteensä 72,6 milj. euroa. Nettomenojen ennuste 61,8 milj. euroa, mikä on lähes budjetin mukainen.

 

Kulttuurilautakunnan toimintatuotot ylittyvät ennusteen mukaan 0,8 milj. euroa ja toimintakulut 0,5 milj. euroa. Nettomenot ylittyvät 0,3 milj. eurolla. Nettositovia yksikköjä ovat Kaupunginorkesteri ja konserttitalo, Kaupunginteatteri ja Museopalvelut. Nettositovista yksiköistä kaupunginteatteri ja museokeskus ennustavat talouden toteutuvan talousarvion mukaisesti. Kaupunginteatterin talousennuste pitää sisällään kaupunginvaltuuston 17.6.2013 § 151 päättämän 120.300 euron säästötavoitteen. Kaupunginorkesteri ennustaa 0,3 milj. euron säästöä nettomenoihin

 

Liikuntalautakunnan nettomenot toteutuvat lähes budjetoidusti. Toimintatulojen ennustetaan alittuvan 0,2 milj. euroa. Alitus tulee katetuksi toimintamenojen säästöillä. Toimintatulojen vajaus johtuu Impivaaran uimahallin takuukorjausseisokin aikana saamatta jääneistä tuloista. Liikuntalautakunnan ennuste sisältää investointimenojen 0,03 milj. euron ylityksen. Lautakunta on 21.5.2013 § 71 esittänyt vuoden 2013 investointimäärärahan korottamista 31.044 eurolla. Kaupunginvaltuuston vahvistaman vuoden 2013 talousarvion ja vuosien 2013–2016 taloussuunnitelmaan tehdyn kirjauksen mukaan liikuntalautakunnan investointimäärärahaa korotetaan vuoden 2012 tilinpäätöksen osoittamalla liikuntalautakunnalta säästyneellä investointimäärärahalla. Vuoden 2012 investointimäärärahojen säästö oli 131.044 euroa. Investointimäärärahan korotus tarvitaan Impivaaran uimahallin tulospalvelujärjestelmän hankinnan loppurahoitukseen. Liikuntapalvelut – palvelualue on arvioinut määrärahatarpeeksi runsaat 31.000 euroa, joten viime vuodelta säästyvää summaa ei kokonaisuudessaan tarvita.

 

Nuorisolautakunnan toimintamenot ja toimintatulot ylittyvät kummatkin 0,1 milj. euroa.

 

Vapaa-aikatoimialan johtaja Minna Sartes:

 

Kulttuurilautakunnan toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen on edennyt suunnitelmien mukaisesti. Työvoiman käytön ylittyminen tavoiteluvusta johtuu kaupunginteatterin musikaaleihin palkatusta kausiluonteisesta henkilökunnasta.

 

Liikuntalautakunnan nettotalousarvio toteutuu annetun määrärahan mukaisesti. Tulot ja menot alittuvat uimahallin takuukorjauksen takia molemmat noin 250.000 €. Toiminta talousarviovuoden aikana on ollut suunnitelman mukaista. Aurinkoisen kesäkauden ansiosta kesäuimaloiden kävijämäärät ja tulot nousevat selvästi yli budjetoidun. Impivaaran uimahallin takuukorjaus on päättynyt ja halli avataan yleisölle syyskuun alussa.

 

Nuorisolautakunnan talous ja toiminta toteutuvat suunnitelmien mukaisti. Henkilöstökulujen ennustettu vähäinen poikkeama johtuu talousarviota suuremmasta ulkopuolisesta rahoituksesta, jota saadaan kohdentaa myös henkilöstökuluihin. Investointeja varten ei myönnetty useasta aiemmasta vuodesta poiketen lainkaan valtionosuutta. Investointeihin käytetään siten ainoastaan nuorisopalveluiden netto-osuutta varten varattu määräraha (72.000 euroa), ei talousarvionmukaisia kokonaisinvestointikuluja (120.000 euroa). Työpajatoiminnan palveluiden käyttäjien määrä arvioitiin TA 2013 valmistelussa liian alhaiseksi. Syyskuussa 2012 aloittaneiden metallipajan sekä ns. seinättömän pajan palveluiden käyttäjien määrä oli vaikea arvioida. Tavoite vuodelle 2014 korjataan talousarvion valmistelun yhteydessä.

 

Kiinteistötoimiala:

 

Kiinteistötoimialalla toimivan sitovat tulostavoitteet (liikeylijäämä + poistot sekä korvaus peruspääomasta) toteutuvat ennusteen mukaan budjetoitua paremmin. Liikeylijäämä + poistot – tavoite on ennusteen mukaan noin 81,9 milj. euroa, mikä 1,6 milj. euroa budjetoitua parempi. Myyntivoitot eivät toteutune budjetoidun mukaisena, mutta maankäyttösopimuskorvauksia odotetaan saatavan arvioitua enemmän.

 

Kiinteistöliikelaitoksen investoinnit tulevat ennusteen mukaan olemaan 79,3 milj. euroa. Kiinteistöliikelaitos on tarkistanut ensimmäisen talousennusteen antamisen jälkeen vuoden 2013 investointiohjelman siten, että vuodelle 2013 suunniteltu euromääräinen investointitaso ei ylity. Tarkistettu investointiohjelma käsiteltiin kaupunginhallituksen kokouksessa 10.6.2013 § 292.

 

Liikelaitosjohtaja Jouko Turto:

 

Toiminta etenee suunnitellun mukaisesti, mutta myyntitavoite ei toteutune.

 

Ympäristötoimiala:

 

Ympäristötoimialan käyttötalousosan toimintatuottojen tilinpäätösennuste on yhteensä 27,5 milj. euroa. Toimintamenojen tilinpäätösennuste on yhteensä 52,8 milj. euroa.

 

Ympäristötoimialan toimialajohtaja Markku Toivonen:

 

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan talous toteutuu talousarvion puitteissa, poikkeamia ei ole tiedossa. Kaavoitusohjelmassa esitetyt tuotannolliset tavoitteet toteutuvat pääosin. Osin valmistuu asemakaavoja ohjelmoinnin ulkopuolelta, kuten valitusten jälkeen kumoutuneet Kauppatorin ja Torinkulman asemakaavat. Skanssin asemakaavoitus on hidastunut erillisselvitysten johdosta esimerkiksi ennakoitua huonomman maaperän johdosta. Useimmissa kaavoissa joudutaan laatimaan lisäselvityksiä. Natura – selvityksiä ja vaikutusten arviointeja laaditaan Lentokentän ympäristössä ja Hirvensalossa, turvallisuusselvityksiä Ratapihan ympäristössä.

 

Tällä hetkellä näyttää siltä, että joukkoliikenne saavuttaa kaikki sille asetetut toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Rakennuslautakunnan ja Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunnan toiminta ja talous toteutuvat talousarvion mukaan.

 

Ammattikorkeakoulun hallitus:

 

Sitoviksi asetetut toiminnalliset tavoitteet saavutetaan pääosin.

 

Turun Ammattikorkeakoulun vuoden 2013 nettomenoiksi ennustetaan 60,2 milj. euroa. Turun ammattikorkeakoulun hallitus ennustaa nyt nettomenojen alittuvan 2,0 milj. eurolla.

 

 

Rehtori Juha Kettunen:

 

Kaupunginvaltuustoon nähden sitoviksi on ammattikorkeakoulun perustehtäviä kuvaavista mittareista sellaiset, joilla on suuri painoarvo ammattikorkeakoulujen uudessa rahoitusmallissa vuodesta 2014 lukien. Vuoden 2013 tulokset vaikuttavat ammattikorkeakoulun valtionosuuteen vuosina 2015–2017. Suurin painoarvo on ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden määrällä (46 % kokonaisrahoituksesta), jonka arvioidaan ylittävän asetetun tavoitteen. Myös ylempien ammattikorkeakoulututkintojen tavoitteen (painoarvo 4 %) arvioidaan ylittyvän.

 

Opintojen läpäisyä kuvaava rahoitusperuste (painoarvo 24 % kokonaisrahoituksesta) on vähintään 55 opintopistettä (op) vuodessa suorittaneiden opiskelijoiden lukumäärä, jonka suhteen Turun AMK oli vuonna 2012 kolmanneksi paras ammattikorkeakoulu. Valtuuston nähden sitova mittari on 55 op suorittaneiden osuus päätoimista opiskelijoista. Tämän mittarin suhteen tullaan pääsemään lähelle tavoitetta.

Ammattikorkeakoulun tulojen ennakoidaan ylittyvän budjetoituun nähden 9 % eli runsaat 1 milj. euroa. Toimintamenojen arvioidaan alittuvan vajaan 1 milj. euroa. Kokonaisuutena ammattikorkeakoulun nettomenojen arvioidaan alittuvan 2 milj. euroa, mikä on Turun Ammattikorkeakoulu Oy:n asettama säästötavoite vuodelle 2013.

 

Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta

 

Sitoviksi asetetut toiminnalliset tavoitteet saavutetaan pääosin.

 

Aluepelastuslautakunnan taloudelliset tavoitteet toteutuvat lähes budjetoidusti. Nettotulot ovat 1,6 milj. euroa ja sillä rahoitetaan vuoden 2013 nettoinvestoinnit.

 

Pelastusjohtaja Jari Sainio:

 

Toiminta toteutuu palvelutasopäätöksen mukaisesti ja talous toteutuu budjetin mukaan.

 

Vesiliikelaitos:

 

Vesiliikelaitoksen sitovat tulostavoitteet (liikeylijäämä + poistot sekä korvaus peruspääomasta) saavutetaan ennusteen mukaan. Liikeylijäämä + poistot on ennusteen mukaan 11,3 milj. euroa.

 

Investointibudjetin ennustetaan alittuvan 1,2 milj. euroa.

 

Liikelaitosjohtaja Irina Nordman:

 

Seutuyhtiön perustamisen aikataulua on muutettu tavoitteen asettamisen jälkeen. Hanke etenee uuden aikataulun mukaisesti. Uudisinvestoinneissa kaksi yhteiskilpailutushanketta on viivästynyt, minkä vuoksi uudisinvestoinnit eivät toteudu aivan suunnitellusti.

 

Konserniyhteisöjen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen:

 

Strategisten yhteisöjen toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet toteutuvat yhteisöjen antamien ennusteiden mukaan pääosin. Merkittäviä poikkeamia ei ole ennustettu. Strategisten yhteisöjen tuloskortit ja toimitusjohtajien selvitykset ja kommentit sisältyvät Osavuosikatsaus 1.1.–31.7.2013 – raportin kohtaan Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen.

 

Talouden ja rahoituksen vastuualue lähettää vuoden 2013 toisen osavuosikatsauksen kaupunginhallitukselle käsiteltäväksi.

Liite 1Osavuosikatsaus 2/2013 (sähköinen julkaisu)

Talouden vastuualue lähettää vuoden 2013 toisen osavuosikatsauksen kaupunginhallitukselle käsiteltäväksi.

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell 12.9.2013:

Vuosikate on toisen talousennusteen mukaan positiivinen 14,6 milj. euroa kun se ensimmäisessä talousennusteessa oli 7,4 milj. euroa negatiivinen. Myönteiseen kehitykseen vaikuttavat verotulojen ennustettu kehitys, josta noin puolet on kertaluonteista verotilitysten aikaistamiseen liittyvää tuloa. Myönteistä on myös nettomenojen supistuminen noin 6,6 milj. eurolla ensimmäiseen ennusteeseen verrattuna. Positiivisesta kehityksestä huolimatta kaupunginvaltuuston asettamia talousarvion taloudellisia tavoitteita ei kuitenkaan tulla tilinpäätösennusteen mukaan saavuttamaan. Vuosikate jää 4,2 milj. euroa alle talousarviotavoitteen ja kattaa poistoista vain 26,4 prosenttia. Käyttötalouden nettomenot ylittyvät edelleen 14,9 milj. euroa. Hyvinvointitoimialan nettomenojen ylitysennuste on kasvanut 1,0 milj. eurolla ensimmäisestä ennusteesta. Sivistystoimialan nettomenojen ylitysennuste on pienentynyt 2,0 milj. eurolla, mutta talousarvio ylittyisi vielä 4,0 milj. eurolla. Verotulojen ennustettu ylitys ei kata hyvinvointitoimialan ja sivistystoimialan ylityksiä. Verotulojen ylitysennusteeseen sisältyy kertaluonteisen tilitysten aikaistamisesta johtuvan verotulon lisäksi kuntaryhmän jako-osuuden muutoksesta aiheutuva verotulojen kasvu, joka varmistuu vasta lopullisen verotuksen valmistuttua. Tilikauden tulos jää ennusteen mukaan talousarviota heikommaksi. Toiminnan ja investointien nettokassavirta on negatiivinen ja kaupungin velkaantuminen lisääntyy edelleen.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päättämien säästötoimenpiteiden vaikutuksia ei pystytä lopullisesti arvioimaan. Yhtenä suurempana uhkana talousarvion ylitykselle on sairaanhoitopiirin kustannukset. Turun sairaanhoitopiiriltä ostamien suoritemäärien väheneminen ei ole vaikuttanut sairaanhoitopiirin laskutukseen. Sairaanhoitopiirin luottamus- ja virkajohdon ja kaupungin johdon välillä on pidetty neuvotteluja erikoissairaanhoidon kustannusten kasvun hillitsemiseksi.  Sairaanhoitopiirin hallitus on päättänyt elokuussa koko sairaanhoitopiiriä koskevasta yt-menettelystä. Toimenpiteen vaikutusta Turun maksuosuuteen ei vielä ole tiedossa. Sosiaali- ja terveyslautakunnan talouteen vaikuttaa myös tekijöitä, joita sen tai kaupungin muiden yksiköiden toimenpiteillä ei pystytä tai ei ole pystytty vaikuttamaan. Työttömyyden kasvu on lisännyt työmarkkinatuen kuntaosuuskustannuksia. Työttömyyden kasvun lisäksi haasteena on lastensuojelun kasvanut palvelukysyntä. Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden 2013 talousarvion ylityksen määrää ole mahdollista arvioida tässä vaiheessa.

Sivistystoimiala ei ole pystynyt ennusteessa huomioimaan kasvatus- ja opetuslautakunnan jo päättämien sopeutustoimien ja uudistamisohjelman linjausten vaikutuksia kuluvalle vuodelle. Sivistystoimialan tulee toteuttaa kasvatus- ja opetuslautakunnan sopeuttamispäätökset ja etsiä loppuvuoden aikana lisää sopeuttamistoimenpiteitä talousarviossa pysymiseksi. Muistettava on vielä, että kaupunginvaltuusto lisäsi vuoden 2013 talousarvion hyväksymisen yhteydessä kasvatus- ja opetuslautakunnan määrärahoja 2,0 milj. eurolla.

Tilinpäätösennuste osoittaa, että kaupungin talous ei ole tasapainossa ja lähtökohdat taloussuunnitelmavuosille 2014 – 2016 eivät ole hyvät. Uudistusohjelman hyväksymisen ja taloussuunnitelmalukujen tarkentamisen yhteydessä käyttötalouden nettomenojen raamiluvuksi vuodelle 2014 hyväksyttiin 966,5 milj. euroa. Nyt tehdyn vuoden 2013 toteutumisennusteen nettomenot ylittävät annetun raamiluvun 1,1 milj. eurolla ja käyttötalouden bruttomenot alittuvat 9,9 milj. eurolla. Mikäli suunnitelmakauden ensimmäisen vuoden raamitavoite on jo ylittymässä, kyseenalaistaa se tasapainotavoitteen vuodelle 2016. Uudistamisohjelman työtä tulee jatkaa. Kaupunkitasolla ja toimialoittain tulee etsiä toimenpiteitä kustannuskehitykseen vaikuttamiseksi sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Kaikista menoja lisäävistä toimenpiteistä ja hankkeista tulee pidättäytyä, jollei niillä selkeästi pystytä lisäämään sekä tuottavuutta että vaikuttavuutta suunnittelukaudella tai pidemmällä aikavälillä.

Uudistamisohjelman toimeenpanosta raportoidaan erikseen kaupunginhallitukselle lokakuussa ja kaupunginvaltuustolle marraskuussa. Uudistamisohjelman päivittäminen sekä palveluanalyysin että toimenpiteiden osalta käynnistetään vuoden vaihteen jälkeen ja tehdään osana kevätkauden toiminnan ja talouden suunnitteluprosessia.

Ennusteen johdosta tehtävät talousarvion muutokset:

Liikuntalautakunnan vuoden 2013 investointimäärärahaa korotetaan liikuntalautakunnan esityksen mukaisesti 31.044 eurolla.

Oheismateriaali 1Kasvatus- ja opetuslautakunta 14.8.2013 § 134 Lisätoimenpiteet toimintasuunnitelmaan nettomenojen alentamisesta talousarviopoikkeaman kaventamiseksi

Oheismateriaali 2Sosiaali- ja terveyslautakunta 12.6.2013 § 138: Työmarkkinatuen kuntaosuusasiakkuuksia koskeva selvitys ja sitä koskevien toimenpiteiden nykytilanne

Oheismateriaali 3Sosiaali- ja terveyslautakunta 12.6.2013 § 139:Kaupungin työllistämistoimenpiteiden suuntaaminen avoimille työmarkkinoille

Oheismateriaali 4Liikuntalautakunta 21.5.2013 § 71 Liikuntalautakunnan käyttöomaisuusinvestointimäärärahan säästön siirto

EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä osavuosikatsauksen 2/2013 tiedokseen.

Kaupunginhallitus päättää lisäksi merkitä tiedokseen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 12.6.2013 § 138 työmarkkinatuen kuntaosuusasiakkuuksia koskevasta selvityksestä ja sitä koskevien toimenpiteiden nykytilanteesta sekä päätöksen 12.6.2013 § 139 kaupungin työllistämistoimenpiteiden suuntaamisesta työmarkkinoille.

Kaupunginhallitus edellyttää,

-   että sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymä toimintasuunnitelma talousarvioylityksen pienentämiseksi tuodaan kaupunginhallitukselle 25.10.2013 mennessä

-   että sivistystoimialan tulee laatia kasvatus- ja opetuslautakunnan 14.8.2013 § 134 tekemään päätökseen perustuva toimintasuunnitelma talousarviossa pysymiseksi ja tuoda se kaupunginhallitukselle 25.10.2013 mennessä

-   että kiinteistötoimialan tulee laatia 25.10.2013 mennessä selvitys myyntisuunnitelmaan sisältyvien loppuvuoden aikana toteutettavien kohteiden myynnistä ja myyntitulojen jakautumisesta vuosille 2013 ja 2014.

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle,

-  että osavuosikatsaus 2/2013 merkitään tiedoksi ja

- että liikuntatoimen vuoden 2013 investointimäärärahaan korotetaan 31.044 eurolla.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä johtaja Jukka Laiho.

Kv § 176

Liite 1Osavuosikatsaus 2/2013

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää merkitä osavuosikatsauksen 2/2013 tiedokseen ja

että liikuntatoimen vuoden 2013 investointimäärärahaan korotetaan 31.044 eurolla.

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAmmattikorkeakoulun hallitus
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, ruotsinkielinen jaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto
tiedKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta
tiedKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tiedKonsernihallinto
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tiedKulttuurilautakunta
tiedLiikuntalautakunta
tiedNuorisolautakunta
tiedRakennuslautakunta
tiedRevisiotoimisto
tiedSosiaali- ja terveyslautakunnan yksilöjaosto
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tiedTarkastuslautakunta 2013-2016
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tiedTurun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta
tiedVesiliikelaitoksen johtokunta


Liitteet:

Kh § 377
Liite 1:Osavuosikatsaus 2/2013 (sähköinen julkaisu)

Kv § 176
Liite 1:Osavuosikatsaus 2/2013 (sähköinen julkaisu)