Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kulttuurilautakunta | 55 | 13.03.2013 | 20 | |
Kaupunginhallitus | 303 | 10.06.2013 | 2 | |
Kaupunginvaltuusto | 152 | 17.06.2013 | 31 |
2730-2013 (041)
Museokeskuksen ja kaupunginorkesterin vuoden 2012 talousarvion toteutuminen
Tiivistelmä:
Kulttuurilautakunta on päättänyt esittää kaupunginvaltuustolle, että vuoden 2012 tilinpäätöstietojen perusteella museokeskuksen 178.685 euron ja kaupunginorkesterin 218.931 euron budjetoitua parempi tulos siirretään määrärahankorotuksena vastaavasti museopalveluiden ja kaupunginorkesterin vuoden 2013 talousarvioon. Kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle esitetään esityksen hyväksymistä. Lisäksi esitetään, kolmen vuoden taloussuunnittelumallin jatkamista ja kehittämistä siten, että kulttuurilautakunta vastaa toimielimen kaikkien yksiköiden talouden tasapainottamisesta ja ao. yksiköt kulttuurilautakunnan alaisina nettoyksikköinä vastaavat tavoitteiden saavuttamisesta kulttuurilautakunnalle. Kulttuurilautakunnan talousarvion ja taloussuunnitelman sitovuus määrätään nettomääräisenä.
Kultlk § 55
Museopalvelujohtaja Olli Immonen, intendentti Maarit Talamo-Kemiläinen ja kaupunginorkesterin intendentti Emilie Gardberg:
Kaupunginvaltuusto päätti 29.3.2010 § 63 mm., että Turun museokeskuksen, kaupunginorkesterin ja kaupunginteatterin taloussuunnitteluun ja talouden tasapainottamiseen hyväksytään periaatepäätöksenä kolmen vuoden taloussuunnittelumalli. Valtuusto päätti edelleen, että talousarvion positiivinen nettopoikkeama siirretään määrärahankorotuksena kulttuurilaitokselle tilinpäätöstä seuraavana vuonna ja että talousarvion negatiivinen nettopoikkeama katetaan seuraavan talousarviovuoden toimintakatteen muutoksella tai viimeistään taloussuunnittelukauden aikana kulttuurilautakunnan esityksen mukaisesti.
Kulttuurilautakunnan tulee, valtuuston päätöksen mukaisesti, tehdä kaupunginvaltuustolle erilliset esitykset tilinpäätöksen jälkeen talousarvion positiivisen nettopoikkeaman siirtämisestä kulttuurilaitokselle tai negatiivisen nettopoikkeaman kattamisesta taloussuunnittelujaksolla.
Museokeskus ja kaupunginorkesteri tekivät vuonna 2012 budjetoitua paremman tuloksen. Nettoyksikön talousarvion netto on valtuustoon sitova ja museokeskuksen ja kaupunginorkesterin osalta ne toteutuivat seuraavasti:
Museokeskus 178.685 euroa
Kaupunginorkesteri 218.931 euroa
Museokeskuksen 178.685 euron ja kaupunginorkesterin 218.931 euron budjetoitua parempi tulos esitetään siirrettäväksi vastaavina määrärahankorotuksina museopalveluiden ja kaupunginorkesterin vuoden 2013 talousarvioon.
Oheisessa liitteessä vapaa-aikatoimialan kulttuurin palvelualueiden talousarvion tulojen, menojen ja neton toteutuminen lukuina.
Liite 1Kulttuurilautakunnan talousarvion nettototeutuminen 31.12.2012
Toimialajohtaja Minna Sartes:
EhdotusKulttuurilautakunta päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että vuoden 2012 tilinpäätöstietojen perusteella Museokeskuksen 178.685 euron ja kaupunginorkesterin 218.931 euron budjetoitua parempi tulos siirretään määrärahankorotuksena vastaavasti museopalveluiden ja kaupunginorkesterin vuoden 2013 talousarvioon.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kh § 303
Talous- ja rahoitus, johtaja Jukka Laiho 22.5.2013:
Kaupunginorkesterin vuoden 2012 talousarvion nettomenot alittuivat 218.931,54 euroa ja Museokeskuksen nettomenot alittuivat 178.685,08 euroa. Kulttuurilautakunta on esittänyt, että vuoden 2012 budjetoitua paremmat tulokset siirretään määrärahan korotuksina museopalveluille ja kaupunginorkesterille.
Valtuuston 29.3.2010 § 63 päätöksen perusteella positiiviset nettopoikkeamat tulisi siirtää määrärahan korotuksena tilinpäätöstä seuraavana vuonna ao. yksiköille.
Kaupunginhallitus on 21.5.2013 § 247 ensimmäisen osavuosikatsauksen ja sen tulosennusteen johdosta edellyttänyt, että toimialat käynnistävät toimenpiteet sijaisten käytön vähentämiseksi sekä materiaali- ja palveluostojen vähentämiseksi. Kokonaistaloudellisesti ei ole perusteltua, että yksittäiset tulos- tai palvelualueet poikkeaisivat menojen vähentämiseen tähtäävistä toimista. Kaupunginhallituksen edellyttämät toimenpiteet menojen vähentämiseksi koskee siten myös museopalveluja ja kaupunginorkesteria.
Kaupunginvaltuuston 29.3.2010 § 63 päättämä museokeskuksen, kaupunginorkesterin ja kaupunginteatterin taloussuunnitteluun ja talouden tasapainottamiseen tähtäävä kolmen vuoden taloussuunnittelumalli on ollut kokeilu, jonka kesto on neljä (4) vuotta ja se aloitettiin vuoden 2010 talousarvion toteuttamisessa. Edellä mainittujen kulttuurilaitosten talousarviot on vuodesta 2010 vahvistettu nettomääräisenä ja kaupunginvaltuustoon nähden sitoviksi. Mallin kokeilu päättyy vuonna 2013.
Kaupungin kokonaistalouden kannalta po. malliin liittyy ongelmia. Kun verorahoitus laskee ja toimintakuluja joudutaan sopeuttamaan, ei joidenkin yksiköiden määrärahojen lisääminen edellisvuoden positiivisen nettopoikkeaman määrällä ole tarkoituksenmukaista.
Kokeiluna toteutettu kolmen vuoden taloussuunnittelumalli ei kaikin osin ole ollut toimiva. Sitä tulisi kehittää siten, että kulttuurilautakunnan vastuu talouden tasapainottamisesta korostuu. Jos kolmen vuoden taloussuunnittelumallissa olevien nettoyksiköiden talousarvion nettomenot ylittyvät (negatiivinen nettopoikkeama), vastaisi kulttuurilautakunta ylityksen kattamisesta. Toisaalta, jos kulttuurilautakunnan talousarvion nettomäärärahat ylittyvät, ei lautakunnan sisäisten yksiköiden positiivisia nettopoikkeamia tulisi siirtää kokonaisuudessaan käytettäväksi seuraavina vuosina.
Kaupunginhallitus esittänee kaupunginvaltuustolle, että
- että kaupunginorkesterille siirretään 218.931 euroa määrärahankorotuksena vuoden 2013 talousarvioon ja, että kaupunginorkesteri (nettoyksikkö) sitova toimintakate talousarviomuutoksen jälkeen on – 5.331.426 euroa
- että museopalveluille siirretään 178.685 euroa määrärahankorotuksena vuoden 2013 talousarvioon ja, että Museokeskuksen sitova toimintakate talousarviomuutoksen jälkeen on – 7.365.952 euroa
Lisäksi kaupunginhallitus esittänee kaupunginvaltuustolle, että
- että kaupunginorkesterin ja museopalveluiden kolmen vuoden taloussuunnittelumallia jatketaan 1.1.2014 ja mallia kehitetään siten, että kulttuurilautakunta vastaa toimielimen kaikkien yksiköiden talouden tasapainottamisesta
- taloussuunnittelumallin jatkokehitys otetaan huomioon talousarvion 2014 ja taloussuunnitelmavuosien 2014–2016 valmistelussa ja vuoden 2014 talousarvion noudattamista koskevissa määräyksissä
- että kaupunginorkesteri ja museopalvelut jatkavat 1.1.2014 alkaen kulttuurilautakunnan alaisina nettoyksikköinä ja vastaavat tavoitteiden saavuttamisesta kulttuurilautakunnalle
- kulttuurilautakunnan talousarvion 2014 ja taloussuunnitelman 2014–2016 sitovuus määrätään nettomääräisenä.
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
Kaupunginorkesterille ja museopalveluille esitettävät määrärahakorotukset vuodelle 2013 ovat yhteensä 397.616 euroa ja ne perustuvat kaupunginvaltuuston päätökseen 29.3.2010 § 63. Kaupungin ensimmäinen tulosennuste oli 34,6 milj. euroa alijäämäinen ja edellyttää kaupungin nettomenojen merkittävää karsimista. Kaupunginhallituksen päätös 21.5.2013 § 247 edellyttää säästötoimenpiteitä myös museopalveluilta ja kaupunginorkesterilta.
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää,
- että kaupunginorkesterille siirretään 218.931 euroa määrärahankorotuksena vuoden 2013 talousarvioon ja, että kaupunginorkesteri (nettoyksikkö) sitova toimintakate talousarviomuutoksen jälkeen on – 5.331.426 euroa
- että museopalveluille siirretään 178.685 euroa määrärahankorotuksena vuoden 2013 talousarvioon ja, että Museokeskuksen sitova toimintakate talousarviomuutoksen jälkeen on – 7.365.952 euroa.
Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää,
- että kaupunginorkesterin ja museopalveluiden kolmen vuoden taloussuunnittelumallia jatketaan 1.1.2014 ja mallia kehitetään siten, että kulttuurilautakunta vastaa toimielimen kaikkien yksiköiden talouden tasapainottamisesta,
- että taloussuunnittelumallin jatkokehitys otetaan huomioon talousarvion 2014 ja taloussuunnitelmavuosien 2014–2016 valmistelussa ja vuoden 2014 talousarvion noudattamista koskevissa määräyksissä,
- että kaupunginorkesteri ja museopalvelut jatkavat 1.1.2014 alkaen kulttuurilautakunnan alaisina nettoyksikköinä ja vastaavat tavoitteiden saavuttamisesta kulttuurilautakunnalle ja
- että kulttuurilautakunnan talousarvion 2014 ja taloussuunnitelman 2014–2016 sitovuus määrätään nettomääräisenä.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kv § 152
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää,
- että kaupunginorkesterille siirretään 218.931 euroa määrärahankorotuksena vuoden 2013 talousarvioon ja, että kaupunginorkesteri (nettoyksikkö) sitova toimintakate talousarviomuutoksen jälkeen on – 5.331.426 euroa
- että museopalveluille siirretään 178.685 euroa määrärahankorotuksena vuoden 2013 talousarvioon ja, että Museokeskuksen sitova toimintakate talousarviomuutoksen jälkeen on – 7.365.952 euroa.
Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää,
- että kaupunginorkesterin ja museopalveluiden kolmen vuoden taloussuunnittelumallia jatketaan 1.1.2014 ja mallia kehitetään siten, että kulttuurilautakunta vastaa toimielimen kaikkien yksiköiden talouden tasapainottamisesta,
- että aloussuunnittelumallin jatkokehitys otetaan huomioon talousarvion 2014 ja taloussuunnitelmavuosien 2014–2016 valmistelussa ja vuoden 2014 talousarvion noudattamista koskevissa määräyksissä,
- että kaupunginorkesteri ja museopalvelut jatkavat 1.1.2014 alkaen kulttuurilautakunnan alaisina nettoyksikköinä ja vastaavat tavoitteiden saavuttamisesta kulttuurilautakunnalle ja
- että kulttuurilautakunnan talousarvion 2014 ja taloussuunnitelman 2014–2016 sitovuus määrätään nettomääräisenä.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tpvKonsernihallinto, talous- ja strategiaryhmä
tpvKulttuurilautakunta
Liitteet:
Kultlk § 55
Liite 1:Kulttuurilautakunnan talousarvion nettototeutuminen 31.12.2012