Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginvaltuusto10406.05.20134

11353-2012 (065, 021)

Turun kaupungin tilintarkastajan valitseminen

Tiivistelmä: -

Kv § 104

Julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta ja 7.2 §.

Trkl § 26

Kv § 104

Revisiotoimisto 11.4.2013:

Kuntalain 71 §:n mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat sekä huolehtia kunnan ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamisesta. Tilintarkastajien valinnan valmistelu on osa tarkastuslautakunnan vastuulle kuuluvaa hallinnon ja talouden tarkastuksen järjestämistä.

Käytännössä tilintarkastuksen kilpailutuksen valmistelu tapahtuu sekä vuosien 2009 - 2012 tarkastuslautakunnan että vuosien 2013 - 2016 tarkastuslautakunnan toimesta. Vuosien 2009 - 2012 tarkastuslautakunta valmistelee tilintarkastuksen kilpailutuksen ja tekee tarvittavat valmistelua ja kilpailutusta koskevat päätökset. Toimikaudelle 2013 - 2016 valittu tarkastuslautakunta tekee valtuustolle valintaehdotuksen tilintarkastajasta.

Tilintarkastuksen kilpailutus käsittää Turun kaupungin ja sen tytäryhteisöjen ja säätiöiden hallinnon ja talouden tarkastuspalvelut Turun kaupunginvaltuuston toimikautta 2013 - 2016 vastaavilta vuosilta sekä optiona vuosille 2017 ja 2018.

Voimassa olevan Turun hallinnon ja talouden tarkastuksen johtosäännön (Kv 18.11.1996 § 281) mukaan valtuusto valitsee tarkastuslautakunnan esityksestä toimikauttaan vastaavien vuosien hallinnon ja talouden tarkastamisessa tarvittavat tilintarkastajat.

Toimikauden kestoa koskeva johtosäännön maininta perustuu aiemmin voimassa olleeseen kuntalakiin. Kuntalakia on tilintarkastajan toimikauden osalta muutettu. Muutos on tullut voimaan 1.7.2012. Muutetun kuntalain 72 §:n 1 momenttia sovelletaan ensimmäisen kerran valittaessa tilintarkastajia vuonna 2012 päättyvän valtuuston toimikauden jälkeen. Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimiin.

Uudistetun kuntalain 72 §:n (15.6.2012/325) mukaan valtuusto valitsee hallinnon ja talouden tarkastamista varten yhden tai useamman tilintarkastajan, joka toimii tehtävässään virkavastuulla. Tilintarkastajat voidaan valita enintään kuuden tilikauden hallinnon ja talouden tarkastamista varten. Tilintarkastajan tulee olla julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajalautakunnan hyväksymä henkilö (JHTT-tilintarkastaja) tai yhteisö (JHTT-yhteisö). Yhteisön on määrättävä vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi JHTT-tilintarkastaja.

Turun kaupungin konserniohjeiden (Kh 8.2.2010 § 98) mukaan kaupunkikonsernissa tilintarkastuspalveluiden koordinointi ja kilpailutus järjestetään keskitetysti tarkastuslautakunnan toimesta. Tytäryhteisön tai säätiön ao. toimielin sitoutuu konserniohjeen hyväksymisellä valitsemaan tilintarkastajakseen vähintään yhden kilpailutuksen voittaneen tilintarkastusyhteisön tai tämän kumppanuusyhteisön tilintarkastajista.

Kaupunginhallituksen johtosäännön (Kv 17.12.2012 § 252) perusteella konsernijaoston tehtävänä on huolehtia muun muassa kaupungin edustajien nimeämisestä strategisiksi yhteisöiksi määritettyjen yhteisöjen hallintoelimiin sekä tilintarkastajan nimeämisestä.

Edelleen kaupunginhallituksen johtosäännön mukaan sen lisäksi, mitä muualla on määrätty, ja ellei tehtävää ole annettu muulle toimielimelle tai viranhaltijalle, kaupunginjohtaja ratkaisee asiat, jotka koskevat muun muassa kaupungin edustajan nimeämistä yhteisön tai säätiön hallintoelimeen tai tilintarkastajaksi, ellei kaupunginhallitus tai konsernijaosto ole päättänyt asiasta.

Toimikauden 2009 - 2012 tarkastuslautakunta on kokouksessaan 14.12.2012 päättänyt hyväksyä muutoksin tarjouspyynnön.

Liite 1                                  Tarjouspyyntö 25.1.2013

Kuntalain mukaisen Turun kaupungin hallinnon ja talouden JHTT- tilintarkastuksen laajuus, josta tarjous on pyydetty ja jonka perusteella tarjoukset vertaillaan, on 130 tarkastuspäivää (á 7,5 h) vuodessa eli yhteensä 780 tarkastus-päivää (yhteensä 520 tarkastuspäivää valtuustokaudella 2013 - 2016 + 260 päivää mahdollisella optiokaudella 2017 - 2018).

Tytäryhteisöjen ja säätiöiden tilintarkastukset suoritetaan asianomaisen yhteisölainsäädännön, tilintarkastuslain, yhtiöjärjestysten ja säädeasiakirjojen määräysten mukaisesti sekä hyvää tilintarkastustapaa noudattaen.

Hankintamenettelynä on käytetty avointa menettelyä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista annettua lakia ja soveltuvin osin Julkisten palveluhankintojen yleisiä sopimusehtoja (JYSE Palvelut 2009, www.turku.fi/tarjouspyynnot).

Hankintailmoitus on lähetetty Hilma-palveluun julkaistavaksi EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa)sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa EU:n laajuisesti 25.1.2013.

Tarjouspyyntöasiakirjat ovat olleet saatavilla Turun kaupungin Internet -sivuilla osoitteessa www.turku.fi/tarjouspyynnot. Tarjouksia on pyydetty 11.3.2013, klo 11.00 mennessä.

Hankintaan liittyviä kysymyksiä sai esittää 8.2.2013 mennessä. Määräaikaan mennessä ei kysymyksiä hankinnasta esitetty.

Määräaikaan mennessä tarjouksen toimittivat:

BDO Audiator Oy,

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy ja

PwC Julkistarkastus Oy

Tarjousten avaamisen jälkeen määräajassa saapuneet tarjoukset on tarkistettu ja arvioitu. Tarjousten arviointi ja vertailu on toteutettu tarjouspyynnössä esitetyn mukaisesti kolmessa vaiheessa:

1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja tarjouksen valinta

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Kaikki tarjoajat täyttävät tarjoajalle asetetut kelpoisuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Kaikille tarjoajille on lähetetty sähköpostitse selvityspyyntö 3.4.2013. Selvitykset on pyydetty toimittamaan 8.4.2013 klo 10.00 mennessä. Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet selvityksensä annetussa määräajassa. Selvityksillä on täsmennetty muun muassa vertailussa käytettävän työkokemusajan erittelyitä. Selvityspyynnössä on todettu, että tarjoajalla ei ole oikeutta selvityksessään parantaa tarjoustaan. Selvityksissä esitetyt seikat on huomioitu tarjousten käsittelyssä ja vertailussa.

Saadut tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

Niistä tarjouksista, jotka täyttävät tarjoajille ja tarjoukselle asetetut vaatimukset ja selvitykset, valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin, seuraavia kriteereitä käyttäen.

Arviointiperusteet ovat seuraavat:

Hinta, painoarvo yhteensä 65 pistettä

1 A. Kaupungin lakisääteisten tilintarkastuspäivien kokonaishinta (35 pistettä)

1 A 1. Kaupungin tilintarkastuksen tarkastuspäivien kokonaishinta sopimuskaudella / 30 pistettä. Lisätoimeksiannot ko. vuoden päivähintaan.

Halvimman kokonaishinnan tarjonnut saa lopulliseen vertailuun 30 vertailupistettä. Muiden tarjousten hintavertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = halvimman tarjouksen hinta jaetaan asianomaisen tarjouksen hinnalla ja kerrotaan luvulla 30.

Vuosittaisen kokonaishinnan on muodostuttava tarjouslomakkeessa 5 laskemalla yhteen vastuunalaisen JHTT-tilintarkastajan ja eri pätevyysluokkakohtaisten tarkastuspäivien määrä kerrottuna niiden päivä-hinnoilla. Koko tarjouksen kokonaishinta muodostuu laskemalla yhteen em. vuosittaiset kokonaishinnat 2013 - 2018.

1 A 2. Erityisasiantuntijoiden vuosittaiset päivähinnat osana lakisääteistä tilintarkastusta yhteenlaskettuna / 5 pistettä.

Halvimmat erityisasiantuntijan päivähinnat yhteensä sopimuskaudella (yhden päivän hinnat vuosilta 2013 -2018 yhteenlaskettuna) tarjonnut saa lopulliseen vertailuun 5 vertailupistettä. Muiden tarjousten hinta-vertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = halvimmat erityisasiantuntijan päivähinnat yhteensä sopimuskaudella tarjonneen tarjouksen hinta jaetaan asianomaisen tarjouksen hinnalla ja kerrotaan luvulla 5.

1 B. Tytäryhteisöjen ja säätiöiden lakisääteisten tilintarkastuspäivien kokonaishinta (30 pistettä)

1 B 1. Tytäryhteisöjen ja säätiöiden arvioitujen lakisääteisten tilintarkastuspäivien yhteenlaskettu kokonaishinta / 30 pistettä.

Vertailussa tilintarkastuspäivien määrään ei lasketa mukaan mahdollisia tilintarkastajan tekemiä muita kuin lakisääteisen tilintarkastuksen tehtäviä.

Tämän osion vertailtava kokonaishinta muodostuu laskemalla yhteen vuosittaiset kokonaishinnat 2013 - 2018. Vuosittainen hinta lasketaan kertomalla liitteen 5 mukaisen PÄTEVYYS B; KHT-tilintarkastajan vuosittainen päivähinta liitteen 7 mukaisten arvioitujen lakisääteisten tilintarkastuspäivien määrällä.

Halvimman kokonaishinnan tarjonnut saa lopulliseen vertailuun 30 vertailupistettä. Muiden tarjousten hintavertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = halvimman tarjouksen hinta jaetaan asianomaisen tarjouksen hinnalla ja kerrotaan luvulla 30.

Laatu, painoarvo yhteensä 35 pistettä

2 A. Kaupungin tilintarkastus/työkokemus ja auktorisoinnit (25 pistettä)

2 A 1. Vastuunalaisen JHTT- tilintarkastajan KHT-tutkinto / 3 pistettä.

Jos vastuunalaiseksi nimetyllä JHTT-tilintarkastajalla on JHTT-tutkinnon lisäksi myös KHT-tutkinto, saa tarjoaja lopulliseen vertailuun 3 vertailupistettä.

2 A 2. Vastuunalaiseksi nimetyn JHTT-tilintarkastajan kokemus vastuunalaisena tilintarkastajana toimimisesta / 3 pistettä.

Jos vastuunalaiseksi nimetty JHTT-tilintarkastaja on toiminut vastuunalaisena tilintarkastajana vähintään 80 000 asukkaan kunnassa 1.1.2005 jälkeen yli yhden tilikauden ajan (kokemus 31.12.2012 mennessä), saa tarjoaja lopulliseen vertailuun 3 vertailupistettä.

2 A 3. Tarkastusryhmän jäsenten työkokemus / max 12 pistettä.

Pätevyysluokkiin (A-E) nimettyjen tarkastusryhmän jäsenten työkokemus tarkastuspäivinä erikokoisissa kunnissa 1.1.2007 - 31.12.2012 välisenä aikana.

Työkokemusta vertailtaessa tarkastusryhmästä otetaan huomioon tarjoajan nimeämä yksi henkilö / pätevyysluokka. Taulukkoon (liite 6) pätevyysluokittain nimetyn henkilön kohdalla merkitään työkokemus tarkastuspäivinä (laskutetut päivät) alla olevien kuntakokoluokkien mukaan 1.1.2007 - 31.12.2012 väliseltä ajanjaksolta. Työkokemusta pätevyysluokittain painotetaan eri kokoisissa kunnissa seuraavasti:

a. alle 50.000 asukasta, painokerroin 1.

b. 50.000 - 100.000 asukasta, painokerroin 2.

c. yli 100.000 asukasta, painokerroin 3.

Kuntayhtymissä tai tarkastuskohteen palveluksessa hankittua kokemusta tilintarkastuksesta ei lueta hyväksi esitettyjä määräaikoja laskettaessa.

Pätevyysluokittain painokertoimella lasketut laskennalliset tarkastuspäivät kerrotaan luvulla, joka saadaan laskemalla sopimuskaudella kokonaishintaan lomakkeessa 5 tarjottujen ko. pätevyysluokan tarkastuspäivien yhteismäärä jaettuna luvulla 780 (sopimus- ja optiokauden tarkastuspäivät yhteensä eli 780 pv). Tällä tavalla pätevyysluokittain saadut luvut lasketaan yhteen, joka on tarjouksen tämän osion (tarkastusryhmän pätevyysluokkakohtaisesti nimettyjen jäsenten työkokemus) vertailuluku.

Suurin vertailuluku saa 12 pistettä. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = asianomaisen tarjouksen tämän osion vertailuluku jaetaan suurimmalla vertailuluvulla ja kerrotaan luvulla 12.

2 A 4. Tarkastusryhmän jäsenten auktorisoinnit / suoritetut tutkinnot / max 7 pistettä

Tarkastusryhmästä otetaan vertailussa huomioon tarjoajan nimeämä yksi henkilö/pätevyysluokka. Taulukkoon (Liite 6) pätevyysluokittain nimetyn henkilön kohdalla merkitään jokaisen auktorisoinnin ja suoritetun tutkinnon kohdalle arvo 1, jos henkilöllä on ko. auktorisointi tai suoritettu tutkinto. Muussa tapauksessa merkitään arvo 0. Vertailussa jokaisessa pätevyysluokassa nimetyn henkilön auktorisointeja ja suoritettuja tutkintoja painotetaan vertailulukuja laskettaessa seuraavasti:

- JHTT-lautakunnan hyväksymä julkishallinnon ja -talouden tilintarkastaja (JHTT), painokerroin 2

- Keskuskauppakauppakamarin hyväksymä tilintarkastaja (KHT), painokerroin 2

- Kauppakamarin hyväksymä tilintarkastaja (HTM), painokerroin 1

- Sisäiset tarkastajat ry:n järjestämän (pääjärjestö IIA Globalin valtuuttamana) CIA - tutkinto (Certified Internal Auditor) ja Isaca Finland eli Tietojärjestelmien tarkastus ja valvonta ry:n hyväksymä CISA - serfiointi/tutkinto (Certified Information Systems Auditor), painokerroin 1.

Pätevyysluokassa D avustava -vertailussa ei oteta huomioon auktorisointeja.

Pätevyysluokassa E erityisasiantuntija -vertailussa otetaan huomioon vain CIA ja CISA - tutkinnot.

Pätevyysluokittain painokertoimella laskettu auktorisointien ja tutkintojen lukumäärä kerrotaan luvulla, joka saadaan laskemalla lomakkeessa 1 sopimuskaudella kokonaishintaan tarjottujen ko. pätevyysluokan tarkastuspäivien yhteismäärä jaettuna luvulla 780 (sopimus- ja optiokauden tarkastuspäivät yhteensä 130 pv * 6 vuotta = 780 pv). Tällä tavalla pätevyysluokittain saadut luvut lasketaan yhteen, joka on tarjouksen tämän osion (tarkastusryhmän pätevyysluokkakohtaisten jäsenten auktorisoinnit /suoritetut tutkinnot) vertailuluku.

Suurin vertailuluku saa 7 pistettä. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = asianomaisen tarjouksen tämän osion vertailuluku jaetaan suurimmalla vertailuluvulla ja kerrotaan luvulla 7.

2 B. Tytäryhteisöjen ja säätiöiden tilintarkastajien työkokemus (10 pistettä)

2 B 1. Nimettyjen päävastuullisten tilintarkastajien tarkastuskokemus osakeyhtiöistä ja säätiöistä KHT-tutkinnon suorittamisen jälkeen / max 10 pistettä).

Tytäryhteisölle ja säätiölle nimetyn päävastuullisen tilintarkastajan kokemus osakeyhtiöiden tai säätiöiden tarkastamisesta pisteytetään seuraavasti:

tarkastuskokemusta vähintään 3 vuotta, 3 pistettä

tarkastuskokemusta vähintään 4 vuotta, 4 pistettä

tarkastuskokemusta vähintään 5 vuotta, 5 pistettä

tarkastuskokemusta vähintään 6 vuotta, 6 pistettä

tarkastuskokemusta vähintään 7 vuotta, 7 pistettä

tarkastuskokemusta vähintään 8 vuotta, 8 pistettä

tarkastuskokemusta vähintään 9 vuotta, 9 pistettä

tarkastuskokemusta vähintään 10 vuotta, 10 pistettä

Pisteytyksessä huomioidaan tytäryhteisöille ja säätiöille nimettyjen päävastuullisten tilintarkastajien tarkastuskokemus osakeyhtiöistä ja säätiöistä KHT-tutkinnon suorittamisen jälkeen.

Kunkin päävastuullisen tilintarkastajan tarkastuskokemuspisteet suhteutetaan heidän tekemiensä lakisääteisten tilintarkastuspäivien osuuteen tytäryhteisöjen ja säätiöiden lakisääteisten tarkastuspäivien kokonaismäärästä (130) (Liite 7). Tarkastuskokemuksen mukainen pistemäärä (3-10 pistettä) kerrotaan luvulla, joka saadaan laskemalla kyseisen tilintarkastajan tilintarkastuspäivien yhteismäärä jaettuna tytäryhteisöjen ja säätiöiden arvioitujen lakisääteisten tilintarkastuspäivien kokonaismäärällä 130.

Päävastuullisten tilintarkastajien suhteutetut tarkastuskokemuspisteet lasketaan yhteen, josta muodostuu osion 2 B 1. vertailussa käytettävät kokonaispisteet.

Tarjousten vertailu on suoritettava käyttäen tarjouspyynnössä mainittuja valintaperusteita. Tarjousten vertailun enimmäispistemäärä on 100 pistettä. Tarjousvertailu suoritettiin tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyllä tavalla.

Tarjousvertailun tulos vertailukohdittain:

1A1) Kaupungin tilintarkastuksen tarkastuspäivien kokonaishinta kaudelta 2013 - 2018 yhteensä (maksimi 30 pistettä)

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy          30                  pistettä

PwC Julkistarkastus Oy                          29,943           pistettä

BDO Audiator Oy                                     28,270         pistettä

1A2) Erityisasiantuntijoiden vuosittaiset päivähinnat yhteenlaskettuna (maksimi 5 pistettä)

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy          5                    pistettä

PwC Julkistarkastus Oy                          4,080             pistettä

BDO Audiator Oy                                     4,066           pistettä

1B1) Tytäryhteisöjen ja säätiöiden arvioitujen lakisääteisten tilintarkastuspäivien yhteenlaskettu kokonaishinta (maksimi 30 pistettä)

PwC Julkistarkastus Oy                          30                  pistettä

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy          29,412           pistettä

BDO Audiator Oy                                     24,440         pistettä

2A1) Vastuunalaisen JHTT-tilintarkastajan KHT-tutkinto (maksimi 3 pistettä)

BDO Audiator Oy                                     3                   pistettä

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy          3                    pistettä

PwC Julkistarkastus Oy                          3                    pistettä

2A2) Vastuunalaiseksi nimetyn JHTT-tilintarkastajan kokemus vastuunalaisena tilintarkastajana toimimisesta (maksimi 3 pistettä)

BDO Audiator Oy                                     3                  pistettä

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy          3                   pistettä

PwC Julkistarkastus Oy                          3                    pistettä

2A3) Tarkastusryhmän jäsenten työkokemus (maksimi 12 pistettä)

BDO Audiator Oy                                     12               pistettä

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy          11,603          pistettä

PwC Julkistarkastus Oy                          7,773            pistettä

2A4) Tarkastusryhmän jäsenten auktorisoinnit/suoritetut tutkinnot (maksimi 7 pistettä)

BDO Audiator Oy                                     7                  pistettä

PwC Julkistarkastus Oy                          3,843             pistettä

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy          3,020             pistettä

2B1) Nimettyjen päävastuullisten tilintarkastajien tarkastuskokemus osakeyhtiöistä ja säätiöistä KHT-tutkinnon suorittamisen jälkeen (maksimi 10 pistettä)

BDO Audiator Oy                                     10               pistettä

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy          10                 pistettä

PwC Julkistarkastus Oy                          10                 pistettä

Vertailun tulos:

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy          95,035           pistettä

BDO Audiator Oy                                     91,776          pistettä

PwC Julkistarkastus Oy                          91,639           pistettä

Liite 2                                  Tarjousten vertailu
SALASSA PIDETTÄVÄ JulkL 6 § 1 mom. kohta 3 JulkL 7 § 2 mom.

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen toimitti KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy saaden vertailussa 95,035 pistettä. BDO Audiator Oy sai vertailussa 91,776    pistettä ja PwC Julkistarkastus Oy 91,639 pistettä.

Hankintapäätöksen Turun kaupungin tilintarkastusyhteisön valinnasta tekee Turun kaupunginvaltuusto tarkastuslautakunnan esityksestä. Tytäryhteisöjen ja säätiöiden tilintarkastajavalinnoista päättävät yhtiökokoukset ja säätiöiden vuosikokoukset siten kuin näistä valinnoista on säädetty.

Turun kaupunkia sitova hankintasopimus ei synny hankintapäätöksellä vaan vasta erikseen tehtävällä kirjallisella sopimuksella. Hankintayksikköä sitova sopimus palveluhankinnan kohteesta syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintasopimuksen.

Turun kaupungin hallinnon ja talouden tarkastuspalveluiden sopimus on voi-massa valtuuston toimikautta vastaavien vuosien 2013 - 2016 tilintarkastuksen vaatiman ajan. Määräaikaisena toimeksianto ja toimikausi päättyvät ilman irtisanomista.

Mahdollisesta option käyttöönotosta vuosille 2017 - 2018 tekee päätöksen Turun kaupunginvaltuusto. Option käytöstä päätetään 30.9.2016 mennessä. Option käyttöönotto on tilaajan oikeus, ei velvollisuus.

Kukin tytäryhteisö ja säätiö tekee sopimuksen yhtiökokouksessa tai vuosikokouksessa valitun tilintarkastajan kanssa tilivuosittain tai sen mukaan mitä yhtiöjärjestyksissä ja säännöissä on määrätty niin, että noudatetaan tähän tarjouskilpailuun perustuvaa hinnoittelua ja muita ehtoja.

Kaupunginreviisori Kari Koivuluhta:

EhdotusTarkastuslautakunta päättää esittää kaupunginvaltuustolle,

että Turun kaupungin tilintarkastajaksi vuosille 2013 - 2016 valitaan KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy,

että mahdollisesta option käyttöönotosta vuosille 2017 - 2018 tekee päätöksen Turun kaupunginvaltuusto ja option käytöstä päätetään 30.9.2016 mennessä,

että valtuusto oikeuttaa tarkastuslautakunnan kaupungin puolesta solmimaan kaupungin ja valitun tilintarkastajan välillä tehtävän tilintarkastusta koskevan sopimuksen.

Tarkastuslautakunta esittää edelleen valtuustolle päätöksessä todettavaksi, että Turun kaupungin tytäryhteisöjen ja säätiöiden tilintarkastajavalinnoista päättävät yhtiökokoukset ja säätiöiden vuosikokoukset siten kuin näistä valinnoista on säädetty ja määrätty. Tarjouskilpailuun perustuvassa valinnassa noudatetaan tähän tarjouskilpailuun perustuvaa hinnoittelua ja muita ehtoja.

Tarkastuslautakunta esittää edelleen valtuustolle päätöksessä todettavaksi, että hankintayksiköitä tai muita yhteisöjä sitovat sopimukset eivät synny hankintapäätöksen tiedoksiannolla vaan vasta erikseen tehtävillä kirjallisilla sopimuksilla. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen tai hankintaoikaisun perusteella, Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi (odotusaika).

Lisäksi tarkastuslautakunta päättää, että pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan tässä kokouksessa.

PäätösTarkastuslautakunta päätti esittää kaupunginvaltuustolle,

että Turun kaupungin tilintarkastajaksi vuosille 2013 - 2016 valitaan KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy,

että mahdollisesta option käyttöönotosta vuosille 2017 - 2018 tekee päätöksen Turun kaupunginvaltuusto ja option käytöstä päätetään 30.9.2016 mennessä,

että valtuusto oikeuttaa tarkastuslautakunnan kaupungin puolesta solmimaan kaupungin ja valitun tilintarkastajan välillä tehtävän tilintarkastusta koskevan sopimuksen.

Tarkastuslautakunta esitti edelleen valtuustolle päätöksessä todettavaksi, että Turun kaupungin tytäryhteisöjen ja säätiöiden tilintarkastajavalinnoista päättävät yhtiökokoukset ja säätiöiden vuosikokoukset siten kuin näistä valinnoista on säädetty ja määrätty. Tarjouskilpailuun perustuvassa valinnassa noudatetaan tähän tarjouskilpailuun perustuvaa hinnoittelua ja muita ehtoja.

Tarkastuslautakunta esitti edelleen valtuustolle päätöksessä todettavaksi, että hankintayksiköitä tai muita yhteisöjä sitovat sopimukset eivät synny hankintapäätöksen tiedoksiannolla vaan vasta erikseen tehtävillä kirjallisilla sopimuksilla. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen tai hankintaoikaisun perusteella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi (odotusaika).

Lisäksi tarkastuslautakunta päätti, että pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan tässä kokouksessa.

Asian käsittely kokouksessa:

Jäsen Oksa totesi olevansa esteellinen ja oli poissa kokouksesta asian käsittelyn ajan klo 16.34-17.02. Oksan tilalla kokouksessa oli varajäsen Suominen.

Kv § 104

PäätösKaupunginvaltuusto päätti hyväksyä tarkastuslautakunnan ehdotuksen.

Jakelu

aoTarjouksen tekijät
tiedTarkastuslautakunta 2013-2016