Eriävät mielipiteet perustelut

 

Päätöksentekijöiden esteellisyydestä

 

Turun Toriparkki Oy:tä ja sen osakkaita on pidettävä asianosaisina ja asemakaavasta hyötyjinä. Turun Toriparkki Oy:tä on tosiasiallisesti pidetty toriparkin toteuttajana jo vuosia asemakaavoituksen aiemmissa vaiheissa. Tämä on käynyt ilmi lukuisista lehtikirjoituksista ja haastatteluissa esitetyistä kannoista sekä aiemmasta, sittemmin rauenneesta esisopimuksesta, joka sisällöllisesti on hyvin samanlainen kesäkuussa 2012 valtuuston hyväksymän sopimuksen kanssa. Turun Toriparkki Oy:n intressi näkyy aiemmista päätöksistä eikä intressi ole katkennut. Neuvotteluissa on vuonna 2012 hyväksytyn asemakaavan alkuvaiheissa voinut olla sopimukseton tila, mutta tosiasiallisesti toteuttaja on ollut tiedossa ja hyöty Turun Toriparkki Oy:lle odotettavissa. Myös asemakaavapäällikkö Timo Hintsanen mainitsi kaupunginhallituksen iltakoulussa 7.5.2012, että toriparkkiin on sitoutunut toteuttaja. Kaupunki ei ole ollut aikeissa kilpailuttaa toteuttajaa hankintalainsäädännön mukaisesti. Turun Toriparkki Oy:n osakkaiden voidaan siten katsoa olevan asianosaisia kauppatorin kaavoitusta koskevassa asiassa.

 

Kauppatorin asemakaavan käsittelyvaiheissa on kaupunginhallituksen käsityksen mukaan ollut läsnä useampia esteellisiä henkilöitä. Kaupunginhallitus päätti 5.12.2011 merkitä tiedoksi asemakaavatoimiston laatiman osallistumis- ja arviointisuunnitelman sekä laittaa vireille Kauppatorin asemakaavan muutoksen laadinnan. Päätös asiassa tehtiin äänin 7-6 vähemmistön ollessa sitä mieltä että asemakaavan muutos kauppatorin kunnostamiseksi toteutetaan ilman torinalaista pysäköintilaitosta. Päätöksessä käsiteltiin siten myös asemakaavan sisältöä, joten päätöksentekijöiden esteellisyydellä on ollut merkitystä. Kaupunginhallituksen jäsen Toni Eklund on asemakaavan käynnistänyttä ja kaavan sisältöä rajannutta päätöstä tehdessään kuulunut Turun Seudun Osuuspankin hallintoneuvostoon. Turun Seudun Osuuspankki kuuluu Turun Toriparkki Oy:n omistajiin, kuin myös ja Turun Osuuskauppa. Apulaiskaupunginjohtaja Jouko Lehmusto oli myös läsnä kokouksessa, vaikka kuului Turun Osuuskaupan hallintoneuvostoon.

 

Turun Seudun Kehittämiskeskuksen vs. elinkeinojohtaja Niko Kyynäräinen on 14.2.2012 antanut kauppatorin asemakaavan kaavoittajalle asemakaavanmuutosta puoltavan arvion Turun Kauppatorin asemakaavan kaupallisista vaikutuksista (asemakaavapäätöksen liite 15). Kaupallisten vaikutusten arviointi on valmistelun perusselvityksiä. Selvitys on suppea ja sisältää hyvin vähän analyysiä asemakaavan arvioiduista kaupallisista vaikutuksista. Kyynäräinen on lausuntoa antaessaan kuulunut Turun Seudun Osuuspankin hallintoneuvostoon.

 

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta on käsitellyt toriparkin esisopimusta kokouksissaan 9.5. ja 23.5.2012. Johtokunnan jäsenistä ainakin Henry Toivari Turun Osuuspankin hallintoneuvoston jäsenenä on ollut esteellinen käsittelemään asiaa.

 

Kaavoitusmenettelystä sekä selvitysten ja vaikutusarviointien riittävyydestä

 

Asemakaava on valmisteltu poikkeuksellisella menettelyllä ilman luonnosvaihetta ja siten, että merkittäviä selvityksiä on puuttunut kaavan ollessa lausunnoilla ja nähtävillä. Menettelyllä on haitattu kaavoitusta. Asemakaavan laadintaa ja poliittista käsittelyä on kiirehditty tavoitteella ratkaista asia ennen juhannusta 2012. Perusteita ratkaisun kiireellisyydelle ei ole esitetty.

 

Asemakaavassa ei ole korjattu niitä puutteita, joiden vuoksi Turun hallinto-oikeus 31.3.2010 ja Korkein hallinto-oikeus 28.10.2011 kumosivat asemakaavan maankäyttö- ja rakennuslain vastaisena. Se ei täytä maankäyttö- ja rakennuslain 54§ sisältövaatimuksia eikä perustu riittäviin selvityksiin.

 

Kaavaratkaisu on pääpiirteissään sama kuin kumotussa asemakaavassa. Ainoastaan alempaa kerrosta on supistettu, ja Eerikinkadun suunnan ramppi poistettu. Pohjavesi- ja perustamisolosuhteiden osalta selvityksiä on parannettu. Selvityksien perusteella on kuitenkin olemassa riskejä ja epäselvyyksiä kauppatorin ympäristön puupaaluille ja hirsiarinalle perustettujen rakennusten osalta. Pohjavesimallinnusraportti on valmistunut vasta kaavan nähtävilläolo- ja lausuntoajan jälkeen.

 

Pysäköinnin vaihtoehtotarkastelu liikenneselvityksessä ei ole riittävän tasoinen yleiskaavalliseksi selvitykseksi. Keskustan liikennejärjestelyt ja pysäköinnin vaihtoehdot tulee selvittää laajempana kokonaisuutena. Vertailussa ei ole huomioitu kustannuksia ja rakentamisaikaisia vaikutuksia. Vaihtoehtoisten pysäköintilaitosten yhteyksien vaikutuksia katuverkkoon ja keskusta-alueen liikennöintiin ei tarkastella eikä tutkita riittävästi eri vaihtoehtojen tuomaa saavutettavuutta ydinkeskustan vetovoiman osatekijänä. Louhen laajennuksen osalta myönteisiä vaikutuksia ja vaikutusta saavutettavuuteen on vähätelty.

 

Selvitys rakennusaikaisista vaikutuksista joukkoliikenteeseen puuttuu kokonaan. On arvioitavissa, että 4,5 vuoden rakennusaikana joukkoliikenteelle aiheutuu merkittäviä lisäkustannuksia ja lipputulonmenetyksiä. Esittelytekstiin tehty lyhyt kuvaus ei korvaa selvityksen puuttumista. Valituksista ilmenee, että joukkoliikenne torin kautta olisi poikki noin 20 kk. Asemakaavapäätöksen liitteestä 12 käy ilmi, että rakentamisaika vaiheen 1 lohkolla A (sis. Aurakatu) olisi 03/2013-03/2015, lohkolla B (sis. Eerikinkatu) 10/2013-11/2015 ja lohkolla C (sis. Kauppiaskatu) 04/2013-02/2016. Vaiheen 2 (sis. Yliopistonkatu) rakentamisaikataulu olisi 08/2015-06/2017. Lohkokaavio esitetään kaavaselosteen sivulta 63. Rakentamisaikaa käsittelevissä selvityksissä ei ole huomioitu Eerikinkadun, Aurakadun ja Kauppiaskadun maanalaisten tilojen vaikutusta rakentamisaikatauluun ja joukkoliikenteen järjestämiseen.

 

Taloudellisten vaikutusten (vaikutus työpaikkoihin ja elinkeinotoimintaan) arviointi on kirjattu 1.12.2011 päivättyyn osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan. Arviointi on korvattu Turun seudun kehittämiskeskuksen lausunnolla, jossa todetaan toriparkin tarpeellisuus, mutta toteutuksen tai toteuttamatta jättämisen vaikutuksia elinkeinotoimintaan tai työpaikkoihin ei lausunnossa arvioida. Pysäköintilaitoksen teoreettinenkin vaikutus keskustan saavutettavuuteen on pieni. Rakentamisaikaisia vaikutuksia torikauppaan ja keskustan kauppaan ei ole arvioitu. Pitkän rakennusajan tuomat haittavaikutukset huomioiden vaikutus keskustan kauppaan on todennäköisesti vaatimaton.