Liite 1 § 235
Talousasiat, talousjohtaja Jukka Laiho ja laskentapäällikkö Seija Liinoja 1.12.2010:
Vuoden 2010 kolmas talouden toteutumisennuste perustuu hallintokunnilta ja keskushallinnolta 15.11.2010 mennessä saatuihin tietoihin. Verotuloennuste pohjautuu tammi-marraskuun toteutuneisiin verotilityksiin ja Kuntaliiton vuoden 2010 kuntakohtaiseen veroennustekehikkoon.
Ennusteen mukaan kaupungin velkaantuminen kasvaa 30 milj. eurolla vuoden 2010 aikana. Velkaantumisen arvioidaan kuitenkin jäävän talousarvioon merkittyä pienemmäksi. Uusia lainoja otetaan 50 milj. euroa ja lainoja lyhennetään 20 milj. eurolla. Rahoitustilannetta parantavat tulorahoituksen budjetoitua suurempi kertyminen sekä investointimenojen alittuminen. Vuoden 2010 aikana toteutumatta jäävistä investoinneista suurin osa siirtyy ensi vuoden puolelle ja tulee silloin lisäämään pitkäaikaisen velan määrää. Investointitaso pysyy edelleen korkeana. Lainat asukasta kohden laskettuna nousee vuoden 2010 lopulla yli 2000 euron (1.869 euroa/asukas v. 2009).
Toteutumisennusteen mukaan tilikauden ylijäämäksi muodostuu 1,6 milj. euroa ja se on 6,6 milj. euroa talousarviota parempi.
Budjetoitua parempaan tulokseen positiivisesti vaikuttavat verotulojen ja valtionosuuksien ylittyminen yhteensä 41,9 milj. eurolla sekä korkokulujen alittuminen 5,8 milj. eurolla. Negatiiviset talousarviopoikkeamat ovat nettotoimintamenojen ylittyminen 7,9 milj. eurolla ja satunnaisten tuottojen alittuminen 18,9 milj. eurolla asuntojen hallintaan oikeuttavien osakkeiden myynnin siirtyessä vuodelle 2011. Näiden lisäksi tulosta heikentää osakkeista kirjattava arvonalennus 12,9 milj. euroa. Arvonalennus liittyy kaupunginvaltuuston päättämiin Turku Science Park Oy:n yhtiöjärjestelyihin mukaan lukien yhtiön tytäryhtiö Koy Focun myynti. Turku Science Park Oy:n osakkeiden kirjanpitoarvo on tehtyjen järjestelyjen jälkeen kaupungin taseessa 12,9 milj. euroa käypää arvoa suurempi. Erotus on kirjattava arvonalennuksena kuluksi.
Merkittävin poikkeama käyttötalousosan talousarvioon on peruspalvelulautakunnan nettomenojen ylittyminen 3,1 milj. eurolla. Verrattuna alkuperäiseen talousarvioon lisättynä määrärahasiirroilla (mm. työllisyysmäärärahat) peruspalvelulautakunnan nettomenot tulevat ylittymään noin 10 milj. eurolla. Opetuslautakunnan nettomenot ylittyvät yhteensä 0,8 milj. euroa. Ylityksestä 0,3 milj. euroa aiheutuu varhaiskasvatuksen nettomenojen ylittymisestä ja 0,5 milj. euroa perus- ja lukio-opetuksen toimintamenojen ylityksestä. Koko kaupungin (ml. liikelaitokset) nettotoimintamenot tulevat ennusteen mukaan ylittymään 7,9 milj. euroa. Nettotoimintamenojen kasvu tulee olemaan 4,4 % talouden toteutuessa ennusteen mukaisesti.
Verotuloja ennustetaan kertyvän 37,7 milj. euroa ja valtionosuuksia 4,2 milj. euroa budjetoitua enemmän. Verotulojen ja valtionosuuksien kertymä yhteensä on 917,2 milj. euroa, jolloin verorahoituksen ylitys on yhteensä 41,9 milj.euroa. Verotulojen kasvuun on vaikuttanut vuodelle 2010 tehty veroprosentin korotus 18:sta 18,75:een, kuntaryhmän jako-osuuden muutos ja taloussuhdanteen kääntyminen. Valtiovarainministeriö on vuoden 2009 valmistuneen verotuksen perusteella nostanut kuntaryhmän osuutta kunnallisveron tilityksistä 1,9 %. Vuoden 2009 osuus oikaistiin taannehtivasti marraskuun 2010 tilityksessä ja kuluvan vuoden tilitykset oikaistaan nyt joulukuun tilityksessä.
Edellä mainituista eristä johtuen vuosikate toteutuu noin 39,6 milj. euroa budjetoitua suurempana.
Tilikauden tulokseen sisältyy satunnaisena tuottona 6,1 milj. euroa Jätteenpolttoliikelaitoksen liiketoimintakaupan myyntivoittoa. Myyntivoittoa vähentää jätteenpolttoliikelaitoksen rakennuksen purkukustannuksiin tehty 1,6 milj. euron pakollinen varaus. Asuntojen hallintaan oikeuttavien osakkeiden myynti sisältyy vuoden 2011 talousarvioon ja siltä osin talousarvioon merkitty myyntivoitto jää toteutumatta vuonna 2010.
Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä:
Palvelutoimen kolmas talousennuste
Peruspalvelulautakunnan talousarvion nettomenojen arvioidaan ylittyvän 3,1 milj. euroa (ilman varhaiskasvatuksen nettomenoa). Lautakunnan toisen talousennusteen mukaan ylitysuhka oli 9,6 milj. euroa. Kolmannessa talousennusteessa on huomioitu kaupunginvaltuuston 11.10.2010 § 194 päättämä 6,0 milj. euron määrärahaa korottava talousarviomuutos. Lisämäärärahan jako tulosalueille päätettiin peruspalvelulautakunnan 17.11.2010. Korotuksesta 2,1 milj.euroa jaettiin sosiaalityön tulosalueelle (työmarkkinatuen kuntaosuuksiin ja sijaishuollon palveluihin) ja 3,1 milj. euroa vanhuspalvelujen tulosalueelle (tehostettuun asumispalveluun ja pitkäaikaissairaanhoidon ostoihin). Näin jaettuna korotus kattaisi suurimman osan ennustetusta nettomenojen ylityksestä. Kattamatta jää Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuuksiin varatun määrärahan ylitys, joka sairaanhoitopiiriltä saadun viimeisimmän tiedon perusteella on noin 2,0 milj.euroa. Peruspalvelulautakunta käsittelee talouden toteutumisennusteen kokouksessaan 8.12.2010.
Liikuntatoimen ja nuorisotoimen taloudelliset tavoitteet saavutetaan. Nuorisolautakunnan nettomenot toteutuvat talousarvion mukaisena. Liikuntalautakunnan nettomenot jäävät 60 t euroa talousarviota pienemmiksi.
Kulttuurilautakunnan nettomenot tulevat ennusteen mukaan ylittymään 0,3 milj. eurolla, mikä aiheutuu kokonaisuudessaan teatterin toiminnasta. Kaupunginteatterin nettomenojen ylitys on kolmannessa ennusteessa 0,4 milj. euroa, kun se toisessa talousennusteessa oli 0,2 milj. euroa. Teatterin talousongelmat liittyvät kustannusten hallintaan. Tulotavoite ennusteen mukaan saavutetaan. Teatteriproduktiot ja niiden kustannukset vuonna 2010 eivät ole olleet suhteessa teatterille myönnettyihin tuotantoresursseihin. Kaupunginteatterin on vuoden 2011 talousarvion vahvistamisen jälkeen tehtävä vuoden 2011 toimintasuunnitelmat ja tulosyksikkö- ja produktiokohtaiset talousarviot niin, että valtuuston vahvistama nettotavoite saavutetaan. Mikäli teatterin vuoden 2010 talous toteutuu ennusteen mukaisesti, on kaupunginteatterin tehtävä suunnitelma talousarvion negatiivisen poikkeaman kattamisesta kolmen vuoden taloussuunnittelujaksolla tilinpäätöksen 2010 valmistumisen jälkeen. Vuoden 2010 nettomenojen ylitys tulee siten rasittamaan vuoden 2011 toimintaa ja taloutta.
Apulaiskaupunginjohtaja Ari Korhonen:
Osaamistoimen taloudellisten tavoitteiden toteutuminen
Osaamistoimen sektorin talous on ennusteen mukaan toteutumassa kokonaisuudessaan talousarvion mukaisena lukuun ottamatta opetuslautakunnan ylitysuhkaa, jota kaupunginvaltuusto osaltaan käsittelee 29.11.2010. Muut sektorin toimielimet tulevat ennusteen mukaan pysymään nettotavoitteeseen.
Opetuslautakunta
Opetuslautakunta ilman varhaiskasvatuksen osuutta ennustaa ylittävänsä talousarvionsa noin 0,5 miljoonalla eurolla. Nettoylitys on kyetty supistamaan puoleen aikaisempaan ennusteeseen verrattuna, jolloin ylityksen ennustettiin toteutuvan noin miljoonan euron suuruisena. Opetuslautakunta edellytti jo elokuussa (18.8.2010 § 151) hallintokunnan ryhtyvän kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin talousarvioylitysten estämiseksi. Opetuslautakunta päätti edelleen kolmannen talousseurannan käsittelyssä 17.11.2010 § 200, että kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin tulee edelleen ryhtyä talousarvion ylitysten estämiseksi.
Kaupunginhallitus on päättänyt 8.11.2010 § 575 esittää kaupunginvaltuustolle 2,7 milj. euron lisämäärärahan myöntämistä opetuslautakunnalle varhaiskasvatuksen noin 3 miljoonan ylitysuhan kattamiseksi. Asiasta annettiin kaupunginhallitukselle erillinen selvitys 8.11.2010 ja kaupunginvaltuusto käsittelee asian 29.11.2010.
Mikäli kaupunginvaltuusto myöntää opetuslautakunnalle varhaiskasvatuksen ylitysuhan kattamiseen 2,7 miljoonan euron lisämäärärahan, kaventuu opetuslautakunnan yhteensä ennustettu 3,5 miljoonan euron nettoylitys 0,8 miljoonaa euroon.
Ammattiopetuslautakunta
Ammattiopetuslautakunta ennustaa pysyvänsä talousarviossa. Kaupunginvaltuusto myönsi 1,55 miljoonan euron lisämäärärahan 11.10.2010 § 195 johtuen Turun ammatti-instituutille myönnetyistä 130 lisäkoulutuspaikasta. Myönnetty lisämääräraha saadaan katettua vastaavasti kasvavilla valtionosuuksilla Turun kaupungille, joten lisätalousarviolla ei ollut suoria taloudellisia vaikutuksia koko kaupungin talouteen. Toimintakulujen ennustetaan ylittyvän henkilöstökuluissa. Henkilöstökulujen kasvu saadaan säästettyä materiaalien ja palvelujen ostoissa. Toimintatuotot alittuvat myyntituottojen osalta, mutta tuloarvion vajaus katetaan muilla toimintatuotoilla.
Ammattikorkeakoulun hallitus
Ammattikorkeakoulu ennustaa pysyvänsä talousarviossa. Ammattikorkeakoulun hallitus on vuonna 2010 käyttötalousosan määrärahan osalta nettositova kaupunginvaltuustoon nähden. Ammattikorkeakoulun ennusteen mukaan sekä toimintamenot, että toimintatulot ovat 800.000 euroa suurempia, kuin talousarviossa.
Matkailun palvelukeskus (Kh:n alainen nettoyksikkö)
Matkailun palvelukeskus pysyy nettositovana yksikkönä talousarvionsa puitteissa. Palvelukeskus ennustaa budjetoitua enemmän sekä menoja että tuloja, koska tämän vuoden puolella on alkanut arvioitua enemmän hankkeita. Näillä ennusteilla Turun kaupungin omarahoitus matkailutoiminnoissa toteutuisi noin 6 % pienempänä kuin talousarviota laadittaessa.
Koneteknologiakeskus Turku Oy
Koneteknologiakeskus Turku Oy ennustaa pääsevänsä taloudelliseen tavoitteeseensa eli tulojen ja menojen tasapainoon 2010. Kaupunginhallitus myönsi 22.11.2010 Koneteknologiakeskus Turku Oy:lle 165.000 euron konserniavustuksen. Yhtiön talouden pysyminen vakaana 2011 tullaan varmistamaan Turun Ammatti-instituutin (lukio- ja ammattiopetuslautakunta) sekä Turun ammattikorkeakoulun talousarvioihin varattavalla 75.000 euron lisäyksellä Koneteknologiakeskus Turku Oy:n oppimisympäristöpalveluihin. Edellytyksenä on, että Koneteknologiakeskus Turku Oy sopeuttaa toimintansa siten, että ylimääräisen konserniavustusten tarvetta ei enää synny.
Turun Aikuiskoulutuskeskus (Turun aikuiskoulutussäätiö)
Säätiön toiminta ja talous toteutuu suunnitelmien mukaisesti.
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:
Ympäristötoimen sektorin kolmas talousennuste
Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunnan, joukkoliikennelautakunnan, ympäristö- ja kaavoituslautakunnan sekä rakennuslautakunnan taloudelliset tavoitteet ennusteiden mukaan saavutetaan. Aluepelastuslautakunnan nettomenot jäävät 42.000 € talousarviota pienemmäksi.
Kiinteistöliikelaitoksen 24.11.2010 tarkennetun ennusteen mukaan tulostavoite saavutetaan, vaikka tonttiluovutusten myyntitavoitteesta jäädään 6,0 milj. euroa ja myyntivoittotavoitteesta 5,5 milj. euroa. Kiinteistöliikelaitoksen liikevaihtoennuste ylittyy 5,9 milj. euroa budjetoidusta maankäyttösopimuskorvausten lisääntymisestä johtuen. Investointimenot alittuvat ennusteen mukaan 5,9 milj. euroa lähinnä Suikkilantien, Messukentänkadun sillan ja Aurajoen rantalaitureiden korjausten sekä Ihmiselle parempi keskusta -hankkeen aikataulujen viivästymisestä johtuen.
Vesiliikelaitoksen tulostavoite saavutetaan lähes ennusteen mukaan. Investointimenojen ennuste kuitenkin alittuu 1,6 milj. euroa talousarviosta. Uusien kaava-alueiden toteuttaminen ei ole edennyt alkuperäisten aikataulujen mukaisesti esim. Kakolan asemakaavan vahvistumisen viivästymisen vuoksi. Saneerauskohteista Suikkilantien vesihuollon saneeraus siirtyi kokonaisuudessaan vuoden 2011 puolelle, koska investointi siirtyy ja katusuunnitelmat alueen osalta ovat vielä kesken. Osittain investointimenot alittuvat myös siksi, että urakoitsijoiden vesihuollon urakkasummat olivat selvästi talousarviossa oletettua edullisemmat mm. Peippolan asemakaava-alueella. Vesiliikelaitoksen investointimenojen alittumisen johdosta rahoitusalijäämän ennustetaan jäävän 0,4 milj. euroon.
Satamaliikelaitoksen liikevaihdon ja myyntivoiton ennustetaan alittuvan yhteensä 3,1 milj. euroa budjetoidusta. Linnankiinteistön myynnistä on tehty esisopimus, mutta kaupan vahvistaminen siirtynee rakennuslupamenettelyn seurauksena vuoden 2011 alkuun. Tulostavoite alittuu ennusteen mukaan 2,3 milj. euroa, josta Linnankiinteistön myyntivoiton siirtyminen aiheuttaa noin 2 milj. euroa. Investointimenojen ennustetaan vastaavasti alittuvan yhteensä 2,8 milj. euroa kohdistuen mm. kenttäalueiden ja rakennusten perusparannuksiin, Pansion sataman uusinvestointeihin, Ovakon alueen kunnostamiseen ja kunnossapitoruoppauksiin.
Tilaliikelaitoksen tulostavoite saavutetaan ennusteen mukaan. Pitkäaikaisten lainojen lisäys pienenee 2,7 milj. euroa budjetoidusta (6,4 M€), sillä investointiohjelman menojen ennustetaan jäävän yhteensä 9,1 milj. euroa suunnitellusta. Uudisrakennuskohteista Paattisten koulu ja perusparannuskohteista mm. Liinahaan vanhainkoti ja Impivaaran uimahallin peruskorjaus sekä laajennus eivät ole edenneet siinä laajuudessa kuin budjettia laadittaessa on arvioitu. Muiden peruskorjauskohteiden investointimenojen, joista ei tehdä hankesuunnitelmaa, ennustetaan vähentyvän n. 15 % suunnitellusta.
Jätteenpolttoliikelaitoksen tulostavoite-ennuste alittuu 0,3 milj. euroa budjetoidusta. Investointiohjelma on toteutunut suunnitellusti. Jätteenpolttoliikelaitoksen myynti Turku Energia Oy:lle toteutunee vuoden 2010 aikana.
Kunnallistekniikkaliikelaitoksen ja Viherliikelaitoksen taloudelliset tavoitteet saavutetaan ennusteiden mukaan. Talotoimiliikelaitoksen ja Kiinteistöpalveluliikelaitoksen tulostavoite-ennusteet alittuvat 0,1 milj. euroa budjetoidusta.
Talousasiat lähettää vuoden 2010 kolmannen talouden toteutumisennusteen kaupunginhallitukselle käsiteltäväksi. Kaupunginhallitus antanee sen tiedoksi tarkastuslautakunnalle.
Oheismateriaali 1 Vuoden 2010 talousarvion menojen ja tulojen 3. toteutumisennuste
Kaupunginhallitus on merkinnyt vuoden 2010 talousarvion menojen ja tulojen 3. toteutumisennusteen tiedokseen. Lisäksi kaupunginhallitus on päättänyt lähettää ennusteen tiedoksi tarkastuslautakunnalle ja kaupunginvaltuustolle.
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää merkitä vuoden 2010 talousarvion menojen ja tulojen 3. toteutumisennusteen tiedokseen.