Liite 1 § 111
Tarkastuslautakunta 27.5.2010:
Kaupunginhallitus on kokouksessaan 22.3.2010 § 188 päättänyt allekirjoittaa vuoden 2009 tilinpäätöksen ja antaa sen tilintarkastajien tarkastettavaksi (diaari 14355-2009).
Kuntalain 73 §:n mukaan tilintarkastajien on viimeistään toukokuun loppuun mennessä tarkastettava hyvän tilintarkastustavan mukaisesti kunkin tilikauden hallinto, kirjanpito ja tilinpäätös. Tilintarkastajien on tarkastettava:
1) onko kunnan hallintoa hoidettu lain ja valtuuston päätösten mukaisesti;
2) onko kunnan tilinpäätös ja siihen kuuluva konsernitilinpäätös laadittu tilinpäätöksen laatimista koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti sekä antavatko ne oikeat ja riittävät tiedot tilikauden toiminnasta, taloudesta, taloudellisesta kehityksestä ja taloudellisista vastuista;
3) ovatko valtionosuuksien perusteista ja käytöstä annetut tiedot oikeita; sekä
4) onko kunnan sisäinen valvonta ja konsernivalvonta järjestetty asianmukaisesti.
Tilintarkastajien on kuntalain 75 §:n mukaan annettava valtuustolle kultakin tilikaudelta kertomus, jossa esitetään tarkastuksen tulokset. Kertomuksessa on myös esitettävä, onko tilinpäätös hyväksyttävä ja voidaanko toimielimen jäsenelle ja asianomaisen toimielimen tehtäväalueen johtavalle viranhaltijalle (tilivelvollinen) myöntää vastuuvapaus. Tilivelvollisista on päätetty talousarvion hyväksymisen yhteydessä.
Turun kaupungin tilintarkastusta koskevan sopimuksen mukaan tilintarkastaja antaa kaupunginvaltuustolle osoitetun tilintarkastuskertomuksen vuosittain huhtikuun loppuun mennessä. Mikäli tilintarkastuskertomusta ei tarkastuskohteesta johtuvista syistä voida antaa em. ajankohtaan mennessä, on kertomus annettava joka tapauksessa viimeistään toukokuun loppuun mennessä.
Turun kaupungin tilintarkastaja, JHTT-yhteisö PwC Julkistarkastus Oy, vastuunalaisena tilintarkastajana JHTT Irma Högman on antanut tilintarkastuskertomuksen 29.4.2010. Tilintarkastaja on esitellyt tilintarkastuskertomuksen sisältöä tarkastuslautakunnan kokouksessa 29.4.2010.
Kuntalain 75 §:n mukaan, jos tilintarkastajat havaitsevat, että kunnan hallintoa ja taloutta on hoidettu vastoin lakia tai valtuuston päätöksiä eikä virhe tai vahinko ole vähäinen, tilintarkastuskertomuksessa on tehtävä asiasta tilivelvolliseen kohdistuva muistutus. Muistutusta ei voida kohdistaa valtuustoon.
Tarkastuslautakunta päätti merkitä tiedokseen tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2009 ja todeta, että tilintarkastuskertomus ei sisällä tilintarkastajan mukaan sellaisia kuntalain 75 §:ssä tarkoitettuja muistutuksia, joista tarkastuslautakunnan on lain mukaan hankittava asianomaisen selitys sekä kunnanhallituksen lausunto.
Liite 1 PwC Julkistarkastus Oy, JHTT-yhteisö, JHTT Irma Högman 29.4.2010: Tilintarkastuskertomus 2009
Tilintarkastuskertomuksen mukaan ”Kaupungin hallintoa on hoidettu lain ja valtuuston päätösten mukaisesti lukuun ottamatta sitovien nettomäärärahojen ylityksiä ja liikeylijäämätavoitteiden alituksia. Suurimmat poikkeamat ovat seuraavat:
1 25 Peruspalvelulautakunta, sitovien nettomenojen ylitys |
11.826.475,11 euroa |
1 74 Turun Satamaliikelaitos, sitovan liikeylijäämätavoitteen alitus |
6.216.027,68 euroa |
1 75 Turun Kiinteistöliikelaitos, sitovan liikeylijäämätavoitteen alitus |
1.024.959,69 euroa |
1 77 Turun Tilaliikelaitos, sitovan liikeylijäämätavoitteen alitus |
1.617.749,92 euroa” |
Tilintarkastuskertomuksessa todetaan, että valtuusto on kokouksessaan 14.12.2009 päättänyt, että peruspalvelulautakunnan 11.11.2009 tekemää esitystä tilin 1 25 Peruspalvelulautakunta määrärahan korottamisesta 17.037.000 eurolla ei kattamattomana hyväksytä.
Edelleen tilintarkastuskertomuksessa todetaan, että todettujen määrärahaylitysten ja liikeylijäämätavoitteiden alittumisten syistä on toimintakertomuksessa annettu selvitykset.
Tilintarkastuskertomuksen mukaan Peruspalvelulautakunta ei ole esittänyt tarkempaa erittelyä siitä, mikä osa määrärahojen ylityksistä on kohdistunut välttämättömiin lakisääteisiin tehtäviin ja palveluihin. Edelleen kertomuksessa todetaan, että kaupungin on talousarvioon varatuista määrärahoista riippumatta turvattava sellaiset sosiaalietuudet ja palvelut, joihin kuntalaisella on subjektiivinen oikeus.
Tilintarkastuskertomuksessa on esitetty lausunnot tilinpäätöksen hyväksymisestä ja vastuuvapauden myöntämisestä: ”Esitämme tilinpäätöksen hyväksymistä. Esitämme vastuuvapauden myöntämistä tilivelvollisille tarkastamaltamme tilikaudelta edellyttäen, että valtuusto hyväksyy edellä todetut määrärahojen ylitykset ja liikeylijäämätavoitteiden alitukset.”
Selvitykset toimielinten poikkeamista kaupunginvaltuustoon nähden sidotuista määrärahoista vuoden 2009 tilinpäätöksessä on esitetty kaupunginhallitukselle 22.3.2010 § 188 Turun kaupungin tilinpäätös 2009 -asian käsittelyn yhteydessä.
Oheismateriaali 1 Kh 22.3.2010 § 188 Turun kaupungin tilinpäätös 2009, Liite 2 Toimielinten poikkeamat kaupunginvaltuustoon nähden sidotuista määrärahoista vuoden 2009 tilinpäätöksessä
Liite 2 Asian esittelyn jatko
(jaetaan esityslistapostituksen yhteydessä paperisena tarkastuslautakunnalle)
Kuntalain 75 §:n mukaan valtuusto päättää toimenpiteistä, joihin tarkastuslautakunnan valmistelu, tilintarkastuskertomus ja siinä tehdyt muistutukset antavat aihetta. Hyväksyessään tilinpäätöksen valtuusto päättää vastuuvapaudesta tilivelvollisille.
Kaupunginreviisori Kari Koivuluhta:
Ehdotus
Tarkastuslautakunta päättää
lähettää tilintarkastuskertomuksen tiedoksi kaupunginhallitukselle,
esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto
merkitsee tilintarkastuskertomuksen tiedokseen ja päättää
hyväksyä kaupungin vuoden 2009 tilinpäätöksen
hyväksyä tilintarkastuskertomuksessa ilmenevät vuoden 2009 talousarvion sitovien määrärahojen ylitykset ja liikeylijäämätavoitteiden alitukset sekä
myöntää vastuuvapauden kaupungin hallintoa ja taloutta vuonna 2009 hoitaneille toimielinten jäsenille ja tehtäväalueiden johtaville viranhaltijoille edellyttäen, että valtuusto on hyväksynyt em. kohdan.
Lisäksi tarkastuslautakunta päättää, että pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan tässä kokouksessa.
Päätös
Tarkastuslautakunnalle jaettiin kokouksessa pöydälle päivitetty versio koskien asian esittelyn jatkoa.
Liite 3 Asian esittelyn jatko, 27.5.2010
Tarkastuslautakunta päätti
lähettää tilintarkastuskertomuksen tiedoksi kaupunginhallitukselle,
esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto
merkitsee tilintarkastuskertomuksen tiedokseen ja päättää
hyväksyä kaupungin vuoden 2009 tilinpäätöksen
hyväksyä tilintarkastuskertomuksessa ilmenevät vuoden 2009 talousarvion sitovien määrärahojen ylitykset ja liikeylijäämätavoitteiden alitukset sekä
myöntää vastuuvapauden kaupungin hallintoa ja taloutta vuonna 2009 hoitaneille toimielinten jäsenille ja tehtäväalueiden johtaville viranhaltijoille edellyttäen, että valtuusto on hyväksynyt em. kohdan.
Tarkastuslautakunta totesi seuraavat esteellisyydet, minkä osalta henkilöt eivät ole osallistuneet asian käsittelyyn:
Jäsen Yrttiaho opetuslautakunnan ja sen suomenkielisen jaoston ja Ylioppilaskyläsäätiön valtuuskunnan osalta, varajäsen Laine opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston osalta sekä kaupunginreviisori Koivuluhta rakennuslautakunnan osalta.
Lisäksi tarkastuslautakunta päätti, että pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan tässä kokouksessa.
Tarkastuslautakunnan Liite 3 (Asian esittelyn jatko):
Kuntalaki
Kuntalain 65 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.
Edelleen Kuntalain 65 §:n mukaan talousarvioon otetaan toiminnallisten tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Siihen tehtävistä muutoksista päättää valtuusto.
Kuntalain kommentaariteoksen (Heikki Harjula-Kari Prättälä: Kuntalaki Tausta ja tulkinnat, 7. uudistettu painos, Jyväskylä 2007) mukaan se, että kunta ei ole ottanut talousarvioon määrärahaa, ei vapauta kuntaa suorittamasta menoa, johon laki velvoittaa tai johon kunta on omilla päätöksillään sitoutunut. Kunnan on talousarvioon varatuista määrärahoista riippumatta esimerkiksi turvattava sellaiset sosiaalietuudet ja -palvelut, joihin kuntalaisella on subjektiivinen oikeus. Kommentaariteoksen mukaan talousarvio voi olla myös lainvastainen, jos siihen ei ole otettu lainkaan tietyn sosiaalietuuden turvaamiseen vaikuttavaa määrärahaa.
Kommentaariteoksen mukaan toisin kuin kuntalaisten subjektiiviset oikeudet, kunnalle säädetyt velvollisuudet palvelujen järjestämiseen on yleensä säädetty niin yleisessä muodossa, että niitä voidaan pitää määrärahasidonnaisina, ts. kunnan viranomaiset järjestävät palvelut talousarvioon varattujen määrärahojen puitteissa.
Kommentaariteoksen mukaan on syytä huolehtia siitä, että valtuuston hyväksymillä johtosäännöillä tai toimielinten tekemillä toimivallan edelleen siirtämistä koskevilla päätöksillä annetaan asianmukainen toimivalta käyttösuunnitelmien edellyttämien päätösten tekemiseen. Käyttösuunnitelmilla toimielimet jakavat määrärahat ja asettavat tarkennetut tavoitteet - käyttösuunnitelmalla toteutetaan talousarviota.
Vuoden 2009 talousarvio ja vuosien 2009-2011 taloussuunnitelma
Kaupunginhallitus on 2.6.2008 käsitellyt ja päättänyt talouden mitoituksista ja ohjeluvuista vuosille 2009-2011. Peruspalvelulautakunnan ohjeluvuksi vuodelle 2009 on päätetty 540.244 miljoonaa euroa.
Esittelytekstin mukaan ”Ohjelukujen saavuttamiseksi ei riitä pelkästään valmistelussa olevan talousohjelman tinkimätön toteuttaminen. Hallintokunnilta vaaditaan hyvää sitoutumista tasapainotavoitteeseen ja paljon myös muita menojen kasvun hillintään tähtääviä toimenpiteitä.”
Talouden mitoitusten ja ohjelukujen esittelytekstin yhteenvedossa todetaan, että valmistelussa oleva talousohjelma antaa suuntaa monille toimille, joiden avulla taloutta voidaan parantaa. Edelleen yhteenvedossa todetaan, että tärkeää on tarkastella rakenteita läpi hallintokuntarajojen.
Voidaan todeta, että hallintokuntarajat ylittävää tarkastelua voidaan parhaiten toteuttaa esimerkiksi apulaiskaupunginjohtajien, kaupunginjohtajan tai kaupunginhallituksen johdolla.
Kaupunginjohtaja on 3.6.2008 antanut Turun kaupungin vuoden 2009 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2009-2011 taloussuunnitelmaehdotuksen valmistelua koskevat tekniset ohjeet.
Teknisissä ohjeissa on todettu muun muassa seuraavaa:
-”Kaupunginvaltuusto päätti 12.9.2005 § 228, että sosiaalilautakunta ja terveyslautakunta yhdistetään yhdeksi lautakunnaksi 1.1.2009 alkaen. Kaupunginvaltuusto on 10.3.2008 § 53 hyväksynyt 1.1.2009 toimintansa aloittavan peruspalvelulautakunnan johtosäännön.”
-Valtuuston budjettipäätökset 26.11.2007: ”2. Kaupunginjohtaja vastaa taloudesta ja hänen johdollaan jatketaan talousohjelman esitysten valmistelua. Apulaiskaupunginjohtajat valmistelevat yhdessä oman johtoryhmänsä kanssa oman sektorinsa talousohjelman vuosille 2008-2010, 1.6.2008 mennessä. Talousohjelmissa esiin tulleet asiat sisällytetään vuoden 2009 talousarvion valmisteluun. Talousohjelmissa tulee ottaa kantaa ainakin seuraaviin asioihin: 1. sektorin organisaatioihin ja palvelupisteisiin päällekkäisten toimintojen poistamiseksi 2. sektorin virastojen ja laitosten tilojen käyttöön 3. sektorin virastojen ja laitosten henkilöstön käyttöön 4. sektorin vaihtoehtoisten tuotantotapojen taloudellisuuteen. Talousohjelman seurannan suorittavat valtuustoryhmien puheenjohtajat.”
-”Kaupunginjohto on valmistellut yhdessä johtoryhmien kanssa sektorinsa talousohjelmat vuosille 2008-2010. Talousohjelmaa täydentävät hallintokuntakohtaiset henkilöstön tavoitetasot, joista kaupunginhallituksen hallintojaosto tullee päättämään myöhemmin. Kaupunginhallitus käsittelee valmistunutta talousohjelmaa 5.6.2008. Talousohjelmassa esiin tulleet asiat sisällytetään vuoden 2009 talousarvion valmisteluun ja talousohjelman toimenpiteiden avulla on tarkoitus saada talous tasapainoon vuoteen 2010 mennessä. Talousohjelmassa esitettyjen hallintokuntakohtaisten toimenpiteiden vuosittaisia taloudellisia, henkilöstö- ja tilavaikutuksia arvioidaan erillisellä lomakkeella (liite 9).”
-”Kaupunginhallitus antoi hallintokuntakohtaiset ohjeluvut nettomenolle tai nettotulolle. Liikelaitosten osalta ohjelukuna käytetään liikeylijäämää lisättynä poistoilla. Hallintokunnat laativat oman talousarvioehdotuksensa siten, että annettu ohjeluku asettaa hallintokunnalle sen nettomenon ylärajan, jota ei voida ylittää tai nettotulotavoitteen, joka on vähintään saavutettava. Ohjeluvut mahdollistavat toteutuessaan koko kaupungin talousarvion tasapainottumisen suunnittelukaudella. Ohjeluvut lähetetään erikseen hallintokunnille. Hallintokuntakohtaiset ohjeluvut työvoiman tavoitetasoista käsittelee kaupunginhallituksen hallintojaosto.”
-”Vuoden 2009 talousarvion osalta voivat tasapainotetun tuloskortin soveltamisesta poiketa opetuslautakunta, peruspalvelulautakunta (yhdistetty sosiaali- ja terveyslautakunta) sekä nuorisolautakunta ja liikelaitokset. Näissä lautakunnissa voidaan tavoitteiden esittämisessä käyttää koeluontoisesti erilaisia sopimusohjausmalleja.”
-”Tilivelvollinen Hallintokunnan tulee tarkistaa toimielimen tilivelvollisen/velvollisten nimet tässä kohtaa. (Kuntalaki § 75)”
-”2.5 Vuosien 2009-2011 talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen perustelut
Useimmat hallintokunnat käsittelevät lautakunnissaan talousarvion ja taloussuunnitelman toimielintasolla. Suurimmat hallintokunnat käsittelevät tarkemmin, tulosalueittain.” Tulosaluekohtaista käsittelyä on edellytetty muun muassa peruspalvelulautakunnalta. Ohjeissa todetaan, että talousarvion ja taloussuunnitelman lisäperustelut voidaan esittää vapaamuotoisesti, mikäli hallintokunta katsoo, että kaikki seikat eivät kattavasti käy ilmi lomakkeistoon sisältyvistä kohdista.
Terveysvirasto ja sosiaalivirasto valmistelivat yhdessä tulevan peruspalvelulautakunnan talousarvioehdotuksen vuodelle 2009 ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2010-2011. Terveys- ja sosiaalilautakunnat käsittelivät ehdotusta yhteisessä seminaarissaan 1.9.2008 ja terveyslautakunta kokouksessaan 3.9.2008 ja sosiaalilautakunta 10.9.2008. Lautakunnat ovat päättäneet Sosiaali- ja terveystoimen talousarvioehdotuksesta vuodelle 2009 ja taloussuunnitelmaehdotuksesta vuosille 2010-2011 kokouksissaan 17.9.2008.
Sosiaali- ja terveystoimen talousarvioehdotus on lautakuntien 17.9.2008 esittelytekstin mukaan laadittu kuluvan (2008) vuoden tammi-heinäkuun ennusteen perusteella ja lähtökohtana on tuolloin ollut toimintojen fuusiointi ja nykytoiminnan tason säilyttäminen. Talousarvioehdotus on esittelyn mukaan sisältänyt joitakin pakottavia menonlisäyksiä, jotka on erikseen mainittu. Edelleen esittelyssä on todettu, että talousarvioehdotuksen laatimisen haasteellisuutta on lisännyt se, että sekä sosiaali- että terveyslautakunnat ovat ilmoittaneet merkittävästä ylitysuhasta vuonna 2008. Esittelyn mukaan sosiaali- ja terveyslautakunnat ovat ilmoittaneet kaupunginhallitukselle, että ne eivät kykene omilla toimenpiteillään sopeuttamaan toimintaansa talousarvioon vuonna 2008.
Talousarvioehdotuksen esittelyssä on käsitelty ohjeistusta, Sote-valmistelutilannetta, kaupunginhallituksen antamia ohjelukuja, sopimusohjausta sekä tulosaluekohtaisia asioita. Peruspalvelulautakunnan toiminnassa toteutetaan esittelyn mukaan sisäistä sopimusohjausta palveluiden tilaamisessa ja tuottamisessa 1.1.2009 alkaen. Strategisen palvelusopimuksen valmistelu etenee ydinprosesseittain kaupunginvaltuuston hyväksymien strategioiden ja resurssien puitteissa. Esittelyn mukaan talousarvioprosessi on osa sopimusohjausjärjestelmää.
Talousarvioehdotuksen esittelyn mukaan muutosryhmän nimeämät uusien tulosalueiden talousarvion valmistelusta vastaavat henkilöt (jotka on nimeltä mainittu) ovat tarkastelleet tulosalueensa toiminnan nykytason säilyttämiseksi vaadittavia toimenpiteitä ja mahdollisia muutostarpeita.
Talousarvioehdotuksen esittelytekstin yhteenvedossa todetaan:
”Kahden suuren hallintokunnan talousarvioiden yhdistäminen on sinänsä ollut haasteellinen prosessi jo teknisenä toimenpiteenä. Tämän lisäksi toimialalla tapahtuu lukuisia muutoksia kuten sisäisiä organisaatiomuutoksia ja toimintojen siirtymisiä tai päättymisiä kaupungin alaisuudessa.
Talousarvion laatimisen lähtökohtana on ollut turvata kuntalaisille peruspalvelut vuoden 2008 laajuudessa. Valmistelussa on kuitenkin useita hankkeita, joilla arvioidaan olevan myönteisiä vaikutuksia kustannuskehityksen hillitsemiseksi tulevina vuosina.
Edellä mainituista syistä laskennan pohjana on ollut pakko käyttää realistista arviota vuoden 2008 toteutumasta, joka poikkeaa merkittävästi talousarviosta. Peruspalvelulautakunnalle annettu ohjeluku vuodelle 2009 on 540,2 miljoonaa euroa ja tämän vuoden toteutumaennuste heinäkuun tilanteen mukaan on noin 537,5 miljoonaa euroa. Myös kustannustason muutos on ollut paljon oletettua suurempi kuin mihin talousarvion laatimisohjeissa mainitaan.”
Sosiaali- ja terveystoimen talousarvioehdotus vuoden 2009 määrärahoiksi on ollut 566.259.389 euroa (netto).
Kaupunginvaltuuston 17.11.2008 vahvistamassa vuoden 2009 talousarviossa ja vuosien 2009-2011 taloussuunnitelmassa on peruspalvelulautakunnan osalta vahvistettu:
-Tilivelvollinen viranhaltija: peruspalvelujohtaja Markku Suokas
-Työvoima: ei ole asetettu työvoiman tavoitetasoja vuosille 2009-2011
-Talousohjelman arvioidut vuosittaiset vaikutukset: taulukko lautakunnan/toimielimen esittämän toimenpiteen talous-, henkilöstö- ja tilavaikutuksen arviointiin (1000 €); Kv.
-Sanallisia tavoitteita toiminnan ja talouden osalta (kaupunginvaltuuston päätöslauselmat)
Sosiaali- ja terveystointa koskevan talousohjelman arvioituja vaikutuksia esimerkiksi tuotantotapojen osalta ei pääosiltaan ole esitetty rahassa vaan sanallisessa muodossa toimintaa ja sen kehittämistä kuvaavina.
Vahvistetussa talousarviossa vuodelle 2009 ei peruspalvelulautakunnan osalta ole esitetty esimerkiksi toimielimen toimintaympäristön muutoksia suunnitelmakaudella tai kriittisiä menetystekijöitä tai näiden arviointikriteereitä/mittareita.
Valtuuston sosiaali- ja terveystoimelle vahvistama määräraha vuodelle 2009 on 553.154.631 euroa (netto). Vahvistettu määräraha on ollut 13,1 miljoonaa euroa pienempi kuin hallintokunnan oma ehdotus.
Vuoden 2009 talousarviossa Peruspalvelulautakunnan tilivelvolliseksi viranhaltijaksi on vahvistettu peruspalvelujohtaja Markku Suokas. Peruspalvelujohtajan tehtävien hoitoa on käsitelty peruspalvelulautakunnassa muun muassa peruspalvelujohtajan vuosilomien vuoksi. Peruspalvelulautakunta on myöntänyt Suokkaalle vuosilomia kahdella eri päätöksellä ajalle 29.6.-7.9.2009. Peruspalvelulautakunta on 3.6.2009 merkinnyt tiedoksi peruspalvelujohtaja Suokkaan ilmoituksen irtisanoutumisestaan 8.9.2009 lukien. Kaupunginhallitus on 17.8.2009 käsitellyt peruspalvelulautakunnan 24.6.2009 päättämää esitystä peruspalvelujohtajan avoinna olevan viran hoitamisesta ajalla 8.9.-31.12.2009. Esityksen mukaan kaupunginhallitus päätti määrätä palvelutuotantojohtaja Riitta Liuksan hoitamaan peruspalvelujohtajan tehtävää 8.9.-31.12.2009 väliseksi ajaksi. Samalla kaupunginhallitus päätti, että virka julistetaan viipymättä haettavaksi. Viran hakuaika on päättynyt 9.10.2009. Kaupunginhallitus on 23.11.2009 päättänyt valita peruspalvelujohtajan virkaan Riitta Liuksan. Kaupunginhallitus on kokouksessaan 11.1.2010 vahvistanut peruspalvelujohtajan virkavaalin ja päättänyt, että Liuksan virantoimitusvelvollisuus peruspalvelujohtajana alkaa 4.1.2010.
Kaupunginvaltuusto on 17.11.2008 hyväksynyt vuoden 2009 talousarvion noudattamista koskevat määräykset.
Määräysten mukaan ”Kaupunginvaltuustoon nähden sitovia ovat talousarviokirjassa rasteroinnilla ilmaistut määrärahat ja tuloarviot tai netto. Lisäksi kaupunginvaltuustoon nähden sitovia ovat toimielinten kriittiset menestystekijät, näiden arviointikriteerit/mittarit ja mittareiden tavoitearvot sekä muut mahdollisesti kaupunginvaltuuston erikseen (KV)-merkinnällä sitoviksi hyväksymät tavoitteet.”
Määräyksissä käsitellään myös talousarvioon tehtäviä muutoksia:
”Kaupunginvaltuuston hyväksymää määrärahaa saadaan ao. toimielimen päätöksellä ilman kaupunginvaltuuston erillistä päätöstä ylittää tulojen ylittymistä tai uusia tuloja vastaavalla määrällä, mikäli samanaikaisesti toteutuvat seuraavat edellytykset:
-tulot ovat valtionosuuksia, EU-rahoitusta, sponsorituloja tai ulkopuoliseen tilaukseen perustuvia tuloja,
-menon lisäys tulee täysin katetuksi tulojen lisäyksellä ja tulon kertyminen on varmaa
-ylittyvillä tuloilla ja menoilla on suora, perusteltu syy-yhteys”
Vuotta 2009 koskevissa määräyksissä ei ole selkeästi otettu kantaa, miten tulee toimia silloin, jos määrärahojen ylitystä ei voida edellä kuvatulla tavalla kattaa.
Talousarvion noudattamista koskevissa määräyksissä vuodelle 2008 (Kv 21.1.2008 § 10) on sen sijaan otettu kantaa määrärahan ylitysuhkaan muun muassa seuraavasti:
”1.1. Sitovuus kaupunginvaltuuston suhteen
… Talousarviovuoden aikana esille tulevat määrärahan ylitysuhat tulee poistaa muuttamalla toimintaa niin, että määrärahojen ylitykset katetaan toimielimen omien määrärahojen siirroilla tai toiminnasta kertyvien tulojen kasvulla.
Mikäli toimielin ei kykene kaikista sopeuttamistoimenpiteistään huolimatta toimimaan määrärahan puitteissa, voi toimielin esittää muutettavaksi talousarviota, jos kyseessä on kaupunkia velvoittava meno tai menolla on erityisen painava peruste ja sen rahoitus on järjestyksessä.
Mikäli joudutaan tekemään muutos talousarvioon, tulee kaupunginhallituksen aina samassa yhteydessä esittää ja ratkaista kyseisen muutoksen aiheuttama rahoitustarpeen kattaminen.
Käyttötalousosaa ja investointiosaa koskevat muutosesitykset on valmisteltava hyvissä ajoin muutostarpeen ilmaannuttua niin, että kaupunginhallitukselle jää mahdollisuus ratkaista asia useamman vaihtoehdon pohjalta ja niin, että kaupunginvaltuusto käsittelee ne saman varainhoitovuoden aikana.”
Talousarvion noudattamista koskevissa määräyksissä 2009 käsitellään myös määrärahan, tuloarvion ja tavoitteiden toteutumisen seurantaa.
Määräysten mukaan ”Kaupunginhallituksen osaltaan sekä muiden toimielinten osaltaan on talousarviovuoden aikana jatkuvasti seurattava alaistensa tulosalueiden ja toimintayksiköiden tuottamien palvelujen kysyntää, tavoitteiden toteutumista, toimintaa sekä taloudenpitoa, annettava niille tarvittavia ohjeita ja määräyksiä sekä huolehdittava seurannan järjestämisestä niiden alaisessa organisaatiossa.”
Määräysten mukaan toiminnan ja talouden kehittymisestä tulee raportoida kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle. Toteutumisraportit tehdään maaliskuun ja heinäkuun lopun tilanteen mukaan. Samassa yhteydessä laaditaan tilikauden talouden toteutumisennusteet. Marraskuussa annetaan määräysten mukaan kaupunginhallitukselle vielä ylimääräinen talouden toteutumisen ennuste.
Seurantaraportointiin tulee määräysten mukaan sisällyttää lautakuntien selvitykset sekä kaupunginjohtajan ja apulaiskaupunginjohtajien niiden johdosta antamat lausunnot, mikäli raportti lautakunnan osalta poikkeaa kaupunginvaltuuston vahvistamasta talousarviosta ja taloussuunnitelmasta.
Määräysten mukaan virastot ja laitokset raportoivat omalle lautakunnalleen ja virastopäälliköt apulaiskaupunginjohtajalle talouden ja toiminnan kehittymisestä sekä työvoiman käytöstä kuukausittain. Apulaiskaupunginjohtajien tulee arvioida jatkuvasti oman sektorinsa talousarvion toteutumista ja esittää niiden pohjalta tarvittaessa toimenpiteet talousarviossa pysymiseksi.
Vuoden 2008 talousarvion noudattamista koskeva ohjeistus poikkeaa vuoden 2009 määräyksistä muun muassa talousarvion puitteissa toimimista koskevan periaatteen osalta. Vuoden 2008 määräysten mukaan:
”Virastopäälliköille myönnettävän tili- ja vastuuvapauden edellytyksenä on hallintokunnan pysyminen kaupunginvaltuuston hyväksymässä talousarviomäärärahassa. Kaupunginvaltuusto päättää tapauskohtaisesti tarkastuslautakunnan esityksen pohjalta tili- ja vastuuvapauden myöntämisestä.
Mikäli käy ilmeiseksi, että hallintokunnalle tulee vaikeuksia talousarviossa pysymisessä, tulee virastopäällikön tehdä välittömästi siitä selvitys ao. toimielimelle ja esittää sellaisia toteuttamiskelpoisia ja vaihtoehtoisia toimenpiteitä, jotka mahdollistavat talousarvion toteuttamisen määrärahan puitteissa hallintokunnan omilla toimenpiteillä. Jos hallintokunta ei omilla toimenpiteillään pysty pitäytymään määrärahassaan, tulee siitä välittömästi tehdä ilmoitus kaupunginhallitukselle, joka harkitsee voidaanko ylitysuhalle löytää kate kaupungin tuloja lisäämällä tai muita menoja vähentämällä.”
Kaupunginvaltuusto on 30.3.2009 päättänyt lisätalousarviosta vuodelle 2009 sekä muutoksista taloussuunnitelmavuosiin 2010 ja 2011. Peruspalvelulautakunnan menomäärärahoja vuodelle 2009 vähennettiin lisätalousarviossa 15.230.552 euroa.
Kaupunginhallitus käsitteli valtuuston päätöksen 30.3.2009 täytäntöönpanoa 6.4.2009. Esittelytekstin mukaan ”Mikäli lauta- tai johtokunta joutuu muuttamaan kaupunginvaltuuston 17.11.2008 vuodelle 2009 hyväksyttyä sidottua toiminnallista tavoitetta, tulee hallintokunnan tehdä tästä muutoksesta esitys kaupunginhallitukselle. Mahdolliset muutosesitykset kootaan ja viedään kaupunginvaltuuston käsittelyyn vielä tämän kevään aikana.”
Kaupunginhallitus päätti, että lauta- ja johtokuntien tulee 8.5.2009 mennessä muuttaa määrärahojensa jaot vastaamaan kaupunginvaltuuston 30.3.2009 päättämässä lisätalousarviossa annettua määrärahaa, tuloarviota tai toimintakatetta.
Kaupunginhallitus on käsitellyt lisätalousarvion täytäntöönpanoa hallintokunnissa
- 18.5.2009: asia palautettu uudelleen valmisteltavaksi,
- 25.5.2009: päätetty, että asiasta annetaan informaatio kaupunginvaltuustolle 1.6.2009 ja että asia muutoin palautetaan tuotavaksi kaupunginhallituksen käsittelyyn 8.6.2009
- 8.6.2009: kaupunginhallitus päätti esittää valtuustolle muun muassa, että peruspalvelulautakunnan määrärahaa korotetaan 3.500.000 euroa palvelutason turvaamiseksi. Ehdotuksessa on esitys määrärahan korotusten kattamisesta.
Kaupunginvaltuusto on kokouksessaan 15.6.2009 päättänyt, että peruspalvelulautakunnan määrärahaa korotetaan 3.500.000 euroa palvelutason turvaamiseksi. Asian esittelytekstin mukaan peruspalvelulautakunnan lisätalousarviomuutos (noin -15,2 milj. euroa) jakautuu kululajeittain henkilöstömenoille sivukuluineen (-7.946.344 euroa) ja muihin menoihin (-7.284.208 euroa).
Vuoden 2009 talousarvion noudattamista koskevien ohjeiden mukaan toiminnasta ja taloudesta on raportoitu maaliskuun ja heinäkuun lopun tilanteen mukaan. Lisäksi vuoden 2009 talousarvion menojen ja tulojen 3. toteutumisennuste on annettu marraskuussa.
Toiminnan ja talouden seurantaraportissa 1.1.-31.3.2009 on palvelutoimen tavoitteiden toteutumisen osalta raportoitu, että ensimmäisen ennusteen mukaan palvelutoimen sektori näyttää ylittävän sille asetetun talousarvion 5.145.000 eurolla. Ylityksen on todettu tapahtuvan peruspalvelulautakunnassa. Raportissa on todettu, että alkuvuoden perusteella talousarviossa pysyminen on peruspalvelulautakunnassa vaikeata myös loppuvuoden osalta. Raportissa on todettu, että mikäli säästöohjelmien ja talousohjelman mukaiset tavoitteet (15,2 milj. euroa) viivästyvät tai eivät toteudu, poikkeama talousarvioon kasvaa merkittävästi. Raportin mukaan ”Sosiaali- ja terveyslautakunnan yhdistämisestä johtuen prosessien läpikäynti on edelleen kesken, eikä tästä syystä sitovia tavoitteita ole voitu päättää. Lautakunnalle ei ole talousarviokirjassa asetettu sitovia toiminnallisia tavoitteita vuoden 2009 osalta. Ylitysuhat näyttäisivät olevan avustuksissa, palvelujen- ja asiakaspalvelujen ostoissa.”
Kaupunginvaltuusto on merkinnyt seurantaraportin tiedokseen kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti 11.5.2009.
Toiminnan ja talouden seurantaraportissa 1.1.-31.7.2009 on palvelutoimen tavoitteiden toteutumisen osalta raportoitu, että sektorin hallintokuntien talousarvioiden ennustetaan ylittyvän 15,6 miljoonalla eurolla. Ylitys tapahtuisi pääosin peruspalvelulautakunnassa. Raportin mukaan peruspalvelulautakunnan toisen toteutumisennusteen mukaan toimintakulut ylittynevät n. 17,2 miljoonalla eurolla ja toimintatuotot n. 1,5 miljoonalla eurolla. Raportin mukaan toimintamenot ylittyisivät suhteessa muutettuun talousarvioon 2,8 %:ia ja suhteessa alkuperäiseen talousarvioon 0,9 %:ia. Suurimpien ylitysuhkien on raportoitu olevan henkilöstömenoissa, avustuksissa ja asiakaspalvelujen ostoissa.
Raportissa on todettu, muun muassa seuraavaa:
- Peruspalvelulautakunta on käsitellyt ylitysuhkaa 26.8.2009 ja päättänyt palauttaa asian virastolle perusteellisemman selvityksen saamiseksi ja kaupunginhallitukselle esitettäväksi.
- Talousohjelman hankkeet ovat etenemässä, vaikkakin aikataulut ovat viivästyneet.
- Sopimusohjausmallin ja Sote-tietohankkeen kehitystyö on jatkunut edelleen ja varsinainen ensimmäinen ohjaava sopimusohjauskierros on tarkoitus käydä vuoden 2010 talousarviokäsittelyn yhteydessä.
- Sosiaali- ja terveystoimi yhdistyivät vuoden 2009 alusta. Tämä on vaikeuttanut esimerkiksi taloudellisten seurantatietojen saamista, koska aiempaa tietoa uudistetusta organisaatiosta ja toiminnasta ei ole saatavissa.
Kaupunginvaltuusto on merkinnyt seurantaraportin tiedokseen kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti 28.9.2009.
Vuoden 2009 talousarvion menojen ja tulojen 3. toteutumisennusteen on kaupunginhallitus merkinnyt tiedokseen 23.11.2009. Ennusteessa on käsitelty talouden ennusteita toimielimittäin. Peruspalvelulautakunnan osalta raportissa on todettu suurimpien ylitysuhkien olevan koko hallintokunnan tasolla henkilöstömenoissa, avustuksissa sekä palvelujen- ja asiakaspalvelujen ostoissa. Lisäksi raportissa on todettu, että käynnissä oleva pandemia aiheuttanee paljon ylimääräistä toimintaa ja mahdollisesti myös lisäkustannuksia peruspalvelulautakunnalle. Peruspalvelulautakunnan osalta on ennustettu määrärahan ylittyvän 17.410 milj. euroa verrattuna muutettuun talousarvioon.
Kaupunginvaltuusto on kokouksessaan 14.12.2009 päättänyt kaupunginhallituksen päätösehdotuksen mukaisesti, että peruspalvelulautakunnan 11.11.2009 § 448 tekemää esitystä peruspalvelulautakunnan määrärahan korottamisesta 17.037.000 eurolla ei kattamattomana hyväksytä. Palvelutointa johtava apulaiskaupunginjohtaja puolsi ja keskushallinnon talouden vastuualue ei puoltanut esitystä.
Kaupunginvaltuuston 14.12.2009 asian käsittelyn liitteenä 1 on asian esittely ja päätösehdotus. Esittelyosion (päivätty 7.10.2009) mukaan talouden vastuualueen mielestä peruspalvelulautakunnan tulisi kaikin mahdollisin keinoin pyrkiä pienentämään määrärahan ylitysuhkaa vielä kulumassa olevan (2009) vuoden viimeisenä kuukautena. Edelleen ”Talouden vastuualueen näkemykseen mukaan tässä vaiheessa talousarviovuotta ei ole enää mahdollisuutta kattaa kaupungin tasolla esitetty menomäärärahan korottaminen, jos sitä ei hallintokunnassa ole kyetty kattamaan. Kaupungin talous on vahvasti alijäämäinen.”
Vaikka esittelytekstin otsikko on päivätty 7.10.2009 on esittelyssä käsitelty peruspalvelulautakunnan 11.11.2009 käsittelemiä asioita.
Esittelytekstin mukaan ”Viimeisen kaupungin talouden toteutumisennusteen mukaan vuosikate olisi 38,3 miljoonaa euroa ja se kattaisi 69,4 prosenttisesti suunnitelman mukaiset poistot. Tilikauden alijäämäksi ennustetaan 20 milj. euroa. Tässä ennusteessa on huomioitu peruspalvelulautakunnan 17,4 milj. euron nettomenon ylitys. Ennustettu lähes 20 milj. euron alijäämä toteutuessaan syö taseeseen kertynyttä ylijäämää. Taseeseen kertyneiden ylijäämän loputtua kaupunki on lähellä tilannetta, jossa sen on kuntalain mukaan laadittava toimenpideohjelma, jolla kattamaton alijäämä katetaan valtuuston erikseen päättämänä kattamiskautena.”
Apulaiskaupunginjohtaja viittaa esittelytekstin 8.10.2009 päivätyssä osiossa määrärahan myöntämisen puollon perusteisiin: ”Koska ylitykset johtuvat lakisääteisten palveluiden järjestämisestä ja taloudellinen lama on aiheuttanut sosiaali- ja terveystoimeen lisävelvoitteita, puollan peruspalvelulautakunnan esitystä.”
Peruspalvelulautakunnan määrärahan korotusesitystä ei ole päätetty hyväksyä kattamattomana. Päätöksen esittelyissä on ollut talouden vastuualueen ennusteet talouden kehittymisestä ja kaupungin tilinpäätöksen alijäämäisyydestä. Loppujen lopuksi tilinpäätös muodostui kuitenkin ylijäämäiseksi. Kaupungin verotulot olivat tilinpäätöksessä yhteensä noin 13,3 miljoonaa euroa suuremmat, mitä vuoden 2009 viimeisessä talouden toteutumisennusteessa oli arvioitu.
Yhteenveto ja johtopäätökset
Kuntalain mukaan talousarvioon otetaan toiminnallisten tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Kuntalain kommentaariteoksen mukaan se, että kunta ei ole ottanut talousarvioon määrärahaa, ei vapauta kuntaa suorittamasta menoa, johon laki velvoittaa tai johon kunta on omilla päätöksillään sitoutunut. Kunnan on talousarvioon varatuista määrärahoista riippumatta esimerkiksi turvattava sellaiset sosiaalietuudet ja -palvelut, joihin kuntalaisella on subjektiivinen oikeus. Kuntalain kommentaariteoksen mukaan kunnalle säädetyt velvollisuudet palvelujen järjestämiseen on yleensä säädetty niin yleisessä muodossa, että niitä voidaan pitää määrärahasidonnaisina, ts. kunnan viranomaiset järjestävät palvelut talousarvioon varattujen määrärahojen puitteissa.
Tilintarkastuskertomuksen mukaan Peruspalvelulautakunta ei ole esittänyt tarkempaa esittelyä siitä, mikä osa määrärahojen ylityksistä on kohdistunut välttämättömiin lakisääteisiin tehtäviin ja palveluihin. Tämä tulisikin jatkossa ottaa huomioon niin toiminnallisia tavoitteita määriteltäessä kuin myös tavoitteiden toteutumisen seurannassa ja raportoinnissa.
- Hallintokuntakohtaisten ohjelukujen perusteet ja ohjaavuus talousarvion 2009 valmistelussa.
Peruspalvelulautakunnan varsinaisessa talousarviossa vahvistettu määräraha on ollut 13,1 milj. euroa pienempi kuin hallintokunnan oma ehdotus. Lisätalousarviossa peruspalvelulautakunnalle on asetettu 15,2 milj. euron säästötavoite. Myöhemmin määrärahaa on valtuuston päätöksellä myönnetty lisää 3,5 milj. euroa.
- Sosiaali- ja terveystoimen yhdistyminen vuoden 2009 alusta ja tähän liittyvät organisaation ja toiminnan muutokset.
Organisaatio ja sen vastuuhenkilöt ovat muotoutuneet vuoden 2008 ja 2009 aikana. Kahden ison organisaation yhdistäminen on asettanut monia haasteita. Tilivelvollinen peruspalvelujohtaja on vaihtunut vuoden 2009 aikana.
- Tavoite sopimusohjausmallin käyttöönotosta peruspalvelulautakunnan toiminnassa 1.1.2009 alkaen ja sopimusohjausprosessin yhteen nivominen talousarvioprosessin kanssa.
Peruspalvelulautakunta hyväksyi strategisen palvelusopimuksen talousarvion käsittelyn yhteydessä 30.9.2009. Operatiivinen palvelutuotantosopimus hyväksyttiin 17.2.2010. Seurannan mittareita jalostetaan edelleen tuotteistuksen, kustannuslaskennan ja seurantavälineiden kehittyessä.
- Talousarvion 2009 sisältö: Sosiaali- ja terveyslautakunnan yhdistämisestä johtuen prosessien läpikäynti on edelleen kesken, eikä tästä syystä sitovia tavoitteita ole voitu päättää. Toiminnan ja talouden seurantaraportissa 1.1.-31.3.2009 on todettu, että peruspalvelulautakunnalle ei ole asetettu sitovia toiminnallisia tavoitteita vuoden 2009 osalta.
Kuntalain mukaan talousarvioon otetaan toiminnallisten tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Mikäli toiminnallisia tavoitteita ei ole määritelty riittävällä tavalla, ei myöskään määrärahoja ole voitu luotettavasti sitoa toimintaan.
Vuoden 2009 talousarvion määrärahojen toteutumiseen peruspalvelulautakunnan osalta ovat vaikuttaneet muun muassa:
- Talousohjelman valmistelu, sen sisällön tarkkuus esimerkiksi toimenpiteiden taloudellisten vaikutusten osalta ja talousohjelman asioiden sisällyttäminen vuoden 2009 talousarvion valmisteluun.
Sosiaali- ja terveystointa koskevan talousohjelman arvioituja vaikutuksia esimerkiksi tuotantotapojen osalta ei pääosiltaan ole esitetty rahassa vaan sanallisessa muodossa toimintaa ja sen kehittämistä kuvaavina. Talousohjelman taloudelliset vaikutukset ovat olleet arvioita. Talousohjelman toteutumisesta on raportoinnissa todettu, että hankkeet ovat etenemässä, vaikkakin aikataulut ovat viivästyneet. Myös osa lisätalousarvion säästötoimenpiteistä on jäänyt toteutumatta suunnitellussa aikataulussa, muun muassa henkilöstösäästöjen osalta.
- Talousarvion noudattamista koskevat määräykset, seuranta, raportointi ja toimenpiteet:
Peruspalvelulautakunta on raportoinut määräysten mukaan taloudesta ja toiminnasta. Myös määrärahojen ylitysuhat on raportoitu. Peruspalvelulautakunta ei ole omilla toimenpiteillään pystynyt toimimaan talousarvion määrärahojen puitteissa. Toiminnan ja talouden seurantaraportit on merkitty tiedoksi valtuustossa. Toiminnan ja talouden seurantaraportointi ei ole johtanut vuoden aikana katteen löytymiseen kaupungin tuloja lisäämällä tai muita menoja vähentämällä. Valtuusto on joulukuussa 2009 päättänyt tuolloin esitettyjen talouden lukujen valossa, että peruspalvelulautakunnan määrärahan korottamista ei hyväksytä kattamattomana. Talouden toteutuma oli kuitenkin ennustettua parempi.
Ottaen huomioon edellä esitetyt seikat, voitaneen katsoa, että myös peruspalvelulautakunnan sitovien nettomenojen ylityksen, 11.826.475,11 euroa, osalta vastuuvapauden myöntämistä voidaan puoltaa.
Liite 2 Tilintarkastuskertomus
Tarkastuslautakunnan ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää
merkitä tilintarkastuskertomuksen tiedokseen ja
hyväksyä tilintarkastuskertomuksessa ilmenevät vuoden 2009 talousarvion sitovien määrärahojen ylitykset ja liikeylijäämätavoitteiden alitukset.