Liite 1 § 49

 

1) 1898-2006

6.2.2006 de Anna Pauliina ym.

Aloite ympäristöterveydenhuollon siirtämisestä ympäristönsuojelun yhteyteen (Kj)

 

Terveyslautakunta 12.4.2006:

 

Ympäristöterveydenhuolto, johtava hygieenikko Pentti Janatuinen14.3.2006:

 

Pauliin de Annan ym. aloitteessa esitetään:

”Turussa on vireillä sosiaali- ja terveystoimen yhdistäminen. Esitämme, että hallintoa uudistettaessa tulee ympäristöterveydenhuolto siirtää terveys-lautakunnan alaisuudesta ympäristö- ja kaavoituslautakunnan alaisuuteen, joko yhdistämällä se ympäristönsuojelu toimistoon tai muodostamalla se omaksi toimistokseen.

 

Tällä hetkellä monissa kaupungeissa ympäristönsuojelu ja ympäristöterveydenhuolto toimivat jo yhteisessä yksikössä, suurimmissa kaupungeissa näin on Helsingissä, Vantaalla, Tampereella ja Oulussa. Turussakin asiaa on selvitelty aiemmin, mutta nyt laajemman muutoksen yhteydessä on sopiva aika ratkaista myös tämä pitkään vireillä ollut ympäristöterveydenhuollon siirtyminen”.

 

Asiaa on käsitelty Kh:n listalla § 875 11.10.2004, jossa asetetun työryhmän lausunnon perusteella suositeltiin, että toiminnot on saatettu fyysisesti yhteen, eli saman rakennukseen Eerikinkatu 34 hallinnon pysyessä erillään nykyisellään. Päätös kuului sanatarkasti: Kaupunginhallitus päättää, että ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönsuojelun yhteistyötä jatketaan toistaiseksi nykyisellä pohjalla ja että, erikseen selvitetään tarkemmin eri vaihtoehdot eläinlääkintähuollon järjestämiseksi.

 

Johtopäätöksissä toteamme (Mikko Jokinen ja Pentti Janatuinen), että tällä hetkellä ei ole näköpiirissä sellaisia käytännön tarpeita, joiden perusteella muutokset nykytilanteeseen olisivat perusteltavissa. Tuolloin oli myös meillä tiedossa mahdollinen sosiaali- ja terveystoimen yhdistäminen.

 

Edellä mainitun ajan kohdan jälkeen on tullut kansanterveyslain muutos, jossa todetaan selkeästi, että ne lait ja toimenpiteet, joihin ympäristöterveydenhuollon toiminta perustuu, ovat osa kansanterveystyötä. Tällaisia lakeja ovat: terveydensuojelulaki, elintarvikelaki, tupakkalaki, eläinlääkintähuoltolaki, eläintautilaki, eläinsuojelulaki, tuoteturvallisuuslaki, laki eläinlääkinnällisestä rajatarkastuksesta, EU:n sisäisen kaupan määräykset maahantuonnista ja maastaviennistä, lääkelain muutos koskien nikotiinikorvaushoito-valmisteiden myyntiä, EU-asetukset ja EU -direktiivit. Luonnollisesti ympäristöterveydenhuollon lakirepertuaariin kuuluu omalta osaltaan tartuntatauti-laki.

 

Monien edellä mainittujen lakien käytännön toimeenpanossa ja valvonnassa olemme läheisessä yhteistyössä perusterveydenhuollon, kouluterveyden-huollon, lastenterveydenhuollosta vastaavien sekä tartuntataudeista vastaavien virkamiesten ja terveystoimen hygieniaryhmän kanssa. Jos pidetään luonnollisena, että kansanterveystyöstä kunnassa vastaa terveyslautakunta ja siitä vastaa ja sen toimeenpanee terveystoimi, tuntuisi myöskin luontevalta, että yksilön ja hänen elinympäristöönsä kohdistuvasta kansanterveys-työstä vastaava tulosalue kuuluisi terveystoimeen ja terveyslautakunnan alaisuuteen.

 

Tartuntatautilain mukaisissa toimissa, zonoosien hoidossa, ruokamyrkytysten selvittelyssä sekä erilaisissa häiriö ja poikkeavissa oloissa, niihin varautumisessa ja varautumissuunnitelmia tehtäessä sekä harjoiteltaessa on havaittu kovin tarpeelliseksi, että terveystoimella on ympäristöterveydenhuolto ja siihen jokapäiväisessä toiminnassa hioutunut toimintaympäristö ja yhteinen ”kieli”, jota kaikki ymmärtävät. A/H5N1 influenssaviruksen todennäköinen tulo Suomeen asettaa edellä mainitun yhteistyön jälleen kerran sille kuuluvaan arvoonsa. Varautumissuunnitelmaa tehtäessä on osoittautunut arvokkaaksi edellä mainittu yhteys ja yhteinen päämäärä, ennaltaehkäisevä kansanterveystyö.

 

Aloitteessa ei ole esitetty muuta perustetta siirtämiselle kuin, että asia on ollut vireillä kauan ja jotkut muut kaupungit ovat päätyneet 1990 –luvun alun ajatuksissa toiseen ratkaisuun.11.10.2004 jälkeen asia ei ole ollut vireillä, koska Kh teki asiassa päätöksen.

 

Kuten kartoituksessa selvitettiin yhteisestä ”ympäristö” sanasta toimintojen nimissä yhteisiä asioita on vain 1-2 % ja loput ovat omia lainsäädännöstä johtuvia tehtäviä, joihin toisella hallintokunnalla ei ole ammattikoulutusta eikä sanan valtaa.

 

Terveysvirasto, virastopäällikkö Markku Suokas 30.3.2006:

 

Ehdotus :

Terveyslautakunta päättää antaa edellä olevan vastineen kaupunginhallitukselle valt. Pauliina de Annan ym. tekemään aloitteeseen koskien ympäristöterveydenhuollon siirtämistä ympäristönsuojelun yhteyteen ja toteaa, että ympäristöterveydenhuolto on keskeinen osa kansanterveystyötä eikä pidä perusteltuna siirtää sitä pois terveyslautakunnan alaisuudesta.

 

Päätös:

Ehdotus hyväksyttiin.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

2) 6609-2006

8.5.2006 Niinistö Ville ym.

Aloite autojen yhteiskäytön edistämisestä (Yj)

 

Valt. Nana Korpelainen on 8.10.2007 tehnyt aloitteen samasta asiasta. Keskushallinnon hankinta- ja logistiikkakeskus on 19.2.2010 antanut alla olevan lausunnon viimeksi mainitun aloitteen johdosta.

 

Keskushallinto, hankinta- ja logistiikkakeskus 19.2.2010:

 

Valt. Nana Korpelaisen ym. aloite kaupungin hallinnassa olevien autojen yhteiskäytöstä on tehty 9.10.2007. Aloitteessa esitetään kaupungin autokannan yhteistä hallinnointia ja eri laitosten mahdollisuutta käyttää ajoneuvokalustoa vain tarvittaessa.

 

Turussa on jo vaiheittain siirrytty autokannan yhteiseen hallinnointiin ja yhteiskäyttöä on jo pienessä määrin toteutettu. Kaupunginhallitus on tehnyt päätöksen hankinta- ja logistiikkakeskuksen perustamisesta 13.8.2007. Keskuksen yhdeksi tehtäväksi on kyseisellä päätöksellä määritelty kaupungin logistisen toimintamallin suunnittelu. Kaupunginhallitus on päättänyt 6.4.2009 Turun uudesta logistisesta toimintamallista. Päätöksen mukaisesti hankinta- ja logistiikkakeskus

 

hallinnoi kaikkia kuljetuskäyttöön soveltuvia ajoneuvoja

kontrolloi koko kaupungin tilaus-toimitus-laskutus –prosessia tiiviissä yhteistyössä eri osapuolten kanssa

hoitaa keskitetysti kaupungin sisäiset kuljetustarpeet

ylläpitää yhteiskäyttöön soveltuvaa varastovalikoimaa omassa varastossaan ja huolehtii jakelusta vakioreittiohjelman mukaisesti

toteuttaa aktiivista, jatkuvaa ja vuorovaikutteista yhteistyötä asiakas- ja toimittajarajapinnoissa

varmistaa logistiikan ammattitaidon kehittymisen ja kehittämisen muuttuvissa olosuhteissa.

 

Liikennevakuutuksen piirissä on yli 1000 Turun kaupungin käytössä olevaa kulkuneuvoa. Tästä määrästä noin puolet on Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen kalustoa. Muiden, noin 500 kulkuneuvon yhtenäistä rekisteriä laaditaan parhaillaan. Rekisteriin kerätään tiedot kaikista kulkuneuvoista, niiden käyttötarkoituksesta ja käyttöasteesta. Tämän avulla voidaan luoda yhtenäinen hallintajärjestelmä. Rekisteri on valmis huhtikuussa 2010.

 

Kaupungilla on useita autoja, joiden käyttöaste on alhainen. Ajoneuvojen koko kapasiteetti tulisi saada käyttöön mahdollisimman optimaalisesti siten, että kaupungin kuljetustarpeet tulisi huomioiduksi. Logististen toimintojen keskittäminen hankinta- ja logistiikkakeskukseen on aloitettu 1.9.2009 ja keskittämistä jatketaan kuluvan vuoden aikana. Kyseessä on suuri toiminnallinen muutos, joka edellyttää kaikkien osapuolien sitoutumista uuteen toimintamalliin. Kaupungin hajanaisesta ja monipuolisesta toiminnasta johtuen muutokseen ja toimintojen haltuunottoon on varattava riittävästi aikaa, jotta pystytään varmistamaan kuntalaisten saaman palvelutason säilyminen. Jo nyt on pystytty tarjoamaan esim. lastenkodeille autoja siten, että he varaavat auton käyttöönsä tiettynä aikana ja palauttavat sen tankattuna takaisin.

 

Motivan aloitteesta on keskustelu myös kaupungin osallistumisesta mahdolliseen autojen yhteiskäyttöpalveluun, kuten City Car Club Helsingissä. Tämä tarkoittaa sitä, että palveluun rekisteröitynyt asiakas (esim. Turun kaupunki) saisi auton käyttöönsä lyhyeksikin ajaksi useista paikoista ja mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Toimintaan osallistuminen edellyttää kuitenkin Turun osalta erillisiä päätöksiä ja myös asianmukaista kuljetustarpeiden koordinointia. Turun osalta hankkeen yhteyshenkilönä toimii logistiikkapäällikkö.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

3) 7629-2006

29.52006 Olavi Mäenpää

Aloite Turun julistautumisesta Suomen eläinsuojelun pääkaupungiksi (Pj)

 

Kaupunginsihteeri Tuomas Heikkinen 24.2.2010:

 

Valtuutettu Olavi Mäenpää on tehnyt aloitteen Turun julistautumisesta Suomen eläinsuojelun pääkaupungiksi.

 

Kaupunginhallitus on päättänyt pyytää viestintäkeskuksen lausuntoa aloitteesta. Viestintäkeskus on lähettänyt kaupunginhallitukselle lausunnon 11.10.2006. Aloitteesta on pyydetty myös terveysviraston lausunto. Sosiaali- ja terveystoimi on lähettänyt 13.11.2009 päivätyn vastauksen valtuutettu Olavi Mäenpäälle.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

4) 14596-2006

13.11.2006 Ulla Achrén ym.

Aloite puuttuvien tilojen järjestämisestä ruotsinkielisille ala-asteen kouluille (Yj)

 

Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 24.2.2010:

 

Valtuutettu Ulla Achrén ym. ovat 13.11.2006 tehneet aloitteen, joka koskee tilojen järjestämistä ruotsinkielisille ala-asteen kouluille. Aloitteessa esitetään, että osoitteessa Itäinen Pitkäkatu 21 sijaitseva kiinteistö varattaisiin aloitteessa mainittuun tarkoitukseen.

 

Aloitteen johdosta voidaan todeta, että aloitteessa mainittu kiinteistö on rakennuksineen myyty kiinteistölautakunnan tekemän päätöksen perusteella yksityiselle taholle.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

5) 2262-2007

12.2.2007 Annika Lapintie ym.

Aloite äänestysaktiivisuuden edistämisestä (Yj)

 

Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on päättänyt lähettää aloitteen mahdollisia toimenpiteitä varten kiinteistölautakunnalle. Kiinteistöliikelaitos on lähettänyt valtuutettu Annika Lapintielle 24.2.2010 päivätyn vastauksen aloitteeseen.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

6) 5871-2007

23.4.2007 Sakari Hihnalan ym.

Aloite badante-tyyppisen avun järjestämisestä vanhuksille (Pj)

 

Kaupunginsihteeri Tuomas Heikkinen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on päättänyt pyytää sosiaalikeskuksen lausuntoa aloitteesta. Olen lähettänyt valtuutettu Sakari Hihnalalle 24.2.2010 päivätyn vastauksen.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

7) 7221-2007

21.5.2007 Leena Koikkalaisen ym.

Aloite vanhusväestön hyvän hoidon ja elämänlaadun takaamisesta rakentamalla mm. vanhusten palvelukeskuksia (Pj)

 

Kaupunginsihteeri Tuomas Heikkinen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on päättänyt pyytää aloitteesta sosiaalikeskuksen lausuntoa. Olen lähettänyt valtuutettu Leena Koikkalaiselle 24.2.2010 päivätyn vastauksen.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

8) 10927-2007

27.8.2007 Helva Mika ym:

Aloite vapaaehtoisista lentomaksuista (Kj)

 

Johtava kaupunginsihteeri Reino Tiainen:

 

Turun kaupunki antaa työntekijöilleen suosituksia ja ohjeita lähinnä vain työhön, työolosuhteisiin ja työhyvinvointiin liittyvissä asioissa. Sen sijaan kaupungin rooliin työnantajana ei kuulu antaa suosituksia erilaisten, vaikka sinänsä kannatettavien asioiden taloudellisesta tukemisesta vaan tällaisten seikkojen on katsottava kuuluvan työntekijöiden yksityisyyden piiriin.

Sikäli kun aloitteessa on kysymys luottamushenkilöille annettavasta suosituksesta, kaupunginhallitus voinee harkintansa mukaan päättää asiasta.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

9) 12811-2007

8.10.2007 Nana Korpelainen ym.

Aloite kaupungin hallinnassa olevien autojen yhteiskäytöstä (Yj)

 

Keskushallinto, hankinta- ja logistiikkakeskus 19.2.2010:

 

Valt. Nana Korpelaisen ym. aloite kaupungin hallinnassa olevien autojen yhteiskäytöstä on tehty 9.10.2007. Aloitteessa esitetään kaupungin autokannan yhteistä hallinnointia ja eri laitosten mahdollisuutta käyttää ajoneuvokalustoa vain tarvittaessa.

 

Turussa on jo vaiheittain siirrytty autokannan yhteiseen hallinnointiin ja yhteiskäyttöä on jo pienessä määrin toteutettu. Kaupunginhallitus on tehnyt päätöksen hankinta- ja logistiikkakeskuksen perustamisesta 13.8.2007. Keskuksen yhdeksi tehtäväksi on kyseisellä päätöksellä määritelty kaupungin logistisen toimintamallin suunnittelu. Kaupunginhallitus on päättänyt 6.4.2009 Turun uudesta logistisesta toimintamallista. Päätöksen mukaisesti hankinta- ja logistiikkakeskus

 

·hallinnoi kaikkia kuljetuskäyttöön soveltuvia ajoneuvoja

·kontrolloi koko kaupungin tilaus-toimitus-laskutus –prosessia tiiviissä yhteistyössä eri osapuolten kanssa

·hoitaa keskitetysti kaupungin sisäiset kuljetustarpeet

·ylläpitää yhteiskäyttöön soveltuvaa varastovalikoimaa omassa varastossaan ja huolehtii jakelusta vakioreittiohjelman mukaisesti

·toteuttaa aktiivista, jatkuvaa ja vuorovaikutteista yhteistyötä asiakas- ja toimittajarajapinnoissa

·varmistaa logistiikan ammattitaidon kehittymisen ja kehittämisen muuttuvissa olosuhteissa.

 

Liikennevakuutuksen piirissä on yli 1000 Turun kaupungin käytössä olevaa kulkuneuvoa. Tästä määrästä noin puolet on Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen kalustoa. Muiden, noin 500 kulkuneuvon yhtenäistä rekisteriä laaditaan parhaillaan. Rekisteriin kerätään tiedot kaikista kulkuneuvoista, niiden käyttötarkoituksesta ja käyttöasteesta. Tämän avulla voidaan luoda yhtenäinen hallintajärjestelmä. Rekisteri on valmis huhtikuussa 2010.

 

Kaupungilla on useita autoja, joiden käyttöaste on alhainen. Ajoneuvojen koko kapasiteetti tulisi saada käyttöön mahdollisimman optimaalisesti siten, että kaupungin kuljetustarpeet tulisi huomioiduksi. Logististen toimintojen keskittäminen hankinta- ja logistiikkakeskukseen on aloitettu 1.9.2009 ja keskittämistä jatketaan kuluvan vuoden aikana. Kyseessä on suuri toiminnallinen muutos, joka edellyttää kaikkien osapuolien sitoutumista uuteen toimintamalliin. Kaupungin hajanaisesta ja monipuolisesta toiminnasta johtuen muutokseen ja toimintojen haltuunottoon on varattava riittävästi aikaa, jotta pystytään varmistamaan kuntalaisten saaman palvelutason säilyminen. Jo nyt on pystytty tarjoamaan esim. lastenkodeille autoja siten, että he varaavat auton käyttöönsä tiettynä aikana ja palauttavat sen tankattuna takaisin.

Motivan aloitteesta on keskustelu myös kaupungin osallistumisesta mahdolliseen autojen yhteiskäyttöpalveluun, kuten City Car Club Helsingissä. Tämä tarkoittaa sitä, että palveluun rekisteröitynyt asiakas (esim. Turun kaupunki) saisi auton käyttöönsä lyhyeksikin ajaksi useista paikoista ja mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Toimintaan osallistuminen edellyttää kuitenkin Turun osalta erillisiä päätöksiä ja myös asianmukaista kuljetustarpeiden koordinointia. Turun osalta hankkeen yhteyshenkilönä toimii logistiikkapäällikkö.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

10) 5820-2008

21.4.2008 Olavi Mäenpää

Aloite selvityksen saamisesta kaupunginjohtajiston keskinäisistä työskentelysuhteista (Kj)

 

Johtava kaupunginsihteeri Reino Tiainen:

 

Aloite on lähetetty mahdollisia toimenpiteitä varten kaupunginhallituksen puheenjohtajalle 28.4.2008.

 

Kaupunginjohtajiston yhteistyötä koskevia kysymyksiä on tarvittaessa käsitelty kaupunginhallituksen puheenjohtajiston ja kaupunginjohtajiston neuvottelukokouksissa, joita pidetään 1-2 kertaa kuukaudessa ja joiden puheen-johtajana toimii kaupunginhallituksen puheenjohtaja.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

11) 12926-2008

6.10.2008 Olavi Mäenpää

Aloite keskusradiojärjestelmän hankkimisesta Turun konservatoriolle (Pj)

 

Kaupunginhallitus on 13.10.2008 päättänyt antaa aloitteen johdosta valt. Olavi Mäenpäälle seuraavan selvityksen:

 

Turun konservatorio on Turun konservatorion kannatusyhdistys ry:n ylläpitämä oppilaitos ja yhdistys on vuokrannut oppilaitoksen tilat Kuntien eläke-vakuutusyhtiöltä. Kaupunki ei voi tämän vuoksi ryhtyä enempiin toimenpiteisiin keskusradiojärjestelmän hankkimiseksi. Turun kaupunki on varannut talousarvioon yhdistykselle 853.522 €:n avustuksen, jolla se voi toteuttaa aloitteessa mainitun järjestelmän.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

12) 14465-2008

10.11.2008 Pentti Kosonen ym.

Aloite Itsenäisyyden kivi muistomerkin korjaamisesta ja muistomerkin ympäristön siistimisestä (Yj)

 

Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on päättänyt lähettää aloitteen mahdollisia toimenpiteitä varten Kiinteistölaitokselle velvoittaen laitoksen ilmoittamaan toimenpiteistään aloitteen ensimmäiselle allekirjoittajalle. Kiinteistöliikelaitos on lähettänyt valtuutettu Pentti Kososelle 24.2.2010 päivätyn vastauksen aloitteeseen.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

13) 14781-2008

17.11.2008 Tuula Javanainen ym.

Aloite liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden parantamisesta (Yj)

 

Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on päättänyt lähettää aloitteen mahdollisia toimenpiteitä varten Kiinteistölaitokselle velvoittaen laitoksen ilmoittamaan toimenpiteistään aloitteen ensimmäiselle allekirjoittajalle. Kiinteistöliikelaitos on lähettänyt valtuutettu Tuula Javanaiselle 24.2.2010 päivätyn vastauksen aloitteeseen.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

14) 15400-2008

1.12.2008 Mika Stepanoff

Aloite ohjeiden saamisesta luottamusmiehinä toimivien yrittäjien ansionmenetyskorvauksiin (Kj)

 

Johtava kaupunginsihteeri Reino Tiainen:

 

Kaupunginhallituksen hallintojaosto on 15.9.2009 päättänyt kaupunginvaltuuston 31.8.2009 vahvistaman uuden palkkio- ja matkustussäännön täytäntöönpanosta. Tässä yhteydessä hallintojaosto on hyväksynyt myös ohjeet luottamushenkilöille maksettavan ansionmenetyskorvauksen maksamisesta. Näissä ohjeissa määritellään myös, miten luottamusmiehinä toimivien yrittäjien ansiomenetyskorvaus on laskettava.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

15) 1199-2009

26.1.2009 Sakari Hihnala ym.

Aloite kevyen liikenteen väylän rakentamisesta Paattisille Säkyläntien varteen Tortinmäkeen saakka (Yj)

 

Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on päättänyt lähettää aloitteen mahdollisia toimenpiteitä varten Kiinteistöliikelaitokselle velvoittaen laitoksen ilmoittamaan toimenpiteistään aloitteen ensimmäiselle allekirjoittajalle. Kiinteistöliikelaitos on lähettänyt valtuutettu Sakari Hihnalalle 24.2.2010 päivätyn vastauksen aloitteeseen.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

16) 4355-2009

30.3.2009 Pentti Kosonen ym.

Aloite Aurajoen länsirannan ulkoilureitin talvikunnossapidosta (Yj)

 

Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on päättänyt lähettää aloitteen mahdollisia toimenpiteitä varten Kiinteistöliikelaitokselle velvoittaen laitoksen ilmoittamaan toimenpiteistään aloitteen ensimmäiselle allekirjoittajalle. Kiinteistöliikelaitos on lähettänyt valtuutettu Pentti Kososelle 24.2.2010 päivätyn vastauksen aloitteeseen.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

17) 6383-2009

11.5.2009 Valt. Jarmo Laivoranta

Aloite ylimääräisten palkankorotusten jäädyttämisestä

 

Johtava kaupunginsihteeri Reino Tiainen:

 

Aloitteessa puhutaan ensisijaisesti apulaiskaupunginjohtajien avustajille päätetyistä ja liikelaitosten johtajille suunnitelluista palkankorotuksista.

 

Aloitteen johdosta on todettava, että henkilöstöjohtaja on päätöksillään 31.3.2009 § 25 ja 17.12.2009 § 179 tarkistanut apulaiskaupunginjohtajien avustajien tehtäväkohtaisia palkkoja määräajaksi 15 %:lla. Jälkimmäinen päätös koskee ajanjaksoa 1.1.2010–31.12.2011.

 

Edelleen voidaan todeta, että kaupunginhallitus päätti 23.6.2009 § 309 liike-laitosjohtajien virkojen perustamisen yhteydessä liikelaitosjohtajien palkoista. Tässä yhteydessä tehtiin eräiden virkojen kohdalla varsin maltillisia korotuksia vastaavien aikaisempien virastopäällikkö-virkojen palkkaukseen.

 

Edellä mainitut päätökset ovat tulleet lainvoimaisiksi ja ne on pantu täytäntöön.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

18) 6385-2009

11.5.2009 Pentti Kosonen ym.

Aloite Aurajoen itärannalla olevan entisen Wärtsilän telakka-alueen siivoamisesta (Yj)

 

Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on päättänyt lähettää aloitteen mahdollisia toimenpiteitä varten rakennusvalvontatoimistolle velvoittaen toimiston ilmoittamaan toimenpiteistään aloitteen ensimmäiselle allekirjoittajalle. Rakennusvalvontatoimisto on lähettänyt valtuutettu Pentti Kososelle 18.2.2010 päivätyn vastauksen aloitteeseen.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

19) 8259-2009

15.6.2009 Elina Rantanen ym

Aloite jalankulkijoiden liikenneturvallisuuden parantamisesta Itäisen Pitkäkadun ja Kerttulinkadun risteyksessä (Yj)

 

Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on päättänyt lähettää aloitteen mahdollisia toimenpiteitä varten ympäristö- ja kaavoitusviraston suunnittelutoimistolle velvoittaen toimiston ilmoittamaan toimenpiteistään aloitteen ensimmäiselle allekirjoittajalle. Suunnittelutoimisto on lähettänyt valtuutettu Elina Rantaselle 19.2.2010 päivätyn vastauksen aloitteeseen.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

20) 8261-2009

15.6.2009 Maarit Rostedt on

Aloite turvallisuuden parantamisesta Vaalan asuinlähiön ja Varissuon välillä olevan junaradan ylityksessä (Yj)

 

Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on päättänyt lähettää aloitteen mahdollisia toimenpiteitä varten Kiinteistöliikelaitokselle velvoittaen laitoksen ilmoittamaan toimenpiteistään aloitteen allekirjoittajalle. Kiinteistöliikelaitos on lähettänyt valtuutettu Maarit Rostedtille 24.2.2010 päivätyn vastauksen aloitteeseen.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

21) 8262-2009

15.6.2009 Maarit Rostedt

Aloite turvallisuuden parantamisesta Unkarinkadun ja Vaalantien risteyksessä (Yj)

 

Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on päättänyt lähettää aloitteen mahdollisia toimenpiteitä varten Kiinteistöliikelaitokselle velvoittaen laitoksen ilmoittamaan toimenpiteistään aloitteen allekirjoittajalle. Kiinteistöliikelaitos on lähettänyt valtuutettu Maarit Rostedtille 24.2.2010 päivätyn vastauksen aloitteeseen.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

22) 8603-2009

22.6.2009 Jarmo Laivoranta ym.

Aloite joukkoliikennejärjestelyistä (Yj)

 

Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on päättänyt lähettää aloitteen mahdollisia toimenpiteitä varten joukkoliikennetoimistolle velvoittaen toimiston ilmoittamaan toimenpiteistään aloitteen ensimmäiselle allekirjoittajalle. Aloite on käsitelty joukkoliikennelautakunnassa 13.8.2009 § 133 kohdalla. Ote joukkoliikennelautakunnan päätöksestä on lähetetty tiedoksi valtuutettu Jarmo Laivorannalle.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

23) 10735-2009

31.8.2009 Annika Lapintien ym.

Aloite toimeentulotuen jonojen purkamisesta (Pj)

 

Kaupunginsihteeri Tuomas Heikkinen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on päättänyt lähettää aloitteen mahdollisia toimenpiteitä varten sosiaali- ja terveystoimelle. Peruspalvelulautakunta on käsitellyt aloitetta 11.11.2009 kokouksessa ja lähettänyt otteen lautakunnan päätöksestä tiedoksi valtuutettu Annika Lapintielle.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

24) 12009-2009

28.9.2009 Valt. Pentti Kosonen ym.

Aloite Artukaisten lentokentän 75-vuotismerkkipäivän muistamisesta

 

Keskushallinto strategia ja viestintä 21.12.2009:

 

Keskushallinnon strategian ja viestinnän vastuualue toteaa lausuntonaan, että valtuutettu Kososen aloite tuo oikeutetusti esiin Turun roolia Suomen ilmailuhistorian merkkipaikkana sekä logistisesti ensiarvoisen tärkeää ase-maamme maassamme. Siksi Artukaisten lentokentän vuosipäivän muistaminen on perusteltua.

 

Turun kaupungin kannalta on historian lisäksi tärkeätä korostaa logististen yhteyksien – ja erityisesti lentoyhteyksien -merkitystä kaupungin ja koko talousalueemme kehittymisen kannalta, nyt ja tulevaisuudessa. Siksi historiaosuuden lisäksi voitaisiin harkita seminaaria tai tapahtumaa, jossa arvioitaisiin nykytilannetta ja luotaisiin katse tulevaisuuteen.

 

Juhlallisuuksien järjestelyihin olisi kuitenkin syytä sitouttaa tahoja, jotka toimintansa ja perinteidensä kautta ovat suoraan sidoksissa kyseiseen tematiikkaan. Tällaisia ovat esimerkiksi:

 

Valtion liikelaitos Finavia, joka ylläpitää Turun lentokenttää ja jonka voidaan katsoa olevan Artukaisten lentokentän toiminnan jatkaja.

 

Turkulaiset ilmailuharrastajat kuten Turun lentokerho ja Turun Ilmasilta

 

Ilmavoimat (Satakunnan Lennosto, jonka toiminta-aluetta Turku on)

 

talousalueen elinkeinoelämä, mukaan lukien Turun kauppakamari.

 

Turun kaupungin on tällaisessa tapauksessa mielekästä osallistua tapahtuman toteutukseen - ei päävastuutahona vaan partnerina - kohtuullisella panostuksella.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

25) 12285-2009

5.10.2009 Alpo Lähteenmäki ym.

Aloite Kupittaan liikuntapaikka-alueella sijaitsevan kentän KHT 5 maalien takana sijaitsevien aitojen varustamisesta portilla helpottamaan aidan yli lentäneen pallon hakemista (Pj)

 

Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on päättänyt lähettää aloitteen mahdollisia toimenpiteitä varten Liikuntapalvelukeskukselle velvoittaen keskuksen ilmoittamaan toimenpiteistään aloitteen ensimmäiselle allekirjoittajalle. Liikuntapalvelukeskus on lähettänyt valtuutettu Alpo Lähteenmäelle 17.11.2009 päivätyn vastauksen aloitteeseen.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

26) 12287-2009

5.10.2009 Ulla-Maija Vierimaa ym.

Aloite matkapuhelimen tukiaseman sijainnista (Yj)

 

Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on päättänyt lähettää aloitteen mahdollisia toimenpiteitä varten kiinteistöliikelaitokselle. Aloite koskee suunniteltua matkapuhelinverkon tukiasemaa Pietari Valdin ja Vakka-Suomentien väliin.

 

Aloitteessa mainittu asia tulee ratkaistavaksi poikkeuslupamenettelyssä. Poikkeuslupamenettely on vielä kesken. Kiinteistöliikelaitokselta Saadun tiedon mukaan virkamiesesitys hankkeelle tulee olemaan kielteinen, jollei hakija pysty vastineessaan esittämään erittäin painavia perusteluita hankkeen tueksi.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

27) 15766-2009

14.12.2009 Valt. Olavi Mäenpää

Aloite moskeijoiden ja minareettien rakentamisen kieltämisestä

 

Kaupunginhallitus on 15.12.2009 päättänyt, ettei aloite anna aihetta toimenpiteisiin.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

28) 15768-2009

14.12.2009 Pentti Kososen ym.

Aloite Leikkiviä lapsia -graniittireliefin sijoittamisesta joko entiselle paikalleen tai uuden Nummenpuistokadun päiväkodin taiteelliseksi elementiksi (Pj)

 

Kaupunginsihteeri Tuomas Heikkinen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on päättänyt lähettää aloitteen mahdollisia toimenpiteitä varten kulttuuritoimelle. Kulttuuritoimi on velvoitettu ilmoittamaan toimenpiteistään aloitteen ensimmäiselle allekirjoittajalle. Museokeskus on lähettänyt valtuutettu Pentti Kososelle 4.2.2010 päivätyn lausunnon.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

29) 1018-2010

25.1.2010 Sakari Hihnala ym.

Aloite Luolavuoren vanhainkodin freskon säilyttämisestä (Yj)

 

Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on päättänyt lähettää aloitteen mahdollisia toimenpiteitä varten Tilaliikelaitokselle velvoittaen laitoksen ilmoittamaan toimenpiteistään aloitteen ensimmäiselle allekirjoittajalle. Tilaliikelaitos on lähettänyt valtuutettu Sakari Hihnalalle 24.2.2010 päivätyn vastauksen aloitteeseen.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

30) 1019-2010

25.1.2010 Olavi Mäenpää

Aloite Kakolan jätevedenpuhdistamon louhintaan liittyvistä riidoista (Yj)

 

Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 24.2.2010:

 

Kaupunginhallitus on 1.2.2010 päättänyt, että valtuutettu Mäenpään aloite ei anna aihetta enempiin toimenpiteisiin. Kaupunginhallitus on perustellut päätöstään sillä, että Turun kaupunki ei ole louhintaurakassa sopijaosapuolena.

 

Kaupunginhallitus katsoo, että aloite voidaan merkitä käsitellyksi.

 

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää merkitä edellä olevat aloitteet käsitellyiksi.