Liite 1 § 30

 

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä 10.11.2009:

 

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hallitus on kokouksessaan 20.10.2009 § 156 päättänyt esittää kuntayhtymän jäsenkuntien kunnanvaltuustoille sairaanhoitopiirin perussopimuksen 27 §:n 1 momentin muuttamista siten, että perussopimuksessa otettaisiin nimenomaisesti huomioon ns. siirtoviivemaksujärjestelmä.

 

Siirtoviivemaksujärjestelmällä tarkoitetaan korotetun hoitopäivämaksun perimistä potilaasta, jonka hoito on tullut erikoissairaanhoidon osalta suoritetuksi, mutta potilaan hoitoa joudutaan erikoissairaanhoidossa jatkamaan jatkohoitopaikan puutteen vuoksi. Sairaanhoitopiirin valtuuston päättämien perusteiden mukaisesti siirtoviivemaksua sovellettiin 1.4.2007 - 31.12.2008 siten, että maksu on kunkin erikoisalan alin hoitopäivämaksu kaksinkertaisena ja sitä peritään somaattisessa erikoissairaanhoidossa kolmannesta päivästä lukien hoidon päättymispäivää lukuun ottamatta. Maksun tavoitteena on ollut edistää hoidon porrastuksen oikeaa toteutumista ja minimoida niitä haittoja, joita siirtoviiveestä aiheutuu. Tavoitteen voi kiteyttää siten, että tavoitteena on hoitaa erikoissairaanhoidon yksiköissä vain erikoissairaanhoitoa tarvitsevia potilaita.

 

Siirtoviivemaksun osalta on esitetty käsityksiä, että nykyisen sairaanhoitopiirin perussopimuksen muotoilu ei mahdollistaisi korotettujen hoitopäivämaksujen perimistä. Esitettävän muutoksen tavoitteena on tukea sitä periaatetta, että jäsenkunnilta kannettavien maksujen perusteet ja maksujen perintä perustuvat perussopimuksen nimenomaiseen määräykseen ja että siirtoviivemaksun perusteista ja suorittamisvelvollisuudesta on selkeästi sovittu perussopimuksessa.

 

Muutosesityksellä ei oteta kantaa siihen, peritäänkö siirtoviivemaksua tulevaisuudessa, vaan muutosesityksen tarkoituksena on yksinomaan mahdollistaa maksun periminen. Muutos on laadittu siten, ettei se velvoita maksun perimiseen. Jatkossakin on tarkoitus toimia siten, että sairaanhoitopiirin valtuusto ja hallitus erikseen harkitsevat maksun perimisen kulloisenkin siirtoviivetilanteen perusteella. Muita siirtoviivettä ehkäiseviä menettelytapoja (mm. hoitoon ottamista ja poistamista koskevat ohjeet) siirtoviivetilanteen hallintaan pidetään edelleen ensisijaisina keinoina siirtoviivemaksuun nähden.

 

VSSHP pyytää kunnan-/kaupunginhallitusta käsittelemään oheisen muutosesityksen ja saattamaan sen edelleen kunnan-/kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi.

 

Lisätietoja asiasta antavat sairaanhoitopiirin johtaja Aki Lindén, puh. (02) 313 3601 ja hallintojohtaja Lauri Tanner, puh. (02) 313 3603.

 

Peruspalvelulautakunta 16.12.2009:

 

Vs. palvelutuotantojohtaja Anne Santalahti 8.12.2009:

 

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on lähettänyt 10.11.2009 kirjeen koskien kuntayhtymän perussopimuksen muuttamista siten, että se mahdollistaa siirtoviivemaksujärjestelmän. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on pyytänyt kaupunginhallitusta käsittelemään asiaa.

 

Liite 1                                 Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä kirje 10.11.2009

 

Kaupungin lakimies Jukka Jyrkinen on 24.11.2009 päivätyllä kirjeellään pyytänyt peruspalvelulautakunnan lausuntoa asiassa. Lausuntopyynnössään Jyrkinen on selventänyt siirtoviivemaksun ja kuntayhtymän perusteita. Lausuntopyynnössä pyydetään peruspalvelulautakunnan kannanottoa erityisesti siihen, puoltaako peruspalvelulautakunta vai vastustaako se siirtoviivemaksun käyttöönottoa ja tähän liittyen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän perussopimuksen muuttamista siten, että perussopimus mahdollistaisi siirtoviivemaksun perimisen kuntayhtymän jäsenkunnilta.

 

Liite 2                                 Kaupunginlakimies Jukka Jyrkisen lausuntopyyntö 24.11.2009

 

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän kirjeessä viitataan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hallituksen kokouksessaan 20.10.2009 § 156 päätökseen, jossa se on päättänyt esittää kuntayhtymien jäsenkuntien kunnanvaltuustoille sairaanhoitopiirin perussopimuksen 27 §:n 1. momentin muuttamista siten, että perussopimuksessa otettaisiin nimenomaisesti huomioon ns. siirtoviivemaksujärjestelmä. Muutosesityksellä ei oteta kantaa siihen, peritäänkö siirtoviivemaksua tulevaisuudessa, vaan muutosesityksen tarkoituksena on yksinomaan mahdollistaa maksun periminen. Jatkossa olisi tarkoitus toimia siten, että sairaanhoitopiirin valtuusto ja hallitus erikseen harkitsevat maksun perimisen kulloinkin siirtoviivetilanteen perusteella.

 

Tälläkin hetkellä, vaikka siirtoviivemaksua ei peritä, potilaita asetetaan siirto-odotusjonoon. Jonoon asettaminen tapahtuu yksinomaan sairaanhoitopiirin lääkäreiden päätöksen perusteella. On ollut havaittavissa, että turkulaisia potilaita on asetettu siirtojonoon, vaikka he eivät todellisuudessa ole olleet ns. siirtovalmiita. Lisäksi Turun sosiaali- ja terveystoimen Tyks:ssä työskentelevät kotiutushoitajat ovat monessa tilanteessa pystyneet järjestämään potilaalle tarkoituksenmukaisemman hoitopaikan kuin siirron Tyks:n osastolta kaupunginsairaalan osastolle, jopa kotiutuminen suoraan TYKS:ta on ollut mahdollista riittävien kotiapujen turvin. Siirtoviivemaksun periminen nykyisten siirto-odotuspäivien perusteella perustuisi liikaa yksipuoliseen, pelkästään sairaanhoitopiirin toimenpiteisiin ja päätöksiin.

 

Kuluvan joulukuun aikana on pyritty aloittamaan toimenpiteet, joilla siirto-odotuspotilaiden jonoon asettamiskriteerit saataisiin yhdenmukaisiksi ja kummankin osapuolen – Tyks:n osastojen ja vastaanottavan kotikunnan – hyväksymiksi. Vasta kun siirtovalmiiden potilaiden jonoon asettamiskriteerit on voitu yhteisesti hyväksyä, voidaan ajatella, että järjestelmä voisi toimia siirtoviivettä ehkäisevänä menettelynä. Näitä siirtoviivettä ehkäiseviä menettelytapoja voidaan pitää ensisijaisina keinoina siirtoviivemaksuun nähden.

 

Nykyisessä tilanteessa peruspalvelulautakunta ei pidä tarkoituksenmukaisena perussopimuksen muuttamista siten, että se mahdollistaisi ns. siirtoviivemaksujärjestelmän käyttöönoton.

 

Esitän, että peruspalvelulautakunta lähettää edellä olevan esityksen lausuntonaan kaupunginhallitukselle.

 

Vs. peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 9.12.2009:

 

Ehdotus       

 

Peruspalvelulautakunta lähettää edellä olevan esityksen lausuntonaan kaupunginhallitukselle.

 

Päätös         

 

Ehdotus hyväksyttiin.

 

Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä 27.1.2010:

 

Puollan peruspalvelulautakunnan lausuntoa hylätä perussopimuksen muuttamista koskeva sairaanhoitopiirin esitys. Maksun käyttöönotto rikkoisi perussopimuksen pääsääntöä, jonka mukaan omistajat maksavat sairaanhoitopiirin palveluista omakustannushinnan toteutuneiden kustannusten mukaisesti. Siirtoviivemaksun käyttöönotto johtaisi siihen, että siirtoviivepäiviä käyttävä kunta maksaisi päivästä moninkertaisen hinnan palvelun tuottamisen kustannuksiin nähden. Sakkomaksu ei voi olla perusteltavissa korottuneiden kustannusten kautta, koska juuri siirtoviivepotilaat ovat annettavan hoidon osalta ns. kevyimmässä luokassa ja näiden potilaiden aiheuttamat kustannukset ovat vähäisemmät kuin varsinaista erikoissairaanhoitoa saavien potilaiden kustannukset. Siirtoviivepäivien mahdollinen käyttö vääristää omistajien välistä maksuvelvollisuutta ja mahdollisessa ylijäämän palautustilantessa siirtoviivemaksusta aiheutunut ylijäämä palautuisi eri perustein kuin mitä sitä on maksettu.

 

Siirtoviivemaksun käyttöönotossa on lisäksi ongelmana kotiutuspäivän arviointi ja potilaan hoidon kokonaisedun mahdollinen vaarantuminen. Sairaanhoitopiirin nykykäytännön mukaan potilaat saatetaan arvioida kotiuttamiskelpoiseksi vaikka vastaanottavalla kunnalla on päinvastainen näkemys. Siirtoviivemaksun määräämishetken toteaminen ei siis ole riidatonta. Lisäksi potilaan hoidon kokonaisetu saattaa joissain tapauksissa edellyttää pidempää jaksoa sairaalassa kuin mitä nimenomainen erikoissairaanhoito edellyttää, jotta ylimääräisiä siirtoja tai jopa palautumisia erikoissairaanhoidon piiriin ei tapahtuisi hoitoketjussa.

 

Katson, että siirtoviivemaksu ei ole perusteltu johtuen omakustannusperiaatteen rikkomisen vuoksi taikka toiminnallisten perusteiden nojalla, minkä vuoksi esitän, että kaupunginhallitus esittäisi valtuustolle perussopimuksen muutoksen hylkäämistä.

 

Kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin perussopimuksen 27 § 1 momentin muutosesitystä ei hyväksytä.

 

Kaupunginhallituksen päätös on syntynyt äänin 11 - 2 vähemmistöön jääneiden kannatettua ehdotusta, jonka mukaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin perussopimuksen 27 § 1 momentin muutosesitys hyväksytään.

 

Lisäksi kaupunginhallitus ilmoittaa päättäneensä, että kaupunginhallitukselle tulee tuoda kaksi kertaa vuodessa selvitys keskimääräisestä jonotilanteesta.

 

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin perussopimuksen 27 § 1 momentin muutosesitystä ei hyväksytä.