Liite 1 § 17
Henkilöstöjohtaja Marja Salmi-Tuominen:
Kaupunginhallituksen hallintojaosto käsitteli henkilöstöohjelmaa 2010 – 2012 kokouksessaan 15.9.2009 § 243. Hallintojaosto päätti palauttaa ohjelman uudelleen valmisteltavaksi.
Henkilöstöasioiden vastuualue on konkretisoinut 15.9.2009 § 243 käsittelyssä ollutta henkilöstöohjelmaa niin, että henkilöstöohjelman mittareille on asetettu konkreettiset tavoitetasot. Myös työvoiman käyttöä koskeva tavoite on konkretisoitu. Henkilöstöohjelman liitteeseen 1 on koottu kaikki tiedossa olevat organisaatiomuutokset ja toimenpiteet, joilla on vaikutusta Turun kaupungin työvoiman käyttöön. Työvoiman käyttöä vähennetään myös toimintaa tehostamalla ja työhyvinvointia kehittämällä.
Henkilöstöohjelma 2010 – 2012 on valmisteltu yhteistyössä virastojen edustajien (henkilöstöfoorumi ja henkilöstötyöryhmä) ja pääluottamusmiesten kanssa. Henkilöstöohjelma sisältyy kaupunginvaltuuston 9.3.2009 § 78 hyväksymään valtuustokauden ohjelmarakenteeseen.
Henkilöstöohjelman päätavoitteet liittyvät johtamisen ja esimiestyön kehittämiseen, henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon kehittämiseen sekä henkilöstön ja työyhteisöjen hyvinvoinnin parantamiseen. Johtamisen tulee olla oikeudenmukaista ja osallistavaa, henkilöstön osaamista tulee kehittää suunnitelmallisesti ja henkilöstön osaamisenkehittämistä pitää tukea. Työilmapiiriä on kehitettävä kannustavaksi mm. kannustavaa palkkausta kehittämällä ja henkilöstön työhyvinvoinnista on huolehdittava suunnitelmallisesti.
Henkilöstöohjelma 2010 – 2012 sisältää kolme (3) päätavoitetta:
1. Oikeudenmukainen ja osallistava johtaminen
2. Henkilöstön osaamisen varmistaminen ja tukeminen sekä
3. Työssään viihtyvä, motivoitunut henkilöstö ja hyvinvoiva työyhteisö
Valtuustoryhmien välisessä sopimuksessa on linjattu valtuustokauden 2009‑2012 tärkeimmät tavoitteet, joiden toteuttamiseen valtuuston enemmistö sitoutuu. Henkilöstöohjelmassa on konkretisoitu ryhmien välisessä sopimuksessa asetetut henkilöstötyöhön ja ‑politiikkaan liittyvät tavoitteet. Tavoitteiden lisäksi ohjelmassa määritellään tavoitteiden toteutumista tukevat keinot ja mittarit, joilla tavoitteiden toteutumista voidaan seurata.
Henkilöstöohjelmasta tulisi pyytää lausunnot lauta- ja johtokunnilta sekä valtuustoryhmiltä.
Lausunnot esitetään pyydettäviksi 28.10.2009 mennessä.
Sektorijohdolta on jo pyydetty 22.10.2009 mennessä arviot kunkin sektorin rakenteellisten muutosten, toiminnan tehostamisen ja eläköitymisen vaikutuksista työvoiman käyttöön, jotta henkilöstöohjelman mittariin ”Työvoiman käyttö” voidaan liittää ohjelmassa mainitun tavoitealeneman tämän hetkinen konkretisointi.
Liite 1 Henkilöstöohjelma 2010 – 2012
Henkilöstöjohtaja Marja Salmi-Tuominen:
Kaupunginhallituksen hallintojaosto päättää, että henkilöstöohjelmasta pyydetään lausunnot 28.10.2009 mennessä lauta- ja johtokunnilta sekä valtuustoryhmiltä.
Kaupunginhallituksen hallintojaosto päätti, että henkilöstöohjelmasta pyydetään lausunnot 28.10.2009 mennessä lauta- ja johtokunnilta.
Päätös tehtiin Lehtisen tekemästä muutosehdotuksesta yksimielisesti.
Palvelussuhdepäällikkö Urpo Matilainen 4.12.2009:
Kaupunginhallituksen hallintojaosto päätti 13.10.2009 § 263, että henkilöstöohjelmasta pyydetään lausunnot lauta- ja johtokunnilta. Lausunnot on saatu seuraavilta lauta- ja johtokuunilta
Kulttuurilautakunta |
21.10.2009 § 239 |
Satamaliikelaitoksen johtokunta |
27.10.209 § 179 |
Tilaliikelaitoksen johtokunta |
27.10.2009 § 228 |
Vesiliikelaitoksen johtokunta |
28.10.2009 § 140 |
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta |
28.10.2009 § 559 |
Nuorisolautakunta |
29.10.2009 § 120 |
Kunnallisteniikkaliikelaitoksen johtokunta |
3.11.2009 § 115 |
Talotoimiliikelaitoksen johtokunta |
4.11.2009 § 151 |
Ammattikorkeakoulun hallitus |
5.11.2009 § 163 |
Liikuntalautakunta |
6.11.2009 § 192 |
Ympäristö- ja kaavoituslautakunta |
10.11.2009 § 559 |
Jätteenpolttoliikelaitoksen johtokunta |
17.11.2009 § 122 |
Ammattiopetuslautakunta |
17.11.2009 § 12 |
Viherliikelaitoksen johtokunta |
18.11.2009 § 118 |
Peruspalvelulautakunta |
2.12.2009 § 500 |
Lisäksi Varsinais-Suomen aluepelastuslaitokselta on tullut pelastusjohtaja Jari Sainion ja hallintopäällikkö Olavi Leppärannan lausunto 27.10.2009 ja keskushallinnosta kansliapäällikkö Jouko K. Lehmuston lausunto 26.10.2009. Tarkastuslautakunta päätti omalta osaltaan 19.10.2009 § 105, että lausuntoa ei anneta. Rakennuslautakunta (29.10.2009 § 444) ja joukkoliikennelautakunta (5.11.2009 § 208) ovat omissa lausunnoissaan viitanneet siihen, että heidän osaltaan kannanotto tulee ympäristö- ja kaavoitusviraston lausunnossa. Opetuslautakunta ja kiinteistöpalveluliikelaitoksen johtokunta eivät ole antaneet omia lausuntojaan asiasta.
Saatujen lausuntojen pohjalta voi yhteenvetona todeta seuraavaa:
Henkilöstöohjelman rakennetta pidetään pääsääntöisesti onnistuneena, ohjelman rakenne tukee henkilöstöohjelman jalkauttamista hallintokuntiin. Esitystapaa pidetään selkeänä ja ohjelman vaikutuksia kannatettavina.
Henkilöstöohjelman tavoitteita pidetään pääsääntöisesti kannatettavina. Työvoiman määrän vähentämiselle asetettua tavoitetta on tavalla tai toisella kritisoitu kahdeksassa eri lausunnossa. Tavoitteen nähdään olevan ristiriidassa esim. työn hallintaan ja sairauspoissaolojen vähentämiseen liittyvien tavoitteiden kanssa. Jos henkilöstön määrää vähennetään, ei työn hallinta välttämättä parane ja sairauspoissaolojen vähentäminen voi olla vaikeaa. Palkkamenojen kehitys ja työvoiman käyttö mittareina eivät välttämättä ohjaa oikeansuuntaisen toimintaan.
Mittareista Kunta-10 mittareita pidetään pääsääntöisesti hyvinä. Mittareissa asetettuja tavoitteita pidetään haasteellisina. Yksittäisinä kommentteina voi esiin nostaa yhteistoiminnan roolin korostamisen henkilöstötyön kehittämisessä, toivomuksen tavoitteiden ja tulosten vastuiden selkeyttämisestä, toivomuksen mittareiden vielä paremmasta konkretisoinnista ja toivomuksen kannustavan palkkauksen voimakkaammasta painotuksesta.
Henkilöstöohjelmassa on omana mittarinaan työvoiman käyttö. Em. mittarille asetettavan tavoitetason konkretisointia on valmisteltu sektorijohdon kanssa. Keskusteluissa päädyttiin siihen, että sektori- tai hallintokuntakohtaisten tavoitteiden määrittely edellyttää yksityiskohtaisempaa tietoa toiminnan ja palvelujen muutoksista ja niiden vaikutuksista sekä työvoiman käyttöön että menoihin. Tarkoituksenmukaista on käsitellä työvoiman käyttöön liittyvä laaja asiakokonaisuus erillisenä asiana ja liittää sen tulos seurannan osalta henkilöstöohjelman seurantaan.
Liite 1 Henkilöstöohjelma 2010 - 2013
Oheismateriaali 1 Hallintokuntien lausunnot
Henkilöstöjohtaja Marja Salmi-Tuominen:
Kaupunginhallituksen hallintojaosto merkitsee henkilöstöohjelmasta annetut lausunnot tiedoksi ja esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi Turun kaupungin henkilöstöohjelman 2010–2012.
Kaupunginhallituksen hallintojaosto merkitsi henkilöstöohjelmasta annetut lausunnot tiedoksi ja päätti esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi Turun kaupungin henkilöstöohjelman 2010–2013.
Päätös tehtiin yksimielisesti Randellin Lehtisen kannattamana tekemästä muutosehdotuksesta.
Liite 2 Henkilöstöohjelma 2010 – 2013
Kaupunginhallitus puoltaa liitteen mukaisen henkilöstöohjelman 2010-2013 hyväksymistä.
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää, että liitteen mukainen henkilöstöohjelma 2010 - 2013 hyväksytään.