Liite 1 § 277

 

Talousarviopäällikkö Heikki Silpola ja ma.controller Mervi Raita 7.10.2009:

 

”Peruspalvelulautakunta käsitteli 9.9.2009 § 371 toiminnan ja talouden toteutumisen raporttia 1.1.–31.7.2009 ja talousarvion toteutumisennustetta vuodelle 2009. Tällöin peruspalvelulautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että tilin 1 25 Peruspalvelulautakunta määrärahaa korotetaan 17.158.000 eurolla palvelutason turvaamiseksi ja tuloerää korotetaan vastaavasti 1.487.000 euroa eli nettomääräisesti 15.671.000 euroa.

 

Tämän jälkeen peruspalvelulautakunta on päättänyt 11.11.2009 § 448 tarkentaa 9.9.2009 § 371 tehtyä esitystä kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle siten, että tilin 1 25 Peruspalvelulautakunta määrärahaa korotetaan 17.037.000 eurolla palvelutason turvaamiseksi. Tarkennusesityksessä todetaan, viimeisimmän ennusteen perusteella määrärahaa tulee korottaa 17.037.000 eurolla ja 1.487.000 euron tuloerän korottamisesta luopua. Peruspalvelulautakunnan esityksen mukaan tuloerän osalta ennustettavuus on haastavaa ja satunnaiset tuotot voivat parhaimmillaan kattaa talousarvion tämänhetkisen noin 370.000 euron tulovajeen. Tämä tarkoittaa sitä, peruspalvelulautakunnan 11.11.2009 § 448 esittämä nettolisäys on 17.037.000 euroa.

 

Talouden vastuualue korostaa sitä, että kuntalain 65 §:n mukaan kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Peruspalvelulautakunnan tulisi kaikin mahdollisin keinoin pyrkiä pienentämään määrärahan ylitysuhkaa vielä kulumassa olevan vuoden viimeisenä kuukautena. Kuntalain edellyttämä talousarvion noudattamis- ja sitovuusperiaate sekä kaupungin taloudellinen tilanne eivät puolla menomäärärahan korotuksia ilman esitystä niiden kattamisesta. Kuntalain edellyttämä tasapainovaatimus taloussuunnitelmakaudella edellyttää, että taloussuunnitelmakaudella talous on tasapainossa. Talouden vastuualueen näkemyksen mukaan tässä vaiheessa talousarviovuotta ei ole enää mahdollisuutta kattaa kaupungin tasolla esitetty menomäärärahan korottaminen, jos sitä ei hallintokunnassa ole kyetty kattamaan. Kaupungin talous on vahvasti alijäämäinen. Tässä taloudellisessa tilanteessa ja tulevina taloussuunnitelmavuosina tulee välttää määrärahojen korotuksia ja lähtökohtana oltava talousarviossa pysyminen.

 

Viimeisen kaupungin talouden toteutumisennusteen mukaan vuosikate olisi 38,3 miljoonaa euroa ja se kattaisi 69,4-prosenttisesti suunnitelman mukaiset poistot. Tilikauden alijäämäksi ennustetaan 20 milj. euroa. Tässä ennusteessa on huomioitu peruspalvelulautakunnan 17,4 milj. euron nettomenon ylitys. Ennustettu lähes 20 milj. euron alijäämä toteutuessaan syö taseeseen kertynyttä ylijäämää. Taseeseen kertyneiden ylijäämän loputtua kaupunki on lähellä tilannetta, jossa sen on kuntalain mukaan laadittava toimenpideohjelma, jolla kattamaton alijäämä katetaan valtuuston erikseen päättämänä kattamiskautena.

 

Peruspalvelulautakunnan maaliskuun lopun tilanteen mukaan laadittu toteutumisennuste näytti silloin noin 5 milj. euron ylitysuhkaa. Talousarviomuutoksina peruspalvelulautakunnan määrärahaa on lisätty ennusteiden välillä 3,377 milj. euroa. Näin ollen ensimmäisen ja kolmannen ennusteen välillä määrärahan lisätarve on kasvanut yli 15 milj. euroa. Peruspalvelulautakunnan ei ole pystynyt muuttamaan toimintaansa, jotta ylitysuhka olisi kevään ennusteesta pienentynyt. Toimintaa ei ole kyetty sopeuttamaan käytettävissä oleviin määrärahoihin.”

 

Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä 8.10.2009

 

”Peruspalvelulautakunta on 9.9.2009 § 371 käsitellyt toiminnan ja talouden toteutumista vuonna 2009 ja päättänyt esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että peruspalvelulautakunnan määrärahaan korotetaan 17.158.000 eurolla palvelutason turvaamiseksi ja että vastaavasti tuloerää korotetaan 1.487.000 euroa.

 

Peruspalvelulautakunta on varsin perusteellisesti käsitellyt ylitysuhkaa mm. tulosalueittain. Suurimmat ylitysuhkaa aiheuttavat tekijät ovat perustoimeentulotukimenot, asiakaspalvelujen ostot ja henkilöstömenot. Syitä henkilöstömenojen ylitykseen ovat mm. seuraavat; sosiaali- ja terveystoimessa ei voitu toteuttaa suunniteltuja lomautuksia päivähoidon henkilöstöä lukuun ottamatta, toimeentulotukijonojen purkaminen palkkaamalla lisähenkilökuntaa ja Kateringistä 8 henkilön takaisinsiirtyminen varhaiskasvatukseen ilman määrärahansiirtoja.

 

Myös maksutuotot jäänevät alle budjetoidun. Syynä tähän ovat maksutulojen kertymän väheneminen, mikä johtuu mm. toiminnan alasajoista.

 

Peruspalvelulautakunta ei ole riittävästi onnistunut sopeutustoimenpiteissään, vaikkakin on toisaalta esim. todettava, että erikoissairaanhoidon tulosalue ja sairaanhoitopiirin Turun maksuosuus ennusteen mukaan pysynevät lähes talousarviossaan.

 

Koska ylitykset johtuvat lakisääteisten palveluiden järjestämisestä ja taloudellinen lama on aiheuttanut sosiaali- ja terveystoimeen lisävelvoitteita, puollan peruspalvelulautakunnan esitystä. Peruspalvelulautakunnan on jatkettava sopeutustoimenpiteitä ja rakenteellisia muutoksia siten, että tulevina vuosina menokehitys saadaan taittumaan.”

 

Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä 2.12.2009:

 

”Viittaan 8.10.2009 antamaani lausuntoon peruspalvelulautakunnan ylityksen osalta ja totean, että puollan peruspalvelulautakunnan 11.11.2009 esitystä.”

 

Oheismateriaali 1              Peruspalvelulautakunnan päätös 9.9.2009 § 371

 

Oheismateriaali 2              Peruspalvelulautakunnan päätös 11.11.2009 § 448

 

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että peruspalvelulautakunnan 11.11.2009 § 448 tekemää esitystä tilin 1 25 Peruspalvelulautakunta määrärahan korottamisesta 17.037.000 eurolla ei kattamattomana hyväksytä.

 

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää, että peruspalvelulautakunnan 11.11.2009 § 448 tekemää esitystä tilin 1 25 Peruspalvelulautakunta määrärahan korottamisesta 17.037.000 eurolla ei kattamattomana hyväksytä.