Liite 1 § 260
Talousjohtaja Ari Mäkinen ja talousarviopäällikkö Heikki Silpola 17.11.2009:
”Kuntalain 65 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio. Sen hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnittelukausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarvion ja taloussuunnitelman strateginen perusta
Kaupunginvaltuusto päätti 16.2.2009 § 55 hyväksyä valtuustoryhmien välisen sopimuksen valtuustokaudelle 2009 – 2012. Talousarvioehdotus ja taloussuunnitelmaehdotus on laadittu ryhmien välisen sopimuksen pohjalle. Kaupunginvaltuusto päätti 9.3.2009 § 78 valtuustokauden 2009 – 2012 aikana laadittavista ohjelmista. Turku-sopimus jakautuu kolmeen strategiseen teemaan: vetovoimaisuus ja kilpailukyky, asukkaiden hyvinvointi sekä resurssien tasapainoinen ohjaus. Kukin teema jakautuu ohjelmiin seuraavasti:
Vetovoimaisuus ja kilpailukyky -teemaan sisältyvät ohjelmat ovat:
Osaamis- ja elinkeino-ohjelma
Asunto- ja maankäyttöohjelma
Vetovoimaohjelma
Ilmasto- ja ympäristöohjelma
Asukkaiden hyvinvointi -teemaan sisältyvät ohjelmat ovat:
Lasten- ja nuorten hyvinvointiohjelma
Työikäisten ohjelma
Senioriohjelma
Resurssien tasapainoiseen ohjaukseen sisältyvät ohjelmat ovat:
Talousohjelma
Turun kaupungin omistajapolitiikka
Henkilöstöohjelma
Palveluohjelma
Hallintokuntien toiminnalliset tavoitteet on johdettu ryhmien välisestä sopimuksesta tai valmistuneista ohjelmista. Koska ohjelmatyö on vielä osittain kesken, tullee kaupunginvaltuusto tarkistamaan vielä myöhemmin joidenkin hallintokuntien toiminnallisia tavoitteita ja näiden toteutumista kuvaavia mittareita erikseen.
Talousohjelma
Talouden tasapainottamisen välineeksi valmisteltua Turun kaupungin talousohjelmaa ja talouden mitoituksia vuosille 2010 - 2012 käsiteltiin kaupunginvaltuustossa 22.6.2009. Kaupunginvaltuusto päätti tällöin hyväksyä talousohjelman tietyillä muutoksilla ja lisäyksillä. Kaupunginvaltuusto päätti, että talousohjelmatyötä jatketaan siten, että tarvittavista lisätoimenpiteistä voidaan päättää vuoden 2010 talousarvion laadinnan yhteydessä.
Vuoden 2010 talousarviota ja vuosien 2010 - 2012 taloussuunnitelmaa on valmisteltu hallintokunnissa siten, että ne talousohjelmassa hyväksytyt toimenpiteet, jotka ehtivät vaikuttaa vuonna 2010 talouden tasapainottumiseen on käytetty hyväksi ja ne toimenpiteet, jotka ajoittuvat myöhemmäksi on huomioitu taloussuunnitelmassa. Talousohjelman mahdolliset säästöt ovat osa sitä menojen karsintaa, jota joudutaan nyt tekemään. Talousarvioon sisältyy vielä uusia esityksiä toiminnallisiksi muutoksiksi, joilla saadaan menojen kevennystä tulevaisuudessa.
Vuoden 2010 talousarvioehdotus ja vuosien 2010 - 2012 taloussuunnitelmaehdotus
Kaupunginhallitus käsitteli kaupunginjohtajan talousarvioesitystä kokouksessaan 9.11.2009. Toimintakuluja lisättiin 60.000 euroa kaupunginhallituksen omaan toimielimeen sisältyvään varaukseen korkeakouluharjoittelupaikkojen kustannuksiin. Taloussuunnitelmavuosille 2011 ja 2012 lisättiin molempiin vuosiin 500.000 euron määräraha uudelle varausmäärärahatilille Kulttuurin ja luovan talouden keskusta varten. Euromääräisiä muita muutoksia ei tehty, mutta tekstilisäyksiä ja muutoksia tehtiin useisiin hallintokuntiin. Nämä lisäykset ja muutokset näkyvät ao. hallintokuntien kohdalla tässä ehdotuksessa.
Kaupunginhallituksen talousarvioehdotuksessa vuoden 2010 toimintakatteeksi muodostuu 850 milj. euroa. Kasvua vuoden 2009 muutettuun talousarvioon nähden tulee noin 3,4 %. Merkittävimmät kasvut määrärahoissa saavat ammattikorkeakoulun hallitus (4,0 %) ja peruspalvelulautakunta (3,8 %). Muutoin määrärahan korotukset jäävät hyvin pieniksi tai määrärahat vähenevät vuoteen 2009 nähden. Kokonaistarkastelussa liikelaitosten yhteenlaskettu toimintakate alenee suhdanteen vaikutuksesta vuoden 2009 talousarviotasosta 8,4 milj. euroa. Koska kaikki käsillä olevan taloussuhdanteen hoitamiseen liittyvät kustannukset eivät ole tässä vaiheessa tarkasti tiedossa, sisältyy kaupunginhallituksen talousarvioehdotukseen 5 milj. euron varausmääräraha taantumasta johtuvien kustannusten hoitoon. Tämä määräraha on kaupunginhallituksen käytettävissä
Kaupunginvaltuuston 16.11.2009 kokouksessaan päättämät veroprosentit vuodelle 2010:
|
|
|
Turku |
Turku 2010 |
Tuloveroprosentti |
|
|
18,00 |
18,75 |
Kiinteistöveroprosentit: |
Rajat 2009 |
Rajat 2010 |
|
|
Yleinen veroprosentti *) |
0,50-1,00 |
0,60-1,35 |
0,80 |
1,00 |
Vakituinen asuinrakennus *) |
0,22-0,50 |
0,32-0,75 |
0,28 |
0,32 |
Rakentamaton rakennuspaikka |
1,00-3,00 |
1,00-3,00 |
2,50 |
3,00 |
Muu kuin vakituinen asuinrakennus |
0,50-1,00 |
0,50-1,00 |
0,70 |
0,70 |
Yleishyödyllinen yhteisö |
0,00-1,00 |
0,00-1,00 |
|
|
*) kiinteistöveron vaihteluvälin muuttaminen
Kaupunginjohtajan talousarvioesitys on julkaistu 21.10.2009 ja esitykseen sisältyi 0,5 prosenttiyksikön veronkorotus kunnallisveroon sekä vakituisen asumisen kiinteistöveroprosentin nostaminen 0,32 prosenttiin sekä yleisen kiinteistöveroprosentin nostaminen 0,85 prosenttiin. Kaupunginvaltuuston 16.11.2009 päätöksen jälkeen kunnallisveron veroprosentiksi päätettiin 18,75, yleinen kiinteistöveroprosentiksi päätettiin 1,00 ja rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentiksi 3,00. Kaupunginvaltuuston päätös korottaa kunnallisveron tuloarviota 6 milj. euroa ja kiinteistöveron korotukset kiinteistöveron tuloarviota 3,161 milj. euroa. Uusi verotuloarvio vuodelle 2010 on 561.529.000 euroa.
Verotulojen muutos merkitsee vuoden 2010 vuosikatteessa sitä, että tilikauden alijäämäksi muodostuu -1.720.826 euroa aikaisemman -10.881.826 euron asemasta. Taloussuunnitelmakauden tilikauden ylijäämiksi muodostuu vuodelle 2011 11.262.000 euroa ja vuodelle 2012 15.150.000 euroa
Kaupunginvaltuustoon nähden sitovat tavoitteet ja määrärahat
Kaupunginhallitus esittää, että toimielimiä sitovana erinä vahvistetaan rastereihin merkityt määrärahat/tuloarviot ja/tai netto. Liikelaitosten osalta sitovia ovat korvaus peruspääomasta ja muut sitovat toiminnalliset tavoitteet, jotka on esitetty talousarviokirjassa omana lukunaan liikelaitoksittain. Kiinteistöliikelaitoksen investointiosasta hyväksytään Pääliikenneväylät ja keskustan kehittämisen menot. Tilaliikelaitoksen investointiosassa on sidottu lisäksi hankkeiden kustannusarvioita ja toteuttamisaikatauluja. Henkilöstöosiosta hyväksytään kaupungin henkilötyövuositavoite. Yhtiöiden toimintaa ja taloutta kuvaavat tunnusluvut ovat informaatiomateriaalia ja niitä voidaan päivittää mikäli päätökset muussa talousarviokohdassa sitä edellyttävät. Kaupunginhallituksen toimielinten kohdalla päättämät tekstit on tarkoitettu toimielimiä sitoviksi.
Tuloslaskelmaosasta päätetään verotulot, valtionosuudet, korkomenot ja -tulot, muut rahoitusmenot ja -tulot ja vahinkorahastoerät.
Rahoitusosan euromäärät ovat perusteiltaan informatiivisia tai koontia toisaalla sitovasti päätetyistä eristä. Rahoitusosaan sisältyvänä kaupunginhallitus ehdottaa pitkäaikaisten lainojen muutokset ja kuntatodistuslimiittien ylläpidon lyhytaikaisen maksuvalmiuden turvaamiseksi kaupunginvaltuuston päätettäväksi.
Liitteinä olevien liikelaitosten talousarvioita ei ole tarkoitus käsitellä, vaan ne ovat liiteaineistoa. Liikelaitosten toimintaa ja taloutta kuvaavat tunnusluvut ovat myös informaatiomateriaalia ja niitä voidaan päivittää mikäli päätökset muussa talousarviokohdassa sitä edellyttävät.
Talousarvioehdotuksen lyhennetty kokonaistarkastelun mukainen tuloslaskelma ja tästä johdettu kokonaistarkastelun mukainen rahoituslaskelma tunnuslukuineen muodostuvat päätetyn mukaisesti seuraaviksi:
|
2008 TP |
TA 2009 (sis. TAM Kv 26.10.2009 asti) |
2009 II enn. |
2010 TAE |
2011 TS |
2012 TS |
TULOSLASKELMA |
|
|
|
|
|
|
Toimintakate (1.000 €) |
-801.020 |
-822.408 |
-848.036 |
-850.503 |
-843.494 |
-862.428 |
Vuosikate (1.000 €) |
23.187 |
43.736 |
31.633 |
32.348 |
69.519 |
75.374 |
Poistot ja arvonalentumiset (1.000 €) |
-57.440 |
-55.529 |
-55.340 |
-56.333 |
-59.322 |
-61.289 |
Tilikauden tulos (1.000 €) |
-34.253 |
-11.793 |
-23.707 |
1.014 |
10.197 |
14.085 |
Tilikauden yli/alijäämä |
-33.246 |
-14.910 |
-26.824 |
-1.721 |
11.262 |
15.150 |
Vuosikate % poistoista |
40,4 |
78,8 |
57,2 |
57,4 |
117,2 |
123,0 |
|
|
|
|
|
|
|
RAHOITUSLASKELMA |
|
|
|
|
|
|
Nettoinvestointimenot (1.000 €) |
-47.230 |
-45.561 |
-56.697 |
-70.855 |
-49.092 |
-52.863 |
Vaikutus maksuvalmiuteen (1.000 €) |
-43.250 |
32.952 |
6.763 |
34.462 |
15.091 |
13.641 |
Investointien tulorahoitus, % |
32,7 |
57,1 |
42,3 |
31,6 |
66,2 |
73,3 |
Lainakanta 31.12. (milj. €) (väh. henk.kassa- ja kons.tilipääomat) |
194,0 |
250,0 |
235,0 |
305,0 |
335,0 |
355,0 |
Lainat €/asukas (oikaistu) |
1.105 |
1.422 |
1.337 |
1.731 |
1.897 |
2.006 |
Kaupunginhallituksen ehdotus talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi sisältää varsinaisen talousarvioehdotuksen (sininen kansi) sekä erillisen perusteluosan (vihreä kansi).
Kaupunginhallituksen talousarvioehdotus perusteluineen toimitetaan kaupunginvaltuutetuille jakelussa 19.11.2009.
Kaupunginhallituksen talousarvioehdotus on luettavissa kaupungin internet-sivuilla osoitteessa www.turku.fi / Päätöksenteko ja talous.”
Liite 2 Kaupunginhallituksen ehdotus vuoden 2010 talousarvioksi ja vuosien 2010 - 2012 taloussuunnitelmaksi
Oheismateriaali 1 Perusteluosa
Kaupunginhallitus esittää, että liitteenä oleva ehdotus vuoden 2010 talousarvioksi ja vuosien 2010 – 2012 taloussuunnitelmaksi hyväksytään.
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää, että liitteenä oleva ehdotus vuoden 2010 talousarvioksi ja vuosien 2010 – 2012 taloussuunnitelmaksi hyväksytään.