Liite 1 § 251

 

Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymä 11.5.2009:

 

”Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin hallitus on päättänyt kokouksessaan 27.3.2009 § 17 esittää kuntayhtymän jäsenkunnille erityishuoltopiirin perussopimuksen päivittämistä. Muutosesitys perustuu kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta (PARAS) annettuun lakiin ja sen edellyttämiin muutoksiin.

 

Ensisijaisesti välitön tarve erityishuoltopiirin perussopimuksen päivittämiseen on lähtenyt siitä, että kuntayhtymän jäsenkunnissa on tapahtunut kunta- ja palvelurakenneuudistuksen seurauksena muutoksia. Vuodenvaihteessa 2008-2009 kuntayhtymän jäsenkuntien määrä väheni 53:sta 28:aan.

 

Kuntayhtymän nykyistä perussopimusta on päivitetty siten, että se mahdollistaa muuttumisen ns. pakkokuntayhtymästä vapaaehtoiseksi kuntayhtymäksi ilman perussopimuksen uutta päivitystä. Varsinais-Suomen erityishuoltopiiri ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri teettivät yhdessä keväällä 2007 jäsenkunnilleen kyselyn kehitysvammahuollon palveluiden tuotantotavasta Varsinais-Suomen alueella. Varsinais-Suomen kuntien kesken päädyttiin ratkaisuun, jossa erityishuoltopiirin kuntayhtymä jatkaa palvelujen tuottamista ns. vapaaehtoisena kuntayhtymänä. Tämä ratkaisu on edelleen todettu sosiaali- ja terveysministeriön taholta PARAS -lain mukaiseksi.

 

Päivitysten yhteydessä on käyty läpi koko nykyinen sopimusteksti ja ajantasaistettu sitä. Esityksessä korostetaan aiempaan perussopimukseen verrattuna erityishuoltopiirin luonnetta palveluntuottajana, jonka kunnille antamat palvelut perustuvat käytännössä aina tilaukseen. Myös palvelujen hinnoittelun omakustannusperiaatetta on tuotu aiempaa selkeämmin esille. Ulkokuntien ja muiden asiakkaiden hinnoittelun osalta on mahdollistettu myös tämän ylittävä hinnoittelu.

 

Esityksessä ei ole muutettu kuntayhtymän päätöksenteko rakenteita kuten toimielinten päätösvaltaa tai kokoonpanoja eikä näitten toimielinten valintamenettelyjä.

 

Valmistelussa on käytetty tukena Kuntaliiton kuntayhtymien perussopimuksista antamia ohjeita sekä Pääjärven kuntayhtymän ja Uudenmaan erityispalvelut kuntayhtymän fuusiossa syntyneen Eteva –kuntayhtymän vastikään päivitettyä perussopimusta. Valmistelussa on avustanut oikeustieteen kandidaatti Lauri Tanner, joka toimii Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hallintojohtajana.

 

Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymä pyytää kunnan-/ kaupunginhallitusta käsittelemään oheisen muutosesityksen ja saattamaan sen edelleen kunnan-/ kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi. Mikäli mahdollista, pyydämme käsittelemään asian elokuun loppuun mennessä.

 

Lisätietoja asiasta antavat erityishuoltopiirin johtaja Seija Aaltonen, puh. 050 5974 980 ja talousjohtaja Merja Uuttu, puh.0500 824 649.”

 

Peruspalvelulautakunta 26.8.2009:

 

”Lakimies Outi Kari-Granfors, resurssijohtaja Max Lönnqvist, tulosaluejohtaja Jukka Juvonen ja vammaispalvelusuunnittelija Birgitta Huurre 18.8.2009:

 

Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin hallitus on kokouksessaan 23.6.2009 § 17 päättänyt esittää kuntayhtymän jäsenkunnille erityishuoltopiirin perussopimuksen päivittämistä. Muutosesitys perustuu kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa (PARAS) annettuun lakiin ja sen edellyttämiin muutoksiin.

 

Liite 1                                 Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kirje 11.5.2009

 

Liite 2                                 Luonnos uudeksi perussopimukseksi

 

Tarve erityishuoltopiirin perussopimuksen päivittämiseen on lähtenyt siitä, että kuntayhtymän jäsenkunnissa on kunta- ja palvelurakenneuudistuksen seurauksena muutoksia. Vuodenvaihteessa 2008 – 2009 kuntayhtymän jäsenkuntien määrä väheni 53:sta 28:aan.

 

Ehdotusta uudeksi perussopimukseksi on päivitetty siten, että se mahdollistaa muuttumisen ns. pakkokuntayhtymästä vapaaehtoiseksi kuntayhtymäksi ilman perussopimuksen uutta päivitystä.

 

Esityksessä korostetaan aiempaan perussopimukseen verrattuna erityishuoltopiirin luonnetta palveluntuottajana, jonka kunnille antamat palvelut perustuvat käytännössä tilaukseen. Myös palvelujen omakustannusperiaatetta on tuotu selkeämmin esille.

 

Esityksessä ei ole muutettu kuntayhtymän päätöksenteko rakenteita kuten toimielinten päätösvaltaa tai kokoonpanoja eikä näitten toimielinten valintamenettelyjä.

 

Kuntayhtymä odottaa, että asiaa käsitellään elokuun loppuun mennessä.

 

Turun peruspalvelulautakunta esittää asiassa seuraavaa:

 

Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän nykyinen perussopimus tuli voimaan 1.1.1997. Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen myötä myös erityishuoltopiirien kuntayhtymien hallinto- ja palvelurakenne on muuttunut.

Varsinais-Suomen erityishuoltopiiri ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri teettivät yhdessä keväällä 2007 jäsenkunnilleen kyselyn kehitysvammahuollon palveluiden tuotantotavasta Varsinais-Suomen alueella. Sosiaalilautakunta on 19.6.2007 § 879 hyväksynyt Turun sosiaalikeskuksen ja terveysviraston lausunnon koskien laajaa väestöpohjaa edellyttävien palvelujen järjestämisestä erityishuollon palvelujen osalta. Terveysvirasto ja sosiaalikeskus katsovat, että erityishuollon palvelujen turvaamiseksi tarvitaan jatkossakin oma, sairaanhoitopiirin toiminnasta erillinen kuntayhtymä. Vapaaehtoisuuteen perustuvan erityishuollon kuntayhtymä puitteessa voidaan jatkossakin tuottaa joustavammin ja kustannustehokkaammin kunnan tarvitsemat erityishuollon palvelut. Varsinais-Suomen muut kunnat päätyivät myös ratkaisuun, jossa erityishuoltopiirin kuntayhtymä jatkaa palvelujen tuottamista ns. vapaaehtoisena kuntayhtymänä. Sopimusluonnos noudattaa perusteiltaan edellä mainittua lausuntoa.

 

Turku hankkii Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymältä laitos-, asumis-, työ- ja päivätoiminnan sekä muita erityishuollon palveluja noin 250 kehitysvammaiselle henkilölle. Turun osuus jäsenkuntien erityishuollon käytöstä ja kuntaosuuksista on noin 50 %. Turun osuus peruspääomasta on 39,14 %. Erityisosaamista vaativat palvelut tulee vastata hyvin moninaisiin yksilöllisiin palvelutarpeisiin sekä yhä kasvavaan asiakasmäärään. Nämä vaatimukset ovat nähtävissä myös Turussa, joten käytön osuus ei tule vähenemään lähitulevaisuudessa.

 

Lainsäädännön muutokset, laitospalvelujen hajauttaminen sekä laitos- ja asumispalveluja tarvitsevien asiakkaiden kasvava määrä asettavat kuntien ja kuntayhtymän toiminnalle uusia vaatimuksia. Kuntayhtymän tehtävien määrittelyssä (2 §) on ennakoitu tulevaa lainmuutosta. Jäsenkuntien palvelutarpeet tulisi kuitenkin olla ensisijaiset. Muiden kuin jäsenkuntien tilauksesta toteutettavat palvelut olisivat toissijaiset.

 

Kehitysvammaisille henkilöille palvelujen tuottamisen lähtökohtana tulee olla palvelujen hyvä laatu ja asiakasnäkökulman huomioonottaminen. Kuntayhtymässä toimiva valtuuston nimeämä (10 §) erityishuoltoneuvoston tehtävänä on ollut seurata, miten edellä mainittujen arvoja toteutetaan käytännön työssä. Tämä tehtävä korostuu entisestään odotettavissa olevia muutoksia suunniteltaessa.

 

Suoritteiden hinnoittelu perustuu palvelujen omakustannushintaan (16§). Hintaan vaikuttaa asiakkaan tarvitseman hoidon ja huolenpidon määrä ja vaativuus. Perussopimuksessa tulisi korostaa kuntien roolia esim. asiakaskohtaisista palvelumaksuista päätettäessä.

 

Esitämme, että peruspalvelulautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän perussopimus voidaan hyväksyä edellä mainituin huomioin.

 

Sosiaali- ja terveystoimi, vs. peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 19.8.2009:

 

Ehdotus       

 

Peruspalvelulautakunta päättää antaa kaupunginhallitukselle edellä olevan lausunnon Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän perussopimuksen muutoksesta.

 

Päätös         

 

Ehdotus hyväksyttiin.”

 

 

Liite 2                                 Luonnos uudeksi perussopimukseksi

 

Turun kaupunki ostaa nykyisellään yli 50 % kuntayhtymän palveluista. Kaupungin käyttämä äänivalta kuntayhtymässä on äänileikkurista johtuen enintään 1/3 annetuista äänistä. Kaupunginhallitus toteaa kannanottonaan, että mikäli kuntayhtymä muutetaan lainsäädäntömuutosten johdosta vapaaehtoiseksi kuntayhtymäksi ja lainsäädännöstä johtuvat pakottavat vaatimukset säännöille poistetaan, tulee sääntöjen muutostarve arvioida uudelleen mm. äänivallan määräytymisen, äänileikkurin ja laskutusperusteiden osalta.

 

Kaupunginhallitus puoltaa Varsinais-Suomen Erityishuoltopiirin kuntayhtymän perussopimuksen muuttamista kuntayhtymän esityksen mukaisesti.

 

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä Varsinais-Suomen Erityishuoltopiirin kuntayhtymän perussopimuksen muutokset kuntayhtymän esityksen (liite 2) mukaisesti.